Sähköautoilu

  • 618 800
  • 5 513

Sambody

Jäsen
Käytiin koeistumassa perheen kanssa bz4xn kun mahdollisuus osui niin on kyllä heikko toi takapenkin istumakorkeus. Aivan polvet suussa, alakoululaisetkin valittivat ettei ole kiva. Keskipaikka ei ole käyttökelpoinen pidemmällä matkalla kun meillä on viiden hengen perhe, kova selkänoja ja epämiellyttävä muoto.
Aika mielenkiintoinen huomio. Itse koeajolla vaan testasin miltä tuntuu istua takana oman 190cm kroppani vaatiman ajoasennon takana ja olin yllättynyt kuinka hyvin oli takapenkillä vielä tilaa. Siinä ei kyllä ehtinyt saada suuntaan tai toiseen perstuntumaa penkkiin, joten ei yllättävää etten huomannut jakkaraa mitenkään epämukavaksi.
Onko tuossa muutenkaan mitään järkeä kun n. 200-250km pääsee latauksella. Kävin kanssa juttelemassa & katsomassa, hyvin myyjä kierteli ja kaarteli kun kuulustelin haukutuista asioista.
Toivotaan ettei ihan noin pienet toimintamatkat ole vaikka meidän viimeisen vuoden ajoprofiililla sekin riittäisi ihan hyvin. FLTP:ssä etuveto versiolle tuli rangea kesällä 445km ja talvella 310km.
En vaan itse tykkää muutenkaan Toyotan ajosta niin ei jatkoon.
20km koeajolenkin perusteella oli kyllä auto taattua Toyotaa hyvässä ja pahassa. Tietenkin hiukan normi Toyotaa dynaamisemmalla suorituskyvylllä. Kaikki toimi ja oli siellä missä pitikin, mutta eihän materiaalien laatu yms mitään saksalaista premiumia olleet. Toki autosta premiumman version saa Lexukselta, mutta itselle en saanut perusteltua tuon mukana tullutta korkeampaa hintalappua.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika mielenkiintoinen huomio. Itse koeajolla vaan testasin miltä tuntuu istua takana oman 190cm kroppani vaatiman ajoasennon takana ja olin yllättynyt kuinka hyvin oli takapenkillä vielä tilaa. Siinä ei kyllä ehtinyt saada suuntaan tai toiseen perstuntumaa penkkiin, joten ei yllättävää etten huomannut jakkaraa mitenkään epämukavaksi
Tilaahan siellä on pirusti etupenkkiin nähden mutta kovin matalalla takapenkin istuinosa on. Ei ole verrokkia kun oli eka sähköauto sitten Model Sn kymmenen vuotta sitten, voihan se olla että suunnilleen tollasia ne on. Kun samassa salissa oli RAV4 ja Corollaa tila-autona ja farmarina niin eihän niitä voinut verrata ollenkaan. Corolla on tosi ahdas kun on tilaan tottunut. Reunapaikat BZ4Xssä oli takana hyvät mutta se keskipenkki ei saanut kehuja, vähän sellanen kupera se keskipenkki kun siellä on se käsinoja sisällä. Neljälle varmasti hyvät tilat.

Ei ollut omaa mittaa mukana siinä ja nuorimmaisen perään piti koko ajan katsoa, mutta björnin videolta tarkistin että hän mittaa bz4xn takapenkin reunasta etäisyyden lattiaan ja se on noin 30 cm. Se on aika vähän. Huonosti löytyy kyllä kilpailijoista vastaavia mittoja. Muistelen että jossain mallissa takapenkin reunasta lattiaan oli 35 cm, mutta en nyt muista/löydä mikä malli oli kyseessä. Siinä tottakai ne kulmat ja muut vaikuttaa että miltä se tuntuu.
 

Sambody

Jäsen
Huonosti löytyy kyllä kilpailijoista vastaavia mittoja. Muistelen että jossain mallissa takapenkin reunasta lattiaan oli 35 cm, mutta en nyt muista/löydä mikä malli oli kyseessä.
Olisiko ollut Carwow:n Lexuksen sisarmalli videolla missä tuosta mainittiin näköjään myös ja verrattiin johonkin Skodan malliin missä niin etu kuin takapenkeillä oli normaalimpi istuin korkeus, joten perää huomiossasi varmasti on.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli käytyä koeajamassa BYD atto3. Noita nyt saa suht kivalla hinnalla, muutaman vuoden vanhoja tuontiautoja. Tykkäsin kyllä kovasti. Ja design-varustelutasolla melko kattavat varustelut. Onko muilla tästä autosta kokemusta?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skodamiehet huomio!

Meillä lähti magalada koripajalle ja pihinä miehenä kasko ei tietenkään sisällä sijaisautoa.

Joten tässä nyt pohdin vuokraanko kuukaudeksi europcarilta väsyneen Passatin vai kokeilisiko vähän jännempää Skodalta eli Enyaq 80iV:tä.

Tuo on siis takavetoinen, niin pohdin paljonko tuon range suurinpiirtein riittää? Ja miten esim akun esilämmitys toimii?

Ollaan viikon päästä lähdössä Leville, joten vähän kiinnostaisi kokeilla Enyaqia, mutta samalla mietityttää, että voiko ne matkat venähtää turhan paljon sen takia, että on huono range tai hidas latausnopeus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skodamiehet huomio!

Tuo on siis takavetoinen, niin pohdin paljonko tuon range suurinpiirtein riittää? Ja miten esim akun esilämmitys toimii?
Nollakeleillä varmaan 350-400 km täydestä ihan tyhjään. Motarilla vähemmän. Mulla tosin nelivetoinen malli, jossa ilmeisesti hieman huonompi range. Ero tuskinpa kuitenkaan merkittävä näiden mallien välillä.

Akun esilämmitystä en ole selvittänyt yhtään, kun omat ajot käytännössä samaa pyörittelyä Lahdessa ja Helsingissä. Harvemmin lataan muualla kuin kotona ja silloinkaan latausnopeusella ei väliä.

Muistaakseni Teslan laturilta tullut eniten virtaa. Kärsämäen Juustoportilla voi ladata muitakin kuin Teslaa.

Edit: Olettaisin latausnopeudrn ja rangen olevan huonompi kuin Y:ssä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Creed Bratton, en itse kokenut, että esilämmityksen puute olisi kamalasti vaikuttanut matka-ajoon, vaan kun tähtäsi tarpeeksi pienellä varauksella laturille, kyllä sieltä se lähes 100kW ainakin tuli. Joskus jopa yli. Tämä siis noin nollakelissä.

Nyt tosin tultiin mökiltä ja pääsin testaamaan nykyisellä Enyaqilla esilämmitystä. Olihan se hienoa imasta 175kW teholla sähköä sisään talvella :D eli eroa on kyllä. Mutta jos ei kauhea kiire taukopaikoilla ole, pärjäät kyllä ihan hyvin.

Range sen 300km max. motarilla.

Ajomukavuus sen sijaan on parempi varmasti ;)
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Skodamiehet huomio!

Meillä lähti magalada koripajalle ja pihinä miehenä kasko ei tietenkään sisällä sijaisautoa.

Joten tässä nyt pohdin vuokraanko kuukaudeksi europcarilta väsyneen Passatin vai kokeilisiko vähän jännempää Skodalta eli Enyaq 80iV:tä.

Tuo on siis takavetoinen, niin pohdin paljonko tuon range suurinpiirtein riittää? Ja miten esim akun esilämmitys toimii?

Ollaan viikon päästä lähdössä Leville, joten vähän kiinnostaisi kokeilla Enyaqia, mutta samalla mietityttää, että voiko ne matkat venähtää turhan paljon sen takia, että on huono range tai hidas latausnopeus.
En ole Skodamies, mutta huutelen silti. Yritin googlata, ja tämä on vissiin sitä vanhempaa mallia. Eli 150 kW ja 77 kWh. Range on kaikkea 300 ja 500 km välillä. Esilämmitys taisi tulla Enyaqiin (ja kaikkiin muihin MEB-autoihin) vasta 2024 vuosimalliin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kiitos @Tadu , @iibor & @Wingman . Päädyin väsyneeseen vaihtoehtoon ja vuokrasin sen Passatin.

Tuossa Vantaa-Levi-Vantaa välillä on jo tarpeeksi ajamista 6-vuotiaan kanssa niin en viitsinyt ottaa yhtä lisämuuttujaa vielä mukaan yhtälöön :D

Et vain uskaltanut ottaa Skodaa, seuraava askel siitä olisi ollut kävely Helkama-Auton ovista sisään ;)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et vain uskaltanut ottaa Skodaa, seuraava askel siitä olisi ollut kävely Helkama-Auton ovista sisään ;)

No sinänsä olisi kyllä kiinnostanut kokeilla Enyaqia, kun tekisi mieli päästä eroon tuosta muskin tekeleestä. Mutta sen verran hyvin on arvo sulanut omasta MY:stä autovexin arvion mukaan etten vielä vaihda.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuoreena sähköautoilijana kyselen: onko haittaa akulle, jos sitä lataa joka yö 60%-80%? Vai kannattaako akkua ajaa tyhjemmäksi ennen latausta? Eikö nimenomaan se, että sitä ei vedä yli 80% jatkuvasti, ole akkua säästävä tekijä?
 

Veijari

Jäsen
Tuoreena sähköautoilijana kyselen: onko haittaa akulle, jos sitä lataa joka yö 60%-80%? Vai kannattaako akkua ajaa tyhjemmäksi ennen latausta? Eikö nimenomaan se, että sitä ei vedä yli 80% jatkuvasti, ole akkua säästävä tekijä?
Akkua kannattaa ladata niin että kapasiteetti pysyy 20%-80% välillä.
 

Sambody

Jäsen
Tuoreena sähköautoilijana kyselen: onko haittaa akulle, jos sitä lataa joka yö 60%-80%? Vai kannattaako akkua ajaa tyhjemmäksi ennen latausta? Eikö nimenomaan se, että sitä ei vedä yli 80% jatkuvasti, ole akkua säästävä tekijä?
Itse käsitin Engineering explained-youtube kanavan videolta, että se riippuu ihan akkukemiasta. Muistaakseni LFP akut tykkää, että ne ladataan ja seisoo täydellä kapasiteetilla. NMC akut taas säilyvät parhaiten juuri hieman vajaalla latauksella. Itsekin tuota pohdin ja tulin siihen tulokseen, että Toyotan propellihatut ovat varmasti ajatelleet asiaa minun kuluttajan puolesta. Ihan jo akun nettokapasiteetin ja bruttokapasiteetin ero kertonee, että autonvalmistaja suojelee akkua, jotta minun ei tarvitse arjessa sitä sen kummemmin miettiä. Näin ainakin toivon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös