Sähköautoilu

  • 614 423
  • 5 489

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös Skodan hybrideissä ole tuo 30 000km huoltoväli. Täyssähköthän on huoltovapaita ensimmäiset 2 vuotta. Ainakin volkkarin ID. mallistossa ensimmäinen huolto on kahden vuoden ikäisenä ilman kilometrirajaa.
Pitääpä selvittää uudelleen. Muistaakseni luki Enyaqissakin tuo 30tkm tai 2 vuotta. Eka huolto joo 2v päästä käyttöönotosta. Voin muistaa väärinkin.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mustang Mach-E kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Omani kävi ensimmäisessä huollossa tällä viikolla ja olisikohan se ollut jotain 300 euron luokkaa, kilometrejä itselläni n. 50 000. Hauska juttu ja uutta minulle oli se, että huoltoon kuului videon tekeminen auton pohjasta ja muista strategisista paikoista.

Otin sen verran paljon lisäpalveluja, kuten puolen vuoden kestovahan, että en nyt muista tarkkaa hintaa huollon osuudelle. Täytyy kaivaa kuitti esiin, kun käyn seuraavan kerran autossa.

edit: aika hyvin muistin, 314 euroa se oli.
 
Viimeksi muokattu:

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä hep. Kaksi vuotta oli ID.5 taksikäytössä ja kilometrejä ehdin rullaamaan 175000. Tällä viikolla meni auto vaihtoon ja tilalle tuli Enyaq.
Mä kyllä tykkäsin tuosta volkkarista. Mitään suurempia vikoja ei tullut vastaan koko kahden vuoden aikana. Kuskin oven kahva vaihtui takuuna, kun ovi aukesi itsekseen yhdessä vaiheessa. Tämä taitaa olla ihan tyyppiviikka volkkareissa. Jotain muutakin pientä meni takuukorjauksina. Talvikeleillä tuo ID.5 menee n.400km yhdellä latauksella ja kesäkeleillä pääsi yli viidensadan.
Itseäni ja ilmeestä päätellen myös automyyjää yllätti, että vaihdon yhteydessä autoon tehty akkutesti eli se SOH-testi antoi akun kunnoksi vielä 93. Autoa ladattu aina täyteen 100% asti ja pikalaturitkin tulleet tutuiksi matkan varrella.
Kiitti paljon vastauksesta! Jos auto noin hyvin kestää taksiajossa, niin kyllä näillä minun kilometreilläkin luulisi kestävän. Ostopäätös vahvistuu, vielä kun saisi vaimonkin vakuutuneeksi.
 

rpeez

Jäsen
Onko täällä VW id4/id5 omistajia? Melko uusi id4 olisi harkinnassa, kiinnostaisi kuulla kokemuksia autosta. Ainakin koeajon perusteella vaikutti ihan hyvätä autolta, mutta onko näissä mitään tyyppivikoja tai muuta huomioitavaa?
On, ID.4 -24 4motion. Tykkään autosta kovin, toiminut luotettavasti ja ollut hyvä ostos toistaiseksi.

Ainoa kauneusvirhe on ollut 12V akku, joka omalla lyhytajoprofiililla kylmällä seisoessa jännitetason pudotessa alkaa varmuuden vuoksi pudottelemaan keyleass access ominaisuutta ja internet yhteyttä. Ajossa ja ajon jälkeen toki toimii.

Ostaessa tarkistaisin, että varmasti -24 malli (koska merkittäviä parannuksia), ettei ole pohjassa iskun jälkiä, ja akun terveystila.
 
Viimeksi muokattu:

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Mitä tarkoitat? Halvempia vai kalliimpia?

Sähköautoissahan on yleensä vähemmän huoltoja kuin polttomoottoreissa, mutta huollot tehtäneen merkkihuollossa kun pikkupajoilla ei osaamista. Eli tuskinpa huollot halpoja ovat…
Minun Citroën e-C4:ssä oli vuosi huolto / 25k km 123,80€
En muista että edellisessä autossa (Huihai i40) olisi koskaan ollut alle 400€
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
BMW i4 m50 huollot kahden vuoden välein ilman kilometrirajaa. 1. huolto 250€-300€. Halpaa lystiä verrattuna vastaaviin bensa- tai dieselautoihin.

Kokonaisuudessaan on kyllä hämmentävän paljon pudonnut autoilun juoksevat kulut kun tuli vaihdettua sähköön. Toki arvonalenema on hurja kun uutena osti mutta myyntiaikeitakaan ei vielä ole.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mersu taitaa käydä vuosittain huollossa ja vuosihuollon hinta alkaa vitosella, olematta kaksinumeroinen summa. Itsellä tosin huolenpitosopimus autossa, vaan kyllä sillekin tulee hintaa n. 600€ vuodessa. Ei vaan uskaltanut lähteä tähän sähköilyyn ilman HPS'ää.

Ao. sopimus happanee aika tarkalleen vuoden päästä ja nyt jo syynissä, mihin lähtisi tuota Mersua samaan aikaan vaihtamaan. EV9 kiihottelis eniten, mutta vaihdokkienkin hinnat vielä aivan liian korkealla. Pitänee käydä uudempia Enyaqeja jossain välissä koeajamassa, tai siis laittaa vaimo koeajamaan.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Mustang Mach-E kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Omani kävi ensimmäisessä huollossa tällä viikolla ja olisikohan se ollut jotain 300 euron luokkaa, kilometrejä itselläni n. 50 000. Hauska juttu ja uutta minulle oli se, että huoltoon kuului videon tekeminen auton pohjasta ja muista strategisista paikoista.
Fordilla huoltoon on jo jonkun aikaa kuulunut ns. video check, tulee sellainen 30 sek pätkä auton huollosta viestinä. Samalla mekaanikko kertoo/puhuu siinä taustalla, mitä autolle on tehty.
 
Fordilla huoltoon on jo jonkun aikaa kuulunut ns. video check, tulee sellainen 30 sek pätkä auton huollosta viestinä. Samalla mekaanikko kertoo/puhuu siinä taustalla, mitä autolle on tehty.
Bemarilla noita on tullut kanssa useamman vuoden. En nyt muista milloin käytin Bemarin ensimmäisen kerran virallisessa huollossa, ehkä joskus 6-7 vuotta sitten. Oli minullekin uusia asia, kommentoi lähinnä renkaiden pintamäärää ja jarrupalojen kuntoa. Olisi varmasti sanonut jotain tärkeämpääkin, jos jotain vikoja olisi ollut. Kohtalaisen uusia autoja ovat olleet, niin suodattimia ja nesteitä niihin vaihdettiin.

Nyt Mazdan omistajana ei tullut videota.

Niin ja siinä määrin meni väärään ketjuun, että kyseessä on ollut pari eri diesel Bemaria ja yksi bensa Mazda, mutta kai huollon käytänteet nyt ovat jotakuinkin samat, olipa käyttövoima mikä tahansa.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onhan se vähän pienen kuuloinen, mutta ilmeisesti huoltohinnat ihan eri maailmasta kuin polttomoottorisissa. Täytyy tuo tietenkin varmistaa, jos muuten antavat hyvän tarjouksen. Eihän ne sähköautotkaan huoltovapaita ole vaikkei öljynvaihdossa tarvitse käyttääkään, joten taitaa olla toiveajattelua ostaa huoltovapaa sähköauto?
Minua lähin merkkihuolto on Lahden Nelipyörä ja sieltä loppuvuodesta kun kysyin huolloista, niin hinnat oli 400e/280e (major/minor). Lahdessa on siinä mielessä hyvä tilanne, että Toyotan edustus siirtyy MetroAutolle, mutta Nelipyörässä säilyy merkkihuolto. Tämä voi kilpailun myötä tuoda helpotusta hintoihin.

Meillä ajoa tulee noin 18tkm vuodessa, joten lyhyt huoltoväli ei niin pahasti kirpaise, vaikka tuollainen 2v/30tkm olisi tottakai mieluisampi. Relax-turva on kuitenkin mukava lisä, kun tehdastakuu loppuu.
 

Sambody

Jäsen
Minua lähin merkkihuolto on Lahden Nelipyörä ja sieltä loppuvuodesta kun kysyin huolloista, niin hinnat oli 400e/280e (major/minor). Lahdessa on siinä mielessä hyvä tilanne, että Toyotan edustus siirtyy MetroAutolle, mutta Nelipyörässä säilyy merkkihuolto. Tämä voi kilpailun myötä tuoda helpotusta hintoihin.
Oletko kysynyt huoltosopparia? Minusta kuulostaisi noilla hinnoilla se reilun 15€ kuussa halvalta, jos noin kerran vuodessa joudut huollattamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Oletko kysynyt huoltosopparia? Minusta kuulostaisi noilla hinnoilla se reilun 15€ kuussa halvalta, jos noin kerran vuodessa joudut huollattamaan.
En ole kysynyt. Samaa mieltä kuitenkin, että tuolla hinnalla vaikuttaisi olevan hyvinkin järkevä vaihtoehto. Laskurilla tosin tarkasteltuna menee hieman päälle 20 euron kuukausiveloitus 60kk sopimuksella, mutta silkkaa säästöä tuo olisi silti.

Samoin lisäpalveluna renkaiden vaihto 5e/kk vaikuttaisi äkkiseltään edulliselta vaihtoehdolta. Olen tähän asti aina itse vaihtanut renkaat, mutta nyt kun on vain yhdet vanteet niin pitäisi hankkia toiset, jos tätä haluaisi jatkaa. Siihen nähden tuo 60e/vuosi renkaiden vaihtamisesta on edullinen kustannus, jos siis sisältää renkaiden asennuksen vanteille (vähän epäilen). Itse asiassa äkkiseltään kuulostaa edulliselta myös siihen verrattuna, jos kyseisen palvelun ostaisi rengasliikkeeltä. Täytyykin selvittää tätä, joten kiitos vinkistä.

Noin muuten tekisi mieli kysyä, että miten muut näkevät vanneasian? Menettekö yksillä vai kaksilla?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Noin muuten tekisi mieli kysyä, että miten muut näkevät vanneasian? Menettekö yksillä vai kaksilla?

Mulla ollut molemmissa renkaissa omat vanteet viimeisimmissä 5:ssä autossa. Tuo kivaa vaihtelua ulkonäköönkin aina muutaman kerran vuodessa ;)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ollut molemmissa renkaissa omat vanteet viimeisimmissä 5:ssä autossa. Tuo kivaa vaihtelua ulkonäköönkin aina muutaman kerran vuodessa ;)
Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että joku vaihdattaisi talvi- ja kesärenkaat samoille vanteille keväisin ja syksyisin.

Nuo yllämainitut rengas- ja huoltosopimukset kuulostavat kyllä halvoilta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että joku vaihdattaisi talvi- ja kesärenkaat samoille vanteille keväisin ja syksyisin.

Kuulin minäkin kieltämättä ekaa kertaa. Mistään mitään tietämättä, tekeeköhän toi hallaa renkaalle pidemmän päälle?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
BZ4X hinnastossa lukee nyt että "ei uusia tehdastilauksia". Sama teksti myös Lexuksen vastaavassa. On ilmeisesti uudistettu malli tulossa? En löytänyt googlella mitään uutista asiasta, jenkkiuutisissa oli kuukauden vanhoja uutisia hinnan alennuksista heidän markkinoillaan mutta liittyykö sitten tähän niin kuka tietää.

Edit: Olen tässä hiukan ihmetellyt kun mobile.de myydään uusia 2025 BZ4X lähtöhinnalla noin 32 000 ja Comfort paketilla jossa on lämmitettävät penkit, täykokokoinen infonäyttö ja sähkötoiminentakaluukku, eli vastaa Suomessa olevaa Style varustelutasoa jonka lähtöhinta noin 48 000€. Tuosta oli kyllä nyt saatavissa hyviä tarjouksia mutta ero oli silti tuohon aika iso, useamman tonnin.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
BZ4X hinnastossa lukee nyt että "ei uusia tehdastilauksia". Sama teksti myös Lexuksen vastaavassa. On ilmeisesti uudistettu malli tulossa? En löytänyt googlella mitään uutista asiasta, jenkkiuutisissa oli kuukauden vanhoja uutisia hinnan alennuksista heidän markkinoillaan mutta liittyykö sitten tähän niin kuka tietää.
Aiemmin taidettiin kertoa, että tuo nimi hirviö jää tämän vuoden jälkeen historiankirjoihin. En ihmettelisi ollenkaan, että mallinimen muuttuessa myös itse autoa uudistettaisiin. Vähän kaksipiippuinen juttu sillä ilmeisesti maahantuojalta on Suomessakin tullut ohjeistus myydä vanhat pois. Minulle myyjä sanoi palaavansa viikolla 7 asiaan, kun saa jotain kamppanja tarjouksia hyödennyttyä mitkä alkavat silloin. Siinä sitten miettimään, jos sieltä houkutteleva vaihtotarjous tulee, että tarttuako nyt vai odotella mallinimen ja auton hyvin todennäköistä uudistusta.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuulin minäkin kieltämättä ekaa kertaa. Mistään mitään tietämättä, tekeeköhän toi hallaa renkaalle pidemmän päälle?
Minä olen siinä käsityksessä, että tässä olisi kahta koulukuntaa. Toiset laskevat, että yksillä vanteilla säästyy rahaa. Toki tässä varmasti riippuu, että kuinka kauan autoa on tarkoitus pitää. Ja kyllähän se rengas aivan varmasti kuluu jatkuvasta asentelusta. Erityisesti mitä matalampi profiili, voisin kuvitella. Hyötypuolena voisi ajatella, että rengas varmaankin tasapainoitetaan aina asennuksen yhteydessä. Tämän tuomasta konkreettisesta hyödystä ei ole kokemusta.

Ja olen samaa mieltä tuosta, että onhan se mukava kun auton ilme vähän muuttuu aina renkaanvaihdon yhteydessä, kun on kahdet vanteet. Kesärenkaiden vaihtaminen alle muutenkin on hyvin mielekästä puuhaa ja tämä muutos tuo siihen aina vähän lisäfiilistä. Taidan minäkin vanteita alkaa katselemaan kesäksi.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Burzumi oli ihan kärjessä tammikuun rekisteröinneissä, olisiko ollut luokkaa 97kpl. Tämä heti toisena Enyaqin jälkeen. Taitaa kampanjat purra jos uusia tilauksia ei oteta ja tarve hukata varasto ennen uutta mallia/tai muutosta.

Omalla 90D S-Teslalla olen ajanut nyt reilut 70tkm 1,5v aikana. On ollut korjtatavaa mutta olen tehnyt myös esim MCU2-päivityksen. Joka pennin arvoinen update. "Oikeita vikoja" ollut kabiinin ptc-vastus ja ajovalon pimentyminen. Jotain muutakin pientä ollut mutta nyt autolla alkaa se 8v olla ikää ja mittarissa reilu 160tkm. Äärettömän mukava laite ja onhan toi tietokone ehdotonta huippua kuten äppikin.

Alkaa olemaan sitten joskus standardit korkealla kun vaihdon aika joskus tulee.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuulin minäkin kieltämättä ekaa kertaa. Mistään mitään tietämättä, tekeeköhän toi hallaa renkaalle pidemmän päälle?

No voisi kyllä olettaa, että ei se renkaalle eikä vanteelle hyvää tee, kun niitä "väännetään" ees ja taas?

Vähän väärään ketjuun periaatteessa, kun ajan polttiksella, niin en tiedä miten sähköauton rengas kuluu suhteessa polttikseen, mutta eiköhän niissäkin se "perusrengas" kestä käytössä muutaman vuoden, riippuen ajokilometreistä...
Eli jos ajaa vaikka 20 tkm vuodessa, niin kyllähän sillä renkaalle pääsee sen 3-4 talvea / kesää ?
Vanteet saattaa nyt maksaa vähän enemmän, riippuu tietenkin millaisen ottaa, mutta polttikseen saat alle satasella/kpl 17" vanteita ulkomailta tilattuna.

Kuinka paljon tuossa edes "säästää" jos käy vielä liikkeessä vaihdattaan ne renkaat kun kaikilla tuskin kotona on omaa rengaskonetta jolla vääntää.

Ja mun mielestä on aivan väärä paikka alkaa säästään tuossa renkaiden vääntelyssä ees ja taas. Ihan sama mikä käyttövoima autossa on
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
– Minulle on tullut eteen kovia riitoja ja jopa tilanteita, kun auto on irrotettu latauksesta muiden osakkaiden toimesta, koska he ovat olleet siinä käsityksessä, että hekin osallistuvat auton latauskustannuksiin. Tästä voi syntyä jopa varatilanteita, Pynnönen Andersson kertoo.
Varmaan samat tyypit, jotka irroittavat naapurien autoja latauksesta, tulevat valittamaan muuttoa tekevälle uudelle asukkaalle, että rappukäytävän alaovea ei saa pitää muuton aikana auki kun muuten lämpö karkaa käytävästä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varmaan samat tyypit, jotka irroittavat naapurien autoja latauksesta, tulevat valittamaan muuttoa tekevälle uudelle asukkaalle, että rappukäytävän alaovea ei saa pitää muuton aikana auki kun muuten lämpö karkaa käytävästä.
Vähintään ne on samoja, jotka tulevat urputtamaan siitä kuinka auton lataaminen kaataa parkkipaikan sähköverkon, samalla kun itse huudattavat 2000 wattista Defaansa 16 tuntia vuorokaudessa syyskuusta toukokuuhun.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kävin koeajamassa Skoda Elroqin. Versio oli takavetoinen Style ja akkukoko se suurin eli vissiin 85.

Erinomainen ajettava, jämäkkä ja potkua riitti. Tiloiltaan ihan riittävä ja takakonttikin ihan kohtuullisen suuri. Oli myös hiljainen ajettava, alla oli Continentalin kitkat. Ainoa miinus ja iso miinus tulee penkeistä, sillä ainakaan tuossa mallissa ei ollut sitä reisituen jatkopalikkaa ja se häiritsi. Olisikohan tulossa myöhemmin ja onkohan Skodillacin omistajilla antaa tietoa, onko muissa malleissa esim. Enyaqissa tällaiset istuimet?

Myyjän mukaan Elroqin nelivetoversiot ovat tulossa kesällä ja ensimmäisenä olisi tulossa RS-versio ja sitten myöhemmin muut nelivetoversiot. Mielenkiintoinen järjestys, jos tehomalli tulee ensiksi.

Olen harkinnut sellaista sähköautoa, joka olisi n. 4,5 metriä pitkä, nelivetoinen, yli 500 km:n rangella ja maksaa n. 45 000 euroa. Skoda Elroq menee tähän kategoriaan ja koeajon perusteella uskaltaisin veikata, että Elroq myynee hyvin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
onkohan Skodillacin omistajilla antaa tietoa, onko muissa malleissa esim. Enyaqissa tällaiset istuimet?

Olen vain istahtanut Elroqissa ja mulla on Enyaq Style. Mielestäni oli ihan sama penkki, eikä mulla siitä ole valittamista (pituutta 188 cm). Toki reisituellinen on parempi, mutta korkeamman ajoasennon takia se ei ole mielestäni yhtä tarpeellinen kuin perusfarkuissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös