Jos ei väitetty, niin sitten oma käsi pystyyn virheen merkiksi ilman muuta.Väitettiinkö?
Jos ei väitetty, niin sitten oma käsi pystyyn virheen merkiksi ilman muuta.Väitettiinkö?
Eikö tässä väitetä juuri, että oli ihan se mistä homma lähti liikeelle.Väitettiinkö?
Ja siis tarpeeton hidastelu on juuri se mistä puhutaan, mutta takana tulevalle se näyttäytyy jarruvalon syttymisenä. "Vanhaan aikaan" sitä ei vaan huomannut normaaleilla turvaväleillä välttämättä mitenkään, jos joku vaan nosti hetkeksi jalan kaasulta ja sitten palasi alkup. nopeuteen.
Minua naurattaa enemmänkin se, ettei pari kirjoittajaa tunnu edes ymmärtävän, mistä homma lähti liikkeelle. Jospa väännetään rautalangasta vielä toisenkin kerran.
Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.
No juu, mutta tuohan oli vasta tänään, sen jälkeen kun esim @Tadu tuli paikalle hämmästelemään. Liittyi johonkin aika spesiaaliin alamäen ja vakkarin yhdistelmään. Jarruvaloista puhuttu jo monta päivää.Eikö tässä väitetä juuri, että oli ihan se mistä homma lähti liikeelle.
En nyt varsinaisesti häiriintynyt, mutta viimeksi Kehä III:lla ihmettelin hetken tuota jarruvalojen murheellista vilkuttelua. Sitten tajusin, että tästä ilmiöstä on kyse ja jatkoin keskittymistä omaan ajamiseeni. Siinä oli kyllä melko paljon välimatkaa ja pari autoa muutenkin välissä. Mutta ihan käytännössä tasamaalla tuo tapahtui ja oletettavasti kuskilla ei ollut aavistustakaan, mitä persiissä (auton) tapahtui.Vähästä kyllä sitten häiriytyy, jos siitä, että auton valoilla annetaan merkki nopeuden hidastumisesta. Voi varmaan niinkin olla.
Kyselin sinulta jo eilen, että kun tuo direktiivi nimenomaan määrää jarruvalon syttymisestä automaattisessa/regen jarrutuksessa, niin onko ihan perinteisessä dinojarrutuksessa samat raja-arvot? Vai voiko niissä jarruvalo olla esim kytkettynä vain jarrujärjestelmään? Kun siis kirjoitit että:Jos auton nopeus sen sijaan hidastuu tietyllä kertoimella, jarruvalojen kuuluukin syttyä. Direktiivi tuolla:EUR-Lex - 42023X0401 - EN - EUR-Lex
eur-lex.europa.eu
Jarruvalojen syttyminen perustuu EU-direktiivin mukaiseen hidastuvuuteen, eikä kyllä liity käyttövoimaan mitenkään.
Kyselin sinulta jo eilen, että kun tuo direktiivi nimenomaan määrää jarruvalon syttymisestä automaattisessa/regen jarrutuksessa, niin onko ihan perinteisessä dinojarrutuksessa samat raja-arvot? Vai voiko niissä jarruvalo olla esim kytkettynä vain jarrujärjestelmään? Kun siis kirjoitit että:
Ts, jos otetaan joku uusi karvalakkidino, jossa ei ole regeniä, niin onko jarruvalon pakko syttyä jos vaikka lyö 80km/ja vauhdista kakkosen silmään? Tuo direktiivi ei nopealla vilkaisulla ota asiaan kantaa, vaan määrää vain (nykyään kai pakollisen hätä)jarruavustimen tai regenin raja-arvoista. Jälkimmäinen liittyy vahvasti käyttövoimaan (ja ensinmainittu taas ei oleellinen, koska ketään ei varmaan häiritse jos aut.hätäjarrutuksessa jarruvalo syttyy).
Dinojarrutus=painetaan jarrupoljinta, lopputuloksena jarrupalat painautuu jarrulevyä vasten ja vauhti hidastuu.Mitä tarkoitat perinteisellä dinojarrutuksella? Moottorijarrutusta polttiksella ilman vakionopeudensäädintä? Siinä siis ei toki syty, mutta kaikissa joissa on joku talteenotto, vakionopeudensäädin, joka kytkee itseään pois (eli adaptiivinen) jne. syttyy. Eli ei riipu käyttövoimasta.
EDIT: Näemmä Frostburn yllä on tämän saman kertonut laajemmin.
Nekin ovat kivoja ihmisyksilöitä jotka painavat aina peltipoliisin edessä (vieläpä vasta joku 5-10 metriä ennen kameran ohitusta) jarrua, riippumatta siitä ajoiko alinopeutta vai nopeusrajoitusta vai ylinopeutta kyseisellä hetkellä.Sinänsä jännä keskustelu, itseä ei nuo jarruvalot ole yleensä häirinneet. Toki joskus näkee niitä sankareita joiden on pakko painaa jarrua aina, kun näkevät jonkun edellä ajavan (vaikka viereisillä kaistoilla) painavan jarrua.
Tunnustaudun tolppajarruttelijaksi. Monesti johtuu siitä, että ei ole ihan varmuutta paljonko se rajoitus oli ja sitten säikähdän tolppaa. Ennemmin aiheutan mielipahaa takanatulevalle, kuin maksan sakkoa.Nekin ovat kivoja ihmisyksilöitä jotka painavat aina peltipoliisin edessä (vieläpä vasta joku 5-10 metriä ennen kameran ohitusta) jarrua, riippumatta siitä ajoiko alinopeutta vai nopeusrajoitusta vai ylinopeutta kyseisellä hetkellä.
Itse saatan käyttää nopeasti tuollaisessa tilanteessa jarrua, jolla poistan vakkarin pois käytöstä. Jos edellä olevat jarruttaa, niin siellö saattaa olla vaikka joku este/vaara tms. tiellä ja siihen on ihan hyvä varautua.Toki joskus näkee niitä sankareita joiden on pakko painaa jarrua aina, kun näkevät jonkun edellä ajavan (vaikka viereisillä kaistoilla) painavan jarrua.
Itse saatan käyttää nopeasti tuollaisessa tilanteessa jarrua, jolla poistan vakkarin pois käytöstä. Jos edellä olevat jarruttaa, niin siellö saattaa olla vaikka joku este/vaara tms. tiellä ja siihen on ihan hyvä varautua.
Onkohan kukaan laskenut sähköautojen todellista hiilijalanjälkeä? Todennäköisesti tehtaasta tullessa isompi kuin isolohko V-8:lla koko elinkaarensa aikana.
Lisäksi nuo painavat ihan perkeleesti oikeaan autoon verrattuna. Pitäisi olla joku haittamaksu ylimääräisestä teiden kulumisesta
On laskettu ja 60000-80000 km jälkeen polttisauto on ohittanut hiilijalanjäljessä sähköauton. Eli jos oletetaan autoilla ajettavan 300 000 km, niin yhden polttisauton hiilijalanjälkeen mahtuu 4-5 sähköautoa.Onkohan kukaan laskenut sähköautojen todellista hiilijalanjälkeä? Todennäköisesti tehtaasta tullessa isompi kuin isolohko V-8:lla koko elinkaarensa aikana.
Oliko tähän jotain lähdettä?On laskettu ja 60000-80000 km jälkeen polttisauto on ohittanut hiilijalanjäljessä sähköauton. Eli jos oletetaan autoilla ajettavan 300 000 km, niin yhden polttisauton hiilijalanjälkeen mahtuu 4-5 sähköautoa.
Googlasin sun puolesta ensimmäisen ja viimeisen kerran.Oliko tähän jotain lähdettä?
Olipas huono artikkeli tiedon osalta.Googlasin sun puolesta ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Katso uudet laskelmat: tässä ajassa sähköauto tulee bensa-autoa halvemmaksi ja vähäpäästöisemmäksi
Traficom julkisti tiistaina päivitetyn laskurin, jossa voi vertailla autoilun päästöjä ja kustannuksia eri käyttövoimilla. Päästömielessä sähköauto kannattaa jo muutamassa vuodessa.yle.fi
Pyysit hiilijalanjälkeen liittyvää lähdettä, mutta halusitkin tutkimuksen lapsityövoimasta ja orjuudesta. Asia selvä. Onneksi löydät varmasti googlesta tietoa noiden osalta.Olipas huono artikkeli tiedon osalta.
En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.
Tutkimus ei ota mitään kantaa kyseisen kaivostoiminnan ympäristövaikutuksiin, lapsityövoimaan, orjatyövoimaan, jatkojalostuksen logistisiin ja tuotannollisiin kustannuksiin.
Lisäksi sähköauton kierrätys aiheuttaa valtavan määrän ongelmajätettä oikeaan autoon verrattuna ja tätä ei ole ratkaistu. Järkyttävä määrä saasteita.
En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.
Eli lähtökohtaisesti sähköauto on ympäristölle kuormittavampaa kuin polttomoottorivehkeet. Tämän kumoamiseen ja sinulle todisteeksi riittää, kun jokaisen valmistukseen osallisen perheenjäsenen hiilijalanjälki on otettu laskelmiin mukaan.Olipas huono artikkeli tiedon osalta.
En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.
Pyysit hiilijalanjälkeen liittyvää lähdettä, mutta halusitkin tutkimuksen lapsityövoimasta ja orjuudesta. Asia selvä. Onneksi löydät varmasti googlesta tietoa noiden osalta.
Huoh. Mainitsin myös kahdella sanalla asiaan liittyviä lieveilmiöitä.Aika vaikea alkaa argumentoimaan, kun toinen osapuoli hyväksyy vain omaa agendaa tukevat tutkimukset.
Bensaa ja dieseliä saadaan pyhällä hengellä?