Sähköautoilu

  • 585 972
  • 5 253

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lisätään vielä riskit laivoilla ja parkkihalleissa verrattuna oikeisiin autoihin.
Vaikka nyt paljastit asenteellisuutesi sähköautoja kohtaan, niin voisitko silti perustella, että miksi sähköauto ei ole oikea auto? Ratti, penkit, pyörät ja moottori löytyy molemmista, niin mikä tekee siis polttiksesta paremman tai oikeamman?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huoh. Mainitsin myös kahdella sanalla asiaan liittyviä lieveilmiöitä.

Tossa YLE:n jutussa ei selkeästi ollut tutkittu ympäristövaikutuksia edes vähää alusta. Olisin kaivannut oikeaa linkkiä jossa oikeasti olisi tutkittu noita ympäristövaikutuksia.

Lisätään vielä riskit laivoilla ja parkkihalleissa verrattuna oikeisiin autoihin.
Ei varmaan sellaista tutkimusta ole. Kukaan ei ole koskaan ajatellut verrata bensa-auton ja sähköauton hiilijalanjälkeä. Sä olet varmaan ensimmäinen jolle asia tulee mieleen. Valtiom viranomainen Traficom tosiaan varmaan valehtelee ja peittelee tuossa Ylen artikkelissa olevassa laskurissa. Kyllähän terve järki sanoo, että V8 on ympäristöystävällisin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lisäksi sähköauton kierrätys aiheuttaa valtavan määrän ongelmajätettä oikeaan autoon verrattuna ja tätä ei ole ratkaistu. Järkyttävä määrä saasteita.
Viittaat tässä varmaan akkuun. Akuista osa voidaan joko suoraan tai kunnostuksen jälkeen siirtää varaosana toiseen autoon tai jos kunto ei riitä autokäyttöön niin energiavarastoon mihin käy hieman heikompikin akku. Osa akuista päätyy sitten kierrätettäväksi ja tässä käsittääkseni on vielä paljon kehitettävää. ja kehitystä hidastaa tällä hetkellä se että akkuja päätyy kierrätykseen vielä hyvin vähän joten mitään isoja tehokkaita laitoksia ei kannata perustaa. Sitä mukaa kun akkuja päätyy enemmän kierrätykseen niin kierrätys takuulla kehittyy ja entistä suurempi osa arvokkaista metalleista saadaan talteen. Toistaiseksi vielä ainakin Suomessa siitä joutuu maksamaan että akun laittaa kierrätykseen, uskon että jo lähivuosina niistä jopa maksetaan tai vähintäänkin laitokset ottavat ne ilmaiseksi.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaas kundit ja kundittaret mitä ylivoimaisesti parempaa sähkäreissä on verrattuna polttiksiin? Jos nyt jätetään ne kaikkein ilmeisimmät itsestäänselvyydet pois, eli polttiksen laajempi huoltojen tarve.
 
Onko isoille kuorma-autoille tai yhdistelmille olemassa haittamaksua? Noitahan liikkuu ihan saatanasti teillä.
Vertaatko ihan oikeasti tavarankuljetusta henkilöautoihin? Mites bussit?

Tämä alkaa olemaan jo niin naurettavaa että lopetan keskustelun omalta osaltani.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaas kundit ja kundittaret mitä ylivoimaisesti parempaa sähkäreissä on verrattuna polttiksiin? Jos nyt jätetään ne kaikkein ilmeisimmät itsestäänselvyydet pois, eli polttiksen laajempi huoltojen tarve.
1) Pienempi hiilijalanjälki
2) paljon ajavalla selvästi matalammat käyttökustannukset kuin vastaavalla bensa-autolla
3) tehot käytettävissä heti, eikä vain tietyllä kierrosalueella kuten bensa-autossa

Tämä 30 sekunnin miettimisellä.

Voisin toki hyvin ajaa bensa-autollakin. Asia ei ole itselle täysin joko tai. Molemmissa on puolensa. Yhdelle sopii sähkö ja toiselle bensa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tässä aiemmin, kun kehtasin kommentoida jarruvaloasiaa, niin suhteellisen suoraan epäiltiin minun olevan jotenkin sähköautovastainen. No nyt paikalle on ilmaantunut yksi (ja todennäköisesti toinenkin) oikea bensalenkkari rölläämään.

Edit. @hammer lynx

Mielenkiintoinen esiintyminen. Ensin melkoinen trollaus ja loppuun pulushakit.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kertokaas kundit ja kundittaret mitä ylivoimaisesti parempaa sähkäreissä on verrattuna polttiksiin? Jos nyt jätetään ne kaikkein ilmeisimmät itsestäänselvyydet pois, eli polttiksen laajempi huoltojen tarve.
Minulle ehdottomasti tärkein syy ajella sähköllä on ajamisen miellyttävyys kun voima on saatavilla välittömästi ja se on tasainen, eli tuo Tadunkin mainitsema kohta 3)
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä moderni retroklassikko himottais:


Kokemus kuitenkin on osoittanut että kyseinen patterikotelo on aivan liian pieni, kuten nykyinen Clio.

Kokeilemalla tietysti selviäisi, mutta ei ole Andy-tyyliin kolkyt donaa aina taskus.
 

Jokeri70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onkohan kukaan laskenut sähköautojen todellista hiilijalanjälkeä? Todennäköisesti tehtaasta tullessa isompi kuin isolohko V-8:lla koko elinkaarensa aikana.

Lisäksi nuo painavat ihan perkeleesti oikeaan autoon verrattuna. Pitäisi olla joku haittamaksu ylimääräisestä teiden kulumisesta.

Näiden lisäksi jokainen Teslan ostaja pitäisi lähettää Siperiaan.
Laskelmia on tehty vaikka kuinka paljon, tässä yksi.


Kannattaa tuossa huomioida sähkärissä käytetyn sähkön tuotantotavan vaikutus elinkaaren aikaisiin päästöihin.
 
Tässä ihan mielenkiintoinen pätkä, jossa avattu sähköauto vs. polttomoottori päästöjä. En osaa sanoa miten luotettavia videossa esitetyt numerot on, mutta jos edes puolet on totta niin ei tarvitse miettiä kumpi on ekologisempi vaihtoehto.





Spoiler: sähköautot on ympäristöystävällisempiä ns. merimailin mitalla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kannattaa tuossa huomioida sähkärissä käytetyn sähkön tuotantotavan vaikutus elinkaaren aikaisiin päästöihin.
Tämä on hyvä pointti joka pääsee helposti monella pro-sähkärillä unohtumaan.
Sähköauton huonoihin puoliin laskisin sen tekniset- ja ohjelmisto-viat. Niihin tulee myös erilaisia zombie-modeja sekä 12v akut heikko kohta. Sähköauto voi pahimmillaan olla todella arvaamaton. Ranget putoaa nopeasti talvi ja motariajossa, latausjonot juhannus, joulu jne. lomasesonki-liikenteessä.
Lisäksi valtaosa sähköautoista taitaa olla takavetoisia, jos eivät ole nelivedolla. Takaveto yhdistettynä niiden painoon ei ole paras mahdollinen yhdistelmä, etenkin jos vielä kitkarenkaat.
Ajan itse sähkövatkaimella, joten ei siitä kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Näin se kannattaa, ettei oma kupla vaan puhkea. Tässä yksi kansainvälinen tutkimus aiheesta.
Kiitos. Tämä on ensimmäinen tieteellinen lähde vertailun kannalta. Nopealla pyyhkäisyllä vaikuttaa myös luotettavalta mutta tarvii syventyä. Palaan asiaan jos/kun tarvetta ilmenee.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kertokaas kundit ja kundittaret mitä ylivoimaisesti parempaa sähkäreissä on verrattuna polttiksiin? Jos nyt jätetään ne kaikkein ilmeisimmät itsestäänselvyydet pois, eli polttiksen laajempi huoltojen tarve.
1. Lämpeää muutamassa minuutissa kovallakin pakkasella. Eli talviautona todella hyvä. Miinuksena tässä on rangen tippuminen.

2. Ohituskiihtyvyys.

3. Käytön helppous.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
1. Lämpeää muutamassa minuutissa kovallakin pakkasella. Eli talviautona todella hyvä. Miinuksena tässä on rangen tippuminen.

2. Ohituskiihtyvyys.

3. Käytön helppous.
Heitä vähän konkreettisia lukuja, kuinka iso "tankki", mitä se maksaa täyteen ja kuinka paljon sillä ajaa, kesä/talvi? Näytti paikallisen abceen mittarilla olevan 0,34c kw/h.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huoh. Mainitsin myös kahdella sanalla asiaan liittyviä lieveilmiöitä.

Tossa YLE:n jutussa ei selkeästi ollut tutkittu ympäristövaikutuksia edes vähää alusta. Olisin kaivannut oikeaa linkkiä jossa oikeasti olisi tutkittu noita ympäristövaikutuksia.

Lisätään vielä riskit laivoilla ja parkkihalleissa verrattuna oikeisiin autoihin.

Niitä nimenomaan on tutkittu osana hiilijalanjälkeä ja sisältyvät tällä hetkellä n. 30000 kilometrin break eveniin, jos puhut _ympäristövaikutuksista_. Eri asia ovat sitten erilaiset sosiaaliset vaikutukset, joita varmaan voidaan arvioida eri tavoin niin kobolttikaivosten (uusissa sähköissä sitä tosin on varsin vähän) kuin vaikkapa Jamalo-Nenetsian öljynporauksenkin suhteen. Ovat myös moninaiset, jälkimmäisessä mm. toteemeiksi jääneiden hylättyjen tolppien merkitys alueen sosiaalisessa konstruktiossa (ihan oikea tilanne tämä) lienee vaikea laskea hiilijalanjälkenä tai ympäristövaikutuksena.

Sähköauton paloriski on kymmeniä kertaluokkia pienempi kuin polttiksen, mutta sitäkään ei tosiaan hiilijalanjäljen vakiintuneessa arviointitavassa lasketa, olet oikeassa. Kyseessähän tuossa ei ole "Ylen juttu" vaan Tunin tutkimusasetelma.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
1. Lämpeää muutamassa minuutissa kovallakin pakkasella. Eli talviautona todella hyvä. Miinuksena tässä on rangen tippuminen.

2. Ohituskiihtyvyys.

3. Käytön helppous.

Ja( etenkin lähi-, mutta muukin)päästöttömyys.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Heitä vähän konkreettisia lukuja, kuinka iso "tankki", mitä se maksaa täyteen ja kuinka paljon sillä ajaa, kesä/talvi? Näytti paikallisen abceen mittarilla olevan 0,34c kw/h.
Hyvä nyrkkisääntökaava on: kwh-hinta x2 x10, niin saat keskimääräisen hinnan 100 kilometrille.

Se vastaa n. 20kwh kulutusta/100km
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Heitä vähän konkreettisia lukuja, kuinka iso "tankki", mitä se maksaa täyteen ja kuinka paljon sillä ajaa, kesä/talvi? Näytti paikallisen abceen mittarilla olevan 0,34c kw/h.

Itse latasin kotona tiistai-keskiviikkoyönä 51kWh ja maksoin siitä huvista siirtoineen 3,5€. Tuolla ajelee näillä keleillä varmaankin joku 300-400km, jos on pelkkää nurkka-ajoa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heitä vähän konkreettisia lukuja, kuinka iso "tankki", mitä se maksaa täyteen ja kuinka paljon sillä ajaa, kesä/talvi? Näytti paikallisen abceen mittarilla olevan 0,34c kw/h.
Sähköautoilussa pitää muistaa, että pidempien matkojen ajo ei hirvittävästi ole halvempaa kun pieniruokaisella polttiksella. Edullisuus perustuu pääasiassa tuohon kotilataukseen ja sitä kautta ajaminen on todella paljon edullisempaa. Luokkaa 2€/100km.

Otetaan esimerkiksi yleisin sähköauto. Eli Tesla Model Y. Hyvänä päivänä maltillisella ajolla se 500km täydellä akulla on tehtävissä. Akun koko taitaa olla noin 80kwh. Realistinen range kuitenkin asettuu siihen 400 kilometrin luokkaan. Talvella 250-300 on realistinen arvio. Ja ennen kuin minut kivitetään, niin pitää mainita, että ajoprofiili lopulta ratkaisee todella paljon, mutta nuo voisi olla keskivertoautoilijan lukemia.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sähköautoilussa pitää muistaa, että pidempien matkojen ajo ei hirvittävästi ole halvempaa kun pieniruokaisella polttiksella. Edullisuus perustuu pääasiassa tuohon kotilataukseen ja sitä kautta ajaminen on todella paljon edullisempaa. Luokkaa 2€/100km.

Otetaan esimerkiksi yleisin sähköauto. Eli Tesla Model Y. Hyvänä päivänä maltillisella ajolla se 500km täydellä akulla on tehtävissä. Akun koko taitaa olla noin 80kwh. Realistinen range kuitenkin asettuu siihen 400 kilometrin luokkaan. Talvella 250-300 on realistinen arvio. Ja ennen kuin minut kivitetään, niin pitää mainita, että ajoprofiili lopulta ratkaisee todella paljon, mutta nuo voisi olla keskivertoautoilijan lukemia.
Jees. Minä olen sen verran hönö ja kierosilmä näissä, että pakko kysellä tyhmiä että edes hieman hahmottaa käytännön kulutuksia. Perus nurkka-ajoa tulisi olemaan muutamalla provinssista poistumalla. Eli Turku-Pori akselilla. Tarkoitus näille ilman välilatauksia. Normireissu Turku eestaas on sen 190km.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Heitä vähän konkreettisia lukuja, kuinka iso "tankki", mitä se maksaa täyteen ja kuinka paljon sillä ajaa, kesä/talvi? Näytti paikallisen abceen mittarilla olevan 0,34c kw/h.
Kannattaa ihan itsekin perehtyä sähköautojen akkuihin, minkä kokoisia ovat. Kulutukset on luokkaa 15-25kwh vauhdista ja lämpötilasta riippuen. Edullisinta on ladata omasta tolpasta, jos se on mahdollista tai asuu omakotitalossa. Omalla sähkösopparillani tyhjän akun täyteen lataus siirtomaksu huomioituna maksaa noin 10€ ja sillä ajaa sen 300-450km.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös