Sähköautoilu

  • 585 715
  • 5 253

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Väitettiinkö?

Ja siis tarpeeton hidastelu on juuri se mistä puhutaan, mutta takana tulevalle se näyttäytyy jarruvalon syttymisenä. "Vanhaan aikaan" sitä ei vaan huomannut normaaleilla turvaväleillä välttämättä mitenkään, jos joku vaan nosti hetkeksi jalan kaasulta ja sitten palasi alkup. nopeuteen.
Eikö tässä väitetä juuri, että oli ihan se mistä homma lähti liikeelle.
Minua naurattaa enemmänkin se, ettei pari kirjoittajaa tunnu edes ymmärtävän, mistä homma lähti liikkeelle. Jospa väännetään rautalangasta vielä toisenkin kerran.

Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö tässä väitetä juuri, että oli ihan se mistä homma lähti liikeelle.
No juu, mutta tuohan oli vasta tänään, sen jälkeen kun esim @Tadu tuli paikalle hämmästelemään. Liittyi johonkin aika spesiaaliin alamäen ja vakkarin yhdistelmään. Jarruvaloista puhuttu jo monta päivää.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vähästä kyllä sitten häiriytyy, jos siitä, että auton valoilla annetaan merkki nopeuden hidastumisesta. Voi varmaan niinkin olla.
En nyt varsinaisesti häiriintynyt, mutta viimeksi Kehä III:lla ihmettelin hetken tuota jarruvalojen murheellista vilkuttelua. Sitten tajusin, että tästä ilmiöstä on kyse ja jatkoin keskittymistä omaan ajamiseeni. Siinä oli kyllä melko paljon välimatkaa ja pari autoa muutenkin välissä. Mutta ihan käytännössä tasamaalla tuo tapahtui ja oletettavasti kuskilla ei ollut aavistustakaan, mitä persiissä (auton) tapahtui.

Ensi kerralla en häiriinny tuonkaan vertaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos auton nopeus sen sijaan hidastuu tietyllä kertoimella, jarruvalojen kuuluukin syttyä. Direktiivi tuolla:
Kyselin sinulta jo eilen, että kun tuo direktiivi nimenomaan määrää jarruvalon syttymisestä automaattisessa/regen jarrutuksessa, niin onko ihan perinteisessä dinojarrutuksessa samat raja-arvot? Vai voiko niissä jarruvalo olla esim kytkettynä vain jarrujärjestelmään? Kun siis kirjoitit että:
Jarruvalojen syttyminen perustuu EU-direktiivin mukaiseen hidastuvuuteen, eikä kyllä liity käyttövoimaan mitenkään.

Ts, jos otetaan joku uusi karvalakkidino, jossa ei ole regeniä, niin onko jarruvalon pakko syttyä jos vaikka lyö 80km/ja vauhdista kakkosen silmään? Tuo direktiivi ei nopealla vilkaisulla ota asiaan kantaa, vaan määrää vain (nykyään kai pakollisen hätä)jarruavustimen tai regenin raja-arvoista. Jälkimmäinen liittyy vahvasti käyttövoimaan (ja ensinmainittu taas ei oleellinen, koska ketään ei varmaan häiritse jos aut.hätäjarrutuksessa jarruvalo syttyy).
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Täälläpäs on keskusteltu paljon jarruvaloista, joten heitetään oma lusikkakin soppaan.

Tosiaan, kuten ketjussa on jo otettu esille, EU-direktiivi edellyttää, että uusissa autoissa jarruvalot syttyvät joko kuljettajan painaessa jarrua tai auton nopeuden hidastuessa automaattisen jarrutuksen ja/tai regeneroinnin vaikutuksesta riittävästi. En tiedä tarkalleen mistä asti ko. direktiivi on ollut voimassa ja miten tarkasti sitä sovelletaan, mutta siellä sanotaan mm. että valojen ei pitäisi välähtää hetkellisestä jarrujen käytöstä ja käytännössä kaikissa autoissa esim. vakkarin deaktivointi jarrulla väläyttää niitä, niin ainakaan kovin orjallisesti valmistajat eivät tuota direktiiviä noudata.

Useimmissa autoissa jarruvalot syttyvät siis aina, kun auton jarrujärjestelmä aktivoidaan - riippumatta siitä, hidastuuko vauhti vai ei. Juu, direktiivi sanoo toista, mutta valmistajille on helpompaa (= halvempaa) kytkeä jarruvalojen aktivointi jarrujärjestelmän aktivointisignaaliin ilman mitään hystereesien ja keskiarvojen määrittämisiä. Eli jos estät auton nopeutta kasvamasta alamäessä jarrua painamalla, jarruvalot syttyvät vaikka nopeus pysyy samana tai jopa kiihtyy hieman.

Tästä päästäänkin sitten tuohon jarruvalojen omituiseen vilkutteluun, joka täällä useita tuntuu kovasti ärsyttävän ja ihmetyttävän. Uudehkoissa autoissa (sanotaan 2010-luvulla valmistetuissa ja uudemmissa) vakionopeudensäädin pystyy yleensä käyttämään hidastamiseen polttoaineensyötön vähentämisen lisäksi myös jarrujärjestelmää ja - yllätys yllätys - kun se näin tekee, syttyvät myös jarruvalot. Tämä pätee kaikkiin adaptiivisella vakkarilla varustettuihin autoihin sekä useimpiin perinteisellä varustettuihin, eikä tosiaan vaadi hidastelevaa edelläajavaa autoa, vaan ihan vakionopeuden säilyttämiseen järjestelmä käyttää usein jarrua. Samaisesta syystä paljon vakkaria käyttävät joutuvat vaihdattamaan autoihinsa jarrupaloja huomattavasti useammin kuin itse auton nopeutta säätelevät. Useimmiten vakionopeudensäädinten säätöalgoritmi ei ole kovin tarkka, vaan ihan tasamaallakin nopeus heiluu ehkä +/- 1 km/h suuntaansa. Tästä johtuen järjestelmä tekee koko ajan säätöliikkeitä ja aina kun liike tapahtuu hidastavaan suuntaan jarrua käyttäen, jarruvalot vilahtavat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyselin sinulta jo eilen, että kun tuo direktiivi nimenomaan määrää jarruvalon syttymisestä automaattisessa/regen jarrutuksessa, niin onko ihan perinteisessä dinojarrutuksessa samat raja-arvot? Vai voiko niissä jarruvalo olla esim kytkettynä vain jarrujärjestelmään? Kun siis kirjoitit että:


Ts, jos otetaan joku uusi karvalakkidino, jossa ei ole regeniä, niin onko jarruvalon pakko syttyä jos vaikka lyö 80km/ja vauhdista kakkosen silmään? Tuo direktiivi ei nopealla vilkaisulla ota asiaan kantaa, vaan määrää vain (nykyään kai pakollisen hätä)jarruavustimen tai regenin raja-arvoista. Jälkimmäinen liittyy vahvasti käyttövoimaan (ja ensinmainittu taas ei oleellinen, koska ketään ei varmaan häiritse jos aut.hätäjarrutuksessa jarruvalo syttyy).

Mitä tarkoitat perinteisellä dinojarrutuksella? Moottorijarrutusta polttiksella ilman vakionopeudensäädintä? Siinä siis ei toki syty, mutta kaikissa joissa on joku talteenotto, vakionopeudensäädin, joka kytkee itseään pois (eli adaptiivinen) jne. syttyy. Eli ei riipu käyttövoimasta.

EDIT: Näemmä Frostburn yllä on tämän saman kertonut laajemmin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai missään autossa vakkarinopeuden pienehkö muutos alaspäin tapahdu jarrulla? Ainakin omassa autossani esim. 80 -> 75 kmh tapahtuu moottorijarrulla eivätkä jarruvalot syty. Samoin jos edellä ajava hidastelee ja adaptiivinen hidastaa sen mukaan, pienet muutokset nopeudessa eivät aiheuta jarruvaloja, mutta isommat hidastukset ovat tietty asia erikseen.

Jos olen väärässä, ja joissain autoissa pienetkin muutokset tehdään jarruilla, niin ymmärrän kyllä ärsytyksen. Itsekin olen kiinnittänyt huomiota esim. Kehä I:n jarruvalodiskoon, jota olen pitänyt vain esimerkkinä siitä, miten paskoja kuskeja suomalaiset nykyään ovat.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä tarkoitat perinteisellä dinojarrutuksella? Moottorijarrutusta polttiksella ilman vakionopeudensäädintä? Siinä siis ei toki syty, mutta kaikissa joissa on joku talteenotto, vakionopeudensäädin, joka kytkee itseään pois (eli adaptiivinen) jne. syttyy. Eli ei riipu käyttövoimasta.

EDIT: Näemmä Frostburn yllä on tämän saman kertonut laajemmin.
Dinojarrutus=painetaan jarrupoljinta, lopputuloksena jarrupalat painautuu jarrulevyä vasten ja vauhti hidastuu.

Eli siis dinossa ei moottorijarrutuksessa jarruvalon tarvitse syttyä, riittää että jarruvalo on kytketty jarrujärjestelmään. Sähköautossa regenissä pitää (kun direktiivin regenille määräämät hidastuvuusrajat ylittyy), niin onhan se silloin käyttövoimasta kiinni että syttyykö jarruvalo kun jalan nostaa kaasulta. Dinossa ei syty, sähköä käyttövoimanaan käyttävässä syttyy.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsä jännä keskustelu, itseä ei nuo jarruvalot ole yleensä häirinneet. Toki joskus näkee niitä sankareita joiden on pakko painaa jarrua aina, kun näkevät jonkun edellä ajavan (vaikka viereisillä kaistoilla) painavan jarrua.

Olen enemmän pohtinut luoko tuo regenillä hidastaminen riskin, että joku takana hiostava töömies pakulla tulee takaluukusta sisään, kun eivät näe jarruvaloa silloin, kun hidastan nopeutta kevyesti.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Sinänsä jännä keskustelu, itseä ei nuo jarruvalot ole yleensä häirinneet. Toki joskus näkee niitä sankareita joiden on pakko painaa jarrua aina, kun näkevät jonkun edellä ajavan (vaikka viereisillä kaistoilla) painavan jarrua.
Nekin ovat kivoja ihmisyksilöitä jotka painavat aina peltipoliisin edessä (vieläpä vasta joku 5-10 metriä ennen kameran ohitusta) jarrua, riippumatta siitä ajoiko alinopeutta vai nopeusrajoitusta vai ylinopeutta kyseisellä hetkellä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nekin ovat kivoja ihmisyksilöitä jotka painavat aina peltipoliisin edessä (vieläpä vasta joku 5-10 metriä ennen kameran ohitusta) jarrua, riippumatta siitä ajoiko alinopeutta vai nopeusrajoitusta vai ylinopeutta kyseisellä hetkellä.
Tunnustaudun tolppajarruttelijaksi. Monesti johtuu siitä, että ei ole ihan varmuutta paljonko se rajoitus oli ja sitten säikähdän tolppaa. Ennemmin aiheutan mielipahaa takanatulevalle, kuin maksan sakkoa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Toki joskus näkee niitä sankareita joiden on pakko painaa jarrua aina, kun näkevät jonkun edellä ajavan (vaikka viereisillä kaistoilla) painavan jarrua.
Itse saatan käyttää nopeasti tuollaisessa tilanteessa jarrua, jolla poistan vakkarin pois käytöstä. Jos edellä olevat jarruttaa, niin siellö saattaa olla vaikka joku este/vaara tms. tiellä ja siihen on ihan hyvä varautua.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse saatan käyttää nopeasti tuollaisessa tilanteessa jarrua, jolla poistan vakkarin pois käytöstä. Jos edellä olevat jarruttaa, niin siellö saattaa olla vaikka joku este/vaara tms. tiellä ja siihen on ihan hyvä varautua.

Mä en nyt tähän viitannut vaan sellaisiin kuskeihin, jotka saattavat jarruttaa 5 minuutin sisällä 20 kertaa, koska näkevät jonkun toisen jarruvalon vilkahtavan.
 
Onkohan kukaan laskenut sähköautojen todellista hiilijalanjälkeä? Todennäköisesti tehtaasta tullessa isompi kuin isolohko V-8:lla koko elinkaarensa aikana.

Lisäksi nuo painavat ihan perkeleesti oikeaan autoon verrattuna. Pitäisi olla joku haittamaksu ylimääräisestä teiden kulumisesta.

Näiden lisäksi jokainen Teslan ostaja pitäisi lähettää Siperiaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onkohan kukaan laskenut sähköautojen todellista hiilijalanjälkeä? Todennäköisesti tehtaasta tullessa isompi kuin isolohko V-8:lla koko elinkaarensa aikana.

Valmistuksen hiilijalanjälki varmaan onkin suurempi, mutta siitä eteenpäin polttiksen hiilijalanjälki isompi.

Lisäksi nuo painavat ihan perkeleesti oikeaan autoon verrattuna. Pitäisi olla joku haittamaksu ylimääräisestä teiden kulumisesta

Onko isoille kuorma-autoille tai yhdistelmille olemassa haittamaksua? Noitahan liikkuu ihan saatanasti teillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan kukaan laskenut sähköautojen todellista hiilijalanjälkeä? Todennäköisesti tehtaasta tullessa isompi kuin isolohko V-8:lla koko elinkaarensa aikana.
On laskettu ja 60000-80000 km jälkeen polttisauto on ohittanut hiilijalanjäljessä sähköauton. Eli jos oletetaan autoilla ajettavan 300 000 km, niin yhden polttisauton hiilijalanjälkeen mahtuu 4-5 sähköautoa.
 
On laskettu ja 60000-80000 km jälkeen polttisauto on ohittanut hiilijalanjäljessä sähköauton. Eli jos oletetaan autoilla ajettavan 300 000 km, niin yhden polttisauton hiilijalanjälkeen mahtuu 4-5 sähköautoa.
Oliko tähän jotain lähdettä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Googlasin sun puolesta ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Olipas huono artikkeli tiedon osalta.

En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.

Tutkimus ei ota mitään kantaa kyseisen kaivostoiminnan ympäristövaikutuksiin, lapsityövoimaan, orjatyövoimaan, jatkojalostuksen logistisiin ja tuotannollisiin kustannuksiin.

Lisäksi sähköauton kierrätys aiheuttaa valtavan määrän ongelmajätettä oikeaan autoon verrattuna ja tätä ei ole ratkaistu. Järkyttävä määrä saasteita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olipas huono artikkeli tiedon osalta.

En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.

Tutkimus ei ota mitään kantaa kyseisen kaivostoiminnan ympäristövaikutuksiin, lapsityövoimaan, orjatyövoimaan, jatkojalostuksen logistisiin ja tuotannollisiin kustannuksiin.

Lisäksi sähköauton kierrätys aiheuttaa valtavan määrän ongelmajätettä oikeaan autoon verrattuna ja tätä ei ole ratkaistu. Järkyttävä määrä saasteita.
Pyysit hiilijalanjälkeen liittyvää lähdettä, mutta halusitkin tutkimuksen lapsityövoimasta ja orjuudesta. Asia selvä. Onneksi löydät varmasti googlesta tietoa noiden osalta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.

Aika vaikea alkaa argumentoimaan, kun toinen osapuoli hyväksyy vain omaa agendaa tukevat tutkimukset.

Bensaa ja dieseliä saadaan pyhällä hengellä?
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Olipas huono artikkeli tiedon osalta.

En usko että tuossa tutkimuksessa on oikeasti laskettu sähköauton akkuihin tarvittavien metallien oikeat vaikutukset.
Eli lähtökohtaisesti sähköauto on ympäristölle kuormittavampaa kuin polttomoottorivehkeet. Tämän kumoamiseen ja sinulle todisteeksi riittää, kun jokaisen valmistukseen osallisen perheenjäsenen hiilijalanjälki on otettu laskelmiin mukaan.

Polttoainehan pumpataan tankkiin suoraan siitä asemalta, joka nostaaa sen siitä maaperästä suoraan tankkiin. Kätevää.

Ympäristöjärjestöillä aika laaja konsensus tuosta pienemmästä hiilijalanjälkestä, mutta niistä kukaan ei ole nähnyt sitä Liinpään youtube-videota, jossa kertoo miten asianlaita oikein on.

Oliko sinulla joku tutkimus, jossa tuo bensa-auton hiilijalanjälki todetaan pienemmäksi?
 
Pyysit hiilijalanjälkeen liittyvää lähdettä, mutta halusitkin tutkimuksen lapsityövoimasta ja orjuudesta. Asia selvä. Onneksi löydät varmasti googlesta tietoa noiden osalta.

Aika vaikea alkaa argumentoimaan, kun toinen osapuoli hyväksyy vain omaa agendaa tukevat tutkimukset.

Bensaa ja dieseliä saadaan pyhällä hengellä?
Huoh. Mainitsin myös kahdella sanalla asiaan liittyviä lieveilmiöitä.

Tossa YLE:n jutussa ei selkeästi ollut tutkittu ympäristövaikutuksia edes vähää alusta. Olisin kaivannut oikeaa linkkiä jossa oikeasti olisi tutkittu noita ympäristövaikutuksia.

Lisätään vielä riskit laivoilla ja parkkihalleissa verrattuna oikeisiin autoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös