Miksi tämä ei ole autoiluketjussa. Miksi tämä aihe on sähköautoilun ryhmässä?Tämä on kyllä hulvaton ketju, kun pari besserwisseriä / kaikkien alojen asiantuntijaa pyörii jatkuvasti kertomassa, mikä asia saa häiritä ja mikä ei ja mikä on ainoa oikea tapa ajaa jne. Mutta kun se perustuu direktiiviin, niin se ei voi millään tavalla häiritä. Ehkä hulvattomin perustelu ikinä.
Kyllä mua naurattaa kun jotakuta ärsyttää jarruvalojen syttyminen silloin kun auton vauhti hidastuu. Mun mielestä tuo kuulostaa ihan hyvältä asialta, mutta saa sitä toki olla eri mieltäkin.Tämä on kyllä hulvaton ketju, kun pari besserwisseriä / kaikkien alojen asiantuntijaa pyörii jatkuvasti kertomassa, mikä asia saa häiritä ja mikä ei ja mikä on ainoa oikea tapa ajaa jne. Mutta kun se perustuu direktiiviin, niin se ei voi millään tavalla häiritä. Ehkä hulvattomin perustelu ikinä.
Olen varmaan aikuinen kun ymmärrän lukemaani ja ymmärrän myös sen, että se jarruvalojen vilkkuminen ei ole se varsinainen ongelma vaan mitä siitä käytännössä liikenteessä seuraa. Mutta sitä ei kerrota direktiivissä.
Kyllä mua naurattaa kun jotakuta ärsyttää jarruvalojen syttyminen silloin kun auton vauhti hidastuu. Mun mielestä tuo kuulostaa ihan hyvältä asialta, mutta saa sitä toki olla eri mieltäkin.
Missä tilanteissa tämmöistä tapahtuu?Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.
Missä tilanteissa tämmöistä tapahtuu?
Tulee mieleen, että jos vakionopeudensäätimen ottaa jarrulla pois, niin silloin toki välähtää. Tämä koskee kyllä kaikkia autoja.
Tuossahan jarruvalo syttyy ihan 80-luvun bensa-autollakin ilman mitään vakionopeudensäätimiä jos kuljettaja painaa jarrua estääkseen ettei vauhti kiihdy alamäessä. Kieltämättä tuo on turhaa kun ei vauhti hidastu.Edellisellä sivulla on lisätietoa (vakionopeudensäädin ja alamäki, kyseessä ei sähköauto). Saattaa sen edellä olla muitakin.
Tuossahan jarruvalo syttyy ihan 80-luvun bensa-autollakin ilman mitään vakionopeudensäätimiä jos kuljettaja painaa jarrua estääkseen ettei vauhti kiihdy alamäessä. Kieltämättä tuo on turhaa kun ei vauhti hidastu.
Minä?Kuka puhui jarrun painamisesta?
Minua naurattaa enemmänkin se, ettei pari kirjoittajaa tunnu edes ymmärtävän, mistä homma lähti liikkeelle. Jospa väännetään rautalangasta vielä toisenkin kerran.
Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.
Se on vähintäänkin ärsyttävää ja välillä aiheuttaa ketjureaktiona liikenteesen nykivyyttä, kun jossain kehäteillä menee näitä tesloja ja vastaavia jarruvalot vilkkuen.
En tiedä miksi sitten monen alinopeutta ajavan teslan/sähkö-nissanin jarruvalot vilkuttavat koko ajan ikään kuin morsettaisivat sillä jarruvalolla.
Minä?
Mielestäsi oli mainitsemisen arvoista, että vakionopeudensäädin aiheuttaa jarruvalojen syttymisen alamäessä, kun vakionopeudensäädin estää nopeuden kasvamisen alamäessä. Opastin sinua, että näin jarruvalo on toiminut ihan yhtä lailla aikana ennen vakionopeudensäätimiä, jos kuljettaja ei alamäessä halua auton kulkevan lujempaa ja on painanut jarrua.Syy siihen jäi kyllä täysin avoimeksi.
Opastin sinua, että näin jarruvalo on toiminut ihan yhtä lailla aikana ennen vakionopeudensäätimiä, jos kuljettaja ei alamäessä halua auton kulkevan lujempaa ja on painanut jarrua.
Kun kerroit itsestäänselvyyden, että jarruvalo syttyy alamäessä kun vakionopeudensäädin ei anna nopeuden kiihtyä, niin en odottanut kyllä liikoja.Ei pahalla, mutten koe tarvitsevani opastusta tässä. Sinulle suosittelen edelleen ajatuksella lukemista ja bonuksena vähän vaikka fysiikkaa kiihtyvyydestä ja nopeudesta.
Tämä nyt on aika hämmästyttävää tahallista väärinymmärrystä aiheesta. Liian jäykälle säädetyn regenin aiheuttama jarruvalon vilkutttelu on ärsyttävää/kuormittavaa takana ajavalle. Vika ei ole jarruvalon toiminnassa (shokki) vaan kuskin toiminnassa ja/tai ajoasetuksissa. Liittyy sähköautoihin erittäin vahvasti, en tiedä miksi siitä pitäisi keskustella jossain muussa ketjussa. Minusta ketjut voisi muutenkin yhdistää, mitä merkitystä on käyttövoimalla enää vuonna 2025.Kokoajan ollut pointti siinä, että se ei ole sähköautojen ongelma, vaan se ongelma koskee ihan jokaista uudempaa autoa joka hidastaa riittävästi liikenteessä. Jos autoilija ajaa sillä tavalla, että hidastelee ja kiihdyttelee, niin se on sen kuljettajan ongelma, mutta ei se nyt voi olla niin, että jarruvalot ei syty kuin siinä tapauksessa, että vauhtia hidastetaan jarruilla. Näin se on määrätty ja näin se vain tulee menemään, että vauhdin hidastuessa riittävästi, jarruvalojen on sytyttävä.
Saahan se sinua häiritä ja voit vaikka purkaa sitä kiukkua siellä autossa, mutta siitä on turha syyttää sähköautoja tai sähköistä voimalinjaa.
Se varmasti harmittaa, että vääriä väittämiä kumotaan ja siitä syystä aiheuttaa kiukkua, mutta helpompaa se on liikenteessä kun ei niin paljon anna harmitukselle valtaa.
En ole itse tuollaista jarruvaloilua koskaan huomioinut, mutta jos noin käy, niin siinä on varmaan regenin lisäksi syynä liian pieni turvaväli edellä ajavaan? Eli kun edellä 10 metrin päässä ajavan vauhti hidastuu, niin sitten takana olevan adaptiivinen vakkarikin tottakai hidastaa nopeammin, jotta ei ajaisi edellä ajavaa perään. Mielestäni tuossakin se varsinainen syy on liian lyhyet turvavälit, jotka aiheuttavat sitten heiluriliikettä. Varmaan samaa tapahtuu myös ilman regeniäkin, kun se perässä hiillostava joutuu painamaan sitä jarrupoljinta.Tämä nyt on aika hämmästyttävää tahallista väärinymmärrystä aiheesta. Liian jäykälle säädetyn regenin aiheuttama jarruvalon vilkutttelu on ärsyttävää/kuormittavaa takana ajavalle. Vika ei ole jarruvalon toiminnassa (shokki) vaan kuskin toiminnassa ja/tai ajoasetuksissa. Liittyy sähköautoihin erittäin vahvasti, en tiedä miksi siitä pitäisi keskustella jossain muussa ketjussa. Minusta ketjut voisi muutenkin yhdistää, mitä merkitystä on käyttövoimalla enää vuonna 2025.
Ja se on siis yhtä ärsyttävää kuin se jos joku jarruttelee jatkuvasti turhaan (koska sitähän siinä tapahtuu) ja valot syttyvät sen takia. Varsinkin about suoralla tiellä maantienopeuksissa ilman näkyvää syytä (liittymä tms) tapahtuva jarruvalon syttyminen on sellainen johon takana tuleva joutuu reagoimaan, eli onko edessä joku takanatulevalle vielä näkymätön syy jonka takia "jarrutetaan".
Selvennyksenä myös @Tadu, hänestä tosin en ole varma onko väärinymmärrys tahallista vai mistä kyse?
Vaikea tässä on pysyä mukana, kun välillä se ongelma on siinä, että jarruvalot vilkkuu vaikka auto ei hidasta ja välillä se taas on siinä, että autoilijat jarruttaa väärässä paikassa ja välillä se on alamäki joka aiheuttaa valojen välkkymistä.Tämä nyt on aika hämmästyttävää tahallista väärinymmärrystä aiheesta.
Liian pienet turvavälit oma asiansa ja aiheuttaa monenlaista harmia, mutta siis ihan normaaleillakin turvaväleillä edessä olevan jarruvalon syttyminen on tarkoitettu takanatulevalle viestiksi ja tarkoitettu että takanatuleva sen huomioi ts siihen reagoi. Esim minulla ja monella muulla on varmasti tapana että kun edessämenevän jarruvalo syttyy, niin itse nostaa jalan kaasulta automaattisesti, ainakin jos ei heti näe mistä syttyminen johtuu.En ole itse tuollaista jarruvaloilua koskaan huomioinut, mutta jos noin käy, niin siinä on varmaan regenin lisäksi syynä liian pieni turvaväli edellä ajavaan? Eli kun edellä 10 metrin päässä ajavan vauhti hidastuu, niin sitten takana olevan adaptiivinen vakkarikin tottakai hidastaa nopeammin, jotta ei ajaisi edellä ajavaa perään. Mielestäni tuossakin se varsinainen syy on liian lyhyet turvavälit, jotka aiheuttavat sitten heiluriliikettä. Varmaan samaa tapahtuu myös ilman regeniäkin, kun se perässä hiillostava joutuu painamaan sitä jarrupoljinta.
Voihan se olla, että se sähköauton kuljettaja syystä X nostaa jalkansa kaasulta, jolloin se regen iskee päälle ja jarruvalot syttyvät. Jos hän käyttäisi vakionopeudensäädintä, niin noin ei kävisi. Kun sähköautossa on se "yhden pedaalin ajo", niin silloinhan tuo jalan nostaminen kaasulta on käytännössä sama kuin painaisi jarrupoljinta. Eli mielestäni kyse ei ole auton ominaisuudesta, vaan huonosta kuljettajasta. Näitähän toki riittää varmasti myös sähköautojen ratissa.Liian pienet turvavälit oma asiansa ja aiheuttaa monenlaista harmia, mutta siis ihan normaaleillakin turvaväleillä edessä olevan jarruvalon syttyminen on tarkoitettu takanatulevalle viestiksi ja tarkoitettu että takanatuleva sen huomioi ts siihen reagoi. Esim minulla ja monella muulla on varmasti tapana että kun edessämenevän jarruvalo syttyy, niin itse nostaa jalan kaasulta automaattisesti, ainakin jos ei heti näe mistä syttyminen johtuu.
Tämä ketju on taas kyllä hyvä esimerkki ja muistutus siitä, miksei hyvä tahto liikenteessä voi koskaan onnistua ja liikenne - oikeastaan jo siitä keskustelu - tahtoo saada ihmisistä huonoimmat puolet esiin.Ehkä kuitenkin syy on siinä, että joitakin ne toiset ihmiset siellä liikenteessä vain ärsyttää ja kun vielä ajaa väärällä merkillä, niin varmasti tekevät jotain väärin.
Tämähän on lähes kirjaimellisesti juuri se mitä koitin edellä sanoa. Vika ei ole autossa, vaan sen ominaisuudessa jota kuski ei käytä kuten varmaan kuuluisi. En tiedä onko välkkyjäykällä regenillä maantieajo taloudellistakaan, mutta en usko. Mukavaa se ei matkustajille varmasti ole, eikä takanatuleville.Kun sähköautossa on se "yhden pedaalin ajo", niin silloinhan tuo jalan nostaminen kaasulta on käytännössä sama kuin painaisi jarrupoljinta. Eli mielestäni kyse ei ole auton ominaisuudesta, vaan huonosta kuljettajasta.
Joo, mutta kyllähän sen pitäisi silloin näkyä muille autoilijoille myös auton hetkittäisenä hidastumisena. Täällä kun väitettiin, että jarruvalot vilkkuvat, vaikka auton vauhti ei hidastu.Tämähän on lähes kirjaimellisesti juuri se mitä koitin edellä sanoa. Vika ei ole autossa, vaan sen ominaisuudessa jota kuski ei käytä kuten varmaan kuuluisi. En tiedä onko vilkkujäykällä regenillä maantieajo taloudellistakaan, mutta en usko. Mukavaa se ei matkustajille varmasti ole, eikä takanatuleville.
Väitettiinkö?Joo, mutta kyllähän sen pitäisi silloin näkyä muille autoilijoille myös auton hetkittäisenä hidastumisena. Täällä kun väitettiin, että jarruvalot vilkkuvat, vaikka auton vauhti ei hidastu.