Sähköautoilu

  • 585 000
  • 5 238

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertaakaan en ole kenenkään jarruvaloista ärsyyntynyt tai häiriintynyt. Olen varmaan aikuinen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä hulvaton ketju, kun pari besserwisseriä / kaikkien alojen asiantuntijaa pyörii jatkuvasti kertomassa, mikä asia saa häiritä ja mikä ei ja mikä on ainoa oikea tapa ajaa jne. Mutta kun se perustuu direktiiviin, niin se ei voi millään tavalla häiritä. Ehkä hulvattomin perustelu ikinä.

Olen varmaan aikuinen kun ymmärrän lukemaani ja ymmärrän myös sen, että se jarruvalojen vilkkuminen ei ole se varsinainen ongelma vaan mitä siitä käytännössä liikenteessä seuraa. Mutta sitä ei kerrota direktiivissä.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on kyllä hulvaton ketju, kun pari besserwisseriä / kaikkien alojen asiantuntijaa pyörii jatkuvasti kertomassa, mikä asia saa häiritä ja mikä ei ja mikä on ainoa oikea tapa ajaa jne. Mutta kun se perustuu direktiiviin, niin se ei voi millään tavalla häiritä. Ehkä hulvattomin perustelu ikinä.
Miksi tämä ei ole autoiluketjussa. Miksi tämä aihe on sähköautoilun ryhmässä?

Kokoajan ollut pointti siinä, että se ei ole sähköautojen ongelma, vaan se ongelma koskee ihan jokaista uudempaa autoa joka hidastaa riittävästi liikenteessä. Jos autoilija ajaa sillä tavalla, että hidastelee ja kiihdyttelee, niin se on sen kuljettajan ongelma, mutta ei se nyt voi olla niin, että jarruvalot ei syty kuin siinä tapauksessa, että vauhtia hidastetaan jarruilla. Näin se on määrätty ja näin se vain tulee menemään, että vauhdin hidastuessa riittävästi, jarruvalojen on sytyttävä.

Saahan se sinua häiritä ja voit vaikka purkaa sitä kiukkua siellä autossa, mutta siitä on turha syyttää sähköautoja tai sähköistä voimalinjaa.

Se varmasti harmittaa, että vääriä väittämiä kumotaan ja siitä syystä aiheuttaa kiukkua, mutta helpompaa se on liikenteessä kun ei niin paljon anna harmitukselle valtaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse ajan edelleen suurimman osan ajoista polttiksella ja ei se aiheuta ongelmia. Välillä laitetaan aamulla enemmän vaatetta päälle, kun auto ei kuitenkaan lämpene niin nopeasti. Lisäksi polttomoottorissa on myös tietty fiilis, jota ei sähköautosta saa. Olen kuitenkin ajanut niin paljon myös sähköautoja, että huvittaa nuo ennakkoluulot niistä.

Ei nuo sähköautot millään tavalla täydellisiä ole, mutta yleensä ne ongelmat ei ole niitä, mitä sähköautoista tietämättömät luulevat niiden olevan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on kyllä hulvaton ketju, kun pari besserwisseriä / kaikkien alojen asiantuntijaa pyörii jatkuvasti kertomassa, mikä asia saa häiritä ja mikä ei ja mikä on ainoa oikea tapa ajaa jne. Mutta kun se perustuu direktiiviin, niin se ei voi millään tavalla häiritä. Ehkä hulvattomin perustelu ikinä.

Olen varmaan aikuinen kun ymmärrän lukemaani ja ymmärrän myös sen, että se jarruvalojen vilkkuminen ei ole se varsinainen ongelma vaan mitä siitä käytännössä liikenteessä seuraa. Mutta sitä ei kerrota direktiivissä.
Kyllä mua naurattaa kun jotakuta ärsyttää jarruvalojen syttyminen silloin kun auton vauhti hidastuu. Mun mielestä tuo kuulostaa ihan hyvältä asialta, mutta saa sitä toki olla eri mieltäkin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyllä mua naurattaa kun jotakuta ärsyttää jarruvalojen syttyminen silloin kun auton vauhti hidastuu. Mun mielestä tuo kuulostaa ihan hyvältä asialta, mutta saa sitä toki olla eri mieltäkin.

Minua naurattaa enemmänkin se, ettei pari kirjoittajaa tunnu edes ymmärtävän, mistä homma lähti liikkeelle. Jospa väännetään rautalangasta vielä toisenkin kerran.

Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.

Omalta kohdaltani asialla ei ole mitään tekemistä käyttövoiman kanssa. Kommentoin vain siksi, kun asia täällä tuli esille. Polttiksella ajan, mutta sähköauto tulee välittömästi, kun siihen on varaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.
Missä tilanteissa tämmöistä tapahtuu?

Tulee mieleen, että jos vakionopeudensäätimen ottaa jarrulla pois, niin silloin toki välähtää. Tämä koskee kyllä kaikkia autoja.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Missä tilanteissa tämmöistä tapahtuu?

Tulee mieleen, että jos vakionopeudensäätimen ottaa jarrulla pois, niin silloin toki välähtää. Tämä koskee kyllä kaikkia autoja.

Edellisellä sivulla on lisätietoa (vakionopeudensäädin ja alamäki, kyseessä ei sähköauto). Saattaa sen edellä olla muitakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edellisellä sivulla on lisätietoa (vakionopeudensäädin ja alamäki, kyseessä ei sähköauto). Saattaa sen edellä olla muitakin.
Tuossahan jarruvalo syttyy ihan 80-luvun bensa-autollakin ilman mitään vakionopeudensäätimiä jos kuljettaja painaa jarrua estääkseen ettei vauhti kiihdy alamäessä. Kieltämättä tuo on turhaa kun ei vauhti hidastu.

Toisaalta varmaan ihan hyvä kun valtaosa kuljettajista painaa alamäessä ylinopeutta, niin eivät sitten aja konttiin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuossahan jarruvalo syttyy ihan 80-luvun bensa-autollakin ilman mitään vakionopeudensäätimiä jos kuljettaja painaa jarrua estääkseen ettei vauhti kiihdy alamäessä. Kieltämättä tuo on turhaa kun ei vauhti hidastu.

Kuka puhui jarrun painamisesta? Kai minä nyt saatana tiedän, että jarruvalot syttyy jarrua painettaessa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua naurattaa enemmänkin se, ettei pari kirjoittajaa tunnu edes ymmärtävän, mistä homma lähti liikkeelle. Jospa väännetään rautalangasta vielä toisenkin kerran.

Se että jarruvalot syttyvät auton nopeuden hidastuessa, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ei ärsytä ollenkaan. Se että jarruvalot syttyvät vaikkei nopeus hidastu, on sen sijaan paitsi ärsyttävää, myös suhteellisen rasittavaa ja liikennettä häiritsevää.

Ehkä nämä alla olevat viestit on kuitenkin se mistä tämä lähti liikkeelle. Vähän epäilen, että nuo Teslat nyt jatkuvasti vilkuttelisivat jarruvaloja, vaan enemmän se on miten kyseinen kirjoittaja asian kokee.

Se on vähintäänkin ärsyttävää ja välillä aiheuttaa ketjureaktiona liikenteesen nykivyyttä, kun jossain kehäteillä menee näitä tesloja ja vastaavia jarruvalot vilkkuen.

En tiedä miksi sitten monen alinopeutta ajavan teslan/sähkö-nissanin jarruvalot vilkuttavat koko ajan ikään kuin morsettaisivat sillä jarruvalolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Syy siihen jäi kyllä täysin avoimeksi.
Mielestäsi oli mainitsemisen arvoista, että vakionopeudensäädin aiheuttaa jarruvalojen syttymisen alamäessä, kun vakionopeudensäädin estää nopeuden kasvamisen alamäessä. Opastin sinua, että näin jarruvalo on toiminut ihan yhtä lailla aikana ennen vakionopeudensäätimiä, jos kuljettaja ei alamäessä halua auton kulkevan lujempaa ja on painanut jarrua.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Opastin sinua, että näin jarruvalo on toiminut ihan yhtä lailla aikana ennen vakionopeudensäätimiä, jos kuljettaja ei alamäessä halua auton kulkevan lujempaa ja on painanut jarrua.

Ei pahalla, mutten koe tarvitsevani opastusta tässä. Sinulle suosittelen edelleen ajatuksella lukemista ja bonuksena vähän vaikka fysiikkaa kiihtyvyydestä ja nopeudesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei pahalla, mutten koe tarvitsevani opastusta tässä. Sinulle suosittelen edelleen ajatuksella lukemista ja bonuksena vähän vaikka fysiikkaa kiihtyvyydestä ja nopeudesta.
Kun kerroit itsestäänselvyyden, että jarruvalo syttyy alamäessä kun vakionopeudensäädin ei anna nopeuden kiihtyä, niin en odottanut kyllä liikoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kokoajan ollut pointti siinä, että se ei ole sähköautojen ongelma, vaan se ongelma koskee ihan jokaista uudempaa autoa joka hidastaa riittävästi liikenteessä. Jos autoilija ajaa sillä tavalla, että hidastelee ja kiihdyttelee, niin se on sen kuljettajan ongelma, mutta ei se nyt voi olla niin, että jarruvalot ei syty kuin siinä tapauksessa, että vauhtia hidastetaan jarruilla. Näin se on määrätty ja näin se vain tulee menemään, että vauhdin hidastuessa riittävästi, jarruvalojen on sytyttävä.

Saahan se sinua häiritä ja voit vaikka purkaa sitä kiukkua siellä autossa, mutta siitä on turha syyttää sähköautoja tai sähköistä voimalinjaa.

Se varmasti harmittaa, että vääriä väittämiä kumotaan ja siitä syystä aiheuttaa kiukkua, mutta helpompaa se on liikenteessä kun ei niin paljon anna harmitukselle valtaa.
Tämä nyt on aika hämmästyttävää tahallista väärinymmärrystä aiheesta. Liian jäykälle säädetyn regenin aiheuttama jarruvalon vilkutttelu on ärsyttävää/kuormittavaa takana ajavalle. Vika ei ole jarruvalon toiminnassa (shokki) vaan kuskin toiminnassa ja/tai ajoasetuksissa. Liittyy sähköautoihin erittäin vahvasti, en tiedä miksi siitä pitäisi keskustella jossain muussa ketjussa. Minusta ketjut voisi muutenkin yhdistää, mitä merkitystä on käyttövoimalla enää vuonna 2025.

Ja se on siis yhtä ärsyttävää kuin se jos joku jarruttelee jatkuvasti turhaan (koska sitähän siinä tapahtuu) ja valot syttyvät sen takia. Varsinkin about suoralla tiellä maantienopeuksissa ilman näkyvää syytä (liittymä tms) tapahtuva jarruvalon syttyminen on sellainen johon takana tuleva joutuu reagoimaan, eli onko edessä joku takanatulevalle vielä näkymätön syy jonka takia "jarrutetaan".

Selvennyksenä myös @Tadu, hänestä tosin en ole varma onko väärinymmärrys tahallista vai mistä kyse?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä nyt on aika hämmästyttävää tahallista väärinymmärrystä aiheesta. Liian jäykälle säädetyn regenin aiheuttama jarruvalon vilkutttelu on ärsyttävää/kuormittavaa takana ajavalle. Vika ei ole jarruvalon toiminnassa (shokki) vaan kuskin toiminnassa ja/tai ajoasetuksissa. Liittyy sähköautoihin erittäin vahvasti, en tiedä miksi siitä pitäisi keskustella jossain muussa ketjussa. Minusta ketjut voisi muutenkin yhdistää, mitä merkitystä on käyttövoimalla enää vuonna 2025.

Ja se on siis yhtä ärsyttävää kuin se jos joku jarruttelee jatkuvasti turhaan (koska sitähän siinä tapahtuu) ja valot syttyvät sen takia. Varsinkin about suoralla tiellä maantienopeuksissa ilman näkyvää syytä (liittymä tms) tapahtuva jarruvalon syttyminen on sellainen johon takana tuleva joutuu reagoimaan, eli onko edessä joku takanatulevalle vielä näkymätön syy jonka takia "jarrutetaan".

Selvennyksenä myös @Tadu, hänestä tosin en ole varma onko väärinymmärrys tahallista vai mistä kyse?
En ole itse tuollaista jarruvaloilua koskaan huomioinut, mutta jos noin käy, niin siinä on varmaan regenin lisäksi syynä liian pieni turvaväli edellä ajavaan? Eli kun edellä 10 metrin päässä ajavan vauhti hidastuu, niin sitten takana olevan adaptiivinen vakkarikin tottakai hidastaa nopeammin, jotta ei ajaisi edellä ajavaa perään. Mielestäni tuossakin se varsinainen syy on liian lyhyet turvavälit, jotka aiheuttavat sitten heiluriliikettä. Varmaan samaa tapahtuu myös ilman regeniäkin, kun se perässä hiillostava joutuu painamaan sitä jarrupoljinta.

Jos adaptiivisessa on etäisyys säädetty riittäväksi edellä ajavaan, niin ei kait se joudu yhtä aggressiivisesti reagoimaan?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Bay

Jäsen
Pari kertaa muistan nyt itsekin ihmetelleeni mitä edessä ajava touhuaa kun jarruvalot vilkkuvat silloin tällöin vaikka edessä ei ole mitään. En tajunnut että liittyy jotenkin sähköautoihin vaan kuvittelin että se joko näkee jotain mitä minä en tai sillä on jokin ongelma tai koittaa vihjailla että ajan liian lähellä.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä nyt on aika hämmästyttävää tahallista väärinymmärrystä aiheesta.
Vaikea tässä on pysyä mukana, kun välillä se ongelma on siinä, että jarruvalot vilkkuu vaikka auto ei hidasta ja välillä se taas on siinä, että autoilijat jarruttaa väärässä paikassa ja välillä se on alamäki joka aiheuttaa valojen välkkymistä.

Ehkä kuitenkin syy on siinä, että joitakin ne toiset ihmiset siellä liikenteessä vain ärsyttää ja kun vielä ajaa väärällä merkillä, niin varmasti tekevät jotain väärin.

Luultavasti näiden mielestä jokainen BMW kuski jättää vilkun käyttämättä ja sekin ärsyttää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole itse tuollaista jarruvaloilua koskaan huomioinut, mutta jos noin käy, niin siinä on varmaan regenin lisäksi syynä liian pieni turvaväli edellä ajavaan? Eli kun edellä 10 metrin päässä ajavan vauhti hidastuu, niin sitten takana olevan adaptiivinen vakkarikin tottakai hidastaa nopeammin, jotta ei ajaisi edellä ajavaa perään. Mielestäni tuossakin se varsinainen syy on liian lyhyet turvavälit, jotka aiheuttavat sitten heiluriliikettä. Varmaan samaa tapahtuu myös ilman regeniäkin, kun se perässä hiillostava joutuu painamaan sitä jarrupoljinta.
Liian pienet turvavälit oma asiansa ja aiheuttaa monenlaista harmia, mutta siis ihan normaaleillakin turvaväleillä edessä olevan jarruvalon syttyminen on tarkoitettu takanatulevalle viestiksi ja tarkoitettu että takanatuleva sen huomioi ts siihen reagoi. Esim minulla ja monella muulla on varmasti tapana että kun edessämenevän jarruvalo syttyy, niin itse nostaa jalan kaasulta automaattisesti, ainakin jos ei heti näe mistä syttyminen johtuu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liian pienet turvavälit oma asiansa ja aiheuttaa monenlaista harmia, mutta siis ihan normaaleillakin turvaväleillä edessä olevan jarruvalon syttyminen on tarkoitettu takanatulevalle viestiksi ja tarkoitettu että takanatuleva sen huomioi ts siihen reagoi. Esim minulla ja monella muulla on varmasti tapana että kun edessämenevän jarruvalo syttyy, niin itse nostaa jalan kaasulta automaattisesti, ainakin jos ei heti näe mistä syttyminen johtuu.
Voihan se olla, että se sähköauton kuljettaja syystä X nostaa jalkansa kaasulta, jolloin se regen iskee päälle ja jarruvalot syttyvät. Jos hän käyttäisi vakionopeudensäädintä, niin noin ei kävisi. Kun sähköautossa on se "yhden pedaalin ajo", niin silloinhan tuo jalan nostaminen kaasulta on käytännössä sama kuin painaisi jarrupoljinta. Eli mielestäni kyse ei ole auton ominaisuudesta, vaan huonosta kuljettajasta. Näitähän toki riittää varmasti myös sähköautojen ratissa.

Sitten jos adaptiivinen jarruttaa ja reagoi liian aggressiivisesti vaikka ajaa turvavälin päässä edellä ajavasta, niin sitten toki autossa on vikaa.

Nyt kun mietin, niin onhan sitä joskus moottoritiellä tullut ihmeteltyä ja naureskeltua kun edessä ajavan jarruvalo syttyy aina kun hän vaihtaa vasemmalle kaistalle ohittaakseen hitaampia. Hän ilmeisesti ohitusta varten on ottanut jarrupoljinta polkemalla vakkarin pois päältä, mikä on toki täysin idioottimaista myös.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ehkä kuitenkin syy on siinä, että joitakin ne toiset ihmiset siellä liikenteessä vain ärsyttää ja kun vielä ajaa väärällä merkillä, niin varmasti tekevät jotain väärin.
Tämä ketju on taas kyllä hyvä esimerkki ja muistutus siitä, miksei hyvä tahto liikenteessä voi koskaan onnistua ja liikenne - oikeastaan jo siitä keskustelu - tahtoo saada ihmisistä huonoimmat puolet esiin.


Kun sähköautossa on se "yhden pedaalin ajo", niin silloinhan tuo jalan nostaminen kaasulta on käytännössä sama kuin painaisi jarrupoljinta. Eli mielestäni kyse ei ole auton ominaisuudesta, vaan huonosta kuljettajasta.
Tämähän on lähes kirjaimellisesti juuri se mitä koitin edellä sanoa. Vika ei ole autossa, vaan sen ominaisuudessa jota kuski ei käytä kuten varmaan kuuluisi. En tiedä onko välkkyjäykällä regenillä maantieajo taloudellistakaan, mutta en usko. Mukavaa se ei matkustajille varmasti ole, eikä takanatuleville.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämähän on lähes kirjaimellisesti juuri se mitä koitin edellä sanoa. Vika ei ole autossa, vaan sen ominaisuudessa jota kuski ei käytä kuten varmaan kuuluisi. En tiedä onko vilkkujäykällä regenillä maantieajo taloudellistakaan, mutta en usko. Mukavaa se ei matkustajille varmasti ole, eikä takanatuleville.
Joo, mutta kyllähän sen pitäisi silloin näkyä muille autoilijoille myös auton hetkittäisenä hidastumisena. Täällä kun väitettiin, että jarruvalot vilkkuvat, vaikka auton vauhti ei hidastu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, mutta kyllähän sen pitäisi silloin näkyä muille autoilijoille myös auton hetkittäisenä hidastumisena. Täällä kun väitettiin, että jarruvalot vilkkuvat, vaikka auton vauhti ei hidastu.
Väitettiinkö?

Ja siis tarpeeton hidastelu on juuri se mistä puhutaan, mutta takana tulevalle se näyttäytyy jarruvalon syttymisenä. "Vanhaan aikaan" sitä ei vaan huomannut normaaleilla turvaväleillä välttämättä mitenkään, jos joku vaan nosti hetkeksi jalan kaasulta ja sitten palasi alkup. nopeuteen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös