Sähköautoilu

  • 576 931
  • 5 080

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Naurattaa näin IT-ihmisenä tuo artikkelin alun kommentti: " samanlaiseen päivityshelvettiin, josta jokainen tietokoneen käyttäjä on kärsinyt jo pitkään."

Kuulostaa aivan kuin hänen mielestään laitteille laskettaisiin jakoon päiviyksiä vain vittuillakseen loppukäyttäjille.

Voi olla, että ilman päivityksiä laitteistoosi, olet vielä pahemmassa helvetissä huonolla tuurilla, esim. tietoturvan suhteen. Tai autojen tapauksessa, jopa terveytesi suhteen mikäli siellä auton koodissa on jotain pahoja bugeja.

Sähköautojen suhteen tuo lehti voisi melkein vaihtaa nimensä Änkyröiden Maailmaksi
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Naurattaa näin IT-ihmisenä tuo artikkelin alun kommentti: " samanlaiseen päivityshelvettiin, josta jokainen tietokoneen käyttäjä on kärsinyt jo pitkään."

Kuulostaa aivan kuin hänen mielestään laitteille laskettaisiin jakoon päiviyksiä vain vittuillakseen loppukäyttäjille.
Kyllä ne Windowsin osalta vähän sellaisilta välillä tuntuu, kun homman voisi tehdä esim. kuten Chrome OS.
 

rpeez

Jäsen
Sähköautojen suhteen tuo lehti voisi melkein vaihtaa nimensä Änkyröiden Maailmaksi
Tuo artikkeli voi sitä olla tai paremminkin aika kehno, muttei kyllä TM ole mitenkään änkyröinyt sähköautoja vastaan.

TM on itse asiassa kirjoittanut sähköautoista erittäin paljon. Sanoisin, että 2023 melkein kaikki autoartikkelit olivat sähköautoilua.

Tämän vuoden puolella kun sähköautojen kasvun nopeus on hidastunut ja ihmisillä kuitenkin on näköjään edelleen joillakin polttiskiinnostusta, olen ollut havaitsevanani pientä paluuta niidenkin uutuuksiin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Onko Volvossa siis erilaiset ennusteet auton mittaristossa ja sisäänrakennetussa Google Mapsissa? Meganessa, jossa on myös Android Automotive, ne ainakin ovat yksi ja sama. Outo ajatus, että navigointi menisi eri ennusteella kuin auto ilmoittaa kuskille.

Tuo ennuste on myös tosi tarkka, käytännössä pitkilläkin reissuilla osaa ennustaa akun varauksen kohteessa +-3% tarkkuudella suunnilleen.
Mulla nuo on aikaisemmin olleet hyvin lähellä toisiaan, ainakin niin lähellä ettei käytännön eroa ole tullut huomattua. Jotain dadaa tuolla on nyt poikittain, nimittäin aamulla auto näytti huomattavamman normaalimman lukeman, 260 km, tuolle samalle akun varaukselle. Töihin ajaessa kokeilin heittää Googlemapsin reittihaun abaut yhtä kauas ja se näyttä 270 km matkan perillepääsylukemaksi -4 %. Eli aamulla homma näytti normaalilta.

Nyt tässä kirjoittaessa kun kurkkasin Volvon appin, näyttää taas 300km rangea.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
BZ4X hinnat tippuvat Jenkeissä 5000-6000 USD mallista riippuen. Saksassa oli jo aiemmin edullisia leasingtarjouksia kun tuontiautoja kattelin. Koskakohan Suomen hinnat tippuvat? Tojon hinnat eivät ole oikein kilpailukykyiset Suomessa tälläkään hetkellä Solterran kanssa kun Subarulla saa nelivedon samaan hintaan kun Tojolla saa karvalakki etuvedon (ei sähköistä takaluukun avausta ja mediakeskus pienellä näytöllä jne) .

 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
BZ4X hinnat tippuvat Jenkeissä 5000-6000 USD mallista riippuen. Saksassa oli jo aiemmin edullisia leasingtarjouksia kun tuontiautoja kattelin. Koskakohan Suomen hinnat tippuvat? Tojon hinnat eivät ole oikein kilpailukykyiset Suomessa tälläkään hetkellä Solterran kanssa kun Subarulla saa nelivedon samaan hintaan kun Tojolla saa karvalakki etuvedon (ei sähköistä takaluukun avausta ja mediakeskus pienellä näytöllä jne) .

Hinnoista en osaa sanoa, ovatko tippuneet vai eivät, mutta aamulla osui silmiin jokin korkotarjous Toyota Itäkeskuksella ja olikohan Toyota Kaivokselalla. Olikohan jopa 0-korko ja ensimmäinen huoltokin jotenkin alennettu.

Kiireessä en ehtinyt tarkemmin katsoa, mitä piti sisällään, mutta nuo nyt näyttivät siinä tarjouksessa olevan mainittuna.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tässä nyt kun on joutunut tai päässyt töiden kautta myös vuosia sähköautoilemaan, niin kaiken prosessoinnin jälkeen suurin henkilökohtainen ongelma sähköautoihin liittyy lopulta täysin ulkopuoliseen asiaan. Kun on tottunut paljon autoillessa käymään vähän pienemmissä taukopaikoissa ja yrittänyt etsiä edes vähän laadukkaampaa ruokaa, niin kyllähän nuo pikalatauspaikat ovat pääsääntöisesti paskaruokapaikkojen eli isojen massaketjujen pihassa. Tämä varmaan sopii "ABC-ruuan" faneille, mutta itselle se on haaste. Toki omat eväät mukaan jne. voi aina sanoa. No, pienet on ihmisen ongelmat, mutta hyvästä tavasta ei haluaisi luopua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä nyt kun on joutunut tai päässyt töiden kautta myös vuosia sähköautoilemaan, niin kaiken prosessoinnin jälkeen suurin henkilökohtainen ongelma sähköautoihin liittyy lopulta täysin ulkopuoliseen asiaan. Kun on tottunut paljon autoillessa käymään vähän pienemmissä taukopaikoissa ja yrittänyt etsiä edes vähän laadukkaampaa ruokaa, niin kyllähän nuo pikalatauspaikat ovat pääsääntöisesti paskaruokapaikkojen eli isojen massaketjujen pihassa. Tämä varmaan sopii "ABC-ruuan" faneille, mutta itselle se on haaste. Toki omat eväät mukaan jne. voi aina sanoa. No, pienet on ihmisen ongelmat, mutta hyvästä tavasta ei haluaisi luopua.

Onhan DC-tolppia toki myös isoissa kauppakeskuksissa, joissa on usein muutakin ravintolatarjontaa ja useissa kaupunkikeskustoissakin. Näihin sitten tietysti joutuu vähän koukkaamaan, mutta niinpä nykyään myös niihin vähän pienempiin paikkoihin.

Myös ketjuttomilla toimijoilla on DC-stalleja, kuten vaikkapa vitostiellä Ramin Konditorialla ja Siiskosella. Aika monessa tapauksessa näitä oli nimenomaan jo _ennen_ kuin ABC alkoi ketjuaan laajentaa latauksessa. Tietysti aivan pienten harvoin kannattaa siihen investoida, mutten tiedä onko niissä nyt sitten lopulta kovin laadukasta ruokatarjontaakaan. Kun nyt vaikka mainitusta valtaväylästä puhutaan, onhan joku Miekankosken kahvila ja vastaavat sympaattisia kotiruokatason paikkoja, mutta vähän sitä laatua romantisoidaankin. Karjalanpiirakkaa ja pullaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sen verran ehkä vielä offaria, että vaikka Suomen ravintolaskene onkin yleisesti ottaen aika masentava, on tienvarsitarjonta ihan oleellisesti vaikkapa Saksan-Italian tasoa parempaa. Ne Autogrillit vasta masentavia ovatkin. Siinä iso paha ässä on tehnyt periaatteessa ihan hyvää duunia kaikessa tuottotavoitteessaan, että tarjontaa ylipäätään on.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tässä nyt kun on joutunut tai päässyt töiden kautta myös vuosia sähköautoilemaan, niin kaiken prosessoinnin jälkeen suurin henkilökohtainen ongelma sähköautoihin liittyy lopulta täysin ulkopuoliseen asiaan. Kun on tottunut paljon autoillessa käymään vähän pienemmissä taukopaikoissa ja yrittänyt etsiä edes vähän laadukkaampaa ruokaa, niin kyllähän nuo pikalatauspaikat ovat pääsääntöisesti paskaruokapaikkojen eli isojen massaketjujen pihassa. Tämä varmaan sopii "ABC-ruuan" faneille, mutta itselle se on haaste. Toki omat eväät mukaan jne. voi aina sanoa. No, pienet on ihmisen ongelmat, mutta hyvästä tavasta ei haluaisi luopua.
Tämä on itselläni myös ainut asia mikä ärsyttää sähköautoilussa, kun sähköautoilua on vajaa kaksi vuotta ja 50tkm takana. Minun (ja monen muunkin) onneksi asia korjaantuu koko ajan, kun latausverkosto kehittyy ja väkisinkin latureita tulee myös näiden pienempien ja parempien paikkojen pihaan. Suomessahan on jo nyt ihan älyttömän iso pikalatausverkosto suhteutettuna sähköautojen määrään ja kasvaa koko ajan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kotiruokapaikkoja ja hyviä yksityisiä grillejä. Niitä on Suomen tienvarret täynnä ilman pikalatauksia. Esimerkiksi tuo ABC:n lounaslaatu on nykyään jotain ihan järkyttävää. Huolimatta noista heidän latauspisteistään ja ruuan raaka-aineisiin kohdistuvasta jatkuvasta halpuuttamisesta suljetaan asemia koko ajan entistä enemmän huonon tuloksen takia. Ehkä asiakas on oppinut äänestämään jaloillaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo, jos hampurilainen on se, mitä halutaan toki Hese-verkkoa parempaa varmaan löytyy. Itse en grillejä pidä oikein minkäänlaisena mittarina vrt. tasapainoinen, salaatin sisältävä lounas tai vastaava. Niiden laatua romantisoidaan kyllä todella rajusti, tässäkin. Buffalounaita ei tule harrastettua töissä eikä tien päällä, nehän ovat hyvin suomalainen ilmiö ylipäätään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, jos hampurilainen on se, mitä halutaan toki Hese-verkkoa parempaa varmaan löytyy. Itse en grillejä pidä oikein minkäänlaisena mittarina vrt. tasapainoinen, salaatin sisältävä lounas tai vastaava. Niiden laatua romantisoidaan kyllä todella rajusti, tässäkin. Buffalounaita ei tule harrastettua töissä eikä tien päällä, nehän ovat hyvin suomalainen ilmiö ylipäätään.
Grillisafka maistui nuorena kun oli yöllä kännissä menossa kotiin. Autoiluun tuota konseptia on tosiaan vaikea yhdistää itsellä.

Valitettavasti tosiaan ruokapaikkojen laatu teiden varsilla on heikko. Tokihan sähköauton latauspaikan valinta tuota rajaa entisestään.

Abc:lla muuten jännästi lounaan valikoima ja laatu huononee mitä pohjoisemmaksi ajaa. Ala carte listan annokset ovat toki tasaisen paskoja ympäri Suomen. Elämäni huonoimmat burgerit olen muuten syönyt abc:lla ja amarillon lounaalla.

Jos ja kun pitää automatkalla syödä, niin odotukset ovat aina helvetin matalalla.
 
Jos nyt ei tarvi ihan jatkuvasti olla tienvieressä syömässä niin ihan rehellisesti mitä väliä. Kyllä sieltä ABC:ltäkin ihan syötävää suht ruokaympyrän mukaista lounasta saa vaikkei mikään suuri makuelämys olekaan.

Ei kai jokaisen aterian tarvitse mikään päivän kohokohta olla. Ja jos taas jostain tien varsilta jotain vuoden ruokailukohokohtia hakee niin ehkä kannattaa etsiä jostain muualta (ei ne muutkaan mitään niin erikoisia ole).

Kyllä on pieniä ihmisten ongelmat nykyään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Mediakuutio No mutta onhan se ruoka kuitenkin helvetisti tärkeämpi asia kuin auton käyttövoima, eli se vasta ankeaa ja epätoivottavaa olisi jos se rajaisi mahdollisuuksia ruokailla miellyttävästi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos nyt ei tarvi ihan jatkuvasti olla tienvieressä syömässä niin ihan rehellisesti mitä väliä. Kyllä sieltä ABC:ltäkin ihan syötävää suht ruokaympyrän mukaista lounasta saa vaikkei mikään suuri makuelämys olekaan.

Ei kai jokaisen aterian tarvitse mikään päivän kohokohta olla. Ja jos taas jostain tien varsilta jotain vuoden ruokailukohokohtia hakee niin ehkä kannattaa etsiä jostain muualta (ei ne muutkaan mitään niin erikoisia ole).

Kyllä on pieniä ihmisten ongelmat nykyään.

Tai jos nyt vaikka tuota liitteen kuvaa katsoo (tosta on alle 100 kW tolpat rajattu pois, itse usein lounasstopit lataan jollain 50-80 kW tolpillakin), melko monta muutakin kohdetta on kuin paha ässähuoltamo.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2025-01-01 214106.png
    Näyttökuva 2025-01-01 214106.png
    609,6 KB · kertaa luettu: 102
Tai jos nyt vaikka tuota liitteen kuvaa katsoo (tosta on alle 100 kW tolpat rajattu pois, itse usein lounasstopit lataan jollain 50-80 kW tolpillakin), melko monta muutakin kohdetta on kuin paha ässähuoltamo.
Joo kyllähän näitä tosiaan riittää. Lähinnä vaan itseä naurattaa kun porukalla tulee kriisi jos joutuu joskus silloin tällöin syömään ABC:llä. Ihan semmoista perus teollisuuskeittiölounasta ne tarjoilee kuin iso osa vastaavista lounasravintoloista. Toki yksityisiä parempia paikkoja löytyy helposti mutta mitä väliä jos tuolla ei tarvitse jatkuvasti aterioida.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo kyllähän näitä tosiaan riittää. Lähinnä vaan itseä naurattaa kun porukalla tulee kriisi jos joutuu joskus silloin tällöin syömään ABC:llä. Ihan semmoista perus teollisuuskeittiölounasta ne tarjoilee kuin iso osa vastaavista lounasravintoloista. Toki yksityisiä parempia paikkoja löytyy helposti mutta mitä väliä jos tuolla ei tarvitse jatkuvasti aterioida.
Tosi huono tuuri on jos aina murekepäivänä joutuu autoa lataamaan. Eikö silloin voi vetää vaikka kahvin ja sämpylän tai Heseä, mikä usein löytyy jossei samasta kiinteistöstä niin samalta tontilta ainakin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toisaalta jos ruokapaikka on hyvä ja täten tauko on n. tunnin mittainen (+/-) niin siihen ei kovin nopeaa laturia vaadita silloin. Joku 50kW on ihan riittävä tuollaiseen asiointiin. Muuten saa juosta kesken ruokailun siirtämään autoa pois kun akku on täynnä. Mutta tosiaan tällaisten sijainti valtatien lähellä ei oikein koskaan kohtaa. Ok ruokaa on minusta Juustoporttien, muutamien leipomoiden tms kohdalla ja ne heti valtatien varressa ja tehokkailla latureilla.

Mäkkärissäkin jos lataa ja siihen päälle tilaus, wc, syönti ja jonotukset/odottamiset/liikkumiset tms. niin aina on autoon latautunut liikaa vs. tarve, kun tuollainen 150-250kW laturi puskee niin hyvin tehoa nopeasti.

Italiassa ne huoltamoruoat on kyllä hyviä ja paikallista tuotantoa/erikoisuuksia. Menisi täällä kaupungin keskustan paikoista ihan täydestä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Italiassa ne huoltamoruoat on kyllä hyviä ja paikallista tuotantoa/erikoisuuksia. Menisi täällä kaupungin keskustan paikoista ihan täydestä.

Italian isoilla teillä on nykyään lähinnä Autogrillin asemia, joilla ei ole kyllä mitään tuollaista. Pienemmillä teillä toki majataloja.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kyllähän näitä tosiaan riittää. Lähinnä vaan itseä naurattaa kun porukalla tulee kriisi jos joutuu joskus silloin tällöin syömään ABC:llä. Ihan semmoista perus teollisuuskeittiölounasta ne tarjoilee kuin iso osa vastaavista lounasravintoloista. Toki yksityisiä parempia paikkoja löytyy helposti mutta mitä väliä jos tuolla ei tarvitse jatkuvasti aterioida.
Enpä ainakaan tuota aiempaa postausta lukenut niin, että siinä olisi ollut mikään isompi kriisi päällä. Ihan aiheellinen huomio ja niinhän se on, että ajettaessa pidempää matkaa sähköllä, joutuu tekemään kompromisseja taukopaikkojen suhteen.

Enemmän ihnetyttää se, että joillekin tulee kriisi jos suvaitaan hieman kritisoida ABC:ta ym. ketjupaikkoja.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Enpä ainakaan tuota aiempaa postausta lukenut niin, että siinä olisi ollut mikään isompi kriisi päällä. Ihan aiheellinen huomio ja niinhän se on, että ajettaessa pidempää matkaa sähköllä, joutuu tekemään kompromisseja taukopaikkojen suhteen.

Enemmän ihnetyttää se, että joillekin tulee kriisi jos suvaitaan hieman kritisoida ABC:ta ym. ketjupaikkoja.

Jeps, toki ymmärrän ihmisten ajattelutavan, jos ajaa maksimissaan kerran kuussa pidemmän matkan. Jos taas auto on iso osa päivittäistä työntekoa, niin ajatus voi olla vähän erilainen.

Toki itsellä siviiliautona on vähän kuluttava diesel, joten ainakaan vapaa-ajalla ei tarvitse kolmea kirjainta käyttää.
 

Veijari

Jäsen
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Pieniä sisätiloja ja alustan toimivuutta ajossa on arvosteltu, mutta noi nyt on helppo itse käydä toteamassa koeajolla, miten se omaan hanskaan sopii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös