Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Minulla tulee nyt tammikuussa kaksi vuotta täyteen, eli ensimmäinen huolto edessä. Autossa on kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajaa. Minulla on isoakkuinen takaveto, jossa on mittarissa nyt 50 033 kilometriä. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan on ollut 21 kwh/100 km eli kun tuossa minun autossani on käytettävissä 91 kwh, teoriassa keskimääräinen range olisi siis 433 kilometrin luokkaa. Varmaan jotain sellaista se on ollutkin, n. 400 talvella ja n. 500 kesällä. Tykkää mennä maaseudun pikkuteitä reippaasti alle 20 kwh kulutuksella, mutta moottoritiellä menee 20-25 kesät talvet. Itse olen ajanut takavetoisilla "aina", mutta neliveto kannattanee valita, jos ei ole rattimiehiä, tässä on perä ihanan kevyt ja paljon tehoa. Neliveto tosin kuluttaa enemmän.
Autossa ei ole lämpöpumppua, mitä alan miehet pitävät pahana puutteena. Todellisuudessa se ei ainakaan meikäläisellä ole ollut mikään puute, sillä itse olen ainakin tyytyväinen yllä mainittuihin kulutuslukemiin ja siten rangeen. Neliveto GT-miehet tosin raportoikin sitten aika hurjia kulutuslukemia. Lämmön tuotto pelkillä vastuksilla on täysin riittävää, kylmä ei tule, en ole käyttänyt ulkovaatteita autossa kertaakaan, vaan tänäänkin juoksin t-paidassa autoon kun ulkona oli -13.
Tyyppivikoja on muutama. Akuissa kontaktorivikoja etenkin autoissa, jotka valmistettu ennen syksyä 2022, mutta uudemmissa ei pitäisi enää olla. Silti niitä vikaantumisia jonkun verran tulee edelleen vastaan omistajien Facebook-ryhmissä uudemmissakin autoissa.
Käsijarrun piuhat katkeilee ja on tuurista kiinni jääkö päälle vai auki. Ei taida superyleistä kuitenkaan olla. Takavaloumpiot on usein huonosti kiinni ja vettä pääsee takaluukun sisään, omastanikin on vaihdettu toinen takavalo, kun se veti vettä sisäänsä ja pimeni osittain. Ymmärtääkseni nämä ongelmat koskevat uusiakin autoja, mutta nuo nyt ovat tuollaisia kertaluonteisia häiriöitä.
Sen sijaan paha ongelma on Suomen oloissa ikkunoiden huurtuminen. Yksi Fordin tekemä kikka lämmön riittämiseen on sellainen, että ilmastointi käyttää sisäilman kierrätystä apuna silloinkin kun sisäilman kierrätys ei ole päällä. Kaikissa yksilöissä huurtuminen ei tunnu olevan niin paha ongelma someraporttien mukaan, mutta en itse oikein usko sitä, vaan epäilen ihmisten kokemuserojen johtuvan erilaisista olosuhteista, tavoista käyttää ilmastointia jne. Eli tosiaan kylmällä ilmalla (alkaen noin nollakelistä), auto alkaa automaattisesti käyttää sisäilman kierrätystä salaa lämmön ylläpitämiseksi, mikä näkyy erityisesti ajonopeuden vaihdellessa ja korkeuseroja sisältävässä maastossa niin, että ikkunat menevät kauttaaltaan huurun kostean sisäilman päästessä ikkunoihin. Ongelma on niin merkittävä, että kun vaikka pakkasella tulee maantieltä taajamaan, kaikki ikkunat paukahtavat huuruun sisäpuolelta. Asia korjaantuu melko nopeasti ja tuulilasin lämmitintä tuleekin esimerkiksi napsauteltua rutiininomaisesti päälle aina kun pieni huuruuntuminen ilmaantuu lasin yläreunaan. Tähän ongelmaan on tullut softapäivitys, joka on parantanut tilannetta esimerkiksi vuoden takaiseen, mutta ongelma ei ole poistunut. Kokonaankin ominaisuudesta pääsee kyllä eroon, sillä merkkihuollossa osaavat yhden piuhan irroittamalla disabloida tuon automaattisen sisäilman kierrätyksen käytön. Tämä vain heikentää auton lämpöominaisuuksia ja auto muuttuu oikeasti kylmemmäksi, raporttien mukaan. Itse en ole vaivautunut, olen oppinut pärjäämään huurtumisen kanssa.
Akun esilämmitys laturille navigoidessa pitäisi nykysoftalla toimia, manuaalista esilämmityksen aktivoimismahdollisuutta ei ole. Olen itse käynyt kahden vuoden aikana pikalaturilla vain muutaman kerran, joten minulla ei ole kauheasti kokemusta, mutta latauskäyrä on ihan kohtuullinen. Tyhjähkö akku alkaa lataamaan yli 100 KW ja aina sinne 80 prosenttiin asti lataa ihan kohtuullisesti, mutta täyteen liruttelu on tarkoituksella äärimmäisen hidasta. Ei siis lataa todellakaan mitään modernien korealaisten tahtia, mutta omassa käytössäni ainakin on lähinnä tullut ladattua vahingossa liikaa näilläkin nopeuksilla. Ionityllä toimii plug&charge ihan ilman kuukausitilauksiakin, jos vaikka on appirajoitteinen kuski.
Monet etenkin jenkkifoorumeilla haukkuu Fordin sovellusta ja aika surkea se onkin, mutta sitäkin on parannettu päivityksillä. Itselläni ei ole ollut avainta mukana kahteen vuoteen, vaan menen pelkällä puhelimella. Autoon pääsee vanhojen jenkkifordien tyyliin myös ovikoodilla ja tarvittaessa pääsee myös ajoon salasanalla, jos puhelin tai avain ei toimi. En ole itse tarvinnut ja olenkin itse asiassa unohtanut omat koodini, pitäisi nollata.
Minun mielestäni tämä on aivan järjettömän hyvä sähköauto ja myös hyvä ihan vaan auto, jossa toimii kaikki perusjutut hyvin, mutta tuo ikkunoiden huurtuminen kannattaa kyllä miettiä tarkkaan.
Niin joo ja kaistavahdit ja sen sellaiset on kaikkien muiden kuin minun mielestä ihan surkeita. Tässä on Euroopassa vakkaria käyttäessä sellainen automaattiohjauksen esiaste, että auto parhaimmillaan ohjaa itse, mutta kädet on pidettävä ratissa. Kesti hetken tottua, mutta itse käytän sitäkin koko ajan. Oikea BlueCruise automaattiohjauksella ilman käsiä on huhujen mukaan tulossa Eurooppaankin, mutta ei varmaan Suomeen ihan heti.
Niin ja aktiivisen vakkarin uusin versio kaikki herkut päällä myös hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin itsestään, mikä on aina silloin tällöin liian aggressiivista. Joskus se luulee näet lähes suoralla tiellä olevan jyrkän mutkan ja laittaa jarruttaen. Mutta plussan puolella on sekin kokonaisuus kirkkaasti.
Kuvaavaa on, että monen käyttäjän mielestä auton ärsyttävin ominaisuus on se, että auto tööttää kaksi kertaa aina kun nouset päällä olevasta autosta ulos avain mukanasi.
En ole seurannut, onko paljonkin uusia ominaisuuksia ihan uunituoreessa vuosimallissa yllä olevaan vuodatukseen verrattuna. Veikkaan, että ei ole juuri mitään, sillä samat softapäivitykset tulee vanhoihinkin.