Sähköautoilu

  • 577 929
  • 5 084

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Kaverin vaimo on toista talvea nyt ajanut, ilmeisen ketterä talvellakin, kun tämä thai nainen ei ole saanut sitä vielä penkkaan, kun edellinen auto(Audi a4) tuntui olevan enemmän penkassa kuin tiellä (kaverin kertoman mukaan).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.

Oli viikon alla vuokra-autona Jenkeissä, ehkä tässäkin ketjussa mainitsin ja oletan että on sama malli globaalisti. Sinänsä auto kuin auto mutta ID4 verrattuna kulutus oli melkoista, toki sitä kompensoi lähes 100kWh akusto? Eli sinänsä jos latailee kotona tai muuten kustannuksilla ei ole väliä, samapa kai tuo mutta jos taas vetää sitä traktoria perässä Lappiin joka vkl ja lataa Ionityn pikalatauksilla niin varmasti näkyy lompakossa. Toki sitten se neliveto on jo ihan kohtalainen raketti pikkurahalla ja silti tilava perheauto.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
En osaa auttaa muutoin, mutta muistelisin sähköautomiehet podcastissa olleen kokonainen jakso Mustangista. Sen kaivaisin kuunteluun jos vakavasti olisin autoa harkitsemassa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Pienempiakkuinen takaveto ollut pian pari vuotta ajossa. Mukava auto ajaa ja hyvät tilat myös. Nelivedon hankkisin kyllä jos uudestaan ostaisin. Autossa melko kova kulutus varsinkin pätkäajossa. Maantieajossa juuri tänään vajaan 10 asteen pakkasessa kulutus 23kWh/100km.
Ilmastointi sekoilee huolella talvella jos sisäkierron piuhaa einole ireoitettu. En ole varma koskeeko kaikkia autoja, mutta meillä enne piuhan irroitusta veti kaikki lasit huuruun tasaisin välein ja pahimmillaan autosta ei sopivassa kelissä näe mitään ulos tuossa tilanteessa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Minulla tulee nyt tammikuussa kaksi vuotta täyteen, eli ensimmäinen huolto edessä. Autossa on kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajaa. Minulla on isoakkuinen takaveto, jossa on mittarissa nyt 50 033 kilometriä. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan on ollut 21 kwh/100 km eli kun tuossa minun autossani on käytettävissä 91 kwh, teoriassa keskimääräinen range olisi siis 433 kilometrin luokkaa. Varmaan jotain sellaista se on ollutkin, n. 400 talvella ja n. 500 kesällä. Tykkää mennä maaseudun pikkuteitä reippaasti alle 20 kwh kulutuksella, mutta moottoritiellä menee 20-25 kesät talvet. Itse olen ajanut takavetoisilla "aina", mutta neliveto kannattanee valita, jos ei ole rattimiehiä, tässä on perä ihanan kevyt ja paljon tehoa. Neliveto tosin kuluttaa enemmän.

Autossa ei ole lämpöpumppua, mitä alan miehet pitävät pahana puutteena. Todellisuudessa se ei ainakaan meikäläisellä ole ollut mikään puute, sillä itse olen ainakin tyytyväinen yllä mainittuihin kulutuslukemiin ja siten rangeen. Neliveto GT-miehet tosin raportoikin sitten aika hurjia kulutuslukemia. Lämmön tuotto pelkillä vastuksilla on täysin riittävää, kylmä ei tule, en ole käyttänyt ulkovaatteita autossa kertaakaan, vaan tänäänkin juoksin t-paidassa autoon kun ulkona oli -13.

Tyyppivikoja on muutama. Akuissa kontaktorivikoja etenkin autoissa, jotka valmistettu ennen syksyä 2022, mutta uudemmissa ei pitäisi enää olla. Silti niitä vikaantumisia jonkun verran tulee edelleen vastaan omistajien Facebook-ryhmissä uudemmissakin autoissa.

Käsijarrun piuhat katkeilee ja on tuurista kiinni jääkö päälle vai auki. Ei taida superyleistä kuitenkaan olla. Takavaloumpiot on usein huonosti kiinni ja vettä pääsee takaluukun sisään, omastanikin on vaihdettu toinen takavalo, kun se veti vettä sisäänsä ja pimeni osittain. Ymmärtääkseni nämä ongelmat koskevat uusiakin autoja, mutta nuo nyt ovat tuollaisia kertaluonteisia häiriöitä.

Sen sijaan paha ongelma on Suomen oloissa ikkunoiden huurtuminen. Yksi Fordin tekemä kikka lämmön riittämiseen on sellainen, että ilmastointi käyttää sisäilman kierrätystä apuna silloinkin kun sisäilman kierrätys ei ole päällä. Kaikissa yksilöissä huurtuminen ei tunnu olevan niin paha ongelma someraporttien mukaan, mutta en itse oikein usko sitä, vaan epäilen ihmisten kokemuserojen johtuvan erilaisista olosuhteista, tavoista käyttää ilmastointia jne. Eli tosiaan kylmällä ilmalla (alkaen noin nollakelistä), auto alkaa automaattisesti käyttää sisäilman kierrätystä salaa lämmön ylläpitämiseksi, mikä näkyy erityisesti ajonopeuden vaihdellessa ja korkeuseroja sisältävässä maastossa niin, että ikkunat menevät kauttaaltaan huurun kostean sisäilman päästessä ikkunoihin. Ongelma on niin merkittävä, että kun vaikka pakkasella tulee maantieltä taajamaan, kaikki ikkunat paukahtavat huuruun sisäpuolelta. Asia korjaantuu melko nopeasti ja tuulilasin lämmitintä tuleekin esimerkiksi napsauteltua rutiininomaisesti päälle aina kun pieni huuruuntuminen ilmaantuu lasin yläreunaan. Tähän ongelmaan on tullut softapäivitys, joka on parantanut tilannetta esimerkiksi vuoden takaiseen, mutta ongelma ei ole poistunut. Kokonaankin ominaisuudesta pääsee kyllä eroon, sillä merkkihuollossa osaavat yhden piuhan irroittamalla disabloida tuon automaattisen sisäilman kierrätyksen käytön. Tämä vain heikentää auton lämpöominaisuuksia ja auto muuttuu oikeasti kylmemmäksi, raporttien mukaan. Itse en ole vaivautunut, olen oppinut pärjäämään huurtumisen kanssa.

Akun esilämmitys laturille navigoidessa pitäisi nykysoftalla toimia, manuaalista esilämmityksen aktivoimismahdollisuutta ei ole. Olen itse käynyt kahden vuoden aikana pikalaturilla vain muutaman kerran, joten minulla ei ole kauheasti kokemusta, mutta latauskäyrä on ihan kohtuullinen. Tyhjähkö akku alkaa lataamaan yli 100 KW ja aina sinne 80 prosenttiin asti lataa ihan kohtuullisesti, mutta täyteen liruttelu on tarkoituksella äärimmäisen hidasta. Ei siis lataa todellakaan mitään modernien korealaisten tahtia, mutta omassa käytössäni ainakin on lähinnä tullut ladattua vahingossa liikaa näilläkin nopeuksilla. Ionityllä toimii plug&charge ihan ilman kuukausitilauksiakin, jos vaikka on appirajoitteinen kuski.

Monet etenkin jenkkifoorumeilla haukkuu Fordin sovellusta ja aika surkea se onkin, mutta sitäkin on parannettu päivityksillä. Itselläni ei ole ollut avainta mukana kahteen vuoteen, vaan menen pelkällä puhelimella. Autoon pääsee vanhojen jenkkifordien tyyliin myös ovikoodilla ja tarvittaessa pääsee myös ajoon salasanalla, jos puhelin tai avain ei toimi. En ole itse tarvinnut ja olenkin itse asiassa unohtanut omat koodini, pitäisi nollata.

Minun mielestäni tämä on aivan järjettömän hyvä sähköauto ja myös hyvä ihan vaan auto, jossa toimii kaikki perusjutut hyvin, mutta tuo ikkunoiden huurtuminen kannattaa kyllä miettiä tarkkaan.

Niin joo ja kaistavahdit ja sen sellaiset on kaikkien muiden kuin minun mielestä ihan surkeita. Tässä on Euroopassa vakkaria käyttäessä sellainen automaattiohjauksen esiaste, että auto parhaimmillaan ohjaa itse, mutta kädet on pidettävä ratissa. Kesti hetken tottua, mutta itse käytän sitäkin koko ajan. Oikea BlueCruise automaattiohjauksella ilman käsiä on huhujen mukaan tulossa Eurooppaankin, mutta ei varmaan Suomeen ihan heti.

Niin ja aktiivisen vakkarin uusin versio kaikki herkut päällä myös hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin itsestään, mikä on aina silloin tällöin liian aggressiivista. Joskus se luulee näet lähes suoralla tiellä olevan jyrkän mutkan ja laittaa jarruttaen. Mutta plussan puolella on sekin kokonaisuus kirkkaasti.

Kuvaavaa on, että monen käyttäjän mielestä auton ärsyttävin ominaisuus on se, että auto tööttää kaksi kertaa aina kun nouset päällä olevasta autosta ulos avain mukanasi.

En ole seurannut, onko paljonkin uusia ominaisuuksia ihan uunituoreessa vuosimallissa yllä olevaan vuodatukseen verrattuna. Veikkaan, että ei ole juuri mitään, sillä samat softapäivitykset tulee vanhoihinkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö tuota huurtumista voi vähentää sillä, että koputtelee kengistä ja ravistelee vaatteista lumet ulos ennen autoon astumista, jotta auton sisälle ei tule sitä kosteutta? Toki ainahan se ei ole täysin mahdollista.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö tuota huurtumista voi vähentää sillä, että koputtelee kengistä ja ravistelee vaatteista lumet ulos ennen autoon astumista, jotta auton sisälle ei tule sitä kosteutta? Toki ainahan se ei ole täysin mahdollista.
Ei merkittävää vaikutusta. Kokeiltu on kyllä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika ikävä suunnittelumoka kyllä.
On todella. Riittäisi kun softassa olisi ehto, että jos vaikka alle +5 niin sisäilman kierrätys ei mene päälle automaattisesti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikö tuota huurtumista voi vähentää sillä, että koputtelee kengistä ja ravistelee vaatteista lumet ulos ennen autoon astumista, jotta auton sisälle ei tule sitä kosteutta? Toki ainahan se ei ole täysin mahdollista.

Niin, autoonhan pitäisi kuulemma "istua, ei astua..."
Koskee myös ihan polttiksia(kin)...

Omassa työssäni tuo tulee aika konkreettisesti "esille"... Osa kopauttaa kenkiään, jotta edes osa lumesta jää auton ulkopuolelle, mutta osaa ei vtuakaan kiinnosta
Mitä enemmän saat lunta tuotua autoon, sen parempi?
Sama kesällä, mitä enemmän hiekkaa, sitä parempi...
Ilmeisesti he tekevät oman auton kanssa myös niin...?

Itse "suosin" kangasmattoja, kumimaton sijasta. Helpompi pitää puhtaana, kun voi vaan harjata, kumimatto on hetkessä paskainen, etenkin kurakelillä...
Kangasmatto imee vettä, joka kumimatossa jää siihen ja siinä kastelee sitten housun lahkeen
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös