Sähköautoilu

  • 496 371
  • 4 583

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kävin googlaamassa ja vaikutti näppärältä. Samalla googlauksella löytyi toisenlainen malli, jonka yhteydessä varoitellaan magneetin olevan huono ratkaisu naarmujen takia. Löytyykö sinulta kokemusta, että onko magneetit aiheuttaneet jälkiä maalipintaan?
Itsellä on ollut toista talvea Motonetin härpäke, eikä ole jälkiä näkynyt
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Oma auto ei kuitenkaan ole tarkoitettu pitkän matkan taittamiseen ja silloin kun lähtee pidemmälle reissulle, niin vauhtia otetaan alas, että pääsee seuraavalle lataukselle.
Mielenkiinnosta kysyn, että millä autolla ajelet? Itselläni kun on ainakin sähköauton myötä vaan kaasujalka muuttunut raskaammaksi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin googlaamassa ja vaikutti näppärältä. Samalla googlauksella löytyi toisenlainen malli, jonka yhteydessä varoitellaan magneetin olevan huono ratkaisu naarmujen takia. Löytyykö sinulta kokemusta, että onko magneetit aiheuttaneet jälkiä maalipintaan?
En ole mitään merkittäviä jälkiä huomannut. En tosin ihan hirveä tarkka edes ole pikkunaarmujen suhteen. En usko että jälkiä jää jos niitä magneetteja ei hiero sitä likaista pintaa vasten.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Mielenkiinnosta kysyn, että millä autolla ajelet? Itselläni kun on ainakin sähköauton myötä vaan kaasujalka muuttunut raskaammaksi.
40kWh Leaf alla. Kyllä sillä vauhtia voi pitää ihan mukavasti, mutta kantama rajoittaa sen verran, että jos pidemmille etapeille lähtee, niin vauhtia on parempi laskea. Kesäisin täydellä akulla voi päästä fiksulla maantieajolla päälle 200km, mutta talvella ei tee mieli lähteä edes 150km yrittämään. Motarinopeudet syö rangea ihan silmissä ja kun latausnopeuskaan ei päätä huimaa, niin hitaampaa ajamalla pääsee nopeammin perille. Vaikka tuommoinen 400km menee yhdellä välilatauksella, mutta jos ajaa reilusti yli satasta, niin saa käydä kaksi kertaa laturilla ja matka-aika pitenee. Leaf on aivan loistava kaupunkipyörittelyssä. Ite kuitenkin haluan ajaa myös pitemmät siivut tällä, vaikka taloudesta löytyy bensalla kulkevakin vaihtoehto. Nyttemmin, kun porttihuumeella on avattu peli sähköautojen maailmaan, niin on alkanut kaipaamaan hieman pidemmän rangen tarjoavia vaihtoehtoja. Bensa-auto taitaa olla se, joka menee seuraavaksi vaihtoon. Jostain vain tarvis taikoa sitä massia lisää, jos meinaa toisen sähkovatkaimen saada ajoon.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Sopivasti alkoi juuri kampanja Teslan model Y. Kohtuullinen korko ja käteishintakin sillä tasolla, että muita vaihtoehtoja ei tarkan markan miehen kannata edes harkita.
Siellä Musk saattaa laskea näitä ihan fiilispohjalta koska tahansa lisääkin. Sen verran on Teslan hinnoittelussa muutoksia, että hyvätkin tarjoukset voi huomenna harmittaa, kun kymppitonni sulaa hinnasta yön aikana. Jos nyt olisi oston paikka itellä, nii kyllä se Tesla vahvana vaihtoehtona on. Onhan noita silti muitakin ja miettiny ehkä kumminkin jotain pari vuotta vanhaa käytettyä. Saas nähdä. Leafia taisin harkita ja koeajaakin noin 5 vuotta, että ei tässä välttämättä nopeasti osteta.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Sopivasti alkoi juuri kampanja Teslan model Y. Kohtuullinen korko ja käteishintakin sillä tasolla, että muita vaihtoehtoja ei tarkan markan miehen kannata edes harkita.

Mitä tarkoitat käteishinnalla? Eikö se Teslan hinta ole tuo, kun nettisivuilla lukee? Muilla merkeillä käteishinta on sitten se n. 8 % alempi. Tarkan markan miehen ei Teslaa kannattane ostaa, kun arvo tuntuu kovasti heiluvan. Toki se sitten vaikuttaa muihinkin merkkeihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä tarkoitat käteishinnalla? Eikö se Teslan hinta ole tuo, kun nettisivuilla lukee? Muilla merkeillä käteishinta on sitten se n. 8 % alempi. Tarkan markan miehen ei Teslaa kannattane ostaa, kun arvo tuntuu kovasti heiluvan. Toki se sitten vaikuttaa muihinkin merkkeihin.
Tarkoitan käteishinnalla sitä hintaa mikä siellä lukee kohdassa käteinen. Se hinta kun työnnät pankkikortin koneeseen ja näppäilet tunnusluvun.

Ja hinta heiluu kyllä. Mutta heiluuhan se volkkarillakin. Siitä ei tietty mitään numeroa tehdä kun kyseessä perinnevalmistaja.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmat ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmat ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!
Kannattaa Teslojen kanssa varautua lämmityksen hajoamiseen pakkasessa. Niin paljon noita on eri puolilta saanut lukea, että täysin tyyppi- ja suunnitteluvika jonka korjaaminen maksaa perkeleesti ja lisäksi uudetkaan osat eivät ole sen kummempia. Vika siis sekä lämpöpumpullisessa, että vastuslämmitteisessä. Molemmissa kilahtaa lämmönlähde.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaa Teslojen kanssa varautua lämmityksen hajoamiseen pakkasessa. Niin paljon noita on eri puolilta saanut lukea, että täysin tyyppi- ja suunnitteluvika jonka korjaaminen maksaa perkeleesti ja lisäksi uudetkaan osat eivät ole sen kummempia. Vika siis sekä lämpöpumpullisessa, että vastuslämmitteisessä. Molemmissa kilahtaa lämmönlähde.

Joo, se on tullut selväksi että mikään laadukas auto ei ole kyseessä vaikka tietyllä tavalla täytyy nostaa hattua sellaisesta suunnan näyttämisestä.
Naapurilla just takuunalainen Tesla-3 oli viisi kuukautta korjauksessa kun ei saanut varaosia juuri mainitsemasi vikaan. No, kaveri oli ihan tyytyväinen kun sai samanlaisen toimivan tilalle ja ajoi kilometrit siihen.

Mullakin olisi varmaan tuollainen jos auton ulkonäkö olisi edes vähän seksikäs eikä mikään peltinen kumiankka-sammakko look-a-like.

Mutta nyt yritin kysyä että miten menee ne maahantuonnin verot ym?
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmat ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!
Kävin koeajamassa ihan kotisuomessa 28t Tesla 3 vm-20. Ei se haku kauempaa välttämättä hinnassa paljoa näy. Tuo mitä katoin oli ainakin Suomen talvissa pärjäillyt ja autoliike olisi ollut valitusetäisyydellä, jos ylläriä osuu tuulettimeen. On siellä myös paljon muitakin ihan hyviä malleja, jos kelpaa muut merkit.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kävin koeajamassa ihan kotisuomessa 28t Tesla 3 vm-20. Ei se haku kauempaa välttämättä hinnassa paljoa näy. Tuo mitä katoin oli ainakin Suomen talvissa pärjäillyt ja autoliike olisi ollut valitusetäisyydellä, jos ylläriä osuu tuulettimeen. On siellä myös paljon muitakin ihan hyviä malleja, jos kelpaa muut merkit.
En mä itsekään ole ikinä Saksasta sen halvemmalla autoja löytänyt. Samaa hintaa ne sielläkin ovat kuin Suomessakin. Ihan jotain yksittäisiä yksilöitä saattaa vähän halvemmalla olla, mutta kyllä se vaan helpoin on ihan kotimaasta ostaa jo ajatellen ihan myyjän vastuuasioita jne.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan oikeasti vaimoni puolesta tässä kyselen (punnitsee työsuhdeautolla jatkamista tai oman hommaamista).

Tuolla Mobile.de sivustolla rupeaa Tesla 3 mallia olemaan aika laajasti jo alle 30.000 € myynnissä.

Oliko se niin, että vuosimallista 2021 ja uudemmat ei joudu Suomessa maksamaan mitään autoveroa?

Jos kuvitellaan, että auto siellä 30.000 euroa ja kuljetuksen tänne jättää laskelmista niin mitä suuruusluokkaa ne kulut tähän kyseiseen ostokseen olisi ennen kuin auto Suomen rekistererissä laillisesti?

Kiitos jeesistä!
Olisiko näissä Ruotsissa valikoimaa? Kurssi kuitenkin ihan houkutteleva.
 

Tuamas

Jäsen
Olisiko näissä Ruotsissa valikoimaa? Kurssi kuitenkin ihan houkutteleva.

Blocket.se on paras noiden Ruotsin autojen selailuun.

Model3:t lähtevät näemmä sieltä 300-320k kruunun tienoilta, eli 26-28k€.

Ja vielä autoverokysymykseen vastaus.

Maaginen päivä ensirekisteröinnissä on 1.10.2021, jonka jälkeen autovero on 0 €.

Sitä ennen rekisteröidyissä Model 3:n autovero on 1000 - 1600€.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Blocket.se on paras noiden Ruotsin autojen selailuun.

Model3:t lähtevät näemmä sieltä 300-320k kruunun tienoilta, eli 26-28k€.
Juu, ja Ruotsista noutaminen ihan miellyttävä kokemus; lähtö illalla ja buffetissa napa täyteen, aamulla buffetissa napa täyteen, siitä kaupoille ja haahuilua uudella autolla, illalla auto laivaan ja buffetissa napa täyteen, aamulla buffetin kautta tuoreena Suomessa. Vähän kuin pitkä lento itään, eli menettää päivän elämästään, mutta tässä saa uuden auton ja +5kg.
Uskon myös että ruotsinturkkilainen puijaa vähemmän kuin saksanturkkilainen. Vai mitä armenialaisia ovatkaan.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiinassa ovat tehneet toimivan CCS-Chademoa-adapterin, eli sillä pääsee Leafin omistajatkin lataamaan normaaleista CCS latureista. Erinomainen uutinen, 40 kWh akulla Leaffeja saa alle 20 tonnia, ja tekniikkahan on niissä muuten todella kestävää ja huoletonta. Ainoa puute on ollut tuo lataus ja nyt sitä puutetta ei käytössä ole. Adapteri näyttäisi toki maksavan nyt noin tonnin plus tullit ja toimituskulut.

Ite olen tollasta Leaffia ajatellut kakkosautoksi, pitäs käydä kattomassa kuinka hyvin viishenkinen perhe siihen mahtuisi. Isommat lapset ovat vielä alakouluikäisiä ja pienin taapero.

Dala (Daniel Öster, Kempower) testasi adapteria omalla autollaan:
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Blocket.se on paras noiden Ruotsin autojen selailuun.

Model3:t lähtevät näemmä sieltä 300-320k kruunun tienoilta, eli 26-28k€.

Ja vielä autoverokysymykseen vastaus.

Maaginen päivä ensirekisteröinnissä on 1.10.2021, jonka jälkeen autovero on 0 €.

Sitä ennen rekisteröidyissä Model 3:n autovero on 1000 - 1600€.


Kiitos Tuamas!

Luulen, että vastasit tähän mulle joskus aikaisemmin jo mutta en haulla löytänyt. Nyt otin tästä kuvakaappauksen ettei tule hattutemppua :-)
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kiinassa ovat tehneet toimivan CCS-Chademoa-adapterin, eli sillä pääsee Leafin omistajatkin lataamaan normaaleista CCS latureista. Erinomainen uutinen, 40 kWh akulla Leaffeja saa alle 20 tonnia, ja tekniikkahan on niissä muuten todella kestävää ja huoletonta. Ainoa puute on ollut tuo lataus ja nyt sitä puutetta ei käytössä ole. Adapteri näyttäisi toki maksavan nyt noin tonnin plus tullit ja toimituskulut.

Ite olen tollasta Leaffia ajatellut kakkosautoksi, pitäs käydä kattomassa kuinka hyvin viishenkinen perhe siihen mahtuisi. Isommat lapset ovat vielä alakouluikäisiä ja pienin taapero.

Dala (Daniel Öster, Kempower) testasi adapteria omalla autollaan:

Juuri 40kWh Leafin omistajana olen pärjäillyt jo puolitoista vuotta ilman adapteria, mutta on tuo hyvä lisä tietenkin. Ja olen testannut tuon perheen mahtumisen ja välillä autossa on saattanut olla jotain pelikavereita sullottuna takapenkille jopa neljä. Eihän se toki neljälle ole hyvä ja vyötkin puuttuu, mutta joskus on joku parin kilometrin siirtymä mennyt näinkin. Viidellä matkustaessa ei probleemia ja takakonttiin mahtuu myös hyvin mukavasti tavaraa. Vahva suositus nimenomaan kakkosautoksi, mutta harkitse mikäli ajat säännöllisesti pitkiä matkoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Leaf on aika ahdas auto. Mulla oli se kiikarissa alunperin, mutta nyt kun miettii, olisi monta matkaa jäänyt tekemättä kokonaan, jos siihen olisi haksahdettu aikanaan. Pidän perussääntönä sitä, että mahdun omien kuskinsäätöjeni taakse istumaan, ja tuossa ei ollut enää kovin mukava kokemus. TM3 ei sekään ole tilavin auto, mutta mahduin kuitenkin kyytiin vielä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä parempaa Leafissa on, kuin esimerkiksi Renault Zoessa? Molempiin on saanut 40 kwh akun ja ovat pieniä sähköautoja. Toki lähtökohtaisesti Nissan kuulostaa merkkinä kestävämmältä.

Kakkosauto perheelle tulee ajankohtaiseksi parin vuoden päästä kun lapsi siirtyy esikouluun kauemmaksi kuin nykyinen päiväkoti.

Mitään 1000-1500 euroa en kyllä adapterista ole maksamassa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mulla oli tuommonen Leaf esittelyauto huollon sijaisautona. Sanotaanko nyt nätisti, että ei se ainakaan myynyt itseään. Pakkasta taisi olla joku 10-15, en muista tarkalleen, mutta range romahti heti lähdön jälkeen 200km -> 160km. Melkoinen kolina ja nitinä koko ajan ja kyseessä oli siis käytännössä uusi auto. Ero oli melkoinen kun pääsi hyppäämään takaisin oman 3008:n rattiin joka sekään ei ole mikään premium vekotin. Ihan heti ei tule mieleen hankkia moista edes kakkosautoksi, etenkin tuolla ehtoopuolen latausliittimellä.

Zoessa olen myös kyydissä ollut ja jäi tuosta Leafista isompi vaikutelma vaikka on ns pieni auto.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä parempaa Leafissa on, kuin esimerkiksi Renault Zoessa? Molempiin on saanut 40 kwh akun ja ovat pieniä sähköautoja. Toki lähtökohtaisesti Nissan kuulostaa merkkinä kestävämmältä.
Ainakin kolariturvallisuus. Renault Zoe sai Euro NCAP:n testissä tasan nolla tähteä. Nissan Leaf muistaakseni sen täydet viisi tähteä. Pelkästään tuon perusteella itse valitsisin Nissan Leafin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin kolariturvallisuus. Renault Zoe sai Euro NCAP:n testissä tasan nolla tähteä. Nissan Leaf muistaakseni sen täydet viisi tähteä. Pelkästään tuon perusteella itse valitsisin Nissan Leafin.
Ai. No tuo on kyllä kieltämättä erinomainen syy olla ostamatta tuota vekotinta. En ehkä uskalla sitten harkitakaan tuota vaimolle (tai itselleni) meidän ainoan lapsen kuljettamiseen... :D

Kiitos tästä! Kannattaa aina varmistaa Jatkoajasta kaikki kalliit hankinnat ennen kuin ryntää kaupoille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös