Onhan tuo työsuhdeautoilun tukeminen vähän erikoinen kuvio. Eli käytännössä tuetaan kymmenillä prosenteilla sähköautoilua työsuhde-etuna. Sitten jos on ostanut työsuhdeauton itselleen, on voinut alle 50 000 euron autolle saada 2000 euron edun, mikä on vastannut 4 prosentin etua.
Tarkoitin ihan uuden sähköauton hankintaa itselleen. Näköjään kirjoitin jotain ihan paskaa tuohon edelliseen viestiin. Täytyypä editoida.Jos jälkimmäisellä tarkoitat työsuhdeauton lunastusta (vai mitä tarkoitit?), ei ole saanut hankintatukea siihen vaiheeseen.
Tarkoitin ihan uuden sähköauton hankintaa itselleen. Näköjään kirjoitin jotain ihan paskaa tuohon edelliseen viestiin. Täytyypä editoida.
Eli siis miksi työsuhdesähköauton hankintaa tuetaan enemmän kuin sähköauton ostamista itselleen?
Varmaan tuossa jokin logiikka mikä ei nyt aukea itselleni.
Aivan parin viikon sisään sattui jossain uutinen silmään, että Suomen autokannan keski-ikä oli noussut tyyliin kahdella vuodella viimeisen viiden vuoden sisään :D Mut joo, suomalaisten ostovoimalla tällaista.Siinä on ollut se logiikka, että autokanta uudistuu voimakkaasti työsuhdeautojen kautta, ja erityisesti kun tätä säädettiin sähköautot olivat reippaasti polttiksia kalliimpia.
Aivan parin viikon sisään sattui jossain uutinen silmään, että Suomen autokannan keski-ikä oli noussut tyyliin kahdella vuodella viimeisen viiden vuoden sisään :D Mut joo, suomalaisten ostovoimalla tällaista.
Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
Kyllä Tesla Model 3 ainakin liikkui vielä -34c pakkasilla. Kuulostaa aika erikoiselta ominaisuudelta.Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
Kyllä Leaf ainakin liikkui ja lämpesi yli 30 pakkasilla. Prosentit tosin laski silmissä ajossa, mutta taas jarruttaessa regenoi reilusti menetettyjä prosentteja takaisin. Parina päivänä myös tuli kilppari-moodi päälle ja rajoitti yhdessä kohtaa 80 vakkarinopeudesta 60, kun oli hieman ylämäkeä. Eli hieman haastoi kovimmilla pakkasilla, mutta muutoin ei ongelmia. Ja matkat mitä piti ajaa onnistui kaikki. En kyllä olisi lähtenyt pitkälle matkalle niillä yli 30 keleillä, mutta Leaf ei toisaalta ole mikään paras matka-auto muutenkaan.Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
Heti kun akku on lämmennyt ajon aikana (tai jos on ollut ajastettu lataus lähtöajalle = lämmin akku) myös kovilla pakkasilla, niin antaa ainakin mun 3-sarjan Bemarissa kääntää täyssähkö moodiin. Muutenkaan ei kyllä tuolla pakkasajaksolla ollut sähkö eikä bensapuolen kanssa mitään ongelmaa.Eiköhän noi pakkasrajat ole enemmän pieniakkuisten hybridiautojen ominaisuuksia.
Kuulostaa kyllä legendalle. Onhan tuossa täytynyt olla joku vikatila päällä autossa? 12V akku finaalissa?Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella.
VAG-konsernin taattua laatua.Onkos kaikissa sähkäreissä pakkasraja? Työkaverin hybridi-Skoda sanoi tuossa pakkasten aikana "akuston lämpötila alle -28 astetta" eikä suostunut hievahtamaan mihinkään suuntaan. Ei edes polttomoottorilla kun koko vehje kieltäytyy kokonaan toimimasta 30 asteen pakkasella. Erikoisinta oli, että autossa on kyllä Webasto mutta sekään ei suostunut heräämään kun akku oli liian kylmä. Vai onko tämä vaan perinteistä VAG-suunnittelua?
Oma XC60 hybridi ei ollut moksiskaan, vaikka oli nuo kovemmat pakkaset muutaman päivän. Toki bensalla mentiin ensimmäiset 5-8 km, sitten mentiin sähköllä sen mitä hybridin akusta sai irti.
Sama se on uudemmissa. Käyttää ilmeisesti käynnistykseen tuota korkeajänniteakkua, joten kun se akku on liian kylmä, niin ei starttaa enää edes polttomoottoria. Toi on vallan mainio ominaisuus näillä leveyspiireillä, etenkin jos ajoa ei ole joka päivä tai jos sitä autoa ei esim. saa lataukseen päivittäin. Toki näillä leveyspiireillä ei myöskään asu mitenkään älyttömästi ihmisiä myöskään, kuten ei myöskään yhtä kylmässä vähän etelämpänä, joten miksi keskittyä meidän omituisten ongelmiin…VAG-konsernin taattua laatua.
Ainakin vanhemmissa hybrideissa on ominaisuus että jos akku pääsee jäätymään tuohon -28 tai alle niin ei lähde käyntiin enää.
Ei tähän ole adaptereita siitä syystä, että siinä type2-schuko johdossa on se ”möltti” välissä missä on erilaisia suojaukseen liittyviä elementtejä mukana.Onko markkinoilla olemassa adapteria/sovitinta millä Type 2 -johdon toisen pään saisi muutettua siitä latausasemapäästä schukoksi? Tuo johto kun on vielä täysin käyttämättä, kun kotipistoriasta tulee virta poimittua.
Löytyy lämmitys. Tyyppivikana tuntuisi olevan jäähdytysnestevuoto, joita on korjailtu ja vaihdeltu ihan uusistakin autoista. Talven pakkasilla tuntui tulevan enemmän näitä oireita.Kaveri kovassa autokuumeessa ja katsellut BMW i4 täyssähköä, käytettynä vuosimallia -23. Sellaista tuossa yritettiin atk:sta selvittää, että löytyykö näistä akun esilämmitys, mutta ei löydetty mitään faktaa. Onko tietoa tai muita sudenkuoppia josta olisi syytä tietää?
Kaveri kovassa autokuumeessa ja katsellut BMW i4 täyssähköä, käytettynä vuosimallia -23. Sellaista tuossa yritettiin atk:sta selvittää, että löytyykö näistä akun esilämmitys, mutta ei löydetty mitään faktaa. Onko tietoa tai muita sudenkuoppia josta olisi syytä tietää?
Löytyy lämmitys. Tyyppivikana tuntuisi olevan jäähdytysnestevuoto, joita on korjailtu ja vaihdeltu ihan uusistakin autoista. Talven pakkasilla tuntui tulevan enemmän näitä oireita.