Sähköautoilu

  • 497 469
  • 4 586

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu @smugu Se tuli vielä mieleeni, että oliskohan bensa-autoilijoilla vielä mahdollisuutta lisätä huviajelujaan. Nimittäin, jos bensan hintaa vielä nykyisestä "lähes ilmaisesta" laskisi, niin saisikohan huviajelut lisääntymään vielä, vai tuleeko esim vuorokaudessa tunnit vastaan. Nykyisellä bensan verotuksella, nopeusrajoituksilla ja vuorokauden tunneilla maksimi liikkuu ehkä jossain 1500 kilometrissä/pvä eli 150€/pvä veroja. Toki vaatii vähän lepotaukoja tms. Tuostahan varmaan saisi jo ylijäämäisen budjetin, eli jos ei mahdu verottajan tilille niin voisi käyttää tosiaan vaikka sähköautojen verohelpotuksiin.


Mutta veroeuroja tuosta kertyy about se sama 1€/100km vrt bensa-auton 10€/100km.
Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ajamalla paljon tukee valtiota maksamalla veroja, mutta jos kaikki maailman autoilijat ajaisivat enemmän, niin lisäisi se bensiinin kulutusta, vähentäisi maailman öljyvaroja ja öljyn sekä bensiinin markkinahinta nousisi. Vastuullisinta olisi tehdä vain tarvittavat ajot, on sitten sähkö- tai bensa-autoilija.

Sori en keksinyt mitään hassuttelua.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se tuli vielä mieleeni, että oliskohan bensa-autoilijoilla vielä mahdollisuutta lisätä huviajelujaan. Nimittäin, jos bensan hintaa vielä nykyisestä "lähes ilmaisesta" laskisi, niin saisikohan huviajelut lisääntymään vielä, vai tuleeko esim vuorokaudessa tunnit vastaan. Nykyisellä bensan verotuksella, nopeusrajoituksilla ja vuorokauden tunneilla maksimi liikkuu ehkä jossain 1500 kilometrissä/pvä eli 150€/pvä veroja. Toki vaatii vähän lepotaukoja tms. Tuostahan varmaan saisi jo ylijäämäisen budjetin, eli jos ei mahdu verottajan tilille niin voisi käyttää tosiaan vaikka sähköautojen verohelpotuksiin.
Oliko tämän nyt tarkoitus olla jotain vittuilua? Onhan se nyt selvä, että poltettavilla nesteillä ajavat kuskit ovat lisänneet ajeluaan, kerta joka päivä on jonot asemilla pistooleille. Tätä ei ollut silloin kun hinnat sahasivat edestakaisin. Voi tämä tietty olla myös osittain sitä, että ihmisten tankkausajat ovat tasaantuneet pitkin viikkoa.

Mutta edelleenkin sitä mieltä, että huono on suuntaus jos sähköautoilu kallistuu yhtään ja samaan aikaa bensalla ajelu pysyy samassa tai muuttuu jopa halvemmaksi. Tai sitten ihan tietoisesti pyyhitään persettä noilla ilmastotavoitteilla ja annetaan ihmisten vapaasti valita millä ajelee. Tämäkin on yksi reitti minkä voi valita.
 
Oliko tämän nyt tarkoitus olla jotain vittuilua? Onhan se nyt selvä, että poltettavilla nesteillä ajavat kuskit ovat lisänneet ajeluaan, kerta joka päivä on jonot asemilla pistooleille. Tätä ei ollut silloin kun hinnat sahasivat edestakaisin. Voi tämä tietty olla myös osittain sitä, että ihmisten tankkausajat ovat tasaantuneet pitkin viikkoa.

Mutta edelleenkin sitä mieltä, että huono on suuntaus jos sähköautoilu kallistuu yhtään ja samaan aikaa bensalla ajelu pysyy samassa tai muuttuu jopa halvemmaksi. Tai sitten ihan tietoisesti pyyhitään persettä noilla ilmastotavoitteilla ja annetaan ihmisten vapaasti valita millä ajelee. Tämäkin on yksi reitti minkä voi valita.
Monilla on se 3000-10000 euroa käytettävissä autoon, sillä ei kummoista sähkövehjettä hommata. Ja jos sähköautojen vakuutukset alkavat akkujen vanhemisen myötä nousta niille kuuluvalle tasolle, niin ei ole kovin köyhällä varaa vakuutusmaksuihinkaan. Eikä autoilun sähköistymisellä ilmastoa pelasteta. Taitaa olla kaikki turhaa jo, mutta hyvä tietysti, että jotain yritetään. Siihen ei vaan pelkästään länsimaiden autokannan sähköistyminen riitä alkuunkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oliko tämän nyt tarkoitus olla jotain vittuilua?
Pahoittelut, luulin että hassuttelit noilla "lähes ilmaisilla" bensoilla ja "huviajeluilla", niin lähdin leikkiin mukaan.
Mutta edelleenkin sitä mieltä, että huono on suuntaus jos sähköautoilu kallistuu yhtään ja samaan aikaa bensalla ajelu pysyy samassa tai muuttuu jopa halvemmaksi. Tai sitten ihan tietoisesti pyyhitään persettä noilla ilmastotavoitteilla ja annetaan ihmisten vapaasti valita millä ajelee. Tämäkin on yksi reitti minkä voi valita.
Jos siitä bensasta maksetaan nyt "lähes ilmaisena" se kymmenkertainen vero verrattuna sähköauton käyttämään sähköön, niin en sanoisi että ilmastotavoitteet on täysin unohdettu. Vuosittaiset verot siihen päälle.
Jos tuo sähköauton käyttövoiman "veroetu" ei olisi kymmenkertainen vaan esim vaikka vaan kaksinkertainen, niin bensa maksaisi jonkun 90 senttiä/litra. Eiköhän taustat ole kuitenkin lähinnä fiskaaliset, eli jos bensa maksaisi tuon, niin valtiontalouteen tulisi miljardien vaje. Tältä pohjalta on vaikea nähdä myöskään että sähköautoilua voitaisiin juurikaan halventaa, päinvastoin sen pitää kallistua, kun sähköautojen osuus kasvaa.
 
Pahoittelut, luulin että hassuttelit noilla "lähes ilmaisilla" bensoilla ja "huviajeluilla", niin lähdin leikkiin mukaan.

Jos siitä bensasta maksetaan nyt "lähes ilmaisena" se kymmenkertainen vero verrattuna sähköauton käyttämään sähköön, niin en sanoisi että ilmastotavoitteet on täysin unohdettu. Vuosittaiset verot siihen päälle.
Jos tuo sähköauton käyttövoiman "veroetu" ei olisi kymmenkertainen vaan esim vaikka vaan kaksinkertainen, niin bensa maksaisi jonkun 90 senttiä/litra. Eiköhän taustat ole kuitenkin lähinnä fiskaaliset, eli jos bensa maksaisi tuon, niin valtiontalouteen tulisi miljardien vaje. Tältä pohjalta on vaikea nähdä myöskään että sähköautoilua voitaisiin juurikaan halventaa, päinvastoin sen pitää kallistua, kun sähköautojen osuus kasvaa.
Jep, muutenkin valtio ihan kusessa. Mistä ne miljardit revitään, jotkä nyt tulevat bensasta yms? Sähkövero 50 prossaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toistetaan ehkä tässäkin ketjussa aiemmin todettu, että mikäli liikenne sähköistyy - ja mikäli sähköntuotantokapasiteettimme kasvaa - ei kaikkea verokertymää tarvitse korvata sellaisenaan. Vaihtotase paranee oleellisesti, ja talousteoreettisesti raha jää enemmän kotimaiseen talouteen kiertoon. Ei korvaa ehkä koko autoilun verotuksen tarvetta, mutta ison osan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja jos sähköautojen vakuutukset alkavat akkujen vanhemisen myötä nousta niille kuuluvalle tasolle, niin ei ole kovin köyhällä varaa vakuutusmaksuihinkaan.
Nyt en ihan ymmärrä? Miten vakuutukset ja akut liittyvät toisiinsa? Eihän vakuutukset mitään akkuja korvaa, eivätkä korvaa polttisautoissakaan mitään moottorivaurioita, tai volkkarin dsg-vaihteiston ongelmia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt en ihan ymmärrä? Miten vakuutukset ja akut liittyvät toisiinsa? Eihän vakuutukset mitään akkuja korvaa, eivätkä korvaa polttisautoissakaan mitään moottorivaurioita, tai volkkarin dsg-vaihteiston ongelmia.
Tarkoitettiin varmaan, että jos mällää niin lujaa, että akku hajoaa, niin se maksaa. Tosin varmaan maksavat moottorinvaihdotkin.

Viestissä oli erikoinen oletus, että vakuutusyhtiöt eivät jo olisi näitä kustannuksia leiponeet vakuutuksien hintoihin. Entisenä vakuutusyhtiön työntekijänä voin kertoa, että jos jossain osataan laskea ja tehdä rahaa, niin se on vakuutusyhtiössä. Eivät he nyt tarjoa liian halpoja vakuutuksia edes sähköautoilijoille. Kyllä siellä on katteet laskettu huolella.

Itse ainakin pidän melko selvänä, että vakuutusyhtiöt tietävät jo, että kuinka paljon sähköautojen vakuutukset maksavat. Voi toki olla, että nimimerkillä @I am not Jesus on parempaa tietoa, mutta epäilen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt en ihan ymmärrä? Miten vakuutukset ja akut liittyvät toisiinsa? Eihän vakuutukset mitään akkuja korvaa, eivätkä korvaa polttisautoissakaan mitään moottorivaurioita, tai volkkarin dsg-vaihteiston ongelmia.
Varmaan ajatuksena, että akusto vaurioituu vakuutuksesta korvattavassa vahingossa. Ei toki sinänsä liity suoraa akustojen vanhenemiseen, vaan lähinnä siihen, että ihmisillä joilla on ollut varaa ajaa ja vakuuttaa muutaman tonnin bensakulkine, ei olisi varaa vakuuttaa vanhaa sähköautoa, tai ottaa sen (akun) kallista hajoamista omalle riskille (eli jättää kasko ottamatta).

Viestissä oli erikoinen oletus, että vakuutusyhtiöt eivät jo olisi näitä kustannuksia leiponeet vakuutuksien hintoihin. Entisenä vakuutusyhtiön työntekijänä voin kertoa, että jos jossain osataan laskea ja tehdä rahaa, niin se on vakuutusyhtiössä. Eivät he nyt tarjoa liian halpoja vakuutuksia edes sähköautoilijoille. Kyllä siellä on katteet laskettu huolella.
Oliko Porsche Taycan (ja Audin vastaavat) jonka osalta IF nosti just kädet pystyyn ja totesi että kilpailija saa vakuuttaa nämä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei korvaa ehkä koko autoilun verotuksen tarvetta, mutta ison osan.
Tällä olisi hyvä kattaa tiestön korjausvelka. Sähköntuotanto kun vielä usein tarvitsee tien.
 

Outsider

Jäsen
Varmaan ajatuksena, että akusto vaurioituu vakuutuksesta korvattavassa vahingossa. Ei toki sinänsä liity suoraa akustojen vanhenemiseen, vaan lähinnä siihen, että ihmisillä joilla on ollut varaa ajaa ja vakuuttaa muutaman tonnin bensakulkine, ei olisi varaa vakuuttaa vanhaa sähköautoa, tai ottaa sen (akun) kallista hajoamista omalle riskille (eli jättää kasko ottamatta).


Oliko Porsche Taycan (ja Audin vastaavat) jonka osalta IF nosti just kädet pystyyn ja totesi että kilpailija saa vakuuttaa nämä.
Tässä juttua asiasta:


Tuntuu tapahtuneen nousua noissa kansanmallienkin vakuutuksissa ainakin omien kokemusten perusteella, kun juuri yritin kilpailuttaa omia vakuutuksia. Kovin suurta hinkua noihin ei ilmeisesti vakuutusyhtiöissä ole, kun minkäänlaisia tarjouksia ei saanut verrattuna nettisivujen antamiin hintoihin. Lopulta sain omasta yhtiöstä parhaan diilin jolla hinta nousi alle 200€/v. Muualta tarjoukset oli luokkaa +5-600€/v.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta veroeuroja tuosta kertyy about se sama 1€/100km vrt bensa-auton 10€/100km.

Kyllä, samaan johtopäätökseen tulin minäkin.

Tieliikenteen päästökauppa astuu voimaan näillä näkymin v. 2028. Fossiilisten polttoaineiden myyjä joutuu maksamaan päästöoikeuksista ja tämä näkyy polttoaineen hinnassa. Oma logiikka on sellainen, että sähkön tuotanto on jo mukana päästökaupassa, joten erikseen tätä ei veloiteta. Saas nähdä tosin...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En sanoisi sitä turhaksi, vaan kyllä bensa-autoilijat ovat vaan innokkaasti paikkaamassa valtiontaloutta, eli vaikkapa sellaisesta 100km huviajelusta bensa-autolla valtion kassaan kilahtaa vähän kulutuksesta riippuen noin 10€ verojen muodossa (euron per litra). Sähköauton "polttoaineesta" taitaa samalla matkalla veroja kertyä vain noin 1€.

Itsekin tykkäisin kyllä että sähköautot olisivat tosi halpoja eikä uusia maksuja niille juonittaisi!

Itse pönkitin siis valtion kassaa varsin maltillisella 15 tkm ajelulla viime vuonna. Se oli oikeastaan kaikki huvia, mökille ja lätkämatseihin ja kylällä paskarinkiä.

Edit. Kulutus karvan yli 7 ltr / 100 km. 16 v vanha bensapaska, joka toivottavasti saastuttaa paljon
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit. Kulutus karvan yli 7 ltr / 100 km. 16 v vanha bensapaska, joka toivottavasti saastuttaa paljon
Onneksi kaltaisesi ympäristöstä piittaamattomat juntit ovat katoava luonnonvara.

Ja tiedän tasan tarkkaan: Kiina, USA jne. jne. mutta luulisi nyt hölmöimmänkin perähikiän punaniskan hiljalleen tajuavan, että ehkä olisi hiljalleen korkea aika hieman ajatella maapallon tulevaisuutta. Vaikka kuinka olisi vain pisara meressä. Mutta tällainen ”toivottavasti saastutan mahd. paljon” -asenne menee kyllä hieman tunteisiin ja kuuluisi suoraan junttimaisinta mitä tiedän -ketjuun.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onneksi kaltaisesi ympäristöstä piittaamattomat juntit ovat katoava luonnonvara.

Ja tiedän tasan tarkkaan: Kiina, USA jne. jne. mutta luulisi nyt hölmöimmänkin perähikiän punaniskan hiljalleen tajuavan, että ehkä olisi hiljalleen korkea aika hieman ajatella maapallon tulevaisuutta. Vaikka kuinka olisi vain pisara meressä. Mutta tällainen ”toivottavasti saastutan mahd. paljon” -asenne menee kyllä hieman tunteisiin ja kuuluisi suoraan junttimaisinta mitä tiedän -ketjuun.
Mukaan ei sinänsä maailman pelastaminen kiinnosta (vaikka sähköautolla ajankin), mutta alkanut ärsyttämään toi pakokaasun haju joka paikassa. Pelkästään jos yrittää kävelylenkillä käydä täällä omakotitaloalueella, niin joka kerta joku Soccer Mom ajelee jollain diesel octavialla ohitse ja sen jälkeen taas seuraavat 200metriä tuoksuu dieseli nenässä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Jermu omiin ajoihini tuo riittää ja lisäksi täällä maaseudulla ainoa suht järkevä tapa liikkua. Ainakin "vaivaton". Julkista liikennettä ei ole, latausasemat olemattomat ja kun kotilatausta ei ole, ei sähkäri ole järkevä tapa itselle liikkua. Rajoittaa matkan tekemistä esim. mökille ja sieltä asiointia.

Lisäksi pitäisi ottaa "30 kiloa" velkaa, että saa sen patteriauton
 

444

Jäsen
Toissapäivänä sitten tapahtui ensimmäisen kerran se, mitä hankintahetkellä pelkäsin eli ensimmäistä kertaa Passat GTE:n (2018) latausluukku ei auennut. Vuodenvaihteen pakkaset vielä selvisi ilman ongelmia, mutta nyt ilmeisesti tuli rajat vastaan. Eilen koitin tarjota kuumalla vedellä täytettyä minigrip-pussia noin 15 minuutin ajan, mutta tuloksetta. Hieman luukun alareuna oli avautua, mutta en voimalla viitsinyt tuota muoviluukkua riuhtoa väkisin auki.

Kyllähän auto bensallakin onneksi kulkee, mutta näin kylminä aamuina olisi kiva saada edes hieman esilämmitettyää ja edes se noin 25km range käyttöön. Ilmeisesti joskus muillakin ollut vastaavaa haastetta noiden keulaan sijoitettujen latausluukkujen kanssa, eli onko heittää vinkkiä miten toimia vai onko ajeltava kauppakeskuksen halliin sulattelemaan?
Ihan tuttu homma. Tuossa kun jokunen viikko sitten sain parkkihallissa useamman tunnin maanittelulla sen sulamaan riittävästi, niin sen jälkeen olen vain ajanut tyytyväisenä luukku levällään. Näissä siittimissä se luukku tosin on vasemman etulokarin päällä, klonkswaageneissa taitaa olla ainakin joissain malleissa ihan keulamaskissa. Mutta ei mulla tuohon muuta kikkaa ole kuin aikaa ja lämpöistä hallia.
Jännä, että vaikka lukitusmekanismi on identtinen bensatankin luukun kanssa, niin vain toinen jäätyy kiinni. Ja vain toista (sitä samaa) ei ole tehty avattavaksi sisäpuolelta, jolloin jokin sähkömoottori pakottaa sen lukituksen vapautumaan. Olen uittanut tuonne litrakaupalla lukkosulaa ja kaikkia mahdollisia öljyjä, mutta heti kun kelit vetää pakkaselle, niin luukku jämähtää kuin noiduttuna kiinni. Voisihan ne muovikynnet siitä tapista rälläköidä sileäksi, niin pysyisi aina auki…
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Jermu omiin ajoihini tuo riittää ja lisäksi täällä maaseudulla ainoa suht järkevä tapa liikkua. Ainakin "vaivaton". Julkista liikennettä ei ole, latausasemat olemattomat ja kun kotilatausta ei ole, ei sähkäri ole järkevä tapa itselle liikkua. Rajoittaa matkan tekemistä esim. mökille ja sieltä asiointia.

Lisäksi pitäisi ottaa "30 kiloa" velkaa, että saa sen patteriauton
Tämä nyt on aivan eri asia kuin edellisestä viestistä välittyvä asenne. On täysin selvää, että monille etenkin maaseudulla asuville on polttomoottoriauto järkevin vaihtoehto juuri mainitsemistasi syistä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Toissapäivänä sitten tapahtui ensimmäisen kerran se, mitä hankintahetkellä pelkäsin eli ensimmäistä kertaa Passat GTE:n (2018) latausluukku ei auennut. Vuodenvaihteen pakkaset vielä selvisi ilman ongelmia, mutta nyt ilmeisesti tuli rajat vastaan. Eilen koitin tarjota kuumalla vedellä täytettyä minigrip-pussia noin 15 minuutin ajan, mutta tuloksetta. Hieman luukun alareuna oli avautua, mutta en voimalla viitsinyt tuota muoviluukkua riuhtoa väkisin auki.
Onko tämä jotenkin yleinen ongelma sähköautoissa, vai vaan Passatissa oleva suunnittelun kukkanen. Itsellä kokemus siis vain Volvoista, joissa luukun mekaniikka on vastaava kuin normaalissa bensa/diesel -vehkeessä, eikä koskaan ole ollut ongelmia jäätymisen suhteen vaikka auto seisoo pihassa talvet ilman mitään suojaa.

Jossain ennenkin olen siis kuullut toteamuksen "mites sitten lataatte jos/kun töpselin luukku jäätyy talvella kiinni", enkä ole täysin ymmärtänyt miten tämä eroaa siitä jos/kun bensatankin luukku jäätyy kiinni eikä sille polttomoottorille saa tankattua nestettä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko tämä jotenkin yleinen ongelma sähköautoissa, vai vaan Passatissa oleva suunnittelun kukkanen. Itsellä kokemus siis vain Volvoista, joissa luukun mekaniikka on vastaava kuin normaalissa bensa/diesel -vehkeessä, eikä koskaan ole ollut ongelmia jäätymisen suhteen vaikka auto seisoo pihassa talvet ilman mitään suojaa.

Jossain ennenkin olen siis kuullut toteamuksen "mites sitten lataatte jos/kun töpselin luukku jäätyy talvella kiinni", enkä ole täysin ymmärtänyt miten tämä eroaa siitä jos/kun bensatankin luukku jäätyy kiinni eikä sille polttomoottorille saa tankattua nestettä.
Enyaqissa ei ole kertaakaan jäänyt luukku kiinni. Viimeksi unohdin jopa autonpesun jälkeen kuivata latausluukun sisältä, mutta auki sen silti sai.

Varmaankin mallikohtainen ongelma. Onhan joissain autoissa se latausluukku auton keulassa, minkä nyt voi aika helposti päätellä "riskiratkaisuksi"...
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viimeksi unohdin jopa autonpesun jälkeen kuivata latausluukun sisältä, mutta auki sen silti sai.
Volvossa tuo on tosiaan toiminut niin hyvin etten ole edes jaksanut sitä kuivailla pesujen jälkeen (pitänee koputtaa puuta, kun näin flexailee). Eniten ärsyttää (ja mietityttää) latauksen aikana lataus"koloon" satava lumi, jota on vittumainen harjalla kaivella pois. Pakkaslumi on helpoin puhaltaa pois, toki se pöllähtää sieltä vittumaisesti naamalle. Tähänkin saisi kai jonkun hupun hommattua, mutta toistaiseksi en ole saanut aikaiseksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Kuuukko @Tpip @Tadu to name a few. Eikai tuo latausluukku/kansi nyt kummasti eroa polttisten tankin luukusta. Vähän vettä tai kosteutta juuri tuon pesun jälkeen,niin herkästi pakkasessa jäätyy?

Onkos noissa latausluukuissa samantapainen lukitus kun tankinluukuissa, että siellä on se "tappi" joka lukitsee luukun kun ovet kiinni? Se siellä varmaan eniten kanittaa.
Itsekkin vähän väkivaltaa joutunut käyttään, että on tankille päässyt?

Mites kun tässä ketjussa on noilla sähköskodilla ajavia, niin onko Teillä adaptiivinen vakkari toiminut nyt talvella ok vai onko havaittavissa samaa häikkää ku "dieseliversiossa". Auto hukkaa "etunäkymän" ja vakkari ja kaistavahti ( line assist ) lakkaa toimimasta
Lunta ja jäätä ei ole taaskaan "missään" näkyvissä. Aamulla toimi hienosti ja sit yht äkkiä lakkas taas. Auto ollu p-hallissakin n. 1½ tuntia tänään
Alkaa loppuun mielenkiinto tuohon
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Kuuukko @Tpip @Tadu to name a few. Eikai tuo latausluukku/kansi nyt kummasti eroa polttisten tankin luukusta. Vähän vettä tai kosteutta juuri tuon pesun jälkeen,niin herkästi pakkasessa jäätyy?

Onkos noissa latausluukuissa samantapainen lukitus kun tankinluukuissa, että siellä on se "tappi" joka lukitsee luukun kun ovet kiinni? Se siellä varmaan eniten kanittaa.
Itsekkin vähän väkivaltaa joutunut käyttään, että on tankille päässyt?

Mites kun tässä ketjussa on noilla sähköskodilla ajavia, niin onko Teillä adaptiivinen vakkari toiminut nyt talvella ok vai onko havaittavissa samaa häikkää ku "dieseliversiossa". Auto hukkaa "etunäkymän" ja vakkari ja kaistavahti ( line assist ) lakkaa toimimasta
Lunta ja jäätä ei ole taaskaan "missään" näkyvissä. Aamulla toimi hienosti ja sit yht äkkiä lakkas taas. Auto ollu p-hallissakin n. 1½ tuntia tänään
Alkaa loppuun mielenkiinto tuohon
Enyaqin adaptiivinen toimii lumisateella yhtä huonosti kuin bensa-Octaviassa.

Enyaqin latausluukun mekanismi on myös mielestäni täysin yhteneväinen Octavian bensa-luukun kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös