Sähköautoilu

  • 498 356
  • 4 586

Vatso

Jäsen
Oleellista on toki myös huomata, että käyttöedun ja vapaan autoedun hintaerohan on täyssähköissä liki olematon vrt. polttikset. Puhtaasti tietysti siksi, että energian hintaero on niin merkittävä.
Juurikin näin, tässä on asian pihvi, käyttöetu sähköautolla on melkeinpä jopa edullisempi kuin vapaa-autoetu, kun bensa-autolla tilanne on täysin toinen.

Lisäksi tuossa Talouselämän jutussa tuodaan esille noiden valtionvarainministeriön laskelmien typeryys, kun niissä ei ole mitenkään huomioitu asioiden todellista tilannetta. Alennuksesta jopa 80% osuuden maksavat autoetua tarjoavat yritykset ja edun avulla valinnat autojen osalta kohdistuvat hyvin voimakkaasti sähköautoihin, jota tässä juuri tavoiteltiin.

Tämähän on oikein malliesimerkki tehokkaasta ja kustannuksiltaan edullisesta vero-ohjauksesta ja nyt sen poistoa perusteellaan juuri vastakkaisilla perusteilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Meidän yrityksessä (ja myös aiemmissa firmoissa) kaikkien autoedut toimii noin, että se summa lisätään palkan päälle. Monet sanoneet, ettei muunlaiseen järjestelyyn suostuisikaan. Tämä siis ihan normaaleissa töissä (ei mitään isoja pamppuja).
Kokonaispalkkamalli yleistyy koko ajan ihan jo siksi, että työntekijät jotka eivät tarvi autoa ihmettelevät helposti sitä miksi heille ei kompensoida tuota mitenkään. Eli miksi saatte kollegan kanssa molemmat palkkaa summan x mutta hän saa vielä auton koska sitä tarvii. Toki paljon ajaville tuota autoetua usein tarjotaan (tai edellytetään) vielä tuolla palkan päälle mallilla.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt tämä vanha jäärä sitten koeajoi Tesla Model S:ää ja olihan tuo nyt ihan huikee laitos kaikkineen. Jotenkin iski ihan kaikki tuossa autossa käytettävyydestä tiloihin ja kirsikkana tietty tuo suorituskyky sekä ennenkaikkea koko voimalinja. Enpä ole reilun 30:nen ajovuoden jälkeen vastaavaa wow-efektiä autoista saanut.

Nykyinen BMW 740e kaikkine mahdollisine varusteineen lähtee kyllä lähiviikkoina luiskaan ja tilalle tulee tuo Tesla. Nykyisillä työajoilla pelkästään tulee säästöä sen 400€ kuussa niin lähinnä tässä ihmetyttää että mikä tämän vaihdon kanssa on edes näinkin kauan kestänyt....


No niin. Eli autokauppa tuli tehtyä siis pari viikkoa sitten ja alle tuli vuoden 20 Model S Raven. Ja nyt on siis ajettu se pari viikkoa ja tosi paljon moottoritieajoa.

Nyt sitten tuntuu että kaikista wow-efekteistä huolimatta tuli hätiköityä ja vähän nyt jopa kaduttaa koko vaihto. Siis säästöähän tässä tosiaan tulee mutta on se vaan rehellisesti todettava että onhan tuo Tesla moottoritiellä mieletön alennus mukavuuteen verrattuna 7-sarjan Bemariin. Jotenkin nuo säästöt, tehot ja tekniikka ei vaan riitä kompensoimaan äänetöntä mukavuutta mihin jo kerkesi tottumaan parin vuoden aikana.

En tiedä, kai sitä on tehtävä kompromisseja tuon sähköautoilun kanssa tietyissä asioissa, kun ei ole fyrkkaa ostaa sitä BMW i7:aa. Tai sitten vaan vaihdan takaisin tuohon hybridi Seiskaan ja sitten täyssähkö alle, kun lompsa taittuu omat kriteerit täyttävään sähköautoon. Tuo Tesla ei kyllä sitä nyt tee, ikävä kyllä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No niin. Eli autokauppa tuli tehtyä siis pari viikkoa sitten ja alle tuli vuoden 20 Model S Raven. Ja nyt on siis ajettu se pari viikkoa ja tosi paljon moottoritieajoa.

Nyt sitten tuntuu että kaikista wow-efekteistä huolimatta tuli hätiköityä ja vähän nyt jopa kaduttaa koko vaihto. Siis säästöähän tässä tosiaan tulee mutta on se vaan rehellisesti todettava että onhan tuo Tesla moottoritiellä mieletön alennus mukavuuteen verrattuna 7-sarjan Bemariin. Jotenkin nuo säästöt, tehot ja tekniikka ei vaan riitä kompensoimaan äänetöntä mukavuutta mihin jo kerkesi tottumaan parin vuoden aikana.

En tiedä, kai sitä on tehtävä kompromisseja tuon sähköautoilun kanssa tietyissä asioissa, kun ei ole fyrkkaa ostaa sitä BMW i7:aa. Tai sitten vaan vaihdan takaisin tuohon hybridi Seiskaan ja sitten täyssähkö alle, kun lompsa taittuu omat kriteerit täyttävään sähköautoon. Tuo Tesla ei kyllä sitä nyt tee, ikävä kyllä.

Aivan, mutta kuten täällä on todettu, niin Tesla ei ole premium auto. Mutta itsellä samat vahvat havainnot tästä puolesta. Ei sillä, etteikö Teslassa ole vahvuuksia, valtavasti niitä, mutta ajettavuus, mukavuus ja perinteinen premium-fiilis ei niihin kuulu.

Bmw iX! Siitä pidin kovasti, mutta ei hankintaraja riittänyt siihen, joten eTron on alla ja tosi hyvä peli autona - käyttöliittymä taas ihan ysäriä. Seuraava auto toivottavasti parempi balanssi - ja rouvalle tulossa ex30, josta olen todella vaikuttunut. Ylipäätään sähköön kun on autoilussa tottunut, niin vaikea kuvitella muuta enää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotenkin nuo säästöt
Tämä on kyllä ihan yleinen ilmiö, eli sähköauton hankinnassa siirrytään koossa tai laadussa alempaan luokkaan ja esitetään se käyttövoimaan liittyvänä säästönä. Vain harva pyrkii käyttövoimaa vaihtaessa pitämään kulut ja em seikat ennallaan tai jopa upgreidaamaan.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan, mutta kuten täällä on todettu, niin Tesla ei ole premium auto. Mutta itsellä samat vahvat havainnot tästä puolesta. Ei sillä, etteikö Teslassa ole vahvuuksia, valtavasti niitä, mutta ajettavuus, mukavuus ja perinteinen premium-fiilis ei niihin kuulu.

Bmw iX! Siitä pidin kovasti, mutta ei hankintaraja riittänyt siihen, joten eTron on alla ja tosi hyvä peli autona - käyttöliittymä taas ihan ysäriä. Seuraava auto toivottavasti parempi balanssi - ja rouvalle tulossa ex30, josta olen todella vaikuttunut. Ylipäätään sähköön kun on autoilussa tottunut, niin vaikea kuvitella muuta enää.

Rouvalle onnittelut hyvästä autovalinnasta! Veikkaan, että tuo Volvon EX30 tulee olemaan hitti viimeistään siinä vaiheessa, kun porukka pääsee sitä koeajamaan.

Itselle auton (näin pienen kokoluokan) valinnassa on oleellista, mahtuuko lätkäkassi takaloosiin ilman takaselkänojien kaatamista. EX30:ssä mahtuu hyvin. Totesin tämän nähtyäni auton livenä. Ja ensi keväänä tulee ajoon keltaisen värinen EX30.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Rouvalle onnittelut hyvästä autovalinnasta! Veikkaan, että tuo Volvon EX30 tulee olemaan hitti viimeistään siinä vaiheessa, kun porukka pääsee sitä koeajamaan.

Itselle auton (näin pienen kokoluokan) valinnassa on oleellista, mahtuuko lätkäkassi takaloosiin ilman takaselkänojien kaatamista. EX30:ssä mahtuu hyvin. Totesin tämän nähtyäni auton livenä. Ja ensi keväänä tulee ajoon keltaisen värinen EX30.

Kyllä vaan - ns sokkona tilattiin, mutta hyvä fiilis tuli, kun kävi sitä katsomassa kiertueella. Otettiin plussa, siihen sai valtavasti varusteita lisää pienellä korotuksella, range pienempi ja takaveto, mutta passeli tuohon ajomäärään.

Keltainen viittaa siihen, että tulee versio kaikilla herkuilla! Hyvä valinta, hinnoittelu on kyllä houkutteleva.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä vaan - ns sokkona tilattiin, mutta hyvä fiilis tuli, kun kävi sitä katsomassa kiertueella. Otettiin plussa, siihen sai valtavasti varusteita lisää pienellä korotuksella, range pienempi ja takaveto, mutta passeli tuohon ajomäärään.

Keltainen viittaa siihen, että tulee versio kaikilla herkuilla! Hyvä valinta, hinnoittelu on kyllä houkutteleva.

Itse asiassa keltaisen saa kyllä jo plussaankin.

Mutta oikeassa olet siinä, että tulee twininä ja kaikilla herkuilla :)
 

hege

Jäsen
Onko täällä sellaisia jotka ajelleet suksiboxin kanssa ja jos on niin millaisia vaikutuksia on ollut rangeen? Mietinnässä on josko hankkisi EV6 sopivat kiinnikkeet ja kokeilisi boxia siinä ensikaudella Outbackin sijaan mutta range mietityttää kun kulutus noussee kyllä boxin kanssa huomattavasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko täällä sellaisia jotka ajelleet suksiboxin kanssa ja jos on niin millaisia vaikutuksia on ollut rangeen? Mietinnässä on josko hankkisi EV6 sopivat kiinnikkeet ja kokeilisi boxia siinä ensikaudella Outbackin sijaan mutta range mietityttää kun kulutus noussee kyllä boxin kanssa huomattavasti.

Riippuu paljon autosta ja boksista. Omalla kohdalla ID.4:n kohdalla pelkät kattotelineet nostivat kulutusta enemmän kuin Thulen boksi, koska sen kanssa aerodynamiikka oli parempi. Ero on ehkä 1-3 kWh satasella, mutta vaihtelee autoittain paljon.

Omalla kokemuksella fillarit perässä nostaa kulutusta melkeinpä enemmän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko täällä sellaisia jotka ajelleet suksiboxin kanssa ja jos on niin millaisia vaikutuksia on ollut rangeen? Mietinnässä on josko hankkisi EV6 sopivat kiinnikkeet ja kokeilisi boxia siinä ensikaudella Outbackin sijaan mutta range mietityttää kun kulutus noussee kyllä boxin kanssa huomattavasti.

Olikohan mulla viimeks viime pääsiäisenä Espoo-Vuokatti välillä kulutus boksin kanssa 22kWh/100km. Normaalisti sen 18-20kWh/100km.

Autona siis Enyaq.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suksibokseista. Olen juuri ostamassa boksia ja se tulee toistaiseksi dieselin katolle, mutta ensi talvena jo on todennäköisesti sähköauto, niin mietin kannattaako/pitääkö boksin hankinnassa ottaa jotain huomioon tuon vuoksi. Sen verran arvokkaita, niin ei viitsisi heti olla uutta hankkimassa.

Calixilla näyttää ainakin olevan erikseen sähköautoille suunniteltuja bokseja jotka ovat ”väärinpäin”. Onko tuosta merkittävää hyötyä? Entä onko mitään käsitystä kannattaako panostaa muutama satanen hieman virtaviivaisempaan malliin perusmallin sijaan?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Puolisen vuotta tullut plugarilla ajeltua ja kyllähän tuosta on nauttinut. Toiminee porttihuumeena muutaman vuoden ajan ennen täyssähköön siirtymistä, jos taloyhtiön infra antaa silloin myöden.

Mutta kysymykseeni. Nykyään lähes kaikkialle mihin menee, on latauspisteitä noussut mikä on hienoa, mutta mikä näiden suhteen on etiketti/sääntö, ajatellen täyssähkö vs plug-in? Onko OK hurauttaa plugarilla kyseiseen ruutuun ja laittaa auto latautumaan, vai onko vain täyssähköille tarkoitettu? Yleensä mainitaan esim "vain sähköautoille", mutta kattaako tämä molemmat? Joissakin tolpissa tuo teksti ja samalla niin nuhainen latausteho, että tuntuisi olevan aika se ja sama sähköautoa edes ladata noissa.

Tarkennuksena tähän, että en autoa koskaan ole ladannut oman ruudun ulkopuolella ja jos vaikka ABC:lla olisi semmoinen väli, että kannattaisi hetken edes ladata, niin jättäisin ne suurtehopöntöt suosiolla täyssähköille jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Mutta onko tähän jotain virallista sääntöä tai etikettiä?

Lisäksi toivoisin vastausten kylkeen tiedon, että onko kyseessä kirjoittajan mutu-tuntuma, genitaalien esittely/peittely, vai johonkin faktaan perustuva tieto.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta kysymykseeni. Nykyään lähes kaikkialle mihin menee, on latauspisteitä noussut mikä on hienoa, mutta mikä näiden suhteen on etiketti/sääntö, ajatellen täyssähkö vs plug-in? Onko OK hurauttaa plugarilla kyseiseen ruutuun ja laittaa auto latautumaan, vai onko vain täyssähköille tarkoitettu? Yleensä mainitaan esim "vain sähköautoille", mutta kattaako tämä molemmat? Joissakin tolpissa tuo teksti ja samalla niin nuhainen latausteho, että tuntuisi olevan aika se ja sama sähköautoa edes ladata noissa.
On molemmille, enemmän ehkä merkkaa millaisen laturin ruutuun yrität pysäköidä. Eli plugarilla käytät tod. näk. vain type2-liitintä, niin älä aja CCS:lle tai ChaDeMo:lle tarkoitettuun ruutuun, jolloin blokkaisit jonkun täyssähkön lataamisen. Näitä ei enää pahemmin tule, koska ihmiset ovat oppineet ja ruudutkin suunniteltu/merkitty paremmin niin että on käytännössä hankalaa pysäköidä väärin. Kannattaa myös miettiä oman latausportin sijaintia ja miten muut voi käyttää latureita sen jälkeen kun olet siihen pysäköinyt lataamaan. Joissain plugareissa on myös CCS ja onhan sen tympeä katsoa jos plugari imee 20-30kW tehoa HPC-laturista kun oma sähköauto ottaisi siitä 150kW. Mutta eipä noille mitään voi, first come first served.

Mutta yleensä nykyisin virhetilanne lähtee siitä, että joku blokkaa yhden ruudun (polttis, huolimaton lataaja ei muistanut kummalla puolella laturi on ja siksi oudosti pysäköity jne jne), sitten joku onnistuu pysäköimään viereen ja lataa eri laturista kun letku yltää autolle ja seuraava taas on oudosti parkissa aiempien vuoksi jne jne. kunnes lopulta joku jää ilman tilaa, vaikka olisi vapaa laturi vielä käytettävänä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Pari viikkoa oltu täyssähköilyn maailmassa ladattavan hydbirin jälkeen ja kun talvi kolkuttelee ovelle täytyykin alkaa miettiä lataamisratkaisuja. Omakotitalo vilp-lämmityksellä eli sähköä palaa kovalla pakkasella. Hybridilläkin onnistuin pari kertaa pääsulakkeen käräyttämään kun mersussa oli 7kw latausteho. No kuvittelin että täysähkössä pystyy säätämään lataustehoa mutta kun ei voikaan seinäboksilla ladattaessa. Eli tarvisi saada kuormanhallinta kuntoon. Seinäboksi Webaston alkutuotannon Pure eli ei wifiä. Saako sähkökeskukseen asennettua jälkikäteen kuormanhallintaa vai pitääkö nyt lähteä ostelemaan uutta boksia?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pari viikkoa oltu täyssähköilyn maailmassa ladattavan hydbirin jälkeen ja kun talvi kolkuttelee ovelle täytyykin alkaa miettiä lataamisratkaisuja. Omakotitalo vilp-lämmityksellä eli sähköä palaa kovalla pakkasella. Hybridilläkin onnistuin pari kertaa pääsulakkeen käräyttämään kun mersussa oli 7kw latausteho. No kuvittelin että täysähkössä pystyy säätämään lataustehoa mutta kun ei voikaan seinäboksilla ladattaessa. Eli tarvisi saada kuormanhallinta kuntoon. Seinäboksi Webaston alkutuotannon Pure eli ei wifiä. Saako sähkökeskukseen asennettua jälkikäteen kuormanhallintaa vai pitääkö nyt lähteä ostelemaan uutta boksia?

Saa asennettua keskukseenkin kuormanhallinnan. Maksanee parisataa laitteena.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt kävin sitten testaamassa Mersun EQC400:sta ja onhan tuon laatu ihan toista maata kuin Teslassa. Moottoritiellä ei kuulu rengasjyrinää ja vaikka on korkea auto niin tuuletkaan ei suhise Teslan malliin. Ei kuitenkaan ihan Bemarin 7:kan tasoa mutta hyvä ja hiljainen kuitenkin.

Samoin sisustus kaikkine pienine yksityiskohtineen on taattua premium tasoa johon Tesla ei vaan pysty. Toisaalta taas range, latausnopeus ja voimalinja ei pärjää Teslalle. Vaikka tuo Mersunkin voima on aivan riittävä ja hienosti toimiva kokonaisuus. Ja kyllä mukavuus vaan taitaa voittaa Teslan vahvuudet.

Itselle sopisi kyllä sedani parhaiten tyyliin BMW i5 tai MB EQE 4-vetoisina mutta nuo taitaa olla tällä hetkellä liki sadantonnin vehkeitä niin ootellaanpa pari vuotta. Niitä ootellessa pitänee sitten matkaa taittaa tommosella Mersun EQC:lla....
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt kävin sitten testaamassa Mersun EQC400:sta ja onhan tuon laatu ihan toista maata kuin Teslassa. Moottoritiellä ei kuulu rengasjyrinää ja vaikka on korkea auto niin tuuletkaan ei suhise Teslan malliin. Ei kuitenkaan ihan Bemarin 7:kan tasoa mutta hyvä ja hiljainen kuitenkin.

Samoin sisustus kaikkine pienine yksityiskohtineen on taattua premium tasoa johon Tesla ei vaan pysty. Toisaalta taas range, latausnopeus ja voimalinja ei pärjää Teslalle. Vaikka tuo Mersunkin voima on aivan riittävä ja hienosti toimiva kokonaisuus. Ja kyllä mukavuus vaan taitaa voittaa Teslan vahvuudet.

Itselle sopisi kyllä sedani parhaiten tyyliin BMW i5 tai MB EQE 4-vetoisina mutta nuo taitaa olla tällä hetkellä liki sadantonnin vehkeitä niin ootellaanpa pari vuotta. Niitä ootellessa pitänee sitten matkaa taittaa tommosella Mersun EQC:lla....

Kokoluokkaverrokkiinsa se EQC400 on tietysti myös Teslaa hieman vajaa 40000 euroa kalliimpi, joten ei nyt kauhea ihme, että eroja löytyy.

Mersun sähkärit ovat kyllä mukavuudeltaan huikeita, mutta hämmentää, kuinka paljon ne vievät sähköä. Ehkei se nyt ole fokus hinnan puolesta se kulutus, mutta eräänlainen mukavuusasia se lyhyehkö rangekin on, varsinkin matka-ajossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokoluokkaverrokkiinsa se EQC400 on tietysti myös Teslaa hieman vajaa 40000 euroa kalliimpi, joten ei nyt kauhea ihme, että eroja löytyy.

Mersun sähkärit ovat kyllä mukavuudeltaan huikeita, mutta hämmentää, kuinka paljon ne vievät sähköä. Ehkei se nyt ole fokus hinnan puolesta se kulutus, mutta eräänlainen mukavuusasia se lyhyehkö rangekin on, varsinkin matka-ajossa.
Jostain olin myös lukevinani, että tuollaisen mersun sähköauton arvosta oli 1-2 vuodessa huuhtoutunut puolet pois. Voi olla, että oli hevosmiesten tietotoimiston juttuja.

Enkä siis dissaa itse autoa. Varmasti huikea vehje verrattuna esimerkiksi omaan Enyaqiin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Samoin sisustus kaikkine pienine yksityiskohtineen on taattua premium tasoa johon Tesla ei vaan pysty. Toisaalta taas range, latausnopeus ja voimalinja ei pärjää Teslalle. Vaikka tuo Mersunkin voima on aivan riittävä ja hienosti toimiva kokonaisuus. Ja kyllä mukavuus vaan taitaa voittaa Teslan vahvuudet.
Aina sanotaan, että Tesla on uusi toyota tai tesla on uusi corolla. Kuitenkin samaan aikaan verrataan sitä Teslaa mersuihin ja bemareihin.

Verrattiinko polttisaikana Toyota Corollaa moninkertaisesti kalliimpiin mersuihin ja bemareihin varustetasoissa ja laatuvaikutelmassa?
 

hege

Jäsen
Tuota @MadMike podiskelemaa sulakeasiaa joutunut itsekin miettimään vaikka meillä on 35A pääsulake (tai oikeastaan "pääsulake" kun 35A on sähkätaulussa mutta erillinen 50A pääsulake jota em. suojaa). Sähköautoilun myötä korostuu entistä enemmän se, että vaihden välillä kuormat olisi tasaiset eli isompikaan pääsulake ei välttämättä auta jos sen perusteella on aikanaan sähkäri liittänyt paljon kuormaa yhteen vaiheeseen.

Jos (ja kun) tulee toinenkin sähköauto pihaan niin alkaa 35A pääsulakkeella olla hankala latailla molempia samanaikaisesti jos haluaa sen tehdä ilman miettimistä sen suhteen mitä muuta on päällä samaan aikaan. Omassa tapauksessa sähköauton laturin on asetttu 16A virralle, vesivaraajan desifiontikäyttö ottaa käydessään muistaakseni 13A niin siinä ei liikaa marginaalia jää muulle käytölle. Tuttavapiiristä tiedän yhden tapauksen jossa pääsulakkeet poltettiin aktiivisesti kun talouteen tuli sähköauton rinnalle plugari jota ladattiin yhdestä vaiheesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös