Mainos

Sähköautoilu

  • 556 905
  • 4 925

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Hullu pösöilyä (E-2008) takana 3 viikkoa. Lataus ollut pääasiassa normi lämmitystolpan shukosta max 10 amppeerilla. Isommalla teholla sulaa jotain varmasti. Osa latauksesta tullut suoraan aurinkopaneeleista

+ Halpaa ajoa, osamaksu 249e /kk + vakuutukset+ lataukset 15e 1000km
+ Auto on kokonaisuutena ihan hyvä perusauto vaikka onkin pösö
+ Range ollut ihan riittävä, +300km taajamapörräämisessä, 80 km/h nopeudella ei mene 300km kesällä
+ Sähkömoottorilla on ilo ajella
+ Melkein yhden polkimen ajo
+ Normi vakionopeussäädintä ja toimivaa ilmastointia arvostaa 30 vuotta vanhan auton jälkeen

+- CCS latauksella tuli 50% akkuun 67 kw/h eli n. 1 kwh/ minuutissa. Kuvittelin latausta huonommaksi. 80% menee todellinen etanalataus päälle ja yli sen ei voi ladata

- Etähallinta (ajastettu lataus ja etänä lämmityksen käynnistys) ei toimi kuin vaimon puhelimessa ja ei aina edes siinä välttämättä. Melko turha koko systeemi vaikka saatiin toimimaan hirmu säädön kanssa
- Peräkontti ei riitä perheelliselle jääkiekkoilijalle
- Kangasmatoilla voisi pyyhkiä persettä. Kurakelejä odotellessa
- Yhden polkimen ajon nappi pitää laittaa joka kerta päälle ja edes sillä auto ei pysähdy kokonaan paikalleen
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
- Kangasmatoilla voisi pyyhkiä persettä. Kurakelejä odotellessa
Ottamatta kantaa pösöön erityisesti, niin kangasmatothan ovat ihan ylivertaisia kumisiin verrattuna. Puhdistaminen onnistuu ihan vaan ottamalla matto pois autosta ja tamppaamalla. Kuivunut lika tippuu maahan. Kumiin taas kaikki jää kiinni ja ne pitää pestä jos haluaa puhtaaksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Oivallinen auto, vähän säälittävä takakontti mutta muut tilat loistavat. Ongelma on se, ettei sitä uutena saa oikein millään. Toimitusajat ovat olleet mallia VÄHINTÄÄN 14 kk, premium packilla ja kattoluukulla kaksikin vuotta. Aivan käsittämättömän heikko saatavuus etenkin Suomeen. Sama koskee i5-sisarusmallia.
No en mä uutena tuota ostaisi muutenkaan. Mielllään joku 10-30tkm ajettu kampe, josta on isoin hinta höylätty pois. Kuvista päätellen tuo takakontti on ihan jees. Nykyisen 3008 Hybrid Pöson kontti on jo säälittävä. Edellinen auto oli hatchback Mondeo, niin sen jälkeen kaikki tuntuu pieneltä. Se että tuohon EV6:een saa koukun on se iso juttu. Omakotiasujalle se vaan on must varuste.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Teslassa on Sisäänrakennettu Spotify, Tidal ja Apple Music, jos niitä käyttää, muut sitten bt:n kautta. Android Auton saa toimimaan 3rd partyn softan kautta, mutta ei ole tullut sitä laitettua, joten noilla on tullut mentyä.
Ok, Apple Music riittää mulle. Sitä tulee käytettyä AA:n ja CP:n läpi. Toimii ihan hyvin jopa Androidissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tesla M3 päivittyi tänään julkaistuna versiona reippaasti. Parempaa, ilmastoitua jakkaraa, range pitenee, takapenkille näyttöä jne. Kiinnostavia muutoksia, hinta ei ainakaan nyt muuttunut mihinkään.
 

Äksönn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Tesla M3 päivittyi tänään julkaistuna versiona reippaasti. Parempaa, ilmastoitua jakkaraa, range pitenee, takapenkille näyttöä jne. Kiinnostavia muutoksia, hinta ei ainakaan nyt muuttunut mihinkään.
Muuten kaikki selkeästi eteenpäin menoa ja parannusta, mutta noiden ratinviiksien pois jättämistä en ymmärrä.

Napit menevät moottoripyörässä, mutta voi olla mielenkiintoista yrittää vilkuttaa kun ratti ylösalaisin tai pyörityksen aikana. Ei käsitä.

Teslan hinta-laatusuhde vain paranee uudistusten takia. Tuo 678km 18" kiekoilla on jo aika messevä. Hinta pysyi vielä samana. Hienoja laitteita.
 
- Pienempää ja halvempaa tilalle? En tiedä jakaumaa, mutta jos nyt on mennyt paljon mersun, audin tai bemarin malleja, niin siirtyy esim. Skodaan. Tai auttaako, jos työnantaja tulee vastaan tässä? Meillä ei edes saa ottaa työsuhdeautoksi muuta kuin sähköllä liikkuvaa. En itse ole tämän edun piirissä, niin ei ole kokemusta, että miten jatkossa kannattaa tehdä.

Toki tämän alennuksen poistuessa tavallinen duunari ja autoetua nauttiva olisivat hieman lähempänä tosiaan. Nyt se ”parempi” väki on päässyt nauttimaan sähköautoilun edusta ”hieman” huokeammilla kuluilla.
Tulevat valinnat riippuvat toki jokaisen omasta tilanteesta, mutta uskoisin tuon mahdollisen poistumisen vaikuttavan negatiivisesta jo ihan sillä logiikalla, että alennus lisäsi merkittävästi sähköautojen hankintoja työsuhdeautoiksi. Alennuksen poistuessa en keksi oikein mitään syytä miksi etenkin vapaan autoedun omaava ottaisi (yleensä) hankintahinnaltaan kalliimman sähköauton.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Muuten kaikki selkeästi eteenpäin menoa ja parannusta, mutta noiden ratinviiksien pois jättämistä en ymmärrä.

Napit menevät moottoripyörässä, mutta voi olla mielenkiintoista yrittää vilkuttaa kun ratti ylösalaisin tai pyörityksen aikana. Ei käsitä.

Teslan hinta-laatusuhde vain paranee uudistusten takia. Tuo 678km 18" kiekoilla on jo aika messevä. Hinta pysyi vielä samana. Hienoja laitteita.
Itse kaipaisin uusiin autoihin fyysisiä näppäimiä takaisin. Ne on aina parempia ja käytännöllisempiä jo pelkästään liikenneturvallisuuden kannalta kuin kosketusnäytöt, ja lisäksi myös tyylikkäämmän näköisiä oikein toteutettuna. Ja tuo vilkkuviiksien muuttaminen napeiksi on kyllä tyhmin idea koskaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pakko on todeta, että Teslalla on ollut ennenkin näitä "tyhmimpiä ideoita koskaan", jotka ovat osoittautuneet hyviksi. Toki toistakin päätä on. Autoteollisuudessa on totuttu tekemään tietyt asiat täsmälleen samaan tapaan - mutteivät ne aina ole mitenkään parhaat tai turvallisimmat tavat silti.

Hyvä, että joku haastaa, vaikka vähän itseäkin nappivilkut ajatuksena arveluttavat. En silti dumaisi tuotakaan ennen kuin näen toteutuksen ja pääsen moista kokeilemaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan toi viiksien poisjättäminen aivan katastrofaalisen huono ratkaisu. Tesla-fanipojat toki näkevät senkin hyvänä, mutta vilkkujen käyttö ratsista ei vaan toimi. Eli jatkossa Tesla-kuskit harvoin käyttävät vilkkua liikenneympyrästä poistuessaan.

Nykyinen ratkaisu jossa vaihdevipu viiksenä on käytettävyydessään ihan ylivoimainen, yksi asia jossa Tesla on onnistunut. Nyt siitä sitten luovutaan ja menee auton pyöritys ahtaassa paikassa paljon hitaammaksi, kun laitat pakin päälle screeniltä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Menee ehkä vähän humble bragin puolelle, mutta "koeajoin" 488:ia muutama vuosi sitten. Siinä oli suuntavilkut ratissa, ja se oli todella haastavaa juurikin jos piti kääntyessä vilkuttaa. Toki ehkä Tesla tekee tuon eri tavalla kuin Ferrari, jossa kyseinen toiminto ei selkeästikään ollut kiinnostanut yhtään ketään.
 

Äksönn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Nykyinen ratkaisu jossa vaihdevipu viiksenä on käytettävyydessään ihan ylivoimainen, yksi asia jossa Tesla on onnistunut. Nyt siitä sitten luovutaan ja menee auton pyöritys ahtaassa paikassa paljon hitaammaksi, kun laitat pakin päälle screeniltä.
Tässä näkyy Mersun historia taustalla (omistajana). Vaihdeviiksi toimii molemmissa yhtä hyvin ja varmasti. Itsekin olen tuon mallin suuri fani.

Ja vaikka autokoulut on käytykin jo kauan sitten, niin viiksi molemmin puolin on pommin varma ratkaisu, käytännöllinen ja helppo. Kaikissa tilanteissa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Menee jo tavallisen autoilun puolelle, mutta ajamisen ergonomiaa on hinkattu aika pitkään ja nuo viikset on olleet kuvioissa mukana ihan syystä. Se että on keksitty siirtää, osin kustannussyistä, osin koska mä voin, nuo toiminnot näytölle tai napeiksi on mielestäni huono ratkaisu. Muinoin BX:n vilkut oli keinukytkimellä ja se oli paljon huonompi kun viiksi. Toki Teslassa kaikkea ajaa se ihan heti kohta tuleva autonomous driving, mitä Elon setä on lupaillut tulevaksi "ensi vuonna".
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos nämä lupaukset laadukkaammasta viimeistelystä ja ajomelun pieneneminen pitävät paikkansa sekä uudet konttollerit ovat riittävän käytännölliset, Teslan uusi kolmonen ottaa lisää etumatkaa kilpailijoihinsa. Ulkopuolelle ei mitään mullistavaa, mutta sisäpuoli vaikuttaa lupaavalta, itse kun pidän tuosta minimalismista:

Ainakin itselleni juuri melu ja liiallinen muovisuus tökkivät, joten aika lailla osuu oikeaan kohtaan parannukset.

Menee jo tavallisen autoilun puolelle, mutta ajamisen ergonomiaa on hinkattu aika pitkään ja nuo viikset on olleet kuvioissa mukana ihan syystä. Se että on keksitty siirtää, osin kustannussyistä, osin koska mä voin, nuo toiminnot näytölle tai napeiksi on mielestäni huono ratkaisu.

Paha sanoa varmaksi ennen kuin on kokeillut, mutta viiksessä on se hyvä puoli, että se toimii lihasmuistilla aika kivasti. Ikinä ei tarvitse arpoa, että missä kohtaa se oli.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki Teslassa kaikkea ajaa se ihan heti kohta tuleva autonomous driving, mitä Elon setä on lupaillut tulevaksi "ensi vuonna".

Tää on kyllä aika vitsi. Talvella oma ModelY ei tunnistanut kaistoja lainkaan, kun lunta oli maassa. Joten voi hetki mennä tuon ”ensi vuoden” osalta.

Tai ehkä se on tarkoitettu vain lumettomille teille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Teslalta ihan miehekäs n. 20% hinnan alennus Model S:n hintoihin. Plaidia (n. 110 000eur) saa nyt jonkin verran halvemmalla mitä perusmallia sai aiemmin tänä vuonna. Perusmalli nyt n. 95 000eur. Hapokas jos ostit tällaisen alkuvuodesta n. 120k hintaan. Toki nettiautossa on joku myymässä Plaidia melkein 150k hinnalla, niin onhan siinä ns. kännin paikka.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Paha sanoa varmaksi ennen kuin on kokeillut, mutta viiksessä on se hyvä puoli, että se toimii lihasmuistilla aika kivasti. Ikinä ei tarvitse arpoa, että missä kohtaa se oli.
Tähän voisi heittää verrokkina, että autojen poppivehkeissä on yritetty useasti jättää volumesäädin pois ja about aina se on tullut takaisin. Lihasmuisti on vaan niin vahva, että ei tarvi etsiä missä se on ja mitä siitä tapahtuu. Rattinapit on juu, mutta ei sitä pyöritettävää nuppia vielä voita mikään. Maku ja tottumuskysymyksiä toki.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä sellainen uudistus tuo mekaanisen vaihteenvalitsimen ja vilkkuviiksen poistaminen, että putosi Model 3 kokonaan pois omalta listalta seuraavaksi autoksi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On kyllä sellainen uudistus tuo mekaanisen vaihteenvalitsimen ja vilkkuviiksen poistaminen, että putosi Model 3 kokonaan pois omalta listalta seuraavaksi autoksi.
Niitä selitetään kai minimalismilla mutta oikeasti se määrää miten halvimmalla saadaan tehtyä. Kai se vilkkunappi on edullisempi toteuttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta eipä porukka osannut puheiden perusteella katsoa nopeuttakaan ratin oikealta puolelta. Yllättävän monelta se kuitenkin onnistuu. Jep, tässä on kyse syvemmällä lihasmuostissa olevasta seikasta, mutta täytyy päästä itse ensin testaamaan. Aika hyvinhän nuo eri autojen vaihdevalitsemetkin löytyy lopulta, vaikka ratkaisut ovat hyvin vaihtelevia.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tähän voisi heittää verrokkina, että autojen poppivehkeissä on yritetty useasti jättää volumesäädin pois ja about aina se on tullut takaisin. Lihasmuisti on vaan niin vahva, että ei tarvi etsiä missä se on ja mitä siitä tapahtuu. Rattinapit on juu, mutta ei sitä pyöritettävää nuppia vielä voita mikään. Maku ja tottumuskysymyksiä toki.
Itselläni oli edellinen auto volkkari jossa oli siinä säätönupissa virtanäppäimen kuva. Siihen ei saanut koskea koska esteettistä silmää ahdisti jos se oli vinossa ja siksi mentiin rattinapeilla. Onneksi nykyisessä autossa ei tuollaista ole, niin ei siitä tarvitse ahdistua. Rattinapit on sen jälkeen korvanneet omassa käytössä sen volumenapin. Silloin kai voi sanoa että jotain hyötyä siitäkin volkkarista oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös