Sähköautoilu

  • 496 450
  • 4 583

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keskustelua vähän sivusta seuranneena.. Reboot voi olla ehkä monessakin mielessä perusteltu termi. Kärkkäimmät sähköautoilijat eivät tosin tiedosta sitä että sähkäri ei ole mikään uusi innovaatio. Sähkö on ollut monien kulkuneuvojen, trukkien, jne jne voimanlähteenä jo monia vuosikymmeniä. Se miksi siitä tulee valtavirtaa autoilevien massojen joukossa vasta nyt on monia syitä.
Jep, satakunta vuotta vanha juttu, mutta sota loi markkinat sähköverkosta riippumattomalle käyttövoimalle.

Edit. Lisään sen, että vaikka sinänsä palataan juurille, reboot käyttöliittymän ja kokonaiskonsepti osalta ainakin Teslan esimerkissä on ilmeinen.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska niin kauan kun sähköautoilu on pienen porukan puuhastelua, niin tämä pysyy myös kohtuullisen hintaisena huvina.
Vauhti kiihtyy, joten kannattaa nauttia vielä kun se on mahdollista.

 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mielenkiintoinen uusjako menossa automarkkinoilla kun Tesla on uutena valmistajana toiminut keihäänkärkenä sähköautomarkkinoilla, mutta nyt kiinalaiset merkit ovat selvästi lähteneet maailmanvalloitukseen. Perinteiset valmistajat ovat jääneet enemmän tai vähemmän lähtökuoppiin, mutta pari seuraavaa vuotta varmaan näyttää, että pystyvätkö ne uudistumaan ja siirtämään tuotannon ja asiakaskuntansa sähköautoihin ennen kuin Kiina on jyrännyt markkinat.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vauhti kiihtyy, joten kannattaa nauttia vielä kun se on mahdollista.

Pommin varmasti kiihtyy. Ei tulisi mieleenkään alkaa hankkimaan polttomoottoriautoa sen jälkeen, kun olen sähköllä Helsingissä ajanut. Aivan saatanan mukavaa hommaa, vaikkakin vasta väliaikaisella menopelillä mennään. Kaupunkiajo on vielä pienen kulutuksen hommaa ja välitön vaste kaasupolkimeen on huomattava parannus polttomoottoriautoon.

Mitä olen muutaman autoalalla työskentelevän kanssa jutellut, niin yksityisleasing on räjähtänyt huomattavasti suositummaksi kuin auton ostaminen. Epävarmat jälleenmyyntiarvot ja käyttövoimamurros ovat tässä varmasti takana suurelta osin. Osassa merkeistä n. 70% uusista autoista menee liisarina tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
BYD Han bongattu tänään Tampereella. Takaviistosta ei mikään tunteita herättävä ilmestys. Lähinnä kiinnitti huomion, kun en heti tunnistanut merkkiä ja jäin ihmettelemään, että miksi kukaan kirjoittaisi takaluukkuun ”build your dreams”. Muutama pitkä sekunti siinä meni, että molemmat aivosolut löysivät toisensa ja silmät havaitsivat myös mallimerkinnän takaluukun alakulmassa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep, satakunta vuotta vanha juttu, mutta sota loi markkinat sähköverkosta riippumattomalle käyttövoimalle.

Edit. Lisään sen, että vaikka sinänsä palataan juurille, reboot käyttöliittymän ja kokonaiskonsepti osalta ainakin Teslan esimerkissä on ilmeinen.

Jep näin mä sun tekstin tulkitsin, että rebootilla viitataan nimenomaan siihen käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen muutokseen. Ja se sopii toisille ja osa taas ei tykkää, which is fine.

Ei pelkkään sähköön vaikka joku täällä niin haluaakin ymmärtää…
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Jep näin mä sun tekstin tulkitsin, että rebootilla viitataan nimenomaan siihen käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen muutokseen. Ja se sopii toisille ja osa taas ei tykkää, which is fine.

Ei pelkkään sähköön vaikka joku täällä niin haluaakin ymmärtää…

Ainakin minua hiertää sähköautoissa eniten juuri tuo kustannussyistä tehty käyttökokemuksen "upgrade", jossa lähes kaikki muut hallintalaitteet rattia ja polkimia lukuun ottamatta on siirretty ylisuuren kosketusnäytön valikoiden syövereihin. Onhan tuo halpaa ja kompensoi jossain määrin sähköisen voimalinjan kustannuksia vs. polttomoottoritekniikka pitäen sähköauton hinnan kilpailukykyisenä, mutta minulle se on teknofiliasta huolimatta iso punainen lippu monen täyssähköauton kohdalla, enkä usko olevani läheskään ainoa näin ajatteleva. Teslaa harkitsin edellisen autonvaihdon yhteydessä ja ovathan ne voimalinja + muokattavuus jotain ihan uskomatonta, mutta en vaan lämmennyt sille, että auto olisi jonkinlainen neljällä pyörällä liikkuva tietokone älypuhelimen käyttöliittymällä.

Onneksi ihan kaikki valmistajat eivät ole tuohon lähteneet, mutta perinteisemmillä hallintalaitteilla varustetut sähkärit ovat luonnollisesti selvästi kalliimpia kuin Teslat ja kiinanihmeet. Päädyin siis välikaudeksi plugariin, mutta sähköllä ajelu on ollut niin hiljaista ja nautinnollista (ja halpaa), että seuraava ajokki tulee lähes varmasti olemaan täysin sähköinen - käyttöliittymästä riippumatta. Autonvaihdon ollessa seuraavan kerran ajankohtainen tarjontaa ja speksit täyttäviä vaihtoehtoja lienee moninkertainen määrä edelliseen verrattuna, mikä helpottanee lopullista siirtymää pois polttomoottorivehkeistä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Frostburn en ehkä ihan hahmota mainitsemaasi ongelmaa näin normikäytössä. Ensimmäisen kerran säätöjen jäljiltä harvemmin tarvitsee mitään sen näytön kautta säätää.

Nykyään liikkeelle lähtiessä laitan sen näytön kautta ehkä osoitteen naviin ja välillä vaihdan auton ajomoodin chillistä normaaliin jos haluan kiihdyttää nopeammin. Muuten ei sieltä tarvi mitään säätää, kun peilit ja vastaavat menevät automaattisesti ajoprofiilin kautta. Oikeasta viiksestä vaihde päälle (sekä vakkari tai autopilotti) ja pyyhkijät saa vasemmasta viiksestä.

Sinänsä ymmärrän näkökantasi, mutta ymmärrän myös Teslaa. Heidän tarkoituksena on kehittää itseajava auto ja tärkeimpänä siinä on se softa. Henkilökohtaisesti tosin en usko itse ajavaan autoon vielä vuosikymmeniin, kun näkee kuinka heikosti kamerat toimivat talvella.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onneksi ihan kaikki valmistajat eivät ole tuohon lähteneet, mutta perinteisemmillä hallintalaitteilla varustetut sähkärit ovat luonnollisesti selvästi kalliimpia kuin Teslat ja kiinanihmeet.
Perinnevalmistajat taitavat tehdä helposti lähestyttäviä autoja tällä hetkellä, että muutos polttiksesta sähköautoon olisi mahdollisimman kevyt. En ole asiantuntija, mutta eiköhän myös perinnevalmistajat ala pikkuhiljaa karsia ylimääräisiä nappeja ja muuta ohjaamosta pois ja siirtävät toimintoja infotainmenttiin. Ei välttämättä teslan tyyliin, että kaikki siirretään näyttöön, mutta sanotaan nyt vaikka, että ainakin osa vanhoista napeista tulisi poistumaan jollain aikavälillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Eilen hain omaa autoa Tampereen Autoverkkokaupasta, niin pihalla oli Ioniq 6, ihan nätti. Liekkö toimitusaika samaa luokkaa kuin muilla korealaisilla? Vaimo käski pistää tilaukseen ennakoivasti.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mä olen kiinnostuneena seuraillut KIA EV6:sia. Hyvännäköisiä autoja, etenkin se sininen puhuttelee. Vaimon "mielipide" Köyhien Ihmisten Autosta on vielä estänyt koeajon, mutta kyllä mä sen vielä kyytiin muilutan. Toki jos on käyttökokemuksia, niin tänne vaan.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Eilen hain omaa autoa Tampereen Autoverkkokaupasta, niin pihalla oli Ioniq 6, ihan nätti. Liekkö toimitusaika samaa luokkaa kuin muilla korealaisilla? Vaimo käski pistää tilaukseen ennakoivasti.
Ihan muutama päivä sitten kuulin luotettavasta lähteestä eli FB:n sähköautoryhmästä, että kutosilla on tehtaalla ilmeisesti ohituskaista vitosiin nähden ja toimitusaika on reilua puolta vuotta, vaikka sen on alunperin luvattu olevan vuosi. Tässä tapauksessa tilaus oli tehty tammikuussa ja auton valmistumisilmoitus tuli nyt.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ihan muutama päivä sitten kuulin luotettavasta lähteestä eli FB:n sähköautoryhmästä, että kutosilla on tehtaalla ilmeisesti ohituskaista vitosiin nähden ja toimitusaika on reilua puolta vuotta, vaikka sen on alunperin luvattu olevan vuosi. Tässä tapauksessa tilaus oli tehty tammikuussa ja auton valmistumisilmoitus tuli nyt.
Puoliso on parhaillaan hakemassa saman lafkan Konaa. Odotusaika oli sellainen maltillinen 14kk. Jostain syystä saa autonsa lasikattoisena, koska tilattua tavallista kattomallia ei ollut tähän erään kuulemma antaa. Mutta mikäs siinä, jos saa kerran veloituksetta tuollaisen upgraden.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jep näin mä sun tekstin tulkitsin, että rebootilla viitataan nimenomaan siihen käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen muutokseen. Ja se sopii toisille ja osa taas ei tykkää, which is fine.

Ei pelkkään sähköön vaikka joku täällä niin haluaakin ymmärtää…

Ennen kaikkea kysymys on sähkömoottorista ja sen tuomasta ajokokemuksesta. Bonuksena saadaan vielä pienet käyttökustannukset. Jos Tesla tekisi polttomoottoriauton, niin eiköhän siinä olisi käyttöliittymät ja sovellukset samalla tasolla.

Autoteollisuuteen on ollut vuosikymmeniä sisäänrakennettuna rakenne, jossa alihankkija toimittaa kojelauden mittaristot jne. ja tämä on tehnyt alasta todella jähmeän, kun kaikki on lyöty lukkoon jo vuosia ennen auton julkaisua. Nämä vanhat dinosaurukset eivät ole päässeet nopeaan päivityssykliin missään vaiheessa ja se näkyy softapuolella.

Tesla kipuilee siellä, missä perinteinen autoteollisuus on vahva, eli tasaisessa laadussa auton kokoonpanon osalta. Perinteinen autoteollisuus ei ole millään tavalla internet-ajan vauhdissa softapuolella. Saa nähdä, kumpi oppii nopeammin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä olen kiinnostuneena seuraillut KIA EV6:sia. Hyvännäköisiä autoja, etenkin se sininen puhuttelee. Vaimon "mielipide" Köyhien Ihmisten Autosta on vielä estänyt koeajon, mutta kyllä mä sen vielä kyytiin muilutan. Toki jos on käyttökokemuksia, niin tänne vaan.

Oivallinen auto, vähän säälittävä takakontti mutta muut tilat loistavat. Ongelma on se, ettei sitä uutena saa oikein millään. Toimitusajat ovat olleet mallia VÄHINTÄÄN 14 kk, premium packilla ja kattoluukulla kaksikin vuotta. Aivan käsittämättömän heikko saatavuus etenkin Suomeen. Sama koskee i5-sisarusmallia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
, niin yksityisleasing on räjähtänyt huomattavasti suositummaksi kuin auton ostaminen. Epävarmat jälleenmyyntiarvot ja käyttövoimamurros ovat tässä varmasti takana suurelta osin. Osassa merkeistä n. 70% uusista autoista menee liisarina tällä hetkellä.

Tässä yksi liisa. Liisasin V60 T8 plugarin vanhan hyvin palvelleen D6:n tilalle. Ihan kuin avaruusaikaan olisin siirtynyt sinällään ihan mainiosta vanhasta kulkijasta; hurjan teknologisen hypyn on talli tehnyt kuudessa vuodessa. Silmä lepää uudessa mallistossa ja toki sata heppaa lisää entisen 300:n kaveriksi myös hirnuttaa välillä. Ei ihme että kumit kuluvat näiden alta pikavauhtia. Liisurilla tuli ostettua lisäaikaa murrosvaiheeseen; neljän vuoden päästä markkinat lienevät jo stabiilimmat ja sähkötekniikankin osalta on jo karsittu lastenvaivat. Ja testattu kiinanihmeiden arkikestävyys pohjoisen olosuhteissa.
Ai niin, yhdellä istumalla voi ajaa Lappiin peräkärryä vetäen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ennen kaikkea kysymys on sähkömoottorista ja sen tuomasta ajokokemuksesta. Bonuksena saadaan vielä pienet käyttökustannukset. Jos Tesla tekisi polttomoottoriauton, niin eiköhän siinä olisi käyttöliittymät ja sovellukset samalla tasolla.

Autoteollisuuteen on ollut vuosikymmeniä sisäänrakennettuna rakenne, jossa alihankkija toimittaa kojelauden mittaristot jne. ja tämä on tehnyt alasta todella jähmeän, kun kaikki on lyöty lukkoon jo vuosia ennen auton julkaisua. Nämä vanhat dinosaurukset eivät ole päässeet nopeaan päivityssykliin missään vaiheessa ja se näkyy softapuolella.

Tesla kipuilee siellä, missä perinteinen autoteollisuus on vahva, eli tasaisessa laadussa auton kokoonpanon osalta. Perinteinen autoteollisuus ei ole millään tavalla internet-ajan vauhdissa softapuolella. Saa nähdä, kumpi oppii nopeammin.
Väitän kyllä, ettei Tesla tekisi samanlaista polttiksena, koska komponentteja on enemmän ja sitä kautta tuotanto olisi vaikeampi pitää hyppysissä/olisi merkittävästi kalliimpaa. Ongelma näillä perinnevalmistajilla on nimenomaan siinä alihankintaketjussa, josta Fordin pamppu mm. kertoi ihan julkisesti - kun komponentit tuotetaan ympäri maailmaa ja koodi ei ole yhtenäistä, ei voida ikinä päästä samaan kuin Tesla. Tai no, kiinalaiset voivat, mutta legacy brandit eivät.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Väitän kyllä, ettei Tesla tekisi samanlaista polttiksena, koska komponentteja on enemmän ja sitä kautta tuotanto olisi vaikeampi pitää hyppysissä/olisi merkittävästi kalliimpaa.

Tässäkin on kieltämättä pointtinsa, eli riippuvuus kolmannen osapuolen "älykäistä" ratkaisuista kasvaa tällä tavalla ja kokonaisuuden nivominen yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi on hankalampaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sähköhän olisi looginen valinta seuraavaksi.

Kaksi pientä lasta ja koira, eli tilaa pitäisi olla. Superbin tilat ovat älyttömät, vastaavia en tietenkään vaadi tai odota, mutta mitä lähemmäs tuota päästään, niin sen parempi.

Hinta saisi olla jossain 50-60 000€ paikkeilla.

Onko suosituksia, että mistä lähtisi liikkeelle?
Tuolta pohjalta sanoisin, ettei tilaa voi olla "liikaakaan", jos sitä saa budjetin puitteissa.

Otin jokunen viikko sitten käyttöön uuden Skoda Enyaqin. Tilaa on nykyisiin tarpeisiini hyvinkin liikaa, sillä ajan suurimman osan kilometreistä yksin. Mukana kulkee useimmiten nuorin lapsista, jota kuskaan yleensä lyhyitä matkoja, ja tämäkin lapsi ryhtyy ajamaan ajokorttia viimeistään ensi tammikuussa. Työkaverien kuskaaminen työajoissa, kaikenlaisen tavaran ajoittainen siirtely, plus matka-ajon mukavuus puolsivat kohdallani Enyaqia. Sähköautoon valinnan käänsi ennen muuta se, että työajoja tulee sen verran, että ainakin toistaiseksi voimassa olevilla tariffeilla työajojen tekeminen omalla sähköautolla on kohtalaisen kannattavaa toimintaa pääomakuluista huolimatta.

Olen kokenut Enyaqin jämäkkänä ja miellyttävänä autona. Ei mitään huonoa sanottavaa ekojen noin 1000 km perusteella. No ehkä VW:n perua oleva infosysteemin käyttöliittymä on turhan kompleksinen ja vaikeakäyttöinen, mutta kai tuonkin kanssa tulee toimeen, kun aikansa opettelee. Tilojensa ja hintatasonsa puolesta Enyaqin luulisi olevan sinulle yksi varteenotettava vaihtoehto. Toimitusajat tehdastilauksille ovat tällä hetkellä ainakin perheversiossa luokkaa 4-5 kk, RS:n kohdalla enemmän. Jos maahantuojan ja jälleenmyyjien varastossa olevat konfiguraatiot käyvät, niin noitakin löytyy koko ajan hyvä valikoima, jos ei halua odottaa.

Minulla oli autojen saatavuuden ja kokemani soveltuvuuden puolesta vaihtoehtoina ensisijaisesti Skodan, Volvon ja Polestarin tarjoama. Toki kävin katsomassa ja koeajamassa muitakin.

Superbista pari sanaa. Länsiauto ja muutama muu jälleenmyyjä näköjään tuovat suht aktiivisesti autoja Ruotsista. Suunnilleen 2-3-vuotiaita Superbeja tuodaan ahkerasti, ja tuontiautoissa on keskimäärin hieman suomiautoja korkeampi varustetaso. Vähän käytetty Superb lataushybridinä on suht houkutteleva vaihtoehto, varsinkin jos suht lyhyttä ja siten sähköllä ajettavaa pätkää tulee kotoa käsin paljon. Style- tai L&K-varustetason autoja saa tuon ikäisenä ja luokkaa 30-50 tkm ajettuna varsin mukavaan hintaan; vm. noin 2021 Superb iV L&K -valikoima noilla kilometreillä alkaa noin 35 kEUR tienoilta. Ei mielestäni hullumpi vaihtoehto, jos ei ole "pakko" laittaa 50-60 000 € autoon rahaa. Tämän vuosikymmenen alun pistoke-Superb on erinomainen auto, ja olisin saattanut hyvinkin kallistua Superbiin, jos auton täyssähköisyys ei olisi lopulta ohjannut valintaa Enyaqiin.
 

444

Jäsen
Tuolta pohjalta sanoisin, ettei tilaa voi olla "liikaakaan", jos sitä saa budjetin puitteissa.

Otin jokunen viikko sitten käyttöön uuden Skoda Enyaqin. Tilaa on nykyisiin tarpeisiini hyvinkin liikaa, sillä ajan suurimman osan kilometreistä yksin. Mukana kulkee useimmiten nuorin lapsista, jota kuskaan yleensä lyhyitä matkoja, ja tämäkin lapsi ryhtyy ajamaan ajokorttia viimeistään ensi tammikuussa. Työkaverien kuskaaminen työajoissa, kaikenlaisen tavaran ajoittainen siirtely, plus matka-ajon mukavuus puolsivat kohdallani Enyaqia. Sähköautoon valinnan käänsi ennen muuta se, että työajoja tulee sen verran, että ainakin toistaiseksi voimassa olevilla tariffeilla työajojen tekeminen omalla sähköautolla on kohtalaisen kannattavaa toimintaa pääomakuluista huolimatta.

Olen kokenut Enyaqin jämäkkänä ja miellyttävänä autona. Ei mitään huonoa sanottavaa ekojen noin 1000 km perusteella. No ehkä VW:n perua oleva infosysteemin käyttöliittymä on turhan kompleksinen ja vaikeakäyttöinen, mutta kai tuonkin kanssa tulee toimeen, kun aikansa opettelee. Tilojensa ja hintatasonsa puolesta Enyaqin luulisi olevan sinulle yksi varteenotettava vaihtoehto. Toimitusajat tehdastilauksille ovat tällä hetkellä ainakin perheversiossa luokkaa 4-5 kk, RS:n kohdalla enemmän. Jos maahantuojan ja jälleenmyyjien varastossa olevat konfiguraatiot käyvät, niin noitakin löytyy koko ajan hyvä valikoima, jos ei halua odottaa.

Minulla oli autojen saatavuuden ja kokemani soveltuvuuden puolesta vaihtoehtoina ensisijaisesti Skodan, Volvon ja Polestarin tarjoama. Toki kävin katsomassa ja koeajamassa muitakin.

Superbista pari sanaa. Länsiauto ja muutama muu jälleenmyyjä näköjään tuovat suht aktiivisesti autoja Ruotsista. Suunnilleen 2-3-vuotiaita Superbeja tuodaan ahkerasti, ja tuontiautoissa on keskimäärin hieman suomiautoja korkeampi varustetaso. Vähän käytetty Superb lataushybridinä on suht houkutteleva vaihtoehto, varsinkin jos suht lyhyttä ja siten sähköllä ajettavaa pätkää tulee kotoa käsin paljon. Style- tai L&K-varustetason autoja saa tuon ikäisenä ja luokkaa 30-50 tkm ajettuna varsin mukavaan hintaan; vm. noin 2021 Superb iV L&K -valikoima noilla kilometreillä alkaa noin 35 kEUR tienoilta. Ei mielestäni hullumpi vaihtoehto, jos ei ole "pakko" laittaa 50-60 000 € autoon rahaa. Tämän vuosikymmenen alun pistoke-Superb on erinomainen auto, ja olisin saattanut hyvinkin kallistua Superbiin, jos auton täyssähköisyys ei olisi lopulta ohjannut valintaa Enyaqiin.
En tiedä näistä uudemmista Superbeista, mutta ainakin osimoilleen 2018 asti Ruotsi-autoista puuttui L&K-varustelutasossa (eli se paras ja kallein) Suomi-versioihin verrattuna tuulilasinlämmitin. Monelle varmaan aika mitätön pikkuseikka, mutta omaan makuuni aika verraton lisävaruste. Ja outoa, että vaikka Ruotsissa on aika samanlainen ilmasto, niin ovat jättäneet sen siellä pois. Suomessa kuuluu siis ko. varustelutasolla vakiona pakettiin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Teslan omistajille kyssäri. Miten tuo audio-osasto on hoidettu striimien yms osalta? Carplay ja Android Auto on omassa plugarissa ahkerasti käytössä, niin mites Teslassa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Teslan omistajille kyssäri. Miten tuo audio-osasto on hoidettu striimien yms osalta? Carplay ja Android Auto on omassa plugarissa ahkerasti käytössä, niin mites Teslassa?

Teslassa on Sisäänrakennettu Spotify, Tidal ja Apple Music, jos niitä käyttää, muut sitten bt:n kautta. Android Auton saa toimimaan 3rd partyn softan kautta, mutta ei ole tullut sitä laitettua, joten noilla on tullut mentyä.
 
Vauhti kiihtyy, joten kannattaa nauttia vielä kun se on mahdollista.

Mielenkiintoista nähdä miten Suomessa menee. Tällä hetkellä sähköautoja hankitaan etenkin työsuhdeautoiksi johtuen pienemmästä verotusarvosta. Mikäli tuo alennus poistuu ensi vuoden lopulla kuten nyt näyttää, voi Suomessa sähköautojen osuus tipahtaakin muutaman vuoden ajaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos nämä lupaukset laadukkaammasta viimeistelystä ja ajomelun pieneneminen pitävät paikkansa sekä uudet konttollerit ovat riittävän käytännölliset, Teslan uusi kolmonen ottaa lisää etumatkaa kilpailijoihinsa. Ulkopuolelle ei mitään mullistavaa, mutta sisäpuoli vaikuttaa lupaavalta, itse kun pidän tuosta minimalismista:



 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä miten Suomessa menee. Tällä hetkellä sähköautoja hankitaan etenkin työsuhdeautoiksi johtuen pienemmästä verotusarvosta. Mikäli tuo alennus poistuu ensi vuoden lopulla kuten nyt näyttää, voi Suomessa sähköautojen osuus tipahtaakin muutaman vuoden ajaksi.
- Pienempää ja halvempaa tilalle? En tiedä jakaumaa, mutta jos nyt on mennyt paljon mersun, audin tai bemarin malleja, niin siirtyy esim. Skodaan. Tai auttaako, jos työnantaja tulee vastaan tässä? Meillä ei edes saa ottaa työsuhdeautoksi muuta kuin sähköllä liikkuvaa. En itse ole tämän edun piirissä, niin ei ole kokemusta, että miten jatkossa kannattaa tehdä.

Toki tämän alennuksen poistuessa tavallinen duunari ja autoetua nauttiva olisivat hieman lähempänä tosiaan. Nyt se ”parempi” väki on päässyt nauttimaan sähköautoilun edusta ”hieman” huokeammilla kuluilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös