Sähköautoilu

  • 506 124
  • 4 609

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Polestar 2, 78 kW ja 300 kW edelleen alla.

Pääsiäisen viettoon mökille, matkaa noin 140 km ja akun varaus lähtiessä 68 % ja perillä 41 %.

Keskinopeus Hangontiellä varmaan +90 km/h.

Onko toi kulutus paljon vai vähän.... hmmm vähän vaikea suhteuttaa noita sähköautojen kulutuksia oikein mihinkään kun sen verran uusi lelu meidän perheessä. Vaivattomasti toi matka kyllä meni, siitä ei pääse mihinkään. Varsinkin ohituksissa toi 300 kW sähköllä ampuu kyllä tykin lailla, huh huh!!!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä pari tuttua autokauppiasta on samaa sanoneet, mutta korostaneet että eivät uskalla tehdä mitään pitkän aikavälin päätelmiä, koska mennyt reilu vuosi on ollut heidän uransa hulluinta aikaa. Ukrainan kriisin alkamisen jälkeen sähköautojen kysyntä räjähti käsiin, ylikuumeni totaalisesti, dieselistä tuli ongelmajätettä. Mentiin vain puoli vuotta eteenpäin ja sähkö alkoi sakkaamaan, dieselin ja bensan kysyntä nousi merkittävästi kun pelot 3€ litrahinnoista ei toteutuneet ja itseasiassa hinnat painuivat alle 2€ tasoon takaisin, jota moni piti keväällä 22 mahdottomana jne jne

Tähän päälle nousevat korot ja toimitusongelmat uusissa niin tosiaan todella vaikeaa on markkinaa ennakoida. Mutta on sähköautojen hinnat ainakin kevään räjähdyksestä laskeneet, myös nuo teslat varmaan aika liki mitä jenkeissäkin - varmaan mallista hieman riippuen.

Itsellä on nyt 9kk täyssähköä takana ja hienosti on sujunut! Range ei huimaa 250 talvella, 350 kesällä - mutta omaan arkeen toimii mainiosti, tasan kaksi kertaa on 9kk aikana tullut tattia vähän otsaa latauksen hankkimisesta - mutta niin tuli vähintään yhtä paljon tankkauksesta polttomoottorin aikaan
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Helpointa tuota olisi arvioida, jos sinulla on x KWh/100km lukema antaa.

Annetuilla tiedoilla saadaan 15 kWh/100 km, mikä kuulostaa kyllä jopa epäilyttävän pieneltä lukemalta.

Edit. Nykyisillä hintatasoilla tuntuu jokseenkin omituiselta, että kukaan vähänkään enemmän rahaa autoon sijoittava hankkisi minkäänlaista uutta tai lähes uutta polttomoottoriautoa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maaliskuun sähkölasku aika tarkkaan 100€. Siinä on siis mukana omakotitalo ja kaikki ajot autolla. Naurettavan halvalta tuntuu.

Nyt, kun aurinko alkaa paistaa enemmän ja enemmän, niin katolta tulee vielä paneeleista mukavasti sähköä. Autoilu on nykyään lähes "ilmaista", kun paneeleista ei ole euroakaan velkaa. No olihan niiden asennus toki jonkinlainen investointi, mutta kuka sellaista muistelee.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Annetuilla tiedoilla saadaan 15 kWh/100 km, mikä kuulostaa kyllä jopa epäilyttävän pieneltä lukemalta.

Edit. Nykyisillä hintatasoilla tuntuu jokseenkin omituiselta, että kukaan vähänkään enemmän rahaa autoon sijoittava hankkisi minkäänlaista uutta tai lähes uutta polttomoottoriautoa.
Joo polestar ei pitäisi noihin lukemiin mennä. 20kwh/100km voi olla jopa mahdollinen jos ovat saaneet optimointi päivityksiä autoon.

Kyllä edelleenkin ainakin automyyjän mukaan joku/jotkut ostavat uutenakin polttisautoja. Kyllä kaikenlaisia jääriä tuntuu löytyvän. Kysyin myyjältä, niin jotain yksittäisiä kappaleita menee kuulemma vielä autoja ilman edes hybrid tekniikkaa. Siinä saa olla jo kovapäinen kaveri.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helpointa tuota olisi arvioida, jos sinulla on x KWh/100km lukema antaa.

Tulinkin toista reittiä mahdollisten ruuhkien pelossa, matka 133 km (eilen sanoin 140 km).

En osaa tuosta ajotietokoneesta katsoa keskikulutusta mutta hetkellinen siinä pyöri ja se oli varmaan vähän alle 20 kwh näppituntumalla.

Tuo Polestar jossain koeajossa todettiin loistavaksi mutta aika kilowatti ahneeksi autoksi.

Mutta nuo prosentit oli kuten sanoin.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maaliskuun sähkölasku aika tarkkaan 100€. Siinä on siis mukana omakotitalo ja kaikki ajot autolla. Naurettavan halvalta tuntuu.

Nyt, kun aurinko alkaa paistaa enemmän ja enemmän, niin katolta tulee vielä paneeleista mukavasti sähköä. Autoilu on nykyään lähes "ilmaista", kun paneeleista ei ole euroakaan velkaa. No olihan niiden asennus toki jonkinlainen investointi, mutta kuka sellaista muistelee.

Näin talousmiehenä pakko sanoa, että en nyt tiedä millaisen investoinnin tuohon autoosi olet tehnyt mutta jos sanotaan >50 k€ ja ajoja kohtuu vähän niin ei tuosta kovin kannattavaa saa millään verrattuna joku pieni bensarousku.

Älä ymmärrä väärin, tuo Polestar tehnyt sähköautona kyllä vaikutuksen mutta se taitaa olla joku 70K€ auto noilla varusteilla. Mulla on oma auto bensa CLS ja sillä pääsee mökkimatkat johonkin 7,6 l / 100 km niin kyllä tuolla autojen hinnan erotuksella saa niin hirveän läjän bensaa ainakin omilla ajoillani että en ole vielä nähnyt laskelmaa jossa tuo olisi jotenkin kannattavaa ajaa sähköautolla kun ihan kaikki kulut otetaan huomioon.

(en ole tässä puhumassa bensa-autojen puolesta vaan muistuttamassa, että se pääoman arvonlasku on autoilussa suurin ja kallein elementti joka helposti unohtuu).

Ja kyllä, tuo Polestar tehnyt ison vaikutuksen sähköautona. Suurin juttu se välitön voima ja vääntö, ”portaaton” automaatti jne...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin talousmiehenä pakko sanoa, että en nyt tiedä millaisen investoinnin tuohon autoosi olet tehnyt mutta jos sanotaan >50 k€ ja ajoja kohtuu vähän niin ei tuosta kovin kannattavaa saa millään verrattuna joku pieni bensarousku.
Ei tietenkään saa, mutta kuka haluaa ajaa pienellä bensarouskulla, kun voi ajaa esim. Polestarilla?

Entinen Diesel Volvo maksoi minulle kuukaudessa vähintään tuplat nykyisen auton kustannuksista. Luultavasti enemmänkin. Nykyisen auton käyttökustannukset on täysin päättömän halvat. Se on kuitenkin se, mikä minun päivittäisessä elämässäni näkyy ja tuntuu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@YamahaGPR Ihan oikeaa asiaa tuossa ylhäällä. Ehkä kyse onkin siitä, että sähköautolla saa minimoitua vahingot kun ”polttoaine” on edullista. Itse ajaminen ja reissut siis halpoja.

Ei tietenkään kannata sähköautoa ostaa jos puhtaasti haluaa excelöidä auton oston. Kaikkien, joita autoilu ja uusi tekniikka ei kiinnosta, kannattaisi aina ajaa max 10000€ pirssillö, koska on ainakin puolet halvempaa ja toimittaa saman asian kun se kalliimpikin eli siirtymisen paikasta toiseen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tietenkään saa, mutta kuka haluaa ajaa pienellä bensarouskulla, kun voi ajaa esim. Polestarilla?

Entinen Diesel Volvo maksoi minulle kuukaudessa vähintään tuplat nykyisen auton kustannuksista. Luultavasti enemmänkin. Nykyisen auton käyttökustannukset on täysin päättömän halvat. Se on kuitenkin se, mikä minun päivittäisessä elämässäni näkyy ja tuntuu.

En minä ainakaan, siksi mulla se CLS :-)

Ei tosiaan tuon Polen jälkeen tulisi mieleenkään ostaa enää bensa/diesel autoa.

Sitä vaan miettinyt, että nyt kun tuon sähköautoilu fiiliksen sai käyntiin ehkä premium ryhmän sähköautolla niin ei varmaan noi halvat sähkövatkaimet jollain +7 s kiihtyvyydellä tunnu yhtään miltään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sekin on totta.

Ja uskon, että varsinkin vanhempi sukupolvi joilla ehkä on rahaakin, vierastaa sähköautoja. Heillä on esim. älypuhelimen perusjutuissakin opettelemista, ja sitten vaikka tien päällä auton lataamista varten pitäisi olla puhelimessa joku 88 eri sovellusta, niin kyllä sellainen asiakkaita karkoittaa.
Mä en usko tuohon pätkääkään. Se vanhempi sukupolvi, millä on rahaa ostaa patteriauto, on erittäin todennäköisesti jengiä, joilla on kotilatausmahdollisuus. Se vielä vanhempi sukupolvi, jolle älypuhelin tuottaa haasteita, ei välttämättä enää aja autoakaan. Suurin syy polttomoottoorilla ajamiseen kaikilla ikäluokilla on se, että se tulee pienillä kilsoilla halvemmaksi vielä tällä hetkellä. Tuo vanhempi sukupolvi ei kuskaa lapsiaan harrastuksiin enkä keksi muutakaan päivittäistä ajoa, mistä nuo kilsat kertyisivät.

Kaikille vanhuksille älypuhelin ei muutenkaan ole vieras juttu. Minkä ikäiset sinä luokittelet tuohon vanhempaan ikäluokkaan?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulinkin toista reittiä mahdollisten ruuhkien pelossa, matka 133 km (eilen sanoin 140 km).

En osaa tuosta ajotietokoneesta katsoa keskikulutusta mutta hetkellinen siinä pyöri ja se oli varmaan vähän alle 20 kwh näppituntumalla.

Tuo Polestar jossain koeajossa todettiin loistavaksi mutta aika kilowatti ahneeksi autoksi.

Mutta nuo prosentit oli kuten sanoin.
Ratista kun painaa oikealta sitä ympyrällä merkattua nappia niin näyttää kulutustietoja.

Tuo prosenteista laskettu noin 16kWh/100km on aika alhainen omiin vajaan kahden kuukauden kokemuksiin verrattuna ja siihen mitä olen lukenut muiden kokemuksia. Etuvetoisilla Polestarilla olen tuollaisiin lukuihin päässyt hitaammilla nopeuksilla mutta maantiellä kyllä toistaiseksi vienyt kahdenkympin seutuvilla tai huonolla kelillä enemmänkin.

Mahtava auto tuo on kyllä tällä kokemuksella ollut, toki tuosta etuvetoisesta puuttuu se tehokkaiden sähkäreiden kiihtyvyyden vau-efekti mutta erittäin mukava tuo on ajaa ja riittävän nopea normikäyttöön. Paljon on tullut ylimääräisiä kilometrejä kun viikonloppuisin tekee mieli aina lähteä jonnekin ajelemaan. Jättimäisiä tietokoneita pyörillähän nuo on joten buutata on joutunut pariin kertaan mutta isompaa valittamista ei ole ollut.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Suurin syy polttomoottoorilla ajamiseen kaikilla ikäluokilla on se, että se tulee pienillä kilsoilla halvemmaksi vielä tällä hetkellä.
Luulet siis, että suomalaiset ovat niin laskutaitoisia, että tämä olisi suurin syy? Eiköhän suurin syy ole tietty pelko sähköautoilua kohtaan. Aina kun sähköautoista keskustellaan niin kaikki vielä odottavat, että ne toimisivat myös suomessa ja pakkasella tai että range vähän kasvaisi, kun on niin tärkeää päästä se 800km siirtymä edestakaisin lataamatta.

Jos olisi diesel ja sähköauto vierekkäin samaan hintaan, niin varmasti suurin osa yli 60-vuotiaista ottaisi vielä sen disukan, vaikka noilla spekseillä sähköauto tulisi järjettömästi halvemmaksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Luulet siis, että suomalaiset ovat niin laskutaitoisia, että tämä olisi suurin syy? Eiköhän suurin syy ole tietty pelko sähköautoilua kohtaan. Aina kun sähköautoista keskustellaan niin kaikki vielä odottavat, että ne toimisivat myös suomessa ja pakkasella tai että range vähän kasvaisi, kun on niin tärkeää päästä se 800km siirtymä edestakaisin lataamatta.

Jos olisi diesel ja sähköauto vierekkäin samaan hintaan, niin varmasti suurin osa yli 60-vuotiaista ottaisi vielä sen disukan, vaikka noilla spekseillä sähköauto tulisi järjettömästi halvemmaksi.
Tuo on ihan järjetön yleistys, että sähköily tulee järjettömästi halvemmaksi. Puhtaasti kilsoja eurolla laskettuna kyllä, mutta siinä on unohdettu kaikki muut autoilun kustannuksiin vaikuttavat tekijät laskuista.

Mä ainakin osaan laskea. Mulla tulee kilsoja alle 10k per vuosi. Vaihdoin juuri autoa. Ei käynyt edes mielessä etsiä patteriautoa 20 k€ hintaluokasta. En pelkää rangea talvella, eikä kotilatausmahdollisuuden puuttuminenkaan vaikuttanut ostopäätökseen. Töihin menen kyllä sähköllä, mutta menopelit kulkevat raiteilla.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
En siltikään tule hommamaan pelkästään sähköllä toimivaa autoa seuraavaan kymmeneen vuoteen. Akut kehittyvät jatkossa ja nykyiset sähköautot ovat suuria vitsejä silloin. Hypridi toimii just nyt.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä en usko tuohon pätkääkään. Se vanhempi sukupolvi, millä on rahaa ostaa patteriauto, on erittäin todennäköisesti jengiä, joilla on kotilatausmahdollisuus. Se vielä vanhempi sukupolvi, jolle älypuhelin tuottaa haasteita, ei välttämättä enää aja autoakaan. Suurin syy polttomoottoorilla ajamiseen kaikilla ikäluokilla on se, että se tulee pienillä kilsoilla halvemmaksi vielä tällä hetkellä. Tuo vanhempi sukupolvi ei kuskaa lapsiaan harrastuksiin enkä keksi muutakaan päivittäistä ajoa, mistä nuo kilsat kertyisivät.

Kaikille vanhuksille älypuhelin ei muutenkaan ole vieras juttu. Minkä ikäiset sinä luokittelet tuohon vanhempaan ikäluokkaan?
Semmoinen 60+. Ainakin appiukolle ja omalle isäukolle älypuhelin tuottaa suuria hankaluuksia. Ihan vaikka verkkopankin käyttö tai pelkästään bluetoothin kytkeminen päälle. Oikeastaan mikä vain.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Semmoinen 60+. Ainakin appiukolle ja omalle isäukolle älypuhelin tuottaa suuria hankaluuksia. Ihan vaikka verkkopankin käyttö tai pelkästään bluetoothin kytkeminen päälle. Oikeastaan mikä vain.
Sama homma. Omat vanhempani saman ikäisiä eikä mitenkään onnistuisi sähköauton lataaminen muualla kuin kotona. Bensalla ajanevat hautaan asti.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Niin kauan en ainakaan itse pysty hankkimaan sähköautoa, kun kotilatausmahdollisuutta ei ole (lämmitystolpan lisäksi). Tästä syystä ihmettelenkin näitä "pitää olla aika spede että ostaa vielä ICE:n" -kommentteja. Ihmisillä sattumoisin on erilaisia elämäntilanteita jotka voivat rajoittaa patteriautoilua. Suurta hintaeroakaan ei tule menovedesä jos julkisia latureita joutuisi aina käyttämään, puhumattakaan ajankäytöllisistä haasteista.

Hybridejä tuossa katselin aiemmin ja ostohousut tippuivat kinttuihin siinä vaiheessa, kun suurimmassa osassa noista autoista ei ole minkäänlaista lämmitintä polttomoottorille. Webastollisen auton jälkeen edes lohkokin tuntuu ylivoimaisen hankalalta vaihtoehdolta. Muutenkin, mitä hyötyä lohkolämmityksestä olisi, jos ajan ensimmäiset kymppikilsat sähköllä, jonka jälkeen polttis lähtisi peliin mukaan. Konehan on jo kylmä tuossa vaiheessa pakkaskelillä..
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Semmoinen 60+. Ainakin appiukolle ja omalle isäukolle älypuhelin tuottaa suuria hankaluuksia. Ihan vaikka verkkopankin käyttö tai pelkästään bluetoothin kytkeminen päälle. Oikeastaan mikä vain.
Mä siirryn ensi vuonna 60+ ikäluokkaan. Olen käytännössä diginatiivi. Koko työura IT-alalla. Koska olen ollut mukana kehityksessä jo silloin, kun piti oikeasti osata jotain muutakin kuin ladata appeja, ymmärrys tekniikasta jokseenkin eri tasolla kuin nykyisellä pullamössösukupolvella. Se, että ei halua käyttää tiktokkeja, ei tarkoita tekniikan vierastamista. Mulla ei ole lähipiirissä kuin yksi vanhempi henkilö, jolle älypuhelin tuottaa vaikeuksia. Sen sijaan päinvastaisia esimerkkejä löytyy etsimättä vaikka kuinka. En oikein osta tuota ajatusta, että pelko tekniikkaa kohtaan vaikuttaisi auton valintaan. Kommenttisi on siis ikärasismia. Syy osaamattomuuteen löytyy muualta kuin iästä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Hybridejä tuossa katselin aiemmin ja ostohousut tippuivat kinttuihin siinä vaiheessa, kun suurimmassa osassa noista autoista ei ole minkäänlaista lämmitintä polttomoottorille. Webastollisen auton jälkeen edes lohkokin tuntuu ylivoimaisen hankalalta vaihtoehdolta. Muutenkin, mitä hyötyä lohkolämmityksestä olisi, jos ajan ensimmäiset kymppikilsat sähköllä, jonka jälkeen polttis lähtisi peliin mukaan. Konehan on jo kylmä tuossa vaiheessa pakkaskelillä..
Huoli pois, esim pösössä on 5kW lämmitin, että kyllä sen saa esilämmitettyä varsin kivasti.

Edit: Niin se siis lämmittää jäähdytysnestettä suljetulla kierrolla.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä siirryn ensi vuonna 60+ ikäluokkaan. Olen käytännössä diginatiivi. Koko työura IT-alalla. Koska olen ollut mukana kehityksessä jo silloin, kun piti oikeasti osata jotain muutakin kuin ladata appeja, ymmärrys tekniikasta jokseenkin eri tasolla kuin nykyisellä pullamössösukupolvella. Se, että ei halua käyttää tiktokkeja, ei tarkoita tekniikan vierastamista. Mulla ei ole lähipiirissä kuin yksi vanhempi henkilö, jolle älypuhelin tuottaa vaikeuksia. Sen sijaan päinvastaisia esimerkkejä löytyy etsimättä vaikka kuinka. En oikein osta tuota ajatusta, että pelko tekniikkaa kohtaan vaikuttaisi auton valintaan. Kommenttisi on siis ikärasismia. Syy osaamattomuuteen löytyy muualta kuin iästä.
Ei ollut tarkoitus loukata. On tietysti erilaisia ja eri taidoilla varustettuja ihmisiä joka ikäluokassa. Älypuhelimet ovat sinulle tuttu juttu, kun olet IT-alalla työskennellyt. Mutta tosiasia on silti, että vanhemmissa ikäluokissa on enemmän ihmisiä joille älypuhelimet tuottavat vaikeuksia. Eikä se tarkoita että he olisivat tyhmiä, mutta ovat kasvaneet tyystin erilaisessa maailmassa ja oppineet erilaisia taitoja joista vaikka minä en ymmärrä mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös