Mainos

Sähköautoilu

  • 557 962
  • 4 947

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ttu että palaa hermo tähän espanjan ihmeeseen. Taas kerran vain vähän pakkasta ja latausluukku ei aukea kuin kirveellä. En tosin ole sillä kokeillut. Pitääkö tässä ruveta ajamaan latausluukku auki, jos sen vielä siihen tilaan saa? Eikö nyt jumalauta tuollaisia luukkuja ole ollut olemassa jostain jeesuksen ajoista asti? Vai onko tuo sijainti etulokarin päällä nyt joku käänteen tekevä innovaatio, jota ei vain viitsitty testata käytännössä?

Mikä olisi tälle pablonpaskalle käypä vaihtoehto? Siis ei-VAG, max 30k€, mieluiten suht uusi ja kyytiin mahtuu aikuiset, vauva, koira ja helvetinperseen kokoiset lastenvaunut ja muu koko elämä.

Autohan on muuten kiva ajaa yms., mutta kun tarkoitus on säästää polttoainekuluissa ja auto itsessään tekee tämän mahdottomaksi, niin eihän tuossa mitään järkeä ole.
Ei taida latausluukun jäätymiseen suoraan auttaa, mutta itse ostin Motonetistä parikymppiä maksavan latausluukun suojan/suojahupun. Varsinkin lumisateessa kun joutuu autoa lataamaan, niin suoja estää lumen kertymisen sinne luukun sisään ja se luukku pysyy puhtaana. En muista minkä niminen tuote on, mutta löytyy varmaan tuotehaulla.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Itse tulen ostamaan sähköauton, kun akut eivät paina puolta auton painosta ja ne ovat vakuutettu useaksi vuodeksi eteenpäin. En näe, että mikään muu autonvalmistaja pystyy tulevaisuudessa lupaamaan tuollaista kuin Toyota. Kyseisellä tuottajalla on jo tällä hetkellä Toyota-Relax turva joka kattaa ilmaiseksi ...... no joo, katso listasta, ziisus: Toyota Relax -turvaan kuuluvat kohteet Jarruistakin vaihdetaan kaikki muut kuin jarrupalat.....
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse tulen ostamaan sähköauton, kun akut eivät paina puolta auton painosta ja ne ovat vakuutettu useaksi vuodeksi eteenpäin. En näe, että mikään muu autonvalmistaja pystyy tulevaisuudessa lupaamaan tuollaista kuin Toyota. Kyseisellä tuottajalla on jo tällä hetkellä Toyota-Relax turva joka kattaa ilmaiseksi ...... no joo, katso listasta, ziisus: Toyota Relax -turvaan kuuluvat kohteet Jarruistakin vaihdetaan kaikki muut kuin jarrupalat.....
Astunko nyt johonkin miinaan, mutta kaikki valmistajat antavat akulle sen tyypillisen 8vuotta/160000km akkutakuun normaalin auton takuun lisäksi. Osa tietysti vähän enemmänkin.

Ja mitä tulee tulevaisuuteen ja takuisiin, niin toyotan täytyy olla tyytyväinen jos ovat edes automerkkinä pystyssä enää 10-15 vuoden päästä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aikanaan ysärillä ennen kauko-ohjattavia keskuslukkoja sulatin jäätyneen auton oven lukon monta kertaa melko yksinkertaisella ja hellävaraisella konstilla. Isoon muovipussiin hanasta lämmintä vettä ja sitten vaan hetki oven lämmittelyä. Yleensä lukko aukesi alle 30 sekunnin. Konsti sopii myös tankkaus- ja latausluukkuihin. Toki vaatii sen, että on kotosalla tai jossain missä sitä lämmintä vettä on saatavilla ja sitä luukkua ei tarvi saada auki hetijuurinytsamallasekunnilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tulen ostamaan sähköauton, kun akut eivät paina puolta auton painosta ja ne ovat vakuutettu useaksi vuodeksi eteenpäin. En näe, että mikään muu autonvalmistaja pystyy tulevaisuudessa lupaamaan tuollaista kuin Toyota. Kyseisellä tuottajalla on jo tällä hetkellä Toyota-Relax turva joka kattaa ilmaiseksi ...... no joo, katso listasta, ziisus: Toyota Relax -turvaan kuuluvat kohteet Jarruistakin vaihdetaan kaikki muut kuin jarrupalat.....

Eipä tuo Toyotan sähköauto-osaaminen vaikuta olevan yhtään sen parempi kuin kilpailijoillaan. Mikä on toki jännä, koska kevythybridien osalta taisivat olla edelläkävijöitä ja autot muuten ovat toimivan yksinkertaisia.

Selvennyksenä vielä, että ihan yhtä lailla se range laskee lähes kaikissa muissakin sähköautoissa pakkasella. Eli ei ole tarkoitus dissata Toyotaa erityisesti.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Selvennyksenä vielä, että ihan yhtä lailla se range laskee lähes kaikissa muissakin sähköautoissa pakkasella. Eli ei ole tarkoitus dissata Toyotaa erityisesti.
Eikös Toyotan ongelma ole se, että siitä puuttuu kokonaan akun lämmitysmahdollisuus mikä löytyy about jokaisesta muiden valmistajien sähköautosta. Siksi se sopii ainoastaan sinne, missä sen voi ladata sen kuuluisan palmun alla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Eipä tuo Toyotan sähköauto-osaaminen vaikuta olevan yhtään sen parempi kuin kilpailijoillaan. Mikä on toki jännä, koska kevythybridien osalta taisivat olla edelläkävijöitä ja autot muuten ovat toimivan yksinkertaisia.

Selvennyksenä vielä, että ihan yhtä lailla se range laskee lähes kaikissa muissakin sähköautoissa pakkasella. Eli ei ole tarkoitus dissata Toyotaa erityisesti.

Onhan tuo Toyotan täyssähkö aika susi jos lehtien koeajoarvioihin voi luottaa. Ainakin Hesarin arviossa tuo tyrmättiin täysin.

Suurimmat ongelmat juurikin nuo @Peltinen mainitsemat akun lämmityksen puutteet. Muutenkin lataus oli todella hidasta.

Ehkä toyotafanien kannattaa jäädä haaveilemaan siitä vetyautosta. Tiedä sitten tuleeko mihinkään maailman kolkkaan tarvittavaa infraa vedylle.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ei taida latausluukun jäätymiseen suoraan auttaa, mutta itse ostin Motonetistä parikymppiä maksavan latausluukun suojan/suojahupun. Varsinkin lumisateessa kun joutuu autoa lataamaan, niin suoja estää lumen kertymisen sinne luukun sisään ja se luukku pysyy puhtaana. En muista minkä niminen tuote on, mutta löytyy varmaan tuotehaulla.
Samaisen tuotteen ostin myös ja todennäköisesti jonkin verran auttaa tuohon jäätymiseen. Toki jos on nollan tienoilla vaihteleva keli eikä minkäänlaista katosta, niin tahtoo se jäätyä. Voitelu ja tiivisteiden kuivaaminen tms. toivottavasti auttaa. Kyllä mulla jäätyi bensa Mondeossakin tankinluukku, mutta joissain hybrideissä ja täyssähköissä on luukun sijoittelu kyllä varsin haastava talven ja jäätymisen kannalta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Eipä tuo Toyotan sähköauto-osaaminen vaikuta olevan yhtään sen parempi kuin kilpailijoillaan. Mikä on toki jännä, koska kevythybridien osalta taisivat olla edelläkävijöitä ja autot muuten ovat toimivan yksinkertaisia.

Selvennyksenä vielä, että ihan yhtä lailla se range laskee lähes kaikissa muissakin sähköautoissa pakkasella. Eli ei ole tarkoitus dissata Toyotaa erityisesti.

Pikkunviilausta, muttei Toyota taida olla koskaan valmistanut kevythybridiä. Hybridien osalta on tosiaan edelläkävijä ja on edelleen noissa kärkeä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eikös Toyotan ongelma ole se, että siitä puuttuu kokonaan akun lämmitysmahdollisuus mikä löytyy about jokaisesta muiden valmistajien sähköautosta. Siksi se sopii ainoastaan sinne, missä sen voi ladata sen kuuluisan palmun alla.
No eipä ole ainut ongelma eikä edes isoin tuossa autossa. Kun katsot koeajovideoita tuosta autosta niin asiat alkaa selkenemään. Kokonaisuutena aika epäonnistunut tekele.

Ja tosiaan eipä ole akun esilämmitystä esimerkiksi Volkswagenissa ja he myyvät autoja kuin häkä. Iso puute kyllä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pikkunviilausta, muttei Toyota taida olla koskaan valmistanut kevythybridiä. Hybridien osalta on tosiaan edelläkävijä ja on edelleen noissa kärkeä.
Piti tässä kohtaa googlettaa, mikä on "kevythybridi" kun ei ole niin tarkkaan hybriditekniikka tuttua. Se on siis määritelmän mukaan auto, joka ei pysty liikkumaan ilman polttomoottoria mutta pystyy toki vähentämään polttoaineen kulutusta ottamalla talteen jarrutusenergiaa. Priukset ja muut Toyotan hybridit liikahtavat myös pelkällä sähköllä, vaikka piuhan päähän niitä ei saakaan.
 
Toyota sähköautovalmistajana on kyllä erikoinen konsepti. Kuitenkin pitkää taustaa hybrideistä ja olivat eräänlainen uranuurtaja Priuksen kanssa. Sittemmin CEO Toyoda neliraajajarrutti sähköautoja vastaan ja puhui vedyn puolesta ja sai lopulta kenkää. Nyt kun uusi toimari astui kehiin, on alkanut strategia muuttumaan parissa kuukaudessa ja ovatkin ilmoittaneet satsauksista sähköautoihin ja uusiin malleihin.

Aika näyttää ehtivätkö tehdä muutoksen ajoissa, tavoite taisi olla 2025 lopussa saavuttaa 100 000 autoa kuukaudessa tuotantotahti joka kuulostaa kovin vaatimattomalta verrattuna BYDiin tai Teslaan.

BYD on mielenkiintoinen tapaus myös. Jos Kiinan valtio ei sekoile itseään kauppasaartoon Venäjän kanssa, BYDillä on mahdollisuudet kuristaa perinteisiä valmistajia kaikessa hiljaisuudessa kun osin valtiorahoitteisena yhtiönä ei tarvitse katteista murehtia ja pystyvät valtavan tuotantokapasiteetin myötä vastaamaan kysyntään. Myivät viimevuonna samanverran täyssähköautoja kuin Stellantis, Huyndai ja Volvo yhteensä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Piti tässä kohtaa googlettaa, mikä on "kevythybridi" kun ei ole niin tarkkaan hybriditekniikka tuttua. Se on siis määritelmän mukaan auto, joka ei pysty liikkumaan ilman polttomoottoria mutta pystyy toki vähentämään polttoaineen kulutusta ottamalla talteen jarrutusenergiaa. Priukset ja muut Toyotan hybridit liikahtavat myös pelkällä sähköllä, vaikka piuhan päähän niitä ei saakaan.
Kaikkea sitä oppii. Kiitos.
 
4

444

Samaisen tuotteen ostin myös ja todennäköisesti jonkin verran auttaa tuohon jäätymiseen. Toki jos on nollan tienoilla vaihteleva keli eikä minkäänlaista katosta, niin tahtoo se jäätyä. Voitelu ja tiivisteiden kuivaaminen tms. toivottavasti auttaa. Kyllä mulla jäätyi bensa Mondeossakin tankinluukku, mutta joissain hybrideissä ja täyssähköissä on luukun sijoittelu kyllä varsin haastava talven ja jäätymisen kannalta.
Siis mähän kampesin tuosta jo kuukausi takaperin sen päällimmäisen osan irti yrittäessäni avata luukkua. Siis sen metallikuoren. Oli muutamalla muovikynnellä kiinni, jotka eivät pakkasessa sitten kestäneetkään. Toki optimitilanteessa voimaa ei edes tarvitsisi käyttää. Luukku ja koriliima odottavat pöydällä motivaation saapumista paikalle. Ongelma kuitenkin lienee se, että lunta on monesti satanut auton ollessa latautumassa, ja sitä ei tuolta väleistä saa kuin jollain lehtipuhaltimella pois, kiitos hyvän suunnittelun. Tuossa on siis ihan perus ponnahdusluukku, eli painamalla sisään sen pitäisi ponnahtaa auki. Vaan kun nyt sitä ei pysty edes painamaan, kun on niin syväjäässä. Ja tämä tapahtuu n. joka kerta lämmön muuttuessa nanoasteen pakkaselle. Kun tuon joskus juhannuksen tienoilla saa taas auki, niin uitan sen aseöljyssä niin, että sitä valuu pakoputkestakin ulos. Enkä edes ihmettelisi, vaikka nämä olisivat tässä paskaläjässä jotenkin yhteydessä toisiinsa.

Sitten se ikuinen vitutuksen aihe. En saa edelleenkään tehtyä itsestäni pääkäyttäjää autoon eli en saa mitään etätoimintoja käyttöön. Tästä asiasta on veivattu tehtaan kanssa nyt lähes kaksi kuukautta. Kerran viikossa tulee joku helvetin hyvä vihje, joka ei johda yhtään mihinkään. Eikö nää saatanan pallinaamat oikeasti ole tehneet mitään sellaista ratkaisua valmiiksi, että koko softan voisi ajaa uudestaan autoon alusta asti? Ovat siis sokeasti luottaneet siihen, että pelkillä päivityksillä ratkeaa ongelma kuin ongelma, kun jokin bitti on jäänyt umpisolmuun itsensä kanssa? Vituttaa, että autossa on takuuta jäljellä, mutta siitä ei ole käytännössä mitään hyötyä, kun ongelmaa ei saada korjattua. Vaikea kuvitella, että tämä olisi edes ainoa tapaus maailmassa, että ihan tällainen ongelma löytyy. Viimeisin korjausohje oli asentaa äppi puhelimeen uudestaan ja suorittaa rekisteröityminen uudestaan. Että aivan kuin sillä saataisiin infotainmentin vika korjattua. Alkaa olla sellainen fiilis, että mitään aikomustakaan ei ole saada ongelmaa korjattua, vaan nyt väsytetään vittumaista asiakasta, joka olettaa saavansa sitä, mistä on maksanutkin. On kyllä tasan tarkkaan ensimmäinen ja viimeinen Seat, jonka ikinä hankin. Sen verran väkevää suorittamista on ollut. Huollossa sentään osasivat vaihtaa pyytämättä paristot avaimiin ja laskuttaa siitä. Onhan se toki vaativa toimenpide, jonka ihan jokaiselta ei voi olettaa taipuvan. Eikä edes vituta se 8€ lasku toimenpiteestä, vaan se, että tämä tehtiin pyytämättä. Mitään muuta ei sitten tehtykään, vaikka huollon mukaan ongelma oli korjattu. Reklamaatio luonnollisesti ei poikinut edes vastausta.

Eli edelleen otetaan vinkkejä vastaan aiemmin mainituilla spekseillä jostain oikeasta autosta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vantaalle tulee pääkaupunkilueen ensimmäinen. Ja lisää on suunnitteilla.

Eikö se Järvenpäähän ollut tulossa, koko Suomen ensimmäinen. Tämä TEM:n ex-osastopäällikön ja kumppaneiden firma. Enää pitäisi olla niitä vetyautoja, tai edes yhdenkään merkin suunnitelmissa. Raskaan liikenteen käyttöön niitä toki tulee.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Eikö se Järvenpäähän ollut tulossa, koko Suomen ensimmäinen. Tämä TEM:n ex-osastopäällikön ja kumppaneiden firma. Enää pitäisi olla niitä vetyautoja, tai edes yhdenkään merkin suunnitelmissa. Raskaan liikenteen käyttöön niitä toki tulee.
Niinpä olikin. Pohjoinen kuin pohjoinen.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS Fanclub Koistinen-Vallin-Kivi
Mulla tuli Ioniq tänään pihaan, koitan muistaa raportoida tänne kokemuksia
Plug-in Ioniq? Ite kävin tällästä koeajamassa ja nyt mielellään kuulisin kokemuksia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viime viikolla tuli oikeastaan ensimmäisen kerran ajettua Enyaq 80x:llä kunnon pakkasilla (-15-19) Helsinki-Lahti moottoritietä edes takaisin. Eipä tuo range tippunut alle 300 kilometrin, joten helposti pystyi sillä normaalilla 80 % varauksella ajelemaan officelle ja takaisin selvää ylinopeutta (115-120km/h). Tässä toki huomioitava, että molemmista päistä lähdin lämpimästä autotallista ja -hallista. Se varmasti vaikuttaa.

Itselleni kyllä Enyaq ollut loistava valinta näin puolen vuoden kokemuksella. Motarilla ajelin Enyaq Coupen perässä ja nyt kun livenä kunnolla katseli, niin saatan jopa tästä perheversiosta pitää ulkonäöllisesti enemmän. Kun kerran käytännössä minkäänlaista tehoeroakaan ei ole, niin hyvä ettei tullut otettua coupea. Viime syksynä vielä tuota coupea himoitsin.

Edit: Kilometreistä valtaosa on tuota HKI-LAHTI pyörittelyä moottoritiellä ja sitten taajama-ajoa Lahdessa. Sähköstä olen maksanut 14,39snt + siirto + verot eli suunnilleen 20 snt per kwh. Nopeasti päässä laskettuna tulee yli puolet halvemmaksi kuin nykyisillä bensan hinnoilla. Kesällä täytyy yrittää ajattaa lataus siihen kun aurinkopaneeleista saa virtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Itselleni kyllä Enyaq ollut loistava valinta näin puolen vuoden kokemuksella.
Hyvistä kokemuksista on mukava kuulla. Varsinkin, kun tuolla FB:n puolella raportoidaan pääasiassa vain huonoista kokemuksista. Oma Eenakki menee kuulemma tuotantoon viikolla 15, joten toukokuussa pääsee sähköautoilua myös harjoittelemaan.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvistä kokemuksista on mukava kuulla. Varsinkin, kun tuolla FB:n puolella raportoidaan pääasiassa vain huonoista kokemuksista. Oma Eenakki menee kuulemma tuotantoon viikolla 15, joten toukokuussa pääsee sähköautoilua myös harjoittelemaan.
Täällä ollut nyt vuoden ja kolme kuukautta Enyaq alla, ainoastaan alussa oli sovelluksen kanssa välillä tahkoamista mutta nyt sekin on toiminut moitteettomasti. Erittäin mukavia kilometrejä takana n. 25tkm, Tesla kolmosen takapenkillä istuin viikonloppuna ja aikamoista rytyytystä oli lumisella/jäisellä tiellä verrattuna Skodaan. Maksoin 2022 vuoden sähköt taloyhtiölle yhdellä kertaa tammikuussa, summaksi tuli n. 430€ kaikkineen, onneksi taloyhtiöllä vielä todella halpa sähkösopimus ensi syksyyn asti voimassa. Latauksista varmaan 80-90% ainakin kotona, ehkä kerran kuussa latailen julkisilla ja kerran pari kuussa mökillä. Tulisikohan joku 3€ hinnaksi /100km. Jos toimitusajat pysyy vielä näin pitkänä niin syksyllä pitää alkaa tutkimaan mitä olisi tarjolla seuraavaksi autoksi, 12/2024 umpeutuu nykyinen soppari.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Motarilla ajelin Enyaq Coupen perässä
Jokos ne on saaneet ihan tieliikenteeseen (lue: asiakkaille) asti tuon Coupen? Yhtään ei ole itselle vielä vastaan tullut. Viimeksi kun kyselin, niin koeajoon oli tarjolla vielä vain tuota perusmallia. Aika tarkkaan pari vuotta sitten taisi olla ensimaistiaisia tarjolla tuolla Skoda-Cupin kaukalon laidalla. Hitaasti on homma lähtenyt liikkeelle, mutta hyvä jos nyt vihdoin tuo "kaunotar" on nähnyt valon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokos ne on saaneet ihan tieliikenteeseen (lue: asiakkaille) asti tuon Coupen? Yhtään ei ole itselle vielä vastaan tullut. Viimeksi kun kyselin, niin koeajoon oli tarjolla vielä vain tuota perusmallia. Aika tarkkaan pari vuotta sitten taisi olla ensimaistiaisia tarjolla tuolla Skoda-Cupin kaukalon laidalla. Hitaasti on homma lähtenyt liikkeelle, mutta hyvä jos nyt vihdoin tuo "kaunotar" on nähnyt valon.
Tuossa ei ainakaan ollut mitään teippauksia, joten varmaan oli asiakkaan auto. Perusmalli, ei RS.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Nelivuotiaista eli ensikatsastettavista sähköautoista tilastoissa näkyvät Nissan Leaf (hylkäyksiä 1,0 %), Hyundai Ioniq (6,3 %) ja Teslan ”mallit yhteensä” (11,8 %).

Kun nelivuotiaita autoja tarkastellaan, käyttövoimien välillä ei juuri näy eroa. Hylkäysprosentti oli suurin dieseleillä (8 %), joilla oletetusti myös ajetaan eniten."


Interesting.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Ensi yönä sähkö maksaa alle sentin per kWh. Pitääkö tässä lähteä ajamaan illalla akku tyhjäksi ihan vaan säästämisen ilosta, jotta saa ladata yöllä ilmaista sähköä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös