Olen ajellut nyt vuoden sähköautolla, n. 12tkm.
keskinopeus 37kmh ja keskikulutus 15kwh/100km, joka sisältää auton etälämmityksen ilmalämpöpumpun käyttämän sähkön.
Kulutetusta sähköstä kotisähköllä (yösähkö 3,84 snt/kwh) n.25% ja ilmaisella latauksella duunis 75%
Eli himassa ladattu n.450kwh, euroissa 17,28€
tekee 0,15€/100km, jos nyt oikein laskin, joo verkkomaksua ja veroa tulee, mutta varmaan 0,2€/100km maksanut autoilun käyttövoima aidosti.
Auto on bmw i3 60ah akulla, hankintahinta oli 17K e ja kaikki herkut pikalatausta myöten, jta en tosin käytä. Ajan keskimäärin 10-70km päivässä, eli tuo pienin akku riittää kaikkiin ajoihin, ja pitemmille matkoille on perheen bensa-auto sitten olemassa.
Nopeasti laskettuna vuosisäätö on 6,2L/100km ja 2€ litrahinnalla (joka oli edeltävän corollan keskikultuus pätkäajossa) = 6,2x120x2€=1488€
Ei huono.
Lisäksi on mukavaa, kun auton saa kännykästä ajastettua lähtölämpötilaan, ja voi työpaikalla tai himassa laittaa töpselin autoon ja that's it.
Sähköautoilun porkkana on mielestäni lähes ilmaiset kilometrit, ja etenkin kun noita 10-15K€ sähkäreitä saa jo päivän ajosuoritteisiin hyvin, niin maksavat kyllä itsensä nopeasti takaisin.
Pitkään ajoon en kyllä ostaisi vielä tällä latausinfralla ja näillä hinnoilla. Sitten kun uusien perhekokoisten sähköautojen hinnat alkavat 3, niin katsotaan sitten. Enkä uutta autoa ikinä ole ostanut, näillä kilometreillä liisari on toki vaihtoehto, jossa maksaa vähän ekstraa huolettomuudesta kaiken suhteen
Mutta kaupunki/arkipyöritykseen erinomaisia laitteita, vaivattomia ja mukavia ajaa. Ja huollot käytännön ilmaiset, todellinen netto vuosisäästö liikkunee omilla ajoilla, verot ja huollot huomioiden, siellä n.2000€ vuodessa. Joillekin pieni raha, mutta itselleni oikein hyvä lisä nettovaroihin vuodessa. kuukausi maksu on sama, mitä corollan rahoituksessa, otin pitkän lainan, ja sain koron 0,5% sidottua, ja pitkällä maksuajalla. Ajatuksena oli, että inflaatio syö kivasti suurempaa viimeistä erää tässä vuosien varrella, jonka otin tarkoituksella mahd. suureksi, kun alkoi olemaan inflaatiosta selviä viitteitä, aivan kuten onkin jo tapahtunut ekan vuoden perusteella. Sinänsä auton hankinta osui ajoitukselisesti nappiin viime vuoden alkuun. Nyrkkisääntönä itselläni se, että saan toki realisoitua vaikka osakkeista tarvittavan summan viimeseen maksuerään tarvittaessa, mutta se ei sinänsä liity tähän.
sitten jos ajat vaikka keskimäärin 55km päivässä ja joka päivä, niin vuodessa tulee se 20tkm, ja vuosisäätö kasvaa paljon.
Vanhoja leaffeja tässä myös kyttäilen, nyt kun chademoja poistetaan latausverkostosta, niin tiedän, että moni leaffin hankkinut joutuu myös tämän vuoksi luopumaan autosta, niin käytettyjen markinoille tulee kivasti tarjontaa varmaan vuoden parin sisällä lisää