Sähköautoilu

  • 497 979
  • 4 586

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt kun täällä on jutut taas lähteneet keulimaan noilla järjettömillä amerikan lava-autoilla, niin annetaas vähän maanläheisempi raportti omista kokemuksista.
Itsellä on nyt ollut joitain viikkoja alla Volvon xc40 ja kokemus on ollut hieman yllättävä. Tuon omistaminen ja sillä ajaminen on jopa vähän tylsä kokemus. Auto toimii kuten Volvon kuuluukin eli se on rakennettu hyvin konservatiivisesti siten, että kaikki hallintalaitteet on juuri siellä missä pitää, ne toimivat juuri kuten olettaa, ajaminen on helppo ja halpaa, lataaminen toimii ja keski-ikäisen keskiluokkaisen miehen itsetuntoa kohottaa tieto siitä, että alla on uusi hieno Volvo. Tuolla ehtii oikein ketterästi liikkeelle niin rampeista kuin liikennevaloista vaikka kiihtyvyys onkin vain 7s 0-100. Kun auto on vaan tehty hyvin ja helpoksi, niin sillä ajaminen on - noh helppo ja vähän tylsää. Missään tapauksessa en enää vaihtaisi vanhaan tekniikkaan, sen verran mukavuudenhaluiseksi tässä on muututtu. Ei tästä montaa vuotta ole kun olin ihan vakuuttunut, että autoon kuuluu vaihdekeppi ja öljyjen tarkastaminen osa normaalia ylläpitorutiinia. Enpä osannut silloin edes ajatella, että autoa voi ajaa yhdellä polkimella ja että voisin ymmärtää miten konepellin alla olevat johdot toimivat.
Nyt varovasti tällaisten ulostulojen kanssa. Sähköautoilun kehuminen on todella vaarallisilla vesillä liikkumista ja pahoitat aika monen mielen. Arvostan silti rohkeutta puhua asioista suoraan.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Olen ajellut nyt vuoden sähköautolla, n. 12tkm.
keskinopeus 37kmh ja keskikulutus 15kwh/100km, joka sisältää auton etälämmityksen ilmalämpöpumpun käyttämän sähkön.
Kulutetusta sähköstä kotisähköllä (yösähkö 3,84 snt/kwh) n.25% ja ilmaisella latauksella duunis 75%
Eli himassa ladattu n.450kwh, euroissa 17,28€
tekee 0,15€/100km, jos nyt oikein laskin, joo verkkomaksua ja veroa tulee, mutta varmaan 0,2€/100km maksanut autoilun käyttövoima aidosti.

Auto on bmw i3 60ah akulla, hankintahinta oli 17K e ja kaikki herkut pikalatausta myöten, jta en tosin käytä. Ajan keskimäärin 10-70km päivässä, eli tuo pienin akku riittää kaikkiin ajoihin, ja pitemmille matkoille on perheen bensa-auto sitten olemassa.
Nopeasti laskettuna vuosisäätö on 6,2L/100km ja 2€ litrahinnalla (joka oli edeltävän corollan keskikultuus pätkäajossa) = 6,2x120x2€=1488€
Ei huono.

Lisäksi on mukavaa, kun auton saa kännykästä ajastettua lähtölämpötilaan, ja voi työpaikalla tai himassa laittaa töpselin autoon ja that's it.
Sähköautoilun porkkana on mielestäni lähes ilmaiset kilometrit, ja etenkin kun noita 10-15K€ sähkäreitä saa jo päivän ajosuoritteisiin hyvin, niin maksavat kyllä itsensä nopeasti takaisin.

Pitkään ajoon en kyllä ostaisi vielä tällä latausinfralla ja näillä hinnoilla. Sitten kun uusien perhekokoisten sähköautojen hinnat alkavat 3, niin katsotaan sitten. Enkä uutta autoa ikinä ole ostanut, näillä kilometreillä liisari on toki vaihtoehto, jossa maksaa vähän ekstraa huolettomuudesta kaiken suhteen

Mutta kaupunki/arkipyöritykseen erinomaisia laitteita, vaivattomia ja mukavia ajaa. Ja huollot käytännön ilmaiset, todellinen netto vuosisäästö liikkunee omilla ajoilla, verot ja huollot huomioiden, siellä n.2000€ vuodessa. Joillekin pieni raha, mutta itselleni oikein hyvä lisä nettovaroihin vuodessa. kuukausi maksu on sama, mitä corollan rahoituksessa, otin pitkän lainan, ja sain koron 0,5% sidottua, ja pitkällä maksuajalla. Ajatuksena oli, että inflaatio syö kivasti suurempaa viimeistä erää tässä vuosien varrella, jonka otin tarkoituksella mahd. suureksi, kun alkoi olemaan inflaatiosta selviä viitteitä, aivan kuten onkin jo tapahtunut ekan vuoden perusteella. Sinänsä auton hankinta osui ajoitukselisesti nappiin viime vuoden alkuun. Nyrkkisääntönä itselläni se, että saan toki realisoitua vaikka osakkeista tarvittavan summan viimeseen maksuerään tarvittaessa, mutta se ei sinänsä liity tähän.

sitten jos ajat vaikka keskimäärin 55km päivässä ja joka päivä, niin vuodessa tulee se 20tkm, ja vuosisäätö kasvaa paljon.

Vanhoja leaffeja tässä myös kyttäilen, nyt kun chademoja poistetaan latausverkostosta, niin tiedän, että moni leaffin hankkinut joutuu myös tämän vuoksi luopumaan autosta, niin käytettyjen markinoille tulee kivasti tarjontaa varmaan vuoden parin sisällä lisää
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Komea? Jos jostain autosta huokuu junttius niin kyllä se on tuollaisesta epäkäytännöllisen isosta avolavasta.

Noh mielipiteitähän nämä, kuten persreiät jne.
Joo, mä ihmettelen itsekin, että olen varsin viehättynyt molemmista ääripäitä. Jotenkin tuollainen täydellisen juntti ja iso avolava sopivalla määrällä työkaluja vain on jotain sellaista, mikä puhuttelee halonhakkaaja-sampiota. Vähän kato raksahommia ja rintakarvoja. Leikkauksin parran pois ja koristaisin viiksekästä naamaani myös raybaneilla. Stetson ja ruutupaita tulikin jo mainittua.

Sitten taas pidän myös tyylikkäistä pikkuautoista. Joku Fiat 500e olisi täydellinen kauppakassi, tai Mini. Näin persaukisena ja perheellisenä tietysti Y/Enyaq/ID4 on se, mihin kannattaisi satsata, mutta kerrankos sitä.

Lava-auton vielä hommaan, vaikka polttiksen. Mönkijä siirtyy pojalle, eikä kovin pitkään enää silläkään kehtaa leikkiä, joten lava-auto on se juttu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
F150 Lightning varmasti äijjä vehje mutta kotisuomessa vaatii C-korttia massan takia ja pitääkös siinä samalla olla nopeudenrajoitinkin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saa kai sitä vastustaa. Mun mielestä suuntaus on todella hyvä ja voitaisiin tuo polttomoottorikielto ottaa jo aiemminkin käyttöön. Vaikka heti. Tämä mielipide siitä huolimatta, että ilmastonmuutos tai vihreä siirtymä ei kiinnosta itseäni yhtään. Tuntuu vain tyhmältä haistella tuota bensan käryä tuossa iltakävelylläkin, kun fossiiliautot ajelee ohitse.
Myyntikielto ei kyllä bensanhajuun auta juuri mitään, kun se tulee vanhoista kaasarivehkeistä. Päästörajat taajamiin auttaisi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä toi käry tulee ihan uudehkoista alle 10 vuotta vanhoista autoista, mitä tuossa pöristelee edestakaisin. Ja kaukana taajamasta.
Luulen että tarkoitat pakokaasua.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Latausasemista kyselisin. Plugari latautuu toki kivasti sukosta yön yli, mutta nopeus olis kiva juttu. Kiinteästi asennettavat 11 kW asemat ei ole ihan hirveän kalliita, mutta pakettina myytävät asennukset on ihan koomisen hintaisia. Kolmivaihepistokkeella varustettuja saa kolmen-neljänsadan välillä, mutta pitäisi pitää sähkökaapin ovea koko ajan auki ladatessa. Onko suosituksia ja kokemuksia eri latureista?
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Latausasemista kyselisin. Plugari latautuu toki kivasti sukosta yön yli, mutta nopeus olis kiva juttu. Kiinteästi asennettavat 11 kW asemat ei ole ihan hirveän kalliita, mutta pakettina myytävät asennukset on ihan koomisen hintaisia. Kolmivaihepistokkeella varustettuja saa kolmen-neljänsadan välillä, mutta pitäisi pitää sähkökaapin ovea koko ajan auki ladatessa. Onko suosituksia ja kokemuksia eri latureista?
Kannattaa ajatella se latausasema pitkäaikaisena investointina ja hankkia kerralla hyvä. Jos sulla on sähkökaappi sopivassa paikassa, niin sähkäri kyllä kytkee kiinteän aseman nopsaan ja tarkastaa samalla että kaikki on muutenkin kunnossa. Suosittelen kiinteällä johdolla olevaa asemaa, ei tarvii sitten kaivella letkua joka kerta kontista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuolla hinnalla saa varmaan jonkun Made in China tuotteen ilman asianmukaisia vikavirtasuojia?

Taitaa tolla saada ihan ok voimavirta-Type 2-matkalataussäätimiä, mutta sama ongelmahan niissä on kuin sukoissa eli irtoliitäntä. Jos koko ajan tuuttaa 11 kW, voi ongelmansa olla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa tolla saada ihan ok voimavirta-Type 2-matkalataussäätimiä, mutta sama ongelmahan niissä on kuin sukoissa eli irtoliitäntä. Jos koko ajan tuuttaa 11 kW, voi ongelmansa olla.
Enpä ole ikinä kuullut ”matkalataussäätimestä”. Teknisestihän nuo ovat ihan samanlaisia laitteita kuin kiinteät laturit tai ”wallboxit”, sähkön syöttö tulee vaan voimavirtapistorasiasta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Enpä ole ikinä kuullut ”matkalataussäätimestä”. Teknisestihän nuo ovat ihan samanlaisia laitteita kuin kiinteät laturit tai ”wallboxit”, sähkön syöttö tulee vaan voimavirtapistorasiasta.

Laturi on autossa, nämä eivät ole latureita. Syötön irtoliitäntä on juuri se ongelma, joka on voimavirrassa tietysti pienempi, mutta jos aikoo latailla 11 kW ei kannata tehdä sitä matkalaitteella. Nekin kärsivät.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Syötön irtoliitäntä on juuri se ongelma, joka on voimavirrassa tietysti pienempi, mutta jos aikoo latailla 11 kW ei kannata tehdä sitä matkalaitteella. Nekin kärsivät.
Saako tuohon jonkun lähteen?

Tuskinpa se kiinteästi liitetty ei-laturikaan on ikuinen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saako tuohon jonkun lähteen?

Tuskinpa se kiinteästi liitetty ei-laturikaan on ikuinen.

Kohtalaisen monta kärähtänyttä liitäntää on pitkin ihan kotimaista internetiä. Vikavirtasuoja tietysti auttaa, ettei näissä mitään tulipaloa syty kuin erittäin huonolla tuurilla, mutta liitännän irrottelu tuo aina voimavirtaankin likaa ja löysyttää liitäntää.

Kiinteä, liitännän ohittava lataussäädin on huomattavasti järkevämpi ratkaisu, jos aikoo sen 3 x 16 virtaa ottaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohtalaisen monta kärähtänyttä liitäntää on pitkin ihan kotimaista internetiä. Vikavirtasuoja tietysti auttaa, ettei näissä mitään tulipaloa syty kuin erittäin huonolla tuurilla, mutta liitännän irrottelu tuo aina voimavirtaankin likaa ja löysyttää liitäntää.

Kiinteä, liitännän ohittava lataussäädin on huomattavasti järkevämpi ratkaisu, jos aikoo sen 3 x 16 virtaa ottaa.
Mitä jos ei ota sitä ”matkalataussäädintä” koskaan irti? Ei kait se siitä mihinkään kulu. Enpä ole yhdestäkään tuollaisesta kärähdyksestä lukenut.

No joo itsekin kyllä lataan ihan puolella teholla eli 3 x 8…
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mitä jos ei ota sitä ”matkalataussäädintä” koskaan irti? Ei kait se siitä mihinkään kulu. Enpä ole yhdestäkään tuollaisesta kärähdyksestä lukenut.

No joo itsekin kyllä lataan ihan puolella teholla eli 3 x 8…
Se hieman houkuttelee irrottamaan kun haluaa laittaa sähkökeskuksen oven kiinni. Toki se on katoksessa, niin ei pitäisi ketään muuta haitata.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä jos ei ota sitä ”matkalataussäädintä” koskaan irti? Ei kait se siitä mihinkään kulu. Enpä ole yhdestäkään tuollaisesta kärähdyksestä lukenut.
Itseäni on tuossa mietityttänyt se, että se voi kiinnostaa jotain satunnaista kulkijaa viemään suht arvokas laturi parempaan talteen silloin, kun auto ei ole siinä kiinni.

Tietysti voisi viritellä jonkun lukkoratkaisun tuota varten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseäni on tuossa mietityttänyt se, että se voi kiinnostaa jotain satunnaista kulkijaa viemään suht arvokas laturi parempaan talteen silloin, kun auto ei ole siinä kiinni.

Tietysti voisi viritellä jonkun lukkoratkaisun tuota varten.
Se on totta. Itselläni tuollainen ratkaisu on autotallin sisällä niin ei ole vastaavaa huolta.
 

444

Jäsen
Ttu että palaa hermo tähän espanjan ihmeeseen. Taas kerran vain vähän pakkasta ja latausluukku ei aukea kuin kirveellä. En tosin ole sillä kokeillut. Pitääkö tässä ruveta ajamaan latausluukku auki, jos sen vielä siihen tilaan saa? Eikö nyt jumalauta tuollaisia luukkuja ole ollut olemassa jostain jeesuksen ajoista asti? Vai onko tuo sijainti etulokarin päällä nyt joku käänteen tekevä innovaatio, jota ei vain viitsitty testata käytännössä?

Mikä olisi tälle pablonpaskalle käypä vaihtoehto? Siis ei-VAG, max 30k€, mieluiten suht uusi ja kyytiin mahtuu aikuiset, vauva, koira ja helvetinperseen kokoiset lastenvaunut ja muu koko elämä.

Autohan on muuten kiva ajaa yms., mutta kun tarkoitus on säästää polttoainekuluissa ja auto itsessään tekee tämän mahdottomaksi, niin eihän tuossa mitään järkeä ole.
 

bart

Jäsen
Ttu että palaa hermo tähän espanjan ihmeeseen. Taas kerran vain vähän pakkasta ja latausluukku ei aukea kuin kirveellä. En tosin ole sillä kokeillut. Pitääkö tässä ruveta ajamaan latausluukku auki, jos sen vielä siihen tilaan saa?
Volvossa ollut itsellä vähän samaa ongelmaa. On pitänyt milloin milläkin härpäkkeellä väkisin pitänyt vääntää auki.

Bonuksena alkanut sitten olla samaa ongelmaa ovien kanssa - toki näitä ei ihan viitsi vääntää sorkkaraudan kanssa auki. Eilen ei auennut kuskin ovi kuin sisäpuolelta, tänään sama homma etumatkustajan puolella. Saa nähdä, koska käy niin, ettei pääse kärryyn ollenkaan sisään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tesla-palstoilla suositellaan jotain tiettyä öljyä lukkoihin ja saranoihin, mutta itse olen pärjännyt ovien ja latausluukun kanssa lukkoöljyllä. Karmittomat ikkunat vaativat varovaisen avaamisen, jos on ollut märkää ja pakastaa nopeasti. Tai kuivaamisen pakkaskelillä pesun jälkeen. Silikonien kanssa en ole alkanut kikkailla, kun toimii ilmankin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös