Sähköautoilu

  • 496 422
  • 4 583

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Luin nopeasti, mutta ymmärsinkö oikein, että tuossa jutussa dieselille ei laskettu autoon mitään kiinteää kuukausikulua? Sähköautolle oli muistettu laskea 400€/kk leasing maksua, mutta diesel auto oli ”ilmainen”. Eli oli vertailtu käyttökuluja toisiinsa, mutta unohdettu että se diesel autokin maksaa?

Edit. Ei kai siihen tarvita edes laskinta jos verrataan uutta sähköautoa johonkin muutaman tonnin vanhaan dieseliin, että se vanha nokivasara tulee halvemmaksi. Huono vertailu se vaan on.

Näinhän tuo vertailu oli.

Miksi ihmeessä Tekniikan maailma näitä tekee on sitten eri asia, oli joskus arvostettu lehti joka kolahti omaankin postilaatikkoon kolmen viikon välein.

Toki tämä vertailu pätee silloin jos sulla on velaton auto alla ja joutuisit velan sähköautoon ottamaan. En osaa sanoa onko sillä merkitystä minkä ikäinen velattoman auton pitäisi olla ?
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noin muutenhan sähköautolla ajetaan kuitenkin lähinnä siksi, että se on hiljaista, mukavaa ja helppoa vrt. dinot.
Tässä minkään energiamuodon puolella olematta, haluan kysyä että mikä polttomoottoreissa on meluisaa, epämukavaa ja hankalaa? Niin saattoi olla ehkä vielä 80-luvulla, mutta tämän päivän autot ovat mainioita riippumatta siitä millä ne liikkuvat.
 

Vatso

Jäsen
Ihan järkevä vertailuhan tuo oli, aika monta perhettä on täsmälleen tuossa samassa tilanteessa ja vaihtamalla vanhan rouskun uuteen sähköautoon, pääsee kuluissa melkein samaan, ilman vanhan auton murheita. Ja olihan tuossa Volvon pääomakulut mainittuna, 50tkm matkalla arvo oli laskenut 100 euroa ja laskemalla tuon tai autoon sitoutuneen pääoman kulut mukaan, ei laskelma muutu juuri mitenkään.

Ja olisihan tuossa voinut ottaa lisäksi vielä esimerkiksi sen, että jos Ioniq olisikin vuosi sitten ostettu omaksi leasingin sijaan. Tällöin sillä ajaminen olisi tullut useita tuhansia euroja tonnin dieselillä ajamista halvemmaksi, kun auton hinta on tainnut nousta vuodessa muutaman tuhannen. Ehkä tuo ei olisi vaan sitten enää sopinut tämän jutun maksajan intresseihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä minkään energiamuodon puolella olematta, haluan kysyä että mikä polttomoottoreissa on meluisaa, epämukavaa ja hankalaa? Niin saattoi olla ehkä vielä 80-luvulla, mutta tämän päivän autot ovat mainioita riippumatta siitä millä ne liikkuvat.

Kannattaa kokeilla sitä uutta dinoa ja uutta sähkäriä. Ero on aivan valtava.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kannattaa kokeilla sitä uutta dinoa ja uutta sähkäriä. Ero on aivan valtava.
No ihan päässä tuo valtava ero, 4v vanha golf dsg:llä vs id4, toinen on auto ja toinenkin on auto. Niillä ajaa paikasta toiseen ja toisen kanssa joutuu motaria pitkin tehtävillä reissuilla katsomaan vähän tarkemmin lukemia ennen reissua tai reissun aikana. Mutta 4k km myöhemmin en näkisi että jotenkin maailma on muuttunut, enkä tiedä olisiko nyt ihan pakko ottaa seuraavaksi autoksi sähköä mutta ei toki syytä olla ottamattakaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
No ihan päässä tuo valtava ero, 4v vanha golf dsg:llä vs id4, toinen on auto ja toinenkin on auto. Niillä ajaa paikasta toiseen ja toisen kanssa joutuu motaria pitkin tehtävillä reissuilla katsomaan vähän tarkemmin lukemia ennen reissua tai reissun aikana. Mutta 4k km myöhemmin en näkisi että jotenkin maailma on muuttunut, enkä tiedä olisiko nyt ihan pakko ottaa seuraavaksi autoksi sähköä mutta ei toki syytä olla ottamattakaan.
Golfilla saa ajella pelko perseessä, että koska se dsg aski kosahtaa tai jotain muuta kallista tulee normaalien huoltojen lisäksi. Sitten talvella johonkin roikan perään, että saa koko museoauton edes käyntiin ja jos ilman esilämmitystä käynnistää niin hytin lämmitystä joutuu odottelemaan monta minuuttia. Ei jatkoon. Aika paljon on vihaa jo polttiksia kohtaan vaikka joutuu itsekin vielä dinoilla vähintään puolisen vuotta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Golfilla saa ajella pelko perseessä, että koska se dsg aski kosahtaa tai jotain muuta kallista tulee normaalien huoltojen lisäksi. Sitten talvella johonkin roikan perään, että saa koko museoauton edes käyntiin ja jos ilman esilämmitystä käynnistää niin hytin lämmitystä joutuu odottelemaan monta minuuttia. Ei jatkoon. Aika paljon on vihaa jo polttiksia kohtaan vaikka joutuu itsekin vielä dinoilla vähintään puolisen vuotta.
Voi se sähköautolla ajaminenkin muuttua aika hankalaksi jos sitä ei johonkin roikan perään laita, oli sitten kesä tai talvi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voi se sähköautolla ajaminenkin muuttua aika hankalaksi jos sitä ei johonkin roikan perään laita, oli sitten kesä tai talvi.
Menit sitten romahduttamaan kaverin maailman kertomalla tämän. @smugu

Totta puhuen, miksi ihmisten pitää aina asettua vastakkaisiin leireihin, oli aihe mikä tahansa. Polttis vs. sähkäri, lukio vs. amis tai PC vs. Mac.

Hölmöä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Totta puhuen, miksi ihmisten pitää aina asettua vastakkaisiin leireihin, oli aihe mikä tahansa
Näin se valitettavasti menee. Auton valinta tarpeiden mukaan ja näissä keskusteluissa on sitten hyvä muurtaa niitä myyttejä tai tuoda esiin ongelmia. Tällä hetkellä on paljon autoilijoita, joiden profiiliiin sähköauto ei ole järkevä.

Omaan arkiajoon (40tkm/vuosi ja 200km kerralla) sähköauton hankinta ei juuri näy lompakossa, mutta saan uuden auton hyödyt ja mukavuudet. Tämä vertailu 7 vuotta vanhaan dieseliin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Omissa ajoissa sähköautoilu nimenomaan on ollut kannattavaa, vaikka kilometrejä tuleekin se 20 000km vuoteen ja kyseessä on rahoituksella ostettu auto.

Edellinen auto oli noin 7l satasella kuluttava, vuoden 2019 Seat Ateca, joka tuolla kulutuksella tarkoitti vuonna 2021 (1,5e/l) noin 2100e vuodessa bensaan. Atecasta maksettiin rahoitusta 415e/kk eli pelkästään bensakulut + rahoitus tekee 7080 €/v

Nykyinen, vuoden 2021 Skoda Enyaq iV 60 kuluttaa noin 18kWh/100km, eli vuodessa kuluu 3600kWh sähköä. Me ladataan siis pääasiassa kotona sukosta ja ollaan eka vuosi maksettu tuosta 5e latausvastiketta per kuukausi ja nyt pari viimeistä kuukautta 18e/kk. Tuon lisäksi toki niillä muutamilla reissuilla vuodessa ollaan ladattu julkisista pisteistä, joten hyvin karkea arvio on, että kuukaudessa on mennyt keskimäärin 20e latauksiin. Joka siis tekee vuodessa 240e. Enyaqin rahoitus on 498 €/kk, joten sähkön hinta + rahoitukset tekee vuodessa 6216 €/v.

Muutamme helmikuussa uuteen asuntoon, jolloin lataus menee sähkön hinnan mukaan. Jos oletetaan, että sähköstä maksetaan 20snt/kWh ja lataisimme pelkästään kotona, sähkö + rahoitus tekisi 6696 €/v.

Arvonalenemaan jos mennään, niin Enyaqin arvonalenema on itse asiassa arvonnousu, jota on nyt vuodessa tullut vaihtotarjouksen perusteella 2500 €/v.

Atecan arvonalenema oli kahdessa vuodessa auton mennessä vaihdossa uuteen noin 14 000 € eli 7000 €/v.

Huoltokuluja ei ole kumpaakaan autoon tullut sen aikana, kun ovat meidän perheessä olleet.

Otan täyden vastuun laskelmissa olleista virheistä, aivot ei toimi ihan parhaalla mahdollisella tavalla :D
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Totta puhuen, miksi ihmisten pitää aina asettua vastakkaisiin leireihin, oli aihe mikä tahansa. Polttis vs. sähkäri, lukio vs. amis tai PC vs. Mac.

Hölmöä.
Eivät kaikki asetukkaan, mutta narsistien välinen väittely on viihteenä ihan hyvää. Keskustelu siitä tosin on kaukana.

Itse suoritin vihreää siirtymää 15 aurinkopaneelin verran ja sen myötä seuraavassa autonvaihdossa sähkäri on realistisempi vaihtoehto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Uusin päivitys ei ole mennyt ihan putkeen Teslalla. Itse olen demarilinjalla päivityksistä juuri nyt nähdyn vuoksi, eli mieluummin jään vaille jostain tosi fantsusta kuin otan bugisen päivityksen tai älyvapaan automatiikan ennen niiden korjausta. Nyt siis autopilotilla ja käsittääkseni myös perusvakkarilla päivitys pakottaa valo- ja pyyhinautomatiikan päälle. Kumpikaan ei ole ollut aivan vahvinta Teslan osaamista, eli mm. pyyhkijät tulkitsevat lian ikkunassa sateeksi ja itsellenikin on käynyt niin, että täysin poudalla on pyyhkijät alkaneen hieroa kärpäsen raatoja entistä tiiviimmin tuulilasiin.

No, koodaajat koodaa, ja eiköhän tuostakin päästä. Noin yleisesti on eri jees, että auto paranee ajan kanssa ominaisuuksiltaan, joten ehkä tämä menee ihan huumorista näin. Ainakin, kun ei vielä itse ole tarvinnut ottaa ko. päivitystä vastaan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Atecan arvonalenema oli kahdessa vuodessa auton mennessä vaihdossa uuteen noin 14 000 € eli 7000 €/v.

Hyvä laskelma, mutta hurja ollut Seatin hinnanpudotus, jos tuo on siis suoraan listahinnasta. Tuohon, kun ottaa vielä päälle 5000 e käteisalennuksen, jonka omaan tilaukseen sain, niin summa vielä kasvaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hyvä laskelma, mutta hurja ollut Seatin hinnanpudotus, jos tuo on siis suoraan listahinnasta. Tuohon, kun ottaa vielä päälle 5000 e käteisalennuksen, jonka omaan tilaukseen sain, niin summa vielä kasvaa.

Kyllä, mutta ilmeisesti ihan linjassa. Jostain luin, että auton arvo (ei ihan koske siis tämän hetken tilannetta) on aiempina vuosina ollut kahden vuoden jälkeen noin 75% alkuperäisestä.

Pakko oli vielä tarkistaa ja tosiaan tarkka erotus Atecan kokonaishinnan ja hyvityshinnan välillä oli 13 681€.
 

bart

Jäsen
Palstatoverin iiborin innoittamana piti itsekin laskeskella omia kuluja näin jälkeen päin vaikka työsuhde-sähköauto on jo pihassa. En tehnyt mitään laskelmaa siinä vaiheessa kun päätin hyödyntää edun vaan menin ihan mutulla.

Aiempi auto oli uutena v.2019 ostettu Octavia, millä ehdin ajaa noin 40000km.
- arvonalenema 216e/kk
- vakuutukset 96e/kk
- vero 12e/kk
- huollot 21e/kk
Mitään korjauksia, uusien renkaiden hankkimisia tms. ei tarvittu. Eli kuukausittaiset kulut ovat olleet keskimäärin 345e + polttoaineet. 2e litrahinnalla keskimääräinen polttoainekulu/kk olisi lisäksi 135e eli yhteensä 480e.

Mielenkiintoista nähdä, että millainen vaikutus omaan nettopalkkaan on tuolla käyttöedulla kun ensimmäinen tilinauha tulee. Taitaa olla aika lailla fifty-sixty, että kumpi on taloudellisesti kannattavampaa - luultavasti omalla ajaminen tuolla kustannusrakenteella. Oman mielenrauhan takia on toki helpompaa ajella autolla kun ei tarvitse huolehtia arvonalenemasta, korjauksista, rengaskuluista jne. Lisäksi tuo Octavia olisi alkanut jo pian tulla siihen ikään, että kohta olisi ollut edessä renkaiden uusimista, isompia huoltoja, mahdollisia korjauksia jne. Joka tapauksessa autoilu maksaa teki sen sitten millä vehkeellä tahansa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mielenkiintoista nähdä, että millainen vaikutus omaan nettopalkkaan on tuolla käyttöedulla kun ensimmäinen tilinauha tulee. Taitaa olla aika lailla fifty-sixty, että kumpi on taloudellisesti kannattavampaa - luultavasti omalla ajaminen tuolla kustannusrakenteella.
Hieman offtopic, mutta onko tuo yrityskohtaista miten tuo autoetu toimii? Kuuntelin tänään sähköautomiehien jotain vanhaa jaksoa, missä oli saatu ID4 työsuhdeautoksi ja se ID4 leasingmaksu (taisi olla reilu 700€/kk) vähennettiin suoraan tämän henkilön palkasta. Sitten taas joskus kuulee, että tuo 700€/kk lisättäisiin palkkaan ja maksaisit ainoastaan sen summan, mitä maksat enemmän veroja kun palkkasi ”nousee” tuon 700€/kk.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hieman offtopic, mutta onko tuo yrityskohtaista miten tuo autoetu toimii? Kuuntelin tänään sähköautomiehien jotain vanhaa jaksoa, missä oli saatu ID4 työsuhdeautoksi ja se ID4 leasingmaksu (taisi olla reilu 700€/kk) vähennettiin suoraan tämän henkilön palkasta. Sitten taas joskus kuulee, että tuo 700€/kk lisättäisiin palkkaan ja maksaisit ainoastaan sen summan, mitä maksat enemmän veroja kun palkkasi ”nousee” tuon 700€/kk.

On yrityskohtaista.

Esimerkiksi meillä, isossa konsulttitalossa, tuo autoetu määräytyy arvioitujen kilometrien mukaan. Yli 25 000km vuodessa työajoa ajavat saavat tuon edun palkan päällä ja alle tuon ajavilta tuo vähennetään palkasta.
 

bart

Jäsen
Hieman offtopic, mutta onko tuo yrityskohtaista miten tuo autoetu toimii? Kuuntelin tänään sähköautomiehien jotain vanhaa jaksoa, missä oli saatu ID4 työsuhdeautoksi ja se ID4 leasingmaksu (taisi olla reilu 700€/kk) vähennettiin suoraan tämän henkilön palkasta. Sitten taas joskus kuulee, että tuo 700€/kk lisättäisiin palkkaan ja maksaisit ainoastaan sen summan, mitä maksat enemmän veroja kun palkkasi ”nousee” tuon 700€/kk.
Kyllä se taitaa yrityskohtaista olla. Ilmeisesti verottajan toimesta on jonkinlaiset raamit olemassa, kai. En edes tarkkaan muista/tiedä, miten meillä toimii. Ei kuitenkaan ole kumpikaan noista malleista mitä mainitsit. Jonkinlainen hybridi niistä. Työnantajalla on yksinkertainen excel-dokumentti, mihin syötetään ainakin auton leasinghinta, verotusarvo ja oma vero-%. Se antaa sitten suurin piirtein arvion siitä, minkä verran autosta pitää oikeasti maksaa. Muilta kuulin että tuo arvio pitää sitten aika hyvin paikkansa.

Aikanaan ensimmäisessä työpaikassani minulla oli asuntoetu. Se toimi juurikin noin, että asuntoedun määrä lisättiin palkkaan ja laskettiin siitä verot. Sen jälkeen bruttopalkasta ilman asuntoetua vähennettiin verot. Kun oma asunto oli pieni, vanha ja vähän syrjässä, niin asuntoedun arvo oli pieni. Tästä sitten seurasi, että asuin ko. asunnossa lähes ilmaiseksi. Taisin opiskelijasolussa asumisestakin maksaa enemmän kuin tuosta..
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
On yrityskohtaista.

Esimerkiksi meillä, isossa konsulttitalossa, tuo autoetu määräytyy arvioitujen kilometrien mukaan. Yli 25 000km vuodessa työajoa ajavat saavat tuon edun palkan päällä ja alle tuon ajavilta tuo vähennetään palkasta.
Okei. Jos tuo vähennetään palkasta, niin ei tuossa työsuhdeautossa taida olla paljoakaan järkeä ainakaan käyttöetuna? Sama ottaa yksityisleasingilla tai osamaksulla ja laskuttaa firmalta 0,44c/km.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Okei. Jos tuo vähennetään palkasta, niin ei tuossa työsuhdeautossa taida olla paljoakaan järkeä ainakaan käyttöetuna? Sama ottaa yksityisleasingilla tai osamaksulla ja laskuttaa firmalta 0,44c/km.
Palkasta vähennetään verotusarvo. Se on taas eri asia kuinka paljon firma maksaa siitä leasingista leasing-firmalle, ja kuinka paljon yksityisleasing vastaavaan autoon maksaisi. Varsinkin kun sähköauton verotusarvoa tuetaan. Eli esimerkiksi palkasta vähennettäisiin 500 euron verotusarvo, vaikka työnantaja maksaa leasing-firmalle 600 euroa. Luvut hatusta heitettyjä. Tokihan firma voi myös vähentää ne reaalikulutkin jos näin sovitaan, mutta ainakin meillä vähennetään vaan verotusarvon verran.

Toki riippuu myös kuinka paljon ajaa työajoa ja nostaa kilometrikorvauksia (eri korvaus työsuhdeautolle ja omalle autolle). Mä voin ottaa käyttöetuauton, vaikka ajan 0 kilometriä vuodessa työajoa. Harmi, että raja on 40 000 euroa, mikä ei käytännössä riittänyt kun halusin sähköauton.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Saako täällä kysyä hybridistä? Olisi harkinnassa hankinta mutta mistään ei oikein selviä, mikä on pelkän bensan kulutus / 100 km, onko jollain kokemusta? Ei merkillä/mallilla väliä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Palkasta vähennetään verotusarvo. Se on taas eri asia kuinka paljon firma maksaa siitä leasingista leasing-firmalle, ja kuinka paljon yksityisleasing vastaavaan autoon maksaisi. Varsinkin kun sähköauton verotusarvoa tuetaan. Eli esimerkiksi palkasta vähennettäisiin 500 euron verotusarvo, vaikka työnantaja maksaa leasing-firmalle 600 euroa. Luvut hatusta heitettyjä. Tokihan firma voi myös vähentää ne reaalikulutkin jos näin sovitaan, mutta ainakin meillä vähennetään vaan verotusarvon verran.

Palkasta vähennetään (tai sen rahapalkan päälle laskennallisesti lisätään) tosiaan _vähintään_ verotusarvo. Millaisia tahansa muitakin järjestelyjä voi olla, eikä ole tavatonta että koko leasingmaksun suuruus tulee palkansaajan maksettavaksi saamatta jäätynä rahapalkkana. Työnantajakohtaista, ja malleja on monia. Verottajan reunaehto on vain tuo kuvattu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän keskustelu karkaa off-topiciksi mutta tapoja työsuhdeautossa on nuo kaksi (ja varmaan jotain yrityskohtaisia sääntöjä), eli joko kokonaispalkka, jolloin autoedun ottaessa se vähennetään palkasta, tai rahapalkka, jonka päälle voi ottaa autoedun. Molemmissa tapauksissa auton verotusarvo määräytyy suoraan auton ja lisävarusteiden listahinnan mukaan ja sen voi laskea verottajan sivuilta olevalla laskurilla. Kannattaako autoa ottaa vai ei, riippuu noiden tapojen lisäksi omista tarpeista ja haluista. Jos auton saa palkan päälle, niin silloin pääosin kannattaa, koska auto ei maksa juuri mitään kun sen osuutta ei voi ottaa rahana. Kokonaispalkan ollessa kyseessä kannattavuuteen vaikuttaa enemmän se, haluaako ajaa vanhalla autolla, jonka arvo ei juuri alene. Uuden auton tapauksessa oman auton kulut rahoituksineen yms. tulee yleensä verotusarvoa suuremmaksi.

Molemmissa tapauksissa auto tulee kuitenkin käyttäjälleen samanhintaiseksi, jos vertaillaan kokonaisansioita. Jos auton saa palkan päälle mutta jättää ottamatta, niin silloinhan kokonaisansiokin jää pienemmäksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vähän keskustelu karkaa off-topiciksi mutta tapoja työsuhdeautossa on nuo kaksi (ja varmaan jotain yrityskohtaisia sääntöjä), eli joko kokonaispalkka, jolloin autoedun ottaessa se vähennetään palkasta, tai rahapalkka, jonka päälle voi ottaa autoedun. Molemmissa tapauksissa auton verotusarvo määräytyy suoraan auton ja lisävarusteiden listahinnan mukaan ja sen voi laskea verottajan sivuilta olevalla laskurilla. Kannattaako autoa ottaa vai ei, riippuu noiden tapojen lisäksi omista tarpeista ja haluista. Jos auton saa palkan päälle, niin silloin pääosin kannattaa, koska auto ei maksa juuri mitään kun sen osuutta ei voi ottaa rahana. Kokonaispalkan ollessa kyseessä kannattavuuteen vaikuttaa enemmän se, haluaako ajaa vanhalla autolla, jonka arvo ei juuri alene. Uuden auton tapauksessa oman auton kulut rahoituksineen yms. tulee yleensä verotusarvoa suuremmaksi.

Molemmissa tapauksissa auto tulee kuitenkin käyttäjälleen samanhintaiseksi, jos vertaillaan kokonaisansioita. Jos auton saa palkan päälle mutta jättää ottamatta, niin silloinhan kokonaisansiokin jää pienemmäksi.

Nuo kaksi ovat siis verotusarvon käsittelyyn liittyvät säännöt - tuon lisäksi työnantajilla (joita on muitakin kuin yritysmuotoisia) on myös muunlaisia sääntöjä. Edellä kuvattiin - mahdollisesti, se ei täysin yksikäsitteisesti käynyt ilmi - mallia, jossa palkasta vähennetään työnantajan leasingkustannus kokonaisuudessaan; tämä ei ole mikään tavattoman harvinainen malli. Vähimmillään summien on oltava verotusarvon suuruisia, kuten tuli todettua.

Se, ”kannattaako” autoetu riippuu sitten kovin monesta muustakin asiasta. Sähköauto on hieman suhteellisesti kannattavampi juuri nyt suhteessa omalla rahalla ostettavaan samanlaiseen autoon, sillä sille on dedikoitu ylimääräinen verotusarvon alennus 2025 saakka.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saako täällä kysyä hybridistä? Olisi harkinnassa hankinta mutta mistään ei oikein selviä, mikä on pelkän bensan kulutus / 100 km, onko jollain kokemusta? Ei merkillä/mallilla väliä.
Ladattavan hybridin bensankulutus riippuu aivan täysin siitä miten autolla ajelee. Itse olen meidän Tiguanilla parhaimmillaan ajanut reilu 2300km yhdellä tankillisella polttoaineen kulutuksen ollessa 1.7l/100km. Tuosta ajomäärästä toki valtaosa puhtaasti sähköllä.
Jos tulee enemmän ajoa ilman, että hybridiakustossa virtaa niin kulutus ollut jälleen ajoista riippuen 4-6l/100km.
Täydellä akullisella kesäkelissä kaupunkipyörityksessä tuolla Tiguanilla pääsee noin 50km yhdellä latauksella. Maantiellä sitten talvella alimmillaan alle 30km.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös