Meillä laskutetaan käytön mukaan, mittarin luku 2x vuoteen. Näillä ajoilla (vajaa 20tkm vuoteen/ n. 1700km/kk) taloyhtiön sähkönhinnalla lataukset maksaa n. 35€/kk. Omien kokemusten pohjalta tuo 40€/kk ei siis äkkiseltään kuulosta hassummalta jos auto on tolpassa joka päivä.Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Asennutin oman tolpan kulutusmittarilla viime heinäkuussa kun plugari saapui taloon. Taloyhtiön kanssa sovittiin 30€/kk joka tasataan kerran vuodessa kulutuksen mukaan. Elokuun alussa tuli 260€ lasku ylimenneestä kulutuksesta ja kyseessä tosiaankin plugari 12,8 kWh akulla. Toteutunut hinta oli siis n. 50€/kk sisältäen siirrot ja verot.Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Äkkiseltään laskettuna jos itse maksaisit latauksesi ja ajaisit vaikkapa 20tkm vuoteen niin latauksesi maksaisi vähän sähkön hinnasta riippuen 55-120€/kk, eli itse ottaisin kyllä tuon 40€/kk riemusta kiljuen vastaan.Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Kiitos kysymästä. Just ladattiin taloyhtiön tolpasta täyteen. Maksetaan 18€/kk siitä ilosta, että voidaan vedellä sähköä akkuun vaikka joka saatanan päivä niin paljon kun halutaan.
Paljonkos siihen disukkameseen menee kuussa euroja?
Mitenkähän pysyvää mahtaa olla moinen hinnoittelu? Kuka ne taloyhtiön kulut maksaa?
Latauksen kannalta kyllä, koska kulutus sen verran suurta. Lämmitysähkön osalta yleensä summat niin pieniä, että laskuttamisesta aiheutuneet kulut on suuremmat.Kaikkein järkevin tapa yhtiön kannalta olisi laskuttaa suoraan osakkaalta kulutuksen mukaan ihan kaikki kulutettu sähkö, niin auton lämmitykseen kuin lataukseen kulutettu.
Mitä olen laskenut omia ajojani niin elokuussa maksoi 0,89 € per 100 km ja tässä kuussa on maksanut 0,99 € per 100 km niin sanoisin, että aika edullista verrattuna dieseliin. Talvella menee varmaan 1,50 € per 100 km, aika edullista on vielä.Kuinkas edullista on nyt verrattuna vaikkapa dieseliin? Taitaa olla talvella hupaa?
Itselläni maksaa sähköauton lataustolppapaikka 9 € kuukaudessa (tavallinen tolppapaikka maksaa saman 9 €) ja siihen päälle sähkö 0,10 € per kWh.Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Mitä olen laskenut omia ajojani niin elokuussa maksoi 0,89 € per 100 km ja tässä kuussa on maksanut 0,99 € per 100 km niin sanoisin, että aika edullista verrattuna dieseliin. Talvella menee varmaan 1,50 € per 100 km, aika edullista on vielä.
Mitenkähän pysyvää mahtaa olla moinen hinnoittelu? Kuka ne taloyhtiön kulut maksaa?
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Äläs nyt kiinnitä pikkuasioihin kuten faktoihin huomiota, kun on trollaus menossa.Onpas melkoisen halpa pikalaturi, kyllä reaalitilanne on se että se kWh on lähempänä 30c suurimmassa osassa pikalatauksia.
Kaikki vastaavanlaiset komenttiosiot on muutenkin roskaa, oli aihe mikä tahansa. Hölmöt öyhöttäjät niissä purkaa pahaa oloaan.Tämä pohdinta ihan siitäkin syystä, että sattunut facebookissa muutama sähköautouutinen etusivulla vastaan ja olen avannut sen kommenttiosion. Niiden kommenttien perusteella mihin olen törmännyt, on lievästi sanottuna vielä hieman tekemistä saada tämä alempi keskiluokka/työväen luokka ostamaan sähköauto.
9€:lla saa 0,3€/kwh maksavalta laturilta 30kwh, jolla ajaa 20kwh/100km kulutuksella 150km.Äläs nyt kiinnitä pikkuasioihin kuten faktoihin huomiota, kun on trollaus menossa.
Ainakin omalla kohdalla tämä pitää 100% paikkansa. Omalla rahalla en olisi raaskinut hankkia sähköautoa, mutta työnantajan tarjoaman käyttöedun kautta sellainen tuli otettua. Kyllähän tuostakin pitää maksaa, mutta vaakakupin toisella puolen on sitten oman auton arvonalenema, vakuutukset, huollot/korjaukset, polttoaineet jne. En myöskään olisi tuohon päätynyt ilman kotilatausmahdollisuutta. Helppoahan tuo on yöksi laittaa töpselin päähän. Laskeskelin, että puolisen vuotta kun ajelee, niin latausaseman hinta on tullut maksettua säästyneillä polttoainekuluilla.Rahasta se sähköauton hankinta on kiinni valtaosalla. Se on niin yksinkertaista. Suurimmalle osalle ihmisistä vaikkapa 40 000€ on aivan liikaa laittaa auton hankintaan. Ja toisaalta itse en uskaltaisi ostaa 7-10 vuotta vanhaa sähköautoa sen pelossa että akusto pitää pian uusia. Vasta sen ikäiset sähköautot alkavat olla hinnaltaan sopivia tavalliselle duunarille. Tai toisaalta sitten voi ostaa jonkun Vw Upin, joka on lähempänä mopoautoa. Ei houkuta varmaan useimpia sekään siihen hintaan.
Ja sitten tullaan siihen kotilataukseen, sen pitäisi olla saatavilla jotta sähköauton viitsii hankkia. Ilman sitä polttomoottorilla autoilu vaan on kätevämpää, kun tankkaus käy 2-3 minuutissa. Ei se tietenkään kaikille ole kynnyskysymys, mutta toisille on.
Vuonna 2020 dieselauton keskikulutus oli 5,9l/100km, jolloin 4,3 litralla ajaa 72,9km.
Nämä ovat faktoja.
Minä tein aiemmin laskelmia omien sähkön hintojen mukaan, mutta eivät kuulemma sopineet tähän ketjuun ja olisi pitänyt käyttää ilmeisesti keskiarvoja.Vähän samoja faktoja kuin suomalaisten keskipalkka. Tietty osa nostaa keskiarvoa suhteettomasti. Esimerkiksi oma henkilökohtainen siviiliauto on diesel, joka vie 3,9 l satasella. Tähän kun laskee hankintahintojen erot, niin saadaan vähän erilaisia laskelmia.
Minä tein aiemmin laskelmia omien sähkön hintojen mukaan, mutta eivät kuulemma sopineet tähän ketjuun ja olisi pitänyt käyttää ilmeisesti keskiarvoja.
Missä päin Suomea tuollainen sähkön siirron hinta on?On muuten harhaanjohtavaa. Kotonani sähkön hinta per/kWh on 16cnt. Mikä onkin kohtuu edullinen vielä markkinatilanteeseen nähden. Kuitenkin kun lisäänkin tähän sähkönsiirrosta aiheutuvan kulun, nouseekin kotilatauksessa autooni lataama hinta 33cnt per kWh.
Teslani about tyhjästä täysteen hinnaksi tulee siis keskimäärin n. 25€. Millä pystyn ajamaan n. 500km perusajoa pk seudulla.
Taloutemme toisella Toyota Auris Hybridillä pääsee tankillisella n. 900km. Tankillinen maksaa nykyhinnoilla täyteen bensavalolta n. 80€.
Tähän peilaten Teslani 900km kustantaisi minulle 45€/900km. On se edelleen Teslan hyväksi n. 40€/1000km, mutta turha näitä on laskea kun rahoitus sen verran suuri kuukausittain että halvempi se olisi Auriksella ajella - jos haluaisi vaan tinkiä.
No juu, siirron perusmaksua ei kyllä oikein pitäisi tähän laskea mukaan. Paitsi tietysti jos sähköliittymä on olemassa vain auton latausta varten.Missä päin Suomea tuollainen sähkön siirron hinta on?