Näkyy olevankin vain Model 3 ja Y Standard Rangeissa tuo lfp-akkutyyppi, eli 100% toistuva lataus, ja se siis tämän vuoden malleissa (Y:n st taisi vasta nähdä päivänvalonsakin). Kemiallisista yhdisteistä tuossa on kyse, lfp-akuissa rauta korvannut koboltin.
Mutta joo, itsekin lataan toisinaan 100% saakka esim. tilanteissa, joissa kohteeseen pitää päästä mahdollisimman joutuisasti ja perillä odottaa latausmahdollisuus. 400 kilsaa olisi maantieajossa aika hyvä matka lyhyellä kusitauolla. Pidempään matkaan katsoisin jo muutenkin taukoja, eli lähtisin 80 pinnan akulla ja parin tunnin välein laturille kera paussin.
Harmi, että seuraava on tunnusten takana, mutta hyvää settiä sähköautoilusta yleensä, ajatuksia tulevasta ja yksityiskohtia valmistajien vahvuuksista:
Sähköautot | Sähköautoilun apostolit huomasivat markkinan seonneen ja pistivät toimeksi: ”Yksi pihassa ja kaksi tilauksessa.”
Lyhyesti:
- nykyinen tila tulee pysymään vielä 3-4 vuotta, jopa pidempäänkin, koska pullonkaula on litium (jonka saatavuuden Tesla varmisti, mutten muista kiemuraa sen takana)
- VW ja Tesla ovat vahvoilla, koska johtoa myöten on tajuttu kehityksen suunta eikä kaivauduttu puolustuslinjoihin esim. Stellantiksen tavoin
- Teslan etuja ovat myös vuosien etumatka tuotekehityksessä mm. käyttöjärjestelmän ja online-myyntiverkoston vuoksi (+voimalinja)
- Kiinalaiset tulevat ottamaan Japanin osan automarkkinoilla
- Vähän ajavien vuoksi kuitenkin markkinoilla tulee säilymään vielä pitkään vähäkulutuksisia Yariksia ja vastaavia
Osa noista ei nyt sen kummempaa, mitä ei rivikansalainenkin osaisi päätellä, mutta hyvä juttu kokonaisuudessaan, jos pääsee lukemaan. Sähköautomiehet kannattaa muutoin ottaa Spotifyssa seurantaan.