Sähköautoilu

  • 496 351
  • 4 583

Hena92

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, Man United
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
 
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Meillä laskutetaan käytön mukaan, mittarin luku 2x vuoteen. Näillä ajoilla (vajaa 20tkm vuoteen/ n. 1700km/kk) taloyhtiön sähkönhinnalla lataukset maksaa n. 35€/kk. Omien kokemusten pohjalta tuo 40€/kk ei siis äkkiseltään kuulosta hassummalta jos auto on tolpassa joka päivä.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Asennutin oman tolpan kulutusmittarilla viime heinäkuussa kun plugari saapui taloon. Taloyhtiön kanssa sovittiin 30€/kk joka tasataan kerran vuodessa kulutuksen mukaan. Elokuun alussa tuli 260€ lasku ylimenneestä kulutuksesta ja kyseessä tosiaankin plugari 12,8 kWh akulla. Toteutunut hinta oli siis n. 50€/kk sisältäen siirrot ja verot.

Taloyhtiön hallitukselta tuli kesällä kirje jossa kuukausimaksu nousee 35€/kk, mutta eihän se mihinkään riitä näillä hinnoilla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Äkkiseltään laskettuna jos itse maksaisit latauksesi ja ajaisit vaikkapa 20tkm vuoteen niin latauksesi maksaisi vähän sähkön hinnasta riippuen 55-120€/kk, eli itse ottaisin kyllä tuon 40€/kk riemusta kiljuen vastaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kiitos kysymästä. Just ladattiin taloyhtiön tolpasta täyteen. Maksetaan 18€/kk siitä ilosta, että voidaan vedellä sähköä akkuun vaikka joka saatanan päivä niin paljon kun halutaan.

Paljonkos siihen disukkameseen menee kuussa euroja?

Mitenkähän pysyvää mahtaa olla moinen hinnoittelu? Kuka ne taloyhtiön kulut maksaa?
 

Kotiluola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitenkähän pysyvää mahtaa olla moinen hinnoittelu? Kuka ne taloyhtiön kulut maksaa?

Todennäköisesti tilapäistä, jos hallitus tai isännöitsijä tai kuka tahansa osakas on hereillä. Vastikkeessa kaikki maksavat.

Yleisesti ottaen kaikkein järkevin tapa yhtiön kannalta olisi laskuttaa suoraan osakkaalta kulutuksen mukaan ihan kaikki kulutettu sähkö, niin auton lämmitykseen kuin lataukseen kulutettu. Tosin vaatisi älytolpat, kun tolppien sähkö menee yhtiön piikkiin. Maksat sen minkä kulutat, et enempää etkä vähempää.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kaikkein järkevin tapa yhtiön kannalta olisi laskuttaa suoraan osakkaalta kulutuksen mukaan ihan kaikki kulutettu sähkö, niin auton lämmitykseen kuin lataukseen kulutettu.
Latauksen kannalta kyllä, koska kulutus sen verran suurta. Lämmitysähkön osalta yleensä summat niin pieniä, että laskuttamisesta aiheutuneet kulut on suuremmat.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kuinkas edullista on nyt verrattuna vaikkapa dieseliin? Taitaa olla talvella hupaa?
Mitä olen laskenut omia ajojani niin elokuussa maksoi 0,89 € per 100 km ja tässä kuussa on maksanut 0,99 € per 100 km niin sanoisin, että aika edullista verrattuna dieseliin. Talvella menee varmaan 1,50 € per 100 km, aika edullista on vielä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk
Itselläni maksaa sähköauton lataustolppapaikka 9 € kuukaudessa (tavallinen tolppapaikka maksaa saman 9 €) ja siihen päälle sähkö 0,10 € per kWh.
 

Kotiluola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä olen laskenut omia ajojani niin elokuussa maksoi 0,89 € per 100 km ja tässä kuussa on maksanut 0,99 € per 100 km niin sanoisin, että aika edullista verrattuna dieseliin. Talvella menee varmaan 1,50 € per 100 km, aika edullista on vielä.

Tämä on varsin halpaa. Halvat hinnat ovat pian suurelta osin kyllä ohi, ainakin joksikin aikaa. En tiedä miksi, mutta minua on alkanut häiritsemään, jos minun tuttavapiirissäni joku kehuskelee kuinka halvalla saa sähköautolla ajella. Ja minulle on tulossa pian sähköauto, joten miksi en liity joukkoon?

Se liittyy osittain varmasti siihen, että tällä hetkellä taloyhtiön sopimus on pelkän sähkön osalta 4 senttiä/kWh, mutta kilpailutuksen jälkeen vuodenvaihteessa ihan jotain muuta. Aika harvalla on tuonne vuoden-kahden päähän halpoja sopimuksia, joten tuollaiset hinnat eivät ole millään tavalla realismia valtaosalle. Realismia on puhua n. 5-6 euron kustannuksista per 100 km.

Maailmantilanne on muutenkin aika murheellinen. Korkea sähkön hinta voi ajaa monet ihmiset konkurssiin tai muuhun ahdinkoon. "Kellä onni on se onnen kätkeköön", on hyvä sanonta.

On sähköauto silti hyvä ratkaisu, jos on rahkeita sellainen hankkia, ainakin jos vertaa vanhaan bensa-autoon. Sellaisen tilalle itse hankin sähköauton.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mitenkähän pysyvää mahtaa olla moinen hinnoittelu? Kuka ne taloyhtiön kulut maksaa?

Oli vielä pari kuukautta sitten 5€/kk latausvastike, joka on kaikille osakkaille käynyt (suht pieni taloyhtiö), mutta sähkön hinnan vuoksi nostettiin hintaa 18€/kk, joka perustui oletukseen, että 1400kWh vuodessa latausta hinnalla 0.15€/kWh.

Halpaahan tuo on, mutta en ole valittanut. Itku saattaa tulla, kun helmikuussa valmistuu uusi erillistalo ja lataushinta menee oman sähkösopimuksen mukaan…
 
Viimeksi muokattu:

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko palstalaisilla tietoa jotka mahdollisesti lataavat taloyhtiön tolpasta sähköä millaisissa kuukausihinnoissa liikutaan...? Itselleni kerrottiin jos lataisin omasta tolpasta niin kkmaksu olis 40e/kk

Meillä energia ja siirto menee läpilaskutuksella. Viimeksi kesäkuussa oli 0,13 euroa kWh. Autopaikasta maksetaan 3 euroa/kk enemmän kuin ilman latausmahdollisuutta olevasta paikasta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onpas melkoisen halpa pikalaturi, kyllä reaalitilanne on se että se kWh on lähempänä 30c suurimmassa osassa pikalatauksia.
Äläs nyt kiinnitä pikkuasioihin kuten faktoihin huomiota, kun on trollaus menossa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä pohdinta ihan siitäkin syystä, että sattunut facebookissa muutama sähköautouutinen etusivulla vastaan ja olen avannut sen kommenttiosion. Niiden kommenttien perusteella mihin olen törmännyt, on lievästi sanottuna vielä hieman tekemistä saada tämä alempi keskiluokka/työväen luokka ostamaan sähköauto.
Kaikki vastaavanlaiset komenttiosiot on muutenkin roskaa, oli aihe mikä tahansa. Hölmöt öyhöttäjät niissä purkaa pahaa oloaan.

Rahasta se sähköauton hankinta on kiinni valtaosalla. Se on niin yksinkertaista. Suurimmalle osalle ihmisistä vaikkapa 40 000€ on aivan liikaa laittaa auton hankintaan. Ja toisaalta itse en uskaltaisi ostaa 7-10 vuotta vanhaa sähköautoa sen pelossa että akusto pitää pian uusia. Vasta sen ikäiset sähköautot alkavat olla hinnaltaan sopivia tavalliselle duunarille. Tai toisaalta sitten voi ostaa jonkun Vw Upin, joka on lähempänä mopoautoa. Ei houkuta varmaan useimpia sekään siihen hintaan, kun samalla rahalla saa ihan oikean auton, tosin polttomoottorilla.

Ja sitten tullaan siihen kotilataukseen, sen pitäisi olla saatavilla jotta sähköauton viitsii hankkia. Ilman sitä polttomoottorilla autoilu vaan on kätevämpää, kun tankkaus käy 2-3 minuutissa. Ei se tietenkään kaikille ole kynnyskysymys, mutta toisille on.

Ajakoon jokainen sillä minkä itselleen parhaaksi kokee.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Äläs nyt kiinnitä pikkuasioihin kuten faktoihin huomiota, kun on trollaus menossa.
9€:lla saa 0,3€/kwh maksavalta laturilta 30kwh, jolla ajaa 20kwh/100km kulutuksella 150km.

Diesel maksoi eilen 2,001 - 2,299€/l. Otetaan hinnaksi vaikka 2,1€/l, jolloin 9€:lla sitä herkkua saa 4,3 litraa.

Vuonna 2020 dieselauton keskikulutus oli 5,9l/100km, jolloin 4,3 litralla ajaa 72,9km.

Nämä ovat faktoja.
 

bart

Jäsen
Rahasta se sähköauton hankinta on kiinni valtaosalla. Se on niin yksinkertaista. Suurimmalle osalle ihmisistä vaikkapa 40 000€ on aivan liikaa laittaa auton hankintaan. Ja toisaalta itse en uskaltaisi ostaa 7-10 vuotta vanhaa sähköautoa sen pelossa että akusto pitää pian uusia. Vasta sen ikäiset sähköautot alkavat olla hinnaltaan sopivia tavalliselle duunarille. Tai toisaalta sitten voi ostaa jonkun Vw Upin, joka on lähempänä mopoautoa. Ei houkuta varmaan useimpia sekään siihen hintaan.

Ja sitten tullaan siihen kotilataukseen, sen pitäisi olla saatavilla jotta sähköauton viitsii hankkia. Ilman sitä polttomoottorilla autoilu vaan on kätevämpää, kun tankkaus käy 2-3 minuutissa. Ei se tietenkään kaikille ole kynnyskysymys, mutta toisille on.
Ainakin omalla kohdalla tämä pitää 100% paikkansa. Omalla rahalla en olisi raaskinut hankkia sähköautoa, mutta työnantajan tarjoaman käyttöedun kautta sellainen tuli otettua. Kyllähän tuostakin pitää maksaa, mutta vaakakupin toisella puolen on sitten oman auton arvonalenema, vakuutukset, huollot/korjaukset, polttoaineet jne. En myöskään olisi tuohon päätynyt ilman kotilatausmahdollisuutta. Helppoahan tuo on yöksi laittaa töpselin päähän. Laskeskelin, että puolisen vuotta kun ajelee, niin latausaseman hinta on tullut maksettua säästyneillä polttoainekuluilla.

Nyt on kohta viikon verran ollut sähköauto (Volvo C40) alla ja tyytyväinen olen ollut. Kulutus on toki korkeahko (tällä hetkellä 19,5kWh/100km) sekalaisessa ajossa, mutta omalla tämänhetkisellä sähkön hinnalla tuo tarkoittaa n. 2,5€/100km. Edellinen bensavehje vei pyöreästi sen 7l/100km elikkäs n. 15€/100km. Pari harmituksen aihetta toki on; todellinen range tullee olemaan suht lyhyt eli näin kesäoloissakin alle 350km talvesta puhumattakaan. Vaan harvemmin tulee pidempää reissua tehtyäkään. Tuo etuvetoinenkin on ihan mukavan suorituskykyinen, mutta olisihan se nelivetoversio ollut vielä ihan toista maata..
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Vuonna 2020 dieselauton keskikulutus oli 5,9l/100km, jolloin 4,3 litralla ajaa 72,9km.

Nämä ovat faktoja.

Vähän samoja faktoja kuin suomalaisten keskipalkka. Tietty osa nostaa keskiarvoa suhteettomasti. Esimerkiksi oma henkilökohtainen siviiliauto on diesel, joka vie 3,9 l satasella. Tähän kun laskee hankintahintojen erot, niin saadaan vähän erilaisia laskelmia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän samoja faktoja kuin suomalaisten keskipalkka. Tietty osa nostaa keskiarvoa suhteettomasti. Esimerkiksi oma henkilökohtainen siviiliauto on diesel, joka vie 3,9 l satasella. Tähän kun laskee hankintahintojen erot, niin saadaan vähän erilaisia laskelmia.
Minä tein aiemmin laskelmia omien sähkön hintojen mukaan, mutta eivät kuulemma sopineet tähän ketjuun ja olisi pitänyt käyttää ilmeisesti keskiarvoja.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Minä tein aiemmin laskelmia omien sähkön hintojen mukaan, mutta eivät kuulemma sopineet tähän ketjuun ja olisi pitänyt käyttää ilmeisesti keskiarvoja.

Niin. Jos nyt sähkömarkkinoita katselee, niin variaatio ihmisten sähkönhinnoissa on aika valtava tällä hetkellä. Samalla pitää arvioida tulevaa hintaa, jos se edullinen sähkösopimus onkin loppumassa. Joku keskiarvokin on aika huono laskentapohja tällaisessa tilanteessa, kun erot ovat kasvaneet näin suuriksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
On muuten hidastunut tuo hankintatuen menekki tässä syksyllä. Itse tilasin pari viikkoa sitten auton ja oli käytetty 93%. Nyt tällä hetkellä tilanne on 95%.
Toki en tiedä onko autojen myynti edes hidastunut, vai vaikuttaako tuohon enemmän se, että tosi monien mallien hinnat ovat nousseet sille tasolle, että menee yli 50k€ karvalakkinakin. Mieleen tulee ainakin VW id4 ja Hyundai Ioniq5.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten harhaanjohtavaa. Kotonani sähkön hinta per/kWh on 16cnt. Mikä onkin kohtuu edullinen vielä markkinatilanteeseen nähden. Kuitenkin kun lisäänkin tähän sähkönsiirrosta aiheutuvan kulun, nouseekin kotilatauksessa autooni lataama hinta 33cnt per kWh.
Teslani about tyhjästä täysteen hinnaksi tulee siis keskimäärin n. 25€. Millä pystyn ajamaan n. 500km perusajoa pk seudulla.
Taloutemme toisella Toyota Auris Hybridillä pääsee tankillisella n. 900km. Tankillinen maksaa nykyhinnoilla täyteen bensavalolta n. 80€.

Tähän peilaten Teslani 900km kustantaisi minulle 45€/900km. On se edelleen Teslan hyväksi n. 40€/1000km, mutta turha näitä on laskea kun rahoitus sen verran suuri kuukausittain että halvempi se olisi Auriksella ajella - jos haluaisi vaan tinkiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On muuten harhaanjohtavaa. Kotonani sähkön hinta per/kWh on 16cnt. Mikä onkin kohtuu edullinen vielä markkinatilanteeseen nähden. Kuitenkin kun lisäänkin tähän sähkönsiirrosta aiheutuvan kulun, nouseekin kotilatauksessa autooni lataama hinta 33cnt per kWh.
Teslani about tyhjästä täysteen hinnaksi tulee siis keskimäärin n. 25€. Millä pystyn ajamaan n. 500km perusajoa pk seudulla.
Taloutemme toisella Toyota Auris Hybridillä pääsee tankillisella n. 900km. Tankillinen maksaa nykyhinnoilla täyteen bensavalolta n. 80€.

Tähän peilaten Teslani 900km kustantaisi minulle 45€/900km. On se edelleen Teslan hyväksi n. 40€/1000km, mutta turha näitä on laskea kun rahoitus sen verran suuri kuukausittain että halvempi se olisi Auriksella ajella - jos haluaisi vaan tinkiä.
Missä päin Suomea tuollainen sähkön siirron hinta on?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Missä päin Suomea tuollainen sähkön siirron hinta on?
No juu, siirron perusmaksua ei kyllä oikein pitäisi tähän laskea mukaan. Paitsi tietysti jos sähköliittymä on olemassa vain auton latausta varten.
Mutta esim Carunan siirtohinnoilla (7,35snt/kWh + 25€/kk) tuollaiseen siirron hintavaikutukseen päässee n 400kWh (~2700km) kuukausikulutuksella.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

444

Jäsen
Muakin rupesi kiinnostamaan tuo laskukaava. Mulle sähkö maksaa 14,3c/kWh, siirron ja veron kanssa n. 22c/kWh. Ja tämä sentään on Carunan alueella eli siirto on moneen muuhun nähden kallis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös