Sähköautoilu

  • 498 392
  • 4 586

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä on näin ja tulee myöhemmin pienenemään veroin tms. maksuin, vaikka sähkön hinnat palaisivatkin lähemmäs 10s/kWh.

Tähän ”tulee myöhemmin pienenemään” ei oikein ole perustetta, jos puhutaan rahasta, siinähän ero on ihan suoraan kasvanut sähköautoilun hyväksi. Suhteellinen ero (kuten ilmeisesti opelix vertaili saamatta sanottua sanaa suhteellinen) voi kaventuakin sillä, että kumpainenkin kallistuu.

Ei ole juuri horisonttia sille, että mikäli jokin kilometripohjainen vero tms. tulisi, se tulisi jotenkin pienempänä polttomoottoriautoihin. Jos euromääräisesti kumpikin kallistuu saman verran, suhteellinen ero toki pienenee.

Tadun laskelmassahan puhuttiin rahasta, jossa ero on ihan suoraan kasvanut sähköautoilun hyväksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä se siltä vaikuttaa, että oma soutaminen ja huopaaminenkin sai päätöksen. Monet koeajot takana ja osa autoista kahteenkin kertaan. Torstaina lähti sitten tilaukseen Polestar 2 ”karvalakkina”. Tosin pilot lite paketin otin, eli adaptiivinen vakkari ja pari muuta juttua tuli mukaan siinä. Jäi silti hankintatuen rajan alle. Helmikuussa olisi alustavasti ainakin toimitus.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
No mitäs luulet sähkön maksavan kaupallisilla asemilla? Ei alle 50 sentin irtoa.
Oliko tästä jotain faktaakin tarjolla?

Mun soppari on 6.2 snt ja lokakuun alusta 14,39 snt.

Siirrot ja verot päälle niin 100 km hki-lahti väli sähköllä maksaa nyt noin 20 kw x 12 snt = 2,4 euroa. Jatkossa noin 20 x 20 snt = 4 euroa.

Bensiinillä Octavian kulutus moottoritiellä jotain 6,5 litraa satasella. Joten ennen kriisiä hinta 6,5l , 1,6 eur = 10,4 euroa. Näillä bensan hinnoilla siis Ä 6,5 x 2,1 = 13,65 euroa.

Summa summarum. Mun sähkön hinta 2,5 kertaistuu, mutta silti bensalla ajelu on kallistunut enemmän tänä vuonna.
Just näin. Vaikka sähkön hinta pompsahti siirtoineenkin myös täällä (tai siis pompsahtaa tuossa ensi viikolla) 70 % kalliimmaksi (ei enempää, kiitos Carunan valmiiksi korkeiden siirtohintojen), niin sähköautoilu olisi edelleen täysi no-brainer täälläkin. Diesel-Pasuuna vetäisee esim. n. 4,5l satkulla maantieajossa (kyläajelulla paljon enemmän) ja löpöä saa n. 2,2€/l tällä hetkellä. Vähän vajaa kymppi menee euroja sataan kilometriin, sähköllä pääsisi tuohon 4€ pintaan. Ero on tosiaan kaventumassa, mutta jos olisi pinkka kunnossa en miettisi hetkeäkään mitään muuta vaihtoehtoa. Mutta saahan niitä kauhukuvia maalailla.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä se siltä vaikuttaa, että oma soutaminen ja huopaaminenkin sai päätöksen. Monet koeajot takana ja osa autoista kahteenkin kertaan. Torstaina lähti sitten tilaukseen Polestar 2 ”karvalakkina”. Tosin pilot lite paketin otin, eli adaptiivinen vakkari ja pari muuta juttua tuli mukaan siinä. Jäi silti hankintatuen rajan alle. Helmikuussa olisi alustavasti ainakin toimitus.
Täällä ollaan samoissa tuumissa ja ajatuksissa. Samaa peruspollea pilotilla tässä suunnitellut, mutta kun olen itselleni "luvannut", etten "harmaata" autoa osta ja tuen sisään pitäisi kärry ujuttaa. Kaikilla muilla väreillä tuo kärryn hinta painuu niukasti, mutta riittävästi yli hankintatukirajan. Tuki-Harmaa vai Midnight/Black/Snow: eroa lopullisessa hinnassa kolme kiloa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä ollaan samoissa tuumissa ja ajatuksissa. Samaa peruspollea pilotilla tässä suunnitellut, mutta kun olen itselleni "luvannut", etten "harmaata" autoa osta ja tuen sisään pitäisi kärry ujuttaa. Kaikilla muilla väreillä tuo kärryn hinta painuu niukasti, mutta riittävästi yli hankintatukirajan. Tuki-Harmaa vai Midnight/Black/Snow: eroa lopullisessa hinnassa kolme kiloa.
Saako kolmella kilolla yliteippauksen juuri haluamaasi väriin? Saa ja rahaa jää vielä muuhunkin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Täällä ollaan samoissa tuumissa ja ajatuksissa. Samaa peruspollea pilotilla tässä suunnitellut, mutta kun olen itselleni "luvannut", etten "harmaata" autoa osta ja tuen sisään pitäisi kärry ujuttaa. Kaikilla muilla väreillä tuo kärryn hinta painuu niukasti, mutta riittävästi yli hankintatukirajan. Tuki-Harmaa vai Midnight/Black/Snow: eroa lopullisessa hinnassa kolme kiloa.
Saman ongelman kanssa painin itsekin. En tykkää harmaasta väristä, mutta sain perusteltua tuon itselleni sen takia, että se on lähempänä valkoista kuin hopeaa kuitenkin. Eli ei ihan perus harmaasta/hopeasta väristä puhuta kuitenkaan.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Täällä ollaan samoissa tuumissa ja ajatuksissa. Samaa peruspollea pilotilla tässä suunnitellut, mutta kun olen itselleni "luvannut", etten "harmaata" autoa osta ja tuen sisään pitäisi kärry ujuttaa. Kaikilla muilla väreillä tuo kärryn hinta painuu niukasti, mutta riittävästi yli hankintatukirajan. Tuki-Harmaa vai Midnight/Black/Snow: eroa lopullisessa hinnassa kolme kiloa.
Mun kaks edellistä autoa on ollut harmaita mutta sehän sopiikin mersuun. Olispa varaa upgreidata edelleen hybridi täyssähköiseen johtotähteen. Taitaa vaan pinkka pakottaa siirtymään pari segmenttiä alaspäin, koska polttomoottoria en enää hanki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän täällä keskustella asioista yleisellä tasolla. Naapurin Penakin ajelee dieselillään 10 vuotta sitten ostamillaan polttoöljyillään jotka hän on varastoinut. Maksoi 80 c/litra.
Onneksi sinä et päätä mistä täällä keskustellaan. Jos päättäisit niin tuskinpa tätä keskustelua edes sallittaisiin. Taidan kohta provosoidakseni kertoa OMISTA kokemuksistani 1,5 viikkoa vanhan Skoda Enyaqin kanssa kunhan kerkeän.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onneksi sinä et päätä mistä täällä keskustellaan. Jos päättäisit niin tuskinpa tätä keskustelua edes sallittaisiin. Taidan kohta provosoidakseni kertoa OMISTA kokemuksistani 1,5 viikkoa vanhan Skoda Enyaqin kanssa kunhan kerkeän.

No ei oteta nyt liian tosissaan. Välillä tulee provosoitua tylsyyksissään.

Kerro ihmeessä, kyllä se seuraava auto itsellänikin lienee sähkövempele ihan nyt riippumatta kuinka pohjoiseen on päästävä. Eiköhän tuo infrakin ala hitaasti mutta varmasti latauksissa kehittyä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saako kolmella kilolla yliteippauksen juuri haluamaasi väriin? Saa ja rahaa jää vielä muuhunkin.
Meinaatko, että laadukkaan teipin saa alle kolmeen tonttuun? Ei ainakaan kiveniskunkestävää ppf:ää saa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Taitaa olla hybrid paras vaihtoehto tällä hetkellä. Käyttää molempia eli sähköä ja bensaa, mutta akkuja ei tarvitse ladata erikseen. Toki hybridiä pitää myös osata käyttää oikein, jos haluaa säästää bensaa eli pitää käyttää mahdollisimman paljon vakionopeudensäädintä kaupunkiajossa eli pienillä nopeuksilla. Silloin ainakin oman Toyota-hybridin ajotietokone siirtää voimansiirron suurimmaksi osaksi sähkömoottorille ja kun autossa on vakkari joka automaattisesti hidastaa edessäolevan liikenteen mukaan eikä vakkaria tarvitse koko aikaa rämplätä. Toki voi aina kontrolloida vakkaria itsekin kaasupolkimella, mutta se on kaupunkioloissa haastavaa. Kun ostin auton, niin testasin tuota mukautuvaa vakionopeudensäädintä ajamalla töihin kaupunkiin enkä joutunut kertaakaan koskemaan kaasu-/jarrupolkimeen liikennevaloja lukuunottamatta. Ainakin omassa Toyotassani se toimii todella hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meinaatko, että laadukkaan teipin saa alle kolmeen tonttuun? Ei ainakaan kiveniskunkestävää ppf:ää saa.
Ei se kolmen tontun lisähinta siitä toivotusta maalistakaan tuo mukanaan kiveniskun kestoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taitaa olla hybrid paras vaihtoehto tällä hetkellä.
Riippuu, kenen tarpeita kysytään. Tulin juuri reilun 800 kilsan päiväajoilta kotiin, sähköihin kotilataus huomioiden kului 40 euroa eli 5e/100km. Motarilla vauhtia 130-140, maantiellä 105 ja 85, eli ihan perusnopeuksia. Ei paha, varsinkin kun tuo pätkä motaria Mäntsälästä Heinolaan söi suhteessa selkeästi eniten sähköä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuohan se teippi kuitenkin yhden lisähidasteen lentävän ryönän ja maalin väliin.
Perusteippi ei käytännössä suojaa sen enempää kuin keraaminen pinnoitekaan, näin olen isojen poikien kuullut puhuvan. Jos nyt joku alan ammattilainen on ketjussa, niin saa ampua alas edellisen. Käytännössä kuitenkin nastoilta ja pikkukiviltä suojaa vain ppf-kalvo, jonka vetäminen koko autoon ottaa mallista riippuen sen 5000-6000 euroa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Riippuu, kenen tarpeita kysytään. Tulin juuri reilun 800 kilsan päiväajoilta kotiin, sähköihin kotilataus huomioiden kului 40 euroa eli 5e/100km. Motarilla vauhtia 130-140, maantiellä 105 ja 85, eli ihan perusnopeuksia. Ei paha, varsinkin kun tuo pätkä motaria Mäntsälästä Heinolaan söi suhteessa selkeästi eniten sähköä.
Totta. Hybrid ei ole pitkillä matkoilla niin paljon parempi kuin tavallinen bensiini-auto, koska hybrid käyttää suurimmissa nopeuksissa bensamoottoria ja vähemmän sähköä. Silti suurin osa autoilijoista ajaa suurimman osan ajoistaan kaupunkialueella mennessään töihin ja silloin hybrid loistaa. Itselläni keskiarvo 1.8 litran moottorilla 4,7L/100km, siis kaupunki- ja moottoritien keskiarvo ja tykkään antaa kaasua oikein kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Totta. Hybrid ei ole pitkillä matkoilla niin paljon parempi kuin tavallinen bensiini-auto, koska hybrid käyttää suurimmissa nopeuksissa bensamoottoria ja vähemmän sähköä. Silti suurin osa autoilijoista ajaa suurimman osan ajoistaan kaupunkialueella mennessään töihin ja silloin hybrid loistaa. Itselläni keskiarvo 1.8 litran moottorilla 4,7L/100km, siis kaupunki- ja moottoritien keskiarvo ja tykkään antaa kaasua oikein kunnolla.
Oma ajoprofiili on juuri mainitsemasi. En silti saanut enää perusteltua itselleni polttomoottoria/hybridiä, vaikka se varmasti halvemmaksi tulisikin. Kai se sitten on niin, että jostain mukavuuksista on vain valmis maksamaankin ja sähköautoilu taitaa olla yksi niistä. Tai aika näyttää onko asia näin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oma ajoprofiili on juuri mainitsemasi. En silti saanut enää perusteltua itselleni polttomoottoria/hybridiä, vaikka se varmasti halvemmaksi tulisikin. Kai se sitten on niin, että jostain mukavuuksista on vain valmis maksamaankin ja sähköautoilu taitaa olla yksi niistä. Tai aika näyttää onko asia näin.

Ei se oikein millään matematiikalla edes tule halvemmaksi, ainakaan juuri nyt. Lisäksi kun joitain (toki vähiä) kv-esimerkkejä katsoo phevien myynti tippuu sitä tahtia, että arvonalenemakin lienee suhteessa pian aivan muuta kuin täyssähköillä. Vielä joskus 3-4 vuotta sitten pheveille oli paljon järkeviä oston paikkoja, kun täyssähköjen valikoima erityisesti edullisemmassa päässä oli varsin paljon heikompaa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Oma ajoprofiili on juuri mainitsemasi. En silti saanut enää perusteltua itselleni polttomoottoria/hybridiä, vaikka se varmasti halvemmaksi tulisikin. Kai se sitten on niin, että jostain mukavuuksista on vain valmis maksamaankin ja sähköautoilu taitaa olla yksi niistä. Tai aika näyttää onko asia näin.
Itselläni taas oli sähköautoa vastaan akut ja niiden paino ja epäluotettavuus jne. Sähköautot ovat kuitenkin aika uusia ja tekniikka on uutta eli vasta lapsenkengissä. Akut ovat se suurin ongelma ja esimerkiksi Saksassa on Teslojen "hautausmaa" akkujen vuoksi, koska uudet akut maksavat helvetin paljon ja on helpompi haudata auto takuun muodossa.
 

Vatso

Jäsen
Oikein Teslojen hautausmaa Saksassa ja mitäköhän tämä edes tarkoittaa "on helpompi haudata auto takuun muodossa"? Ihme kun tähän samaan ei saatu vielä vetyautoja jotenkin sotkettua mukaan, kun sehän se Toyotan kruununjalokivi tulee olemaan ja polkee kaikki sähköautot jalkoihinsa ihan hetkenä minä hyvänsä.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Mihin miinaan mä nyt astun, mutta eihän tämä tekniikka suinkaan uutta ole? Sähkömoottori on jo vanha keksintö, eikö siihen todennäköisesti ole mitään suuria mullistuksia tulossa lähiaikoina?
Millon puhuin sähkömoottorista muualla kuin hybridissä? Kerroin tuolla aikaisemmin, että akut ovat se sähköautojen ongelma. Lue uudestaan, kiitos. Mikä on sähköautojen suurin ongelma? Mitä luulet?
 
Viimeksi muokattu:
Millon puhuin sähkömoottorista muualla kuin hybridissä? Kerroin tuolla aikaisemmin, että akut ovat se sähköautojen ongelma. Lue uudestaan, kiitos. Mikä on sähköautojen suurin ongelma? Mitä luulet?
Mjoo, hieman samanlainen toteamus kuin "enpä osta autoa, kun tuo auton polttomoottori on potentiaalisesti aika iso ongelma"

Periaatteessa aivan käypä toteamus, mutta ei oikeastaan tarkoita yhtään mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös