No jos saa plugarista kertoa kokemuksia, niin voin muutaman sanan sanoa.
Vaihdoin viime kesänä juuri näihin aikoihin oman Ford Focuksen (bensa) astetta isompaan Fordiin, eli Ford Kuga plug in hybridiin. Kilometrejä on tullut vuoden aikana 18 000 km ja olen ollut hyvin tyytyväinen autoon. Arkiajot menevät täysin sähköllä ja valmistajan lupaama range on 65 km. Kesän aikana useamman kerran on kuitenkin ollut taulussa lukemat 73 tai 74 km, kun olen autoa taloyhtiön parkkipaikalla latauspisteestä ladannut. Huiput ovat olleet jopa 93 km, mutta kyllä tuolloin kilometrit myös vähän normaalia nopeammin sulivat, kun painoin kaasupoljinta vähän hanakammin. Eli oli vähän tullut "Lapin lisää" Fordin mittaristoon.
Talvella range tippuu sitten puoleen, eli täyteen ladattuna akku on 32-36 km. Herkästi auto yrittää myös käynnistää polttomoottoria, jos ei ole esilämmittänyt autoa valmiiksi, kun lähtee liikkeelle. Muuten on ollut hyvä talviauto enkä ole vielä toistaiseksi jäänyt jumiin etuvetoisella autollani. Focuksella tuli pari kertaa jäätyä jumiin, kun ajattelin, että kyllähän mä tosta menen, mutten sitten mennytkään.
Tehtiin kesällä perheen kanssa kesälomareissu Suomessa ja oli mukavaa, kun ei tarvinnut pysähdellä pidemmäksi ajaksi autoa lataamaan, vaan nopea tankkaus ja takaisin matkaan. Iltaisin sitten hotellissa auto lataukseen ja seuraavana päivänä autolla kaupunkia tutkimaan sähkön voimin. Tien päällä auto lataa (onko se oikea termi nyt sitten regeneroi) ajoakkua jarruttaessa tai kun nostan jalan kaasulta.
Minäkin tein kovasti laskelmia, että kannattaako mun vaihtaa plugariin tai täyssähköön ja mietin pääni puhki autonvaihtoa. Lopulta vedin kylmästi ostohousut jalkaan ja vaihdoin autoa isompaan, kun esim. viime kesän kesälomareissulla alkoi Focuksen tilat tulemaan vastaan. Samalla tuli siirryttyä hybridien maailmaan. Nyt en enää vaihtaisi pienempään tai bensaversioon takaisin.
Ajelen tällä nyt vielä varmaan 3-5 vuotta ja sitten hyvin suurella todennäköisyydellä vaihdan täyssähköön.