Sähköautoilu

  • 496 351
  • 4 583

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Noin 400€/kk on tuolla summalla osamaksut. 2,5% todelliset korot ja aika 6 vuotta. Toki onhan tuokin rahaa, mutta ei todellakaan tarvitse olla mikään ylimpään tuloluokkaan kuuluva henkilö, että noita pystyy ostella. Ihan siellä keskituloisissa ja allekin on omassa kuplassa 50k€ autoja osteltu.
Tuota hankintaproblematiikkaa jo tuolla aiemmin pohdin omalta kohdalta. 400-600€/kk kuudeksi vuodeksi on aika kova kontrahti kun siihen laskee päälle vakuutukset ja renkaat ja jotain huoltoja(menee ainakin yhdet kesä- ja talvirenkaat tuossa ajassa). Ja kai se energia jotain maksaa. Tällä hetkellä laskelmat näyttää hyvältä, mutta mulla on kutina, että tuossa kuudessa vuodessa tilanne tulee muuttumaan huonompaan suuntaan. Keskituloiset ostaa hyvinkin 50k€ autoja kun ovat ns uudehkojen autojen putkessa ja paalua on jo kiinni. Se ongelma juurikin on, että jos pitää lyödä se 30-50k€ kun ei ajele ns uudemmalla nyt, niin aika lailla tiukille voi mennä. Orastava taantuma, nousevat elinkustannukset(inflaatio syö toki autolainaa, jos saa palkkaansa kompensoitua samalla) ei houkuta pitkiin diileihin, mutta mä olenkin nuuka mies.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään soitti automyyjä ioniq 5 saapuu näillä näkymin 3kk etuajassa jo tämän vuoden puolella. Samalla varmistui, että tulee alkuperäistä tilausta vähän isommalla akulla ja akun esilämmityksellä. Kelpaa!
Aika hyvät bonukset.

Itsellä saapui Enyaq 80x myös ajoissa keskiviikkona. Myyjän mukaan osa Enyaq-tilauksista seisoo, koska Skodalla on osa vanteista loppu. Omat 19” regulus -vanteet ovat kuulemma sellaiset, että tilaukset liikkuvat. Mukana tuli myös pyytämättä ja yllättäen ilmaiseksi automaattinen pysäköintiavustaja. Uskaltaakohan tollasta edes kokeilla, James Bond meininkejä tollaiset itse ajavat autot…

Kivalta tuntuu. Mukavasti tuo nelikko myös kiihtyy, vaikka ei varmasti mikään Teslan veroinen olekaan. 265 heppaa riittänee perheautolle. En ollut tuota halvinta Loft-sisustaa ennakkoon nähnytkään kun koeajoautoissa oli nahat. Onneksi ei maksettu niistä ylimääräistä. Todella hieno tämä perussisustakin on!

Tuo led-valo keula (crystal face) on kyllä läppä hieno. Täysin turha, mutta upea.
 
Viimeksi muokattu:

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika hyvät bonukset.

Itsellä saapui Enyaq 80x myös ajoissa keskiviikkona. Myyjän mukaan osa Enyaq-tilauksista seisoo, koska Skodalla on osa vanteista loppu. Omat 19” regulus -vanteet ovat kuulemma sellaiset, että tilaukset liikkuvat. Mukana tuli myös pyytämättä ja yllättäen ilmaiseksi automaattinen pysäköintiavustaja. Uskaltaakohan tollasta edes kokeilla, James Bond meininkejä tollaiset itse ajavat autot…

Kivalta tuntuu. Mukavasti tuo nelikko myös kiihtyy, vaikka ei varmasti mikään Teslan veroinen olekaan. 265 heppaa riittänee perheautolle. En ollut tuota halvinta Loft-sisustaa ennakkoon nähnytkään kun koeajoautoissa oli nahat. Onneksi ei maksettu niistä ylimääräistä. Todella hieno tämä perussisustakin on!

Tuo led-valo keula (crystal face) on kyllä läppä hieno. Täysin turha, mutta upea.
Sanoisin, että uskaltaa kyllä käyttää sitä pysäköintiavustajaa. Itsellä kokemusta Tiguanin vastaavasta ja lienee jokseenkin samaa softaa ja rautaa myös Skodassa. Erityisesti taskuparkissa ihan kätevä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään soitti automyyjä ioniq 5 saapuu näillä näkymin 3kk etuajassa jo tämän vuoden puolella. Samalla varmistui, että tulee alkuperäistä tilausta vähän isommalla akulla ja akun esilämmityksellä. Kelpaa!

Mikä varustelu, koska tilaus? Nämä tuntuvat olevan Kia/Hyundai-akselilla nyt täysin randomhommia. Speksithän kertovat, että tulee MY23, jota toki nyt lie ainoa mitä linjalla tehdään enää.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mikä varustelu, koska tilaus? Nämä tuntuvat olevan Kia/Hyundai-akselilla nyt täysin randomhommia. Speksithän kertovat, että tulee MY23, jota toki nyt lie ainoa mitä linjalla tehdään enää.
Huhtikuun puolessa välissä tilattiin Premium nelikko tehdasvärillä ja peräkoukulla. Värinä kelpasi tehdasväri, joka tuohon vielä tulee mystic green olivena.

Lueskelin fb:stä, että monelle syksyllä luvatulle autolle on myös tullut viivästyksiä, joten tämä aikaistuminen oli kyllä todella positiivinen yllätys.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huhtikuun puolessa välissä tilattiin Premium nelikko tehdasvärillä ja peräkoukulla. Värinä kelpasi tehdasväri, joka tuohon vielä tulee mystic green olivena.

Lueskelin fb:stä, että monelle syksyllä luvatulle autolle on myös tullut viivästyksiä, joten tämä aikaistuminen oli kyllä todella positiivinen yllätys.

Joo, kuulostaa kyllä todella nopealta. Hyvä tuuri käynyt.
 
Minulla on tarjous sisällä Ioniq 5:stä, ja tuli tänään myyjältä viestiä että ensi viikolla hinnat nousisivat. Taitaa siis jatkossa mennä yli 50 000 € hankintatukirajan tuokin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Minulla on tarjous sisällä Ioniq 5:stä, ja tuli tänään myyjältä viestiä että ensi viikolla hinnat nousisivat. Taitaa siis jatkossa mennä yli 50 000 € hankintatukirajan tuokin.
Alennuksen kanssa pääsee jatkossakin varmasti alle. Minä tilasin nyt sitten Enyaqin. Myyjä sanoi kanssa, että ajoitus on ihan hyvä eli myös Skodan hinnat nousee 1.9.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noh kyllä itse ajoin kolmea eri Teslaa, eli muut kuin X ja kyllä viimeistely sekä ajettavuus ovat muuta kuin premiumia, mutta kuten täällä joku totesi niin ei sen kuulukaan olla Premium, tosin sitä se on käyttöliittymien osalta.
Käyttöliittymä kokonaisuutena (softa + latausverkosto) ja voimalinja. Noi on ne, missä muut keskituloisen ulottuvissa olevat sähköautot vielä jäävät Teslalla. Uudet kolmoset eivät enää ole niin rämiseviä - mulla on vertailukohtaa '19 ja '21 vuosimalleista - mutta jäävät laadun tunnussa perinteisille premiumbrändeille. Ajettavuutta en osaa vertailla niin laajasti, koska kokemusta ei riittävästi ole, mutta uskon kyllä pintakovan M3:n alustalle ja suht pikkutarkalle ohjaustuntumalle olevan parempiakin vaihtoehtoja. BMW:t, Porsche Taycan ja Polestar 2 ovat saaneet kaikki kehuja ajettavuudesta, Teslaa kehutaan yleensä muista jutuista. Tuskin sattumaa, ja ehkä uskon tässä enemmistöä. Helvetti, kun saisi joskus aikaa lähteä tekemään koeajoja.

Se, mikä kokonaisuus sitten kullekin sopii, on makuasia. Itse huumaannuin M3P:n voimasta, ja edelleenkin se tuntuu vain helvetin hauskalta, mutta valehtelisin, jos väittäisin, etten kaipaisi hiukan mukavampaa ajotuntumaa näillä Suomen teillä. Uudella asfaltilla ei mitään ongelmaa, mutta kun uutta asfalttia ei näillä leveysasteilla seuraavaksi kevääksi tahdo riittää.

Sanotaan nyt näin, että tykkään edelleen autostani todella paljon, mutta suoranainen fanipoikamainen huuma on karissut tässä kilometrien kuluessa. Teslalle silti hattu korkealle, että on raivannut tietä ja ajatellut osin koko autoilua uusiksi. Peesissä on helppo hiihtää.
 

Glove

Jäsen
Tähän eri sinänsä, että eikös lähes kaikilla tuloluokilla ole varaa ostaa sähköauto kun tänä päivänä sen saa ostettua kuitenkin osamaksulla, eikö tarvitse omalta säästötililtä repäistä mitään 50-60k€ summaa autoon. Se on sitten eri asia, että huvittaako maksaa osamaksuerää, arvonalenemaa jne.
Ei ainakaan oma budjetti venyisi osamaksun maksamiseen. Laskinkin sen kerran, paljonko se lisäisi autoiluun menevää rahaa vaikkei edes ottaisi arvonalenemaa huomioon ja tulin siihen tulokseen, että tuolla velattomalla polttisautolla ajelu saa kelvata.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei ainakaan oma budjetti venyisi osamaksun maksamiseen. Laskinkin sen kerran, paljonko se lisäisi autoiluun menevää rahaa vaikkei edes ottaisi arvonalenemaa huomioon ja tulin siihen tulokseen, että tuolla velattomalla polttisautolla ajelu saa kelvata.
Et varmasti ole ainoa, joka laskee näin. Samalla sitä nykyisen kaluston elinikää pidennetään huolto huollolta, kun epävarmuus siitä, mihin kannattaa investoida, kasvaa.

Hyvä niin. Pitkä elinkaari on ekologista. Samalla se sinun ensimmäinen sähköautosi on kehittyneempi, kuin mitä olisi jos ostaisit sen nyt. Samoin latauspaikkoja on enemmän.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt saisin itsekin vapaan autoedun työsuhde-etuna ja tuon kannattavuutta ja sähköautoon vaihtamista olen tässä laskeskellut. Hakusessa perhekokoluokan auto, johon saisi vetokoukun ja mielellään neliveto, joka toki ei ole ehdoton. Taitaa sähköautossa kuitenkin painoa olla sen verran ettei ole takavetoisen dieselin liikkeellelähtöongelmia talvella(?) Nykyinen Mersun E-sarjan dieselfarkku ei ole yhtään liian iso, eli kovin paljoa tuosta pienempään ei viitsisi vaihtaa.

Skoda Enyaq ja Mersun EQB ovat sellaisia joiden renkaita ajattelin mennä liikkeeseen potkimaan. Onko noista jollain kokemuksia että miten ajavat asian perheautoina (2 turvaistuinta, koira, rattaat ja viikon kamat pitäisi mahduttaa taakse). Millaiset toimitusajat noissa tällä hetkellä on? Onko suositella muita isoja perheautoja suunnilleen samassa hintaluokassa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skoda Enyaq ja Mersun EQB ovat sellaisia joiden renkaita ajattelin mennä liikkeeseen potkimaan. Onko noista jollain kokemuksia että miten ajavat asian perheautoina (2 turvaistuinta, koira, rattaat ja viikon kamat pitäisi mahduttaa taakse). Millaiset toimitusajat noissa tällä hetkellä on? Onko suositella muita isoja perheautoja suunnilleen samassa hintaluokassa?
Täytyykö puolisokin saada kyytiin? Jos ei, niin sitten Enyaq varmaan menee helposti. Jos täytyy, niin sitten riippunee koirasta ja rattaista. Ei se Enyaqin takaboksi mikään jättimäinen ole, selvästi pienempi kuin vaikka Octaviassa. Takapenkeillä sitten tilaa on kyllä valtavasti eli sinne lasten jalkoihin saa kyllä tavaraa pakattua. Tuo ei varmaan selviä kuin kokeilemalla ja ottamalla turvaistuimet mukaan koeajolle...
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Onko suositella muita isoja perheautoja suunnilleen samassa hintaluokassa?
Omat Hyundai-lasit päässä, niin suosittelisin tutustumista myös Ioniq 5:een. Takapenkin tilavat ja liikuteltavissa sen mukaan tarvitseeko lisätilaa takapenkeille, vai takakonttiin. PEräkontti taitaa Enyaqissa olla kuitenkin hieman isompi. Ahdasta tuolla kokoonpanolla varmaan tulee muissakin malleissa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Millaiset toimitusajat noissa tällä hetkellä on?
12-13 kk luvattiin Enyaqin toimitusajaksi, kun viime viikolla tilasin. Minusta sisätilat Kiassa ja Hyundaissa ovat selkeästi pienemmät, mutta tämä on silmämääräinen arvio, joten toki kannattaa itsekin testata.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omat Hyundai-lasit päässä, niin suosittelisin tutustumista myös Ioniq 5:een. Takapenkin tilavat ja liikuteltavissa sen mukaan tarvitseeko lisätilaa takapenkeille, vai takakonttiin. PEräkontti taitaa Enyaqissa olla kuitenkin hieman isompi. Ahdasta tuolla kokoonpanolla varmaan tulee muissakin malleissa.
Enyaqissa tosiaan ei ole liikuteltavat takapenkit mikä on sääli. Takana istuvilla on tilaa niin paljon, että voisi helpohkosti ottaa 5-10 cm lisää takaboksiin, varsinkin jos takana istuu vaan lapsia. Kuulostaa siis järkevältä ominaisuudelta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
12-13 kk luvattiin Enyaqin toimitusajaksi, kun viime viikolla tilasin. Minusta sisätilat Kiassa ja Hyundaissa ovat selkeästi pienemmät, mutta tämä on silmämääräinen arvio, joten toki kannattaa itsekin testata.

Sisätilat ei ole (jos siis kabiinia tarkoitat), varsinkaan i5, kun penkit liikkuvat edestakaisin. Päinvastoin, pidempi akseliväli tekee lisää tilaa. Konttitila sen sijaan on todella paljon pienempi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja alkuperäiseen, jos on oikea tarve isolle tilalle, juuri nyt se vaihtoehto olisi varmaankin Maxus Euniq 6. Rangessa ja latauksessa sitten antaa tasoitusta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nyt saisin itsekin vapaan autoedun työsuhde-etuna ja tuon kannattavuutta ja sähköautoon vaihtamista olen tässä laskeskellut. Hakusessa perhekokoluokan auto, johon saisi vetokoukun ja mielellään neliveto, joka toki ei ole ehdoton. Taitaa sähköautossa kuitenkin painoa olla sen verran ettei ole takavetoisen dieselin liikkeellelähtöongelmia talvella(?) Nykyinen Mersun E-sarjan dieselfarkku ei ole yhtään liian iso, eli kovin paljoa tuosta pienempään ei viitsisi vaihtaa.

Skoda Enyaq ja Mersun EQB ovat sellaisia joiden renkaita ajattelin mennä liikkeeseen potkimaan. Onko noista jollain kokemuksia että miten ajavat asian perheautoina (2 turvaistuinta, koira, rattaat ja viikon kamat pitäisi mahduttaa taakse). Millaiset toimitusajat noissa tällä hetkellä on? Onko suositella muita isoja perheautoja suunnilleen samassa hintaluokassa?

Meillä sama kokoonpano. 2,5v tyttö, 5kk poika, kultainennoutaja ja isot rattaat. Takana meillä vielä kulkukoira.comista hommattu koiraveräjä väliseinällä. Aika tiukkaa tekee vielä tällä hetkellä saada kaikki mahtumaan viikoksi. Talvella on pakko pitää suksiboksia katolla, kesällä saattaa juuri ja juuri viikon kamat mahtua.

Autona siis Enyaq.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Käytiin koeajamassa Ihan vertailun vuoksi nyt myös Tesla Model 3 ja täytyy kyllä myöntää, että tähän mennessä ylivoimaisesti hauskin auto, mitä on tullut ajettua. Oli siihen tehokkaaseen Polestariinkin verrattuna paljon suorituskykyisemmän oloinen ja kaikki toimi vaivattomasti. Ainakaan tunnin ajon aikana ei tullut yhtään asiaa, mikä ärsyttäisi.

Myös Teslasta merkkinä jäi todella positiivinen kuva. Koeajo oli vaivattomin, mitä on tullut koettua autoliikkeissä. Ei mitään turhia lippulappusten täyttämistä vaan suoraan autoon saatesanoilla ”auto on sitten täysin vakuutettu eli omavastuu on 0€, pitäkää hauskaa!”.

Myös tuon tilauksen saisi tehtyä 250€ varausmaksulla ja senkin saisi takaisin jos tilauksen peruu. Tilauksen kuulemma voi perua ilmaiseksi vielä siinäkin kohtaa kun auto on tullut tehtaalta liikkeen pihaan. Menee kuulemma sitten vaan seuraavalle jonosta. Laittoi ajattelemaan!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen voin sanoa, että Performancen vakiovanteet alkavat vituttaa siinä vaiheessa, kun kolmatta vekkiä paikkamaalaa niistä. Siinä on siis vakiona kapeat vanteet ja kumit pakotettu niihin siten, että kapenevat ulospäin. Käytännössä siis ensimmäinen, joka kanttikiveen ottaa, on vanteen laita. Mulla on kuitenkin kohtalaisen hyvä hahmotuskyky näissä parkkeerauksissa ja tullut veivattua erikokoisia autoja taskuihin ympäri pk-seudun, mutta juu ja helvetti. No, onneksi ON TUOTA PAIKKAMAALIA JEMMASSA!

Pitäisi kai opetella ajamaan. Saatana.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Niin siinä sitten kävi.

Tänään lähti Belgiaan viestiä, että rakentakaas Creasemonkeylle Suomeen joutessanne yksi XC40 Recharge.
Saako kysyä, että kuinka pitkä toimitusaika toimitukselle luvattiin. Kävin itse kesäkuussa koeajolla ja erinomainen auto on kyllä kyseessä. Kaupat kaatuivat itsellä tuolloin 1 (vuoden) toimitusaikaan ja rahoituksen ehtoihin (lue koron suuruus).
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Saako kysyä, että kuinka pitkä toimitusaika toimitukselle luvattiin. Kävin itse kesäkuussa koeajolla ja erinomainen auto on kyllä kyseessä. Kaupat kaatuivat itsellä tuolloin 1 (vuoden) toimitusaikaan ja rahoituksen ehtoihin (lue koron suuruus).

Tuosta vuodesta on tultu muutama kuukausi alas. Nyt luvattiin, että auto toimitetaan toukokuussa 2023.

Myyjäliikkeen rahoituksen nykytilaan en osaa sanoa mitään, koska velka omaan autoon otettiin pankista.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Juu, kyllä se vahvasti näyttää siltä, että ajelen vuoden pari tällä nykyisellä viinapolttimella. Mutta mietin tuota hankintakuviota vielä siten, että hyvin monelle se n. 30k€ lainaa tms on tekemätön paikka ja kun ei niitä sähkiksiä ole vielä juurikaan tarjolla käytettynä hintaluokassa 7-15k€. Se saattaa aiheuttaa ison osan siitä melko primitiivisestä änkyröinnistä ja vastustamisesta. Itellä olis siihen varaa joko lainalla tai pienellä järjestelyllä vaikka ns pinkasta, mutta toistaiseksi ei ole luonto antanut periksi moiseen. Kallein auto-ostos on ollut 14k€ Avensikseen joskus -07 tienoilla ja se palveli 12vuotta, toki pitkään kakkosautona. Noh, odottelen niitä käytettyjä vielä ainakin pari vuotta.

Mielenkiinnolla luen käyttökokemuksia jatkossakin.
No jos saa plugarista kertoa kokemuksia, niin voin muutaman sanan sanoa.

Vaihdoin viime kesänä juuri näihin aikoihin oman Ford Focuksen (bensa) astetta isompaan Fordiin, eli Ford Kuga plug in hybridiin. Kilometrejä on tullut vuoden aikana 18 000 km ja olen ollut hyvin tyytyväinen autoon. Arkiajot menevät täysin sähköllä ja valmistajan lupaama range on 65 km. Kesän aikana useamman kerran on kuitenkin ollut taulussa lukemat 73 tai 74 km, kun olen autoa taloyhtiön parkkipaikalla latauspisteestä ladannut. Huiput ovat olleet jopa 93 km, mutta kyllä tuolloin kilometrit myös vähän normaalia nopeammin sulivat, kun painoin kaasupoljinta vähän hanakammin. Eli oli vähän tullut "Lapin lisää" Fordin mittaristoon.

Talvella range tippuu sitten puoleen, eli täyteen ladattuna akku on 32-36 km. Herkästi auto yrittää myös käynnistää polttomoottoria, jos ei ole esilämmittänyt autoa valmiiksi, kun lähtee liikkeelle. Muuten on ollut hyvä talviauto enkä ole vielä toistaiseksi jäänyt jumiin etuvetoisella autollani. Focuksella tuli pari kertaa jäätyä jumiin, kun ajattelin, että kyllähän mä tosta menen, mutten sitten mennytkään.

Tehtiin kesällä perheen kanssa kesälomareissu Suomessa ja oli mukavaa, kun ei tarvinnut pysähdellä pidemmäksi ajaksi autoa lataamaan, vaan nopea tankkaus ja takaisin matkaan. Iltaisin sitten hotellissa auto lataukseen ja seuraavana päivänä autolla kaupunkia tutkimaan sähkön voimin. Tien päällä auto lataa (onko se oikea termi nyt sitten regeneroi) ajoakkua jarruttaessa tai kun nostan jalan kaasulta.

Minäkin tein kovasti laskelmia, että kannattaako mun vaihtaa plugariin tai täyssähköön ja mietin pääni puhki autonvaihtoa. Lopulta vedin kylmästi ostohousut jalkaan ja vaihdoin autoa isompaan, kun esim. viime kesän kesälomareissulla alkoi Focuksen tilat tulemaan vastaan. Samalla tuli siirryttyä hybridien maailmaan. Nyt en enää vaihtaisi pienempään tai bensaversioon takaisin.

Ajelen tällä nyt vielä varmaan 3-5 vuotta ja sitten hyvin suurella todennäköisyydellä vaihdan täyssähköön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös