Mielenkiinnolla seurannut hybridi ja sähköautoskeneä ja tätäkin keskustelua. Kovasti kiinnostaisi hankkia jompikumpi kun iso osa ajosta on kuitenkin suht lyhyttä työmatkaa kaupungissa, alle 30km per suunta. Jonkun verran tulee ajettua pidempiä matkoja <400km sivu about joka toinen kuukausi. Kesälomalla toki vielä enemmän.
Tällä hetkellä ajelen isohkolla flexifuel autolla (Mondeo) ja ei tekisi mieli kovin paljon pienempään vaihtaa ja vetokoukku on omakotiasujana must. Tämän vuoden polttoainekulut hieman vajaa 400€/kk. Huollot pääosin itse tehtynä keskimäärin 400-500€/vuosi neljän vuoden ajalta (olen aika allerginen kolinoille ja nitinöille, joten halvemmallakin varmaan pääsisi). Rengaskulut koko omistuksen aikana 1500€ sisältäen kahdet renkaat ja yhdet aluvanteet. Kilometrejä tullut omistusaikana noin 120tkm.
Nykyisestä menee siis käyttö- ja huoltokulut n.450€/kk. Uusi tai uudehko (2019, alle 70tkm) about samankokoinen taitaa lähteä alkaen 32k€. Tuon kun laskee rahoituksella/lainalla 28k€ (muutama tonni nykyisestä ja tinkaus) ja neljä vuotta niin pyöritään siinä 650-700€/kk. Aika paljon saan ajella että ”säästän” tuon erotuksen pienemmällä kulutuksella. Toki saisin ajella uudella autolla, mutta ei se nyt vielä ihan riitä hankintaperusteeksi.
Kysymys kuuluukin, että onko se vaan ajeltava nykyisellä kunnes bensa/etanoli maksaa 5-6€/l ja vaihto kannattaa vai olenko nyt missannut jotain olennaista? Autoon itsessään en ole oikein koskaan halunnut laittaa isosti rahaa kiinni. Se kun on kovin huono sijoitus ja nykyinen tilanne on markkinapoikkeama (siis se että hinnat ei laske, vaan nousee kysyntäpiikistä johtuen). Tästä johtuen en ole ns kiivennyt autoportaalla ylöspäin, jolloin väliraha/laina olisi luonnollisesti pienempi. Voisin kuvitella että en ole tilanteessa yksin, niin olisi mukava lukea näkökulmia hankintaan ja kuluihin. Verot ja vakuutukset on aina riesana tavalla tai toisella, niitä en tässä eritellyt vai onko se puuttuva palanen siellä?
Onko ilmaista töissä latausmahdollisuutta, tai kotisähköllä edes? säästät tuon polttoaineeseen käyttämäsi 300-400€/kk käyttökuluissa, riippuen vähän, lataatko kotona halvalla sähköllä, vai töissä. Tosin kaupallistenkin latureiden 25snt/kwh ei kovin paha hinta ole. Jo kulutus esim. 15kwh/100km (omassa i3 lähemmäs 10kwh/100km, koska ajan lyhyttä ajoa) niin tällöin käyttövoimakulu on luokkaa 0-2euroa/100km
350-400€ kuukaudesa bensaan, vai sähköauton lyhennykseen? pitkällä vivulla, matalalla kiintällä(!)korolla, ja viimesellä suuremlla maksuerällä jo pelkkä inflaatio syö sinun pitkää lainaasi tehokkaasti
tietty mondeo kokoluokan sähkäri vetokyvyllä on sen jotain +50k€ uutena. Mutta jos saat yhtään sähkärin hankintakustannusta tingittyä, niin kyllähän siitä euroa jää viivan alle.
Jo omilla 15tkm ajoilla vuodessa jää vanhaan bensa-autooni verrattuna säästöä vuodessa liki 2000€ (5.9l x 2.2.€ x 150). Verot tähän päälle, ja jos bensan hinta onkin vaikka sen 3€/l niin laskelma korostuu lähemmäs 3000€
Jos ajat vaikka 50tkm vuodessa, niin kyllähän vuosi säästö polttoaineissa on jo moninkertainen.