Ei se varmaan auta jos se sähkö kulkee siinä tien varrella, mutta ei ole latausasemaa? Vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?
Se sähköverkko auttaa melkoisesti sen infran rakentamisessa. Skeletorin rölläyshän kohdistui tulevaan.
Ei se varmaan auta jos se sähkö kulkee siinä tien varrella, mutta ei ole latausasemaa? Vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?
Ei se varmaan auta jos se sähkö kulkee siinä tien varrella, mutta ei ole latausasemaa? Vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?
Vain toinen näistä asioista on meidän omissa käsissä. Latausinfran voimme rakentaa Suomeen, pidemmän kantomatkan edullista sähköautoa emme voi kansalaisille rakentaa.Mun alkuperäinen viesti tähän ketjuun oli, että edullisella koko kansan käytetyllä sähköautolla olisi hyvä päästä 500-1000 km. Edelleen pidän sitä parempana ideana, kuin kalliin latausinfran rakentamista ihan jokaiseen metsikköön. Se ei ole kovin halpa ratkaisu. Mutta, aika moni näyttää olevan eri linjoilla.
Äkisti katsellen bensan keskihinta on tällä päivämäärällä hieman yli 2,50 euroa, ehkä noin 2,54 lienee lähellä. HS:n 11.3.2021 artikkelin (tuoreempaa tietoa en löytänyt) mukaan suomalaisen bensiiniauton keskikulutus on 6,9 l / 100 km. Tämä näyttäisi tekevän 17,5 euroa / 100 km.
Omalla sähkösopimuksellani siirtoineen ja veroineen tällä hetkellä sähkön hinta on melko tarkkaan 10 snt / kWh - toki nytkähtäisi uudella määräaikaisuudella viitisen senttiä kalliimmaksi. Tämän hetken kelissä sähköauto menee tuonne 15-18 kWh / 100 km.
Aika tarkkaankin kymmenkertainen hinta bensalla. Ennen näitä bensan raketointeja hintaero oli viisin-kuusinkertainen. Erityinen juttu on tässä tietenkin myös se, että sähkön myyntihinnan kasvu ei nosta kilometrin hintaa samassa suhteessa kuin polttonesteen hinnannousu.
Kun nyt kerran kokemusta mitataan, oma sähköautoilukokemus on reilusti kuusinumeroinen, kun PHEV-ajan sähkökilsatkin lasketaan mukaan.
Ehkä siksi moni on eri linjoilla, koska sinä olet väärässä. Oleellista ei ole ajaa akkua täydestä tyhjäksi, vaan saada suht usein ja nopeasti lisää latinkia akkuun. Itse ajelin juuri tänään Länsi-Uudeltamaalta Länsi-Savoon rapiat 300 kilsaa per siivu. Olisin voinut ajaa helposti akun puolesta suoraan perille, mutta se olisi tiennyt pitkää latausaikaa voimavirrasta perillä. Koska en muutenkaan erityisemmin tykkää vetää pitkiä siivuja autossa, pysähdyin Vierumäen superilla about puolivälissä hakemassa kahvin ja kusella, ja kymmenessä minuutissa kilsoja tuli sata, ja näillä pääsin paluumatkalla samaan paikkaan, jossa söimme. Ruokailun aikana akku on 90% rajoitettuna täysi ja nyt kotipihassa on 25 pinnaa jäljellä. Kun pelataan nopeimmalla latausalueella, ei taukojen tarvitse olla pitkiä tai poiketa siitä, mitä normaalisti pitäisi.Mun alkuperäinen viesti tähän ketjuun oli, että edullisella koko kansan käytetyllä sähköautolla olisi hyvä päästä 500-1000 km. Edelleen pidän sitä parempana ideana, kuin kalliin latausinfran rakentamista ihan jokaiseen metsikköön. Se ei ole kovin halpa ratkaisu. Mutta, aika moni näyttää olevan eri linjoilla.
Mistä saa uuden määräaikaisen sähkösopparin millä hinta on siirtoineen ja veroineen 15 senttiä/kWh?
Paljonko koko vuoden todellinen kulutus on, jos kaikki ajot ei osu näille optimaalisimmille keleille?
Itse laskin niin, että sähkö kokonaisuutena on sen 25 senttiä/kWh ja kulutus 20kWh/100km. Voi olla, että kulutus on laskettu turhan optimistisesti ja tuollaiseen ei tule pääsemään, mutta laskin nykyisen bensa-auton kulutuksen vastaavasti vähän yläkanttiin 6l/100km, että sai eron edes noinkin isoksi eli n. 5€ vs 15€.
Kyllä polttisauto pitäisi ihan kilpailun vuoksi suunnitella niin, että sillä pääsee yhdellä tankkauksella 5000 km. Eihän täällä ole kohta asemiakaan muuta kuin suurimmissa kaupungeissa.
Kyllä pienet autot menee. Suzuki Swiftini menee talvella 5,5 l/100km. Ja vielä neliveto silloin kun pito edestä loppuu. Kesällä kulutus 5,2 l/100km, mutta kun oikein yrittää pääsee tasan viiteen.6 litralla sen sijaan en ole ajanut talvikelissä millään autolla.
Pisimmän latauspaikattoman pätkän arvaan tulevan Pokan tielle. Latauspaikat saadaan Leville, Pokan kylään ja Inarin Nesteelle. Siihen Alman baarin ja Inarin väliin jää sitten ~100 km korpitaival. Ennen viimeistä latauspaikkaa on toki Amerikan malliin "Last chance" ilmoitus isoilla kirjaimilla. Sen jälkeen 5 km välein mainos Guttormin hinauspalvelusta (vai oliko Pokan tie vielä Kotavuopion reviiriä).Ilmeisesti et ole kauheasti matkustanut Suomessa. Aja esimerkiksi itärajan läheisyydessä etelästä mahdollisimman pohjoiseen. Siitä voi tehdä muutaman poikittaismatkan itä-länsi välillä laskeutuessasi takaisin etelään. Löydät etsimäsi.
Tai, toisaalta olin väärässä. Julkinen pysäköintipaikka nyt tietenkin voi olla esimerkiksi puiden lastausalue. Tai metsätien alku.
Kyllä pienet autot menee. Suzuki Swiftini menee talvella 5,5 l/100km. Ja vielä neliveto silloin kun pito edestä loppuu. Kesällä kulutus 5,2 l/100km, mutta kun oikein yrittää pääsee tasan viiteen.
Tässä Vantaalla näyttäisi saavan 16 snt / kWh yösähkönä juuri nyt kaikkinensa (nykyinen sopimus ensi vuoden puolelle on tosiaan reilu 9 snt / kWh täysiaikaisena). Yli 20 kWh ei yksikään omassa käytössä ollut sähköauto ole kuluttanut edes talvella, jollei ole joku Volvon hirmu ja kärry perässä. 6 litralla sen sijaan en ole ajanut talvikelissä millään autolla. Juuri nyt mennään alle 2 euroa / 100 km, tuolla uudella hinnalla mentäisiin kolmeen tai hieman alle.
Varmaan jossain siitä kotisähköstä pitää toki se 25 snt/kWh maksaa, ei pk-seudulla kyllä.
Luetun perusteella pitäisin ihmeenä, jos Enyaqilla jäisi kulutus alle 20kWh,
Samalla tavoin huvittuneesti lukenut tätä ketjua. Ensin yrittää suodattaa pois nämä kahden eri ääripään väritys-, valehtelu- ja vääristelyviestit ja sitten lukea ne jäljelle jääneet 10 % viesteistä. Sähköautoilu näköjään herättää tunteita ja siitä keskustelu järjellä vaikuttaa olevan mahdotonta.Hämmentyneenä sivusta seuraillut tämän ketjun tunnelmia. Jos ei tietäisi niin luulisi olevan tukevasti Löylyhuoneen puolella.
Itse suhtaudun autoiluun pragmaattisesti ja mitään intohimoja ei ole kummankaan "leirin" suuntaan. LainaTeslaan olen kuitenkin tutustunut pienen cruisailun merkeissä ja tiesin heti että tässä on henkilöautoilun tulevaisuus, mutta tiedostan että tämä konsepti on vielä pitkään ulottumattomissani.
Yleistyykö sähköautot massojen iloksi millä aikataululla, se jää nähtäväksi. Tuskin kuitenkaan matkapuhelimien nopeudella. Sitä odotellessa molempien ääripäiden pitää vaan sietää toisiaan.
Kyllä se kesällä jää. Itsellä nyt kesällä pyörinyt kulutus siinä 15-16kWh/100km.
Talvellakin ihan mahdollista tuo alle 20kWh/100km.
Laitatko jonkun linkin mistä sitä halpaa sähköä voi ostaa? Pitäisi tehdä uusi sopimus. Vähän yläkanttiin näköjään pistin ulkomuistista, kun alle 23 senttiä/kWh olisi paras tarjous tällä hetkellä.
Luetun perusteella pitäisin ihmeenä, jos Enyaqilla jäisi kulutus alle 20kWh, mutta kaikki on toki kotiin päin, jos näin tulee käymään. Omalla bensa-autolla kulutus on noussut talvella n.0,5l/100km, eli käytännössä ihan olemattomasti verrattuna sähköautoon.
Itse olen huomannut sen, että molemmista ryhmistä löytyy ääripäänsä, mutta väliin jää sekä täällä että arjessa enemmän kuin 10%. Itse asiassa melko moni varsinkin naisista on aika vähän kiinnostunut koko autoilusta, eikä heitä tunnu erityisemmin hetkauttavan, millainen auto on tai millä se auto liikkuu, kunhan liikkuu. Täälläkin muutama nimimerkki tasaisesti käy hämmentämässä soppaa, eikä millään tahdo uskoa, ettei sähköautoiluun päde sellaisenaan kaikki polttisautojen käytänteitä. Onko sitten noiden väitteiden korjaaminen valehtelu ja vääristelyä... Ei ainakaan omalla kohdallani.Samalla tavoin huvittuneesti lukenut tätä ketjua. Ensin yrittää suodattaa pois nämä kahden eri ääripään väritys-, valehtelu- ja vääristelyviestit ja sitten lukea ne jäljelle jääneet 10 % viesteistä. Sähköautoilu näköjään herättää tunteita ja siitä keskustelu järjellä vaikuttaa olevan mahdotonta.
Hintahan riippuu kohteesta, mutta vaikkapa Turku Energian aikasähkö näyttäisi esimerkiksi tässä olevan edullinen. Mahdoton laittaa linkkiä, kun osoite vaikuttaa myyntihintaan.
Noin muuten tämäkin porsaanreikien kyselytulva on tuttu ao. teeman someryhmistä, joten antaapa kuitenkin enemmälti olla.
Tietääkseni tuo Turku energian hinta ei määrittele missä olet. Tee sähkösopimus helposti Turku Energian kanssaJos olisin nyt sähköautoa ostamassa ja pitäisi laskea sille käyttökuluja, niin ”jostain saa jonnekin” tyyppisille hintatiedoille en antaisi kovin paljon painoarvoa, mutta jokainen tietysti laskee nämä niin kuin haluaa.
Tämä on hyvin mahdollista. Sähköautoilla on nyt bensan hinnasta johtuen todella kova menekki, että saatavilla olevat viedään käsistä. Kuinka moni oikeasti uskoo, että bensan hinta tulee palautumaan alle 2 euron per litra? En ainakaan minä. Uusia eivät uskalla tai ei ole varaa hankkia kuin hieman rikkaammat. Tosin rikkaat ostavat myös ne käytetytkin tällä hetkellä, minkä vuoksi hinnat nousevat. Tilasin 57 000 eurolla Enyaqin hyvillä varusteilla ja nettiautoa katsoessani vastaavasta voisi nyt saada 67 000 euroa jos laittaisi myyntiin. Onhan tuo ihan käsittämätöntä.Tosin vähän epäilen, että muutaman vuoden päästä täyssähköautojen hinta (ja saatavuus, joka vaikuttaa hintaan) ei ole ainakaan alaspäin nytkähtänyt.
Mä en oikein jaksa uskoa tuohon rangen radikaaliin kehittymiseen. Paljon fiksumpaa tehdä akusto kohtuullisella rangella, mutta nopealla latauksella. Paitsi toki, jos meillä on kohta käytössä Star Trekin teknologia, missä stidiaskin kokoisella energialähteellä pistää menemään pari kuukautta.oo joo akkuteknologia kehittyy ja kohta saadaan markkinoille halpoja sähköautoja. Joo aivan varmasti. Nyt jos 50 000 euron autolla pääsee 500 kilometriä, niin kun markkinoille saadaan vaikka 700 km rangen auto, niin sen hintako asettuisi alle 50 000 euron?
Osaako joku propellipää muuten sanoa, kehittyykö tällä hetkellä paremmin sähköautojen sähkönkulutus vai akkukapasiteetti? Eihän bensa-autoissakaan tankkien kokoa loputtomasti suurennettu.Mä en oikein jaksa uskoa tuohon rangen radikaaliin kehittymiseen. Paljon fiksumpaa tehdä akusto kohtuullisella rangella, mutta nopealla latauksella. Paitsi toki, jos meillä on kohta käytössä Star Trekin teknologia, missä stidiaskin kokoisella energialähteellä pistää menemään pari kuukautta.
Mistään en mitään tiedä, mutta väitän, että sähkönkulutus ei isosti kehity, jotain pientä varmaan, mutta lähinnä akuissa tulee kehitystä. Auto sinänsä ja sähkömoottori itsessään ovat sen verran vakiintuneita asioita, että olen yllättynyt, jos sieltä jotain isoja voittajoa on saatavissa.Osaako joku propellipää muuten sanoa, kehittyykö tällä hetkellä paremmin sähköautojen sähkönkulutus vai akkukapasiteetti? Eihän bensa-autoissakaan tankkien kokoa loputtomasti suurennettu.