Mainos

Sähköautoilu

  • 572 330
  • 5 054

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei se varmaan auta jos se sähkö kulkee siinä tien varrella, mutta ei ole latausasemaa? Vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?

Se sähköverkko auttaa melkoisesti sen infran rakentamisessa. Skeletorin rölläyshän kohdistui tulevaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ei se varmaan auta jos se sähkö kulkee siinä tien varrella, mutta ei ole latausasemaa? Vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?

Mun alkuperäinen viesti tähän ketjuun oli, että edullisella koko kansan käytetyllä sähköautolla olisi hyvä päästä 500-1000 km. Edelleen pidän sitä parempana ideana, kuin kalliin latausinfran rakentamista ihan jokaiseen metsikköön. Se ei ole kovin halpa ratkaisu. Mutta, aika moni näyttää olevan eri linjoilla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä polttisauto pitäisi ihan kilpailun vuoksi suunnitella niin, että sillä pääsee yhdellä tankkauksella 5000 km. Eihän täällä ole kohta asemiakaan muuta kuin suurimmissa kaupungeissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun alkuperäinen viesti tähän ketjuun oli, että edullisella koko kansan käytetyllä sähköautolla olisi hyvä päästä 500-1000 km. Edelleen pidän sitä parempana ideana, kuin kalliin latausinfran rakentamista ihan jokaiseen metsikköön. Se ei ole kovin halpa ratkaisu. Mutta, aika moni näyttää olevan eri linjoilla.
Vain toinen näistä asioista on meidän omissa käsissä. Latausinfran voimme rakentaa Suomeen, pidemmän kantomatkan edullista sähköautoa emme voi kansalaisille rakentaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hämmentyneenä sivusta seuraillut tämän ketjun tunnelmia. Jos ei tietäisi niin luulisi olevan tukevasti Löylyhuoneen puolella.

Itse suhtaudun autoiluun pragmaattisesti ja mitään intohimoja ei ole kummankaan "leirin" suuntaan. LainaTeslaan olen kuitenkin tutustunut pienen cruisailun merkeissä ja tiesin heti että tässä on henkilöautoilun tulevaisuus, mutta tiedostan että tämä konsepti on vielä pitkään ulottumattomissani.

Yleistyykö sähköautot massojen iloksi millä aikataululla, se jää nähtäväksi. Tuskin kuitenkaan matkapuhelimien nopeudella. Sitä odotellessa molempien ääripäiden pitää vaan sietää toisiaan.
 

Outsider

Jäsen
Äkisti katsellen bensan keskihinta on tällä päivämäärällä hieman yli 2,50 euroa, ehkä noin 2,54 lienee lähellä. HS:n 11.3.2021 artikkelin (tuoreempaa tietoa en löytänyt) mukaan suomalaisen bensiiniauton keskikulutus on 6,9 l / 100 km. Tämä näyttäisi tekevän 17,5 euroa / 100 km.

Omalla sähkösopimuksellani siirtoineen ja veroineen tällä hetkellä sähkön hinta on melko tarkkaan 10 snt / kWh - toki nytkähtäisi uudella määräaikaisuudella viitisen senttiä kalliimmaksi. Tämän hetken kelissä sähköauto menee tuonne 15-18 kWh / 100 km.

Aika tarkkaankin kymmenkertainen hinta bensalla. Ennen näitä bensan raketointeja hintaero oli viisin-kuusinkertainen. Erityinen juttu on tässä tietenkin myös se, että sähkön myyntihinnan kasvu ei nosta kilometrin hintaa samassa suhteessa kuin polttonesteen hinnannousu.

Kun nyt kerran kokemusta mitataan, oma sähköautoilukokemus on reilusti kuusinumeroinen, kun PHEV-ajan sähkökilsatkin lasketaan mukaan.

Mistä saa uuden määräaikaisen sähkösopparin millä hinta on siirtoineen ja veroineen 15 senttiä/kWh?

Paljonko koko vuoden todellinen kulutus on, jos kaikki ajot ei osu näille optimaalisimmille keleille?

Itse laskin niin, että sähkö kokonaisuutena on sen 25 senttiä/kWh ja kulutus 20kWh/100km. Voi olla, että kulutus on laskettu turhan optimistisesti ja tuollaiseen ei tule pääsemään, mutta laskin nykyisen bensa-auton kulutuksen vastaavasti vähän yläkanttiin 6l/100km, että sai eron edes noinkin isoksi eli n. 5€ vs 15€.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mun alkuperäinen viesti tähän ketjuun oli, että edullisella koko kansan käytetyllä sähköautolla olisi hyvä päästä 500-1000 km. Edelleen pidän sitä parempana ideana, kuin kalliin latausinfran rakentamista ihan jokaiseen metsikköön. Se ei ole kovin halpa ratkaisu. Mutta, aika moni näyttää olevan eri linjoilla.
Ehkä siksi moni on eri linjoilla, koska sinä olet väärässä. Oleellista ei ole ajaa akkua täydestä tyhjäksi, vaan saada suht usein ja nopeasti lisää latinkia akkuun. Itse ajelin juuri tänään Länsi-Uudeltamaalta Länsi-Savoon rapiat 300 kilsaa per siivu. Olisin voinut ajaa helposti akun puolesta suoraan perille, mutta se olisi tiennyt pitkää latausaikaa voimavirrasta perillä. Koska en muutenkaan erityisemmin tykkää vetää pitkiä siivuja autossa, pysähdyin Vierumäen superilla about puolivälissä hakemassa kahvin ja kusella, ja kymmenessä minuutissa kilsoja tuli sata, ja näillä pääsin paluumatkalla samaan paikkaan, jossa söimme. Ruokailun aikana akku on 90% rajoitettuna täysi ja nyt kotipihassa on 25 pinnaa jäljellä. Kun pelataan nopeimmalla latausalueella, ei taukojen tarvitse olla pitkiä tai poiketa siitä, mitä normaalisti pitäisi.

Mitä tuohon latausverkoston hintaan tulee, osin kyse on myös siitä, että liikennevirrat kääntyvät pikkuhiljaa sinne, missä latureita on. Kun sähkäreitä alkaa olla merkittävissä määrin liikenteessä (kun, ei jos), niistä eksyy Itä-Suomeen muitakin kuin satunnainen matkailija, ja jossain vaiheessa alkaa olla kannattavaa iskeä pystyyn latausasema seutukunnan ainoan huoltoaseman pihalle tai pystyttää kylmäpiste.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mistä saa uuden määräaikaisen sähkösopparin millä hinta on siirtoineen ja veroineen 15 senttiä/kWh?

Paljonko koko vuoden todellinen kulutus on, jos kaikki ajot ei osu näille optimaalisimmille keleille?

Itse laskin niin, että sähkö kokonaisuutena on sen 25 senttiä/kWh ja kulutus 20kWh/100km. Voi olla, että kulutus on laskettu turhan optimistisesti ja tuollaiseen ei tule pääsemään, mutta laskin nykyisen bensa-auton kulutuksen vastaavasti vähän yläkanttiin 6l/100km, että sai eron edes noinkin isoksi eli n. 5€ vs 15€.

Tässä Vantaalla näyttäisi saavan 16 snt / kWh yösähkönä juuri nyt kaikkinensa (nykyinen sopimus ensi vuoden puolelle on tosiaan reilu 9 snt / kWh täysiaikaisena). Yli 20 kWh ei yksikään omassa käytössä ollut sähköauto ole kuluttanut edes talvella, jollei ole joku Volvon hirmu ja kärry perässä. 6 litralla sen sijaan en ole ajanut talvikelissä millään autolla. Juuri nyt mennään alle 2 euroa / 100 km, tuolla uudella hinnalla mentäisiin kolmeen tai hieman alle.

Varmaan jossain siitä kotisähköstä pitää toki se 25 snt/kWh maksaa, ei pk-seudulla kyllä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä polttisauto pitäisi ihan kilpailun vuoksi suunnitella niin, että sillä pääsee yhdellä tankkauksella 5000 km. Eihän täällä ole kohta asemiakaan muuta kuin suurimmissa kaupungeissa.

Kusematta Saudi-Arabiaan.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
6 litralla sen sijaan en ole ajanut talvikelissä millään autolla.
Kyllä pienet autot menee. Suzuki Swiftini menee talvella 5,5 l/100km. Ja vielä neliveto silloin kun pito edestä loppuu. Kesällä kulutus 5,2 l/100km, mutta kun oikein yrittää pääsee tasan viiteen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmeisesti et ole kauheasti matkustanut Suomessa. Aja esimerkiksi itärajan läheisyydessä etelästä mahdollisimman pohjoiseen. Siitä voi tehdä muutaman poikittaismatkan itä-länsi välillä laskeutuessasi takaisin etelään. Löydät etsimäsi.

Tai, toisaalta olin väärässä. Julkinen pysäköintipaikka nyt tietenkin voi olla esimerkiksi puiden lastausalue. Tai metsätien alku.
Pisimmän latauspaikattoman pätkän arvaan tulevan Pokan tielle. Latauspaikat saadaan Leville, Pokan kylään ja Inarin Nesteelle. Siihen Alman baarin ja Inarin väliin jää sitten ~100 km korpitaival. Ennen viimeistä latauspaikkaa on toki Amerikan malliin "Last chance" ilmoitus isoilla kirjaimilla. Sen jälkeen 5 km välein mainos Guttormin hinauspalvelusta (vai oliko Pokan tie vielä Kotavuopion reviiriä).

Toki varmaan pidempiäkin reittejä löytyy, jos menee metsäautoteillä siksakkia ja välttelee taajamien lähelle menemistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä pienet autot menee. Suzuki Swiftini menee talvella 5,5 l/100km. Ja vielä neliveto silloin kun pito edestä loppuu. Kesällä kulutus 5,2 l/100km, mutta kun oikein yrittää pääsee tasan viiteen.

Toki VAG-tripletit taitavat mennä sähkölläkin jossain 12-13 kWh / 100 km, jos kokoluokkaa haluaa verrata. Melko vähän tekemistä keskimääräisen auton vertailussa kummallakaan, siksi otin tuon koko maan ”virallisen” keskikulutuksen.
 

Outsider

Jäsen
Tässä Vantaalla näyttäisi saavan 16 snt / kWh yösähkönä juuri nyt kaikkinensa (nykyinen sopimus ensi vuoden puolelle on tosiaan reilu 9 snt / kWh täysiaikaisena). Yli 20 kWh ei yksikään omassa käytössä ollut sähköauto ole kuluttanut edes talvella, jollei ole joku Volvon hirmu ja kärry perässä. 6 litralla sen sijaan en ole ajanut talvikelissä millään autolla. Juuri nyt mennään alle 2 euroa / 100 km, tuolla uudella hinnalla mentäisiin kolmeen tai hieman alle.

Varmaan jossain siitä kotisähköstä pitää toki se 25 snt/kWh maksaa, ei pk-seudulla kyllä.

Laitatko jonkun linkin mistä sitä halpaa sähköä voi ostaa? Pitäisi tehdä uusi sopimus. Vähän yläkanttiin näköjään pistin ulkomuistista, kun alle 23 senttiä/kWh olisi paras tarjous tällä hetkellä.

Luetun perusteella pitäisin ihmeenä, jos Enyaqilla jäisi kulutus alle 20kWh, mutta kaikki on toki kotiin päin, jos näin tulee käymään. Omalla bensa-autolla kulutus on noussut talvella n.0,5l/100km, eli käytännössä ihan olemattomasti verrattuna sähköautoon.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Luetun perusteella pitäisin ihmeenä, jos Enyaqilla jäisi kulutus alle 20kWh,

Kyllä se kesällä jää. Itsellä nyt kesällä pyörinyt kulutus siinä 15-16kWh/100km.

Talvellakin ihan mahdollista tuo alle 20kWh/100km.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Hämmentyneenä sivusta seuraillut tämän ketjun tunnelmia. Jos ei tietäisi niin luulisi olevan tukevasti Löylyhuoneen puolella.

Itse suhtaudun autoiluun pragmaattisesti ja mitään intohimoja ei ole kummankaan "leirin" suuntaan. LainaTeslaan olen kuitenkin tutustunut pienen cruisailun merkeissä ja tiesin heti että tässä on henkilöautoilun tulevaisuus, mutta tiedostan että tämä konsepti on vielä pitkään ulottumattomissani.

Yleistyykö sähköautot massojen iloksi millä aikataululla, se jää nähtäväksi. Tuskin kuitenkaan matkapuhelimien nopeudella. Sitä odotellessa molempien ääripäiden pitää vaan sietää toisiaan.
Samalla tavoin huvittuneesti lukenut tätä ketjua. Ensin yrittää suodattaa pois nämä kahden eri ääripään väritys-, valehtelu- ja vääristelyviestit ja sitten lukea ne jäljelle jääneet 10 % viesteistä. Sähköautoilu näköjään herättää tunteita ja siitä keskustelu järjellä vaikuttaa olevan mahdotonta.

Se nyt lienee selvää kaikille, että tulevaisuus on sähköautojen. Itsekin olisin tähän jo käytännössä valmis, mutta vähän samoin kuin sinulla, niin minua tyydyttävä sähköauto ei ollut vielä järkevällä hinnalla ja tarvittavalla aikataululla saatavilla, joten tyytyminen oli hybridiin. Tällä välimallin ratkaisulla mentäneen nyt muutama vuodi ja toivotaan, että se kelpaa sitten vielä jollekin edes säädyllisellä hinnalla.

Tosin vähän epäilen, että muutaman vuoden päästä täyssähköautojen hinta (ja saatavuus, joka vaikuttaa hintaan) ei ole ainakaan alaspäin nytkähtänyt.
 

Outsider

Jäsen
Kyllä se kesällä jää. Itsellä nyt kesällä pyörinyt kulutus siinä 15-16kWh/100km.

Talvellakin ihan mahdollista tuo alle 20kWh/100km.

Varmasti jää kesällä alle, mutta vuoden kokonaiskulutuksesta oli kyse, kun kerran joutuu ympäri vuoden ajamaan. Talvellakin varmasti mahdollista sopivalla ajoprofiililla, mutta en usko, että tulee itsellä toteutumaan. Ajo pääasiassa joko lyhyehköä ajoa taajamassa, eli lämmitykseen kuluu energiaa, tai sitten moottoritietä, jossa ei ole aikomus ajaa alinopeutta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laitatko jonkun linkin mistä sitä halpaa sähköä voi ostaa? Pitäisi tehdä uusi sopimus. Vähän yläkanttiin näköjään pistin ulkomuistista, kun alle 23 senttiä/kWh olisi paras tarjous tällä hetkellä.

Luetun perusteella pitäisin ihmeenä, jos Enyaqilla jäisi kulutus alle 20kWh, mutta kaikki on toki kotiin päin, jos näin tulee käymään. Omalla bensa-autolla kulutus on noussut talvella n.0,5l/100km, eli käytännössä ihan olemattomasti verrattuna sähköautoon.

Hintahan riippuu kohteesta, mutta vaikkapa Turku Energian aikasähkö näyttäisi esimerkiksi tässä olevan edullinen. Mahdoton laittaa linkkiä, kun osoite vaikuttaa myyntihintaan.

Noin muuten tämäkin porsaanreikien kyselytulva on tuttu ao. teeman someryhmistä, joten antaapa kuitenkin enemmälti olla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Samalla tavoin huvittuneesti lukenut tätä ketjua. Ensin yrittää suodattaa pois nämä kahden eri ääripään väritys-, valehtelu- ja vääristelyviestit ja sitten lukea ne jäljelle jääneet 10 % viesteistä. Sähköautoilu näköjään herättää tunteita ja siitä keskustelu järjellä vaikuttaa olevan mahdotonta.
Itse olen huomannut sen, että molemmista ryhmistä löytyy ääripäänsä, mutta väliin jää sekä täällä että arjessa enemmän kuin 10%. Itse asiassa melko moni varsinkin naisista on aika vähän kiinnostunut koko autoilusta, eikä heitä tunnu erityisemmin hetkauttavan, millainen auto on tai millä se auto liikkuu, kunhan liikkuu. Täälläkin muutama nimimerkki tasaisesti käy hämmentämässä soppaa, eikä millään tahdo uskoa, ettei sähköautoiluun päde sellaisenaan kaikki polttisautojen käytänteitä. Onko sitten noiden väitteiden korjaaminen valehtelu ja vääristelyä... Ei ainakaan omalla kohdallani.

Vannoutuneet bensalenkkarit on oma lukunsa, heille suurta hupia tuntuu olevan sähkäreille naureskelu ja niihin liittyvän uutisoinnin vääristely. Täällä en tätä porukkaa liiemmin ole tavannut, koska se sakki koostuu jengistä, joille ei päähän mahdu kuin yksi totuus/elämän osa-alue, ja Jatkoajassa onneksi pääosin on fiksumpaa porukkaa. Onhan se kapinan paikka, kun oma identiteetti ja elämäntapa on uhattuna, eikä mieli ole riittävän elastinen.

Toki sähköautoilijoissakin on se porukka, jolle auto on niin syvällä sielussa, että fossiileista ja dinoista naureskelu on kovaakin ajanvietettä. Ja kusipäitä eksyy sähköautojen pariin sitä enemmän mitä enemmän koko touhu yleistyy. Jokainen kusipäinen sähköautoilija on entinen kusipäinen polttisautoilija. Ainakin vielä toistaiseksi.
 

Outsider

Jäsen
Hintahan riippuu kohteesta, mutta vaikkapa Turku Energian aikasähkö näyttäisi esimerkiksi tässä olevan edullinen. Mahdoton laittaa linkkiä, kun osoite vaikuttaa myyntihintaan.

Noin muuten tämäkin porsaanreikien kyselytulva on tuttu ao. teeman someryhmistä, joten antaapa kuitenkin enemmälti olla.

Jos olisin nyt sähköautoa ostamassa ja pitäisi laskea sille käyttökuluja, niin ”jostain saa jonnekin” tyyppisille hintatiedoille en antaisi kovin paljon painoarvoa, mutta jokainen tietysti laskee nämä niin kuin haluaa.

Kävin katsomassa Turku energian sivuilta ja siellä näyttäisi olevan tällä hetkellä kampanjahinta 12.48 senttiä/kWh 24kk sopimuksella, mikä jää itsellä siirron ja verojen jälkeen karvan alle 20 senttiin. Tuo on halvin mitä olen tähän mennessä löytänyt, joten pitääkin miettiä kannattaisiko siihen tarttua. Tällä hetkellä maksan toistaiseksi voimassaolevalla sopparilla Fortumille vajaat 23 senttiä/kWh.
 
Viimeksi muokattu:

zlatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos olisin nyt sähköautoa ostamassa ja pitäisi laskea sille käyttökuluja, niin ”jostain saa jonnekin” tyyppisille hintatiedoille en antaisi kovin paljon painoarvoa, mutta jokainen tietysti laskee nämä niin kuin haluaa.
Tietääkseni tuo Turku energian hinta ei määrittele missä olet. Tee sähkösopimus helposti Turku Energian kanssa
Itse tein juuri sopimuksen kun minulle asiasta soitettiin Lumme Energialle vesisähköä 11,15cnt/kWh veroineen. Tähän päälle siirto Carunalta 7,5cnt/kwh niin päästään n.18,5cnt/kWh. Sopimus alkaa 1.8 kun vanha 4,5 sentin sopimus loppuu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähkön ja bensan energiakustannuksiksi olen myös laskenut tällä hetkellä, että bensa maksa maksaa noin kolme kertaa enemmän. Syyskuussa näillä näkymin tulossa Enyaq, ja erittäin epäsopivasti syyskuussa loppuu myös nykyinen halpa sähkösopimus.

Lahti-HKI työmatka motaria pitkin motarivauhtia maksaisi SUUNNILLEEN nykyisillä sähkön ja bensan hinnoilla noin 10 euroa sähköllä ja 30 euroa bensalla. Viime vuonna kun tein samat laskelmat niin oli noin 6-7 euroa sähköllä ja 20 euroa bensalla. Eli vaikka sähkö kallistuu, niin nykytilanteessa silti vielä suuremmat hyödyt sähköllä kulkemisesta. Molemmat kulutukset laskettu ehkä hieman yläkanttiin lähes täysin mutulla ja saattavat heittää euron tai kaksi suuntaan taikka toiseen.

Jos olisi vain kaupunkipyörittelyä niin luvut varmasti erilaiset.

Tällä hetkellä etäilen käytännössä 100 prosenttisesti, koska kollegoiden näkemisestä ei huvita maksaa 30 euroa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosin vähän epäilen, että muutaman vuoden päästä täyssähköautojen hinta (ja saatavuus, joka vaikuttaa hintaan) ei ole ainakaan alaspäin nytkähtänyt.
Tämä on hyvin mahdollista. Sähköautoilla on nyt bensan hinnasta johtuen todella kova menekki, että saatavilla olevat viedään käsistä. Kuinka moni oikeasti uskoo, että bensan hinta tulee palautumaan alle 2 euron per litra? En ainakaan minä. Uusia eivät uskalla tai ei ole varaa hankkia kuin hieman rikkaammat. Tosin rikkaat ostavat myös ne käytetytkin tällä hetkellä, minkä vuoksi hinnat nousevat. Tilasin 57 000 eurolla Enyaqin hyvillä varusteilla ja nettiautoa katsoessani vastaavasta voisi nyt saada 67 000 euroa jos laittaisi myyntiin. Onhan tuo ihan käsittämätöntä.

Joo joo akkuteknologia kehittyy ja kohta saadaan markkinoille halpoja sähköautoja. Joo aivan varmasti. Nyt jos 50 000 euron autolla pääsee 500 kilometriä, niin kun markkinoille saadaan vaikka 700 km rangen auto, niin sen hintako asettuisi alle 50 000 euron? Ei varmasti asetu, vaan siitä pyydetään enemmän. Tähän vielä inflaatio niin uusien sähköautojen hinnat nousevat. Bensan hinnan noustessa sähköautoja myydään kuitenkin entistä enemmän minkä vuoksi käytetyistä kilpaillaan jatkossakin. Hinnat eivät tule laskemaan merkittävästi.

Eli jos on pätäkkää, niin kannattaa laittaa nyt sähköauto tilaukseen, tai olisi jo oikeastaan kannattanutkin laittaa. Ainakin jos autoa ajattelee sijoituksena.... Mikä toki on ihan helvetin tyhmää. Valtaosalle lataushybridi on se järkevin ratkaisu kun päivittäistä arkiajoa tulee vain kymmeniä kilometrejä, mutta vuosittaisista kilometreistä se kattaa suurimman osan.

Sitten toki kun ottaa huomioon, että kaikilla ei tosiaan ole mahdollisuutta kotilataukseen, niin kyllä se vaan vie pois sen suurimman hyödyn sähköautoilusta, vaikka kauppareissulla lataus onnistuisikin. Ei se latauspisteen sähkö ole yhtä edullista, eikä se ole yhtä käytännöllistä kuin kotilataus. Tämä latausinfraongelma toki korjaantuu ajan myötä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
oo joo akkuteknologia kehittyy ja kohta saadaan markkinoille halpoja sähköautoja. Joo aivan varmasti. Nyt jos 50 000 euron autolla pääsee 500 kilometriä, niin kun markkinoille saadaan vaikka 700 km rangen auto, niin sen hintako asettuisi alle 50 000 euron?
Mä en oikein jaksa uskoa tuohon rangen radikaaliin kehittymiseen. Paljon fiksumpaa tehdä akusto kohtuullisella rangella, mutta nopealla latauksella. Paitsi toki, jos meillä on kohta käytössä Star Trekin teknologia, missä stidiaskin kokoisella energialähteellä pistää menemään pari kuukautta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä en oikein jaksa uskoa tuohon rangen radikaaliin kehittymiseen. Paljon fiksumpaa tehdä akusto kohtuullisella rangella, mutta nopealla latauksella. Paitsi toki, jos meillä on kohta käytössä Star Trekin teknologia, missä stidiaskin kokoisella energialähteellä pistää menemään pari kuukautta.
Osaako joku propellipää muuten sanoa, kehittyykö tällä hetkellä paremmin sähköautojen sähkönkulutus vai akkukapasiteetti? Eihän bensa-autoissakaan tankkien kokoa loputtomasti suurennettu.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Osaako joku propellipää muuten sanoa, kehittyykö tällä hetkellä paremmin sähköautojen sähkönkulutus vai akkukapasiteetti? Eihän bensa-autoissakaan tankkien kokoa loputtomasti suurennettu.
Mistään en mitään tiedä, mutta väitän, että sähkönkulutus ei isosti kehity, jotain pientä varmaan, mutta lähinnä akuissa tulee kehitystä. Auto sinänsä ja sähkömoottori itsessään ovat sen verran vakiintuneita asioita, että olen yllättynyt, jos sieltä jotain isoja voittajoa on saatavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös