Sähköautoilu

  • 495 683
  • 4 583

Tuamas

Jäsen
Kumpikaan ei nyt tällä hetkellä valitettavasti toteudu riittävän hyvin. Se on täysin eri asia käydä sähköautolla lähikaupassa, ladata se kaupassa käynnin aikana ja ajaa 5 km matka takaisin kotiin.

Haluatko kertoa perustuuko tämä johtopäätös kymmenien tuhansien kilometrien (tai edes muutaman pidemmän matkan) kokemukseen sähköautolla ajamisesta ja lataamisesta vai essonbaarimutuun?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Haluatko kertoa perustuuko tämä johtopäätös kymmenien tuhansien kilometrien (tai edes muutaman pidemmän matkan) kokemukseen sähköautolla ajamisesta ja lataamisesta vai essonbaarimutuun?

Voin väittää, että todennäköisesti isommista kilometreistä tien päällä kuin tyyliselläsi provoilijalla.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voin väittää, että todennäköisesti isommista kilometreistä tien päällä kuin tyyliselläsi provoilijalla.
Montako niistä kilometreistä on tehty sähköautolla, kun jo nyt pystyt vakaasti sanomaan, että latauspaikkaa joutuu odottamaan tai erityisesti etsimään?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tuamas

Jäsen
Voin väittää, että todennäköisesti isommista kilometreistä tien päällä kuin tyyliselläsi provoilijalla.

No kerro nyt reippaasti, kuinka vankka kokemus sinulla on sähköautoilusta ja niiden lataamisesta tien päällä?

Ihan rohkeasti vaan.

Yleensä latureiden määrästä sekä niillä jonottamisesta vankimmat näkemykset on jannuilla, jotka eivät niitä ole koskaan kertaakaan käyttäneet ja joiden näkemykset perustuvat käytännössä kokonaan essonbaarimutuun sekä siihen että se oma bensalenkkariego meinaa mennä säröille, epäilen että näin on jälleen kerran.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
No kerro nyt reippaasti, kuinka vankka kokemus sinulla on sähköautoilusta ja niiden lataamisesta tien päällä?

Ihan rohkeasti vaan.

Yleensä latureiden määrästä sekä niillä jonottamisesta vankimmat näkemykset on jannuilla jotka eivät niitä ole koskaan kertaakaan käyttäneet, epäilen että näin on jälleen kerra .

Tässä nähdään taas erinomainen esimerkki siitä, kuinka todennäköisesti teorian sähköautoilusta oppinut ihminen yrittää provoilun kautta puuttua kritiikkiin.

Kuten aikaisemmin mainitsin, ihan työssäni olen tekemisissä sähköautojen kanssa. Enempää tuskin tarvitsee yleisellä keskustelupalstalla avata.

Haluaisin myös sinun kokemuksesi sähköautoilusta pitkillä matkoilla taajamien ulkopuolella. Kuinka hyvin olet löytänyt latauspaikat ja kauanko on mennyt autojen lataamiseen?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuinka hyvin olet löytänyt latauspaikat ja kauanko on mennyt autojen lataamiseen?
Koska niin kovasti olet sähköautojen kanssa tekemisissä niin varmasti tiedät, että navigaattori kyllä kertoo, missä ne latauspisteet on. Lisäksi navigaattori kertoo montako kertaa matkalla pitää pysähtyä ja kuinka kauan pitää aina ladata. Ei niitä tarvitse erityisesti etsiä tai arvuutella.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Koska niin kovasti olet sähköautojen kanssa tekemisissä niin varmasti tiedät, että navigaattori kyllä kertoo, missä ne latauspisteet on. Lisäksi navigaattori kertoo montako kertaa matkalla pitää pysähtyä ja kuinka kauan pitää aina ladata. Ei niitä tarvitse erityisesti etsiä tai arvuutella.

Heh, ja tämä perustuu nyt ihan varmasti kokemukseen? Navigaattori näyttää kaikki sähköautojen latauspaikat oikein? Ja näyttää varmaan myös onko niissä jonoa?

Ymmärrän hyvin, että ihmisten positiiviset käsitykset tulevat kaupungeissa/taajamissa. Ja niissä liikkumiseen sähköauto on erinomainen valinta.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heh, ja tämä perustuu nyt ihan varmasti kokemukseen? Navigaattori näyttää kaikki sähköautojen latauspaikat oikein? Ja näyttää varmaan myös onko niissä jonoa?
Eriskummallista, että olet yllättynyt tästä sähköautoilun perusominaisuudesta, kun sinulla on niin kovasti kokemusta aiheesta.

Kyllä, perustuu kokemukseen. Kyllä, näyttää oikein. Jonotkin näkee palveluntarjoajien sovelluksista, jos erityisesti haluaa katsoa. Tuolta voit vilkaista: ABRP
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minkälaisilla luvuilla tämä on laskettu, kun itse laskin, että joku kolminkertainen voisi olla aika lähellä?

Äkisti katsellen bensan keskihinta on tällä päivämäärällä hieman yli 2,50 euroa, ehkä noin 2,54 lienee lähellä. HS:n 11.3.2021 artikkelin (tuoreempaa tietoa en löytänyt) mukaan suomalaisen bensiiniauton keskikulutus on 6,9 l / 100 km. Tämä näyttäisi tekevän 17,5 euroa / 100 km.

Omalla sähkösopimuksellani siirtoineen ja veroineen tällä hetkellä sähkön hinta on melko tarkkaan 10 snt / kWh - toki nytkähtäisi uudella määräaikaisuudella viitisen senttiä kalliimmaksi. Tämän hetken kelissä sähköauto menee tuonne 15-18 kWh / 100 km.

Aika tarkkaankin kymmenkertainen hinta bensalla. Ennen näitä bensan raketointeja hintaero oli viisin-kuusinkertainen. Erityinen juttu on tässä tietenkin myös se, että sähkön myyntihinnan kasvu ei nosta kilometrin hintaa samassa suhteessa kuin polttonesteen hinnannousu.

Kun nyt kerran kokemusta mitataan, oma sähköautoilukokemus on reilusti kuusinumeroinen, kun PHEV-ajan sähkökilsatkin lasketaan mukaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eriskummallista, että olet yllättynyt tästä sähköautoilun perusominaisuudesta, kun sinulla on niin kovasti kokemusta aiheesta.

Kyllä, perustuu kokemukseen. Kyllä, näyttää oikein. Jonotkin näkee palveluntarjoajien sovelluksista, jos erityisesti haluaa katsoa. Tuolta voit vilkaista: ABRP

Ei näitä tarvitse sen enempää avata. Lähinnä viittasin siihen, että en ainakaan itse ole voinut näihin palveluihin luottaa taajamien ulkopuolella. Lappi, Itä-Suomi jne. Meillä on paljon alueita, joissa kaikki ei mene niin kuin palvelut näyttävät. Mutta se on hyvä, jos esimerkiksi sulla on mennyt.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meillä on paljon alueita, joissa kaikki ei mene niin kuin palvelut näyttävät
Totta, tästä olemme samaa mieltä. Erityisesti Itä-Suomi kaipaa tiheämpää latausverkkoa. Onneksi sekä S-ryhmä että Kesko ovat moninkertaistamassa omat latausinfransa ja uusia latauspisteitä aukeaa käytännössä päivittäin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Totta, tästä olemme samaa mieltä. Erityisesti Itä-Suomi kaipaa tiheämpää latausverkkoa. Onneksi sekä S-ryhmä että Kesko ovat moninkertaistamassa omat latausinfransa ja uusia latauspisteitä aukeaa käytännössä päivittäin.

Sehän on nyt mielenkiintoista nähdä, pysyykö infran kasvaminen sähköautojen yleistymisen tahdissa. Kun meillä on hyvin paljon alueita, joissa tavallisten bensa-asemienkin välimatkat ovat todella pitkiä. Miten kukaan voi olettaa, että tällaisilla alueilla on sähköautojen infra kunnossa edes 10 vuoden päästä.....ja Suomen perustuslaki taitaa edelleen antaa jokaiselle oikeuden asua missä haluaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei näitä tarvitse sen enempää avata. Lähinnä viittasin siihen, että en ainakaan itse ole voinut näihin palveluihin luottaa taajamien ulkopuolella. Lappi, Itä-Suomi jne. Meillä on paljon alueita, joissa kaikki ei mene niin kuin palvelut näyttävät. Mutta se on hyvä, jos esimerkiksi sulla on mennyt.

Reklamoi ihmeessä ABRP:lle, jollei se jossain toimi. Käyttäjäyhteisö on niin valtavan suuri, että tällaisen luulisi tulleen kyllä Suomen kohdalla vastaan siellä. Ensimmäisen kerran itse kuulen moisesta, mutta toki on mahdollista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sehän on nyt mielenkiintoista nähdä, pysyykö infran kasvaminen sähköautojen yleistymisen tahdissa. Kun meillä on hyvin paljon alueita, joissa tavallisten bensa-asemienkin välimatkat ovat todella pitkiä. Miten kukaan voi olettaa, että tällaisilla alueilla on sähköautojen infra kunnossa edes 10 vuoden päästä.....ja Suomen perustuslaki taitaa edelleen antaa jokaiselle oikeuden asua missä haluaa.

Millä tavalla sähköauton latausinfra liittyy huoltoasemien sijaintiin?

Keksi oikeasti parempaa röllättävää jo. Nämä jutut on luettu someryhmistä moneen kertaan. Kiitos.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Millä tavalla sähköauton latausinfra liittyy huoltoasemien sijaintiin?

Keksi oikeasti parempaa röllättävää jo. Nämä jutut on luettu someryhmistä moneen kertaan. Kiitos.

Et ilmeisesti ymmärtänyt?

Jos meillä on alueita, jossa kahden huoltoaseman tai kaupan välimatka on hyvin pitkä, niin mihin sähköauton latauspiste tehdään? Puuhun vai saako jokamiehen oikeudella mennä lataamaan auton matkalla olevien yksityisten talojen pihaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Et ilmeisesti ymmärtänyt?

Jos meillä on alueita, jossa kahden huoltoaseman tai kaupan välimatka on hyvin pitkä, niin mihin sähköauton latauspiste tehdään? Puuhun vai saako jokamiehen oikeudella mennä lataamaan auton matkalla olevien yksityisten talojen pihaan?

Juu, en ymmärtänyt. Sähköauton latauspisteen saa tehtyä vaikkapa levähdyspaikalle, kun sähköverkko on vain riittävän lähellä. Suomessa sellainen aivan erämaa-Lappia lukuun ottamatta on aina lähellä.

Eivät ne tarvitse mitään huoltoasemia rinnalleen - eivätkä suurteholataukset sellaisilla ole tähän saakka olleetkaan. Toki niidenkin paikkojen on järkevä elää mukana maailman muutoksessa ja tuottaa omaa infraa.

Nämä jutut sen sijaan on luettu niin monta kertaa erilaisista sähköautoja käsittelevistä somekeskusteluista, että siellä Stop autoilijoiden kuritukselle -porukoissa kannattaa keksiä jo parempia juttuja.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Et ilmeisesti ymmärtänyt?

Jos meillä on alueita, jossa kahden huoltoaseman tai kaupan välimatka on hyvin pitkä, niin mihin sähköauton latauspiste tehdään? Puuhun vai saako jokamiehen oikeudella mennä lataamaan auton matkalla olevien yksityisten talojen pihaan?
Ajattelin vastata, mutta sitten tuli mieleen, että saatat olla autismin kirjolla jolloin vastaukseni olisi tarpeeton ja julma, joten... oletko kirjolla?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En valitettavasti ole edes pääkaupunkiseudulla.
Okei, ei ole myöskään mitään muuta syytä mikset voisi ymmärtää yksinkertaista logiikkaa?

Jos sulla on pysäköintialue, sulla on mahdollisuus pistää pystyyn latauspaikka. Se vaatii huomattavasti vähemmän investointeja ja infrastruktuuria kuin bensa-asema tai kauppa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Okei, ei ole myöskään mitään muuta syytä mikset voisi ymmärtää yksinkertaista logiikkaa?

Jos sulla on pysäköintialue, sulla on mahdollisuus pistää pystyyn latauspaikka. Se vaatii huomattavasti vähemmän investointeja ja infrastruktuuria kuin bensa-asema tai kauppa.

Juu.

Jos olet yhtään liikkunut Suomessa, niin ehkä olet huomannut sen pysäköintialueen puuttuvan. Siellä ei ole edes sitä kerrostaloa.

Jos infran luomiseen kuuluu pysäköintipaikkojen tekeminen tuonne välille x, niin ymmärrän asian. Siihen tarvitaan kuitenkin aika paljon rahaa. Ja tämä raha otetaan mitä todennäköisimmin autoilun verotuksen kautta. Samalla pitäisi myös niitä olemassa olevia teitäkin kunnostaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Juu.

Jos olet yhtään liikkunut Suomessa, niin ehkä olet huomannut sen pysäköintialueen puuttuvan. Siellä ei ole edes sitä kerrostaloa.

Jos infran luomiseen kuuluu pysäköintipaikkojen tekeminen tuonne välille x, niin ymmärrän asian. Siihen tarvitaan kuitenkin aika paljon rahaa. Ja tämä raha otetaan mitä todennäköisimmin autoilun verotuksen kautta. Samalla pitäisi myös niitä olemassa olevia teitäkin kunnostaa.
Näytäs mulle tää alue Suomesta, jossa ei ole mikä 60km säteellä(?) julkista pysäköintipaikkaa =D
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Näytäs mulle tää alue Suomesta, jossa ei ole mikä 60km säteellä(?) julkista pysäköintipaikkaa =D

Ilmeisesti et ole kauheasti matkustanut Suomessa. Aja esimerkiksi itärajan läheisyydessä etelästä mahdollisimman pohjoiseen. Siitä voi tehdä muutaman poikittaismatkan itä-länsi välillä laskeutuessasi takaisin etelään. Löydät etsimäsi.

Tai, toisaalta olin väärässä. Julkinen pysäköintipaikka nyt tietenkin voi olla esimerkiksi puiden lastausalue. Tai metsätien alku.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ilmeisesti et ole kauheasti matkustanut Suomessa. Aja esimerkiksi itärajan läheisyydessä etelästä mahdollisimman pohjoiseen. Siitä voi tehdä muutaman poikittaismatkan itä-länsi välillä laskeutuessasi takaisin etelään. Löydät etsimäsi.

Tai, toisaalta olin väärässä. Julkinen pysäköintipaikka nyt tietenkin voi olla esimerkiksi puiden lastausalue. Tai metsätien alku.

Itse ajan vuosittain useita kertoja (mikä on siis poikkeuksellista, niin eivät kovin monet datan mukaan tee) itäkautta Helsingistä vähintään Sallaan/Kemijärvelle. En nyt ihan heti keksi, missä ei leväriä tuollaisella säteellä olisi ainakaan tuolla välillä. Ehkä sitten kun aletaan mennä Inarin pohjoispuolelle löytynee. Sähköinfra kulkee teiden varsilla käytännössä koko matkan, toki sitä ollaan kovaa vauhtia kaivamassa maahan.

Nykyisellään tuo itäreitti on vähän nihkeä ajaa toki, kun Kuusamo-Sodankylä on pikainfran pisin väli (muualla pisin taitaa olla 140 km, mutta tuo 238 km on pikkuakkuisille aika rajoilla). Saariselälle tulee siksi valittua läntinen reitti, jos on tarpeen ajella. Kemijärvelle tosin tulee pikalataus syksyyn mennessä.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Ei se varmaan auta jos se sähkö kulkee siinä tien varrella, mutta ei ole latausasemaa? Vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ilmeisesti et ole kauheasti matkustanut Suomessa. Aja esimerkiksi itärajan läheisyydessä etelästä mahdollisimman pohjoiseen. Siitä voi tehdä muutaman poikittaismatkan itä-länsi välillä laskeutuessasi takaisin etelään. Löydät etsimäsi.

Tai, toisaalta olin väärässä. Julkinen pysäköintipaikka nyt tietenkin voi olla esimerkiksi puiden lastausalue. Tai metsätien alku.
Niin ajattelin, että hypoteetillinen sähköautoilija itärajan tuntumassa ei ehdoin tahdoin tee olemisestaan liian vaikeaa vaan suunnittelee ajomatkansa niin, että reitin varrelta löytyy latauspaikka. Ei niin, että suunnittelee ajomatkansa niin, että reitin varrelta EI löydy latauspaikkaa.

Nyt jo, jos et asu Hattuvaarassa tai Länsi-Lapin luonnon-/kansallispuistojen keskellä, reilusti yli 30 km et kyllä latausasemalle joudu ajamaan mistään. Kymmenen vuoden päästä tilanne on luonnollisesti vielä parempi.

Ja jos asut noilla main, voit varmaan silti ladata autosi kotona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös