Sähköautoilu

  • 497 577
  • 4 586

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Tadu Wallen latureita on myös kehuttu ja Harri Salon tubekanavalla on koodi, jolla saa toimituskulut sekä 10% alennuksen laitteista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu Wallen latureita on myös kehuttu ja Harri Salon tubekanavalla on koodi, jolla saa toimituskulut sekä 10% alennuksen laitteista.
Näitä kahta tullut mietittyä, mutta tarkkaa analyysia eroista en ole tehnyt kun tässä vielä varmaan ainakin puolisen vuotta on aikaa kunnes auton saa. Molemmat varmaan ajavat asiansa. Jos joku haluaa suositella toista niin kiinnostaisi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vaikka oonkin jo hieman henkisesti sähköautoistunut, niin tänään alkoi vit... ketuttaa sähköauto.
Koska tiellä missä ajoin ei oo väliä, mutta voi ilmeisesti tapahtuu missä tahansa:
Ajan jonossa illan hämärtyessä. 80 alueella, mutta jono kulkee 40-50 km/h. No siinäpä ajelin, keli ihan ok, mutta tie sellainen, että ohitus melko hankalaa. Yksi kerrallaan siinä edessä ohittelivat, kunnes tuli mun vuoro ja näin syyn miksi 30 auton letka köröttää pikkuhiljaa eteenpäin...no siellä sähköauto (ei mainita merkkiä) painelee ilman valoja jollain virransäästömoodilla. Toivottavasti tapa ei yleisty.
Oliko se sen auton vika, että kuski on idiootti?
 

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Millaiseen latausratkaisuun olette päätyneet, jatkiksen sähköilijät? Mulla homma hoituu parhaillaan sukomatkalaturilla, mutta voimavirtapistoke on katoksen kulmalla ja siihen voisi aseman ostaa. Toisaalta saman tarpeen voi tyydyttää pelkällä johdolla muutaman satasen halvemmalla.
Minä latailen Model 3:sta BMW Flexible Fast Chargerilla. Vastaava kuin tuo Teslan oma sukolaturi, mutta saa myös voimavirtapään ja näin ollen 11kw lataustehon. Säädän autosta sitten virtaa tarvittaessa pienemmälle. Saa BMW:n tiskiltä hieman reilulla 500 eurolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noin 6kk ajellu teslan model s:llä ja täytyy sanoa, että on sitten paska auto toimivuuden osalta. Kuukauden verran on tänä aikana toiminut ilman vikoja. Nyt epäillys vikakoodien perusteella on, että akusto meni paskaks. Toki toivon, että akuto olis entinen, koska takuuta siihen on vielä pari viikkoa.
Minkä ikäinen ässä sulla on?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä latailen Model 3:sta BMW Flexible Fast Chargerilla. Vastaava kuin tuo Teslan oma sukolaturi, mutta saa myös voimavirtapään ja näin ollen 11kw lataustehon. Säädän autosta sitten virtaa tarvittaessa pienemmälle. Saa BMW:n tiskiltä hieman reilulla 500 eurolla.
Jees, tässä humanistina alkaa itsellekin aueta, että eipä tässä hirveästi säätelyä tarvitse, kun eniten sähköä kuluttaa joku astianpesukone. Tää on kyllä ihan hyvä projekti siltäkin kannalta, että aikoinaan ei fysiikka kuulunut lempiaineisiin ja nyt on ihan hyvä motivaattori kerrata peruskoulun oppimäärä kaikenmaailman insinööripaskasta. Edellinen kaikella rakkaudella todettuna ja itselleni keskaria näyttäen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
2014 vuoden, 197tkm ajettu. Jälkeenpäin lueskellu, että noissa on kai hiukan huonot akut.
Joo, tuon perusteella ei kannata ainakaan koko brändiä dumata, vaikka onhan tuohon tekniseen kikkailuun omat sudenkuoppansa mahtunut matkalle. Taannoin serkkuni ajeli Y:nsä ilman lämmitystä 250 kilsaa kotiin, kun lämpöpumpun anturi meni alle 20 asteen pakkasessa sekaisin. Oli kuulemma viileää. Sitten taas kääntöpuolena se, että eilen päivitin vekottimen ja mukaan tuli uusia toiminnallisuuksia kuin johonkin kännykkään. Sellaiseksi tuo toimintafilosofialtaan pitäisi kai enemmän mieltääkin.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, tuon perusteella ei kannata ainakaan koko brändiä dumata, vaikka onhan tuohon tekniseen kikkailuun omat sudenkuoppansa mahtunut matkalle. Taannoin serkkuni ajeli Y:nsä ilman lämmitystä 250 kilsaa kotiin, kun lämpöpumpun anturi meni alle 20 asteen pakkasessa sekaisin. Oli kuulemma viileää. Sitten taas kääntöpuolena se, että eilen päivitin vekottimen ja mukaan tuli uusia toiminnallisuuksia kuin johonkin kännykkään. Sellaiseksi tuo toimintafilosofialtaan pitäisi kai enemmän mieltääkin.
Kyllä mää oon sen dumannu ja vaikea enää kenenkään mun mielipidettä muuttaa. 6kk omistuksen aikana huolettomia päiviä ollut noin kuukauden verran. Noin 3kk ollut pajalla ja on siis edelleen. Yli 6000€ on ollut remonttikustannukset ja aito kuitenkin 40000€ auto. Edellinen auto oli passat, 500tkm ajettu ja noin 400€/vuosi meni huoltoihin ja korjauksiin. Ja ikää autolla oli huomattavasti enemmän.

Ite tilasin Enyaqin ja toivottavasti sillä pystyisi myös ajamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä mää oon sen dumannu ja vaikea enää kenenkään mun mielipidettä muuttaa. 6kk omistuksen aikana huolettomia päiviä ollut noin kuukauden verran. Noin 3kk ollut pajalla ja on siis edelleen. Yli 6000€ on ollut remonttikustannukset ja aito kuitenkin 40000€ auto. Edellinen auto oli passat, 500tkm ajettu ja noin 400€/vuosi meni huoltoihin ja korjauksiin. Ja ikää autolla oli huomattavasti enemmän.

Ite tilasin Enyaqin ja toivottavasti sillä pystyisi myös ajamaan.
Joo, ymmärrän hyvin vitutuksen. Ehkä peilaan tätä siihen, että 2014 vuosimallin S noilla kilsoilla oli jo lähtöjään riskiostos. Oma M3 oli toki hiukan kalliimpi kuin tuo sun, mutta samalla akkutakuu omistusaikani yli (todennäköisesti) ja perustakuutakin vielä kolme vuotta.

Serkulla myös ässä vm 2017, eikä ongelmia. Yyssä tuo uusien lämpöpumppujen tyyppivika, joka ilmenee kovilla pakkasilla. Varmasti uusiakin Tesloja on täysiä paskoja, mutta sitten on niitäkin, jotka ajelevat vanhoilla tyytyväisinä.

Perusbrändien etu on huoltoverkosto. Itseäni lähinnä mietitytti Teslan haukuttu huolto, mutta koska paperit on jo tehty, en jaksa sitä enempää enää kelailla. Naattia makkaraa!
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, ymmärrän hyvin vitutuksen. Ehkä peilaan tätä siihen, että 2014 vuosimallin S noilla kilsoilla oli jo lähtöjään riskiostos. Oma M3 oli toki hiukan kalliimpi kuin tuo sun, mutta samalla akkutakuu omistusaikani yli (todennäköisesti) ja perustakuutakin vielä kolme vuotta.

Serkulla myös ässä vm 2017, eikä ongelmia. Yyssä tuo uusien lämpöpumppujen tyyppivika, joka ilmenee kovilla pakkasilla. Varmasti uusiakin Tesloja on täysiä paskoja, mutta sitten on niitäkin, jotka ajelevat vanhoilla tyytyväisinä.

Perusbrändien etu on huoltoverkosto. Itseäni lähinnä mietitytti Teslan haukuttu huolto, mutta koska paperit on jo tehty, en jaksa sitä enempää enää kelailla. Naattia makkaraa!
Teslan tapauksessa se oli ehkä hivenen riski ostos, mutta yleisesti ottaenhan tuon ikäinen auto noilla kilometreillä ei ole riski. Työkaverilla vuoden vanha m3, joka kävi myös ilppiongelmien takia huollossa.

Juu, tuo huolto on kanssa sellainen johon on into menny täysin. Korjasivat emmc piirin takaisinkutsussa ja samalla kun olivat keskinäytön ottaneet irti, olivat saaneet näyttöön ilmestyy ilmakuplia. Kun asiasta mainitsin, niin totesivat että myydään sulle kyllä uusi 1500€ hintaan. Meinasin haistatella, mutta pidättäydyin.

Yleisesti ottaen on hyviä autoja uusissa ja vanhoissa, mutta kun saat sen huonon niin ei siihen merkkiin enää ole paluuta yleisesti ottaen. Omiin autokokemuksiin peilaten rinnastan tuon teslan 405:een pösöön, joka oli nuorempana omistuksessa. Vian kun korjaat, niin seuraava on oven takana.

Hienoa että joillain on toimivia autoja, mutta todella paljon on niitäkin, jotka ovat kironneet teslan sinne alimpaan kerrokseen.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perusbrändien etu on huoltoverkosto.
Joo, huoltopistettä kyllä löytyy, mutta ainakin PK-seudulla Citroen-huolloilla on ongelmana työvoima tai siis sen puuttuminen, täys-sähköille pitää tietty olla omat luvat ja koulutukset ja jokaisella mekaanikolla niitä ei ole.

Mulla on ollut nyt vuoden verran täys-sähkö C4 joka on kahteen kertaan viety hinurilla korjaamolle, kummallakin kerralla auto on odottanut jonossa työvoimapulan vuoksi ekalla kerralla jopa kaksi viikkoa. Pisteet kuitenkin huoltopisteelle siitä että olen kummallakin kerralla saanut laina-auton veloituksetta käyttöön toisella kerralla jopa täys-sähkön.
 

hege

Jäsen
Nämä pitää liittyä sähkötoilailijoihin ja ensiviikolla tehdä kaupat joko EV6:sta tai Enyaqista. No autoa tuskin näkee ennen kuin vuonna 2023, ainakaan Skodan tapauksessa. Sinänsä ihan Ok, niin ehtii miettiä latauskuviota kotiin vähän aikaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

J.Petke

Jäsen
Ostin elämäni ensimmäisen auton n. 9kk sitten ja nyt houkuttelee vaihto sähköön. Tesla oli aikoinaan unelmana mutta vuokrattuani Model 3:n, oli pettymys aika suuri. Sen jälkeen ei enää Tesla ole houkuttanut mutta olen siirtänyt tähtäimen Polestar 2:een. Eli Volvon pohjalle rakennettu ja paljon samoja ns. perusasioita yhdistää näitä merkkejä. Erityisesti tuo Android Auto -käyttis kiinnostaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla myös oli kiikarissa Polestar 2 ja ehkä jonkinmoisena haaveena sitä pidin mieluummin kuin Tesla M3:a. Ainakin luullakseni huoltoverkosto on Volvon kautta laajempi ja toki pohjoismainen brändi myös vetoaa, vaikka autot käsittääkseni kiinalaisomistuksessa tehdäänkin. Ajo-ominaisuuksia on kehuttu kovasti, voimaa löytyy ja myös itseäni @J.Petke tapaan kiinnostaa Googlen softa näytön osalta.

Käytännössä kuitenkin mun pelimerkkini olisivat riittäneet täysin karvalakkimalliin vrt. tämä nykyinen M3 rahoituskulujen ollessa edullisemmat Teslalla, joten aika selkeä valinta tässä vaiheessa. Oletettavasti Polestarien hinnat eivät Plus-varusteilla tule hetkeen tippumaan, ja kun auto piti saada eilen mieluummin kuin tänään, tehtiin tämä päätös. Lisäksi ihan pikkuriikkinen turnoffi on myös se keskitunneli - tasainen lattia tekee tilaa ja varsinkin tilantuntua yllättävän paljon.

Miltäosin J.Petke koit M3:n pettymyksenä? Laatuvaikutelma, ajokokemus, käyttis? Kiinnostaa vilpittömästi tietää, en ole käännyttämässä, koska en tunnusta ajokistani huolimatta vakaumuksellista uskoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viikon verran ajoja takana, joka päivä ei ole duuniin päässyt, mutta on pitänyt käydä heittämässä vaikka tekosyyllä joku kieppi. Helvetin hauska ajaa, ja sellainen perusjuttu kuin liikkeelle lähtö pelkästään tuo elämyksen - autolle puhelin taskussa, kahvasta kiinni, jolloin penkki säätyy kuljettajan profiilin mukaisesti, vaihde D:lle ja liikkeelle. Ei mitään hinkutuksia, säätöjä tai start-painikkeita, koska niitä ei tarvita.

Toinen loistava juttu on tuo sovellus ja etäkäyttö. Lämmitys päälle pari minuuttia ennen autolle menoa, ja kovallakin pakkasella homma bueno. Sentry mode toki myös kova, enkä kiellä, etteikö olisi kiva ensimmäistä kertaa omistaa auto, jolla voi ihan huolletta painaa motarin liittymästä kovempaankin vauhtiin mukaan.

Joo, kyllä mä olen vähän hurahtanut. Jonkin aikaa tolla ja sitten performancea tiskiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näitä kahta tullut mietittyä, mutta tarkkaa analyysia eroista en ole tehnyt kun tässä vielä varmaan ainakin puolisen vuotta on aikaa kunnes auton saa. Molemmat varmaan ajavat asiansa. Jos joku haluaa suositella toista niin kiinnostaisi.
En nyt suosittele, kun en tiedä Enyaqin etähallintaa, mutta päädyin hommaamaan Torista uudenveroisen 11kw-kaapelin koko keskuksen sijaan. Ainakin Teslan sovelluksella saa säädettyä latausajankohtaa sekä virran voimakkuutta, enkä koe tarvetta erilliselle laitteelle varsinkaan, kun tuo irtosi 300 euroon vrt. uuden johdon hinnat saati keskuksen. Voi lisäksi napata helposti mukaan, jos matkakohteessa on voimavirtaa tarjolla.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Nyt on löytynyt vuosisadan tampio. Männä viikonloppuna oltiin kavereiden kanssa mökillä kevätpilkillä. Su aamupäivällä kaveri soitti ja sanoi pistäytyvänsä ohi ajaessa. Kysyi vain onko laturia. Laturi löytyy, mutta kannattaneeko poiketa kun meidän täytyy lähteä stadiin VIIMEISTÄÄN 14:30, siis viimeistään. Onnellinen ladattavan Volvon omistaja saapui silti 12 paikkeilla. Pitäisi kuulemma autoon saada virtaa. Penoisen ongelman muodosti lumi. Siitä missä minun auto on parkkeerattu ja polku alkaa on mökille n.400m. Ei löytynyt jatkojohtoa eikä ollut pienintäkään aikomusta soittaa naapurin isännälle olisiko traktori huokealla auraustuulella. Pääsivät onneksi lähihuoltamolle varsin pitkälle tauolle.
Ennakointi on sähköautoilun kaikki kaikessa. Ja kun siirrytään paikasta a paikkaan b, käytetään ABC:n linjastoa. Eikä lähdetä hortoilemaan "maisemareiteille".
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Millaiseen latausratkaisuun olette päätyneet, jatkiksen sähköilijät? Mulla homma hoituu parhaillaan sukomatkalaturilla, mutta voimavirtapistoke on katoksen kulmalla ja siihen voisi aseman ostaa. Toisaalta saman tarpeen voi tyydyttää pelkällä johdolla muutaman satasen halvemmalla.

Lataillaan myös sukomatkalaturilla modatusta lämpötolpanpistokkeesta :D maksetaan kiinteää 5e latausvastiketta kuussa, joten halpaa kuin saippua vaikkakin hidasta.

@Tadu Enyaqin latausvirran rajoittaminen onnistuu myös etänä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lataillaan myös sukomatkalaturilla modatusta lämpötolpanpistokkeesta :D maksetaan kiinteää 5e latausvastiketta kuussa, joten halpaa kuin saippua vaikkakin hidasta.

@Tadu Enyaqin latausvirran rajoittaminen onnistuu myös etänä.
Joo, aika hidasta oli sukolla, ja vaikka moni tuota ihan tyytyväisenä tekeekin, otin 11 kw kaapelin. Varsinkin kun vv-pistoke on meillä paremmassa paikassa kuin tuo tolppa, josta vedin aluksi sukolla. Neljä ja puoli tuntia 0-->100% ja pari tuntia 30-->80% eli ehtii vaikka saman illan aikana pidemmällekin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Myytävien sähköautojen määrä nettiautossa vähentynyt n. 15% viimeisen muutaman viikon aikana. Venäjän hyökkäyksen myötä kallistuneet bensa ja diesel sysänneet autoilijat vaihtamaan polttikset sähköön? Voin kyllä kuvitella, että moni on jo pidempään seurannut sähköautomarkkinaa ja ollut kiikunkaakun päätöksen kanssa kunnes nyt tuli hyvä syy vaihtaa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Myytävien sähköautojen määrä nettiautossa vähentynyt n. 15% viimeisen muutaman viikon aikana. Venäjän hyökkäyksen myötä kallistuneet bensa ja diesel sysänneet autoilijat vaihtamaan polttikset sähköön? Voin kyllä kuvitella, että moni on jo pidempään seurannut sähköautomarkkinaa ja ollut kiikunkaakun päätöksen kanssa kunnes nyt tuli hyvä syy vaihtaa.
Varmasti juuri näin. Kun ajoa tulee se 200km/ päivä, niin kyllä tuo korotus oikeasti jo kirpaisee ja keikauttaa kannattavuutta sähkön puolelle. Kyllä itsellä taas sähköautokuume nostatti päätään, mutta tein laskelmia, että vielä ei tauloudellisesti näillä hinnoilla ole kannattavaa autoa vaihtaa. Paljosta ei ole enää kiinni, mutta sähköauton korkeahko hankintahinta yhdessä arvonaleneman kanssa pitää vielä kiinni dieselin katkussa.

Seuraava auto kuitenkin on vääjäämättä sähköinen, ihan jo mukavuuden takia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmasti juuri näin. Kun ajoa tulee se 200km/ päivä, niin kyllä tuo korotus oikeasti jo kirpaisee ja keikauttaa kannattavuutta sähkön puolelle. Kyllä itsellä taas sähköautokuume nostatti päätään, mutta tein laskelmia, että vielä ei tauloudellisesti näillä hinnoilla ole kannattavaa autoa vaihtaa. Paljosta ei ole enää kiinni, mutta sähköauton korkeahko hankintahinta yhdessä arvonaleneman kanssa pitää vielä kiinni dieselin katkussa.

Seuraava auto kuitenkin on vääjäämättä sähköinen, ihan jo mukavuuden takia.
Paljon laskit sähköauton arvonalenemaksi? Nythän esimerkiksi vuoden vanhoja Enyaqqeja myydään korkeammalla hinnalla kuin mitä niistä on maksettu. Tokihan tuo ei tule jatkumaan, mutta aika hankala arvioida arvonalenemat tuleville vuosille. Tuskinpa ne sähkön ja vaikka bensiinin välillä samat tulevat olemaan...

Ihan mielenkiinnosta siis kysyn.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Paljon laskit sähköauton arvonalenemaksi?
Se tosiaan vaikea tässä markkinatilanteessa arvioida. Nyt kun toimitusajat pitkiä, niin arvon jopa nousevat, mutta toisaalta kilpailun kiristyessä, voi hinnat tippua nopeastikin. Laskin arvonaleneman sekä nykyiselle autolleni, että uudelle sähköautolle 15 prosentilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös