Mainos

Sähköautoilu

  • 572 388
  • 5 054

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saan vielä tarkentumattoman plugarin ja jonkun lataustunnisteen käyttööni toviksi ja tarkoitus olisi tehdä sillä muutaman sadan kilometrin reissu. Sähköllä pystynee sen 50-60 kilsaa ajamaan, joten satunnaiseen täydennykseen ei varmaan pitkään mene, mutta kuinka pitkään suurin piirtein? Mitä tuollaisella keskivertoplugarilla ajellessa kannattaa ottaa huomioon muutoin, jotta ajo olisi mahdollisimman taloudellista? Ymmärrän kyllä, että bensaa tulee joka tapauksessa kulumaan, mutta jos mahkut on, niin mieluummin vähemmän kuin enemmän, varsinkin kun sähkö on ilmaista.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Saan vielä tarkentumattoman plugarin ja jonkun lataustunnisteen käyttööni toviksi ja tarkoitus olisi tehdä sillä muutaman sadan kilometrin reissu. Sähköllä pystynee sen 50-60 kilsaa ajamaan, joten satunnaiseen täydennykseen ei varmaan pitkään mene, mutta kuinka pitkään suurin piirtein? Mitä tuollaisella keskivertoplugarilla ajellessa kannattaa ottaa huomioon muutoin, jotta ajo olisi mahdollisimman taloudellista? Ymmärrän kyllä, että bensaa tulee joka tapauksessa kulumaan, mutta jos mahkut on, niin mieluummin vähemmän kuin enemmän, varsinkin kun sähkö on ilmaista.
Itse ajoin ensimmäisen pidemmän pätkän nyt jo, kun plugari on ollut kohta 9kk taloudessa. Pari sataa km suuntaansa ja lataus kotona sekä määränpäässä. Mennessä yritin kikkailla ajotiloilla mutta takaisin pääsin vähemmällä kun ajoin vaan akun tyhjäksi ja sitten mentiin sillä mitä sattui olemaan. 3,9l/100 tuli takaisin päin maantie/motarireittiä reilua vauhtia pitäen. Sähköllä oli ajettu 75km ajotietokoneen mukaan. Jos autossa on integroitu navi niin sehän tarjoaa usein valmiin paketin, jossa päättelee reitin perusteella ajotilat valmiiksi. Sitten varmaan kannattaa huomioida auton oman laturin teho, joka usein aika vaatimaton niin tuskinpa siinä juuri latailla kannattaa matkalla vaan vasta päätepisteessä.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli laitettua ostohousut jalkaan ja hankittiin talouteen plugari. Meillä on kaksi omaa ruutua joiden välissä on yksi sähkötolppa kahdella sukolla. Minkälaista latausasemaa tuohon kannattaisi lähteä sovittelemaan? Mielellään niin, että nykyinen tolppa säilyy mutta yläosa/sisuskalut lähtee vaihtoon.

Laturin pitää olla Type 2 päällä, autossa 3,7kW laturi ja sähkötolppaan merkitty 16A. Niin ja tolpassa pitää olla mahdollisuus käyttää myös toisen auton sisälämmitintä.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli laitettua ostohousut jalkaan ja hankittiin talouteen plugari. Meillä on kaksi omaa ruutua joiden välissä on yksi sähkötolppa kahdella sukolla. Minkälaista latausasemaa tuohon kannattaisi lähteä sovittelemaan? Mielellään niin, että nykyinen tolppa säilyy mutta yläosa/sisuskalut lähtee vaihtoon.

Laturin pitää olla Type 2 päällä, autossa 3,7kW laturi ja sähkötolppaan merkitty 16A. Niin ja tolpassa pitää olla mahdollisuus käyttää myös toisen auton sisälämmitintä.


Yksi vaihtoehto on tälläinen, vaatii sitten tietysti lisäksi sopivan hidaslaturin, auton mukana tullut ei varmaankaan ole 3,7kW mutta noita saa alle kolmella sataa autotarvikeliikkeistä, esim

 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Yksi vaihtoehto on tälläinen, vaatii sitten tietysti lisäksi sopivan hidaslaturin, auton mukana tullut ei varmaankaan ole 3,7kW mutta noita saa alle kolmella sataa autotarvikeliikkeistä, esim

Kiitos. Jotenkin silti tykkäsin ajatuksesta, että tolpassa olisi kiinteä johto. Jäisi se kuraisten kaapeleiden jumppa huomattavasti vähemmälle. Tämän olisi tietysti voinut mainita jo avausviestissä.

Ei sitten pienintäkään käryä minkälainen johto/laturisetti auton mukana tulee. Octavia RS iV on auto, jos auttaa.
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitos. Jotenkin silti tykkäsin ajatuksesta, että tolpassa olisi kiinteä johto. Jäisi se kuraisten kaapeleiden jumppa huomattavasti vähemmälle. Tämän olisi tietysti voinut mainita jo avausviestissä.

Ei sitten pienintäkään käryä minkälainen johto/laturisetti auton mukana tulee. Octavia RS iV on auto, jos auttaa.
Kiinteäjohtoiset tolpat taitaa järjestään olla aika hintavia laitoksia, vaikka tosiaan erinomaisen helppoja ovatkin. Moni on laittanut linkinmukaiseen supersuko-laatikkoon puolikiinteästi tuollaisen tarvikelaturin niin, että sille latausjohdon boksille on ruuvattu tolppaan oma lukollinen kaappinsa ja type2-päälle myös pidike. On ilmeisen toimiva ja kukkarolle ystävällinen ratkaisu.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiinteäjohtoiset tolpat taitaa järjestään olla aika hintavia laitoksia, vaikka tosiaan erinomaisen helppoja ovatkin. Moni on laittanut linkinmukaiseen supersuko-laatikkoon puolikiinteästi tuollaisen tarvikelaturin niin, että sille latausjohdon boksille on ruuvattu tolppaan oma lukollinen kaappinsa ja type2-päälle myös pidike. On ilmeisen toimiva ja kukkarolle ystävällinen ratkaisu.
Kieltämättä hinnat karkasivat toiselle tuhannelle, kun katselin kiinteää johtoa. Tuo ns. puolikiinteä vaikuttaa fiksulta ratkaisulta. Pitää hieman perehtyä aiheeseen. Kiitos!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En käy kovin usein Lempäälän Ideaparkissa mutta nyt tuli loman yhteydessä pistäydyttyä. Siellähän on 40 ilmaislatauspaikkaa kahdessa rivissä. Pari vuotta sitten kun hankin plugarin, olivat rivit tyhjinä ja muistaakseni vain pari kolme lataajaa kerrallaan. Nyt olivat molemmat rivistöt tupaten täynnä ja sain toiseksi viimeisen paikan käyttöön.

Mäntässä Gösta museolla on muistaakseni 4 latauspaikkaa. Banksyssa käydessäni kaikki olivat varattuna vaikka sisäänpääsyä museoon oli rajattu merkittävästi. Aletaan lähestyä sitä vaihetta että ensimmäiset ystävälliset latauspisteet eivät enää riitä jatkuvan asiakasvirran tarpeisiin vaan pitää laajentaa.
 
Viimeksi muokattu:

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Voin kokemuksesta opastaa: Yhdistelmä ilmastointi + traileri missä vene voi tuottaa yllätyksen rangessa. Vene ei jolla -luokkaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
2000km takana Skoda Enyaqilla 58kwh akulla varustettuna.

Kyllähän tuo sähköllä ajaminen on myös todellinen mukavuustekijä. Hiljaista, pehmeää ja ennen kaikkea sujuvaa ajoa vailla moottorin huudattamista. Enyaq muutenkin taattua Skoda-laatua. Niin tilojen kuin ajettavuudenkin osalta.

Akun koko mietitytti hieman tilatessa, mutta erittäin hyvin tuolla mökkireissut pärjännyt, varsinkin kun otti 100kw pikalatauspaketin mukaan. Tuo vielä mahdollisesti jälkipäivityksenä nousee 130kw:iin. Kaupunkiajossa tuolla akulla ei luonnollisesti ole pienintäkään hätää rangen riittävyydessä.

Vielä kun saadaan ensi kuussa taloyhtiäön kotilatausmahdollisuus, helpottuu ajaminen entisestään. Onneksi lähi-Prismassa vielä toistaiseksi ilmainen 25kw lataus.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Kyllähän tuo sähköllä ajaminen on myös todellinen mukavuustekijä. Hiljaista, pehmeää ja ennen kaikkea sujuvaa ajoa vailla moottorin huudattamista. Enyaq muutenkin taattua Skoda-laatua. Niin tilojen kuin ajettavuudenkin osalta.
Varsinkin liikkeellelähdöt sähköllä ovat sata kertaa miellyttävämpiä kuin polttomoottorilla. Ensinnäkin ei tarvitse luistatta kun ei ole tyhjäkäytiä. Lisäksi sähköllä ei ole mitään kierroslukua milloin se ”alkaa vääntämään” vaan se vääntää nollasta asti.

Vaikka ei ole aiemmin polttomoottoriautolla ajaessani ajatellut että ne liikkeellelähdöt olisivat jotenkin epämiellyttäviä, niin ekalla kerralla sähköautolla yllättyi että kaasutuntuma voi olla niinkin miellyttävä ja tarkka myös niissä tilanteissa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2000km takana Skoda Enyaqilla 58kwh akulla varustettuna.

Kyllähän tuo sähköllä ajaminen on myös todellinen mukavuustekijä. Hiljaista, pehmeää ja ennen kaikkea sujuvaa ajoa vailla moottorin huudattamista. Enyaq muutenkin taattua Skoda-laatua. Niin tilojen kuin ajettavuudenkin osalta.
Ai sinne tuli jo Enyaq? Samoihin aikoihin tilailtiin, minä sain kesäkuun alussa viestiä että ehkä syyskuussa tulisi auto… Tulis jo syksy…
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
2000km takana Skoda Enyaqilla 58kwh akulla varustettuna.

Kyllähän tuo sähköllä ajaminen on myös todellinen mukavuustekijä. Hiljaista, pehmeää ja ennen kaikkea sujuvaa ajoa vailla moottorin huudattamista. Enyaq muutenkin taattua Skoda-laatua. Niin tilojen kuin ajettavuudenkin osalta.

Akun koko mietitytti hieman tilatessa, mutta erittäin hyvin tuolla mökkireissut pärjännyt, varsinkin kun otti 100kw pikalatauspaketin mukaan. Tuo vielä mahdollisesti jälkipäivityksenä nousee 130kw:iin. Kaupunkiajossa tuolla akulla ei luonnollisesti ole pienintäkään hätää rangen riittävyydessä.

Vielä kun saadaan ensi kuussa taloyhtiäön kotilatausmahdollisuus, helpottuu ajaminen entisestään. Onneksi lähi-Prismassa vielä toistaiseksi ilmainen 25kw lataus.
Miksi ottaa ylimääräistä riesaa itselle? Automaattivaihteisella polttomoottoriautolla on elämä paljon helpompaa. Polttoainetta saa pumpusta joka nurkan takaa. Ei ole ongelmia liikkellelähdöissä yms. Hankintahinta on myös paljon edullisempi verattuna vastaaviin sähköautoihin. Väittäisin myös jälleenmyynnin olevan helpompaa. Akkujen uusiminen on kallista puuhaa. Onhan se tosin kahvipöydässä hieno verata, että mun autolla pääsee jopa 80 km kun sun vaan 70 km yhdellä latauksella.

En käy kovin usein Lempäälän Ideaparkissa mutta nyt tuli loman yhteydessä pistäydyttyä. Siellähän on 40 ilmaislatauspaikkaa kahdessa rivissä. Pari vuotta sitten kun hankin plugarin, olivat rivit tyhjinä ja muistaakseni vain pari kolme lataajaa kerrallaan. Nyt olivat molemmat rivistöt tupaten täynnä ja sain toiseksi viimeisen paikan käyttöön.
Entistä vaikeammaksi menee tulevaisuudessa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ai sinne tuli jo Enyaq? Samoihin aikoihin tilailtiin, minä sain kesäkuun alussa viestiä että ehkä syyskuussa tulisi auto… Tulis jo syksy…

Juu, tilaus sisään 6.4 ja auto alla 28.6. Myyjän mukaan nopein Enyaq toimitus missään. Kerrankin kävi tuuri. Ja itseasiassa vaikuttu varmaan se, etten ottanut vetokoukkua. Sen osalta ollut kuulemma hiukan toimitusvaikeuksia tehtaalla.

Kohta se syksy on jo, hyvää kannattaa odottaa ;)

Miksi ottaa ylimääräistä riesaa itselle? Automaattivaihteisella polttomoottoriautolla on elämä paljon helpompaa. Polttoainetta saa pumpusta joka nurkan takaa. Ei ole ongelmia liikkellelähdöissä yms. Hankintahinta on myös paljon edullisempi verattuna vastaaviin sähköautoihin. Väittäisin myös jälleenmyynnin olevan helpompaa. Akkujen uusiminen on kallista puuhaa. Onhan se tosin kahvipöydässä hieno verata, että mun autolla pääsee jopa 80 km kun sun vaan 70 km yhdellä latauksella.

Niin, Enyaq hankintahinnaltaan vain 5k kalliimpi kuin edellinen automaattivaihteinen polttis. Polttiksessa tosin autoveroa se reilu 10k, joten Enyaqissa saan arvollisesti huomattavasti enemmän autoa. Lisäksi kk-erä Enyaqissa reilun 50e enemmän, mutta samalla säästän yli 150e bensakuluissa. Itse uskon myös sähköautojen pitävän arvoaan polttiksia paremmin.

Lisäksi, vaikka "tankkaus" onkin paljon hitaampaa sähkiksella kuin polttiksella, on meilläkin itseasiassa hieman säästynyt aikaa, kun auto on ollut latauksessa esimerkiksi kauppareissun ajan. Ei ole enää tarvinnut tuon jälkeen lähteä bensa-asemalle vaan auto vaan pois latauksesta ja kotiin.

Mutta suunnittelua sähköautoilu vaatii enemmän kuin polttomoottoriautoilla ajaminen, se on selvää.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nousiskohan tuo sähköauton hankintatuki ensi vuonna? Mitä luulette?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Itse veikkaan että tuki nousee, mutta myöskin hankintahinnan yläraja nousee tai jopa poistuu.

Minusta pakko nostaa hankintarajaa ainakin 10 ke, koska nykyinen jättää "perheautot" varusteltuna ulkopuolelle. Vasemmistohallitus tuskin haluaa rikkaille tätä etua antaa, joten joku raja varmasti jää. Enyaq itseäkin kiinnostaa, mutta alle 50 ke en haluamaani versiota saa.
 

Tuamas

Jäsen
Miksi ottaa ylimääräistä riesaa itselle? Automaattivaihteisella polttomoottoriautolla on elämä paljon helpompaa. Polttoainetta saa pumpusta joka nurkan takaa. Ei ole ongelmia liikkellelähdöissä yms. Hankintahinta on myös paljon edullisempi verattuna vastaaviin sähköautoihin. Väittäisin myös jälleenmyynnin olevan helpompaa. Akkujen uusiminen on kallista puuhaa. Onhan se tosin kahvipöydässä hieno verata, että mun autolla pääsee jopa 80 km kun sun vaan 70 km yhdellä latauksella.

Riesan määrä toki riippuu monesta asiasta, kuten toimintasäteestä sekä siitä jos on kotilatausmahdollisuus.

Hankintahinnoissa on nykyään uusissa noin 5k€ hintaero bensa-auton ja sähköauton välillä, jonka säästää kohtuullisilla ajomäärillä polttoaineissa jo vuodessa-parissa.

Toki jos kaipaa suorituskykyä, Teslan kiihtyvyys/hinta-suhde taitaa olla vieläkin selvästi parempi kuin yhdelläkään polttomoottoriautolla ja 3,3 sekunnin 0-100 kiihtyvyyteen pääsee kiinni 66k€ hintaan.

Tähän vielä päälle se, että sähköautoissa on huomattavasti vähemmän osia jotka kaipaavat huoltoa ja/tai korjausta, niin aika nopeasti auton elinkaaren aikana se ero hankintahinnassa on säästetty.

Ihan en myöskään allekirjoita sitä, että jälleenmyynti olisi jotenkin vaikeampaa varsinkaan näillä nykyaikaisilla sähköillä, joiden akusto nykytiedon perusteella on vielä ihan käypää kamaa käytännössä koko auton käyttöiän.

Akkujen uusiminen kokonaan on toki kallista puuhaa, mutta nykyisissä akustoissa range säilyy näillä näkymin pidempään kuin oletettua ja akustot ovat moduuleista kasattuja, jolloin vikaantuessa selvitään yleensä yhden moduulin, ei koko akuston, vaihdolla.

Mitä noita sähköautoilijoita seuraa lähipiirissä, niin se autoilun edullisuus, toimintavarmuus, hauskuus ja helppous kotilatauksen kanssa on yleensä se tulokulma keskusteluissa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä noita sähköautoilijoita seuraa lähipiirissä, niin se autoilun edullisuus, toimintavarmuus, hauskuus ja helppous kotilatauksen kanssa on yleensä se tulokulma keskusteluissa.

Tuossapa se oikeastaan. Ovat myös talviautoina täysin ylivoimaisia polttikseen verrattuna, mitä jengi ei vaan tunnu käsittävän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Autoiluketjuun kirjoittelin lyhyesti, että pääsin testaamaan parin yön yli Mersun EQA 250 täyssähköä, ja vaikka sähkömyönteinen olen ollut jo pidemmän aikaa, kuume lähinnä paheni. Oma autoni on oikein kelpo reilun vuoden ajettu vm. 2019 kaasu-Octavia, mutta olihan eka vartti liki vitutukseksi äitynyttä mielentilaa, kun palautin Mersun Veholle ja lähdin ajelemaan kotiin. Mulla on automaattifarkku, adaptiivinen vakkari, peruutustutka sun muut automaattivalot ja kaistavahdit, mutta a) Mersussa oli paremmat ja b) sähköllä ajaminen on vain niin helvetin rentoa ja mukavaa. Ja kohtaan c voisi lisätä kulutuksen, jota tuli seurailtua aivan eri tavalla kuin polttarilla ja kulut/100 km olikin aivan käpyjä verrattuna kaasuunkin, saati bensaan. Toki 70k€ MB on eri asia kuin 30k€ kaasu-Octavia muutenkin, mutta tuohon sähköllä ajamisen rinnalle laadukas tuntuma ohjaamossa ja erinomainen varustelu teki ekstraa.

@Rantsukoff tuossa väitti kaiken olevan helpompaa polttiksella, mutta hevon paskat - pelkkä ajamisen mielekkyys sähköllä hakkaa polttomoottorit ja siihen päälle talous. Fiilisjutut on fiilistä, niistä en ala tappelemaan, ja ymmärrän täysin harrasteautoilun. Ykkösautoksi sähkö on ehdoton, ellei vedä kärryä jatkuvasti tai aja päivittäin 500 km siivuja syrjäseuduilla. Joka muuta väittää, ei ole kokeillut sähköautoa, työskentelee polttoaineen jalostuksen sidodosryhmissä tai on tyhmä.
 

Tuamas

Jäsen
Tuossapa se oikeastaan. Ovat myös talviautoina täysin ylivoimaisia polttikseen verrattuna, mitä jengi ei vaan tunnu käsittävän.

Juu, sekä kesä- että talviautoina pelittävät merkittävästi paremmin, kun se lähtee talvella aina liikkeelle ja kabiinin saa tehokkaasti etänä viilennettyä kesällä ja lämmitettyä talvella.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Miksi ottaa ylimääräistä riesaa itselle? Automaattivaihteisella polttomoottoriautolla on elämä paljon helpompaa. Polttoainetta saa pumpusta joka nurkan takaa. Ei ole ongelmia liikkeellelähdöissä
Sähköllä ne liikkeellelähdöt on selvästi miellyttävämpiä kuin automaattivaihteisella polttomoottoriautolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös