Ruotsin kielen asema ja Ahvenanmaa

  • 39 429
  • 302

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ilman pakko-ruotsia mä luultavasti puhuisin ruotsia paremmin.

Täysin samaa mieltä. Yläasteella aloitettu ruotsin kielen opiskelu meni täysin penkin alle suurilta osin tästä pakosta johtuvan motivaatio-ongelman takia. Tästä syystä menin ammattikouluun vaikka päästötodistuksen keskiarvolla olisin päässyt läheiseen lukioon. Mutta en olisi ikinä selviytynyt pakkoruotsista lukiossa.

-Tinke
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomenkielinen nimi oli liikaa Maarianhaminan Kotipizzan ovessa - "Eräs nainen kysyi miksi tässä lukee Kotipizza, miksei se ole Hempizza"

"Pariskunta on havainnut, ettei osa paikallisista pidä lainkaan suomesta.Esimerkiksi Kotipizzan aukioloajat lukivat ovessa aluksi ruotsin lisäksi suomeksi, mutta yrittäjät joutuivat ne poistamaan, kun useammalta asiakkaalta tuli siitä närkästynyttä palautetta.
- Osa vanhemmista ihmisistä ei oikein suvaitse, Rajala toteaa.
- Vaikka se olisi ihan pieni printti siellä ja tosi isolla lukee ruotsiksi, silti heitä häiritsi se, että jossain lukee suomeksi, Mäenpää jatkaa.

- Kerran satuin kuuntelemaan Radio Aaltoa ja mies tuli kysymään, onko teidän radiossa vikaa. Sanoin ei, jolloin hän vastasi, mutta kun sieltä tulee suomenkielistä musiikkia. Sanoin, että niin, koska olen suomenkielinen. Kun vastaus ei häntä ilahduttanut ja asia alkoi häntä niin kovasti häiritä, vaihdoin lopulta kanavaa, Mäenpää kertoo.

Osa asiakkaista on myös närkästynyt siitä, että kuiteissa lukee suomeksi "Kiitos käynnistä." Jopa Kotipizza-nimestä on tullut huomautuksia, vaikka kyseessä onkin ketjuliike."


Ei ole helppoa saarella. Joutuu junttien kieltä lukemaan vahingossa, jopa kuitista.

Ei muuta kuin valtion tukia pienemmiksi. Eikös se niin ollut, että jos muihin maakuntiin lyötäisiin saman verran hilloa per asukas kuin Ahvenanmaalle, niin Suomi olisi jo konkurssissa?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ei ole helppoa saarella. Joutuu junttien kieltä lukemaan vahingossa, jopa kuitista.

On kovaa ja karua elämää herrakansalla, kun joutuu altistumaan 2010-luvulla ali-ihmisten kielelle. Eikö tuollainen kielenkäyttö ole jo sitä kuuluisaa vihapuhetta suomen kieltä kohtaan? Joskus aiemmin oli vihapuhetta se, jos ilmoitti, että ei pidä ruotsin kielestä...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
On kovaa ja karua elämää herrakansalla, kun joutuu altistumaan 2010-luvulla ali-ihmisten kielelle. Eikö tuollainen kielenkäyttö ole jo sitä kuuluisaa vihapuhetta suomen kieltä kohtaan? Joskus aiemmin oli vihapuhetta se, jos ilmoitti, että ei pidä ruotsin kielestä...
Onko saarelaiset rasisteja? Enpä olisi ahvenanmaalaisista uskonut.
 

Ralph

Jäsen
En ole Ahvenanmaalla käynyt, joten kysyn, että käännetäänkö siellä ruotsiksi kaikki yhtiön nimet? Apple, Yle, Nokian rengas/tyres jne. Jos kerran Kotipizzan nimi pitäisi kääntää, niin kai kaikkien muidenkin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ahvenanmaan kohdalla ehdottaisin myyntiä. Ainakin yksi ostajasehdokashan on jo tiedossa eli venäjä. -250 000 euroa kävisi kaikilla rantaoikeuksilla ja yhteisalueosuuksilla.

Tai vaihtoehtoisesti Aki Rantalan valitsemista Ahvenanmaan kuninkaaksi, loppuisi ainakin homostelu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juntteja on joka paikassa. Minä olen työasioissa ollut jonkun verran ahvenanmaalaisten kanssa tekemisissä ja paremmin minä heidän kanssaan tulen toimeen kuin persujen kanssa.
Mistä tiesit ahvenanmaalaisten poliittiset suuntaukset vai kysytkö aina ensimmäisenä ihmisiltä heidän poliittisen suuntauksen?

Ahvenanmaalaiset ovat samalla tavalla sisäänpäinkääntyneitä moukkia kuin muidenkin pienten paikkakuntien asukit. Se ei kuitenkaan tee siitä yhtään vähemmän junttia.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mistä tiesit ahvenanmaalaisten poliittiset suuntaukset vai kysytkö aina ensimmäisenä ihmisiltä heidän poliittisen suuntauksen?
Olen ollut siinä käsityksessä, että Ahvenanmaalla ei pahemmin ole persuja. Ei ainakaan niissä piireissä ole, missä minä olen liikkunut. Ja sen tiedän kysymättäkin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juntteja on joka paikassa. Minä olen työasioissa ollut jonkun verran ahvenanmaalaisten kanssa tekemisissä ja paremmin minä heidän kanssaan tulen toimeen kuin persujen kanssa.

Ei vittu, saatiin mutkuttelua tähänkin syrjintätapaukseen, ja ullatus ullatus ei ollutkaan persu mutkuttelemassa, vaan ihan pesunkestävä parempi ihminen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Eivät ahvenanmaalaiset ole rasisteja, koska he eivät syrji ketään rodun vuoksi.

Wikipedian mukaan rasismi pitää sisällään myös sen, jos syrjitään etnisen ryhmän perusteella ja tässä kohdin voidaan katsoa, että etnisen ryhmän edustajaa on syrjitty. Suomenkielinen henkilö "ei saanut" kuunnella musiikkia omalla äidinkielellään.

Eli jos vihaamasi persut sanoisivat, että "ei, emme vihaa tummaihoisia heidän ihonvärinsä takia vaan heidän puhuman kielen takia", niin tämä olisi siltikin textbook rasismia eikä mitään muuta.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mutta eihän vähemmistön edustaja voi olla rasisti!
Muutenkin vituttaa koko ahvenanmaa. Kunnon Suomalaistusliike käyntiin koko hiton saarelle.
 
Olen ollut siinä käsityksessä, että Ahvenanmaalla ei pahemmin ole persuja. Ei ainakaan niissä piireissä ole, missä minä olen liikkunut. Ja sen tiedän kysymättäkin.
Miten ahvenanmaalaiset voisivat edes olla persuja kun ei siellä ole turvapaikanhakijoitakaan tai pakolaisia? Rasisteja suomalaisia kohtaan ovat kyllä.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kyllä juntti ymmärrä tätä kuviota. Mikä vastuu meillä on elättää noita ylimielisiä wannabeeruotsalaisia, jotka asuvat demilitarisoidulla kalliollaan? Itsellä ollut Taffelit ja muut tämän apartheidporukan tuotteet boikotissa jo pitkään. Ryssän kanssa rajaa on jo tuhat kilsaa, joten meidän puolesta lienee samaa, jos ne ton ranskanperunoita tekevän kallion vie myöskin. Svenssoneilla lienee enempi huoli asiasta? Hesarilta ja Yleltä odotan vahvaa kannanottoa tähän syrjintään ja rasismilla flirttailuun!
Freudenthal-mitali heti sille joka tämän huomaa, jag har talat!
 
AQW
Ei kyllä juntti ymmärrä tätä kuviota. Mikä vastuu meillä on elättää noita ylimielisiä wannabeeruotsalaisia, jotka asuvat demilitarisoidulla kalliollaan? Itsellä ollut Taffelit ja muut tämän apartheidporukan tuotteet boikotissa jo pitkään. Ryssän kanssa rajaa on jo tuhat kilsaa, joten meidän puolesta lienee samaa, jos ne ton ranskanperunoita tekevän kallion vie myöskin. Svenssoneilla lienee enempi huoli asiasta? Hesarilta ja Yleltä odotan vahvaa kannanottoa tähän syrjintään ja rasismilla flirttailuun!
Freudenthal-mitali heti sille joka tämän huomaa, jag har talat!
Itse aloitan tuolla aina tanskan kielellä. Mukava katsoa kun juntit alkaa änkyttää ja lopuksi puhutaan suomea. Saksaa ja englantia puhuvat aika heikosti.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Jos Venäjä joskus tänne hyökkää, niin toivottavasti aloittaa harjoittamallaan kuviolla ja valtaa Ahvenanmaan ekana. Siinä saadaan aikaa pistää puolustus kuntoon, kun samalla päästään noista satoja vuosia toisiaan nussineista saarelaisista eroon. Veronmaksajathan tuonkin paska luodon erityisaseman maksaa, ahvenanmaalainen kun maksaa Suomelle 4500 euroa vuodessa enemmän kuin tuottaa, niin siellä vaan vittuillaan. Luin tuon liitteen ja siellä oli juttu jossa suomalainen mies puhuu pojalleen suomea, niin paikalliset kättelee kulmien alta ja puhelee, että poika parka kun on suomalainen.

Paska paikka jonka rikkaus on kupattu Suomesta ja vittuilevat päälle.
 
Nyt ei parin mäkäräisen jälkeen osaa edes tamperetta, joten kysyn, että mitä tarkoittaa kirjainyhdistelmä AQW? KVG ei valaissut asiaa.
En tiedä parin mäkäräisen jälkeen mistä nuo tuonne ilmestyivät mutta olkoot vaikkapa All Questions Worthy.
Ja tamperelaisena olen mamu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole Ahvenanmaalla käynyt, joten kysyn, että käännetäänkö siellä ruotsiksi kaikki yhtiön nimet? Apple, Yle, Nokian rengas/tyres jne. Jos kerran Kotipizzan nimi pitäisi kääntää, niin kai kaikkien muidenkin.
Tämä on taas tyypillistä media + sosiaalinen media eskaloitumista... lehti tekee jutun kuinka yksi ihminen on joskus ihmetellyt Kotipizzan nimeä ja tästä sitten sosiaalisessa mediassa lähtee hysteerikköjen mylly pyörimään (tyhjästä).
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
En ole koskaan ymmärtänyt, että mitä iloa tämä sisäsiittoinen saari tuo Suomelle. Ahvenmaalaiset ja Suomeruotsalaiset tulisi karkottaa kokonaa Suomesta. Mitään hyötyä näistä ei ole, eikä tule koskaan tulemaan. Eikö Ruotsi voisi ottaa Ahvenmaata itselleen? Saisi ihan hakupalkalla.
 
paremmin minä heidän kanssaan tulen toimeen kuin persujen kanssa.

Aika korkealle pistit riman.

Olen ollut siinä käsityksessä, että Ahvenanmaalla ei pahemmin ole persuja. Ei ainakaan niissä piireissä ole, missä minä olen liikkunut. Ja sen tiedän kysymättäkin.

Kaltaisesi kunnon vasemmistolaisen on toki täällä Manner-Suomessakin hyvä pysytellä visusti erossa rahvaasta ja työväenluokasta. Ne haiseekin pahalle ja niillä on rumat vaatteet.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ahvenanmaalaisista voisi päästä kätevästi eroon tarjoamalla saarelle itsenäisyyttä. Siinähän sitä olisi seurattavaa, kuinka bättrefolk yrittäisi kiemurrella irti tästä avokätisestä tarjouksesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös