Olemme varmastikin samaa mieltä itse asiasta, eli pakkoruotsista. Emme pidä sitä hyvänä asiana. Kuulumme suomalaisten enemmistöön, en nyt jaksa googletella tähän hätään, mutta muistaakseni eri kyselyissä noin 60-80% suomalaisista on kanssamme samaa mieltä, ja haluaisi luopua pakollisesta ruotsin opiskelusta, tai vähintään tuoda mahdollisuuden korvata se jollain muulla kielellä.
No mä googlasin sen sulle. Tuoreimman, eli vuoden vaihteessa tehdyn, mielipidetutkimuksen mukaan kolme neljästä, eli 75% vastustaa pakkoruotsia. Samasta linkistä vielä ruotsalaisen kielitieteilijän näkemys pakkoruotsin järkevyydestä Suomessa;
"Tukholman yliopiston dosentin ja kielitieteilijän Lars Melinin mielestä pakkoruotsin tulokset Suomessa ovat yhtä menestyksekkäitä kuin "venäjän opetus entisissä neuvostosiirtomaissa". Hänestä suomenkielisillä ei ole pätevää syytä ruotsin oppimiseen, ja lailla siihen pakottaminen tekee selkkauksen vain pysyväksi."
Pakkoruotsi – Wikipedia
Puolueista kuitenkin ainoastaan perussuomalaisilla ja ruotsalaisella kansanpuolueella on puolueina yhtenäinen kanta. On siis fakta, että suurimmalle osalle suomalaisista asia on aika merkityksetön.
Aika huterasti päätelty fakta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, ettei se puolueille ole kovin merkityksellinen asia - pois lukien mainitsemasi perussuomalaiset ja RKP. Mutta ei sen perusteella voi päätellä, etteikö se olisi tärkeä ihmisille, joiden ei tarvitse miettiä tyrehdyttääkö kannanotto suomenruotsalaisten säätiöiden rahahanat, tai vieraannuttaako itsestään tuon yhden agendan pienpuolueen (RKP), joka on kuitenkin melko helppo saada puoltamaan päätöksiä, kun väännetään esimerkiksi leikkauslistoista. Ei se RKP ole turhaan ollut kestokumpaani hallituspöydässä. Puolueiden tarvitsee ajatella isoa kokonaisuutta, yksilöiden ei.
Itse äänestän aina ensisijaisesti puoluetta, ja puolueen sisällä henkilöä, joka on pakkoruotsia vastaan. Kuten mun teksteistä huomaa, pakkoruotsi on mulle tärkeä asia. Se on nakertanut mua omista lukioajoista alkaen, kun en saanut valita kaikkia haluamiani kursseja (tunnit tuli täyteen), ja samalla jouduin opettelemaan ruotsia viisi tuntia viikossa, sillä ajatuksella, että sen on pelkkää ajanhukkaa, jonka voisi käyttää hyödyllisemminkin.
En sano, että ruotsi on hyödytön kieli, enkä sano, etteikö se voisi olla minullekin hyödyllinen kieli, sanon vaan sen, että olisin suhtautunut siihen paljon terveemmin, jos olisin saanut itse valita sen lukujärjestykseeni, pohtia kunnolla sen hyötyjä ja haittoja. Se olisi varmasti motivoinut - erityisesti jos se olisi ollut jopa heikolla osaamisella erityistaito, jota kaikki muut eivät välttämättä osaa. Nyt sen käyttäminen heikolla osaamisella osoittaa vaan sen, ettei ollut kovin hyvä koulussa... Joten mielummin olen puhumatta sitä - ja näin sen osaaminen kuihtuu.