Ehkä vielä isompi kysymys on, miksi haluamme holhota kansaa, joka inhoaa meitä tästä kaikesta huolimatta?
Ei kansa inhoa - ollos huoleti. Mulkkuja ja rasisteja siellä on toki varmaan suurin piirtein samassa suhteessa, kuin mantereellakin. Syyttään voi siis joutua joidenkin urpojen syrjimäksi tai pilkkaamaksi (näin varmasti kaverillesi on saattanut käydäkin), mutta kyllä siellä varmasti oikein mukavasti oleilee, kunhan itsekin suhtautuu kunnioittavasti muihin. Ihan kuin missä tahansa muuallakin.
Oma ruotsin kielen taitoni on kerrassaan paska ja ainoa paikka, jossa ylipäätään olen yrittänyt hoitaa joitakin päivittäisiä asioita ruotsiksi, on Ahvenanmaa. Ruotsissa hoidan asiat englanniksi, koska se on puolueeton kieli ja ruotsalaiset puhuvat sitä pääsäntöisesti erinomaisesti. Joitakin yksittäisiä juttuja ja random-pubikeskusteluita olen sielläkin toki välillä yrittänyt käydä osittain ruotsiksi. Ahvenanmaalla englannin puhuminen jotenkin tuntuu typerältä, koska saari on osa Suomea. Suomea siellä - kuten tiedetään - suuri osa ei juurikaan osaa, joten siksi yritän toimia siellä toisella kotimaisella. Paikallisten suhtautuminen siihen on ainoastaan kannustavaa ja he ovat ilmeisen iloisia, että edes pyrin hoitamaan asioita heidän omalla äidinkielellään.
Minä puolestaan pidän mukavana sitä, jos joku ahvenanmaalainen täällä mantereella pyrkii keskustelemaan minun kanssani suomeksi, vaikka ei sitä hyvin osaisikaan.
Olen toki Ahvenanmaalla törmännyt yhteen kansallis-kusipäähänkin. Joku jurrinen sälli tuli jotakin epämääräistä jauhamaan pubissa, ja kun en ymmärtänyt hänen murteellista ruotsiaan, kysyi (ruotsiksi), että mistä olen. Vastauksen jälkeen tuhahteli halveksivasti jotakin jävla-juttuaan mulle ja lähti meneen.
Mun kantani Ahvenanmaan asemaan on se, että Suomen tulisi turvata Ahvenanmaan autonomisuus osana Suomea nykyiseen tapaan. Pääsyy on kenties se, että käsitykseni suomalaisuudesta ja suomalainen kansallisidentiteettini pohjautuu kaikista vahvimmin kotimaan luonnon monimuotoisuuteen ja ainutlaatuisuuteen. Ahvenanmaan ja saariston näen tärkeänä ja poikkeuksellisenkin hienona osana tätä kokonaisuutta. Mitä tulee taloudellisiin asioihin, niin sehän on tietysti totta, että sieltä saatavat valtion budjetin tulot suhteutettuina sinne suunnattuihin menoihin tekee Ahvenanmaasta väkimäärään nähden tällä hetkellä Suomen "kalleimman" maakunnan (ero ei tosin ole kovin suuri verrattuna toiseksi kalleimpaan, eli Kainuuseen). On kuitenkin täysin mahdollista, että Ahvenanmaalle suuntautuvan turismin lisääntyessä sieltä saatavien verotulojen määrä voi nousta seuraavan 10 vuoden aikana merkittävästikin - ajatellen, että Ahvenanmaa ja sen saaristo on luontoarvoiltaan ihan globaalistikin ainutlaatuinen ja matkailu Pohjoismaihin lisääntyy muutenkin varsin nopeasti. Saman potentiaalin näen kyllä Kainuullakin.
Toki, jos Ahvenanmaa haluaa tulevaisuudessa itsenäistyä, pitää sitä mielestäni kunnioittaa. Tällä hetkellä mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että lähellekään enemmistö ahvenanmaalaisista lähiaikoina itsenäistymistä kannattaisi.