Esimerkki: Italialainen alemman keskiluokan kansalainen ei osta kaupastaan 2 euron mikrolasagnea vaikka lompakko siitä näennäisesti tykkäisi ja sen valmistaisi näppärästi 5 minuutissa. Suomalainen neropatti ostaa ja ostaa samantien koko perheelle = noin 10€. Tuolla rahalla tekisi jo maukkaat spagut ja soossit isommallekin perheelle.
En ihan välttämättä allekirjoita tuota, että 10€:lla saa itse tehtyä yli viidelle hengelle lasagnen tai sitten vain itse tykkään heitellä kastikkeisiin juustoa ja jauhelihaa/pekonia yms. reilummalla kädellä, jolloin hinta pompsahtaa. edit: jaa tässä olikin kyse spagetista ja soossista. Sitten kyllä onnistuu kympillä melkoinen vuori tuota mättöä.
Harvemmin tulee yksin ollessa väännettyä juuri muuta kuin salaattia. Joskus teen pellillisen pizzaa, josta sitten osa seuraavana päivänä duuniin evääksi.
Lasten kanssa ollessa teen aina ruoan itse ja lapsetkin(9v ja 8v) tykkäävät autella. Eilen ihan mittasin ruoanlaittoon menneen ajan(makaroonilaatikko) tämän ketjun innoittamana. Aikaa meni kokonaisuudessaan vain n. 20min. Tämä siis tehokasta peliaikaa. Suunnilleen samassa jassa onnistuu vaikka jauhelihapihvit/mureke tai jauheliha/makkarakeitto.
Teen yleensä seuraavan päivän ruoan jo edellisenä iltana, jolloin ei tarvitse kotiin tullessa miettiä sitä tavallisinta tekosyytä olla laittamatta itse ruokaa, eli kiirettä ja nälkää valittavia muksuja. Jotenkin tuntuu että suurin osa ihmisistä on vain helvetin laiskoja tekemään ruokaa, vaikka siihen ei tosiaan kovin montaa kallisarvoista minuuttia saa aikaa kulumaankaan, varsinkaan tällä minun taktiikalla, kun safkan voi vääntää pikaisesti vaikka lasten mentyä nukkumaan.
Mietin vaan seuraavien sukupolvien kokkaushaluja, kun pienestä pitäen kaikki kannetaan valmiina kaupasta ja laitetaan mikron kautta pöytään. Yritän omat lapset kasvattaa arvostamaan ruoanlaittoa. Meillä tämä on ollutkin kohtuullisen helppoa, sillä lapsilla oli pienempinä sen verran ruoka-allergioita, että kaikki oli tehtävä itse.
Ruoan laatua en nyt tässä moiti. Kyllä nuo peruskaupoista saatavat raaka-aineet menettelevät, kunhan ei tosiaan ryhdy noihin marinoituihin lihoihin. Oikeastaan ainoa eines mitä tulee joskus ostettua muksuille iltapalaksi, on valmiit pinaattiletut.
Joku taisi jo mainitakin nuo ruhon hieman "huonommat" osat, eli vaikkapa possun etuselkä tai lapa. Noita saa alkaen n. 2€/kg ja niistä saa loistavia pataruokia. Helpoimmillaan voi laittaa lavan palasen uunipussiin sipulin, juureksien ja mausteiden kanssa. Tuosta ei enää hinta/laatusuhde parane. Näitä paloja lähteekin yleensä n. 5kg mukaan, kun niitä lihatiskistä bongaa. Noita varmaan löytyisi esim Hakiksen hallistakin kohtuu hinnoilla, mutta harvoin tulee sielläpäin käytyä, vaikka pitäisi.