Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 749
  • 3 878

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka kuinka päättäisin että nyt juoksen kovavauhtisen lenkin ja katson mihin rahkeet riittää, iskee yleensä pupu pöksyyn eikä tule kuitenkaan kirmattua satalasissa koko lenkkiä.

Jotain henkimaailman juttuja pitäisi tehdä että voisi juosta oikeasti äärirajoille itsensä, onko vinkkejä miten asennoitua siihen?

Katsomalla YouTubesta näitä:





Itse en lenkillä yleensä kuuntele musiikkia, mutta mäkijuoksussa Rocky-soittolista.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eihän sitä tarvitse kovaa juosta, jos ei halua. Ikävän tuntuista hommaahan se tosissaan urheileminen onkin. Itse ajattelen kyllä myös niin, että treeneissä ei ole käytännössä koskaan kaikki pelissä, mutta joku vitosen tai kympin kisa on sitten sellaisia, joissa ei paljon naurata. Ja vaikka jotkut kovat vetotreenit on aika kovia, niin ei niissä kuitenkaan koskaan ihan samalla intensiteetillä mennä kuin kisoissa. Puolimaratonilla ja maratonillahan pääsee vähän helpommalla tässä mielessä, eli ne ovat kyllä aika paljon armollisempia matkoja.
Haluaisin haluta, siitähän kyse onkin. Sama koskee esimerkiksi kiekkovuoroja (jotka nyt on ollut tauolla), viimeinen rutistus ja sähäkkyys jää puuttumaan rankemmissa väännöissä vaikka takakarvaukseen jaksaisinkin luistella reippaasti perään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eihän sitä tarvitse kovaa juosta, jos ei halua. Ikävän tuntuista hommaahan se tosissaan urheileminen onkin. Itse ajattelen kyllä myös niin, että treeneissä ei ole käytännössä koskaan kaikki pelissä, mutta joku vitosen tai kympin kisa on sitten sellaisia, joissa ei paljon naurata. Ja vaikka jotkut kovat vetotreenit on aika kovia, niin ei niissä kuitenkaan koskaan ihan samalla intensiteetillä mennä kuin kisoissa. Puolimaratonilla ja maratonillahan pääsee vähän helpommalla tässä mielessä, eli ne ovat kyllä aika paljon armollisempia matkoja.

Ei todellakaan tarvitse, ja itse ainakaan en edes haluaisi harrastaa kilpajuoksua. Vetäisin kilpatilanteessa kuitenkin niin piippuun ja jonnekin hämärän rajoille, että se olisi jo vaarallista pidemmänpäälle :D

Tai muutenkaan edes liian hevi-kuntourheilua. Parempi pysyä suht rauhallisessa vauhdissa ja kuntopiirityyppisissä treeneissäkin vaan sopivan hapoille, niin liikunta antaa paljon henkisesti ja fyysisesti. Toki voi haastaa välillä vähän enemmän, mutta tietyissä raameissa tykkään pitää treenit.

Hemmetti miten tärkeää tuo liikunta onkin. Olisi kyllä karua, jos ei olisi noita hyviä juoksumaastoja ja ulkosaleja ym.
 

axe

Jäsen
No niin, viime vuoden lopussa asetettu tavoite siirtyä Cooperin tulostaulukoissa ikäluokan erinomais-osioon täyttyi tänään. Samalla tuli myös painoluokassa varmasti tulos erinomainen+. Ei se kyllä varsinaisesti kivaa ole tuo kovempaa juokseminen mutta tulipahan tehtyä. Onneksi kohta pääsee taas metsiin nautittavimpiin suorituksiin.

Tässä alkuvuonna on löytynyt uusi juoksuvaivakin, kun olen ilmeisesti allerginen liikunnalle! Tai oikeastaan vain kovaa juoksemiselle. Ihmettelin silloin tällöin esiintynyttä voimakasta aivastelua ja noin vuorokauden kestänyttä kovaa nuhaa. Ensin ajattelin, että voisiko juoksumaton ympärillä eli siellä kuntosalilla olla hometta tai joku ilmastointi siellä ei vain sopisi, mutta nuhaa ei tullut jos siellä matolla hölkkäili rauhaksiin pitkänkin aikaa. Sitten yhdistin, että tulee aina kun juoksen kovavauhtisesti ja ihan sinne piiputukseen saakka. Ulkomaankielisellä haulla rupesi Googlekin antamaan tuloksia hyvinkin yleisestä vaivasta, exercise induced rhinitis. Ihan Zyrteciä etukäteen nauttimalla noista oireista on päässyt eroon eikä tarvi juoksun jälkeen aivastella enää kahtakytä kertaa tunnissa, vaikka kyllä tuolla koronatestausonkaloissa sellainen puoli-ikävä tunne on nytkin.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Jaahas, sitä voisi lenkkeilyn suhteen vähän aktivoitua taas kun täälläkin tuntuu lumet sulavan. Olen aloitellut nyt hieman kävelylenkeillä, pikkuhiljaa ajattelin vaihtaa lenkit juoksemiseksi. Kuitenkin tammikuussa viimeksi tuli juostua niin voi olla vähän tunkkaista alkuun.
 

Glove

Jäsen
Sanokaapa viksummat. Kävellen menee pitkiäkin matkoja, pisin lenkki ollut 17 km. Hölkätä jos yrittää niin menee pohkeet aivan käsittämättömään jumiin melkein saman tien. HUonot kengät? Tekniikkavirhe? Läski juoksija? Vai kaikki yhdessä?
 

Kuoppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Jos kauheesti ei oo juoksukokemusta niin menee pohkeet jumiin helposti. Etenkin jos askeltaa päkiällä enemmän. Totuttelua ja pohkeiden venyttelyä/jumppaa niin pikkuhiljaa auttaa. Väkisin ei kannata runnoa jos oikeesti kipeät ovat.

Itsellä hieman samaa vaivaa. Painoakin toki on nyt jonkin verran, mutta alun jälkeen tottuneet yllättävän hyvin pohkeet juoksuun.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Iskipäs surkean kelin tälle päivälle. Toisaalta kun pääsi rauhallisemmille alueille alkoi olla ihan jees, mutta kyllä tuolla liikennevaloissa odotellessa alkoi syömään miestä.

Noin kilsaa tuli lenkille hölkkäiltyä, tästä se lähtee.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Sunnuntaina aloitin taas juoksun, 6 km ja 36 minuuttia. Kolme kuukautta oli väliä edellisestä juoksulenkistä, kun keskityin pelkästään hiihtoon. Nyt on kaksi päivää reidet olleet niin kipeät, että kävelykin on vaikeata. Ei pitäisi jättää juoksulenkkejä kokonaan pois hiihtokaudella, nyt sen huomaa. Tästä se kuitenkin lähtee ja tavoitteen on päästä kesällä jossain vaiheessa kymppi alle 50 minuuttia. Uudet lenkkarit pitäisi ostaa, ajattelin Asics novablasteja tai Hokan kenkiä. Olisiko jollakulla enemmän juosseella antaa suosituksia, mitkä olisivat hyvät kengät asfaltille? Näillä leveyspiireillä menee vielä reilu kuukausi ennen kuin pääsee maastoon.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uudet lenkkarit pitäisi ostaa, ajattelin Asics novablasteja tai Hokan kenkiä. Olisiko jollakulla enemmän juosseella antaa suosituksia, mitkä olisivat hyvät kengät asfaltille? Näillä leveyspiireillä menee vielä reilu kuukausi ennen kuin pääsee maastoon.

Vaikeahan toisen puolesta on antaa suosituksia, kun niin moni asia vaikuttaa, mutta kevyen pk-lenkin kengäksi olen ollut tosi tyytyväinen Brooksin Ghostiin ja myös Niken Pegasus pitää pintansa vuodesta toiseen hyvänä peruskenkänä. Vauhtikengät sitten vielä erikseen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hokan cliftonit on ainakin mulla tuntuneet varsin päteviltä kengiltä nyt muutaman lenkin perusteella.

edit. juuri tuota joustoa löytyy oikein mukavasti. Se huomioiden että alla on puhdasta asfalttia, niin askel tuntuu pehmeältä.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Vaikeahan toisen puolesta on antaa suosituksia, kun niin moni asia vaikuttaa, mutta kevyen pk-lenkin kengäksi olen ollut tosi tyytyväinen Brooksin Ghostiin ja myös Niken Pegasus pitää pintansa vuodesta toiseen hyvänä peruskenkänä. Vauhtikengät sitten vielä erikseen.
Kiitos vinkistä. Lähinnä ajattelin että missä kengissä olisi niin hyvä vaimennus, ettei lihakset kipeytyisi alussa niin herkästi. Toki kokemuksesta tiedän että iskuun tottuu ja lihaskipu häviää kun juoksee tarpeeksi. Lumien lähdettyä en enää juokse asfaltilla. Niken kenkiä olen joskus yrittänyt kokeilla, mutta eivät edes mene jalkaan. Minulla on lyhyt ja leveä jalka ja korkea jalkapöytä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaimennuksesta yleisesti se, että puutteellista juoksutekniikkaa tai tottumattomuutta ei kannata ylenpalttisella vaimennuksella kompensoida. Maltillinen aloittaminen ja tekniikkaan huomion kiinnittäminen ovat kestävämpiä ratkaisuja ja noissa överivaimennetuissa tossuissa on vaarana se, että ne mahdollistavat huonon tekniikan, mistä sitten voi myöhemmin olla lisää harmia. Toki erikseen ne tapaukset, joilla on jotain oikeaa vaivaa, joka edellyttää tiukempaa vaimennusta.

Ja juoksutekniikan kannalta tärkeintä on saada core hyvään kuntoon, painopiste lantion alle ja perse pois ämpäristä.
 

axe

Jäsen
Näistä kengistä kun nyt on puhe, niin onko juoksukenkämarkkinakausi vielä tuloillaan kovempana, kun nyt ei tahdo oikein tossua netistä löytyä ja minkäänlaisia tarjouksia vielä vähemmän. Kun toi Lidlikin on nykyään naisten rättikauppa eikä sporttaa enää juuri yhtään. Pari vuotta menty nyt Niken Flex Runeilla, mutta ei taida sellaista nimikettä edes olla enää. Jotain Flex + lisänimiä on, mutta niitäkään ei sitten näyttäisi olevan kaupoissa, että pääsisi yhtään testaamaan ja sokkona ei viitsisi kokoakaan arpoa.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Itsellä on ollut nyt loppusyksyn, talvisohlot ja kevätsateiden aikaan aikaan Hokan atr goretex kenkiä. Tosi hyvät olleet.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Skechersin GoRun 7:t pääsivät eläkkeelle, tilalle Pure 2:t, kun noita edellisiä ei enää tarjolla ollut. Yhtä hyvältä tuntui nuo korvaajatkin. Pohja vaikuttaa about samalta, joten ei ihme. Leveä räpylä ja korkea jalkapöytä täälläkin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Helmikuu takanapäin, 136km tuli juostua. Varsinkin loppukuusta tuli mukavia lenkkejä kun asfaltti alkaa näkyä ja pidot parantua. Kuun viimeinen lenkki tuli syntymäpäivien kunniaksi juostua reippaammin: 13km, 5min 5s / km ja keskisykkeet 159. Vähän jopa harmittaa, ettei tullut puristettua lujempaa.

Tilasin uudet kengät viime viikolla. Tarkoitus siirtyä Asicsin GEL-Kayanoista DS Trainereihin. Kyseessä on kevyemmät ja vähän vauhdikkaammat kengät, mielenkiinnolla odotan miten juoksu niillä sujuu. Vauhtia pitäisi saada lisää, mutta vaimennuksen heikkeneminen mietityttää et tuleeko sen myötä ongelmia.
Jokohan sitä voi sanoa että maaliskuun juoksut on takana päin, tuskin tänään tulee enää hölkälle lähdettyä kun takana on kolmena päivänä peräkkäin vajaan kympin lenkit. 18 lenkkiä ja 166km eli keskimäärin 9,2km lenkkejä 51minuutin kestolla.

Nämä kaksi viimeistä lenkkiä oli mulle hyviä merkkipaaluja. Juoksin siis 9,9km lenkit alle 150 keskisykkeillä ja alle 5:30 kilometrivauhtia. Vielä kun edellispäivänä oli yksi vastaava lenkki alla (hieman kovemmilla sykkeillä) olin tyytyväinen lukemiin. Viime syksynä mulla oli eräs merkkipaalu kun kympin lenkki meni alle 150 sykkeillä alle 6min/km keskivahtia niin nyt voi hyvillä mielin sanoa, että puolessa vuodessa oon saanut kilometrivauhdista yli 30sekuntia pois. Tästä on hyvä jatkaa kohti 3000m cooper-tulosta sekä alle 1:45 puolimaraton-tulosta. Kyllähän myös pitkäaikainen haave maratonista alle neljän tunnin alkaa jo olla realismia. Tämä on mulle parasta juoksukuntoa ikinä, mutta matka jatkuu.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä pääsin viime viikolla 50 kilsaan, kun sitä edeltävä viikko, (restart) oli 25km... yllättävän hyvä siinä mielessä, että nyt pitää olla tarkkana kun operoi ylipainoisena. Liiat kilsat lyö niveliin.

Nyt tuli kolmen päivän paussi, kun tänään ja eilen 12h duunissa ja maanantaina tuli vettä älyttömästi just kun piti mennä. Yritetään kuitenkin lähes 50 kilsaan päästä myös tällä viikolla, sellasia kun saisi vaikka 4-5 putkeen niin luulisi jo näkyvän painossa ja kunnossa. Tietenkin pitää myös vähän katsoa mitä suuhun laittaa. 9kg on helpompi ottaa ylöspäin kuin alaspäin, mutta kai tässä jo se 2-3kg huipuista on lähtenyt. Vkloppuna täytyy taas testata vähän vauhtiakin joten silloin nähdään onko tuosta ollut isokin hyöty.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uudet lenkkarit pitäisi ostaa, ajattelin Asics novablasteja tai Hokan kenkiä. Olisiko jollakulla enemmän juosseella antaa suosituksia, mitkä olisivat hyvät kengät asfaltille? Näillä leveyspiireillä menee vielä reilu kuukausi ennen kuin pääsee maastoon.
Ostin viime keväänä Novablastit kun olivat ihan uusi malli hyllyissä, mainittakoon että puhtaasti schollin siviiliminän blogin suosituksesta, kun jotain piti päästä ostamaan. Hyvä kenkä ja vasta nyt alkuviikosta kävin taas vaihteeksi niillä juoksemassa.

Ihmeen herkästi ja nopeasti menivät tosin puhki siitä jalan sisäänmenoaukon reunoista nuppiluiden alta sekä toisesta kantapäästä, ilmiö jota en muilla kengillä noin nopeasti ole viime aikoina kokenut.

Mutta onhan noita kenkiä valittavana kaupoissa niin perkeleesti, en osaa kenellekään varsinaisesti suositella kun ei sitä ikinä tiedä mistä kukin tai jalkansa tykkää. Täällä jalkaan menee tällä hetkellä vähän noiden harvemmin käytetyn Novablastien lisäksi useimmiten Nikeltä Pegasus 37, vaihtoehtona sille välillä Vomero 14 ja jos kohta kevään ja kesän yllättäessä voisi taas radalla lyhyempiä ja mahdollisesti nopeampia kiskoa Bostoneilla. Viime kesän ykköskenkä Ultraboost PB sai kilometrinsä täyteen loppuvuoden aikana ja sai kisarupeaman ts. Helsingin ja Vantaan puolikkaiden jälkeen siirtyä ns. vapaa-ajalle heittopusseiksi.

Pidetään kaappi täynnä kenkiä ja jalat liikkeellä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pidetään kaappi täynnä kenkiä ja jalat liikkeellä.
Tämä on kyllä jännä, miten toiset tarvitsee monta kenkäparia juoksuharrastukseen, ja toiset pärjää yhdellä parilla. Itselläni ollut maksimissaan kahdet parit yhtäaikaa, mutta jo silloinkin tahtoo toiset jäädä käyttämättä kun toisiin tykästyy. Kai jalat kuitenkin periaatteessa tykkää vaihtelusta, näin olen kuullut vaikka itsellä ei ole vaivoja ollutkaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mä täälläkin pähkäilin uusien kenkien perään ja eilen tuli ensimmäinen vajaa 6km juostua Asicsin DS trainereilla. Edelliset oli gel kayanot ja niihin verrattuna noiden DSien pitäisi olla vähemmän vaimennettu ja nopeammat kengät. Nopeudesta en vielä osaa sanoa juuta jaata, mutta vaimennuksen pienentyminen oli huomattavissa ja hieman jalka kipeytyi ulkosyrjältä. Muutenkaan istuvuus ei ollut mikään unelma, nauhoja sai kirrata hyvin. Toissapäivänä oli kuitenkin 21km lenkki alla niin en lähde yhden lenkin perusteella vielä kenkiä dumaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä jännä, miten toiset tarvitsee monta kenkäparia juoksuharrastukseen, ja toiset pärjää yhdellä parilla. Itselläni ollut maksimissaan kahdet parit yhtäaikaa, mutta jo silloinkin tahtoo toiset jäädä käyttämättä kun toisiin tykästyy. Kai jalat kuitenkin periaatteessa tykkää vaihtelusta, näin olen kuullut vaikka itsellä ei ole vaivoja ollutkaan.
Niin no, en minä niitä tarvitse juoksuharrastukseni mahdollistamiseen, mutta pärjäähän ihminen tilanteessa kuin tilanteessa urheilussa tai muuten joko yhdellä tai kahdella parilla kenkiä tai vaikka yhdellä takilla, tai sitten niitä voi olla kaapissa ja käytössä useampia.

Ja joskus ne ns. ykköskengät kuitenkin siirtyvät sivuun, niin ei se haittaa että on samantien kaapissa aina korviketta tilalle. Hyviä alennuksia tulee usein vastaan niin silloinhan noita on hyvä kaappiin ostaa ja ottaa hiljalleen käyttöön ja samalla loppuunajaa vanhempia esim. rapakeleissä ja sateessa.

Esim. viime kevään Bostonit ostin syksyllä hyvällä hinnalla 60 eurolla ja nämä Pegasus 37:t ostin, kun oli 50 euroa Intersportissa. Yhteensä 110 euroa kengistä, jotka olisivat normihinnalla ostaessa ollut helposti n. 250 euron paukku.

Silkkaa säästöä ostaa tuollaisia pois, kun joka tapauksessa ne käyttöön menevät ja kenkiä kuluu.
 
Viimeksi muokattu:

Expendable

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tampa Bay Lightning
Onko täällä muita "juoksijan polven" sairastaneita urheilijoita? Millä pääsitte vaivasta eroon, kauanko meni ja mitenkä sen välttäisi jatkossa?
Nyt noin 6kk olen käynyt aktiivisesti juoksemassa 3-4krt viikossa ja tämä vaiva alkoi vaivaamaan ensimmäisen kerran vasta viime kuun alussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös