Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 019
  • 3 878

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Skechersin GoRun 7:t pääsivät eläkkeelle, tilalle Pure 2:t, kun noita edellisiä ei enää tarjolla ollut. Yhtä hyvältä tuntui nuo korvaajatkin. Pohja vaikuttaa about samalta, joten ei ihme. Leveä räpylä ja korkea jalkapöytä täälläkin.
Kuinka leveä räpylä? Itse käyn muutaman kilsan juoksemassa viikossa kun kelit sallivat, mutta jalka on kuin ankan räpylä, niin kenkien löytäminen on aivan perseestä. Nyt on jotkut new balancet, kokoa liian isot ja nauhoitusta ”muutettu”, on siedettävän rajamailla. Parit muut kengät meni roskikseen, kun kaupassa tuntui siedettäviltä, mutta käytössä ei. Hokan joku wide-malli oli verkosta ostettuna, sekin oli liian kapea.

Lisäksi itsellä kipeytyy toisen säären ulkosyrjä hyvin helposti
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuinka leveä räpylä? Itse käyn muutaman kilsan juoksemassa viikossa kun kelit sallivat, mutta jalka on kuin ankan räpylä, niin kenkien löytäminen on aivan perseestä. Nyt on jotkut new balancet, kokoa liian isot ja nauhoitusta ”muutettu”, on siedettävän rajamailla. Parit muut kengät meni roskikseen, kun kaupassa tuntui siedettäviltä, mutta käytössä ei. Hokan joku wide-malli oli verkosta ostettuna, sekin oli liian kapea.

Lisäksi itsellä kipeytyy toisen säären ulkosyrjä hyvin helposti
Sen verran leveä, että toistaiseksi vain Mizunot ovat tuntuneet jopa väljiltä. Mulle ei mene kaikki Adidakset, mutta joitain sopivia mallejakin on, esim. Supernova, mutta se oli hiukan kömpelön tuntuinen juostessa. Sen sijaan Solar Boost on vieläkin ajossa, istuu kohtalaisen hyvin. Bostonit ei mee jalkaan. NB:t ovat yleensä liian kapeat ja/tai matalat, mutta on mulla yhdet ollut, oisko ollut Vazee tms. Varmaan kuitenkin kapeimmat lenkkarit, millä olen juossut. Noi Skechersit istuu kyllä hyvin. Niissäkin on mallikohtaista eroa. Kokeilin kaupassa Max Cushionejakin GOrun Pure2 lisäksi, mutta ne tuntui jotenkin ahtailta. Nää uudet tuntuu hiukan napakammilta edellisiin verrattuna, mutta saattavat olla puoli numeroa pienemmät. Kokomerkinnät kuulemma jotenkin muuttuneet, en osaa tarkemmin sanoa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tänks, vielä kun löytyisi kivijalka läheltä jossa pääsisi Mizunoita testaamaan, mutta pitää oikeasti ruveta kokeilemaan noita. Adidaksia on löytynyt muutama ihan normikävelyyn ja vastaavaan, mutta sitten ”arkikengiksi” Sievit ovat ainoa joka sopii.

Onko nuo Mizunot muuten leveitä ihan kautta linjan? Tai heitätkä mikä itselläsi käytössä, jos tilaisi palautusoikeudella kokeeksi. Tärkeintä olisi itselle tuo leveys, näillä kilometreillä ei muut ominaisuudet niin tärkeitä ole
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin no, en minä niitä tarvitse juoksuharrastukseni mahdollistamiseen, mutta pärjäähän ihminen tilanteessa kuin tilanteessa urheilussa tai muuten joko yhdellä tai kahdella parilla kenkiä tai vaikka yhdellä takilla, tai sitten niitä voi olla kaapissa ja käytössä useampia.

Ja joskus ne ns. ykköskengät kuitenkin siirtyvät sivuun, niin ei se haittaa että on samantien kaapissa aina korviketta tilalle. Hyviä alennuksia tulee usein vastaan niin silloinhan noita on hyvä kaappiin ostaa ja ottaa hiljalleen käyttöön ja samalla loppuunajaa vanhempia esim. rapakeleissä ja sateessa.

Esim. viime kevään Bostonit ostin syksyllä hyvällä hinnalla 60 eurolla ja nämä Pegasus 37:t ostin, kun oli 50 euroa Intersportissa. Yhteensä 110 euroa kengistä, jotka olisivat normihinnalla ostaessa ollut helposti n. 250 euron paukku.

Silkkaa säästöä ostaa tuollaisia pois, kun joka tapauksessa ne käyttöön menevät ja kenkiä kuluu.
Joo, kukin toki tyylillään ja kannattaahan tuollaiset alennukset hyödyntää. Noh, minä olen muutenkin aikamoinen minimalisti kun eukon ja minun koko omaisuus mahtuu tarvittaessa pakettiautoon. Sama linja noiden juoksukenkien kanssa. Juoksukellosta en ole vielä luopunut vaikka joskus sekin tuntuu ylimääräiseltä ärsykkeeltä ja krääsältä.
 

Glove

Jäsen
Onko täällä muita "juoksijan polven" sairastaneita urheilijoita? Millä pääsitte vaivasta eroon, kauanko meni ja mitenkä sen välttäisi jatkossa?
Nyt noin 6kk olen käynyt aktiivisesti juoksemassa 3-4krt viikossa ja tämä vaiva alkoi vaivaamaan ensimmäisen kerran vasta viime kuun alussa.
Jalkaan sopivat kengät ja mahdollisesti pohjalliset ekaksi, varsinkin jos on voimakasta yli-/alipronaatiota. Seuraavaksi lihashuolto kuntoon. Googlaamalla löytyy kyllä ohjeita. Kuukauden pari se on omilla valmennettavilla vienyt. Ennaltaehkäisyyn nuo viestin alussa kerrotut asiat.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko täällä muita "juoksijan polven" sairastaneita urheilijoita? Millä pääsitte vaivasta eroon, kauanko meni ja mitenkä sen välttäisi jatkossa?
Nyt noin 6kk olen käynyt aktiivisesti juoksemassa 3-4krt viikossa ja tämä vaiva alkoi vaivaamaan ensimmäisen kerran vasta viime kuun alussa.

Juoksijan polveksi kutsutaan vähän eri vaivoja, mutta jos kyse on polven ulkosyrjässä oleva kipu eli ns, ITB-syndrooma, niin siihen suurin syyllinen on heikko keskimmäinen pakaralihas. Vaivan aiheuttaa reiden sivussa menevä kalvojänne, joka lähtee pakarasta, menee koko matkan reittä pitkin ja lopulta muuttu jänteiseksi ja menee vielä polven yli. Se kiristyessään aiheuttaa polven kohdalla mekaanista rasitusta, joka kipeyttää jänteen. Heikko pakara aiheuttaa lantion sisäkiertoa, kun lantion pito pettää ja ko. jänne pääsee kuormittumaan ja kiristymään.

Ensi avuksi hierontaa ja reiden ulkosyrjän rullailua foam rollerilla, mutta pidemmän päälle ainoa kestävä keino on youtubesta katsoa hakusanalla "gluteus medius exercises" ja alkaa tekemään. Tekniikan osalta voi yrittää vähän katsoa sitä jalan linjausta, eli että polvi ei niiaisi sisäänpäin.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Onko täällä muita "juoksijan polven" sairastaneita urheilijoita? Millä pääsitte vaivasta eroon, kauanko meni ja mitenkä sen välttäisi jatkossa?
Nyt noin 6kk olen käynyt aktiivisesti juoksemassa 3-4krt viikossa ja tämä vaiva alkoi vaivaamaan ensimmäisen kerran vasta viime kuun alussa.
Mulla oli viime kesäkuussa. Jalka oli niin kipeä ettei sillä kärsinyt ensin edes seisoa. Olin viikon levossa. Sen jälkeen 3vk reenasin pyöräilemällä ja sen jälkeen aloitin juoksun uudestaan. Eli sama 1kk toipumisaika minkä @Glove mainitsi. Luultavasti mulla oli syynä sekä tottumattomuus juoksuun että vääränlaiset kengät.
 

Xuirrel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen
Itse vanhana suunnistajana tsemppaan kaikkia juoksijoita. @Snakster on asiantunteva henkilö selvästi. Oma vinkkini juokseville ihmisille on keskivartalon vahvistaminen. Liian paljon näkee pyllynsä alas lösäyttäneitä itseään juoksijaksi kutsuvia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vanhana suunnistajana tsemppaan kaikkia juoksijoita. @Snakster on asiantunteva henkilö selvästi. Oma vinkkini juokseville ihmisille on keskivartalon vahvistaminen. Liian paljon näkee pyllynsä alas lösäyttäneitä itseään juoksijaksi kutsuvia.

Kiitos luottamuksesta.

Keskivartalosta samaa mieltä. Kyllähän juoksun kannalta tärkeimmät lihakset ovat vatsalihakset.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Helmi-maaliskuussa tuli vähän taukoa kelien ja reissujen takia, mutta nyt ollaan taas menty pari viikkoa. Kyllä on vaarallisia nuo tauot. Kynnys lähteä lenkille kasvaa ainakin minulla ihmeen isoksi. Se ottaa sen 3-4 lenkkiä, että juoksu alkaa taas rullaamaan ja mieli, sekä kroppa alkaa taas kaivata lenkkeilyä.

Kävin XXL:stä hakemassa uudet kengät jalkatestin kera. Vähän vääränlaiset kengät on minullakin olleet. Voimakas alipronaatio vaatii tukevuutta ja vaimennusta. Ostin sitten tuollaiset Hokat. Tuntuu hyvälle, mutta selvästi vie vähän vauhtia. Nyt tuntuu, että pitäs ostaa toiset kengät, jos haluaa omia ennätyksiä välillä testailla. Näillä kengillä alkutuntuma on kuin juoksisi pienen lumikerroksen päällä. Mutta tuntuu hyvälle ja jalat sekä kroppa tykännee.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen kevään 13. juoksulenkki, kertynyt 85 km eli matkat keskimäärin 6,5 km. Maaliskuussa 10 kertaa, huhtikuusta eteenpäin tavoitteena 12-13 kertaa kuussa.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt on jotkut new balancet, kokoa liian isot ja nauhoitusta ”muutettu”, on siedettävän rajamailla.

Mulla New Balancet on paras pari, joka mulla on ollut. Nyt vaan aika heikossa kunnossa. Ostin keväällä pahimpaan hätään varalle ja testiin Asicsin vastaavan oloiset pronaatiotuetut tossut, mutta vanhoja on ikävä jo. Ei mitään suurempaa vaivaa, mutta ei vielä tunnu omilta. No vasta joku sata kilsaa olen ehtinyt niillä juosta, joten annetaan aikaa.

Onko kukaan testaillut noita paljasjalkakenkiä? Ajatus houkuttelee, käytännön kokemukset vasta totuuden kertovat. Lapsille ja vaimolle tuollaiset ovat jo tulossa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viime viikolla taas 50km ja eilen kauden paras kevyen lenkin testikymppi. Jossa siis koitetaan vetää lenkki alle kutosta läpi mahdollisimman pienillä sykkeillä. Tällä kertaa pääsi jo lukemaan 145. Kyllä se rupeaa laskemaan mutta týytyväisiä ollaan vasta kun kello näyttää 130-135 arvoja. Onneksi kuitenkin juoksu jo tuntuu 2-3vk yrittämisen jälkeen juoksulta, eikä selviytymiseltä, vaikka edelleen 8kg ylimääräinen etureppu rasittaa niveliä.

Tänään sitten...

5km:

07.4: xx.xx , edit: 22.14 (on se kauheeta)
26.3: 22.44
19.3: 23.45

On se vaan kumma. Vaikka kovaa femmaa lähtisi juoksemaan vain 22min niin on se yhtä kauheaa ennakolta kuin omassa huippukunnossa lähteä juoksemaan 19min. Maksimi on aina maksimi, oli kunto mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mulla New Balancet on paras pari, joka mulla on ollut. Nyt vaan aika heikossa kunnossa. Ostin keväällä pahimpaan hätään varalle ja testiin Asicsin vastaavan oloiset pronaatiotuetut tossut, mutta vanhoja on ikävä jo. Ei mitään suurempaa vaivaa, mutta ei vielä tunnu omilta. No vasta joku sata kilsaa olen ehtinyt niillä juosta, joten annetaan aikaa.

Onko kukaan testaillut noita paljasjalkakenkiä? Ajatus houkuttelee, käytännön kokemukset vasta totuuden kertovat. Lapsille ja vaimolle tuollaiset ovat jo tulossa.
Onko leveä räpylä? Kun nuo yhdet hyvät New balancet olen löytänyt, osa 2E-leveä lestisistä on liian kapeita. Nuo nykyiset (oisko fuelcell) on normaalilla lestillä, mutta silti sopii jalkaan paremmin kuin osa leveälestisistä.

Pitäisi varmaan käydä XXLssä siinä jalkatestissä katsomassa onko muita räpyläjalkaisia ja jos on, niin mitä kenkiä he käyttävät. Sievi ei ikävä kyllä taida tehdä juoksukenkiä, neljäs pari menossa heidän kävelykenkiään (käytännössä kokoajan ollut sama malli) ja heidän talvikengissä leveä lesti on täydellinen
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen kengistä noin yleisesti vähän sitä mieltä, että aika harvoin ne mitenkään täydellisiä on, mutta kun niitä on muutamat kaapissa ja niitä vuorottelee tarpeeksi, niin jalat pysyy jotenkin kuosissa. Toki jossain määrin sopivat ne pitää olla.

Itselläni tällä hetkellä enemmän tai vähemmän aktiivikäytössä seuraavat tossut:
- Brooks Ghost 12, ovat olleet todella hyvät rauhalliseen peruslenkkeilyyn. Näillä juostu nyt 1075 km ja just tilasin tarjouksesta uudet samanlaiset, tosin seuraava päivitys eli 13.
- Adidas Adizero Boston. Näitä pitää olla aina yhdet kaapissa reippaampiin vk-lenkkeihin ja joihinkin vetoihin. Muutaman maratonin olen näillä myös juossut. Tällä hetkellä kierrossa Boston 8, jolla juostu 477 km.
-New Balance 890 V8, ostin tarjouksesta viidellä kympillä ja onkin ollut tosi hyvä kenkä saman tyyppiseen käyttöön kuin Boston. Ostin myös toisen parin odottamaan ensimmäisen loppuun käyttöä.
- Niken Pegasuksia on yleensä ollut yksi pari kaapissa. Nyt menossa versio 34, jolla juostu 1203 km. Voi olla, että en nyt heti osta uusia, kun nuo Brooksit ajavat saman asian.
- Adidas Adizero Adios. Aina hyvä nopeampi kenkä, mutta jotenkin on ehkä aika vähällä käytöllä. Jotain maantiekisoja olen juossut ja vissiin jonkun maratoninkin. Tällä hetkellä menossa kolmosversio, jolla juostu 682 km.
- Vauhtikenkinä maks 10 km kisoihin ja erilaisiin vetoihin Saucony Type A8. Kevyt ja hyvä. Näillä juostu vain 112 km, kun ovat tosiaan lähinnä kisakäytössä.
- Nike Streak Litet, joilla lähinnä juoksen radalla silloin, kun ei syystä tai toisesta tule käytettyä piikkareita. Joskus juoksin näillä kympin maantiellä, mutta tuli kyllä pohkeet ihan naurettavan kipeiksi. Näillä juostu vain 175 km, mutta hintakin oli joskus jostain nettikaupasta muistaakseni 40 euroa.
- Piikkareina Addun Avantit.

Kun on tasainen kierto ja aina sopivasti erilaisia kenkiä. niin käytännössä koskaan ei tarvitse ostaa normaalihinnalla, vaan yleensä hankintani ovat osuneet haarukkaan 50-100 euroa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: msg

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ai että, urheilukentältä on sulanut kaikki lumet pois. Tässähän joutuu ihan pidättelemään itseään, ettei tänään jo lähde sinne vetämään. Muutenkin aurinko paistaa ja on mahtava keväinen ilma.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mä olen kengistä noin yleisesti vähän sitä mieltä, että aika harvoin ne mitenkään täydellisiä on, mutta kun niitä on muutamat kaapissa ja niitä vuorottelee tarpeeksi, niin jalat pysyy jotenkin kuosissa. Toki jossain määrin sopivat ne pitää olla
Jos on leveämpi jalka, niin ihan arkikäyttöönkin sopivan kengän löytäminen on helvetin vaikeaa. Sama pätee ihan turvakengistä lähtien. Joskus kun leveämpiä kokoja ei ollut saatavilla, niin oli 3-4 kokoa liian isot (turva)kengät että päkiä ja varpaat mahtui olemaan.

Suurin osa kengistä ei oikeasti ole edes sinnepäin jos jalassa on pinta-alaa pituuteen nähden runsaasti.
 

hege

Jäsen
Nyt ainakin XXL mainostaa tarjous Mizunoita, itsellä nyt toinen pari menossa ja ihan tyytyväinen olen ollut (tosin tällainen sunnuntai juoksija). Asicsia tuli käytettyä aikaisemmin ja yleisesti ottaen niihin verrattuna Mizunot on kevyempiä ja vaimennuksen (ja tuen) osalta aluksi epäilin että ei Mizunoista ole Asicsen korvaajaksi mutta yllättäen toiminut hyvin ja ehkä sopinut omalla jalalle Asicsia paremmin.
Muistikuva kun vaihtoi kenkiä on se, että Mizunon kanssa juoksu rullasi kevyemmin ja hiertymiltä on välttynyt paremmin kuin Asicsilla (niillä oli tapana aina välillä aiheuttaa hiertymää). Mizunot omaa ärsyttävän tavan kastua jos maassa on yhtään kosteutta, malli jotenkin sellainen että kengän kärki kastuu heti jos on edes yks tumma pilvi taivaalla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toi kenkien hiertäminen on muuten erikoinen homma, just kollega totesi käyneensä lenkillä pitkästä aikaa ja että molemmat jalat hiertymistä auki.

En sitten tiedä mistä johtuu ja onko jalat kestävämmät kuin toisella vai osaako sitä vaan valita kenkänsä oikein ja fiksummin verrattuna johonkin toiseen, mutta mulla ei ikinä ole ollut lenkkihommissa minkäänlaisia ongelmia hiertävien kenkien kanssa. Ei koko asia käy edes mielessä, jos lähden kaupasta kotiin uusien lenkkitossujen kanssa.

Väitän, että jos nyt pitäisi ihan normaalisti sovittamalla hakea sata paria lenkkareita kaupasta kotiin ja seuraavat sata lenkkiä juosta sitten niillä lenkki per pari ihan mitä tahansa 10-20 kilometrin väliltä, niin uskallan väittää että ei tule hiertymiä ja hyvin istuu jalkaan.

Eikä tämä ole nyt bmikään mun jalka on parempi kuin sun jalka -kehumisnäkökulma, miettinyt vaan joskus tuota että ei mulla lenkkiharrastaminen ja hiertäminen kuulu edes samaan lauseeseen, ei ikinä mitään ongelmia sen asian kanssa.

Nyt on viikko huilia lenkkihommista, tylsää ja harmittavaa mutta minkäs teet kun joku tauti vähän aiheuttaa oireita. Koronatestit käyty eikä onneksi ollut mitään mutta ei oikein viitsi lähteä rauhallisellekaan lenkille, kun keuhkoissa painaa pelkkä kävely ja jotenkin huimaakin aina välillä. Kotona teen tässä hommia kuten näkyy JA:n palstalla hehheh ja rauhallisen ulkoilun merkeissä nyt vähäinen liikunta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos kenkä hiertää, se ei ole silloin sopiva. Mulla Asicset ei varsinaisesti hiertäneet, mutta painoivat akillesta just sen verran, että alkoi tulla vaivoja. Tajusin sen jälkikäteen, kun kenkien vaihto vei vaivat mennessään. Oon noista vaivoista täällä jo avautunut, en jaksa enää kerrata.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Väitän, että jos nyt pitäisi ihan normaalisti sovittamalla hakea sata paria lenkkareita kaupasta kotiin ja seuraavat sata lenkkiä juosta sitten niillä lenkki per pari ihan mitä tahansa 10-20 kilometrin väliltä, niin uskallan väittää että ei tule hiertymiä ja hyvin istuu jalkaan.

Mulla ei istu mutta ehkä pitäisi? Toisaalta mulla on vasen jalka aika paljon isompi kuin oikea, kun vasemmassa on kokoon parsittu isovarvas mönttinä. Lähden vähän siitä, että ekan lenkin jälkeen vasemman jalan kantapää on verillä. Se nyt on pientä mutta ehkä pitäisi teettää itelleen spesiaalitossut jos tämä lenkkeily lähtee joskus lopullisesti käsistä. Semmoset varmaan maksaa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Eilen tuli veivattua puolikas toisen kerran elämän aikana ja viimeinen puolituntia oli kyllä melkoista via dolorosaa.

Aika oli juuri alle 2h, mikä on minulle aika maksimisuoritus. Viimeset kilsat alko selkeästi olla jo maitohapon puolella ja tämän kyllä huomasi reisissä ja pohkeissa.

Ekan 10-12 km onnistuin pitämään sykkeen hyvin 140 tai vähän alle. Noin ajassa 1:20 hypättiin tonne 150-160 alueelle ja meno oli juuri sen tuntuista. Maksimit mulla on 180-185.

Kysymys kuuluu miten pitäisi suunnitella tuosta pidempiä matkoja?

Tavoite olisi juosta tänä kesänä ekan kerran 30 km. Siinä kohtaa on ainakin pakko heittää aikatavoitteet romukoppaan.

Oletus on että ne sykkeet on pakko pitää koko matkan siellä 140 korvilla?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@maken veivi jr.

Minulla on kanssa noilla pidemmillä matkoilla se ongelma, että jalat rupeavat väsymään tosi pahasti. Tuonne 15 km asti pystyy juoksemaan sillä tavalla, että ei oikeasti pahalta rupea tuntumaan, mutta siitä eteenpäin alkaa sitten olemaan aikamoista via dolorosaa, kuten itsekin sanot.

Ei kai tuossa muuta kuin paljon pitkää, rauhallista lenkkeilyä vaan ja sitä kautta totuttaa jalat pidemmille matkoille? Ei varmasti haittaisi yhtään, että lisää mukaan kävelyä ja esimerkiksi pyöräilyä. Paljon aerobista liikuntaa joka tapauksessa. Samalla sitä peruskestävyyttäkin saa varmasti hinattua siinä mielessä pidemmälle, että se pitkien matkojen juoksijoille tuttu totaalinen väsyminen tulee myöhemmin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ekan 10-12 km onnistuin pitämään sykkeen hyvin 140 tai vähän alle. Noin ajassa 1:20 hypättiin tonne 150-160 alueelle ja meno oli juuri sen tuntuista. Maksimit mulla on 180-185.

Kysymys kuuluu miten pitäisi suunnitella tuosta pidempiä matkoja?

Tavoite olisi juosta tänä kesänä ekan kerran 30 km. Siinä kohtaa on ainakin pakko heittää aikatavoitteet romukoppaan.

Oletus on että ne sykkeet on pakko pitää koko matkan siellä 140 korvilla?
Riippuu vähän tilanteesta. Sykkeet ja sykerajat on hyvin henkilökohtaiset enkä usko että niissä osaan lähteä hirveästi neuvomaan. En ole maksimisykkeitä hetkeen testannut, mutta oletus on että 190 tienoilla ne on itellä kun ikää on 32v mutta nuo kertomasi sykkeet kuulostaa itseeni verraten matalilta.

Loppuiko sulla ns. kunto vai lihaskunto? Molempiin ratkaisuna on toki lenkkien juokseminen, mutta oma tuntuma on, että jalkojen kestävyyttä varmaan kasvattaa kevyempi treeni pitkäkestoisena ja sitten taas useampi kovavauhtinen lenkki kasvattaa kapasiteettia juosta kovemmilla sykkeillä pidempään.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Loppuiko sulla ns. kunto vai lihaskunto?
Lihaskunto tai siis anaerobinen kestävyys. Tosiaan varmaan se paras ratkaisu on vetää vaan noita pitkiä kevyempiä lenkkejä ja yksinkertaisesti pysyä vaan sillä aerobisen puolella.

Toi Garminin sovellus on kyllä hyvä, kun se piirtää tuon anaerobisen rajan ja kyllä ne omat epämiellyttävät tuntemukset aika hyvin vastaa sitä kun syke alkaa olla pelkästään siellä rajan yläpuolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös