Mä olen kengistä noin yleisesti vähän sitä mieltä, että aika harvoin ne mitenkään täydellisiä on, mutta kun niitä on muutamat kaapissa ja niitä vuorottelee tarpeeksi, niin jalat pysyy jotenkin kuosissa. Toki jossain määrin sopivat ne pitää olla.
Itselläni tällä hetkellä enemmän tai vähemmän aktiivikäytössä seuraavat tossut:
- Brooks Ghost 12, ovat olleet todella hyvät rauhalliseen peruslenkkeilyyn. Näillä juostu nyt 1075 km ja just tilasin tarjouksesta uudet samanlaiset, tosin seuraava päivitys eli 13.
- Adidas Adizero Boston. Näitä pitää olla aina yhdet kaapissa reippaampiin vk-lenkkeihin ja joihinkin vetoihin. Muutaman maratonin olen näillä myös juossut. Tällä hetkellä kierrossa Boston 8, jolla juostu 477 km.
-New Balance 890 V8, ostin tarjouksesta viidellä kympillä ja onkin ollut tosi hyvä kenkä saman tyyppiseen käyttöön kuin Boston. Ostin myös toisen parin odottamaan ensimmäisen loppuun käyttöä.
- Niken Pegasuksia on yleensä ollut yksi pari kaapissa. Nyt menossa versio 34, jolla juostu 1203 km. Voi olla, että en nyt heti osta uusia, kun nuo Brooksit ajavat saman asian.
- Adidas Adizero Adios. Aina hyvä nopeampi kenkä, mutta jotenkin on ehkä aika vähällä käytöllä. Jotain maantiekisoja olen juossut ja vissiin jonkun maratoninkin. Tällä hetkellä menossa kolmosversio, jolla juostu 682 km.
- Vauhtikenkinä maks 10 km kisoihin ja erilaisiin vetoihin Saucony Type A8. Kevyt ja hyvä. Näillä juostu vain 112 km, kun ovat tosiaan lähinnä kisakäytössä.
- Nike Streak Litet, joilla lähinnä juoksen radalla silloin, kun ei syystä tai toisesta tule käytettyä piikkareita. Joskus juoksin näillä kympin maantiellä, mutta tuli kyllä pohkeet ihan naurettavan kipeiksi. Näillä juostu vain 175 km, mutta hintakin oli joskus jostain nettikaupasta muistaakseni 40 euroa.
- Piikkareina Addun Avantit.
Kun on tasainen kierto ja aina sopivasti erilaisia kenkiä. niin käytännössä koskaan ei tarvitse ostaa normaalihinnalla, vaan yleensä hankintani ovat osuneet haarukkaan 50-100 euroa.