Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 974
  • 3 878

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tein aikoinaan juuri tuon saman vaihdoksen, enkä lopulta huomannut isoa muutosta vaimennuksessa. DS Trainereista olen muuten pitänyt huomattavasti enemmän, mutta nämä toki ovat juoksijakohtaisia eroja.

Mitä omaan juoksenteluuni tulee, hyvin sujunut harjoittelu tyssäsi kuin seinään. Tyrä, perkele, päätti asettua nivuseeni taloksi. Nyt odottelen leikkaukseen pääsyä. Toukokuussa oli tarkoitus juosta puolimaraton ja elokuussa täysmatka. Haaveeksi jäivät. Vituttaapi.
Mä en mihinkään maratoonille treenannut, mutta toukokuun viimeinen päivä 2019 kävin leikkuuttamassa oman nivustyrän, ja sikäli hyvin meni toipuessa, että 12.7. samana vuonna oli jo ensimmäinen reilun 6km juoksulenkki takana. Jos siis tsemppiä saat irti tästä, niin luultavasti siitä aika hyvin toipuu takaisin lenkkipoluille, ja häviää se ärsyttävä kipuilu, mikä ainakin itsellä tyrästä iski aina urheilun jälkeen heti.
 

bart

Jäsen
Hankin alku talvesta Icebugin piikkikengät.
Itse olen hankkinut noita kahdetkin ja olen tykännyt. Toiset on mallia Goretex eli soveltuvat hyvin lenkkeilyyn nollan asteen tuntumassa. Toiset kokoa isommat ilman Goretex pinnoitetta ja nämä ovat käytössä kovemmilla pakkasilla (mahtuu yksi sukka enemmän). Plussana vielä, että soveltuvat näin omakotitaloasujana hyvin kolaus-hommiin kelillä kun pihalla on muutama sentti lunta ja sen alla puhdas jää.

Kävin viime viikon perjantaina reilun 2,5h hiihtolenkin, sunnuntaina juoksin reilut 10km ja nyt kun tiistaina yritin käydä tuon saman 10km juoksulenkin, niin kylläpä ukko oli jumissa. Lihakset ei niinkään, mutta tuntui, ettei keuhkot toimi. Joutui jopa välillä kävelemään. Voikohan tuo olla jotain palautumisesta riippuvaa ongelmaa, kun tuo hiihtolenkki taisi olla kylmiltään kyllä turhan rankka? Mielenkiintoista sinänsä, että itselleni taitaa sopia lenkkeilyyn hyvin sellainen kymmenen kahta puolta oleva pakkanen. Olo tuntuu miellyttävämmältä kuin lämpimämmällä kelillä ja toisaalta sellainen hyvältä tuntuva matkavauhti on nopeampaa kuin vaikkapa kesällä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Helvatin vaikeaa nähdä kyllä, että HCR järjestettäisiin 2,5 kk päästä, jos tällä hetkellä puhutaan ihan vakavissaan mahdollisista ulkonaliikkumiskielloista.

Itseäni tuo ei sinänsä haittaisi kyllä yhtään, vaikka siirrettäisiin sitten syksyyn. Olisipahan koko kesä aikaa treenata lisää. Jos peruutuspäätös tältä kevään kohdalta tulisi, niin syksylle uskaltaisi ihan hyvin asettaa oikeasti tavoitteeksi päästä puolikas alle kahteen tuntiin. Kevät taitaa tulla vielä liian nopeasti syliin, että siihen mennessä ihan noin hyvään kuntoon vielä kerkeisi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvatin vaikeaa nähdä kyllä, että HCR järjestettäisiin 2,5 kk päästä, jos tällä hetkellä puhutaan ihan vakavissaan mahdollisista ulkonaliikkumiskielloista.

Itseäni tuo ei sinänsä haittaisi kyllä yhtään, vaikka siirrettäisiin sitten syksyyn. Olisipahan koko kesä aikaa treenata lisää.
Just mietin samaa eilen, että eiköhän se siirry kuten viime vuonnakin kävi. Ei tässä kovin lupaavia merkkejä koronatilanteen suhteen ole kevään osalta tuollaisen tapahtuman järjestämiseksi.

Ja sama homma, että lisäaika kelpaa hyvin jos tuo siirtyy. Talvi mennyt ilman isompaa treenimotivaatiota eli enemmän peruskuntoilun parissa vähemmillä kilometreillä ja mm. lihaskuntoilua enemmän treenaten, niin siirtäminen sopisi hyvin ja ehtisi esim. marraskuuhun mennessä keräillä kuitenkin n. tuhannen kilometriä lisää mittariin ja niistä sitten osa vähän tavoitteellisempaa treeniä.

Kevät ja kesä ja siitä syksyynkin kuitenkin sellaista aikaa, että juoksu maistuu ja kilometrejä taas kertyy tämän viimeisen parin kuukauden talven ja vähän rauhoittuneen juoksemisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Pääkaupunkiseudulle puuhataan liikkumisrajoituksia, joten lienee tässä vaiheessa enää pelkkä muodollinen ilmoitusasia, että HCR siirretään syksylle. Heidän sivuillaanhan oli jo vaihtoehtoinen päiväkin ilmoitettuna, ja se on siinä lokakuun alussa. Ilmoitus siirtämisestä heidän sivujensa mukaan tulee viimeistään kahden viikon kuluttua.

Mutta itselleni tämä siirto sopii tosiaan ihan mainiosti.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Pitkästä aikaa päivitystä omaan tilanteeseen:

- Edelleen on tavoitteena juosta 22.5.2021 Joensuu Runissa 10km alle 50 minuuttiin
- Olen tehnyt nyt yhden kerran viikossa Intervallitreenin niin, että juoksen pari kovempaa 750 metrin vetoa (hölkkään aluksi kevyesti noin 5 minuuttia, sen jälkeen tuo kovempi 750 metrin veto, taas hölkkä hitaammin ja sitten viimeinen 750 metrin veto)
- Olen käynyt hölkkäämässä noin 3-5 km lenkkejä. Tarkoitus olisi huhtikuussa käydä kokeilemassa 10km juoksua noin 52-53 minuuttiin.
- Nyt tarkoituksenani ottaa noiden lisäksi yli tunnin kestävä kävelylenkki viikossa.
- Huhtikuussa alan myös juoksemaan 1km intervalleja ja pitemmät juoksulenkit pyrin juoksemaan noin 11-12km/h juoksunopeudella.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rupesi jälleen koronakevät ja siihen liittyvät asiat viime vuoden tapaan ottamaan kupoliin niin että oli aika palata treenaamaan. Kuten viime vuonnakin. Hemmetin vaikeata kun ei talvella oikeastaan tehnyt mitään. Tai no, toki kaljaa tuli hyvin tissuteltua ja taisi muutama kymmentä Aino-jäätelöpurkkiakin mennä kylkiin.

Viime viikolla 4 lenkkiä (5+5+5+10km) ja hyvä kun edes jaksoi lenkit läpi. Kolmas vitonen vähän kovempaa, 23.45.

Tänään jo vähän parempi kymppi, jos saisi viikkoon 30-40km. Loppuviikosta femma ehkä alle 22min.

Katselin että vuosi sitten 19.3 vedin 1. 5km-kellotuksen ja se meni aikaan 21.14. Siitä 6vk ja 19.53. Heinäkuussa vitonen meni 19.20 ja kymppi kisassa 40.13. Sitten hajosi tyttöä (45kg, pyörätuolissa) nostaessa selkä ja kusi oikestaan paras kunto ikinä. 5pv ennen kuin piti mennä vetämään puolikas helposti alle 1.30.

Noihin peilaten, ensi viikolla 5km alle 22min ja ennen kuin 45v tulee mittariin (19.5) niin 5km alle 20. Kesällä sitten ennätykset uusiksi, nuoria kloppejahan tässä ollaan.

Tavoitteita olisi: kymppi alle 40, puolikas alle 1.30, kokonainen alle 3 (voipi olla liian hapokasta), joku kiva ultra tai trail ja cooper-ennätyskin olisi kiva päivittää.

No se vaan vaatii sen että saa itsensä taas kuntoon joten jatketaan treenejä. Onneksi huomenna alkaa KEVÄT.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Rupesi jälleen koronakevät ja siihen liittyvät asiat viime vuoden tapaan ottamaan kupoliin niin että oli aika palata treenaamaan. Kuten viime vuonnakin. Hemmetin vaikeata kun ei talvella oikeastaan tehnyt mitään. Tai no, toki kaljaa tuli hyvin tissuteltua ja taisi muutama kymmentä Aino-jäätelöpurkkiakin mennä kylkiin.

Viime viikolla 4 lenkkiä (5+5+5+10km) ja hyvä kun edes jaksoi lenkit läpi. Kolmas vitonen vähän kovempaa, 23.45.

Tänään jo vähän parempi kymppi, jos saisi viikkoon 30-40km. Loppuviikosta femma ehkä alle 22min.

Katselin että vuosi sitten 19.3 vedin 1. 5km-kellotuksen ja se meni aikaan 21.14. Siitä 6vk ja 19.53. Heinäkuussa vitonen meni 19.20 ja kymppi kisassa 40.13. Sitten hajosi tyttöä (45kg, pyörätuolissa) nostaessa selkä ja kusi oikestaan paras kunto ikinä. 5pv ennen kuin piti mennä vetämään puolikas helposti alle 1.30.

Noihin peilaten, ensi viikolla 5km alle 22min ja ennen kuin 45v tulee mittariin (19.5) niin 5km alle 20. Kesällä sitten ennätykset uusiksi, nuoria kloppejahan tässä ollaan.

Tavoitteita olisi: kymppi alle 40, puolikas alle 1.30, kokonainen alle 3 (voipi olla liian hapokasta), joku kiva ultra tai trail ja cooper-ennätyskin olisi kiva päivittää.

No se vaan vaatii sen että saa itsensä taas kuntoon joten jatketaan treenejä. Onneksi huomenna alkaa KEVÄT.
Saatpa sen kuulostamaan helpolta, olen kade. Toki jos vuosi sitten on ollut tuossa kunnossa niin kyllä se pohjataso taitaa olla sen verran hyvällä tasolla että vauhti alkaa kasvaa melko reippaasti.

Itse olen yrittänyt malttaa juosta rennosti, ja nyt on kaksi viimeisintä lenkkiä (10 + 5) mennyt alle 5:40 kilometrivauhtia ja alle 150 keskisykkeillä, ihan hyvä asia. Huomaa, että tiet on sulaneet ja askel alkaa pitää niin juoksu tuntuu helpolta. Kunhan enimmät hiekat on harjattu teiltä pois vois alkaa ajamaan sisään uusia lenkkareita (Asics DS Trainer). Mulla tavoitteet on vähän maltillisemmat (45min, 1h 45min ja 3h30min) mutta tuntuu että ongelmana on tuo vauhdin kasvattaminen. On tullut niin vähän juostua alle 5 min/km vauhtia ettei se oikein lähde sujumaan. Intervalleja vaatisi, voi kun malttaisi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään meni kymppi melko mäkisellä tiellä 5:45 / km keskivauhdilla aikamoisen helpon tuntuisesti. Tuntui, että olisi ihan hyvin ainakin vitosen verran ollut vielä palkeissa varaa mennä tuota samaa vauhtia ja varmasti olisi ollut vähän varaa kiristääkin vauhtia.

Jos/kun se HCR sinne lokakuulle tästä siirretään, niin uskaltaa kyllä jo sen puolikkaan tavoitteeksi sen alle kaksi tuntia asettaa. Ei se ihan mahdotonta ole, että voisi olla paukkuja alittaa tuo raja, vaikka se pidettäisiin tässä keväälläkin. Mutta kirkossa en sitä kumminkaan lähtisi kuuluttamaan. Arveluttaa se, että en välttämättä vielä tässä kunnossa jaksaisi ihan sitä täyttä 21 kilometriä pitää sitä 5:40 vauhtia yllä, mitä se kahden tunnin alitus vaatii.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Saatpa sen kuulostamaan helpolta, olen kade. Toki jos vuosi sitten on ollut tuossa kunnossa niin kyllä se pohjataso taitaa olla sen verran hyvällä tasolla että vauhti alkaa kasvaa melko reippaasti.

Kyllähän se vaatii sen pari kolme viikkoa sitä että vaan "pakottaa" itsensä ulos. Sen jälkeen kun pääsee siihen vaiheeseen että miettii ja odottaa seuraavaa lenkkiä on hyvällä tieĺlä. Ja nousukunto ruokkii sitten aina. Maltti tietenkin pitää olla myös mukana. Oman aikansa tuo vie vaikka kaikki menisi 110% putkeen.

Joskus kirjoittanut aikaisemminkin että noiden kovempien lenkkien lisäksi tykkään seurata lenkkien keskisykkeitä. Tehdä "ennätyksiä" ja kauden parhaita. Esim. 10km alle kutosta ja yrittää päästä mahdoĺisimman helpolla. Seurattavaa ehkä vähän tylsempiin peruslenkkeihin.

Viime vìkolla tommonen meni 152 sykkeellä ja eilen taso oli 149. On tuossa ~20 pykälää liikaa, viime vuonna helpoimmat kympit meni aĺle 130, mutta ulkoilemalla sen saa laskemaan ja nimenomaan säännöllisellä touhuamisella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jokohan uskaltaisi tarkistaa datasta, miten hiljaa tuli juostua lenkki pitkän tauon jälkeen. Ikävää vaan se, että se akilles aristaa edelleen. Tauko ei vienyt riesaa mennessään.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään meni kymppi melko mäkisellä tiellä 5:45 / km keskivauhdilla aikamoisen helpon tuntuisesti. Tuntui, että olisi ihan hyvin ainakin vitosen verran ollut vielä palkeissa varaa mennä tuota samaa vauhtia ja varmasti olisi ollut vähän varaa kiristääkin vauhtia.

Jos/kun se HCR sinne lokakuulle tästä siirretään, niin uskaltaa kyllä jo sen puolikkaan tavoitteeksi sen alle kaksi tuntia asettaa. Ei se ihan mahdotonta ole, että voisi olla paukkuja alittaa tuo raja, vaikka se pidettäisiin tässä keväälläkin. Mutta kirkossa en sitä kumminkaan lähtisi kuuluttamaan. Arveluttaa se, että en välttämättä vielä tässä kunnossa jaksaisi ihan sitä täyttä 21 kilometriä pitää sitä 5:40 vauhtia yllä, mitä se kahden tunnin alitus vaatii.
Kuulostaa aika hyvältä ja uskon että menisi kyllä tuo tavoite jo toukokuussa, vajaa pari kuukautta vielä hyvää treeniä ja sitten kisafiilis päällä alle kahteen tuntiin.

Saisi kyllä nyt äkkiä sulaa loputkin jäät/lumet/loskat pois, niin treeni-into olisi aika huipussa. Pari viikkoa sitten tuli kieltämättä pieni henkinen takaisku, kun muutaman asfalttilenkin jälkeen piti kaivaa nastat uudelleen esiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rupesi jälleen koronakevät ja siihen liittyvät asiat viime vuoden tapaan ottamaan kupoliin niin että oli aika palata treenaamaan. Kuten viime vuonnakin. Hemmetin vaikeata kun ei talvella oikeastaan tehnyt mitään. Tai no, toki kaljaa tuli hyvin tissuteltua ja taisi muutama kymmentä Aino-jäätelöpurkkiakin mennä kylkiin.
Voisi kuvitella, että kaltaisesi himolenkkeilijä viihtyisi tällaisena talvena suksien päällä, mutta ilmeisesti kaikki juoksijat ei hiihdä ja kaikki hiihtäjät juokse.

---
Mä olen lönkötellyt matolla vähän eri sykealueilla eri pituisia aikoja ja ulkojäiden lähdettyä kuluttanut aikaani lumisilla poluilla tyttären treenien aikaan. Ajattelin, että kerrankin olen vähän paremmassa juoksukunnossa jo valmiina, kun on tuntunut aika kivalta tuossa matolla kunnon puolesta, siis mun tasolleni. Tänään sitten ensimmäistä kertaa asfaltille ja helvetti, että oli raskasta lumen ja maton jälkeen. Sääret tulessa ja kävelyksihän se lopulta meni. Mitä vittua nyt taas, luulin jo sietäväni juoksemista ja peräti kehittyväni lenkkeilijänä, mutta tulin kyllä nopeasti jälleen alas. Fiilis oli kyllä kuin ei olisi mitään tehnyt, vaikka 2-3 tuntia viikossa olen mattoa runkannut läpi talven pl. parhaimmat luistelukelit.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voisi kuvitella, että kaltaisesi himolenkkeilijä viihtyisi tällaisena talvena suksien päällä, mutta ilmeisesti kaikki juoksijat ei hiihdä ja kaikki hiihtäjät juokse.

Mulla on niin pitkä matka hoidetulle ja valaistulle laduille. Taitaa tontin rajasta olla n. 3-4m.

Mutta olen mä tänä vuonna hiihtänyt. Kaverin mökillä vedettiin talvella Päijänteen jäällä ensin joku 5km vähän jännittäen päästäänkö uimaan. Ikinä ei voi tietää, paikalliset kun sanoivat että jäät tuli isommille selille vähän myöhempään. Hyvillä juomatauoilla toki.

Seuraavana päivänä olin jo kotiin lähdössä kun ajateltiin käydä heittämässä vielä pieni siivu. Siitä tulikin 15km (omia latuja tehden), kun innostuttiin painamaan Vääksyn kanavapaviljonkiin pitsalle (ja kaljalle). Ja taksilla takaisin.

Mulla on ehkä vähän sama juttu nyt vanhemmalla iällä herännyt hiihtämisessä kuin juoksemisessa. Jonnekkin Paloheinään mua ei kyllä saisi edes aseella uhaten. Sen sijaan johonkin 100km laturetkelle paikasta a paikkaan b, jossa näkee mahdollisimman vähän muita ihmisiä, voisin lähteä vaikka huomenna. Eikä tuo johdu koronasta vaan oli jo fiiliksenä jo ennen pandemiaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipas tänään hienoa juosta vähän reippaampaa kun aurinko pilkisteli ja lämpö helli jäseniä. Alkutalvesta tuli käytyä Esportissa radalla vetämässä kaikki kovemmat treenit ja huonoilla keleillä jonkun verran myös matolla lähikuntosalilla. Nyt kun halliin ei ole enää päässyt ilman ennakkovarauksia, olen juossut kovemmat sessiot Pohjoisbaanalla, jossa on ollut muutaman vuoden kevyenliikenteenväylän tehostettu talvikunnossapito (harjaus ja suolaus), eli käytännössä sulaa baanaa läpi talven. Mutta vaikka alusta on sula, niin on kyllä ollut vittumaista vääntää lumisateessa, pakkasessa ja tuulessa vähänkään kovempaa settiä. Näinpä ollen olen tässä keskittynyt nyt helppoon määrään, kun kisojakaan ei ole hetkeen tiedossa. Pariakymppiä vaille tonni alkaakin olla jo täynnä alkuvuoteen.

Ja tänään siis sellaista helppoa vk:ta 12 km keskivauhdilla 4.13, ja ensimmäistä kertaa hetkeen tuli ihan kunnon flow ja yksi kilsa ihan vahingossa lipsahti alle nelosenkin, vaikka sellainen ei ollut mitenkään tarkoitus. Hyvä vuosi tulee!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljon oli juoksijoita tänään.

Itse olen vielä hiihtänyt ja lätkää pelaillut. Olen ollut säännöllinen lenkkeilijä kohta parikymmentä vuotta mutta nyt ei homma jostain syystä (ainakaan vielä) napostele yhtään, ehkäpä on jalat sen verran hiihdosta väsyneet.

Eiköhän se tästä lähde...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onks täällä muuten noita "mäkimiehiä"? (edit: tai -naisia) Syyskuussa käytiin puolison kanssa Sallassa, mun 1. aikuisiän reissu Lappiin ja kyllähän se nosti taas motivaatiota kokeilla joskus tuotakin isommin. Varsinkin kun siinä yhden tunturin poluilla oli reittimerkintöjä jostain siellä olevasta juoksukisasta. Tekniseltä tuntui pätkä jo kävellessäkin mutta siinä ehti myös miettiä mitä sellaista olisi juosta.

Pari juoksulenkkiä heitin vielä vaellusten päälle iltasin yksikseen ja ehdottomasti makein lenkki oli 12km 5.52/km, jossa hilppasin mm. Sallatunturin päälle ja sieltä alas. Vähän meinasi tulla äitiä ikävä kun rinteiden huoltotietä paineli ylös, meinasi jo ottaa kävelyaskelia, mutta olihan sen rypistyksen jälkeen melko makee juosta sieltä sitten alas. Lenkin loppuun vielä hetki täysillä nopeuslaskurinnettä 100m ylöspäin. On se jyrkkä. Kotipuolessa vetelin vielä testinä vertikaalitonnin, sekin oli ihan hauskaa siihen asti kun energiat loppui. Viimeinen pari sataa metriä höyryillä.

Olis kyllä kiva joskus lähteä jopa vieläkin isommille mäille mutta jostain syystä halpislentojen kyttääminen on jäänyt viime aikoina vähän vähemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuli sähköpostiin ilmoitus, että Joensuu Run siirtyy syys- tai lokakuuhun. No hyvä puoli tässä on se, että on enemmän aikaa treenata juoksua 10 kilometriä alle 50 minuutissa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Minä en ole @Tombe76 mainitsemista mäistä saati intervallitreeneistä innostunut. Olen huomannut itsessä tietyn laiskuuden ja mukavuushengen siinäkin mielessä, että mun on vaikea mitata itsestä kaikkea irti. Vaikka kuinka päättäisin että nyt juoksen kovavauhtisen lenkin ja katson mihin rahkeet riittää, iskee yleensä pupu pöksyyn eikä tule kuitenkaan kirmattua satalasissa koko lenkkiä.

Jotain henkimaailman juttuja pitäisi tehdä että voisi juosta oikeasti äärirajoille itsensä, onko vinkkejä miten asennoitua siihen?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli sähköpostiin ilmoitus, että Joensuu Run siirtyy syys- tai lokakuuhun. No hyvä puoli tässä on se, että on enemmän aikaa treenata juoksua 10 kilometriä alle 50 minuutissa.
Eiköhän City Runin suhteen tule samanlaista ilmoitusta ensi viikkoon mennessä, siinähän saa kenties juosta lokakuussa taas peräjälkeen Helsingin ja Vantaan puolikkaat. Ei haittaa yhtään, jos ja varmaan kun toukokuussa ei ole kisaa.

Kesällä tulee 40 täyteen ja tarkoitus oli viime syksyn juoksujen jälkeen laittaa ensi syksynä ennätykset uusien vuosikymmenten kunniaksi uusiksi, saa nähdä miten käy ja nyt en ole kovin toiveikas.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ole @Tombe76 mainitsemista mäistä saati intervallitreeneistä innostunut. Olen huomannut itsessä tietyn laiskuuden ja mukavuushengen siinäkin mielessä, että mun on vaikea mitata itsestä kaikkea irti. Vaikka kuinka päättäisin että nyt juoksen kovavauhtisen lenkin ja katson mihin rahkeet riittää, iskee yleensä pupu pöksyyn eikä tule kuitenkaan kirmattua satalasissa koko lenkkiä.

Jotain henkimaailman juttuja pitäisi tehdä että voisi juosta oikeasti äärirajoille itsensä, onko vinkkejä miten asennoitua siihen?

Eihän sitä tarvitse kovaa juosta, jos ei halua. Ikävän tuntuista hommaahan se tosissaan urheileminen onkin. Itse ajattelen kyllä myös niin, että treeneissä ei ole käytännössä koskaan kaikki pelissä, mutta joku vitosen tai kympin kisa on sitten sellaisia, joissa ei paljon naurata. Ja vaikka jotkut kovat vetotreenit on aika kovia, niin ei niissä kuitenkaan koskaan ihan samalla intensiteetillä mennä kuin kisoissa. Puolimaratonilla ja maratonillahan pääsee vähän helpommalla tässä mielessä, eli ne ovat kyllä aika paljon armollisempia matkoja.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mähän olen niitä, jotka ihailevat tällaista:

Pari juoksulenkkiä heitin vielä vaellusten päälle iltasin yksikseen ja ehdottomasti makein lenkki oli 12km 5.52/km, jossa hilppasin mm. Sallatunturin päälle ja sieltä alas. Vähän meinasi tulla äitiä ikävä kun rinteiden huoltotietä paineli ylös, meinasi jo ottaa kävelyaskelia, mutta olihan sen rypistyksen jälkeen melko makee juosta sieltä sitten alas. Lenkin loppuun vielä hetki täysillä nopeuslaskurinnettä 100m ylöspäin. On se jyrkkä. Kotipuolessa vetelin vielä testinä vertikaalitonnin, sekin oli ihan hauskaa siihen asti kun energiat loppui. Viimeinen pari sataa metriä höyryillä.

Vaimollekin kerroin, että se on hieno hetki, kun tulee ensimmäisen kerran oksennus lenkillä. Tai lähtee taju. Nooh, mulla on vielä läskiä jäljellä, joten kävellen on yhä menty. Otin kuitenkin tavoitteen: Masokistin unelma noin vuonna 2023. Se olisi sata kilsaa. Aattelin myös kesällä kävellä ja vähän juostakin Stadista Hyvinkään Pihkalan pesäpallostadionille, tuonne unelmien teatteriin. Saas nährä onnistuuko. Tämä on niin hienoa kun olen löytänyt tämän jaloilla liikkumisen uudelleen! Vielä kun paino putoaa alle sadan niin alkaa maisema vaihtua tiheämpään.

Paljos muuten Tombe sulle tulee kilsoja vuodessa? Mä tuskin yllän kahteen tonniin tänä vuonna, etenkään juosten, mutta yritys on kova ja Polarista näkee sykkeetkin hienosti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Paljos muuten Tombe sulle tulee kilsoja vuodessa? Mä tuskin yllän kahteen tonniin tänä vuonna, etenkään juosten, mutta yritys on kova ja Polarista näkee sykkeetkin hienosti.

Mulla yleensä (=aina) kosahtaa jossain vaiheessa vuotta paikat joten siksi vuosikilsat ei ihan älyttömyyksiin nouse. 300-350km/kk olen huomannut sellaiseksi melko hyväksi määräksi. Silloin on aika fifty sixty kosahtaako. Ja jos tuota pystyy pitämään vaikka 3-4kk yllä niin yleensä silloin on aika hyvässä kunnossa.

mut pikkuhiljaa totakin pitää nostaa. Jos tällä viikolla 30-40km, sitten pari viikkoa 50km ja sen jälkeen 60-90km/vk ja sitten ollaankin jo aika liki tuota kuukausihaarukkaa. Enkat mulla on 500km/kk ja 180km/vk. Silloin oikeasti olin helvetin hyvässä ultrakunnossa mut paikat pragas 2vk ennen 24h-kisaa. Rupeaa muuten olemaan jo 9v noista kinkereistä. Satasen enkka 9.56, pitäisköhän sitäkin lähteä taas parantelemaan?

Silloin mm. hilppasin täältä Kanta-Hämeestä kaverille Keravalle saunaan. Lenkille tuli pituutta 58km ja vajaa 6h taisi vierähtää.

Mitä @Elazi n kommenttiin tulee niin onhan nuo aika kauheita nuo kovat vedot ja intervallit, välillä niitä miettii monta päivää etukäteen kun tietää mitä on menossa suorittamaan. Mutta kyllä ne palkitsee jos pystyy vetämään suunnitellusti läpi, tai jopa paremmin. Viime kesänä reissasin taas Kervoon ja kaverin kanssa käytiin vähän radalla juoksemassa. Tavoite oli vetää 3x3000m Cooper 3min palautuksilla ja meni just, vaikka helteessä vika veto oli kova. Kyllä siinä kaverin terassilla olut lenkin jälkeen maistui hyvältä. Cooper enkka muuten 3200m vuodelta 1997, olisi saattanut tuolloin mennä rikki.

Just tällä hetkellä menis varmaan 2700m.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eiköhän City Runin suhteen tule samanlaista ilmoitusta ensi viikkoon mennessä, siinähän saa kenties juosta lokakuussa taas peräjälkeen Helsingin ja Vantaan puolikkaat. Ei haittaa yhtään, jos ja varmaan kun toukokuussa ei ole kisaa.
Ei tarvinnut odottaa sinnekään asti. Heidän instassaan oli ainakin nyt ilmoitus, että on siirretty lokakuulle.

Nyt tästä sitten hyvällä motivaatiolla treenaamaan kohti kahden tunnin alitusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iker

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ei tarvinnut odottaa sinnekään asti. Heidän instassaan oli ainakin nyt ilmoitus, että on siirretty lokakuulle.

Nyt tästä sitten hyvällä motivaatiolla treenaamaan kohti kahden tunnin alitusta.

Joo tänään aamulla tuli sitten sähköpostiakin tuosta siirrosta, harmi sinänsä, mutta on ollut täysin odotettua jo pidempään ettei tuota keväällä tulla juoksemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös