Mulla on toiminut aika kivasti semmoinen treenityyli, että olen suurin piirtein viikon jakanut näin, että kolme treeniä tulisi viikkoon (sykkeet ovat sellaisia kehyksiä, että jossain tuossa haarukassa ne pydin pitämään, mutta en niitä mitenkään orjallisesti seuraa.
- Pitkä lenkki 10-15 km. Sykkeet 140-150 välissä
- VK-lenkki, joka on pituudeltaan 5-7 km. Sykkeet 160-165 välissä.
- Intervallitreeni. Tähän olen koittanut keksiä kaikenlaisia erilaisia treenejä. Joskus olen käynyt vetämässä radalla 8 x 400m ratakierroksia kovaa tai sitten jotain pyramiditreenejä, jossa juostaan lujaa 100-200-400-800-400-200-100 ohjelmalla esimerkiksi. Jokaisen vedon välissä palautus siis. Tai sitten semmoista perinteisempää intervallia pururadalla, että mennään jotain 2-3 km lenkkiä, vaikka kolme kertaa. Minuutti kovaa ja kaksi minuuttia hidasta hölköttelyä tyyppisesti.
Ja sitten tuossa on yksi hyvin mäkinen 7 km pururadan pätkä, jossa voi joskus käydä tekemässä tarkoituksella sellaista mäkivetoa, että sykkeet hakkaa korkealla.
Pääasia edelleenkin, että tämä on hauskaa ja mukavaa, eikä liikaa suorittamista. Silloin tällöin sitten seuraan kehitystä ja mittaan aikojakin, Normilenkeillä ei ajanmittaus ole koskaan päällä. Noin kaksi minuuttia oli kuitenkin lähtenyt parissa kuukaudessa 5 km ajasta. 24:47 meni tuossa pari viikkoa sitten, kun kävin kokeilemassa. Luulen, että nuo intervalli- ja VK-lenkit on tehnyt tehtävänsä, että noin reipas tulosparannus näin lyhyessä ajassa tullut.
Mutta noita pitkiä lenkkejä pitää tässä ruveta enemmän vielä vetämään ja vähän sitten karsia noista muista ehkä ainakin nyt vähän aikaa. Olisi tavoitteena osallistua HCR:n puolikkaalle toukokuussa, ja tuossa peruskestävyydessä on selkeästi reippaasti vielä kehitettävää. Ei oikein jalat tahdo jaksaa, kun ruvetaan tuollaisia 15 km lenkkejä vetämään, saati sitten siitä vielä pidempiä.