Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 770
  • 3 878

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Tässä olen nyt hetken aikaa harrastanut taas lenkkeilyä...
Kannattaisiko ainakin jonkin aikaa keskittyä pelkästään tuohon juoksukunnon parantamiseen? Ilmeisesti siihen kuitenkin pääsy tökkää helpommin kuin voiman puutteeseen? Toki kipeät lihakset vaatisivat heti alkuun hieman lepoa ja vasta sitten kunnolla treenaamaan. Kipeillä lihaksilla muuttuu juoksuasento ja saatat kipeyttää niveliä ja ne sitten vaativatkin vielä pidemmän levon ja homma menee ihan munilleen.

Ja kuten Leon totesi niin kiinnitä juoksuhousuihin huomiota.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Komppaan edellisiä: Istuvat urheilubokserit ja juoksutrikoot niin ei reidet hankaa ja juokseminen on miellyttävää. Itse laihdutin joitain vuosia sitten, juoksutrikoot jäivät isoksi ja reidet alkoivat hangata. Hankin pienemmät trikoot ja taas alkoi kulkea.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kun katsoo POLAMK:n kuntotestiä niin itse treenaisin juoksussa pääasiassa vetoja (jos juoksupohjaa jo on olemassa), en niinkään hinkkaisi enää peruskestävyyttä. Ja kuntotestiä ajatellen, mikä tuon kuntopiirin tarkoitus on? Olettaen, että salilla keskityt penkin ja leukojen / ylätaljan tulosten kehittämiseen niin kuntopiiri voi haitata turhaan salitreenistä palautumista. Mutta toki mikäli testeihin on vielä kauan aikaan niin kyllähän tuolla nykyiselläkin treenillä alkuun pääsee.

Itse skippasin suosiolla tämän ensinmäisen hakuerän ja keskityn tuohon toiseen juuri sillä perusteella, että kuntopohjani on tällä hetkellä sen verran heikko, että pitää (taas) lähteä ihan alkeista liikkelle. Toki juoksuharrastushistoriaa löytyy aiemmilta vuosilta. Aikaa tässä on siis treenata 3kuukautta, enkä siltikään tiedä pystynkö pääsemään vaadittuihin tuloksiin. Salilla olen luonnollisesti pyrkinyt treenaamaan ylätaljavetoja ja penkkipunnerrusta, mutta ilmeisesti kannattaa kiinnittää huomiota enemmän tuohon juoksuun, koska nuo hakuvaatimukset ovat erittäin kovat koskien nimenomaan tuota juoksua. 1500 metriä alle 6.30 ajan on allekirjoittaneelle nimenomaan todella kovaa kyytiä(tuon verran luulisin, että pitää päästä jos haaveilee sisäänpääsystä.) Kuntopiirillä olen pyrkinyt saamaan juoksusuorituksen jälkeen jotain fyysistä tekemistä ja nostaa sitä myötä voimatasojani välittömästi juoksusuorituksen jälkeen, koska tuossa kuntotestissä nimenomaan vaaditaan toimimista välittömästi tuon raskaan juoksun jälkeen, ilman taukoa. En tiedä sitten kuinka turhaa tuo on, mutta ihan itse kehittelemällä ohjelmallahan tässä mennään, joka ei ole todellakaan aukoton.

En edes tullut ajatelleekseni kunnon juoksutrikoiden hankkimista. Kiitos tästä vinkistä, täytyykin samantien mennä kauppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vuoden pimeimpänä aikana on alkanut tympiä ihan tosissaan oma liikkumattomuus, joten hokkarit tuli kaivettua kaapista ja ulkojäitä on viime aikoina kuluteltu. Siinä liikuntasuorituksen jälkeen maailman ympärillä mustuessa ajatus juoksuharrastuksen uudelleen aloittamisesta on myös käynyt mielessä.

Viime keväänä lähdin rohkeasti tulta päin, mutta kuten niin monella, oli myös allekirjoittaneella alkuun liian paljon intoa. Juoksuvauhti ei ollut mikään ongelma, kun sellaista kahdeksan kilometriä tuntiin -hölkkää vedin muuten ongelmitta. Sen sijaan liian monet peräkkäiset juoksupäivät aiheuttivat sen, että paskoin jalat niin rakoille ja hiertymille, että kaikki hankittu rutiini karisi heti.

Nyt olen saanut erään kaverini houkuteltua mukaan ajatuksena vetää toukokuun lopuilla puolimaraton. Kyselisinkin ihan vain palstalaisilta suosituksia johonkin hyvään online-harjoitusohjelmaan tai vastaavaan. Näin astamaatikkona vähän myös talvella treenaaminen mietityttää. Minkälaisia kokemuksia -15C pakkasilla juoksentelusta oikeilla harrastajilla on?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kovemmilla pakkasilla mitään ongelmia ole, kun on sopivasti päällä eikä paina keuhkot hinkuen ns. kovaa lenkkiä.

Astmaa minulla ei ole eli sen vaikutuksista en osaa sanoa, mutta tuossa kun pari-kolme vuotta sitten oli noita kylmiä talvia, lähdin ihan normaalisti lenkille myös parinkympin pakkasiin.

Sen virheen toki tein kerran pitkästä aikaa joskus varmaan tammikuussa 2011, että juoksin 24 asteen pakkasella melko kovavauhtisen lenkin ja vaikkei se lenkin aikana hengityksessä tuntunut lainkaan pahalta, tuntui seuraamukset keuhkoissa heti lenkin jälkeen ja siitä eteenpäin varmaan kolme viikkoa eli vähän väliä hengittäessä tuli sellainen kuiva hinkuyskärefleksi.

Lenkille vaan jos mieli tekee, vaikka sitten olisi vähän kylmempikin päivä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Näin astamaatikkona vähän myös talvella treenaaminen mietityttää. Minkälaisia kokemuksia -15C pakkasilla juoksentelusta oikeilla harrastajilla on?
Hengityksenlämmittimet on keksitty, joten jos vaan muuten kehtaa juosta tötterö suussa niin suomalaista tekoa oleva Lungplus sport -malli on itselläni käytössä kovemmilla pakkasilla. Sen voi ostaa Robtechin sivujen kautta, mistä löytyy myös muuta infoa: http://robtech.fi/lungplus/
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Treenini sisältää 3x salitreeniä ja 2x juoksutreeniä viikossa. Juoksutreenin jälkeen teen omalle kunnolle erittäin vaativaa kuntopiiriä pelikorttien avulla. Mutta ongelma on nyt itse juokseminen, kun ei siitä tunnu tulevan yksinkertaisesti yhtään mitään. Sali treenien jälkeen erityisesti jalat ovat niin tukossa jopa useana seuraavana päivänä, että juokseminen tuottaa järkyttävää tuskaa. Tiedän, että asia johtuu palautumisesta, mutta onko jollain jotain vinkkejä millä saisin sali, että juoksutreenin edes jollain tasolla siedettävälle, mahdollisesti jopa nautinnolliselle tasolle?

Ehkä vähän typeriä kysymyksiä, mutta amatööri haluaa ihan tosissaan päästä poliisikorkeakouluun sisään ja kunnosta se ei todella jää kiinni.
Ei missään nimessä typeriä kysymyksiä. Jätän noi hankaukseen liiittyvät hommat muille vastattavaksi kun juoksu ei ole se omin lajini. Reilussa 7 kuukaudessa on kyllä ilman muuta mahdollista saada aika radikaalejakin parannuksia sekä kestävyyskuntoon että lihasvoimiin eli et missään nimessä ole liian myöhään liikkeellä. Nyt on itse asiassa paljolti kyse siitä kuinka järkevästi harjoittelet ja kuinka paljon olet valmis satsaamaan.

Jalkojen palautumisen pitäisi kyllä helpottua vähitellen. Oletan, että teet tällä hetkellä juoksulenkin eri päivänä kuin salitreenin. Tällöin lihaskipu on johtuu arvatenkin DOMS:sta (delayed onset muscle soreness), jonka pitäisi helpottua ajan myötä. Siihen saakka voisit kuitenkin koettaa tehdä juoksulenkin jo samana päivänä (kevyen 30-60 minuuttia) kuin punttitreenin, koska DOMS on yleensä kovimillaan 24-72 tuntia salitreenin jälkeen.

Tietenkin suuremmassa kuvassa voisi miettiä ohjelmointisi järkevyyttä. Valmennan itse kestävyysurheilua kilpatasolla ja opiskelen liikuntabiologiaa joten koen omaavani kohtalaisen pätevyyden ohjeistaa harjoittelussa. Jos niin haluat annan mielelläni yksityiskohtaisempia ohjeita joko tässä ketjussa tai yksityisviestin kautta (ilman mitään korvauksia).

Noin yleisesti ottaen vaaditaan kokeessa yläkropan lihaksistolta kestovoimaa (mikäli pyrkii hyviin pisteisiin) sekä hyviä kestävyysominaisuuksia (juoksu). Lisäksi jonkin verran ketteryyttä ja koko kehon voimaa (nukenkanto). Tällöin harjoittelukin kannattaa rakentaa niin, että sen avulla pyritään hyvään suoritukseen nimenomaan näissä suorituksissa. Tällöin ei välttämättä ole kovin mielekästä treenata jalkoja salilla niin kovaa, että se haittaa juoksuharjoittelua. Mikäli juoksukuntoa pyrit tosissasi parantamaan tulisi siihen satsata sekä määrällisesti että laadullisesti huomattavasti enemmän kuin 2 kertaa viikossa. Kyse onkin pitkälti siitä kuinka paljon olet halukas/pystyt harjoittelemaan.

Tuo 1500 metrin juoksu noilla vaadituilla ajoilla on pääasiassa aerobista energiantuottoa kuormittava suoritus, jossa on kuitenkin huomattava anaerobinen osa. Tällöin suurimman osan treenistä tulisi koostua kevyestä ja matalasykkeisestä peruskuntoa kohottavasta harjoittelusta (kuten nyt näyttää koostuvankin). Anaerobista suorituskykyä sekä kovia vauhteja tulisi myöskin harjoitella kovatehoisella intervalliharjoittelulla (Eli kovia vetoja, joiden välissä palauttelua). Tässä on vielä riittävästi aikaa myös järkevään jaksotukseen harjoittelun osalta, eli pystyt aloittamaan peruskuntojaksolla (suuremmat harjoittelumäärät, pienempi intensiteetti), jota seuraa kovatehoisempi jakso (pienemmät määrät, suurempi teho) ja lopuksi vielä valmistava jakso (haetaan huippukunto esille).

Kestävyysharjoittelu vaatii kuitenkin huomattavasti suurempaa volyymia, jotta saat oikeasti merkittävää kehitystä. Näin aluksi tommoiset 6-10 tuntia viikossa voisi olla järkevyyden rajoissa. Tietenkään juoksukilometrejä ei kannata heti dramaattisesti nostaa, jottei synny rasitusvammoja tai muita ongelmia. Näin aluksi voi osa harjoittelusta hyvin olla jossain muussakin lajissa kuin juoksussa.

Lopuksi todettakoon vielä, että kannattaa panostaa myös lihashuoltoon ja toisaalta juoksutekniikkaan. Itse en osaa juoksun suhteen opastaa tekniikkaa kovin hyvin, mutta jostain kannattaa etsiä apua myös tähän. Juoksua taloudellistamalla tarvitsee kuntoa parantaa vähemmän kun pääset vähemmällä lihastyöllä kovempaa vauhtia. Olettaisin, että tähän saattaisi auttaa jonkinlainen loikkaharjoittelu sekä oikean juoksutekniikan opiskelu.

EDIT: Luin vähän väärin noita hakuaikatauluja, mutta kyllä siis kolmessakin kuukaudessa on mahdollista saavuttaa ihan merkittävää parannusta. Tämä tosin vaatii hieman erilaista lähestymistapaa harjoitteluun.
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Lähti kuntosaliketjussa sen verran laukalle, että kokeillaan täällä. Aihe kun liippaa yhtä lailla juoksua kuin punttisalia. Eli hakusessa hyvät bluetooth-luurit lenkille, olen johdollisiin lopen kyllästynyt. Jaybirdin Bluebudsit ovat takuulla helkkarin hyvät, mutta kokemusteni perusteella en laita TREENIkuulokkeisiin 160 euroa, kotikäyttövehkeissä täysin eri asia. Rikki ovat kuitenkin ennen juhannusta. Mielellään in-ear-malliset napit, mahdollisimman huomaamattomat ja pienet ja helpot pitää vaikka aina mukana. Hintahaarukka olkoon 20-70e, jos oikeasti hyvät löytyy niin huntti ehdoton kipuraja. Alkakaa nyt täälläkin sitten vaan jauhaa juoksutrendeistä ja varusteurheilusta, älkää sanallakaan hyvistä bluetooth-luureista.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
6.6 sitten puolimaratonille Helsinkiin. Oikeastaan vasta viikko sitten otin paikan kaverilta, joten tehokasta treeniaikaa taitaa olla 4 viikkoa. Sen kuitenkin olen aikonut käyttää tehokkaasti hyväkseni. Peruskuntoni on ihan ok, ei erinomainen mutta ihan ok. Ekana viikkona harjoittelin enemmän juoksemisen rytmiin pääsemistä ja peruskunnon kohottamista käyden pari kertaa salibandya pelaamassa ja juoksemalla kaksi 8km lenkkiä. Tällä viikolla on muutama salibandypeli ja juoksulenkkien kilometrimäärää nostan hieman. Kolmannella viikolla tutut pelit ja sitten yksi pienempi lenkki ja sitten noin viikko ennen h-hetkeä joku 15-16km lenkki. Viimeisellä viikolla ainoastaan maanantaina ja keskiviikkona salibandya, joka saa luvan käydä intervalliharjoittelusta.

Tavoite on kahden tunnin pintaan.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kuinkas kävi?

Tavoitteeni oli tosiaan kaksi tuntia ja alitin tuon kahden tunnin rajan puolellatoistaminuutilla. Kestävyyttä olisi ollut parempaankin aikaan mutta 15 kilometrin kohdalla etureisiä alkoi särkemään oikein huolella ja jokainen askel eteenpäin alkoi olemaan kovan taistelun takana. Jouduin hiljentämään vauhtia mutta jaksoin kun jaksoinkin maaliin asti ja olin oikein tyytyväinen kahden tunnin alitukseen.

Lähdin matkaan erittäin rauhallisesti ja päästin sadoittain ihmisiä ohikseni. Sitten löysin hyvän rytmin viiden kilomterin kohdalla ja kiristin vauhtiani aika paljon. Ehkä liikaakiin. Sitä riemua kesti sinne 13-15 kilometrille jolloin alkoi edellä kuvailemani vaikeudet.

Kokemuksena tapahtuma ja reitti oli onnistunut. Ilmoittauduin juoksun jälkeen samaan tapahtumaan ensi vuodeksi ja vielä syksyllä juoksen yhden puoliskan. Suosittelen muillekkin!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
"Juoksijan polvi" on tässä vaivannu kuukauden päivät, ja pientä ahdistusta kyllä on, kun ei juoksemaan ole päässyt. Hieronnassa olen nyt käynyt 4 kertaa, ja uudet lenkkarit ostettu myös (olisi pitänyt ostaa aiemmin). Rauhallista kävelylenkkiä ym. on onneksi voinut tehdä sentään ilman isompia kipuja.

Nyt tuli hankittua Kinesio-teippiä ekan. Onko täällä jengillä kokemusta sen käyttämisestä tuon vaivan yhteydessä?
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Löytyisikö täältä suosituksia ja kokemuksia jos haluaa juosta puoli-maratonia ulkomailla lokakuun puolivälissä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Munchen tai Lissabon ainakin kelpoja joko kokonaisen tai puolikkaan menoon.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Tupakoituani 18 vuotta, ja lopetettua vuoden vaihteessa aloitin juoksun harrastamisen k3säkuun alussa. Onneksi sain työkaverin motivoivaa, niin tulee lähdettyä lenkille vaikkei hirveänä huvittaisi. Tietenkin piti joku tavoite lyödä, että mielekkyys säilyy. Syyskuussa onkin tavoitteena juosta 10km Levillä Ruskamaratonissa. Olen nuorempana harrastanut painia ja salibandyä, joten kestävyysominaisuuksia pitäisi olla. Olen nyt kolmen kuukauden ajan käynyt lenkillä 2-3 kertaa viikossa ja eilen testasin juosta 10km lujempaa. Aika oli kännykän mukaan 49.10, keskisyke 179 ja maksimi syke 201. Hienolta tuntui, kun vielä kesän alussa jaksoin juosta 600 metriä putkeen. Kyllä näin 33v voi vielä kehittyä.
 

Fordél

Jäsen
Olen nyt kolmen kuukauden ajan käynyt lenkillä 2-3 kertaa viikossa ja eilen testasin juosta 10km lujempaa. Aika oli kännykän mukaan 49.10, keskisyke 179 ja maksimi syke 201. Hienolta tuntui, kun vielä kesän alussa jaksoin juosta 600 metriä putkeen. Kyllä näin 33v voi vielä kehittyä.

Onnittelut ja hieno veto tuo! Ei ollenkaan pässimpi vauhti ja tosiaan 33v ei ole vielä ikä eikä mikään kehittymiselle. Se on hienoa seurata, kuinka "vanhemmillakin" päivillä pystyy kehittymään, kunhan vain jaksaa harjoitella säännöllisesti ja järkevästi. Hätäillä ei kannata vaan edetä rauhassa. Itsekin olen saanut tässä viimisen neljän vuoden aikana, kun olen innostunut uudestaan juoksusta, höylättyä puolikkaan ennätyksestä pois yli 20 minsaa. Syksyllä taas katsotaan jahka kesän treeni olisi tuottanut tulosta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Munchen tai Lissabon ainakin kelpoja joko kokonaisen tai puolikkaan menoon.
Kokonaiseen maratoniin annan vahvan suosituksen Frankfurtin maratoniin, joka järjestetään lokakuun loppupuolella. Erittäin hyvin järjestetty kisa, majoitusvaihtoehtoja löytyy runsaasti, reitti on erittäin tasainen (nousumetrejä taisi olla koko reitillä alle 40, jyrkin ylämäki oli sillan ylityksessä) ja tuohon aikaan vuodesta juoksukeli on yleensä tuolla melko optimaalinen n. 16 astetta.
 

Fordél

Jäsen
Kokonaiseen maratoniin annan vahvan suosituksen Frankfurtin maratoniin, joka järjestetään lokakuun loppupuolella. Erittäin hyvin järjestetty kisa, majoitusvaihtoehtoja löytyy runsaasti, reitti on erittäin tasainen (nousumetrejä taisi olla koko reitillä alle 40, jyrkin ylämäki oli sillan ylityksessä) ja tuohon aikaan vuodesta juoksukeli on yleensä tuolla melko optimaalinen n. 16 astetta.

Perhana kun sotkit suunnitelmiani:) Oon tässä koko viikon pohtinut, että missä juoksisi maratonin tänä syksynä. Vaihtoehdot ovat olleet ulkomailta juuri Frankfurt (ykkösvaihtis), Dublin tai Wien (pieni tapahtuma) ja kotimaasta Vantaa, Kankaanpää ja Kaarina. Ajankohtana lokakuun loppu sopisi parhaiten, joten niinkin hieno tapahtuma kuin Vantaa taitaa jäädä tänä vuonna väliin. Pakko nimittäin kokeilla vielä puolikastakin, joka menee syyskuun loppupuolelle, jolloin maratoniin pitäisi olla ainakin kolmen viikon väli. Päädyin jo eilen Kankaanpäähän, mutta edelleen mielessä pohdituttaa tuo Frankfurt. Olisihan se ihan erilainen tapahtuma ja juoksufiilis olisi ihan eri luokkaa, mutta toisaalta massatapahtumassa on aina oma ryysiksensä. Täytyy kuitenkin vielä jatkaa pohdintaa, onhan tässä aikaa. Mites itse koit ryysiksen, siirtymiset kisapaikalle hotellista ym. käytännön jutut Frankfurtissa?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Osaako joku kertoa, mitä eroa Asicsin kengissä on eri väreillä? Vai onko mitään?

Tarkoitan sitä, että kun haluan Asicsen GT-1000 -sarjan monot ja laitan nuo Googleen, saan vastaukseksi jopa parikymmentä erilaista väriyhdistelmää. Toki osa on naisten/junioreiden malleja, mutta se niissä mainitaan ja jää silti kymmenen erilaista popoa. Vuosimalli käy myös selityksenä, mutta tuskinpa yli viisi vuotta vanhempia kenkiä on enää missään myynnissä. Ja jos olisi kyse vuosimallista, luulisi vanhempien olevan halvempia. Tässä esimerkkinä Zalandolta kaksi täysin samoilla spekseillä olevaa kenkää, samalla hinnalla: Miesten vaatteita & kenkiä netistä – Zalando – muotia online (linkki vie siis Zalando-verkkokauppaan). Kysyin tätä paikallisesta urheiluliikkeestä, kahdella eri käyntikerralla eri myyjiltä, eivätkä osanneet sanoa. Lukivat tuoteselosteita yhdessä minun kanssa, mutta eivät keksineet.

Harrastelijajuoksijan urani parhaat kengät olivat Asicsen GT-1170 tai 1070 malliset, mutta tuommoista ei enää ole. Sen jälkeen oli jo yhdet GT-1000 -kengät, jotka olivat ihan paskat, mutta nyt GT-1000 tuntui kaupassa hyvälle. Mietin vaan, että onko kyseessä sama kenkä, jos sen netistä eri värisenä tilaa...
 

Fordél

Jäsen
Osaako joku kertoa, mitä eroa Asicsin kengissä on eri väreillä? Vai onko mitään?

Tarkoitan sitä, että kun haluan Asicsen GT-1000 -sarjan monot ja laitan nuo Googleen, saan vastaukseksi jopa parikymmentä erilaista väriyhdistelmää. Toki osa on naisten/junioreiden malleja, mutta se niissä mainitaan ja jää silti kymmenen erilaista popoa. Vuosimalli käy myös selityksenä, mutta tuskinpa yli viisi vuotta vanhempia kenkiä on enää missään myynnissä. Ja jos olisi kyse vuosimallista, luulisi vanhempien olevan halvempia. Tässä esimerkkinä Zalandolta kaksi täysin samoilla spekseillä olevaa kenkää, samalla hinnalla: Miesten vaatteita & kenkiä netistä – Zalando – muotia online (linkki vie siis Zalando-verkkokauppaan). Kysyin tätä paikallisesta urheiluliikkeestä, kahdella eri käyntikerralla eri myyjiltä, eivätkä osanneet sanoa. Lukivat tuoteselosteita yhdessä minun kanssa, mutta eivät keksineet.

Syksylle ja keväälle on yleensä eri väritykset, mistä johtuu tuo värien paljous. Yleensä keväälle vaaleampi ja syksylle tummempi. Näissä ei ole kuitenkaan muuta aroa kuin se väritys.

Sitten samasta kengästä (tässä tapauksessa GT-1000) on tehty vuosien mittaan eri versioita/malleja, jotka erottaa tuosta numerosta (tässä tapauksessa 4). Edellinen malli oli 3, sitä edellinen 2 jne. Näistäkin on luonnollisesti aina syksyn ja kevään eri väritykset. Mallien välillä voi olla kuitenkin jotain eroja tai päivityksiä tai sitten ei. Se on ihan tapauskohtaista. Mulla on käytössä esimerkiksi Asicsin GEL-Pulseista sekä 3 että 4, mutta niissä en ole huomannut mitään eroa. Pohjan ja päällisen kuvioinnista lähtien kaikki näyttää samalta. Kenties rakenteissa on jotain eroa, mutta ei mitään, mikä selkeästi tuntuisi.

Tuossa linkittämässäsi tapauksessa näyttäisi siis olevan GT-1000 4:sta vain syksyn ja kevään eri värit. Kengät ovat muuten tismalleen samat.

Harrastelijajuoksijan urani parhaat kengät olivat Asicsen GT-1170 tai 1070 malliset, mutta tuommoista ei enää ole. Sen jälkeen oli jo yhdet GT-1000 -kengät, jotka olivat ihan paskat, mutta nyt GT-1000 tuntui kaupassa hyvälle. Mietin vaan, että onko kyseessä sama kenkä, jos sen netistä eri värisenä tilaa...

Valitettavasti mulla ei ole Asicsin GT-sarjasta oikein tietoa, että miten ne ovat muuttuneet vuosien varrella. Mutta siis jos nyt ostat saman numeroisen GT-1000 mallin niin se on todennäköisesti edelleen yhtä paska. Jos siitä on tullut päivitetty versio (eli numero on eri), voi se olla hyvä sulle, kuten ekat tuntemukset kaupassa antavat odottaa.

Sori jos on sekava vastaus, mutta niin on vähän sekava koko tämä kenkähässäkkä.[/QUOTE][/QUOTE]
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Perhana kun sotkit suunnitelmiani:) Oon tässä koko viikon pohtinut, että missä juoksisi maratonin tänä syksynä. Vaihtoehdot ovat olleet ulkomailta juuri Frankfurt (ykkösvaihtis), Dublin tai Wien (pieni tapahtuma) ja kotimaasta Vantaa, Kankaanpää ja Kaarina. Ajankohtana lokakuun loppu sopisi parhaiten, joten niinkin hieno tapahtuma kuin Vantaa taitaa jäädä tänä vuonna väliin. Pakko nimittäin kokeilla vielä puolikastakin, joka menee syyskuun loppupuolelle, jolloin maratoniin pitäisi olla ainakin kolmen viikon väli. Päädyin jo eilen Kankaanpäähän, mutta edelleen mielessä pohdituttaa tuo Frankfurt. Olisihan se ihan erilainen tapahtuma ja juoksufiilis olisi ihan eri luokkaa, mutta toisaalta massatapahtumassa on aina oma ryysiksensä. Täytyy kuitenkin vielä jatkaa pohdintaa, onhan tässä aikaa. Mites itse koit ryysiksen, siirtymiset kisapaikalle hotellista ym. käytännön jutut Frankfurtissa?
Tuolla kaikki toimi Saksalaisella tehokkuudella. Juoksunumerot haettiin edellisenä päivänä ja jonoa oli ehkä 2 minuuttia (eli sen verran mitä me itse ihmeteltiin). Numeroiden mukana tuli selkeät ohjeet, joissa kerrottiin lähdöstä ja sinne menemisestä / oikeasta lähtöblokista (tuolla on siis monta eri lähtöblokkia joihin porukka jaotellaan ilmoittautumisen yhteydessä annettavan tavoiteajan mukaan). Itse lähtöpäivänä sitten mentiin mestoille ehkä puoli tuntia ennen lähtöä, löydettiin oma lähtöblokki parissa minuutissa ja sen jälkeen kevyttä verryttelyä omatoimisesti ja ohjattuna. Lähdöt tapahtuu blokeittain 10 minuutin välein, ja ihan alussa ensimmäiset pari kilometriä oli hiukan ahtaampaa ja sen jälkeen koko loppumatka sai juosta ihan omaa tahtia muista välittämättä.

Suosittelen kovasti tuota massatapahtumaa, koska tunnelma lähdössä ja maalissa oli aivan huikea. Katsojia oli paikalla kymmeniä tuhansia, ja kaupunkiosuudella (n. 15 km koko matkasta) erilaisia soittajia, dj:tä, tsemppareita jne löytyy joka kadunkulmasta. Lopussa kun kaupunkiosuus kierrettiin toiseen kertaan sai ihan selkeästi virtaa viimeisille kilometreille yleisöstä.

Maratonin lähtö tapahtuu Frankfurtin messukeskukselta, joka on lähellä ydinkeskustaa oleva alue, jonka ympärillä on sadoittain hotelleita. Meidän hotelli oli lähtöpaikasta 100 metrin päässä ja erittäin miellyttävän hintainen (kolmelta hengeltä samassa huoneessa n. 50€ / nuppi) Tästä hotellin sivuille: Accommodation in Frankfurt and surroundings - Arriving and staying in Frankfurt - Messe Frankfurt - Visitors - Messe Frankfurt - company portal

Hotellin aamupala oli suunniteltu maratonille osallistuville, samoin lähialueen kaikki ravintolat tarjosivat illalla maratonareille suunnattuja pasta-annoksia. Messuhallista löytyi suurehko messuosasto, josta löytyi kaikenlaista viime hetkien sälää maratonille (energiageelejä ja rannehikinauha tuli itse ostettua).

Ulkomailla juoksemisessa on selkeästi oma fiiliksensä. Näkee ihan erilaisia maisemia ja jo yksistään maisemat riittää siihen, että mielenkiinto juoksuun pysyy korkeammalla. Tutussa kaupungissa on myös liian helppo miettiä koko ajan matkaa joka on jäljellä.
 

Fordél

Jäsen
Ulkomailla juoksemisessa on selkeästi oma fiiliksensä. Näkee ihan erilaisia maisemia ja jo yksistään maisemat riittää siihen, että mielenkiinto juoksuun pysyy korkeammalla. Tutussa kaupungissa on myös liian helppo miettiä koko ajan matkaa joka on jäljellä.

Suuret kiitoksset JZZ vastauksesta! Mulla on yksi ulkomainen massamaratontapahtuma alla ja kieltämättä fiilis oli siellä erilainen kuin kotimaassa. Oli paljon ihmeteltävää ja seurattavaa, joten matka meni sillai helpommin. Kannustustakin oli vähän eri tavalla kuin kotomaisemissa. Toisaalta, hyviä fiiliksiä olen saanut kyllä esim. Vantaan maratonilla tai HCM:lla. Molemmissa on omat hyvät puolensa. Täytyy nyt vielä tämä kuukausi pohtia asiaa.

Ja jotta se pohdinta olisi mahdollisimman sekavaa, siihen vaikuttaa mm. se, että Wieniin pääsisi lentämään uudella Finskin A350 -koneella, mikä olisi niin ikään hieno kokemus allekirjoittaneelle. Vaikuttavia tekijöitä on siis tässä pohdinnassa paljon:)
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Syksylle ja keväälle on yleensä eri väritykset, mistä johtuu tuo värien paljous. Yleensä keväälle vaaleampi ja syksylle tummempi. Näissä ei ole kuitenkaan muuta aroa kuin se väritys.

Sitten samasta kengästä (tässä tapauksessa GT-1000) on tehty vuosien mittaan eri versioita/malleja, jotka erottaa tuosta numerosta (tässä tapauksessa 4). Edellinen malli oli 3, sitä edellinen 2 jne. Näistäkin on luonnollisesti aina syksyn ja kevään eri väritykset. Mallien välillä voi olla kuitenkin jotain eroja tai päivityksiä tai sitten ei. Se on ihan tapauskohtaista. Mulla on käytössä esimerkiksi Asicsin GEL-Pulseista sekä 3 että 4, mutta niissä en ole huomannut mitään eroa. Pohjan ja päällisen kuvioinnista lähtien kaikki näyttää samalta. Kenties rakenteissa on jotain eroa, mutta ei mitään, mikä selkeästi tuntuisi.

Tuossa linkittämässäsi tapauksessa näyttäisi siis olevan GT-1000 4:sta vain syksyn ja kevään eri värit. Kengät ovat muuten tismalleen samat.

Kiitos isosti! Ongelmahan on tietysti siinä, että suurimmassa osassa verkkokauppoja ei mainita muuta kuin GT-1000; ei mitään numeroa enää sen perässä. Zalandossa näkyi olevan, pisteet heille. Pitää sitten etsiä ensin värille oikea numero ja tarttua sen jälkeen halvimpaan tarjoukseen :)

Valitettavasti mulla ei ole Asicsin GT-sarjasta oikein tietoa, että miten ne ovat muuttuneet vuosien varrella. Mutta siis jos nyt ostat saman numeroisen GT-1000 mallin niin se on todennäköisesti edelleen yhtä paska. Jos siitä on tullut päivitetty versio (eli numero on eri), voi se olla hyvä sulle, kuten ekat tuntemukset kaupassa antavat odottaa.

Sori jos on sekava vastaus, mutta niin on vähän sekava koko tämä kenkähässäkkä.

Joo, ei ole sinun vika vaan Asicsen. Ihme, ettei urheiluliikkeessä tästä tiedetty mitään. Minä kävin joskus askelklinikalla, josta sain arvion etsiä kenkiä Asics GT-1000 -sarjasta, johon silloin se GT-1170 kuului. Epäili, että GT-2000 on liian "jotakin", mutta numerosarjat tuhannen ja kahden väliin olisivat passelit. Silloin löysin ne GT-1170 -kengät, mutta varpaat tulivat kesällä esiin. Nyt Asicsella ei ole käsittääkseni mitään numeroiden 1000 ja 2000 välissä, joten olen uskossa että GT-1000 on minun malli Asicsen kengistä. Ja kieltämättä, tuo punainen linkittämäni kenkä tuntui ihan eri kengältä kuin ne edelliset paskat GT-1000 -mallin kengät.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kengistä puheenollen, oma suosikki on nyt kyllä löytynyt eli Adidas Energy Boost 2.

Kaksi paria noita Energy Boosteja ja viimeksi siis sitä kakkosta on tullut ostettua viimeisen parin kesän ja kauden aikana, ja viikolla just tilasin netistä uudet kun halvalla Englannista sai. Asicsin DS-Trainer eli juoksukenkien klassikko on ollut vuosien varrella oma vakiokenkäni siinä rinnalla kulkevien vaihtelevien merkkien ja mallien ohella, nytkin ostin kesälomalla DS-Trainerit juostuani vuoden oikeastaan pelkillä Adidaksen Energy Boosteilla ja jumalauta että ero oli kuin yöllä ja päivällä kun kolmen viikon Asics-lenkkien jälkeen veti taas Addut uudestaan jalkaan pienen niistä pidetyn tauon jälkeen. Höyhenenkevyt meno verrattuna Asicsiin ja sen jälkeen ei muuta kun nettikauppaan tilaamaan ne uudet Adidakset kun vanhat on vuodessa juostu aikalailla puhki. Ennen en ole edes ajatellut DS-trainerien olevan raskaat, eivätkä sitä sinänsä olekaan jos nyt ei ihan kisakenkiin vertaa ja noilla on itsekin tullut puolikkaita juostua vaikka kuinka monta. Jatkossa mennään pääsääntöisesti Daslereilla.

Oma juoksuintoni oli talven aikana harvinaisen vähissä ja tuli otettua pisin lenkkitauko varmaan viimeiseen 10 vuoteen, kun sairastumisten ja jalkakipujen vuoksi pidin karvan alle 3 kuukautta ilman yhtään lenkkiä. Kaikenlaista muuta tuli urheiltua mutta juoksu jäi, en muista koska olisi noin pitkään mennyt ilman yhtään lyhyttäkään lenkkiä välissä.

Nyt on talvesta asti kuitenkin kevät ja kesä aktivoitu taas sitä hommaa ja vajaat pari kuukautta nyt kesän aikana menty rytmillä joka toinen päivä lenkki ja joka toinen päivä jotain muuta treeniä toki lepopäivineen siellä seassa, yleensä siis tuo muu treeni on lihaskuntoa ja punttia tai tietty futistakin pitää välillä pelata. Valillä rytmi toki heittelee, mutta pääsääntöisesti siis niin että joka toinen päivä pitää juosta ja siitä pitää kiinni eikä haittaa jos käy perättäisinäkin päivinä kuten viime viikolla lipsahti kolme perättäistä lenkkiä tiedä kuinka pitkästä aikaa. Ennen tuo oli ihan normaalia kun tuli sotkettua 5-6 lenkkiä viikkoon.

Jos oli tauon jälkeen lenkkeily vähän tukkoisempaa ja toki hitaampaakin kuin moneen vuoteen, nyt on ilolla huomannut kun vaan kilometrejä kertyy, niin vanha tatsi ja juoksemisen helppous tulee sen mukana ja ns. normilenkki on taas palautunut sieltä tauon jälkeisestä 5.35 tai minulle harvinaisen hitaasta jopa 5.45 min/km peruskeskivauhdista lähemmäs 5.00-5.10 min/km keskivauhtia ja vähän nopeammat lenkit sitten sinne 4.50 min/km nurkille ilman suurempaa tuskaa.

Tänä vuonna aika perkeleen monen vuoden jälkeen ei tullut painettua yhtään puolikasta eikä muuta, tuskin jaksan lokakuussa lähteä Vantaan puolikkaan viivalle mutta se on vielä auki ja mahdollista jos tässä lokakuuhun mennessä innostuu. Ensi keväänä viimeistään jossain pitää taas osallistua ja oma tavoitteeni on jos saisi nyt talven hyvin juostua, saada puolikkaan ajan painettua taas parin vuoden tauon jälkeen sinne alle 1h 40min, eli mikäs sen parempi kuin päästä taas vähän parempaan kondikseen kun 35 vuoden kypsiin ikämieslukemiin ensi kesänä siirrytään.

Omaa hyvää kaveriani pitää taas lenkeistä puhellessa ihmetellä miten jaksaa työntää uskomattomia kilometrejä, yli satasen viikkoja kertyy ja helposti 300-400 kilometrin määriä kuukaudessa. Ennenkin tullut hänestä täällä mainittua, puntilla käyvä kaveri kenestä näkee että muutakin on tehty kuin lenkkiä juostu ja paino on siellä 78-80 kilon paikkeilla, puolikas kulkee 1.24 ja maraton muistaakseni 2.55. Pari viikonloppua sitten lähdettiin terasseille pyörimään ja aloitellessa olut kourassa katselin Garminiltaan lenkkitietojansa, niin oli viimeiset kahdeksan päivän lenkit muistaakseni la 10km, su 25 km, ma 17 km, ti 17 km, ke 22 km, to 15 km, pe 24 km ja taas la 17 km. Kaikissa keskivauhti 4.15-4.30 min/km, ja aina ihmettelen miten paikkansa kestää noita lenkkimääriä ja ennen kaikkea miten pystyy noin kovilla vauhdeilla juoksemaan joka helvetin päivä melkein noita lenkkejään ja siinä ohella ottaa vähän punttiakin vielä.

No, toiset on kuin luotu juoksemaan ja hänen kanssaan on turha lähteä viivalle, mulla on omat lenkit ja vauhdit ja katsellaan jos saadaan tuota kuilua edes kavennettua kovalla treenillä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä mäkin juoksen tollasia keskivauhteja, mutta mun pitää siirtää pilkkua aavistuksen vasemmalle noissa pituuksissa. Joku 2,5 km vois ehkä mennä alle 4:30 vauhtia.

Mullahan oli puolen vuoden tauko tossa viime vuonna, kunto pääsi hiukan tipahtamaan. Kesäloma alkoi olosuhteisiin nähden ihan kohtuullisessa kunnossa, vaikka kesän uimaretkiä varten hommattu rengas olikin vielä tarkkasilmäisimmille havaittavissa. Sitten ekalla lomaviikolla iski sitkeä flunssa ja pieni varvasvaiva hoiti loput loman lenkkihaaveista. Neljän viikon tauko (toinen jo tänä vuonna, eri syystä se eka) ei tehnyt yhtään hyvää. Ekat lenkit tauon jälkeen olivat jotain aivan hirveää. Nyt on taas kolme viikkoa päässyt painelemaan ja lomaa edeltänyt kunto on jo lähes saavutettu. Motivaatiokin on taas kohdillaan, joten km-vauhtia aletaan taas työstämään alas päin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös