Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 777
  • 3 878

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kesäkuun alussa päätin tehdä kuten monet teistä, ja ryhdyin kirjaamaan juoksulenkkejä exceliin. Ja kylläpäs osaa olla muuten äärimmäisen masentavaa ja epämotivoivaa touhua, kun on oikein mustaa valkoisella siitä, miten vähän on juoksemassa käynyt.

No, ihan pelkästä laiskuudesta ei ole kyse, vaan akillesjänne oli päättänyt aloittaa temppuilun keväällä, ja tilanne lähtikin pahenemaan juuri kesäkuun alussa. Kun pelkkä lepo ei tuntunut tuovan muutosta, lähdin ensin hakemaan ratkaisua venyttelyjä muuttamalla, ja tietenkin suunta oli selvästi täysin väärä, tuloksena tähän mennessä kolme lenkkiä heinäkuussa. Nyt sitten lopulta satsasin uusiin kenkiin, ja Asicsin Gel Kayanoilla potkitaan jatkossa. Saas nähdä. On muuten helvetin rumat kengät.

Kuitenkin, kuten viime vuonna ennen kuin pyöräilyvamma murskasi unelmat ja lopetti juoksut pariksi kuukaudeksi, listataan kauden tavoitteeksi Pääkaupunkijuoksu syssymmällä. Tarkennetaan aikatavoitetta lähempänä, kun tietää onko täysipainoiseen harjoitteluun ollut mahdollisuutta.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Taas sykemittareista...

...onkos ihmisillä kokemuksia Suunto M1 -sykemittarista? Tai vastaavasti Polarin FT4 -mittarista?
Tunnen Polaria jonkin verran, kun olen niitä aiemmin itse käyttänyt, eli lähinnä tuo Suunto kiinnostaa. Valinta tapahtuu näiden välillä. Toimiiko, onko käytettävyydessä eroja? Huonoja/hyviä kokemuksia?

Etsin siis vaimolle halpaa perusmittaria, ei tarvitse olla GPS:ää. Käsittääkseni noista ei saa edes purettua tietoja tietokoneelle, joka on huono asia, mutta ei tuolla rahalla parempaakaan saa.
 

Andrew

Jäsen
Päivitetään tänne oma tilanne. Vielä kuukausi sitten teki tiukkaa juosta 20 kilometria ja siihen meni aikaa 2 h 30 min. Nyt 20 kilometriä menee alle kahteen tuntiin ja olen muutenkin kehittynyt älyttömästi mikä lisää motivaatiota.

Pystyn juoksemaan kaksi pidempää lenkkiä ja yhden lyhyemmän viikossa eli kolme yhteensä. Olen viime aikoina nauttinut juoksemisesta todella paljon ja ymmärtänyt ensimmäisen kerran mitä kokeneet juoksijat tarkoittavat termillä päästä juoksussa "flow" tilaan. Mahtava tunne, kun juoksu rullaa kevyesti ja pystyy nostamaan vauhtia. Vielä alkukesästä lenkit olivat aikamoista taistelua, että pääsin loppuun asti.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tuolta Yleisurheiluvuosi 2013-ketjusta bongattua

On hyvä kirjoitus. Tuon linkin sisällön lukeminen ajatuksen kanssa saattaisi ehkä avata joillekin, kuinka hurjassa kunnossa täytyy yleisurheilussa olla ja miten rauta tottelee hoikkia huipulla olevia yleisurheilumiehiä ja -naisia. Kun olen nähnyt Pitkämäen noin metrin päästä ja aikoinaan myös Zeleznyn lähietäisyydeltä niin ovat kyllä kaukana lihasköriläistä. Varsinkin Zelezny oli uskomattoman pienikokoinen. Suuri osa Jatkoajan kirjoittajista olisi hävinnyt Heli Koivulan punttituloksille.

Nuo blogikirjoituksen testitulosrajat ovat semmoisia 16-vuotiaana ja pitkään sen jälkeen meni satanen alle 12 sekuntia, pituudessa yli 6 m ja tuo 3000 metrin tulos alle 10,5 minuutin meni varmaan lähes 20 vuoden ajan joka vuosi. Nyt ei menisi mutta voisin ottaa sen tavoitteeksi. Kunto on ihan hyvä mutta sen jalostaminen jalkapallo- ja tenniskunnon sijaan juoksukunnoksi pitäisi tehdä. Talvella ei ole tennistä eikä jalkapalloa ohjelmassa. 12-vuotiaana juoksin 5 km ajassa 19.11, kai siihen nyt vieläkin pitäisi pystyä, kunhan hyvin harjoittelee nimenomaan juoksua varten. 13-vuotiaana meni jo 18.30:een, siihen voisi olla jo vaikeaa päästä. Huononevan kunnon kanssa kohti kuolemaa, sitähän se elämämme on.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuo blogikirjoituksen testitulosrajat ovat semmoisia 16-vuotiaana ja pitkään sen jälkeen meni satanen alle 12 sekuntia, pituudessa yli 6 m ja tuo 3000 metrin tulos alle 10,5 minuutin meni varmaan lähes 20 vuoden ajan joka vuosi. Nyt ei menisi mutta voisin ottaa sen tavoitteeksi. Kunto on ihan hyvä mutta sen jalostaminen jalkapallo- ja tenniskunnon sijaan juoksukunnoksi pitäisi tehdä. Talvella ei ole tennistä eikä jalkapalloa ohjelmassa. 12-vuotiaana juoksin 5 km ajassa 19.11, kai siihen nyt vieläkin pitäisi pystyä, kunhan hyvin harjoittelee nimenomaan juoksua varten. 13-vuotiaana meni jo 18.30:een, siihen voisi olla jo vaikeaa päästä. Huononevan kunnon kanssa kohti kuolemaa, sitähän se elämämme on.

Voitaiskiin järjestää Jatkoajan virallinen 3000 metrin kisa, jossa lähdettäisiin tuota rajaa hätyyttelemään oikein porukalla.

Itsellä noista muista ei mikään ole koskaan mennyt, mutta suunnistajanuorukaisena kauan kauan sitten tuo 3000 olisi varmaan mennyt milloin tahansa. Nykyisin keski-ikäisenä hölkkäharrastajana ei varmaan ihan menisi, mutta pienellä lyhyempien matkojan täsmätreenillä varmaankin menisi. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että puolimaratonin juoksin kuukausi sitten tosiaan reilusti alle 1:30, mitä kai voidaan pitää ihan kohtuullisena harrastelijan tuloksena, mutta just nyt en usko pääsenä 3000:lla edes alle 11 minuutin. Lupaan käydä tekemässä jonkunlaisen noteerauksen tuolla matkalla vielä syksyn aikana.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Berliinin maraton ja alle 4h tavoite edistyy niin että alla on pari >60km viikkoa ja tästä on tulossa samanlainen. PItkiä n 20km lenkkejä on kertynyt mukavasti viime vuoteen verrattuna.

Vasta nyt kolmannelle maralle valmistautuassani olen ymmärtänyt tehdä myös jonkinlaisia veto/intervalliharjoituksia jotta aika paranisi sen vaadittavat puolisen tuntia viime vuodesta.

Ennen kaikkea kehitystä on edistänyt toukokuusta lähtien tapahtunut lähes 10kg painonpudotus, joka on seurausta juoksusta mutta ennen kaikkea hiilihydraattien ja vaalean viljan vähentämisestä ruokavaliossa.
 

Fordél

Jäsen
Vasta nyt kolmannelle maralle valmistautuassani olen ymmärtänyt tehdä myös jonkinlaisia veto/intervalliharjoituksia jotta aika paranisi sen vaadittavat puolisen tuntia viime vuodesta.

Et ole käyttänyt mitään valmista ohjelmaa aiemmin vai mistä moinen?

Omassa nykyisessä ohjelmassa on ollut kahdesta viikon vauhtikestävyysharjoituksesta toinen jonkinlainen vetoharjoitus. Tänään esim. 15 minuutin lämmittelyn jälkeen 3 x 8 minuuttia anaerobisen kynnyksen tuntumassa neljän minuutin palautuksella. Kyseessä on selkeesti vittumaisin harjoite ohjelmassani. En tykkää tollasesta kovaa painamisesta yhtään, varsinkin kun vedetään noin pitkään. Tekee kuitenkin hyvää päästellä välillä kovaa, kun pääosin tulee juostua kuitenkin jonkinsorttisella mukavuusalueella.

Ennen kaikkea kehitystä on edistänyt toukokuusta lähtien tapahtunut lähes 10kg painonpudotus, joka on seurausta juoksusta mutta ennen kaikkea hiilihydraattien ja vaalean viljan vähentämisestä ruokavaliossa.

Jep, sama täällä. Paino on pudonnut pahimmista ajoista n. 15 kg. Helpottaa juoksemista kummasti. Itsellänikin painonpudotus on pääasiassa seurasta juoksusta ja ruokavaliosta, johon on tullut tolkkua. Hiilareita olen vähentänyt, mutta eelleen vedän esim. leipää (esim. kauraleipää). Kuitenkin kasvisten ja marjojen määrä on lisääntynyt.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Et ole käyttänyt mitään valmista ohjelmaa aiemmin vai mistä moinen?t.
Juu en oikeastaan. Olen juossut aika kevyellä mentaliteetilla ja ainoa asia mistä olen yrittänyt pitää kiinni on ollut viikon pitkä lenkki viimeisen kahden kuukauden aikana. Ymmärrän täysin että tuloksia syntyy paremmin kun treenaa oikein, mutta olen jotenkin aiemmin ajatellut että viikottainen sähly korvaa intervallit, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Nyt ole treenaillut hyvin löyhästi Sepon ja Holmenin alle 4h ohjelmien mukaisesti.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Minkäslaiset monot nuo new balancet on? kun tuli kaverilta ostettua vahingossa 890v3-mallin töppöset. Käyttääkö tuon merkkisiä kukaan?
 

Fordél

Jäsen
Minkäslaiset monot nuo new balancet on? kun tuli kaverilta ostettua vahingossa 890v3-mallin töppöset. Käyttääkö tuon merkkisiä kukaan?

Hyvin moni käyttää tuon merkkisiä ja mallisia kenkiä. Itselläni ei ole niistä kokemusta vaikka muistaakseni olen sovittanut. Itselle nuo NB:t ei oikein natsaa. Juoksijalehden Kenkäklinikalla ko. töppösistä todetaan seuraavaa:

"NB 890 on kevyt ja erittäin rullaava. Hyväksi havaittuun kenkään ei onneksi ole tehty kuin pieniä päivityksiä. Väritys on raikas, päällisen vahvikkeita on lisätty ja pohjan urituksia muutettu.

Vaimennus on pehmeää, mutta kuitenkin kimmoisaa. Äärimmäisen notkea ja ohut päkiäosa varmistaa hyvän tuntuman alustaan. Kannan ja päkiän korkeusero on 8 mm. Askel rullaa kannalta päkiälle tasaisen kevyesti ja ”lopputyöntö” on mainio.

Sisäosasta saumaton kenkä istuu miellyttävästi. Tarpeeksi pitkälle ulottuva nauhoitus kiristää melko heppoisen päällisen tarkoituksenmukaisesti. Matalasta etuosasta huolimatta lesti sopii moneen jalkaan (saatavilla kahta eri leveyttä). Osa testaajista olisi toivonut holvikaarelle enemmän tukea välipohjasta.

NB 890 on helposti juostava ja ketterä. Se sopii niin asvaltille kuin hiekalle. Uusi ulkopohja piti hyvin myös lumella. Kenkä on parhaimmillaan reippaassa vauhdissa, mutta tuo peruslenkeillekin keveyttä ja vapauden tunnetta.

Jos omistaa vain yhden parin juoksukenkiä ja askeltaa neutraalisti, niin nämä ovat parhaat, totesi aktiivinen kuntomaratoonari.

Sopii: Melko neutraalisti askeltavalle kevyelle ja normaalipainoiselle juoksijalle yleiskengäksi
Plussaa: Keveys; vaimennus; rullaavuus; toimiva kokonaisuus
Miinusta: Voi olla kovimpiin vääntöihin liian lepsu"

Eli jos sopivat lestiltään hyvin sun jalkaan, et tarvi pronaatiotukea vaan askelluksesi on neutraali ja painoakaan ei ole kertynyt kauhiasti niin tässä on teikäläiselle kevyt ja rullaava kenkä etenkin vähän vauhdikkaampaan menoon.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Eli jos sopivat lestiltään hyvin sun jalkaan, et tarvi pronaatiotukea vaan askelluksesi on neutraali ja painoakaan ei ole kertynyt kauhiasti niin tässä on teikäläiselle kevyt ja rullaava kenkä etenkin vähän vauhdikkaampaan menoon.

Hah!

No ihan hyvin jalkaan sopivat. Mitään tietoa ei ole onko askellukseni neutraali. Painoa on kyllä kertynyt: 170cm/85kg. Tämän vuoksi siis olen aloittanut hölkkäilyn vuosi sitten. Ja vauhti ei kyllä nouse hölkytellessä 8 kmh vauhtia suuremmaksi.

Nykyiset prisman 40€ adidakset vaan tuntuivat niin höpöhöpöiltä, että tuli innostuttua näistä nb:stä, kun oli neonväriä ja kaikkee. Kokeillaan, ja en putoa korkealta, vaikka joutuisi heittämään kenkäparin hangassuolle.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkäslaiset monot nuo new balancet on? kun tuli kaverilta ostettua vahingossa 890v3-mallin töppöset. Käyttääkö tuon merkkisiä kukaan?

Hyvä kaverini on juossut nyt kesän tuollaisilla vastaavilla New Balanceilla.

Eivät ole käytössään kisakenkinä, mutta kehui juuri mökillä lomaillessamme että ovat hyvät tossut juosta. Kevyet, mutta kuitenkin kuulemma yllättävän pehmeät askeltaa ja sanoi että ekat muutamat lenkit oli tuntunut siltä ettei ole hyvät vaan liian pehmeät, mutta sitten tottui ja alkoi sopia jalkaansa.

Kyseessä n. 80-kiloinen alle 3h maratonin ja 1h 25min puolikkaita pinkova himojuoksija. Eilen työnsi 25km ja tänään vaan 20km, lenkkiä käytännössä päivittäin ja ekalla lomaviikollaan juoksi satasen täyteen, eli kyllä siinä New Balancet on jo kilometrejä mittariinsa saaneet.

Tullut kanssa juostua nyt kiitettävästi kolmen viikon loman aikana, keskimäärin 4 tai 5 juoksulenkkiä viikkoon ja mitat olen pitänyt siellä 11-13 kilometrissä, keskivauhdin ihan päivän fiiliksen mukaan haarukassa 4.40-5.25 per kilsa, riippuen onko tehnyt mieli juosta vähän nopeampi vai perusvauhtinen hidas lenkki.

Useina päivinä lenkin lisäksi ja juoksun välipäivinä tunnin fillarilenkki, eli ei ole päässyt kondis lomalla taantumaan vaan päinvastoin. Yksi lepopäivä per viikko on mahtunut kalenteriin, ja se on tuntunut hyvältä rytmiltä. Tosin viime viikon osalta tuli lepopäivänkin iltana tartuttua kotona käsipainoihin, eli ihan ei malttanut sitäkään päivää loppuunsa asti täysin huilata, mutta snadi puntti nyt ei liikaa rasita varsinkaan seuraavan päivän lenkkiä ajatellen.
 

VilleSeina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, SaiPa
Minkäslaiset monot nuo new balancet on? kun tuli kaverilta ostettua vahingossa 890v3-mallin töppöset. Käyttääkö tuon merkkisiä kukaan?

Tätä nykyä aivan huippukenkiä, hinta/laatu-suhteltaan jopa parhaita kenkiä markkinoilla. Kuten Fordel mainitsi niin neutraali askellus on ehdoton tuohon kenkään. Sen verran kiertolöysä kenkä ettei sovi pronaatiosta tai supinaatiosta kärsiville juoksijoille.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vasta nyt kolmannelle maralle valmistautuassani olen ymmärtänyt tehdä myös jonkinlaisia veto/intervalliharjoituksia jotta aika paranisi sen vaadittavat puolisen tuntia viime vuodesta.
Enpä minäkään ole aikaisemmin tehnyt vetoharjoituksia maratonharjoittelussa. Aiemmin juoksin lähinnä tasavauhtisia ja varmaan siitä syystä vauhtiskaala on aika rajoittunut. Enemmän kuitenkin vedoista on apua maratonia lyhyemmillä matkoilla. Maratontreeninä juoksin paljon kovavauhtisia (n. 8-12 km anakynnyksen molemmin puolin) ja reipasvauhtisia (15-18 km pari pykälää anakynnyksen alla). Treenit on aika raskaita myös henkisesti ja monen mielestä väärä tapa treenata, mutta kohtuullisia tuloksia näillä sai aikaan verrattuna pk-nylkyttämiseen. Kaveri juoksee vielä enemmän kovavauhtisia, oikeastaan melkein kaikki lenkit ja pitkiksetkin vetää kiihtyvinä niin, että loppu tulee kovaa. Tätä tuskin kukaan suosittelee, mutta kaveri vetää ihan hurjia aikoja varsinkin metsässä.

Tänä vuonna tarkoitus oli tehdä vetotreenejäkin, mutta kesän treenit meni pilalle nilkan nivelsiteen repeämän takia. Nyt oon pystynyt tän viikon juoksemaan kohtuullisesti ja tehnyt vetoja ja reipasvauhtisia lenkkejä poluilla. Niitä ajattelin jatkaa loppukesän, jos ei tule mitään ongelmia. Eilen juurakossa jalka pari kertaa otti osumaa ja on vähän arka, mutta kestää kuitenkin jollain tavalla.

Panostus oli vahvasti tän vuoden osalta juoksuun, joten noin viiden viikon tauko kokonaan juoksusta ja sen jälkeen puolikuntoisena ei oikein tehnyt hyvää. En tiedä, mitä pitäisi tehdä, että pääsisi kondikseen, kun pk-vauhti tiellä on tippunut noin 30 sek/km ja juoksu tuntuu hitaassa vauhdissa nihkeältä. Kun lataa vähän kovempaa, niin ollaan huomattavasti lähempänä aiempia vauhteja, mutta tietenkään kestävyys ei riitä niin pitkälle matkalle.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Berliinin maraton ja alle 4h tavoite edistyy niin että alla on pari >60km viikkoa ja tästä on tulossa samanlainen. PItkiä n 20km lenkkejä on kertynyt mukavasti viime vuoteen verrattuna.

Sillä tavalla. Täällä alkaa taas reilua kuukautta ennen h-hetkeä iskeä se tuttu epävarmuus, että onkohan sitä tullut treenattua tarpeeksi? Minulla on siis edessä ensimmäinen virallinen täysipitkä ja neljä tuntia pitäisi rikkoa. Viime vuonna juoksin omatoimilenkillä kevyesti 4.12 ja tänä keväänä olin huomattavasti paremmassa kunnossa kuin vuosi takaperin. Painoakin on ollut 4 - 7 kg alle viime syksyn lukemien, nyt lähempänä tuota neljää. Jalat eivät ole vittuilleet asfaltista pitkään aikaan. Kaiken pitäisi olla kunnossa... Silti kun näitä teidän 60 km:n viikkoja katselee, epäilee omaa kuntoaan. Minun määrät ovat tänä kesänä kahdella kovimmalla viikolla 45-50 km, normaalisti kova viikko sen 40 km ja kevyillä viikoilla mielellään alle 15. Toki noiden päälle 1-2 pyöräilylenkkiä viikossa ja yksi lihaskuntoharjoitus. Tämän kesän ohjelmaan olen ollut todella tyytyväinen; missään vaiheessa ei ole mennyt totaalijuntturaan jossa treenaaminen on inhottavaa, mutta toisaalta sen verran on koko ajan rasitusta päällä, että kun tästä alkaa keventämään, tossukin varmaan nousee...

Edelleen pelottaa luonnottoman paljon se, mitä tapahtuu kahden tunnin jälkeen. Ensimmäiset kaksi tuntia juoksee millä tahansa sykkeellä, mutta kahden tunnin jälkeisiä tapahtumia on hankala treenata kovin monesti enää. Ja jotenkin ne jalat ovat sen jälkeen hyvin arvaamattomat. Joskus hyvän tuntuiset, joskus niistä (ja lonkankoukistajista, keskivartalosta) loppuu kestävyys kuin seinään kahden tunnin jälkeen, vaikka mitään merkkejä sellaisesta ei ole alussa ollut. Katsotaan ja ihmetellään. Eihän se auta kuin kokeilla mitä siellä vastaan tulee...
 

Fordél

Jäsen
Sillä tavalla. Täällä alkaa taas reilua kuukautta ennen h-hetkeä iskeä se tuttu epävarmuus, että onkohan sitä tullut treenattua tarpeeksi? Minulla on siis edessä ensimmäinen virallinen täysipitkä ja neljä tuntia pitäisi rikkoa. Viime vuonna juoksin omatoimilenkillä kevyesti 4.12 ja tänä keväänä olin huomattavasti paremmassa kunnossa kuin vuosi takaperin. Painoakin on ollut 4 - 7 kg alle viime syksyn lukemien, nyt lähempänä tuota neljää. Jalat eivät ole vittuilleet asfaltista pitkään aikaan. Kaiken pitäisi olla kunnossa... Silti kun näitä teidän 60 km:n viikkoja katselee, epäilee omaa kuntoaan. Minun määrät ovat tänä kesänä kahdella kovimmalla viikolla 45-50 km, normaalisti kova viikko sen 40 km ja kevyillä viikoilla mielellään alle 15. Toki noiden päälle 1-2 pyöräilylenkkiä viikossa ja yksi lihaskuntoharjoitus.

Nääh, älä suotta lähde epäilemään omaa tekemistä, etenkään h-hetkellä. Jos kerran oma tuntemus on, että kunto on mennyt selkeesti eteenpäin niin luota siihen. Turha lähteä vertailemaan muihin, koska nämä jutut ovat kuitenkin yksilöllisiä. Joku vetää kylmiltään ekan puolikkaan 1.30 tuntumaan, toinen raastaa monta vuotta kahden tunnin alitusta.

Itselläni on hyvä n. 1,5 vuoden treenijakso takana, jossa parhaimmillaan kovat viikot olleet 60-70 km viikkoja. Kunto on mennyt mukavasti eteenpäin, mikä näkyy esim. puolikkaan ennätyksen paranemisena 9 minuutilla vuoden aikana. Painokin on pudonnut ja kaikki näyttää hyvälle. Silti en näe vielä realistisena lähteä hakemaan tulevassa maratonkoitoksessa neljän tunnin alitusta. Se on vasta ensi vuoden juttuja. Eli jokainen vetää omaa juttuaan omista lähtökohdistaan.

Eihän se auta kuin kokeilla mitä siellä vastaan tulee...

Näin se pitää juuri tehdä. Otetaan vastaan se mitä tarjotaan ja nautitaan samalla tästä matkasta, niin yksittäisestä kisasta kuin matkasta kisojen välillä.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Katsotaan ja ihmetellään. Eihän se auta kuin kokeilla mitä siellä vastaan tulee...
Sanottakoon totuuden nimissä että maksimikymppi mulla on mennyt vain 50min ja puolikas jotain 1.53 omilla lenkeillä että ihan limiiteillä mennään kun 4h tähdätään. Paljon paremmillakin ajoilla olen nähnyt jengiä tuskailevan 4h kanssa.

Toiseksi, jos sattuu +20-25C sää tai muuten vaan huono päivä niin siihenhän se tavoite sitten kaatuu jo lähtöviivalla.

Pääasia että nälkää riittää jatkoonkin...

Edit: mainitaan nyt vielä että olen kyllä aika diesel, elikkä viime vuonna ohitin mukavasti viimeisellä kympillä jengiä, kun en ihan kuolemanrajalle itseäni oikein osaakaan viedä.
 

Fordél

Jäsen
Sanottakoon totuuden nimissä että maksimikymppi mulla on mennyt vain 50min ja puolikas jotain 1.53 omilla lenkeillä että ihan limiiteillä mennään kun 4h tähdätään. Paljon paremmillakin ajoilla olen nähnyt jengiä tuskailevan 4h kanssa.

Jep, mulla puolikas rahtusen parempi ja kymppikin irtoaa varmasti alle 50 minsan, mutta en lähde vielä haaveilemaan neljän tunnin alituksesta. Kaksi maraa tänä vuonna edessä, joten jos toinen menisi vaikka 4.10 alle niin kenties toisella voisi lähteä kokeilemaan lähemmäs neljää.

Mutta anna teikäläinen vain palaa ja katot sitten mihin se riittää.

Toiseksi, jos sattuu +20-25C sää tai muuten vaan huono päivä niin siihenhän se tavoite sitten kaatuu jo lähtöviivalla.

Jep, täällä sama. No +20 astetta vielä menisi, mutta sen oon huomannut, että hellejuoksijaa musta ei saa kirveelläkään. Toki kaikki kärsii lämmöstä, mutta itse varmasti korostetusti.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tuli käveltyä elokuulta juhannukseen aika tasan 6000 km. Puolimaraton joka päivä. Ja joka päivä, oli sitten helle, rankkasade tai polveen asti lunta. Aika huikea kokemus joka pienen kesätauon jälkeen jatkuu taas maanantaina, työmatkoista siis kysymys.

Homma alkoi kun myin 30 000 euron autoni pois. Tarkoitus oli ostaa halvempi auto, mutta kun muutaman kerran kävelin duuniin, jäin totaalisesti koukkuun, niin kävelyyn kuin ideaan että rahaa kuluu 0 euroa. Vaikka pelaan jääkiekkoa ja kävelin jo muutenkin paljon, tuossa hommassa kipeytyi vuoron perään joka vitun kohta kehossa ensimmäisten kuukausien aikana. Kantapäät, akillesjänteet, jalkapohjat jne. mutta lopulta kroppa kesti kaiken rasituksen. Kelitkin olivat luonnollisesti haastavia koska kävelin joka päivä, viistoräntää ja vitunmoista vastatuulta kolme tuntia päivässä niin on aika mukava mennä saunaan kotiin päästyään. Pitkin talvea tuli myös lunta niin vitusti että aurausta ei oltu tehty ennen työmatkaani joten melkoista kahlausta se oli.

Mutta elämäntapa tuosta tuli ja jatkuu siis maanantaina.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Osa testaajista olisi toivonut holvikaarelle enemmän tukea välipohjasta.

Mulla on korkea holvikaari, mutta ainakin naisten NB tuntuu jopa yllättävän tukevalta myös sisäsivulta. Pronaatiota ei juuri ole, mutta asioista enemmän ymmärtävä ihminen suositteli, että tällä lenkkitahdilla (50-80 km / vko ja ehkä puolet asvaltilla) vaihtelen tukevien Asicsieni kanssa. On kuulemma ystävällisempää nivelille ja jalan lihaksia auttaa, kun vaihtaa kenkää usein. Tai jotain.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Tuli käveltyä elokuulta juhannukseen aika tasan 6000 km. Puolimaraton joka päivä. Ja joka päivä, oli sitten helle, rankkasade tai polveen asti lunta. Aika huikea kokemus joka pienen kesätauon jälkeen jatkuu taas maanantaina, työmatkoista siis kysymys.

Mutta elämäntapa tuosta tuli ja jatkuu siis maanantaina.

Tälle on annettava kyllä varaukseton littipeukku. Arvostan asennettasi.
 

Fordél

Jäsen
Homma alkoi kun myin 30 000 euron autoni pois. Tarkoitus oli ostaa halvempi auto, mutta kun muutaman kerran kävelin duuniin, jäin totaalisesti koukkuun, niin kävelyyn kuin ideaan että rahaa kuluu 0 euroa. Vaikka pelaan jääkiekkoa ja kävelin jo muutenkin paljon, tuossa hommassa kipeytyi vuoron perään joka vitun kohta kehossa ensimmäisten kuukausien aikana. Kantapäät, akillesjänteet, jalkapohjat jne. mutta lopulta kroppa kesti kaiken rasituksen. Kelitkin olivat luonnollisesti haastavia koska kävelin joka päivä, viistoräntää ja vitunmoista vastatuulta kolme tuntia päivässä niin on aika mukava mennä saunaan kotiin päästyään. Pitkin talvea tuli myös lunta niin vitusti että aurausta ei oltu tehty ennen työmatkaani joten melkoista kahlausta se oli.

Aivan loistava ja inspiroiva tarina! Ei voi ottaa kuin hattua päästä tälle asenteelle. Ei varmasti olisi itsestä tohon vaikka sietokyky ja liikunnallisuus ovat aika korkealla asteella. Tosin juuri tänään mietin metsässä kaikessa rauhassa kävellessäni, että on tämäkin harvinaisen nautinnollista touhua. Rauhottaa mukavasti mieltä. Ymmärrän siis hyvin, että kävelyyn voi jäädä koukkuun. Vielä kun sen tekee läpi vuoden niin eri vuodenajat tuovat varmasti kävelyyn vielä omat vivahteensa. Ei muuta kuin nautinnollisia kävelyreissuja jatkossakin!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
.Silti kun näitä teidän 60 km:n viikkoja katselee, epäilee omaa kuntoaan. Minun määrät ovat tänä kesänä kahdella kovimmalla viikolla 45-50 km, normaalisti kova viikko sen 40 km ja kevyillä viikoilla mielellään alle 15.

Eipä noita kilsoja kannata juuri katsella, vaan oleellisempaa on tekemisen laatu. Itsellä viime vuonna juoksua tuli 1200 km ja tänä vuonna ollaan aavistuksen kovemmassa tahdissa, kun nyt on plakkarissa 980 km. Silti puolikkaalla tuli uusi enkka, eli alle 1:30. Kaksi vuotta sitten kun juoksin maratonilla enkkani 3:28 lokakuussa, niin koko vuoden kovin juoksuviikko jäi 45:n kilsaan. Ja tokihan oikeasti koviin tuloksiin määrääkin pitää nakuttaa, mutta silloinkin määrää tärkeämpää on se, miten nuo kilsat laadun puolesta taittaa.

Esimerkkinä tällä viikolla takana on yksi 13 km lenkki 5:10 vauhtia, yksi 6*600 vetotreeni radalla (verkkoineen 8,5 km), yksi 7 km 5:40 vauhtia, yksi futismatsi, yksi puolen tunnin kuntopiiri kotona ja noin 50 km työmatkapyöräilyä. Viikonloppu menee chillaillen Pärnussa. Koknaisjuoksumäärä jää siis alle 30, mutta rohkenen väittää, että tämä on ollut erinomaisen hyvä ja kehittävä viikko. Jos ei ihan maratonia ajatellen, niin ainakin vähän lyhyemmille matkoille.
 

Andrew

Jäsen
Nyt kun täällä on puhuttu puoli-tai kokonaisen maratonin suorittamisesta niin kannattaa muistaa, että suurimmassa osassa kisoja aikarajat ovat aika suopeita eli puolikkaalla 3 h ja kokonaisella 5-6 h.

Jos unohdetaan aika tavoitteet niin kyllä noista pitäisi treenaamalla, oikein syömällä ja levolla selvitä. Monissa kirjoissa korostetaan, että ensimmäiseen kisaan ei välttämättä kannata mitään aika tavoitetta laittaa, vaan keskittyä siihen, että pääsee maaliin.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kysytään nyt tässä ketjussa, kun varmaankin tietämystä löytyy. Osaako joku sanoa että onko eri GPS-urheilukellojen/sykemittarien tarkkuudesta olemassa mitään testejä, oma Garmin 405 alkaa pikkuhiljaa tulemaan akkukeston suhteen tiensä päähän, joten uusi kello pitäisi hommata. Tai olisiko erillinen GPS-mokkula tarkempi? Sykeominaisuuksia en varsinaisesti tarvitse vaan mahdollisimman tarkan GPS:n.

Edit. Suunto Ambit2:sta on netissä jonkin verran kehuttu, onkos kukaan täällä kokeillut sitä?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös