Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 413
  • 3 878

Fordél

Jäsen
Ihmetystä vain herättää se, voiko kenkä olla sitten meikäläiselle niin totaalisen väärä, että se saa aikaan tällaiset vaivat?

Yksinkertainen vastaus: voi. Toki eihän tämä vaiva välttämättä johdu kengän vaihdosta, mutta epäilen vahvasti. En ymmärrä miksi olet edes ostanut Asicsin GT-2170, jos tätä aikaisemmin olet juossut yleensä Nimbuksilla. Kyseessä on kuitenkin hyvin erilaiset kengät. Vaikka molemmat ovat hyvin vaimennetyt kengät, on 2170:ssa selvä pronaatiotuki ja se on kiertojäykkä kenkä kun taas Nimbukset on tehty neutraalille askellukselle ja ovat kiertolöysemmät kengät.

Itse ostin aikanaan ekoiksi kengiksi jotkut pronaatiotuetut kalliit Asicsit. Taisi olla juuri tuota samaa sarjaa kuin sullakin. Jonkin aikaa juostuani mulle iski penikkatauti ja juokseminen loppui siihen. Kun penikkataudista paranin, kävin hakemassa kaupasta neutraalit kengät ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia penikoiden kanssa.

Eli uskon ja epäilen (en tiedä), että sulla on mennyt nyt kenkien osto pieleen ja oikeat kengät sulle on neutraalit tossut. Toki asia kannattaa käydä vielä varmistamassa asiantuntijalla, mutta palaisin niihin Nimbuksiin tai joihinkin muihin neutraaleihin kenkiin.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huomenna juoksemaan ensimmäistä täyttä maratoniani ja keli ei todellakaan lupaa kovin hyvää. Perhana kun ei ole tullut näin kylmässä juostua juurikaan aiemmin. Riittääköhän pikkupakkaseen pitkät juoksutrikoot+tuollaiset rennommat pitkät juoksuhousut jalkaan, sekä pitkähihainen juoksupaita+kevyt juoksutakki ja lisäksi ainakin alussa ajattelin pitää hanskat kädessä, ehkä myös pipon päässä? Niin ja pari astetta pakkasta taitaa olla koko juoksun ajan, paikkana Kaarina.
 

Fordél

Jäsen
Huomenna juoksemaan ensimmäistä täyttä maratoniani ja keli ei todellakaan lupaa kovin hyvää. Perhana kun ei ole tullut näin kylmässä juostua juurikaan aiemmin. Riittääköhän pikkupakkaseen pitkät juoksutrikoot+tuollaiset rennommat pitkät juoksuhousut jalkaan, sekä pitkähihainen juoksupaita+kevyt juoksutakki ja lisäksi ainakin alussa ajattelin pitää hanskat kädessä, ehkä myös pipon päässä? Niin ja pari astetta pakkasta taitaa olla koko juoksun ajan, paikkana Kaarina.

Aika hauskaa kun funtsin juuri itsekin lenkillä, että jos näissä olosuhteissa olisi pitänyt juosta eka maratonini niin mitähän siitä tulisi. Jossain vaiheessa nimittäin aikomuksenani oli juosta Åland Maraton (28.10.).

Nää on aina pahoja kysymyksiä, koska ovat niin yksilöllisiä juttuja. Kärjistäen joku vetää shortseissa kun toinen vetää päälle parit trikoot. Itse juoksin juuri kalsareissa, pitkissä kerraston kalsareissa, joiden päällä normitrikoot. Yläkroppaa peitti tekninen t-paita, "välipaita" ja juoksutakki. Päässä pipo ja käsissä hanskat. Normisti olisi ehkä pärjännyt pelkillä trikoillakin, mutta järven rantaa kun juoksin niin siinä kävi aika napakka tuuli. Ei siis tullut tällä kertaa lämmin vaan oli ihan sopiva.

Itse lähtisin ehkä tässä säässä juoksemaan maratonia muuten samalla vaatetuksella, mutta lähtisin pelkillä trikoilla. Kehohan tuottaa kuitenkin aika mukavasti lämpöä tommosen urakan aikana, joten tuskin siellä ihan helpolla tulee kylmä. Ellei sitten kaameesti tuule tai jotain. Pääasia, että munat ja torso on suojattu hyvin:)

Ja sitten loppuun kaikken tärkein: tsemppiä huomiseen koitokseen!
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika hauskaa kun funtsin juuri itsekin lenkillä, että jos näissä olosuhteissa olisi pitänyt juosta eka maratonini niin mitähän siitä tulisi. Jossain vaiheessa nimittäin aikomuksenani oli juosta Åland Maraton (28.10.).

Nää on aina pahoja kysymyksiä, koska ovat niin yksilöllisiä juttuja. Kärjistäen joku vetää shortseissa kun toinen vetää päälle parit trikoot. Itse juoksin juuri kalsareissa, pitkissä kerraston kalsareissa, joiden päällä normitrikoot. Yläkroppaa peitti tekninen t-paita, "välipaita" ja juoksutakki. Päässä pipo ja käsissä hanskat. Normisti olisi ehkä pärjännyt pelkillä trikoillakin, mutta järven rantaa kun juoksin niin siinä kävi aika napakka tuuli. Ei siis tullut tällä kertaa lämmin vaan oli ihan sopiva.

Itse lähtisin ehkä tässä säässä juoksemaan maratonia muuten samalla vaatetuksella, mutta lähtisin pelkillä trikoilla. Kehohan tuottaa kuitenkin aika mukavasti lämpöä tommosen urakan aikana, joten tuskin siellä ihan helpolla tulee kylmä. Ellei sitten kaameesti tuule tai jotain. Pääasia, että munat ja torso on suojattu hyvin:)

Ja sitten loppuun kaikken tärkein: tsemppiä huomiseen koitokseen!

Jees, kiitoksia tsempeistä ja vinkeistä.
Taidan vaihtaa ylävarustuksen muotoon: tekninen t-paita+pitkähihainen puuvillapaita+kevyt juoksutakki.
 

Puster

Jäsen
Taidan vaihtaa ylävarustuksen muotoon: tekninen t-paita+pitkähihainen puuvillapaita+kevyt juoksutakki.
Valmistaudu ainakin siihen, että tuon puuvillapaidan heivaat pois jossain vaiheessa juoksua. Olen itse ymmärtänyt, että varsinkin maratoninmittaisilla juoksuilla kannattaa pukeutua niin kuin olisi 15 astetta lämpimämpää.

Tai mistä minä tiedän, maanantaina vasta oma kokopitkän lönköttelyn neitsyys on menossa. Luvattu tuollaista 9-12 asteista keliä ja eikä pitäisi edes sataa. Shortsit ja t-paita siis päällä. Lähtöalueella odotteluun olen lisäksi varautunut juuri tuollaisella pitkähihaisella paidalla joka lentää ojaan pamauksesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen pitänyt periaatteena, että kilpaa kun juostaan, niin johonkin +3-5 asteeseen asti on sortsi- ja t-paitakeli. Sitten jos aletaan olla nollassa, niin voi miettiä pitkähihaista paitaa ja polvipituisia housuja. Jos pakkasta on alle kymmenen astetta, niin silloinkin yläkertaan riittää tekninen pitkähihainen paita ja lyhythihainen juoksupaita. Hanskat ja pipo tulevat ennen pitkiä hihoja tai lahkeita.

Yksilöllisiähän nämä ovat, mutta minusta nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos puntaroi kahden vaihtoehdon välillä, niin kevyempi vaihtoehto on aina parempi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli pitkät trikoot, pitkähihainen tekninen+lyhythihainen tekninen, hanskat ja pipo. Siinä taitaa olla lähtövarustus, toivottavasti ei tule kylmä.
Ei se liian kuumakaan varustus kovin järkevältä vaikuta, koska pahimmillaan saattaa olla liian kosteat vaatteet jo siinä vaiheessa kun alkaa vähentämään varustusta ja tulee saman tien kylmä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maratonin tavoiteaika ei täyttynyt, mutta läpi meni reiluun 4 tuntiin. Olen tyytyväinen, todellinen itseni ylittäminen.
 

Fordél

Jäsen
Maratonin tavoiteaika ei täyttynyt, mutta läpi meni reiluun 4 tuntiin. Olen tyytyväinen, todellinen itseni ylittäminen.

Onneksi olkoon! Kaikesta huolimatta nyt on varmasti hieno tunne ja siitä kannattaa nauttia. Juuri tostahan tässä kaikessa on kyse: itsensä ylittämisestä ja hienoista fiiliksistä. Jos pikkasen on kismitystä jossain mielen sopukassa niin käännä sekin vain positiiviseksi energiaksi, jonka avulla jaksat treenata kohti seuraavaa maratonia ja tavoteajan alitusta. Mutta nyt saa naattia!
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onneksi olkoon! Kaikesta huolimatta nyt on varmasti hieno tunne ja siitä kannattaa nauttia. Juuri tostahan tässä kaikessa on kyse: itsensä ylittämisestä ja hienoista fiiliksistä. Jos pikkasen on kismitystä jossain mielen sopukassa niin käännä sekin vain positiiviseksi energiaksi, jonka avulla jaksat treenata kohti seuraavaa maratonia ja tavoteajan alitusta. Mutta nyt saa naattia!

Kiitoksia.

Juu, nälkää jäi, koska tieto 4 tunnin alittamisen onnistumisesta hyvässsä kelissä on varma. Ja toki siitäkin parantamiseen sitten varmaan riittää hinkua ku se tapahtuu. Ehkäpä sitten joku alkukesän maraton seuraavaksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Talvivaatetuksessa ei pitäisi tulla ongelmia, mutta mites tuo nesteytyspuoli? Vedin taas puolikkaan ja nyt meni alle kahteen tuntiin. Ilman mitään juotavaa, lopussa oli ehkä aavistuksen jano.

Lämpimässä pärjään ihan hyvin sillä, että juoksen puolen litran pullo kourassa, ei se ole mielestäni ollenkaan hankalaa.

Sellainen vyöhässäkkä tietenkin, mutta eikö se juoma jo kylmenekin reilusti? Tietenkin, jos juoma on alunperin lämpimämpää, niin kai se sitten. Vaikka talvella tuntuukin pärjäävän vähemmällä nesteellä, niin eihän se nimenomaan elimistön kannalta niin ole.
 

Mensonge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Frankfurtissa käytiin juoksemassa ennätys uusiksi. Kylmä oli Saksassakin, lauantaina satoi lunta pitkin päivää. Sunnuntaina onneksi paistoi aurinko. Lähtohetkellä oli plussaa ehkä asteen verran ja maaliin tullessa n. +5. Mutta eipä tuo haitannu. Juoksu meni aikalailla ongelmitta ja ennätys koheni lähes 4min. Maaliintulo on Frankfurtissa ainutlaatuinen. Messuhalliin, siis sisätiloihin, saavutaan loppusuora punaista mattoa pitkin. Tuli tuuleteltua, kun vuosien työ palkittiin. Suosittelen muillekin. Juoksijoita oli 16 000, tapahtuma on kasvanut kovalla vauhdilla viime vuosina. Nyt ei juoksennella vähään aikaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oli hieno veto Mensongelta, onnittelut tätäkin kautta.

Itse käväisin lauantaina Tampereella ja sain minäkin sen mitä lähdin hakemaan, vaikka keli oli aika haastava. Starttihetkellä klo 9 taisi olla -8c lämpötila ja juoksualusta oli paikoin aika liukas. Lämpötila taisi pysyä koko kisan aikana pakkasella. Asfaltti saatiin suolaamalla auki parin tunnin kohdalla, mutta sen jälkeen taas soraosuudet paikoin "tamppaantuivat" ja niillä piti olla tarkkana. Yhtään ei helpottanut asiaa klo 13-14 ollut lumisade.

Tarkalla taktiikalla (alussa kovempaa, lopussa vähän hitaampaa) menin alusta loppuun ja viimeinen 3,3km kierros sitten vielä hieman kovempaa. Jotenkin jäi sellainen kutina, että paukkuja jäi jäljelle ja sellainen tuntuma on nytkin, kun miettii palautumista. Todennäköisesti seuraava lenkki tulee olemaan jo ylihuomenna ja siitä sitten jatketaan eteenpäin.

Ja kisana siis oli Wihan kilometrien 100km, jossa päädyin 9.56.49 loppuaikaan. Maratonin väliaika oli 3.57.xx ja 50km:n väliaika 4.42.xx (ennätys sekin).
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä harmittaa kun kulki ihan mukavasti juoksu ja sitten sairastuu sitkeään flunssaan joka on nyt pari viikkoa kiusannut. Oikeastaan kaikki asetetut tavoitteet meni pieleen saman tien.

Mutta nyt tuo rupeaa onneksi helpottamaan ja jospa tänään pääsisi edes pienen siivun juoksemaan.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Berliinin maraton 2013

Liekö kukaan muu täältä lähdössä? Tässähän kävi niin että 40.000 ilmoittautumista meni täyteen 3h30min:ssa. Itse päädyin ryhmään II hinnastossa kun ekat 10.000 menivät kolmeen minuuttiin. Tässä kai jo eräänlainen maailmanennätys kyseessä. Jospa kenialaiset sitten tekevät myös päivityksen itse juoksun MEhen ensi vuonna tuolla nopealla reitillä.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Ja kisana siis oli Wihan kilometrien 100km, jossa päädyin 9.56.49 loppuaikaan. Maratonin väliaika oli 3.57.xx ja 50km:n väliaika 4.42.xx (ennätys sekin).
Ovat nämä vaan niin huimia suorituksia omien maratonrimpuiluiden rinnalla, että hattu pois päästä!
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Allekirjoittaneen juoksutreeniä on viimeisen puolen vuoden aikana haitannut sangen pirullinen vaiva nimeltään plantaarifaskiitti.
Samankaltaista vaivaa täälläkin. Olen nyt noin vuoden verran lenkkeillyt aktiivisemmin ilman tämän tyyppistä vaivaa, noin pari kertaa viikossa ja suunnilleen 6-12 kilometrin lenkkejä. Viikko sitten juoksin tähän asti pisimmän lenkkini, noin 17 kilometriä ja lenkin loppuvaiheilla kantapää ja jalan ulkosyrjä kipeytyivät aika voimakkaasti. Kipu jatkui 3-4 päivää, ollen alkuun aika voimakastakin. Eilen kävin taas lyhyemmällä lenkillä, jo lähes normaaliksi toipuneella jalalla, mutta kipu palasi, tosin hieman lievempänä kuin tuon pidemmän lenkin jälkeen.

Juoksukenkinä olen käyttänyt Reebokin Ziglite-kenkiä, jotka ovat olleet itselle sopivat. Nyt ostin talven liukkaille Niken Lunarfly 3:set, hyvin vaimennetut GoreTex-lenkkarit. Jalka on siis kipeytynyt juuri näillä uusilla kengillä juostuilla lenkeillä, mutta nyt mietityttää lähinnä, että ovatko uudet kengät vääränlaiset, vai aiheuttiko tuo omassa mittakaavassani pitkä lenkki liikaa rasitusta.

Googlailin tuon plantaarifaskiitin oireita ja yleisesti mainittiin kivun olevan ennemminkin kantapään ja jalan sisäsyrjässä, kun taas itsella kipu on ulkosyrjässä ja oikeastaan hieman kantapään etupuolella. Voimakkaimmillaan säteili myös jalkapöydän päälle ja kehräsluun(?) alueelle.

Eli: väärät kengät, liikaa rasitusta, vai jotain muuta?
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ovat nämä vaan niin huimia suorituksia omien maratonrimpuiluiden rinnalla, että hattu pois päästä!

Hitaasti kun menee, niin ei tuo matkan pituuskaan ole ongelma. Mutta jos joskus tulevaisuudessa pystyisi menemään vaikka vähän kovempaa.

Sitä odotellessa voisi vaikka yrittää vetää 5km samalla vauhdilla kuin mitä Mensonge veti maratonin Frankfurtissa... Toistaiseksi pääsen ehkä coopertestin (12min) verran.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liekö kukaan muu täältä lähdössä? Tässähän kävi niin että 40.000 ilmoittautumista meni täyteen 3h30min:ssa. Itse päädyin ryhmään II hinnastossa kun ekat 10.000 menivät kolmeen minuuttiin. Tässä kai jo eräänlainen maailmanennätys kyseessä. Jospa kenialaiset sitten tekevät myös päivityksen itse juoksun MEhen ensi vuonna tuolla nopealla reitillä.

Tein pre-registrationin myös, kakkoskategoriassa ollaan ja hotla on jo varattu. Tuohan ei ollut varsinainen ilmoittautuminen, vaan esi-ilmoittautuminen; kunhan lasku kolahtaa meiliin (ensi viikolla?), varmasti menee paljon paikkoja uusjakoon. Erikoinen systeemi oli kyllä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samankaltaista vaivaa täälläkin. Olen nyt noin vuoden verran lenkkeillyt aktiivisemmin ilman tämän tyyppistä vaivaa, noin pari kertaa viikossa ja suunnilleen 6-12 kilometrin lenkkejä. Viikko sitten juoksin tähän asti pisimmän lenkkini, noin 17 kilometriä ja lenkin loppuvaiheilla kantapää ja jalan ulkosyrjä kipeytyivät aika voimakkaasti. Kipu jatkui 3-4 päivää, ollen alkuun aika voimakastakin. Eilen kävin taas lyhyemmällä lenkillä, jo lähes normaaliksi toipuneella jalalla, mutta kipu palasi, tosin hieman lievempänä kuin tuon pidemmän lenkin jälkeen.

Juoksukenkinä olen käyttänyt Reebokin Ziglite-kenkiä, jotka ovat olleet itselle sopivat. Nyt ostin talven liukkaille Niken Lunarfly 3:set, hyvin vaimennetut GoreTex-lenkkarit. Jalka on siis kipeytynyt juuri näillä uusilla kengillä juostuilla lenkeillä, mutta nyt mietityttää lähinnä, että ovatko uudet kengät vääränlaiset, vai aiheuttiko tuo omassa mittakaavassani pitkä lenkki liikaa rasitusta.

Googlailin tuon plantaarifaskiitin oireita ja yleisesti mainittiin kivun olevan ennemminkin kantapään ja jalan sisäsyrjässä, kun taas itsella kipu on ulkosyrjässä ja oikeastaan hieman kantapään etupuolella. Voimakkaimmillaan säteili myös jalkapöydän päälle ja kehräsluun(?) alueelle.

Eli: väärät kengät, liikaa rasitusta, vai jotain muuta?

Jännetulehdus? Itseltäni ultrattiin pientä turvotusta jänteestä ja kipu oli nimen omaan ulkosyrjällä kantapään etupuolella. Kun tuo vaiva alkoi erään lenkin jälkeen, oli se todella kivulias ja lähestulkoon esti kävelemisenkin yhden illan ajan.
Eli arvauksena liiallinen rasitus ja hoitona lepo.
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jännetulehdus? Itseltäni ultrattiin pientä turvotusta jänteestä ja kipu oli nimen omaan ulkosyrjällä kantapään etupuolella. Kun tuo vaiva alkoi erään lenkin jälkeen, oli se todella kivulias ja lähestulkoon esti kävelemisenkin yhden illan ajan.
Eli arvauksena liiallinen rasitus ja hoitona lepo.
Jep, samanlaiset tuntemukset täällä. Lenkinjälkeisenä päivänä käveleminen todella hankalaa ja kivuliasta. Nyt matkaan tarttui urheilukaupasta tuollaiset kenkiin kantapään alle laitettavat geeliläpäreet ja itseasiassa ensituntuma on hyvä, helpottavat kävelyä huomattavasti.

Täytyy nyt olla muutama viikko rauhassa ja toivoa, että oireet häipyisi sillä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eka viikko satasen jälkeen takana ja 25km ka. 5.19/km tuli mentyä. Seuraavaksi pari viikkoa määriä kasvatellen (55km/vk ja 70km/vk) ja loppuvuosi tavoitteena 600km/6vk. Nuo kun menisi läpi, niin olisi hyvät lähtökohdat ensi vuoteen ja uuteen tasonnostoon.

Tavoitteita on, toivottavasti niihin törmätään joskus.
 

Fordél

Jäsen
Nyt alkaa sitten uusi peruskuntokausi kohti ensi kesän juoksuja. Kaikessa rauhassa aloitellaan ja koitetaan saada nousujohteinen treenikausi alle. Peruskestävyyteen keskitytään, mutta täytyy ottaa mukaan muitakin lajeja kuten uintia, lihaskuntoa, sauvakävelyä jne. Juoksua voisi olla sen 2-3 lenkkiä viikossa.

Eilen kävin elämäni ensimmäisellä sauvakävelylenkillä ja olipahan mukavaa puuhaa. Saa olla pitkään luonnossa raikkaassa ilmassa ja syke pysyy mukavan alhaalla, mutta selkeesti korkeemmalla kun mun normikävelyssä. Myös yläkroppa ja keskivartalo pääsee tekemään duunia.

Tuli ostettua myös uudet lenkkarit alelaarista: Asics Trail Laharit (viime vuoden malli). Aattelin, että kyllä noilla kosteilla poluilla ja myöhemmin myös lumessa kävellessä & juostessa on hyvä olla gore-texit niin pysyy jalat kuivina. Yhden sauvakävelylenkin perusteella helkkarin hyvät kengät meikäläisen käpälään. Riittävän löysä, kevyt ja hyvä tatsi alustaan vaikka yleensä noi gore-texilla varustetut kengät tuppaa olemaan vähän raskaita.
 
Tuli ostettua myös uudet lenkkarit alelaarista: Asics Trail Laharit (viime vuoden malli). Aattelin, että kyllä noilla kosteilla poluilla ja myöhemmin myös lumessa kävellessä & juostessa on hyvä olla gore-texit niin pysyy jalat kuivina. Yhden sauvakävelylenkin perusteella helkkarin hyvät kengät meikäläisen käpälään. Riittävän löysä, kevyt ja hyvä tatsi alustaan vaikka yleensä noi gore-texilla varustetut kengät tuppaa olemaan vähän raskaita.

Samaa kenkää olen sattumoisin katsellut ihan lähikaupan hyllyssä. Nyt asfaltilla tykkäsin juosta neutraalilla, löysällä ja kevyesti vaimennetulla Reebok Flylla, ilmeisesti tuo Trail Lahar siis sopisi mulle hyvin talvikengäksi?
 

Fordél

Jäsen
Samaa kenkää olen sattumoisin katsellut ihan lähikaupan hyllyssä. Nyt asfaltilla tykkäsin juosta neutraalilla, löysällä ja kevyesti vaimennetulla Reebok Flylla, ilmeisesti tuo Trail Lahar siis sopisi mulle hyvin talvikengäksi?

Voisi hyvinkin sopia. Itse tykkään juosta neutraalilla ja löysällä kengällä. Vaimennuksen suhteen mulle käy vaimennetumpikin kenkä. Tuo Trail Laharin viime vuoden malli yllätti mut gore-tex -kengäksi sillä, että ei ollut mitenkään raskas. Vaimennustakin oli yllättävän vähän, vähemmän kuin vaikka mun normikengässä eli Asicsin Cumuluksessa. Mutta huom, mun kokemukset on viime vuoden mallista, joka oli nyt hyvässä alennuksessa. Olisiko Lahar 3 ja jotain kirjainyhdistelmiä päälle. Ei kuitenkaan uudempi 4 gtx, jota myös kokeilin, mutta se oli jäykempi ja tuntui myös vaimennetummalta. Oli selkeesti tunnottomampi kuin vanha malli, joten kun vanhempi oli vielä halvempikin, oli helppo tehdä ostopäätös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös