Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 565 144
  • 3 878

Fordél

Jäsen
Ensimmäisten kipujen ilmettyä, pidin kahden viikon tauon ja juoksin eilen rauhalliseen 5min/km vauhtiin kympin lenkin. Nyt tuntuu että joku vääntelisi puukkoa nivusissa. Venyttelyt olen hoitanut aina tunnollisesti. Tulisiko tässä nyt sitten kääntyä spesialistin puoleen, vai olisiko jotain muita vinkkejä homman korjaamiseen?

Jos kerran venyttelytkin on hoidettu kunnolla ja kipu vaan uusiutuu levon jälkeen niin ehdottomasti kääntyisin tossa vaiheessa lääkärin puoleen. Ei näiden asioiden kanssa kannata leikkiä vaan nopeasti selvyys mistä on kyse niin pääsee hoitamaan paikan kuntoon.

Täällä on pitkästä aikaa iskenyt juoksukärpänen ja pienten alkuvaikeuksien jälkeen on nyt vajaassa viikossa tullut juostua n. 30-35 km. Ei siis verrattain paljon, mutta koko ajan kehittyen, koska aloitin varovasti noin kolmen kilometrin lenkillä ja eilen kulki jo vaivatta seitsemänkin.

Uudet lenkkaritkin on ostoslistalla, kun vuonna 1999 saamani Niken Pegasukset ovat jo hajoamispisteessä ja jalatkin kipuilevat ilmeisesti lässähtäneiden ilmatyynyjen vuoksi. Osaisiko joku täällä kertoa, että ovat ko Niken nykyiset Pegasukset mistään kotoisin?

Hienoa, että juoksukärpänen on purrut! Hyviä kilsojakin olet saanut alle, joten ilman muuta kannattaa satsata jo kenkiin. Uudet Pegasukset jatkaa samaa vanhaa linjaa eli ovat hyvä peruskenkä neutraalisti askeltaville. Suht löysä, ei älyttömän painava ja ihan hyvä rullaavuus. Hinnaltaan myös varsin kilpailukykyinen, joten varmasti hyvä kenkä hankittavaksi aloittelijalle.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Hienoa, että juoksukärpänen on purrut! Hyviä kilsojakin olet saanut alle, joten ilman muuta kannattaa satsata jo kenkiin. Uudet Pegasukset jatkaa samaa vanhaa linjaa eli ovat hyvä peruskenkä neutraalisti askeltaville. Suht löysä, ei älyttömän painava ja ihan hyvä rullaavuus. Hinnaltaan myös varsin kilpailukykyinen, joten varmasti hyvä kenkä hankittavaksi aloittelijalle.

Joo, noin satasen hinta ei ole mikään ylittämätön este, joten kaipa tässä loppuviikosta täytyy urheiluliikkeeseen eksyä. Tykkään juuri melko löysistä kengistä, koska näiden popojen edeltäjät tapasivat hiertää aivan saatanasti.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mites muuten se joissain urheiluliikkeissä teetettävissä oleva pronaatiotesti(?), onko se kuinka oleellinen tehdä ennen uusien kenkien ostoa? Tähän saakka olen lenkkarit ostanut aina ihan fiilispohjalla.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En ymmärrä kysymystä. Pk- ja vk-sykerajat on jokaisella yksilölliset. Siinä missä jollain on vk-raja esim. 145 ja sen ylitettyään alkaa tulla maitohappoa lihaksiin niin esim. käyttäjänimetön totesi pari kolme sivua taaksepäin, että hänen luontainen vk-raja on lähellä 180:ta. Sinun 155-165 pk-alue on siihen verrattuna ja muutenkin ihan normaali. Eli mitä jos vaan juoksee sillä sykkeellä ja vauhdilla millä tuntuu hyvältä juosta eikä anna minkään sykerajojen häiritä liikaa, varsinkaan jos ei niitä omalta kohdaltaan tarkasti tiedä? Toki suositeltavaa olisi hilata se hemoglobiini jonnekin 130+ tasolle niin varmasti yleinen jaksaminen paranee huomattavasti.
Onko näin? Kun isälle menin sykkeet mainitsemaan, niin se sanoi ettei ole terveellistä ja blaa blaa blaa... ei se tosin mistään mitään tiiä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mites muuten se joissain urheiluliikkeissä teetettävissä oleva pronaatiotesti(?), onko se kuinka oleellinen tehdä ennen uusien kenkien ostoa? Tähän saakka olen lenkkarit ostanut aina ihan fiilispohjalla.

Kannattaa teettää jos se on mahdollista ja varsinkin jos juostessa tulee kipuja, mutta jos ei ole esimerkiksi ihan selvästi tarvetta pronaatiotuetuille kengille, niin suosittelen ottamaan neutraalit. Itse meinasin rikkoa polveni pronaatiotuetuilla kengillä, onneksi kivut yltyivät lopulta niin sietämättömiksi, että päätin hommata neutraalit kengät ja sen jälkeen juokseminen on tuntunut mukavalta.

Ihmettelen mun sykettä. Sykemittari taas käytössä juoksulenkeillä ja hyvin nopeasti syke nousee sinne 155-165 tasolle, vaikka ei edes tunnu pahalta/hengästytä paljoa. Syke myös laskee nopeasti. Sama ongelma oli viime kesänä lenkkeillessä, eikä nuo sykkeet muuttuneet ollenkaan, vaikka lenkkeilin 4-6 kertaa viikossa.

Voiko tuo johtua huonosta hemoglobiinista? noin 6kk sitten jouduin ihan labraan asti testeihin, kun hb näytti alle sataa (sukuvika kuulemma).

Niin, en siis todellakaan edes juokse lujaa. Ei siis tunnu pahalta tuo vauhti, mutta en uskalla lujempaa juosta kun sykkeen yläraja olisi mittarin mukaan 165... Mutta esim. pienissä spurteissa joita kokeilen syke saattaa mennä 180 asti...

EDIT: Niin, ja olen aina harrastanut hyötyliikuntaa ja aina pelaillut jotain. Ei siis ihan paska kunto pitäisi olla. Tunnin hölkkälenkin jaksaa mennä, mutta onkohan miten terveellistä noilla sykkeillä? Syke siis laskee puolessa minuutissa alle sataan, mutta silti.

En ymmärrä kysymystä. Pk- ja vk-sykerajat on jokaisella yksilölliset. Siinä missä jollain on vk-raja esim. 145 ja sen ylitettyään alkaa tulla maitohappoa lihaksiin niin esim. käyttäjänimetön totesi pari kolme sivua taaksepäin, että hänen luontainen vk-raja on lähellä 180:ta. Sinun 155-165 pk-alue on siihen verrattuna ja muutenkin ihan normaali. Eli mitä jos vaan juoksee sillä sykkeellä ja vauhdilla millä tuntuu hyvältä juosta eikä anna minkään sykerajojen häiritä liikaa, varsinkaan jos ei niitä omalta kohdaltaan tarkasti tiedä? Toki suositeltavaa olisi hilata se hemoglobiini jonnekin 130+ tasolle niin varmasti yleinen jaksaminen paranee huomattavasti.

Onko näin? Kun isälle menin sykkeet mainitsemaan, niin se sanoi ettei ole terveellistä ja blaa blaa blaa... ei se tosin mistään mitään tiiä.

Paljon sykerajat tosiaan heittelevät yksilöittäin. Itse juoksin ekan puolikkaani viime syksynä ja siinä keskisyke oli 182 mittarin mukaan. Olen mitannut kiekkoillessa maksimisykkeeni kertaalleen, en tosin muista tarkkaa lukua, mutta jossain 210 maastossa taisi käydä. Mielenkiintoista olisikin käydä oikein virallisessa kuntotestissä, jossa nuo kaikki sykealueet tulisi mitattua kunnolla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon sykerajat tosiaan heittelevät yksilöittäin. Itse juoksin ekan puolikkaani viime syksynä ja siinä keskisyke oli 182 mittarin mukaan. Olen mitannut kiekkoillessa maksimisykkeeni kertaalleen, en tosin muista tarkkaa lukua, mutta jossain 210 maastossa taisi käydä. Mielenkiintoista olisikin käydä oikein virallisessa kuntotestissä, jossa nuo kaikki sykealueet tulisi mitattua kunnolla.

En tiedä sitten, miten tarpeellista sekään on. Enemmän kun juoksee, alkaa hahmottua aika hyvin, minkälaisella sykkeellä voi ja kannattaa mitäkin tehdä. Ja kun muistaa sen, että välillä kannattaa mennä hiljaa, välillä saatanan hiljaa, välillä kovaa ja välillä sitten saatanan kovaa. Mahdollisimman paljon erilaisilla vauhdeilla erilaisia lenkkejä ja treenejä. Ihan täpöllä ei tosin kannata vetää kuin skaboissa.

Itse seurailen kyllä sykettä, mutta enpä kyllä juuri mitään sillä tiedolla tee.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä sitten, miten tarpeellista sekään on. Enemmän kun juoksee, alkaa hahmottua aika hyvin, minkälaisella sykkeellä voi ja kannattaa mitäkin tehdä. Ja kun muistaa sen, että välillä kannattaa mennä hiljaa, välillä saatanan hiljaa, välillä kovaa ja välillä sitten saatanan kovaa. Mahdollisimman paljon erilaisilla vauhdeilla erilaisia lenkkejä ja treenejä. Ihan täpöllä ei tosin kannata vetää kuin skaboissa.

Itse seurailen kyllä sykettä, mutta enpä kyllä juuri mitään sillä tiedolla tee.

On todellakin totta tuo eri vauhdeilla treenaamisen tärkeys, itse en ole sitä kyllä vielä pystynyt toteuttamaan, vaan hermot eivät kestä "saatanan hiljaa" juoksemista yhtään ja "hiljaa" juokseminenkin tuntuu aika vastenmieliseltä. Eli pääasiassa kaikki lenkit menee sellaisella omaan tasoon nopeahkolla, mutta ei missään nimessä "saatanan kovalla" vauhdilla.
Ei noilla syketiedoilla tosiaan kauheasti tee, mutta mielenkiinnosta pitää varmaankin kuntotestissä vielä käydä ja voihan sieltä jotain hyödyllistäkin dataa saada tällaiselle kokemattomalle juoksijalle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
On todellakin totta tuo eri vauhdeilla treenaamisen tärkeys, itse en ole sitä kyllä vielä pystynyt toteuttamaan, vaan hermot eivät kestä "saatanan hiljaa" juoksemista yhtään ja "hiljaa" juokseminenkin tuntuu aika vastenmieliseltä. Eli pääasiassa kaikki lenkit menee sellaisella omaan tasoon nopeahkolla, mutta ei missään nimessä "saatanan kovalla" vauhdilla.
Ei noilla syketiedoilla tosiaan kauheasti tee, mutta mielenkiinnosta pitää varmaankin kuntotestissä vielä käydä ja voihan sieltä jotain hyödyllistäkin dataa saada tällaiselle kokemattomalle juoksijalle.
Mä toivon että tuo "saatanan hiljaa" toteutuisi hyötyliikuntana, kun sitä autottomana joutuu/saa kävellen tai pyörällä kulkea lähes kaikkialle. :)

Mutta hyvä tietää, ettei tosiaan ole pakko sillä 140 sykkeellä vedellä. Maalaisjärjellä itsekkin ajattelee, että kroppa kyllä kertoo jos mennään liian lujaa.
 

Fordél

Jäsen
On todellakin totta tuo eri vauhdeilla treenaamisen tärkeys, itse en ole sitä kyllä vielä pystynyt toteuttamaan, vaan hermot eivät kestä "saatanan hiljaa" juoksemista yhtään ja "hiljaa" juokseminenkin tuntuu aika vastenmieliseltä.

Tämä on varmaan hyvin yleistä juuri miehillä eli ei osata tai viitsitä juosta tarpeeksi hiljaa. Itse en ymmärrä mikä hitaissa lenkeissä on vastenmielistä. Mulla ne on just niitä lenkkejä, joiden avulla pääsee siihen "flow-tilaan". Ei siihen pääse kovilla lenkeillä vaan pitää juosta tarpeeksi kauan, mikä yleensä tarkoittaa myös hitaampaa vauhtia. Toki vastapainoksi on mukava välillä juosta kovaa ja ottaa koneesta tehoja irti.

Tärkeintähän kuitenkin kokonaisuudessa on juuri täällä tuotu seikka monipuolisesta treenaamisesta ja treenien rytmittämisestä. Erilaisia lenkkejä kehittämään eri ominaisuuksia. Siihen lisäisin vielä, että kannattaa hyödyntää myös erilaisia maastoja ja juoksupintoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mites muuten se joissain urheiluliikkeissä teetettävissä oleva pronaatiotesti(?), onko se kuinka oleellinen tehdä ennen uusien kenkien ostoa? Tähän saakka olen lenkkarit ostanut aina ihan fiilispohjalla.

Ns. isot pojat ovat kertoneet, että niillä testeillä satutaan saamaan useimmiten sellainen tulos, mitä kenkiä kulloisessakin myymälässä sattuu olemaan sopivasti kaupan. Pronaatiota/supinaatiota voidaan toki tutkia tarkoinkin, mutta ne kauppojen pikkutestit kannattaa jättää omaan arvoonsa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ns. isot pojat ovat kertoneet, että niillä testeillä satutaan saamaan useimmiten sellainen tulos, mitä kenkiä kulloisessakin myymälässä sattuu olemaan sopivasti kaupan. Pronaatiota/supinaatiota voidaan toki tutkia tarkoinkin, mutta ne kauppojen pikkutestit kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Kannattaa tosiaan itsekin katsoa niitä testien kuvia ja vähän päätellä, että onko nilkka niin vinossa, että siihen jotain tuentaa tarvitaan. Pronaatiotuki kuitenkin käytännössä estää jalan omien joustomekanismien toimintaa ja saattaa tällä tavalla aiheuttaa vakaviakin ongelmia muualle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä toivon että tuo "saatanan hiljaa" toteutuisi hyötyliikuntana, kun sitä autottomana joutuu/saa kävellen tai pyörällä kulkea lähes kaikkialle. :)

Mutta hyvä tietää, ettei tosiaan ole pakko sillä 140 sykkeellä vedellä. Maalaisjärjellä itsekkin ajattelee, että kroppa kyllä kertoo jos mennään liian lujaa.

Kävely ja pyöräilyhän on ihan hyvää liikuntaa koneiston rakentamisen kannalta. Kaikki pitkäkestoinen matalasykkeinen liikunta palvelee myös juoksutreeniä. Itse suosin erityisesti 2-4 tunnin kohtuullisen rivakalla kävelyvauhdilla tehtäviä metsävaelluksia.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tuli juostua uus ennätys 10km lenkillä, 51min 31s. Jos oikein muistan, vuosi sitten menin ekoja kertoja samaisen lenkin alle tuntiin. :)

Tuon kovan lenkin jälkeen on vasemman jalan polvea särkenyt ulkosyrjältä, kyseessä lienee ns. juoksijan polvi. Tuohon vaivaan ei taida olla muuta keinoa, kuin venyttelyt, burana ja lepo? Kuinkakohan pitkäikäinen vaiva tuo on?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli juostua uus ennätys 10km lenkillä, 51min 31s. Jos oikein muistan, vuosi sitten menin ekoja kertoja samaisen lenkin alle tuntiin. :)

Tuon kovan lenkin jälkeen on vasemman jalan polvea särkenyt ulkosyrjältä, kyseessä lienee ns. juoksijan polvi. Tuohon vaivaan ei taida olla muuta keinoa, kuin venyttelyt, burana ja lepo? Kuinkakohan pitkäikäinen vaiva tuo on?

Mulla oli juuri samanlainen oire pronaatiotuettujen kenkien käytön takia. Aluksi luulin sen johtuneen vähäisestä kokemuksesta, mutta kun vaihdoin neutraaleihin kenkiin, niin ongelmat katosivat. Testasin vielä myöhemmin tuettuja kenkiä ja sama oire ilmaantui n. 3km juoksun jälkeen. Nykyiselläänkin vastaavan tapaista oiretta ilmaantuu jyrkässä alamäessä juostessa ja sen takia pyrinkin välttämään alamäkiä.
En tiedä minkälaiset kengät sinulla on ja kuinka hyvin sopivat askellukseesi, mutta kengistä saattaa löytyä kivun aiheuttaja.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Tänään juostu (lue hölkätty) tasan 11km, aikaan 62min. Lenkin pituus on juuri sopivan pituinen ja alkaa/päättyy kotiovelta/-lle. Tuosta nyt aletaan sitten ottamaan sekunteja ja myöhemmin minuutteja poies. Uusina kenkinä nyt Asicsin Nimbusit ja toimivat loistavasti. Järvenpään jäähallilla on näköjään läpi kesän yleisökiekko-vuoroja, joten nyt loman aikana täytyy hakea hieman vastapainoa juoksemiselle tuolta. Ensiviikolla jäälle pari kertaa ja lenkille toiset mokomat.

Run to the hills...tättädää, tättädää....run for your life..täddädää \0_
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No laitetaan nyt omakin päivän päivitys tänne kun lämmin kevätaamupäivä veti liikkeelle heti kun aamiainen oli saatu sulateltua pois.

Normilenkille tuli startattua tarkoituksena viihtyä n. tunnin verran, mutta touhu venähti ja tuli hölköteltyä tasan puolimaratonin eli 21,1 kilometriä rauhalliseen tahtiin 1h 52min.

Oli nasta juosta taas ns. lyhyet päällä lämpimässä kelissä hien virratessa kunnolla.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Ns. isot pojat ovat kertoneet, että niillä testeillä satutaan saamaan useimmiten sellainen tulos, mitä kenkiä kulloisessakin myymälässä sattuu olemaan sopivasti kaupan. Pronaatiota/supinaatiota voidaan toki tutkia tarkoinkin, mutta ne kauppojen pikkutestit kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Kävin muuan vuosi sitten Oulun Rintamäellä tuollaisessa testissä. Oli ihan asiallinen, ja todettiin etten tarvi minkäänlaista tukea, normaalit kengät riittää. Voipi olla seurausta siitä, että kun nuorena juoksin paljonkin, talvella seurasin omia jälkiä ja näin että oikea jalka menee vähän kuin Aku Ankalla ja väkisin korjasin sen. Korjaamisessa auttaa päkiäjuoksu, siinä jalkaterä ojentuu väksin suoraan eteenpäin. Varvastossut ja nurmikolla juoksu voivat tehdä myös hyvää.
 

Fordél

Jäsen
Ns. isot pojat ovat kertoneet, että niillä testeillä satutaan saamaan useimmiten sellainen tulos, mitä kenkiä kulloisessakin myymälässä sattuu olemaan sopivasti kaupan. Pronaatiota/supinaatiota voidaan toki tutkia tarkoinkin, mutta ne kauppojen pikkutestit kannattaa jättää omaan arvoonsa.

En lähtisi väheksymäänkään noita testejä, sillä ovat ne tyhjää parempia. Jos olisin itse aikanaan aloittelevana hölköttelijänä tajunnut mennä edes tollaiseen kaupan testiin, olisin säästynyt täysin väärien kenkien ostolta ja penikkataudilta. Toki oli omaa tyhmyyttäkin matkassa ja olisi nuo asiat saanut muutakin kautta varmasti selville, mutta kauppojen testit on helppo tapa saada perustietoa siitä, minkätyylinen kenkä sopii sulle. Viimeisimmät kengät ostin testin jälkeen vaikka toki tiesin jo kokemuksesta millaset kengät tarvitsen ja testi vain vahvisti tulosta.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kiitoksia neuvoista kaikille ja saatanpa hyvinkin käydä tuon testin teettämässä, jahka sinne urheilukauppaan ehdin juoksemiselta menemään. Itse olen nyt juossut siihen malliin, että kahdeksan kilometriä tuntuu jo hyvin helpolta, eli nostan taas matkaa parilla ja kokeilen hieman venyttää rajoja. Onneksi olen tällainen hyvin linnunluinen kaveri, eli käynti ei ole missään vaiheessa oman massan puolesta ainakaan raskasta ja jo kertynyt vararengaskin kutistuu koko ajan. Alkaa vain kantapää kipeytyä kovalla alustalla, kun hajonnut ilmatyyny ei hirveästi pehmennä enää. :(
 

Fordél

Jäsen
Kiitoksia neuvoista kaikille ja saatanpa hyvinkin käydä tuon testin teettämässä, jahka sinne urheilukauppaan ehdin juoksemiselta menemään. Itse olen nyt juossut siihen malliin, että kahdeksan kilometriä tuntuu jo hyvin helpolta, eli nostan taas matkaa parilla ja kokeilen hieman venyttää rajoja. Onneksi olen tällainen hyvin linnunluinen kaveri, eli käynti ei ole missään vaiheessa oman massan puolesta ainakaan raskasta ja jo kertynyt vararengaskin kutistuu koko ajan. Alkaa vain kantapää kipeytyä kovalla alustalla, kun hajonnut ilmatyyny ei hirveästi pehmennä enää. :(

Hyvältä kuulostaa! Muista kuitenkin pitää maltti mukana hommassa (niin juoksumäärissä kuin juoksuvauhdissa) ja levätä riittävästi ettei alkuinnostus laannu jos kroppa alkaa haromaan vastaan nopeasti lisääntyneen juoksutreenin takia. Treenatessa kannattaa myös hyödyntää monipuolisesti erilaisia alustoja eikä juosta vain asvaltilla. Ja käy ostamassa sassiin ne uudet kengät:)

Ootko muuten asettanut itelles jotain tavoitetta kuten vaikka jotain juoksukilpailua kesälle?
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ootko muuten asettanut itelles jotain tavoitetta kuten vaikka jotain juoksukilpailua kesälle?

Mikäli innostus säilyy ja kunto kohoaa, niin joku puolimarathon voisi syksyllä tulla kyseeseen, jos niitä vielä silloin juostaan. Mitään selkeää tavoitetta en ole kuitenkaan asettanut, koska motivaatiota löytyy ihan huvin vuoksi juoksemiseenkin yllin kyllin.
 

Fordél

Jäsen
Mikäli innostus säilyy ja kunto kohoaa, niin joku puolimarathon voisi syksyllä tulla kyseeseen, jos niitä vielä silloin juostaan. Mitään selkeää tavoitetta en ole kuitenkaan asettanut, koska motivaatiota löytyy ihan huvin vuoksi juoksemiseenkin yllin kyllin.

Hieno homma, että motivaatiota löytyy ilman selkeää tavoitettakin. Monelle se jokin tietty kiintopiste on kuinkin välttämätön, jotta motivaatio pysyy yllä, ainakin niinä päivinä kun ei millään jaksaisi lähteä lenkille. Mulla on selkeät tavoitteet, mutta varmasti juoksisin ilman niitäkin. Muutamat kisat tuovat treenaamiseen kuitenkin hyvän rytmityksen ja lisää tavoitteellisuutta. Näin se on ainakin mulle mielenkiintoisempaa.

Syksyllä järjestetään vielä vaikka kuinka paljon kisoja, joten jos sellainen alkaa kiinnostamaan niin kannattaa tsekata vaikka Juoksijalehden sivuilta löytyvästä juoksutapahtumakalenterista mitä tapahtumia löytyisi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikäli innostus säilyy ja kunto kohoaa, niin joku puolimarathon voisi syksyllä tulla kyseeseen, jos niitä vielä silloin juostaan. Mitään selkeää tavoitetta en ole kuitenkaan asettanut, koska motivaatiota löytyy ihan huvin vuoksi juoksemiseenkin yllin kyllin.

Jos satut oleilemaan Varsinais-Suomessa, niin lokakuun lopulla juostaan Kaarinan Syysmaraton. Reitti on tasainen ja nopea, matkoina 10km, puolimaraton ja maraton, suosittelen. Viime vuonna ilmakin oli likimain täydellinen tapahtumalle.

(linkki Kaarinan Syysmaratonin sivulle)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En lähtisi väheksymäänkään noita testejä, sillä ovat ne tyhjää parempia.

Minä (ja fysiot) lähtisin - riippuen tilanteesta, sillä voivat olla myös tyhjää huonompia. Jos niiden perusteella myydään esim. ylipronaatioon kenkiä, se usein hajottaa jalat pahemmin kuin se vaimentamaton lättäpohja peruskenkä.

Jos _oikeasti_ tarvitsee sitä testiä, se pitää teettää kunnolla ja mielellään asiaan erikoistuneen ammattilaisen (esim. tietyt fysiot Helsingissä) tekemänä. Muuten kannattaa ennemmin kokeilla kenkä, jolla askel tuntuu luonnolliselta ja tasapainoiselta ja juosta sillä, vaihtaa sitten, jollei onnistu.
 

Fordél

Jäsen
Minä (ja fysiot) lähtisin - riippuen tilanteesta, sillä voivat olla myös tyhjää huonompia. Jos niiden perusteella myydään esim. ylipronaatioon kenkiä, se usein hajottaa jalat pahemmin kuin se vaimentamaton lättäpohja peruskenkä.

Jos _oikeasti_ tarvitsee sitä testiä, se pitää teettää kunnolla ja mielellään asiaan erikoistuneen ammattilaisen (esim. tietyt fysiot Helsingissä) tekemänä. Muuten kannattaa ennemmin kokeilla kenkä, jolla askel tuntuu luonnolliselta ja tasapainoiselta ja juosta sillä, vaihtaa sitten, jollei onnistu.

Juuri tällä viikolla eräässä tv-ohjelmassa muutama jalkaexpertti totesi, että ne testit on ihan ok, mutta toki jos tarvitaan kunnon tietämystä jalasta niin sitten pitää menna ammattilaisen luokse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös