Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 568 327
  • 3 894

scholl

Jäsen
Ei tietenkään paranna, mutta juoksemisesta tulee nautinnollisempaa, kun varusteet ovat kunnossa. Ei silloin ole merkitystä edes mikä on vauhti tai mitkä ovat tavoitteet. Lenkkareitakin ulkoiluuttaa sitä todennäköisemmin mitä nautinnollisempaa on juokseminen.

Niin mutta moni ostaa jotain vauhtikenkiä siinä vaiheessa, jolloin henkilö on totaalisen surkeassa kunnossa. Ensin pitää hankkia se peruskestävyys ja sitten lähteä hakemaan niitä muita ominaisuuksia. Siis jos joku juoksee maratonin vaikkapa 4 tuntiin tai puolikkaan 1.45 niin kengän painolla ei ole mitään väliä. Toki pitää olla jalkaan sopivat kengät, mutta sillä painolla esimerkiksi ei ole mitään väliä.

Sanokaas viisaammat, mihin sijoittuu puolimaratonin kilpailuvauhti näihin nähden? Onko se vauhtikestävyysrajalla, hieman vauhtikestävyysrajaa alempana vai jossain ihan muualla?

Nuohan minun ymmärtääkseni vaihtelevat monien muiden ominaisuuksien mukaan.

Niin kysymys on täysin siitä, mitä ominaisuuksia on harjoittanut. Jos on juossut vain peruskestävyyslenkkejä niin ei pysty puolikasta läpiviemään niin korkeilla sykkeillä. Sen sijaan jos on harjoittanut muita ominaisuuksia ja juossut vauhdikkaita lenkkejä niin voi pystyä juoksemaan lähellä anaerobista kynnystä. Kaikki mitä tekee kilpailussa, on kuitenkin harjoittelun tulosta.

Se nyt kuitenkin selvää on, että jos haluaa itsensä lujille laittaa ja tulosta yrittää ihan tosissaan eikä vaan läpsytellä puolikasta läpi, niin vk-sykerajan yli pitää olla viimeistään kilometritolpalla numero 2. Sitä en tiedä, että jos on joku olympiatason urheilija, että pitääkö se silloin olla.

Kyllähän se on laitettava lujille, sillä sehän on kilpailu, eikä mikään marttakerhon kevätretki. Katsokaapa hiihtokilpailuissa maaliintuloa, kilpailijat lähes pökertyvät sinne maahan maaliviivan ylitettyään.
 

Fordél

Jäsen
Niin mutta moni ostaa jotain vauhtikenkiä siinä vaiheessa, jolloin henkilö on totaalisen surkeassa kunnossa. Ensin pitää hankkia se peruskestävyys ja sitten lähteä hakemaan niitä muita ominaisuuksia. Siis jos joku juoksee maratonin vaikkapa 4 tuntiin tai puolikkaan 1.45 niin kengän painolla ei ole mitään väliä. Toki pitää olla jalkaan sopivat kengät, mutta sillä painolla esimerkiksi ei ole mitään väliä.

Muutamat kymmenet grammat sinne tänne ei varmasti merkkaa, mutta esim. paremmin rullaava kenkä voi olla hyvä lisä kenkäarsenaaliin heikommallekin juoksijalle. On se vaan mukavampi vetää nopeita lenkkejä hyvin rullaavilla kengillä. Samalla jalat eivät totu vain yhteen kenkään.
 

scholl

Jäsen
Muutamat kymmenet grammat sinne tänne ei varmasti merkkaa, mutta esim. paremmin rullaava kenkä voi olla hyvä lisä kenkäarsenaaliin heikommallekin juoksijalle. On se vaan mukavampi vetää nopeita lenkkejä hyvin rullaavilla kengillä. Samalla jalat eivät totu vain yhteen kenkään.

Kysymys on myös jalkojen iskujen kestävyydestä. Jos on huonossa kunnossa niin todennäköisesti juossut vähän. Jos on enemmän vaimennusta niin voi todennäköisesti juosta taas pian, eikä ole jalat kipeänä monta päivää tai voi juosta ainakin pidempiä lenkkejä. Nopeita lenkkejä ei voi tehdä hyvin rullaavilla kengillä, jos on huonossa kunnossa. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Jollain neljän tunnin maratoonarilla esimerkiksi jo yksin ankea fyysinen kunto estää nopean juoksun.

En sinänsä kritisoi tuota ajatusta, mutta pitää olla tarkkana, ettei altista liian kokemattomia jalkoja liian ankaralle rasitukselle. Sinänsä ajatus siitä, ettei altista jalkoja yksille kengille voi olla ihan oikea, mutta en tiedä onko sillä alkuvaiheessa väliä, jos juoksumäärät ovat pieniä. On jotenkin huvittavaa, kun InterSportit mainostavat noita kevyitä racereitä niin sitten kaduilla näkyy jotain järkyttävän ylipainoisia, todella huonokuntoisia ukkoja laahustavan Adiokset jaloissaan. "no kun oli kiva väri niin oli pakko ostaa" jne.
 

Fordél

Jäsen
Kysymys on myös jalkojen iskujen kestävyydestä. Jos on huonossa kunnossa niin todennäköisesti juossut vähän. Jos on enemmän vaimennusta niin voi todennäköisesti juosta taas pian, eikä ole jalat kipeänä monta päivää tai voi juosta ainakin pidempiä lenkkejä. Nopeita lenkkejä ei voi tehdä hyvin rullaavilla kengillä, jos on huonossa kunnossa. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Jollain neljän tunnin maratoonarilla esimerkiksi jo yksin ankea fyysinen kunto estää nopean juoksun.

Ei tietenkään pidä lähteä leikkimään jalkojen terveydellä, joten ei ne ihan aloittelijoille ja kovasti ylipainoisille sovi. Kuitenkin monelle, joilla on jo kunto riittävällä tasolla, riittää lyhyempiin lenkkeihin vähemmän vaimennetut ja rullaavammat kengät. Eikä niitäkään siis ole tarkoitus käyttää joka lenkissä, mutta vetää vaikka lyhyemmät intervallitreenit tai muuten lyhyemmät ja nopeammat lenkit ko. tossuilla.

Ja kaikista tärkeintä on tottakai se, että se ulko-ovi avautuu ja jengi lähtee liikkeelle. Kun se on tapahtunut riittävissä määrin niin sitten voi panostaa varusteisiin. Näen sen vain hyvänä asiana enkä lähtisi sitä kieltämään, koska monesti ne pelkästään lisäävät intoa juoksuun. Toki loputtomiin sekään into ei kestä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on hyvä olla kaapissa erilaisia tossuja jolla lenkkejä painaa.

Mitään täysvaimennettuja möhkäleitä en suostu jalkaani laittamaan kun sellaisilla tuntuu että olisi jotkut monot jalassa, mutta pidemmät lenkit ja lenkit yleensäkin tulee juostua kahdella parilla Asicsin viime syksyn DS-trainereita joiden lisäksi löytyy hieman kevyempää eli Adidaksen Aegisit.

Noilla kun juoksee milloin milläkin, niin on vähän valikoimaa mitä tossua heittää jalkaan. Ja tosiaan jos johonkin suuntaan pitää kengän suhteen kallistua, niin omalla kohdallani ehdottomasti kevyempään päin eikä niinkään täysvaimennettuihin raskaampiin malleihin.

Välillä toki jalat huutaa hoosiannaa jos on lenkkiä, futista, sulkista ja punttia alla turhan tiukkaan tahtiin mutta kyllä tuo DS-Trainer on silloinkin onneksi riittävän vaimennettu jalalleni. Tuolloin ei tule mieleenkään lähteä Adidaksella liikkeelle.

Liikaa ei kannata varsinkaan kokemattomapien juoksijoiden heti ns. hifistellä lenkkikenkien suhteen, mutta on sillä väliä mitä jalkoihinsa laittaa esim. juuri sen suhteen ettei huonossa kondiksessa ja mahdollisesti raskaalla kehonpainolla lähde jollain schollin mainitsemilla adioseilla painamaan Gebrselassien tyyliin. Sitten ihmetellään kun on kisakenkä alla mutta tuntuu ihan saatanan huonolta jaloissa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pieni kysymys: Onko järkevää vaihtaa juoksutekniikka kesken matkan? Juoksen pääsääntöisesti päkiäaskelluksella, mutta alamäet kanta-askelluksella sekä jos pohkeet alkavat väsyä, vaihdan kantapääaskellukseen. Tätä tyyliä olen kokeillut vasta parilla viimeisimmällä lenkillä ja mitään negatiivista en ole huomannut.

Vähän liittyen myös näihin viimeisimpiin kenkäkeskusteluihin ihmettelen vähän tällaista tietyn tyyppisen askelluksen väkisin hakemista. Juoksutekniikan pitää olla kunnossa, mutta ei minusta tuon tyyppisellä päkiäaskelluksella saavuteta oikein mitään tuollaisilla vauhdeilla. Joillain päkiäaskellus on luontevin tapa taittaa taivalta, mutta jos askellusta täytyy väsymyksen takia vaihtaa kesken kaiken, niin herää kysymys, että olisiko se kantapääaskellus (tai ainakin orastavasti kannan kautta rullaavaa askellus) sittenkin luontevampi tapa juosta tuolla vauhdilla. Haile vetää päkiöillä, mutta häneltä taittuu maratonillakin jokainen 100 metriä 17 sekuntiin, missä vauhdissa ei varmaan kukaan pystyisi muulla tavoin juoksemaankaan.

Mutta tosiaan jos päkiöillä meneminen tulee ikään kuin itsestään, niin sittenhän se on ihan hyvä tekniikka. Väkisin sitä ei minusta kannata hakea.
 

Fordél

Jäsen
Itse en noista tekniikoista tiedä sen ihmeemmin, mutta pyrin koko ajan hiomaan juoksuani kolmeen "suuntaan":

-askellus ja sen rytmi sekä pituus olisivat mahdollisimman luonnollisia
-kaikki liike suuntautuisi eteen- ja taaksepäin eikä sivuttaissuuntaan
-ryhti säilyisi mahdollisimman hyvänä (lantio eteen jne.)

Noissa kolmessa riittää ainakin mulle jo ihan tarpeeksi tekemistä. Esim. päkiöillä juoksu tuntuisi mulle ihan luonnottomalle, joten en viitisi sellaista lähteä edes kokeilemaan. Viime lenkillä itse asiassa jo tuntui kaikki kolme poikkeuksellisen hyvältä. Hyvä ryhti tuli ikään kuin itsestään ja ei ollut ongelmia pitää lantiota edessä. Askellus tuntui vaivattomalta ja luonnolliselta eikä turhaa rimpuilua ollut sivuttaisuunnassa. Koko paketti pysyi juoksun ajan kasassa ja juoksi olikin harvinaisen nautittavaa sekä helppoa.
 

¤Kane¤

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täältä varmaan löytyy apua seuraavaan ongelmaan.

Nyt näyttää käyneen niin että parempi puolisko on saanut jonkunmoisen kuntoiluvimman päälle ja koska sitä on jatkunut jo muutaman kuukauden, ja tahti näyttää kiihtyvän niin ajattelin ostaa hänelle synymäpäivälahjaksi sykemittarin.

Pyynti oli laadukkaat lenkkarit mutta sehän menisi niin että joutuisin latomaan rahat kouraan ja hän itse ne ostaisi ja ei minusta tuntuisi lahjalta, joten olen päätynyt sykemittariin.

No ongelmahan on että en tajua noista tuon taivaallista ja siihen nyt siis apua tarvitaan.

Merkkejä tuntuu olevan useampi ja ominaisuuksia sitäkin enemmän ja jokaista tunnutaan jossakin kehuttavan ja toisaalla haukuttavan.

Siis ei varmaan tarvitse olla mikään superpro vaan tavalliselle tallaajalle sopiva luotettava kohtuu selkeä laite joten suosituksia pöytään, ja kiitokset jo etukäteen vastaajille.

Ja lisätietona että kuntoilulajit ovat pääasiassa hiihto ja lenkkeily jos ne jotakin meinaavat.
 

Fordél

Jäsen
Ja lisätietona että kuntoilulajit ovat pääasiassa hiihto ja lenkkeily jos ne jotakin meinaavat.

Mun mielestä pääkysymykset kuuluvat että a) paljonko on budjetti ja b) haluaako tyttöystäväsi myös mitata matkaa?

Jos on tarpeeksi budjettia ja matkan mittaaminen on tärkeää niin ostaisin esimerkiksi Polarin RS300X. Sellaisen kera GPS:n oli juuri tarjouksessa 179 euroon, mikä on mielestäni hyvä tarjous.

Jos taas ei tarvi tota matkamittausta niin sitten joku halvempi malli passaa oikein hyvin. Itse ostaisin juuri Polarin, koska jotenkin tuntuu, että niissä on kuitenkin lopulta vähemmän ongelmia. Toki Suunnoista ei juuri kokemusta ole, joten en lähde niitäkään tässä dissaamaan.
 

¤Kane¤

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Budjettia en ole edes miettinyt mutta esim. 200e ei aiheuta konkurssia ja tuohon hintahaarukkaan noita jo mahtuu koko joukko.

Noita matkanmittaus ominaisuuksia olen pohtinut että tekeekö niillä mitään mutta eikai niistä ainakaan haittaa ole ja en nyt rupea kyselemään että mitä mieltä emäntä semmoisesta olisi koska putoaa pohja yllätykseltä.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Budjettia en ole edes miettinyt mutta esim. 200e ei aiheuta konkurssia ja tuohon hintahaarukkaan noita jo mahtuu koko joukko.

Noita matkanmittaus ominaisuuksia olen pohtinut että tekeekö niillä mitään mutta eikai niistä ainakaan haittaa ole ja en nyt rupea kyselemään että mitä mieltä emäntä semmoisesta olisi koska putoaa pohja yllätykseltä.

Itse ostin tuossa loppuvuodesta Garmin Forerunner 110 -mittarin. Laitteessa on sisäänrakennettu gps, joten mitään erillisiä käsivarteen asetettavia gps-podeja ei tarvitse. Hinta oli tuolloin Gigantissa 99e (nyt 129e). Mitään erityisen hienoja ominaisuuksia (Training effect yms.) tuossa laitteessa ei muuten ole, mutta en ole osannut kaivatakaan. Garmin mittaa sykkeen, kertoo kuljetun matkan, ajan ja tätä kautta myös keskivauhdin mikä on mulle ollut viime aikoina ihan hyödyllinen tieto kun HCR:n olen valmistautunut.

Tuosta voi ladata tiedot Garminin nettipalveluun sekä Endomondoon. Hinta-laatusuhteeltaan siis ihan pätevä peli, toistaiseksi toiminut moitteetta.
 

Fordél

Jäsen
Budjettia en ole edes miettinyt mutta esim. 200e ei aiheuta konkurssia ja tuohon hintahaarukkaan noita jo mahtuu koko joukko.

Noita matkanmittaus ominaisuuksia olen pohtinut että tekeekö niillä mitään mutta eikai niistä ainakaan haittaa ole ja en nyt rupea kyselemään että mitä mieltä emäntä semmoisesta olisi koska putoaa pohja yllätykseltä.

Niin eihän sitä matkanmittausta ole pakko käyttää, mutta tuohan se ihan olennaista tietoa kuntoilun kannalta, niin lenkkeilyssä kuin hiihdossa. Ja jos budjettikin on noin mukava niin itse suosittelisin juuri tota mainitsemaani Polarin RS300X mallia G1 GPS-sensorilla. Hintaluokassaan mun mielestä varsin hyvä pakkaus. Osa valittelee, että matkamittaus heittelee tossa liikaa, mutta itse en näitä juttuja ymmärrä, kun kuitenkin puhutaan niin pienistä mittausvirheistä. Ehkä suurempi kysymys voi olla se, että onko semmosen mötikän kanssa mukava juosta, mutta pääasiassa kaikki sanoo, ettei sitä edes tunne kädessä ja itsekin olen kokeilun jälkeen positiivisesti yllättynyt.

Mutta siis edelleen Suunnolta, Garminilta ja muiltakin varmasti löytyy ihan hyviä pelejä ja joku niistä paremmin tietävä voi mainostaa niitä.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Itse ostin tuossa loppuvuodesta Garmin Forerunner 110 -mittarin. Laitteessa on sisäänrakennettu gps, joten mitään erillisiä käsivarteen asetettavia gps-podeja ei tarvitse. Hinta oli tuolloin Gigantissa 99e (nyt 129e). Mitään erityisen hienoja ominaisuuksia (Training effect yms.) tuossa laitteessa ei muuten ole, mutta en ole osannut kaivatakaan. Garmin mittaa sykkeen, kertoo kuljetun matkan, ajan ja tätä kautta myös keskivauhdin mikä on mulle ollut viime aikoina ihan hyödyllinen tieto kun HCR:n olen valmistautunut.

Tuosta voi ladata tiedot Garminin nettipalveluun sekä Endomondoon. Hinta-laatusuhteeltaan siis ihan pätevä peli, toistaiseksi toiminut moitteetta.

Voin suositella tätä Garminin mallia. On ainakin minulla toiminut moitteettomasti ja mielestäni on mukavaa, ettei ole mitään ylimääräistä GPS-anturia mukana. Toki siihen varmasti äkkiä tottuisi.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Niin eihän sitä matkanmittausta ole pakko käyttää, mutta tuohan se ihan olennaista tietoa kuntoilun kannalta, niin lenkkeilyssä kuin hiihdossa. Ja jos budjettikin on noin mukava niin itse suosittelisin juuri tota mainitsemaani Polarin RS300X mallia G1 GPS-sensorilla. Hintaluokassaan mun mielestä varsin hyvä pakkaus. Osa valittelee, että matkamittaus heittelee tossa liikaa, mutta itse en näitä juttuja ymmärrä, kun kuitenkin puhutaan niin pienistä mittausvirheistä.

Mulla on myös tuo RS300X, GPS:n mallia en muista. Enkä edes tiedä saako tuohon Polariin useampaa GPS:ää. Mutta jos tuo on semmoinen patterilla toimiva malli, niin sitten on sama ja sillä ei tee mitään. Itselleni tuo GPS toi lenkkeilyyn ihan huikeasti uutta virikettä, mutta RS300X:n kanssa siitä ei ollut mitään hyötyä kun se ei koskaan toiminut. Mittaus siis pätki, metsissä ei toiminut ollenkaan ja patteri piti vaihtaa joka toisen lenkin jälkeen. Lisäksi mötikkä oli järkyttävän painava. Samalle lenkille jos otti kännykän ja siihen Endomondon tai Sport Trackerin päälle, sai lenkistä sitten ne karttatiedotkin, mutta eihän se nyt kätevää ole käyttää kahta laitetta joiden tietoja ei kätevästi saanut yhdistettyä. Sinänsä sykemittari toimi riittävän hyvin ja erityisesti sykevyö on paras, mitä olen käyttänyt.

Nyt on käytössä Polarin RS800CX, jonka GPS toimii ihan mainiosti. Ladataan usb:llä, on kevyt ja toimii. Tämän sykemittarin huonot puolet on tiedonsiirrossa, vanhanaikainen infrapuna on ihan surkea. En käsitä, kuka idiootti on palannut tuossa asiassa viisi vuotta taaksepäin! Toisekseen, jos haluaisi ottaa jollekin parin vuorokauden vaellukselle sykemittarin ranteeseen, muisti ei riitä joka lyönnin tallentamiseen lähellekään. Tallennusväli pitää asettaa aika väljäksi. Sykevyön laatu on heikentynyt tuohon vanhaan Polariin verrattuna, löystyy ihan älyttömästi varsinkin hiihtäessä. Mutta muuten mittari on loistava, ei voi kuin suositella.

Mutta sykemittari on mahtava lahja kuntoilijalle, suosittelen! Garminilla ja Suunnolla on varmasti hyviä malleja ja tuo sisäänrakennettu GPS toimii saletisti paremmin kuin vanhan Polarin patteri-GPS toimi. Ainakin kaverilla toimii Garminin vehje hienosti.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, FC Barcelona
Joillain päkiäaskellus on luontevin tapa taittaa taivalta, mutta jos askellusta täytyy väsymyksen takia vaihtaa kesken kaiken, niin herää kysymys, että olisiko se kantapääaskellus (tai ainakin orastavasti kannan kautta rullaavaa askellus) sittenkin luontevampi tapa juosta tuolla vauhdilla.

Mutta tosiaan jos päkiöillä meneminen tulee ikään kuin itsestään, niin sittenhän se on ihan hyvä tekniikka. Väkisin sitä ei minusta kannata hakea.

Omistan myös fivefingerit jota kautta innostuin päkiaskeltamisesta, sillä penikkatauduit hävisivät lähes kokonaan vaihtaessani askellusta kantapääaskelluksesta päkiäaskellukseen. Kantapääaskelluksella meni myös pohkeet jumiin mutta lisäksi sääriä sattui niin paljon ettei lenkkeilystä tullut mitään vaikka kuinka koitin venytellä. Tällä hetkellä vain tuo pohkeiden jumiutuminen on ongelmana, joka myös on selkeästi vähentynyt syksystä.

Eli mielestäni jopa hieman väkisinkin voi hakea sitä uutta tyyliä juosta, jos se kropalle(=jaloille) tekee vähemmän hallaa. Nykyään tuo päkiaskellus tulee jo luonnostaan ja tosiaan pohkeet sietävät yhä paremmin ja paremmin "kovaa" vauhtia ja pidempää lenkkiä. En myöskään väittänyt että minun pitäisi vaihtaa askellusta, mietin vain kun kantapääaskelluksessa mielestäni rasitus on toisenlaista niin voisiko se jopa olla ihan hyvä juttu käyttää molempia juoksutekniikoita lenkin aikana jos tekniikan puolesta molemmat tuntuvat luontevilta. Olen viimeiset pari kilometria viimeisillä lenkeilläni juossut kantapääaskelluksella ja näin lyhyt matka ei ole sääriäkään onneksi liikaa rasittanut.
 

Fordél

Jäsen
Mulla on myös tuo RS300X, GPS:n mallia en muista. Enkä edes tiedä saako tuohon Polariin useampaa GPS:ää. Mutta jos tuo on semmoinen patterilla toimiva malli, niin sitten on sama ja sillä ei tee mitään. Itselleni tuo GPS toi lenkkeilyyn ihan huikeasti uutta virikettä, mutta RS300X:n kanssa siitä ei ollut mitään hyötyä kun se ei koskaan toiminut.

Ok, hyvä tuoda esille myös näitä ei niin hyviä kokemuksia. Kyse on juuri tuosta patteriversiosta.

Toimiko kuitenkin itse sykkeen mittaus moitteettomasti? Mulla ei ainakaan ton sykevyön kanssa ole ollut ongelmia ja on toi kankainen parempi kuin se, jossa oli kovaa muovia ihoa vasten.

Yksi vaihtishan on ostaa ihan normi sykemittari ja vaikka sitten myLogger niin näkee ainakin lengin jälkeen, että kuinka paljon on tullut taivallettua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en noista tekniikoista tiedä sen ihmeemmin, mutta pyrin koko ajan hiomaan juoksuani kolmeen "suuntaan":

-askellus ja sen rytmi sekä pituus olisivat mahdollisimman luonnollisia
-kaikki liike suuntautuisi eteen- ja taaksepäin eikä sivuttaissuuntaan
-ryhti säilyisi mahdollisimman hyvänä (lantio eteen jne.)

Se luonnollinen/taloudellinen juoksurytmi on muuten tosi tiuha, voi tuntua normaaliin kulkuun nähden aika luonnottomaltakin. Luokkaa 180 askelta minuutissa on optimi taloudellisuusmielessä, ja siitä on helppo muuttaa juoksunopeutta askeleen pituudella. Valtaosan pidempää matkaa juoksevista näkee varsinkin väsyneenä juoksevan aivan liian harvalla rytmillä, ikäänkuin "harppomalla".

Ryhtiin ja juostessa "istumisen" (johon itsekin syyllistyn) välttämiseen melkein paras vinkki on nostaa katse vähän "luonnottoman" ylös. Ryhti korjautuu itsestään sen myötä paljon.
 

Fordél

Jäsen
Se luonnollinen/taloudellinen juoksurytmi on muuten tosi tiuha, voi tuntua normaaliin kulkuun nähden aika luonnottomaltakin. Luokkaa 180 askelta minuutissa on optimi taloudellisuusmielessä, ja siitä on helppo muuttaa juoksunopeutta askeleen pituudella. Valtaosan pidempää matkaa juoksevista näkee varsinkin väsyneenä juoksevan aivan liian harvalla rytmillä, ikäänkuin "harppomalla".

Kyllä. En ole vähään aikaan laskenut monta askelta tulee otettu minuutissa, mutta joskus kun tuli laskettua niin se oli tosiaan yllättävän paljon. Moni tosiaan luulee, että askeleen pituus on pitkä ja pitää lähteä harppomaan kun keskeistä on rytmi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli mielestäni jopa hieman väkisinkin voi hakea sitä uutta tyyliä juosta, jos se kropalle(=jaloille) tekee vähemmän hallaa. Nykyään tuo päkiaskellus tulee jo luonnostaan ja tosiaan pohkeet sietävät yhä paremmin ja paremmin "kovaa" vauhtia ja pidempää lenkkiä.

Just näinhän se on ja totta kai askellusta kannattaa muuttaa, jos se auttaa juuri esimerkiksi vaivoihin. Mutta tuo vastaukseni oli ehkä enemmän sellainen yleisluontoinen pohdinta siihen, kun näkee ja kuulee niitäkin tapauksia, joissa on väkisin alettu muuttaa toimivaa systeemiä jonkun hullutuksen varjolla, kun kuvitellaan, että kunto yhtäkkiä kasvaa, kun tehdäänkin joku juttu eri tavalla kuin aikaisemmin.

Noin yleisesti tekniikkaan kyllä auttaa sekin, että juoksee välillä riittävän kovaa. Itse pidän talvikaudella ohjelmassa 200 metrin ja jopa 100 metrin vetoja, joista saa kivasti lennokkuutta hitaammankin vauhdin askellukseen. Erityisesti minusta noissa paranee se juoksun ryhdikkyys ja perse ei ala väsyneenäkään laahata, niin kuin helposti monella käy.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta sykemittari on mahtava lahja kuntoilijalle, suosittelen! Garminilla ja Suunnolla on varmasti hyviä malleja ja tuo sisäänrakennettu GPS toimii saletisti paremmin kuin vanhan Polarin patteri-GPS toimi. Ainakin kaverilla toimii Garminin vehje hienosti.
Täällä on käytössä Garminin 210-malli, tuore hankinta vanhan Suunnon tilalle hintaan 249 euroa ja hyvältä vehkeeltä tuntuu.

Parilla kaverilla on noita Garmineita ollut ja sen perusteella tiesin jo pitkään että Suunto vaihtuu joku päivä sellaiseen.
 

¤Kane¤

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei jaksa näitä enenmpää pöyhiä ja tällä tietämyksellä ei kannatakkaan vaan tuo garmin 210 vaikutti laatu vehkeeltä ja laitan tuon tilaukseen ja koska emännälläkään ei ole aikaisempaan kokemusta näistä, niin uskon että varmasti tulee olemaan tyytyväinen.

Kiitokset asiallisista vastauksista kaikille tasapuolisesti.
 

Fordél

Jäsen
Ei jaksa näitä enenmpää pöyhiä ja tällä tietämyksellä ei kannatakkaan vaan tuo garmin 210 vaikutti laatu vehkeeltä ja laitan tuon tilaukseen ja koska emännälläkään ei ole aikaisempaan kokemusta näistä, niin uskon että varmasti tulee olemaan tyytyväinen.

Varmasti teit hyvän valinnan ja pätevän oloiselta peliltä tuokin vaikuttaa.

Miten muuten arvon Garminin käyttäjät niin kuinkahan kauan tuo akku kestää ja onko helppo vaihtaa kun tulee tiensä päähän? Siis en tarkoita kestolla nyt akunkestoa vaan kuinka monta vuotta toi pelittää?
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kiitokset asiallisista vastauksista kaikille tasapuolisesti.
Koska asialliset vastaukset on onneksi jo annettu, niin voinen puuttua vielä tähän:

Pyynti oli laadukkaat lenkkarit mutta sehän menisi niin että joutuisin latomaan rahat kouraan ja hän itse ne ostaisi ja ei minusta tuntuisi lahjalta, joten olen päätynyt sykemittariin.
Nainen siis kertoi mitä toivoi. Olet jo hävinnyt pelin, jollet anna sekä jännittävää yllätyslahjaa (kallis sykemittari käy kyllä varmaan ihan hyvin), että sitä lenkkarilahjakorttia, koska niitä lenkkareitahan nainen täydestä sydämestään sinulta huuli väpättäen aneli. Tosin muistathan vielä jotain romanttista mukaan, esim. vähintään aiempien lahjojen hintaluokan koru.

Toisaalta, jos ostat sekä lenkkarit että sykemittarin, niin alkaa vaikuttaa siltä, että todella haluat naisen liikkuvan paljon - hän taitaa näyttää mielestäsi lihavalta?! Ja korukin vielä, taidat olla tehnyt jotain salassapidettävää.

Olet heikoilla hangilla, veli ¤Kane¤!
 

¤Kane¤

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Koska asialliset vastaukset on onneksi jo annettu, niin voinen puuttua vielä tähän:

Nainen siis kertoi mitä toivoi. Olet jo hävinnyt pelin, jollet anna sekä jännittävää yllätyslahjaa (kallis sykemittari käy kyllä varmaan ihan hyvin), että sitä lenkkarilahjakorttia, koska niitä lenkkareitahan nainen täydestä sydämestään sinulta huuli väpättäen aneli. Tosin muistathan vielä jotain romanttista mukaan, esim. vähintään aiempien lahjojen hintaluokan koru.

Toisaalta, jos ostat sekä lenkkarit että sykemittarin, niin alkaa vaikuttaa siltä, että todella haluat naisen liikkuvan paljon - hän taitaa näyttää mielestäsi lihavalta?! Ja korukin vielä, taidat olla tehnyt jotain salassapidettävää.

Olet heikoilla hangilla, veli ¤Kane¤!

Jaahas vaikka kysymyksen miten asettelee niin täällä luotaan minua kuin avointa kirjaa.

Totta helvetissä ne lenkkaritkin hommataan selvä se mutta minun haluilla hänen liikkumisen suhteen erehdyit ja se tulee aivan omasta takaa ja puolimaraton on kuulemma suunnitelmissa, ja henkilökohtaisesti jos pystyisin tällä hetkellä edes reippaampaan kävelyyn hommaisin sykemittarin itsellekkin.

Rouva tuntuu suhtautuvan näihin niin intohimoisesti että esim. ei voi oikein sanoin kuvailla sitä venyttelyjen määrää jonkun juoksu/hiihtolenkin jälkeen koska niin tunteella ja viimisen päälle kaikki tehdään, ja oletan että tuosta kapineesta on hänelle kaikenmoista hupia ja hyötyä.

Ja kyllä hän on nuo kaikki ansainnut jo sen perusteella että olin lähellä kipata vuodevaihteessa ja loukkannuin vähintääkin riittävästi niin tämä tyttö hoiti minua ja lapsia ja koko huushollia 2-3 kk yksinään, kun en muuta pystynyt kuin ruikuttamaan vieressä joten suon mielelläni nuo kaikki hänelle ja enemmänkin.
 

Mensonge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Keli on kuin morsian. Kyllä tänään kelpaa juosta. Kenkäkeskustelun pohjalta vois tuumailla, että Asicsin trainerit tai jopa nimbusit jalkaan. Marat pystyn vetämään racereillakin. Nyt on rauhallisempi "jänisjuoksu" kavereiden tsemppaamiseksi kyseessä, joten tukevampaa tossua jalkaan. Palautuu sitten nopeammin taas treenikuntoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös