No siis tällä hetkellä pystyn juoksemaan sen 1½h:kin ilman, että tuntuu hirveän pahalta. Onghelmana vaan se, että tuo vauhti pysynyt tosi pitkään samana. Nyt oli aika tarkkaan 8km tunnin lenkki (siis olen nainen, että siihen suhteutettuna ;) Junnannut vaan oikeastaan koko kesän samassa, ja jos juoksen kovempaa niin sykkeen nousee liikaa (ei siis vieläkään välttämättä tule fyysisesti hirveän huono olo). Mulla on ilmeisesti luontaisesti korkeahko syke heti kun liikkuu vähänkään (osasyynä varmaan hemoglobiini, jonka alhaisuus aikalailla sukuvika). Leposyke kuitenkin alle 60... En sitten tiedä noista.
EDIT: Niin, periaatteessa varmasti kovempaakin pääsisi, mutta ehkä sitä on vaan tottunut tuohon tiettyyn vauhtiin. Pitäisi kai sitten joskus käydä vaikka 4km lenkki hiukan kovempaa... No, aika ylpeä silti olen, kun alussa (n. 2v sitten) ei jaksanut viittä minuuttia hölkätä. Omaksi huvikseenhan tuota lopulta tekee - ei sillä nopeudella kai niin väliä.
Siitä mukavuusalueelta ei välttämättä vain pääse pois niin helposti ja siten pysynyt tuo sama vauhti. Näillä helteillä juokseminen on selvästi raskaampaa ja syksymmällä alle 15 asteen ilmalla voi ajasta humahtaa helpostikkin 10-20 sekuntia löysää pois kilometreiltä. Juoksupyrähdyksiä lenkkien välillä ja sitä kautta saat nopeutta, eikä välttämättä kovinkaan hapoille tarvitse päästää jalkoja. Toinen vaihtoehto on hifistellä ja juosta vaikka kilsan matkoja(3-5x) muutaman minuutin kävelypalautuksilla välissä. Kilsa-ajoilla 7.20, 7.10 jne, ajalla ei niin suurta merkitystä kunhan kiihtyvä trendi ja viimeisellä kovin veto.
Jo 7.30/km, eli 8km/h on kumminkin puolimaratonillakin selvästi ns. "läpi tasolla" ja tämä on monilla naisilla tavoitteena(juoksufoorumi.fi). Ottaen huomioon sen että tuo on se perusvauhtisi, niin kilpailuvauhtisi kilometriajat saattaisivat melko varmasti alkaa jo nyt kutosella vaikka kokemusta ei kyseisestä vauhdista välttämättä olisikaan.
Hiljaa hyvää tulee, jatka samaan malliin vain! :)