Tässä on taas rullailukausi vähin äänin avattu. Vajaa 30km lenkki jonka alkuun jaksoi yllättävän hyvinkin, jos otetaan pois laskuista viimeiset 2km jotka olivatkin sitten hirveää irvistystä johon aikaa käytin varmaankin 15 minuuttia (lenkki kun loppui sopivasti helvetilliseen ylämäkeen).
Muista kiireistä riippuen maraton-kuntoon pääseminen onnistunee reippaasti ennen juhannusta. Yli 50km lenkkien kohdalla taas tuo jaksaminen ei sinällään enää kilometrien lisääntyessä muutu vaan sen jälkeen kunnonkohotus pitää ottaa vauhdin lisäämisellä. Toki nyt kesällä olisi myös tarkoitus yrittää intervalli-lenkkejä (ylämäet täysillä) tossa Tuusulanjärvellä.
Aktiivistakin taustaa tosiaan mulla rullaluistelusta jonkin verran löytyy vaikkakin nyt on pari kesää mennyt laiskotellessa (muutama lenkki vuodessa). Pituutta löytyy muutamaa senttiä vajaat kaksi metriä, josta voikin päätellä että mun luistelutekniikka on "varsin mielenkiintoinen" tai jopa "katseita kääntävä". Teini en enää ole, joten olen nyt vihdoin oppinut käyttämään luistellessa suojiakin (vaikka ne luistelua aloitellessa vasta tärkeitä olisivatkin olleet).
Täällä myös kausi aloitettu muutamalla lenkillä jo, ja hieman vajaa 200km takana, lenkkien pituudet ovat vaihdelleet reilusta kympistä reiluun neljäänkymppiin. Minkäslaisia aikoja noissa maratoneissa noin suunnilleen vedetään, ihan harrastepohjalta itse luistellut nyt muutaman vuoden vähän innokkaammin ja kiinnostaisi lähteä joskus ihan kisoihinkin. Kilometrejä on kertynyt viime vuosina noin 500-900 vuodessa.
Mitenkäs muuten kun itsellänikin on kokoa ihan kohtalaisesti 188/100 ja tuntuu että pyörät kuluvat pirun nopeaan. Miten paljon tuo massa vaikuttaa pyörien kulumiseen? Tai/vai tekniikka? Nyt käytössä 84mm/80A pyörät, ABEC 5 laakereilla. Ei ole mitään hajua noista luistimista yleensäkään. Onko täällä aktiiviharrastajia jotka voisivat noissa neuvoa? Millaisia kannattaa käyttää ja mitä ostaa?