Mainos

Rullaluistelu

  • 50 885
  • 127

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kieltämättä rullistelu on mukavaa, mutta se tuo mukanaan yhden ikävän haittapuolen. Ihmiset eivät ota muita huomioon kun lähtevät luistelemaan. Kerran jos toisenkin lenkillä olessa on ollut vaikea ohittaa hitaampaa luistelijaa ja syy on selvä.

Suurin osa luistelijoista luistelee keskellä kevyen liikenteen väylää, ymmärrettävistä syistä (pelko kaatua kiviin/reunaan). Tämähän on ihan ok, jos tiellä ei ole juurikaan muita liikkujia. Kaikki luistelijat seuraavat onko edestä tulossa joku ja väistävät tätä. Takaapäin on kuitenkin erittäin vaikea tulla ohi ainakin täällä Kuopion väylillä. Luistellaan keskellä eikä seurata onko joku tulossa takaa. Välillä olen huutamalla tietä pyytänyt sitä saamatta, kiitos kannettavien soitinten.

Sauvojen käyttö on toinen itseäni usein häiritsevä tekijä. Sauvaluistelijoita on vielä vaikeampi ohittaa kun ilman sauvoja liikkuvia. Sen lisäksi että he luistelevat keskellä kuulokkeet korvilla, he tarvitsevat paljon laajemman "turva-alueen" keppiensä vuoksi. Ohittaessa saa aina pelätä millon napsahtaa keppi rullan väliin, muutamia läheltäpititilanteita tullut jo koettua.

Oma lukunsa ovat sitten sisupussit, jotka eivät voi sietää ohittamista. He saattavat luistella todella hiljaa, mutta kun heidät täytyisi ohittaa kasvaa vauhti ja luistelu/sauvomistekniikkaa levenee.


Näin siis ainakin täällä Kuopiossa.

Anteeksi yleistys, eivät toki kaikki luistelijat ja sauvojat ole yhtä rasittavia. Meitä on moneen junaan ja osaa jää vielä asemallekin ja niin edelleen. Osa ottaa hyvin huomioon muut liikkujat, mutta liian moni luottaa omiin kykyihinsä liikaa ja ohitukset tapahtuvat liian läheltä. Vähän sama juttu siis kuin autoilussa.

Halusin kuitenkin tällä kirjoituksella muistuttaa Jatkoajan rullistelijoita siitä, että rullaluistelu on haitallisempaa muulle liikenteelle kuin esim. juoksu ja pyöräily.
Toivonkin, että tästä eteenpäin Sinä Jatkoaikalainen luistellessasi seuraat ympäristöäsi ja annat tietä vaikka sitten vähän liioitellenkin. Parempi parin sekunnin hiljennys kuin puolen tunnin tauko onnettomuuden takia, eikö?
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt on tullut uusien luistimien ostaminen ajankohtaiseksi. Itselleni on tullut vuosien varrella luistelukokemusta runsaasti, pääasiassa matkaluistelu. Nyt kokeilin liikkeessä Niken 5-pyöräisiä, ja alkoi heti kaiveltamaan olisiko sellaiset syytä hankkia.

Kysyisinkin kokemuksia 5 pyöräisistä luistimista. Eli muuttuuko luistelu ratkaisevasti johonkin suuntaan, entä luistinten hallittavuus, esim käännöksissä? Onko 5-pyöräisistä edes vastaavaa hyötyä 4-pyöräisiin verrattuna?
Tälläisistä on siis kyse. Tämän merkkisiä en ole ostamassa mutta toisen merkin vastaavanlaiset ovat nyt harkinnassa: http://www.wh1shop.de/wh1shop/images/catalog/skate/popup/RB_Lightning_TF_AIR_2006.jpg
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Ja eikun ketjua taas ylös!

Kauden ensimmäinen, kevyehkö lenkki tuli juuri heitettyä. Hiekan ja kaikenlaisen irtohöytyvän takia piti ottaa aika varovasti, eikä juurikaan voinut revitellä. Jospa se pikkuhiljaa tästä kuitenkin kunnolla kesäksi muuttuisi ja olosuhteet näiltä osin paranisivat. Pyöräteiden pintojen huono kunto -rosoisuus, roudan uurteet ja niiden paikkaussaumat, haittaavat myöskin kieltämättä menoa vaikka irtolikaa ei olisikaan. Talvet tekevät edelleen tällä saralla tehtävänsä kun teiden pintoja ei ihan vuosittain voi uusiakaan.

Rullaluistelu on lenkkeilymuotona kuitenkin erittäin hyvä - juoksuun ja pyöräilyyn on mukava saada mielekästä vaihtelua. Lenkkien tekeminen on ollut ja tulee varmaan jatkossakin olemaan aika säännöllisen epäsäännöllistä. Joskus tulee otettua sauvat mukaan ja toisella kerralla ne taas jättää ottamatta. Ihan mukavaa on mennä kummin vain. Toivottavasti rullailemassa tulisi kuitenkin käytyä aiempaa enemmän.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Olisi myös mukavaa aloittaa tämä harrastus taas, mutta selkä ei oikein pidä. Tästä syystä jäi lätkän pelaaminenkin puolitiehen. Kysynkin nyt, että auttaisikohan tuo sauvojen käyttö siihen ettei tekisi selälle niin pirun kipeää...? Toki minun pitäisi se itse kokeilla, mutta kertokaa jos on kokemuksia, että rasittaako selkää vähemmän kun vetelee sauvoilla...?
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
-japi- kirjoitti:
Olisi myös mukavaa aloittaa tämä harrastus taas, mutta selkä ei oikein pidä. Tästä syystä jäi lätkän pelaaminenkin puolitiehen. Kysynkin nyt, että auttaisikohan tuo sauvojen käyttö siihen ettei tekisi selälle niin pirun kipeää...? Toki minun pitäisi se itse kokeilla, mutta kertokaa jos on kokemuksia, että rasittaako selkää vähemmän kun vetelee sauvoilla...?
Tästä meinasin muuten itsekin laittaa jo tuohon aiempaan viestiin, mutta unohtui. Itsellänikin meinaa nimittäin pidemmillä lenkeillä ilman sauvoja luistellessa selkä jäykistyä ja kipeytyä, mutta sopivan mittaisten sauvojen kanssa mennessä asento on pystympi eikä selässä ole mitään tuntemuksia. Tämä on varmasti ihan henkilökohtaista, eli kokeilla kannattaa ehdottomasti, josko homma toimisi ja pääsisit lajin pariin.

Ongelmapuolesta puhuttaessa itselläni on taas enemmänkin ollut hiertymäongelmia. Luistimet on vielä melko uutuudenjäykät, kovin montaa lenkkiä en niillä loppukesästä heittänyt. Niimpä pidemmillä lenkeillä meinaa tulla rakkoa jalan sisäsyrjään, enemmän kantapään puolelle. Onko heittää siis vinkkiä, millä niistä voisi päästä eroon.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Sniper kirjoitti:
Väitän että se on liki ratkaiseva tekijä alaselän rasituksessa, mikäli on moisiin vaivoihin taipuvainen. Puhun nyt omasta kokemuksesta, sillä itselleni ei sovi mm. luisteluhiihto lainkaan tämän ongelman takia. Toki liian mäkiset maastot alkuun pistävät selkää lujille sauvojenkin kanssa, mutta kuitenkin rasitus jakautuu huomattavan paljon tasaisemmin kroppaan niiden kanssa.

Lainaa sopivia sauvoja ennen ostoa, niin ei tule hukkainvestointia. Ja osta tarpeeksi pitkät.

Itse myös ostin sauvat muutama viikko sitten ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia, selkä paljon paremmassa kunnossa ja muutenkin rasitus jakautuu hyvin koko kropalle.
Itselläni siis oli myös ongelmia alaselän kanssa kun luistelin ilman sauvoja, sauvojen kanssa kipu on vähentynyt huomattavasti.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Laitetaas tällainen ajankohtainen kysymys tänne. Satuin tuossa kirpparilla bongaamaan edulliset ja omaan jalkaan just passelin kokoiset luistimet. Kovasti tekisi ne mieli ostaa pois, kun kerran halvalla saa ja rullaluistelu harrastus on pitänyt aloittaa jo monena kesänä, mutta aina se on vaan jäänyt kun ei ole saanut aikaan hommata uusia (kalliita luistimia). Nämä ovat kuitenkin jonkinlaiset katulätkä-luistimet. Perinteisillä nauhoilla ja ilman niitä jarrupaloja.

Kysynkin siis että ovatko tällaiset luistimet auttamatta aivan sopimaton ratkaisu satunnaiseen katupörräilyyn (siis ei katulätkän peluuseen, vaan ihan paikasta toiseen siirtymiseen ja kuntoilumielellä satunnaisten lenkkien tekemiseen). Kerran olen kännissä rullaluistimia kokeillut eli käytännön kokemusta ei ole. Siksi tämä kysymys. Lätkätaustaa kyllä on ja perinteiset luistimet ovat oikeinkin tuttuja kapineita.

Vastauksista ollaan täällä päässä erittäin kiitollisia.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
En olekaan huomannut tällaista ketjua aikaisemmin... Joo, rullaluistelua on tullut harrastettua... Hitto! Aika kauan! Jostain vuodesta -97, eli kymmenisen vuotta. Luistelu on kulkenut kesäisin juoksun, palloilujen ja puntin oheistreeninä ja parhaimmillaan on tainnut vuodessa tulla joku 1000km rullittelua. Useimmiten määrät pyörivät kuitenkin siellä 600-800km vuodessa. Normaali lenkkipituus rullilla on 22km, mutta välillä tulee vedettyä 10km lenkkiä joko palauttavana alhaisilla tehoilla tai vaihtoehtoisesti aivan täpöillä. En todellakaan ole päässyt kyllästymään siihen touhuun. Viime vuosina on lisäksi tullut pelailtua rullakiekkoa kesäisin ja se on kyllä myös hemmetin hauskaa touhua, kun ei ota sitä liian vakavasti. Rullaluistelu tullee säilymään allekirjoittaneen repertuaarissa niin kauan kun vaan pystyy.

floikkari kirjoitti:
Laitetaas tällainen ajankohtainen kysymys tänne. Satuin tuossa kirpparilla bongaamaan edulliset ja omaan jalkaan just passelin kokoiset luistimet. Kovasti tekisi ne mieli ostaa pois, kun kerran halvalla saa ja rullaluistelu harrastus on pitänyt aloittaa jo monena kesänä, mutta aina se on vaan jäänyt kun ei ole saanut aikaan hommata uusia (kalliita luistimia). Nämä ovat kuitenkin jonkinlaiset katulätkä-luistimet. Perinteisillä nauhoilla ja ilman niitä jarrupaloja.

Kysynkin siis että ovatko tällaiset luistimet auttamatta aivan sopimaton ratkaisu satunnaiseen katupörräilyyn (siis ei katulätkän peluuseen, vaan ihan paikasta toiseen siirtymiseen ja kuntoilumielellä satunnaisten lenkkien tekemiseen). Kerran olen kännissä rullaluistimia kokeillut eli käytännön kokemusta ei ole. Siksi tämä kysymys. Lätkätaustaa kyllä on ja perinteiset luistimet ovat oikeinkin tuttuja kapineita.

Oma mielipiteeni on, että jos oikeasti haluaa aloittaa rullaluistelun harrastuksena, niin kannattaa heti hommata hyvät luistimet. Huonoilla luistimilla menee hermot. Itse opin sen asian kantapään kautta. Mutta jos tarkoituksesi on käyttää niitä vain siirtymisiin ja satunnaisiin lenkkeihin, niin miksikä ei. Sellainen täytyy vaan huomioida noiden luistinten kanssa, että rullakiekkoluistinten (siis sellaisten, joilla pelaillaan muovilla) renkaat on pehmeämmät, kuin varsinaisten katu-/matkaluistinten, joten ne kuluu kadulla alta melkoisella vauhdilla, jos potkussa tosissaan käyttää voimaa. En sitten tiedä millaiset renkaat tuollaisissa "katulätkä-luistimissa" on... Todnäk kovat, jos ne on tarkoitettu asfaltilla höntsäämiseen. Mutta saahan niihin renkaita ostettua, jos luistimet on muuten vaan hyvät. Täytyy myöntää, että itse en ole kiekkoluistimilla vetänyt lenkkiä koskaan.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
floikkari kirjoitti:
Nämä ovat kuitenkin jonkinlaiset katulätkä-luistimet. Perinteisillä nauhoilla ja ilman niitä jarrupaloja.

Kysynkin siis että ovatko tällaiset luistimet auttamatta aivan sopimaton ratkaisu satunnaiseen katupörräilyyn (siis ei katulätkän peluuseen, vaan ihan paikasta toiseen siirtymiseen ja kuntoilumielellä satunnaisten lenkkien tekemiseen).

Vastauksista ollaan täällä päässä erittäin kiitollisia.
Pari vuotta sitten tuli pelattua rullalätkää ja otettua tavallisiin Bauereihin K2:n kiskot pyörineen. Pelaaminenhan niillä oli todella mukavaa, mutta asfaltilla lenkkien heittäminen on vähän niin ja näin. Muutaman kilsan siipaisuja voi ihan hyvin tehdä, mutta jos pidempää matkaa lähtee taittamaan, alkaa asfaltin epätasaisuudesta johtuva tärinä tuntumaan rasittavalta. Noissa kun ei ole mitään vaimennussysteemeitä, toisin kuin varsinaisissa lenkinheittoluistimissa ainakin luvataan olevan. Kuten mainttua, myös renkaiden kuluminen + pieni koko saattaa olla menoa hidastavaa.

Käyttötakoitus meinaa siis tässä aika paljon, satunnaisiin pörräilyihin ja lenkkeihin toimii varmasti ihan hyvin, mutta pidemmille lenkeille etenkään huononpi päällysteisillä asfalteilla ei voi suositella.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Cmprs kirjoitti:
TNiinpä pidemmillä lenkeillä meinaa tulla rakkoa jalan sisäsyrjään, enemmän kantapään puolelle. Onko heittää siis vinkkiä, millä niistä voisi päästä eroon.
Itselläni on sama ongelma. Omalta osaltani kyse on lättäjalasta, joka hieraantuu luistimen sisäreunaan. (Kun jaksaisi vielä jumpata lisää, niin ongelma poistuisi.) Toisin sanoen luistimesta riippumatta joudun kovettamaan joka rullaluistelukauden alussa jalkani kovaan menoon. Juoksukenkien pohjallista olen joskus leikannut saksilla tai pehmittänyt terävää reunaa silitysraudalla. Jos siis rullaluistimistasi löytyy pohjallinen, niin kokeile muokata. Joskus laitoin ennen kovaa lenkkiä jalkaan Compeed-laastarin, jolloin ei pääse ainakaan rakkoa syntymään.

Rullaluistelu-kausi alkoi tänä vuonna ennätyksellisen aikaisin. Huhtikuussa jo mentiin. Itse olen harjoitellut parin viime lenkin aikana tuplapotkutekniikkaa (http://londonskaters.nuqe.net/chadstreet.mpeg ja tuolta yksityiskohtainen neuvonta http://www.nettracing.com/step1.htm yhdeksäs steppi näyttää tekniikan hidastettuna) ja olen hämmästyksekseni todennut, että nyt kun olen muutaman kerran päässyt hajulle, niin tuplapotkiminen tuo aivan uuden elementin etenemiseen. Taloudellista vauhtia. Sauvojen poisjättämistä olen harkinnut, mutta toisaalta kyykkiminen laittaa alaselän kovin helposti rasitukseen. Näin ollen olen toistaiseksi vaihdellut eri tekniikoiden välillä, niin sauvoitta kuin ilman sauvoja.

Voi olla, että ihan tänä kesänä ei vielä ehdi, mutta ensi kesänä voisi harjoitella rullaluistelumaratonia varten. Tämän kesän tavoitteeksi olen asettanut 40 km pituisen lenkin luistelemisen. Vielä niin pitkää lenkkiä en ole uskaltanut tehdä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Linkissä joku kirjoittaa erittäin osuvasti matkaluistimista, allekirjoitan täysin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...ce=1500000000000048&posting=22000000007034564

Ja sattuupa itselläni olemaan juuri samat luistimet eli viisipyöräiset K2 Mod 10.5, suorastaan huikeat pelit. Istuvat todella hyvin (hyvä kenkä ja kolme eri kiinnityskohtaa) ja tuntuma tiehen on hämmästyttävä. Ei haittaa kivet, hiekka eikä epätasaisuudet, ei muuta kuin lisää vauhtia. Viisi rengasta joista kaksi takimmaista isompia sekä 10-laakerit niin noilla kyllä pääsee melkoista vauhtia.

Ja kyllä noilla voi harrastaa mestoilla pörräilyäkin siinä missä nelipyöräsilläkin.

Kuva: http://keskustelu.jatkoaika.com/attachment.php?attachmentid=1448
 
Viimeksi muokattu:

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Jau! Itsekin rullaluisteluun hurahtaneena kiinnostaisi tietää välineiden huollosta. Googlen avulla jotain apuja löytyikin, mutta yksi seikka jäi vielä epäselväksi pyörin paikkojen vaihtoon liittyen:

Muistelisin menevän näin:

Oikea eturengas <--> vasen takarengas
Oikea 2. edestä <--> Vasen 3. edestä
Oikea 3. edestä <--> Vasen 2. edestä
Oikea takarengas <--> Vasen eturengas

Ihmettelen jollei luistinten mukana ole tullut ohjetta tähän asiaan.

Jos siirrän pyörät yo. ohjeen mukaan, tuleeko pyörät kääntää ympäri vai ei? Renkaissa on "tekstipuoli" ja tyhjä puoli ja alunperin tekstipuoli on ulos päin. Nyt kun vaihdan rullat eri jalkoihin ja eri paikoille, tulisiko tekstipuoli kääntää esille (l. pyöräyttää renkaat ympäri) vai jättää samoin päin kuin alunperin? Jälkimmäisessä vaihtoehdossahan renkaiden kuluminen tasoittuisi, vai kuinka...?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ennen juhannusta tuli vedettyä 100-150 kilometriä per viikko, kunnes taas eilen aloitin kunnon nostattamisen 20 kilsan pyrähdyksellä. Luistimet (K2) ovat jo 5-6 vuotta vanhat, mutta erittäin hyvät vieläkin ja vielä alkuperäisin palloin.

Porissa on vain perkeleen huonosti teitä lähteä luistelemaan. Lentokentän suora ja juuri päällystetty tie Tampereentien risteyksestä Harjunpääntien risteykseen ovat oikeastaan ainoita.

5 vuotta sitten Vaasantien varrella kulkeva kevyenliikenteenväylä oli luisteltava, mutta nykyään se on jo aika surkea pinnaltaan.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja aihetta ylös taas vaikka näin orastavan kesän kunniaksi...

Olen huomannut, että lenkkeilymuotona rullaluistelu on itselleni juoksentelua paljonkin rennompi vaihtoehto. Siispä ajattelin Insersportista kaapata mukaani aloittelijan lenkkeilyluistimiksi tuollaiset 100-150 euron vehkeet. Onkohan tuon hintaluokan luistimista yhtään mihinkään ja kestävätkö ne edes yhtä kesää? 200:n euron tuntumille vielä venyisi, mutta niin hifisti en ole, että mitään 500 euron luistimia tarvitsisin.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Siispä ajattelin Insersportista kaapata mukaani aloittelijan lenkkeilyluistimiksi tuollaiset 100-150 euron vehkeet. Onkohan tuon hintaluokan luistimista yhtään mihinkään ja kestävätkö ne edes yhtä kesää? 200:n euron tuntumille vielä venyisi, mutta niin hifisti en ole, että mitään 500 euron luistimia tarvitsisin.

Itse ostin vuosi sitten luistimet 129€:lla, jotka sitten palautin ensimmäisen lenkin jälkeen, koska ne rullasivat huonommin kuin 10 vuotta vanhat luistimeni. Laitoin sitten 50€ lisää ja sain Salomonit 90mm pyörillä, ja jotka ovat hintansa väärti.

En suosittele mitään halpismerkkejä kuten esim. Crazy Creek tai Turbine. K2, Rollerblade ja Salomon ovat toimivia, tosin Salomoneja ei enää valmisteta. Tärkeintä luistimissa on ehdottomasti kenkäosan istuvuus, eli kantapää ei saa nousta. Lisäksi renkaiden tulisi olla mielellään vähintään 84mm.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on pieni ongelma:
Mistä ihmeestä löytäisin kokoa 47-48 olevia luistimia, ja mielellään ysikympin kiekoilla? (pääkaupunkiseutu). Kaupoissa ei tunnu olevan kuin "lasten kokoja"...
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Tuli 1,5 viikkoa sitten hommattua uudet K2:set, ja joku 70-80 km on nyt paineltu vauhdikkaasti eteenpäin. Tänään alkoi luistelussa huomaamaan pientä ongelmaa. Molemmissa eturullissa aika selkeästi tuntuvaa "klappia". No, tolla luistinten mukana tulleella avaimella ajattelin sitten kiristää niitä pultteja hieman kotiin päästyäni. K2:sen muovikahvainen avain levisi käsiin samantien, se muoviosa meni paskaksi. Enkä edes vääntänyt lujaa. Pultti ei auennut suuntaan eikä toiseen. Ja liikkeeseen kuitin kanssa uutta hakemaan.

Uuden avaimen kanssa himaan, ja uusi varovaisempi yritys. Yritin aukaista pulttia, ei normi vääntämisellä milliäkään. Sen jälkeen kiristää, ja kas, pultinreikä paskaksi. Milläs tuo nyt otetaan auki? Ja mistä tuo "klappi" rullissa johtuu, jos pultit ovat niin tiukassa kuin olivat? Antaako tuo alukisko sen verran periksi, että tuo johtuu siitä? Muut rullat eivät falskaa, vain nuo etummaiset. Eikös rullien kuitenkin pitäisi olla kohtuu tukevasti suorassa?
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tänään tuli avattua rullaluistelukausi. Luistimet Bauerin lätkämallia, joten parhaat mahdollisethan nuo eivät matkaluisteluun ole, mutta joutuupahan sitten ite tekemään enemmän töitä.

Semmoinen 40-50min lyhyt lenkki vaan näin alkuun. Kyllä muuten huomasi taas hyvän ja huonon asfaltin eron. Toinen täryyttää minkä kerkeää ja toisentyyppisellä asfaltilla taas suurinpiirtein lentää eteenpäin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mulla on pieni ongelma:
Mistä ihmeestä löytäisin kokoa 47-48 olevia luistimia, ja mielellään ysikympin kiekoilla? (pääkaupunkiseutu). Kaupoissa ei tunnu olevan kuin "lasten kokoja"...
Sulla on ISO ongelma:
Itse kävin viime viikolla katsomassa Turun seudulla miesten luistimia (koko 46). Tasan yhtä mallia löytyi yksi pari varastosta, jonka otin sen enempiä miettimättä. Juttelin myyjän kanssa asiasta, joka sanoi, että yleensä neljäkutosia tulee (ainakin heille) yksi pari per malli ja kun se menee, niin lisääkään ei tule. Sama ongelma tuntui olevan joka liikkeessä (n.6-7) enkä yhdessäkään liikkeessä nähnyt neljävitosia suurempia esittelytelineissä.

Kaiken maailman "poikasten kokoja" on hyllyt väärällään, mutta kun miehet haluavat ostaa luistimet, niin johan myydään ei-oota.
(tähän on muuten turha heittää mitään muka-hauskaa mistään kanooteista tai kitarakoteloista... olen kuullut ne kaikki *vapaavalintainen hymiö*)
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
K2:n sivuilla on suomenkieliset huolto-ohjeet joissa kerrotaan myös tuosta yllä pohdiskellusta renkaiden kierrätyksestä.
http://www.k2sports.fi/k2-skates

Itselleni tulee luistelupäiviä kesässä arviolta 60-80. Enemmän tulisi mutta viitisen viikkoa menee mökillä. Käännän renkaat 3-4 kertaa kesässä ja huollan samalla laakerit. Vaatii muutaman oluen alle ja seuraksi jonka jälkeen ihan leppoisaa puuhaa. Kun pitää renkaan sisäreunan aina "uutena" ja laakerit puhtaina ja rasvattuina, on kuin luistelisit aina uusilla luistimilla. Suosittelen.

Tiedoksi niille jotka hommaa alkavat ekaa kertaa tekemään niin ne pultit ovat erittäin tiukassa. Varaa metrin vipuvarsi tai vasara jolla saat naputeltua avaimen päähän. Ja silti meinaa pää irrota.

EDIT: jäi pois oleellinen asia liittyen renkaiden kulumiseen. Itse en jarruta ollenkaan renkailla. Jarrupalalla, pyörähtämällä, ennakoimalla ja väistämällä pärjää. Renkaiden kulutus on tällöin vain murto-osa verrattuna rengasjarrutuksen käyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sulla on ISO ongelma:
Itse kävin viime viikolla katsomassa Turun seudulla miesten luistimia (koko 46). Tasan yhtä mallia löytyi yksi pari varastosta, jonka otin sen enempiä miettimättä. Juttelin myyjän kanssa asiasta, joka sanoi, että yleensä neljäkutosia tulee (ainakin heille) yksi pari per malli ja kun se menee, niin lisääkään ei tule. Sama ongelma tuntui olevan joka liikkeessä (n.6-7) enkä yhdessäkään liikkeessä nähnyt neljävitosia suurempia esittelytelineissä.

Kaiken maailman "poikasten kokoja" on hyllyt väärällään, mutta kun miehet haluavat ostaa luistimet, niin johan myydään ei-oota.

Olen edellisen viestini jälkeen katsastanut Jumbon, Forumin, Sellon, Myyrmannin, Iso-Ompun, Budgetin sportin + Tammiston/vantaanportin muut urheiluliikkeet, Keravan ja Mikonkadun intersportin....
Ei ainuttakaan 47 kokoa olevaa luistinta. No, yhden parin löysin Iso-Omenasta, mutta se oli rullakiekkoon. Sitä ei lasketa.

Olisiko tilaaminen internetin ihmeellisestä maailmasta täysin järjetön ajatus?
Onko kenelläkään kokemuksia urheiluvälineiden tilaamisesta?
Tässä olisi tärkeää, että tavaran voisi vaivattomasti palauttaa/vaihtaa, koska luistimen on oltava jalkaan sopiva. Mua ei haittaa vaikka joku kymppi tulisi kuljetuksessa lisääkin...
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko täällä kukaan päässyt testaamaan näitä uusia rullaluistimia joissa on kaksi isoa ilmatäytteistä kumirengasta? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että kuinka huonossa maastossa niillä oikein sujuvasti pääsee etenemään ja onko niitä tarkoitus käyttää vain sauvojen kanssa vai voiko niillä vaan luistella?
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Onko täällä kukaan päässyt testaamaan näitä uusia rullaluistimia joissa on kaksi isoa ilmatäytteistä kumirengasta? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että kuinka huonossa maastossa niillä oikein sujuvasti pääsee etenemään ja onko niitä tarkoitus käyttää vain sauvojen kanssa vai voiko niillä vaan luistella?
Testaamaan en ole päässyt, mutta uusimmassa TM:ssa uusien liikuntavälineiden esittelyosiossa todetaan, että "Keski-Euroopassa hurjimmat laskettelevat Alppien nurmikentillä, mutta kotimaassa Skiket lienevät parhaimmillaan sorapäällysteisillä ulkoilureiteillä." Uskoisin, että meno onnistuu myös ilman sauvoja.

Nyt puhutaan siis tällaisista menijöistä: http://www.intersport.fi/material/images/rullailu/nostot/5xidC7CqE/skike_nosto.jpg
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Renkaiden vaihto

Apua kaipaa Kojootti. Minulla on tuossa varastossa rullalätkäluistimet, joilla ei ainakaan tänä kesänä ole enää käyttöä rullalätkässä, joten olenkin ajatellut vaihtaa niihin semmoiset renkaat, jotka soveltuvat paremmin matkaluisteluun. Tosin mitään maratonlenkkejä ei ole tarkoitus luistella vaan enimmäkseen semmoisia 30-60 min. kauniin kesäillan lenkkejä auringon laskiessa.

No niin, romantisointi sikseen ja asiaan. Renkaiden koko pitäisi olla max. 76 mm, koska isommat ei käy. Minkähän hintaiset renkaat kannattaisi hankkia? Katselin yhdestä urheilukaupasta renkaita, tosin oikeaa kokoa ei ollut, niin hintahaitari oli 20-60 e/8 rengasta. Tekeekö noilla halvimmilla mitään? Olisiko jotain tiettyä merkkiä, jota suosittelisitte ja onko noita mahdollisesti saatavilla jostain nettikaupasta, jos käy niin hassusti, etten kaupunkimme muistakaan urheiluliikkeistä sopivia löydä? Äkkisilmäyksellä en googlettamalla oikein löytänyt mitään kotimaista nettikauppaa ainakaan.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Testaamaan en ole päässyt, mutta uusimmassa TM:ssa uusien liikuntavälineiden esittelyosiossa todetaan, että "Keski-Euroopassa hurjimmat laskettelevat Alppien nurmikentillä, mutta kotimaassa Skiket lienevät parhaimmillaan sorapäällysteisillä ulkoilureiteillä." Uskoisin, että meno onnistuu myös ilman sauvoja.
Yllättävän painavat välineet olivat kun tänään ensi kertaa kaupassa katselin. En jaksa uskoa että ilman sauvoja kovinkaan pitkälle pötkitään. Hyvällä asfalttipinnalla korkeintaan. Maavara on myös yllättävän pieni, eli suht tasaisen ja kiinteän pohjan varmaan vaatii. Lenkit joilla kenkä kiinnitetään tukevasti, näyttivät ei niin tukevilta. Pitää kyllä päästä jossain itse kokeilemaan ennen kuin 270€ noista maksan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös