Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Rullaluistelu

  • 50 957
  • 127

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Sittarin alelaarissa ois K2 Kinetic 10.1 rullikset 30% alennuksessa. Nätin näköiset tummat popot, 84mm renkaat ja ILQ7 laakerinlehdet. Viime- tai edellisvuoden malli, jota ei enää k2:n sivuiltakaan löydy, mut tykkäsin. Eipä nuo kai vuodessa parissa ole juuri kehittyneet? Omat 7-8v vanhat rullikset saa mennä nyt vaihtoon, alla vielä alkuperäiset renkaat ja laakerit jotka ovat suht finito. Uudet renkaat ja laakerit ovat kuitenkin suht iso kustannuserä joten parempi ostaa kokonaan uudet luistimet. Jollain kokemusta noista Kinetic-malleista?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yllättävän painavat välineet olivat kun tänään ensi kertaa kaupassa katselin. En jaksa uskoa että ilman sauvoja kovinkaan pitkälle pötkitään. Hyvällä asfalttipinnalla korkeintaan. Maavara on myös yllättävän pieni, eli suht tasaisen ja kiinteän pohjan varmaan vaatii. Lenkit joilla kenkä kiinnitetään tukevasti, näyttivät ei niin tukevilta. Pitää kyllä päästä jossain itse kokeilemaan ennen kuin 270€ noista maksan.

Omistan skiket (jotka ovat minusta enemmän rullasukset kuin -luistimet) ja puolenkymmentä lenkkiä takana. Niitähän ei ole tarkoitettu sauvatta menoon, vaikka se kyllä asfaltilla onnistuu tarvittaessa. Kiinteää pohjaa eivät vaadi eivätkä tasaista, mutta totta on, että maavara on pieni. En ole varsinainen rullaluistelija (vaikka omistankin myös rullikset), mutta harrastan paljon luisteluhiihtoa, ja siihen verrattavaa meno on kaikin tavoin. Raskaudeltaan, nopeudeltaan ja aika lailla liikeradoiltaankin - aktiivihiihtäjälle skike on selvästi rullaluistinta hiihdonomaisempi valinta.

Ihan eri luokkaa hiihtomielessä kuin sauvarullaluistelu, jarrut tuovat turvallisuuden tunnetta, mutta ei niitä kyllä ole juuri tarvinnut. Itse veikkaan, että remmikiinnitysten paikat muuttuvat jatkossa jonkun verran nykyisestä. Parhaat alustat rullausvauhdin kannalta asfaltti, mutta hiihdon kannalta varmasti mukavin on kovapintainen hiekkatie, sillä sauvakin toimii siinä eri tavalla. Itse pidän lajista ja varmasti luisteluhiihtäjä siitä pitää, ei varmaankaan ole niinkään rullaluistelijan laji.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.

Monologi jatkuu, kävin nappaamassa Kineticit sittarin hyllystä. 30% alennuksen lisäksi tuli plussakortilla kerta-alennus jotain 4%, loistavaa. Alla 84mm/80A renkulit ja ILQ7-laakerit, ekalla lenkillä vähän outo fiilis kun vanhoissa luistimissa taisi olla 76mm renkaat (ja vielä melkein loppuun kuluneet), joten eron huomasi. Hyvin tuntui rullaavan ja tästä se hupi vasta alkaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse kävin tänään hakemassa rullat kun aina ovat haaveena olleet. Viimeksi olen luistellut joskus 90-luvun alussa. Rullilla en koskaan. Ajatuksena on totuttaa jalat taas luistimiin ja opetella perusjutskat ensi kevättä silmällä pitäen.

Kävinkin sitten paikallisen hautausmaan parkkipaikalla...on lyhyt kantomatka pyhälle maalle:). Pienen neppailun jälkeen kokeilin muutamia pitkiä vetoja ja sitten pitkä liuku päälle. Kyllä on tasapainoaisti hippasen rapistunut. Muutaman kerran parkkialueen ympäri luistelin ja sitten olikin jalat aivan tulessa. Kengät jalkaan ja pois. Nyt järjestelmällisesti treeniä tuolla parkkiksella, että jalat ja tasapaino tottuu. Vaikeinta on pysähtyminen. Eiköhän tuon joskus opi.

Luistimet sain kohtuu hintaan. K2 MOTO 90 on merkki ja malli. Maksoin 149,90 € Turun Hansatalon Intersport Megastoressa. Siellä oli kaikki rullaluistimet -50%. Yhdet MOTO 90:t jäi vielä hyllyyn ja koko oli 44,5.

Kirjuuttelen lisää kehityskäyrästä ellei henki lähde sitä ennen...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luistimet sain kohtuu hintaan. K2 MOTO 90 on merkki ja malli. Maksoin 149,90 € Turun Hansatalon Intersport Megastoressa. Siellä oli kaikki rullaluistimet -50%. Yhdet MOTO 90:t jäi vielä hyllyyn ja koko oli 44,5.
.


jepulis.

Nyt olisi sitten aika tämänkin harrastuksen. Luistimet olisi tilauksessa ja kokojakin löytyisi.

Ongelma vain on se että olen vähän kahden vaiheilla että kummat luistimet ostaisi

K2 Moto 90 vai K2 Moto Extreme 100
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Luistimet sain kohtuu hintaan. K2 MOTO 90 on merkki ja malli. Maksoin 149,90 € Turun Hansatalon Intersport Megastoressa. Siellä oli kaikki rullaluistimet -50%. Yhdet MOTO 90:t jäi vielä hyllyyn ja koko oli 44,5.

Haha, ostin samat samoihin aikoihin ja samalla hinnalla. Tuli investoitua myös vajaa satanen sauvoihin, kypärään ja suojasettiin. Varsinkin sauvojen kanssa intouduin loppukesästä lykkimään jonkin verran. Hyvää kuntoilua. Nyt tietenkin odottelen katujen siivousta hiekasta, jotta pääsisi taas rullille. Ainoana miinuksena voisi sanoa sen, että luistimista suli pyörät yllättävän nopeasti. Olen kierrättänyt niitä aika tiiviisti, mutta uskomattoman huonossa kunnossa ne jo ovat. Kovuus kuitenkin 80, ilmeisesti meilläpäin on vain tosi karkea asfaltti.
 

passenger

Jäsen
Ainoana miinuksena voisi sanoa sen, että luistimista suli pyörät yllättävän nopeasti. Olen kierrättänyt niitä aika tiiviisti, mutta uskomattoman huonossa kunnossa ne jo ovat. Kovuus kuitenkin 80, ilmeisesti meilläpäin on vain tosi karkea asfaltti.

Itsellä myös 80A kovuus ja saa kierrättää tosi usein ja kertaalleen melkein kesässä vaihtaa. Viime kesänä jäi kilsat polvivaivan takia noin kolmeensataan. Tänä kesänä tonni tavoitteena. Paska asfaltti syö noita pyöriä kyllä tosi nopsaan ja varmaan paino vaikuttaa hieman, no viime kesästä on 10kg tippunut, jo neuvolalukemiin, että jospa kestäisi pyörätkin kauemmin :). Just tuli vaihdettua uudet pyörät alle ja varmaan perjantaina ehtii testailemaan miltä tuntuu pitkästä aikaa. Mites moni käyttää sauvoja? Itse en ole oikeen tottunut sauvoja käyttämään, tehokkuutta toisi lisää tietysti, mutta jotenkin ne tuntuu olevan tiellä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sauvojen ongelma mulla on "kömpelyys". Toissa kesänä eräs autoilija ajoi melkein ojaan kun monttu auki katseli meikäläisen huojumista
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
ja varmaan paino vaikuttaa hieman

Ja sitten loppuu se vihjailu...

Asiaan. Oudokseltaan sauvojen kanssa rymyäminen tuntui hankalalta, mutta kyllä se tuo selvästi lisää ruutia lenkille. Aina saa toki varoa aika lailla muita tienkäyttäjiä, kun ei ihan tarkalleen osaa hahmottaa sauvojen liikerataa selän takana. Ehkä ikävin tekijä lenkille lähtiessä on se, että hyvät reitit ja parempikuntoiset asfaltit ovat vähän matkan päässä kotiovelta, eli ensin pitää rullailla ihme köpöttelyllä parin kilometrin päähän, ennen kuin varsinaisen kuntoilun makuun pääsee. Olisi toki paljon mukavampi, että tositoimiin pääsisi heti kun ulos lähtee.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onkos pääkaupunkiseudulla kukaan tehnyt tutkimustyötä hiekkatilanteesta? Eli mistä löytyy puhdasta baanaa tällä hetkellä?
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mites moni käyttää sauvoja? Itse en ole oikeen tottunut sauvoja käyttämään, tehokkuutta toisi lisää tietysti, mutta jotenkin ne tuntuu olevan tiellä.

Itse en ole sauvoja käyttänyt, mutta hankintalistalla ovat. Niillä saa kuitenkin enemmän vauhtia ja koko kroppa pääsee paremmin mukaan. Totuttelua ne vaatii varmasti. Tuossa kun ilmat hieman lämpenee, niin ajattelin alkaa työmatkoja menemään luistimilla. Matkaa suuntaansa on 10 kilometriä. Aamu- ja iltavuoroviikoilla tuo onnistuu kohtuu hyvin, mutta yövuoroviikot taitaa mennä autolla. Tietysti voi olla aika nihkeetä aamulla lähteä viiden aikaan luistelemaan, mutta eiköhän siihenkin totu, kun vaan jaksaa yrittäää.

Tässä meikäläisen iässäkin tuota vatsaa alkaa kertymään ja ei se kovin helposti lähde enää pois. Sen vuoksi ajattelin kesälläkin keskittyä enemmän kuntoiluun kuin ennen ja rullaluistelu tuntuu siihen hommaan mielekkäältä. Luistellut olen rullilla jo jotain 8 vuotta, joten ihan outoa hommaa se ei ole. Sauvoilla en ikinä.

Sauvojen pituus pitää vielä miettiä. Oikea kaava sauvojen pituuteen menee kuuleman mukaan siten että oma pituus kerrotaan 0,9.llä ja lisätään siihen 2,5 senttiä. Tuon mukaan omat sauvat pitäisi olla 162,7 senttiä, joten nyt pähkäillään ostanko 160 senttiset vai 165 senttiset. Taidan kuitenkin kallistua 160 senttisiin. Onko jollain parempaa tietoa, mitkä sauvat ovat oikean pituiset vai onko sama kuin lätkämailoissa, että se on paras mihin tottuu?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
No niin huomenna olisi tarkoitus aloittaa ns. rullaluistelukausi. Viime kesänä homma vähän jäi ja aktiivi-aikoina lätkässä tuli kesät täyteen muutenkin joten tuo luistelu asvaltilla jäi silloin.

Hyvät Salomonit kuitenkin omistan ja tuli tänään jo vähän rassailtua putkia kuntoon. Pitänee aloittaa suht rauhallisesti sillä luulen, että perse on jumissa joka tapauksessa lenkin jälkeen, mutta maltti on valttia ainakin alkuun tässäkin lajissa. Vihdoinkin on myös hiekka saatu hitoille teiltä sillä nuokin jyvät ovat todella iso riski jos sattuu sinne laakereihin uppoamaan sopivassa kulmassa.

Offtopicia:

-Olen aina vähän miettinyt, että millainen on rullaluistelun ja lenkkeilyn välinen kulutussuhde samassa matkassa eli kummassa palaa kalorit enemmän?
-Rullalätkää olisi kyllä kiva myös kokeilla jos saisi jostai remmin pystyyn. Hurjaa touhuahan se jarruttaminen siinä on ja ilmeisesti ei sovi niille joiden kädet ovat kuin koivunhalot. Pysytään vielä kuitenkin matkaluistelussa.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Offtopicia:

-Olen aina vähän miettinyt, että millainen on rullaluistelun ja lenkkeilyn välinen kulutussuhde samassa matkassa eli kummassa palaa kalorit enemmän?
-Rullalätkää olisi kyllä kiva myös kokeilla jos saisi jostai remmin pystyyn. Hurjaa touhuahan se jarruttaminen siinä on ja ilmeisesti ei sovi niille joiden kädet ovat kuin koivunhalot. Pysytään vielä kuitenkin matkaluistelussa.


Rullaluistelessa kaloreita palaa vauhdista riippuen 200-800 kaloria tunnissa. Otat vielä sauvat mukaan niin yläkroppakin saa kyytiä.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Meikällä on joku 8-9 vuotta vanhat rullikset. Viimeksi niillä on poljettu about 5-6 vuotta sitten. Kannattaako käyttää enää lainkaan?
Vai jos vaihtaa kaikki pyörät ja laakerit, niin taas voi mennä?

En ole katsonut niitä hetkeen luistimia, varastossa ovat olleet laatikossa.
Nyt kun on painoa lähtenyt paljon pois, niin josko sitä ottaisi luistelupohjat kesällä talvea varten.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Tuli hankittua K2 Moto 100 -luistimet vanhojen Salomonien tilalle. Eilen pienet testingit ja tänään täytyy tehdä hieman isompi lenkki.

Suojavarusteita tuli myös hankittua, mutta joku siisti kypärä pitäisi vielä löytää ja ehkä myös sauvat.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Tarkoitus olisi lähiaikoina ostaa rullikset. Nyt olen vertaillut lähinnä K2, Salomonin ja Filan luistinten välillä, joten mietinkin asiantuntevaa kommenttia, että mikä noista merkeistä on laadultaan kestävintä sorttia?

Alkaa olla jo puoleen hintaan kaikki luistimet joka paikassa. Mitä muita merkkejä kannattaa katsastella kuin noita yllämainittuja?
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Alkaa olla jo puoleen hintaan kaikki luistimet joka paikassa. Mitä muita merkkejä kannattaa katsastella kuin noita yllämainittuja?
Itse ostin keväällä Rollerblade-merkkiset ja hyvät on olleet. Niin hyvät, että ostin pari jarrupalaa varastoon toiveikkaana siitä, että luistimet kestävät niin pitkään että nuo ehtii kuluttaa.

Vaadin muuten polkupyöräilijöille pakollista liikennesääntöoppituntia. Miten voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että kun joku tulee vastaan niin silloin pitää kahden tai kolmen pyörän järjestää itsensä pikaisesti jonoksi tien oikeaan reunaan. Kaikenlaisia viritelmiä sitä on kauhuissaan joutunut katselemaan viimeisen parin kuukauden aikana. Oikein kiva on jalat hapoilla pitkää alamäkeä alas rullatessa alkaa arpomaan että väistääkö vastaan tulevat pyöräilijät ollenkaan ja jos väistävät niin kumpaanko reunaan vai toivovatko minun rullaavan heidän välistään vai olettavatko että minä rullaluistelijana koukkaan ojan pohjan kautta, ettei heidän vaan tarvitse tehdä mitään sellaisia liikkeitä jotka mm. haittavat juoruamista polkemisen yhteydessä. Kylläpä taas alko vituttamaan kun muistelee niitä hetkiä kun itse on koittanut mahdollisimman reunaa pitkin rullailla potkuakaan ottamatta, jotta ei tarvitsisi kesken alamäen pysähtyä kun arvo sunnuntaipoljeskelijat haluavat nyt ehdottomasti polkea kaikki kolme rinnakkain.

Oikeastaan tämä toinen kappale olisi kuulunut vitutusketjuun, mutta olkoot täällä.
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Mun luistimilla on ikää 10 vuotta, joista viimeiset ovat olleet täysin käyttämättöminä. Muutama viikko sitten kokeilin luistella ja homma oli jees. Nyt kun mökiltä on palattu kaupunkiin, niin voisi heittää pientä lenkkiä.

Kertaakaan en ole noista renkaita vaihtanut tai siirrellyt. Olivat aika vahvasti kuluneet vain toiselta reunalta. Uudet luistimet haluaisin ostaa, mutta nyt ei oikein ole ollut aikaa tutustua tarjontaan. Tilikin on tyhjä kesäloman jäljiltä. Pitää vissiin sinnitellä vielä noilla vanhoilla..
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostin vajaa kuukausi sitten uudet luistimet, kun Jumbon Intersportissa oli hyvä tarjous: K2 Radical 100 ja toiset pyörät ILQ9-laakereilla yhteensä 327 €. Muutama lenkki luistimilla takana ja fiilis on todella positiivinen. Aluksi hiukan jännitti, miten 85A:n pyörät toimivat Suomen asvalteilla, mutta enemmän taitaa olla kiinni pyörän koosta, sillä 100 mm rengas tuntuu tärittävän paljon vähemmän kuin vanhojen luistinten 90 milliset. Vauhtia isompien pyörien myötä tulee varmaan noin 2 km/h, sillä vakiolenkkiin tarvittava aika on pudonnut kymmenisen minuuttia. VK-lenkeillä pääsee jo pyöräilijöistä ohi ja keskinopeus on noin 25 km/h sauvojen kanssa.

Sinänsä sauvojen käyttö heikentää hiukan rullaluistelutekniikkaa, koska luistelusta tulee enemmän hiihdonomaista. Parhaan vauhdin saa usein sillä, että vetää paketissa tuplapotkulla. Vähän vielä sen suhteen on harjoiteltavaa, mutta hyvällä asvaltilla pieneen myötätuuleen on todella ilo painaa menemään. Tänään lenkillä jostain syystä taas alaselän lihakset vetivät sen verran jumiin, ettei luistelusta tullut oikein mitään. Vähän väliä piti suoristaa selkää, jotta saa kivun pois. Silloin luistelukaan ei oikein tunnu kivalta.

Edit. Sen verran vielä, että välillä pelottaa katsella, kun porukka painaa luistimilla ilman kypärää. Tasopainon kanssa on monilla vielä vähän ongelmia, mutta suuri vaara rullaluistellessa on myös jäädä suojatiellä auton alle. Kyllä kypärästä jotain hyötyä luulisi olevan, jos joku työntää autolla eteen. Pahin on kuitenkin se, että tiestä puuttuu pätkä asvalttia. Näissä on välillä meinannut itsellekin käydä pahasti. Vaikka muita suojia en käytäkään, niin ilman kypärää en kyllä lenkille lähtisi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Skikettää

Niin, otetaanpa uudelleen tämä Skike-asia käsittelyyn.

Olen nimittäin tässä koko kesän jahkaillut Skikejen ostoa ja nyt kiinnostaisi tietää alan harrastajien näkemyksiä aiheesta. Pystyykö niillä oikeasti hiihtelemään hiekkateillä ja yms. suht kovapohjaisilla ulkoilureiteillä? Entäpä alustan kosteus, rullaluistimillahan en ainakaan itse lähde liikkeelle, jos on tippakin vettä asfaltilla.

Myös tuo tekniikkapuoli kiinnostaa, ilmeisesti vanhalla hiihto- / rullaluistelupohjalla (sauvoilla) pääsee jo pitkälle?

Täältä tähän
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muutama vuosi taukoa ja tuli löydettyä laji uudelleen. Mukavaa hommaa, vaikkakin asfaltin laatu vaikuttaa hauskuuskertoimeen melko vahvasti...

Käyttääkö joku oikeasti jarrupalaa? Mun painolla (ja tekniikalla?) se on lähestulkoon yhtä tyhjän kanssa. Rengasjarrutus (T-jarrutus) rulettaa kovemmasta vauhdista, ja hiljaisilla vauhdeilla pärjää vaikka "auraamalla". Myönnettäköön tosin että mitään huimia kilometrejä ei edes ole takana, mutta tällä kokemuksella julistan kyllä jarrupalan turhakkeeksi (jos sitä käyttäisi, se pitäisi vaihtaa joka lenkin jälkeen).


Edit: Suojavarusteista on itsellänikin aina kypärä ja rannetuet. Ehkä pitäisi jaksaa laittaa ne polvisuojatkin, niin olisi rahkeita oikeaan "hätäriin"...
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikö teillä tuo t-jarrutus kuluta renkaita rajusti? Joskus tuli kokeiltua ja tuntui jättävän aika helposti tasaisen kohdan renkaaseen. Itsellä on tässä nyt melkein kolmen vuoden tauko nyt luistelusta mutta kunhan tästä kohta puolin muuttaa taas luisteluun paremmin sopivalle seudulle niin pitää taas aloitella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole harrastaja, mutta pari kertaa sivusta tarkkaillut hommaa, ja tuntuisi olevan asfaltillakin jonkin verran rullistelua raskaampaa puuhaa. Tuohon vieressä olevaan loivaan nousuun luistimilla menijät painavat järjestään kevyemmän näköisesti.

EDIT: Taitaa sittenkin olla kuvien perusteella, että näkemilläni hiihtäjillä oli Powerslide Nordicit, eikä varsinaiset Skiket. Sen verran kiinnostuin lukemaan kokemuksia, että voi todeta sen olevan paljon raskaampaa, mutta siten myös hiihtomaisempaa ja tehokkaampaa. Rivien välistä tuli käsitys että pitää olla maastohiihtotausta ja -tekniikka, että lajista saa kiinni.

En osaa sanoa rullisteluun vertailtuna raskaudesta (kun en täsmällisesti ottaen tiedä, mitä sillä tarkoitat), mutta hitaampaa skikkaus on. Itsellä nuo on olleet reilun vuoden, vauhti on sellaista reippaahkoa hiihtovauhtia, eli 15 kilsan skikelenkki asfaltilla/kovalla hiekalla taittuu ehkä karvan alle tuntiin. Vasta-alkajalle vauhti olisi kova, itse suunnilleen samaa tahtia normaalisti myös hiihdän.

Skikkaus on aika retkiluistelumaista/luisteluhiihtomaista, joten taustasta on hyötyä, ja varmasti tosiaan rullistelua tehokkaampaa monella tavalla. Rullaluistelussa sauvat ovat aikamoista rekvisiittaa, kun työntö jää lyhyeksi vauhdin takia, mutta skikkauksessa se työntö muistuttaa enemmän hiihtämistä.

Skikeillä pääsee periaatteessa vaikka heinikossa, mutta kyllä asfaltti on se omin alusta niillekin, toinen hyvä alusta kova hiekkatie, kun sauva puree siinä hyvin; hyvä puoli on se, että alustaa ei tarvitse varsinaisesti varoa. Vesisateessa voi mennä hyvin, joskin jalat paskaantuvat ja laakerit kannattaa sen jälkeen huoltaa (lokareita on saatavina lisävarusteina, itsellä ei sellaisia ole).

Summa summarum, hitaampaa ja kokonaisuutena tehokkaampaa (enemmän kaikkia lihasryhmiä kuormittavaa) kuin rullaluistelu sauvoilla tai ilman. Vauhdin hurmaa ei samalla tavalla, mutta pysähtyminen helpompaa kun jarrut ovat toimivat jne. Jos pitää vapaan tyylin hiihdosta, pitää skikkauksestakin.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Käyttääkö joku oikeasti jarrupalaa? Mun painolla (ja tekniikalla?) se on lähestulkoon yhtä tyhjän kanssa. Rengasjarrutus (T-jarrutus) rulettaa kovemmasta vauhdista, ja hiljaisilla vauhdeilla pärjää vaikka "auraamalla". Myönnettäköön tosin että mitään huimia kilometrejä ei edes ole takana, mutta tällä kokemuksella julistan kyllä jarrupalan turhakkeeksi (jos sitä käyttäisi, se pitäisi vaihtaa joka lenkin jälkeen).
Kyllä jarrupala on ihan ehdoton varuste. Pari kesää sitten onnistuin pilaamaan hyvin lyhyessä ajassa renkaat juuri rengasjarrutuksella. Kivat kulumat tuli renkaisiin, melkosta tärinää oli sen jälkeen luistelu. Jarrupalat on halpoja (merkistä riippuu vähän, n. 5e/kpl), mutta renkaiden vaihto ei ihan yhtä halpaa lystiä ole. Kyllähän se jarrupalan käyttö ehkä vähän tekniikkaa vaatii, enkä osaa sanoa miten tehokas se on satakiloisen käytössä, mutta itselläni toimii oikein hyvin. Ainakaan kertaakaan en ole joutunut käyttämään klassista "mielummin turvalleen ojaan kuin auton kylkeen"-jarrutusta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on taas rullailukausi vähin äänin avattu. Vajaa 30km lenkki jonka alkuun jaksoi yllättävän hyvinkin, jos otetaan pois laskuista viimeiset 2km jotka olivatkin sitten hirveää irvistystä johon aikaa käytin varmaankin 15 minuuttia (lenkki kun loppui sopivasti helvetilliseen ylämäkeen).

Muista kiireistä riippuen maraton-kuntoon pääseminen onnistunee reippaasti ennen juhannusta. Yli 50km lenkkien kohdalla taas tuo jaksaminen ei sinällään enää kilometrien lisääntyessä muutu vaan sen jälkeen kunnonkohotus pitää ottaa vauhdin lisäämisellä. Toki nyt kesällä olisi myös tarkoitus yrittää intervalli-lenkkejä (ylämäet täysillä) tossa Tuusulanjärvellä.

Aktiivistakin taustaa tosiaan mulla rullaluistelusta jonkin verran löytyy vaikkakin nyt on pari kesää mennyt laiskotellessa (muutama lenkki vuodessa). Pituutta löytyy muutamaa senttiä vajaat kaksi metriä, josta voikin päätellä että mun luistelutekniikka on "varsin mielenkiintoinen" tai jopa "katseita kääntävä". Teini en enää ole, joten olen nyt vihdoin oppinut käyttämään luistellessa suojiakin (vaikka ne luistelua aloitellessa vasta tärkeitä olisivatkin olleet).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös