Rullaluistelu

• 50 816
  • 127

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuplapotkusta

Juohtuipa tässä mieleen kun olen itse kovasti harjoitellut ko. tapaa luistella, niin tässäpä hyvä linkki animoituun esitykseen "douple push" -tekniikasta.

http://www.skatecentral.com/public/custom/videos/tips/tips.2/dp.tutorial.html

Toisaalta jos haluaa asiasta tekstiselvityksen, niin ei muuta kuin google ja tuplapotku tai rullaluistelun tuplapotku, niin johan löytyy tekstejä.

Lopuksi vinkki kaikille isille, jotka luistelevat rauhallisilla asfalttipoluilla. Ottakaa muksu rattaisiin ja luistelemaan. Siinä tuplapotkutekniikkaa on helppo harjoitella ja mummoilta tippuvat tekarit kun näkevät rattaiden liukuvan ohitse. Tosin luistelu rattaiden kanssa on huomattavan vaarallista, joten jos luistelutaidot ovat keskinkertaiset, unohda koko homma. Jarrutusmatka on paljon pidempi ja kaatumisen lisäksi rattaatkin saattavat kaatua ja vahingoittaa kyytiläistään.

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Viime keväänä tuli luistimet hommattua, alkuinnostus kun meni ohi, niin luistelu oli aika satunnaista, mutta tänä vuonna on tullut tehtyä 4-5 kertaa viikossa lenkkejä, vakio reitti on pituudeltaan 7-8km.

Memmu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuli ostettua (myyjän mukaan) oikein kunnon luistimet pari kesää sitten. Alkuun tuli luisteltua paljonkin, kun ensijännityksen jälkeen rupesi homma sujumaan. Viime kesänä jäikin lenkit jo vähemmälle juuri tuon aiemmin mainitun ilmankin vuoksi (seli seli..). Nyt olis taas tarkoitus lähteä rullailemaan. Mun ongelmana on kaupunkialue ja kaikki risteykset ym. "esteet", kun niitä on joka puolella. Pitäis varmaan ajella autolla jonnekkin ensin missä on pitkiä suoria ja hyvä asvaltti. Mikään ei ole rasittavampaa kuin pompottava surkea asvaltti alla. Vinkkejä espoolaiset, missä olisi hyvä luistella ilman suurempia tien ylityksiä ja järkyttäviä mäkiä? Taas meinaan hiukan jännittää tuo lähteminen.. Pelko pitäis saada ensin pois varsinkin kunnon maastossa.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilen kävin luistelemassa ensimmäistä kertaa tälle kesälle. 12km tulee vakiolenkilleni matkaa ja se on aika sopiva pikapyrähdys, ainakin näin alkukesästä. Aikaa siihen menee aina joku 40min.

Rullaluistimilla todellakin huomaa pinnotteiden erot. Sileä asfaltti on yhtä nautintoa ja matkanteko sujuu kuin itsestään. Sitten kun alla onkin karhea, isorakeinen asfaltti niin homma muuttuu naatiskelusta puurtamiseksi. Pahimmillaan tuntuu kuin seisoisi jonkun jättimäisen hieromakoneen päällä. Lihaksia täryyttää niin että meinaa jalat lähteä alta. Varsinkin kun minun vakioreitilläni tuo karhea kohta on heti reitin alussa eli takaisin tullessa väsyneet jalat huutavat armoa kun täry alkaa.

Hyvissä olosuhteissa luistelu on kyllä erittäin nopea tapa liikkua. Sileällä alustalla menisi kevyesti 20km, varsinkin pikku myötätuulessa.

Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Memmu26
Vinkkejä espoolaiset, missä olisi hyvä luistella ilman suurempia tien ylityksiä ja järkyttäviä mäkiä? Taas meinaan hiukan jännittää tuo lähteminen.. Pelko pitäis saada ensin pois varsinkin kunnon maastossa.

Vaikka en olekaan espoolainen, niin länskärin vieressä on mukava luistella. Aurinko paistaa ja maisemat kelpaavat.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Välineurheilua

Hommasin talvella autonavigointia varten Bluetooth GPS-palikan ja softaa puhelimeen. Huomasin, että mokoma värkki on oiva väline kuntoilussakin. GPS toiseen taskuun, puhelin toiseen ja menoksi. Reissun jälkeen siitä voi napata talteen matkan, ajan, huippunopeuden, keskinopeuden yms. ja tunkea ne Exceliin. Datasta voi sitten joskus vääntää kehityskäyrää tai muuta turhaa.

Vehkeistä:
Nokia 3230
Rikaline GPS-6031-X7
MapViewGPS (ilmainen). Tuohon saa haluttaessa virteltyä omia karttoja, jolloin softa piirtää kuljetun reitin kartalle.

Aika pelleilyä, mutta mies on terve kun se leikkii. Niin, ja omalla kohdalla uudet lelut motivoi taas liikkeelle, kun meinas tuo sohva jo ottaa miehestä vallan :)

Luistelu on kyllä loistava kuntoilumuoto. Se on kevyttä, mutta harvoin pääsee liian vähällä, kuten esim. pyöräillessä voi käydä. Maisemat vaihtuu nopsaan, eikä nivelet pauku. Ylämäissä on tosin joskus hivenen liikaa haastetta. Toki aina ylös pääsee, mutta veren maku suussa ei ole kiva. Keljuina puolina vielä turvallisuus, tuuli ja kunnon luistelureittien vähäisyys.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rullikset on olemassa, mutta eipä tule luisteltua. Johtuen siitä että en osaa jarruttaa kunnolla. Jos asuisi Espoossa tai muualla laakealla niin voisi olla helpompaa, mutta Punavuoren mukulakivet eivät anna paljoa anteeksi huonolle luistelijalle.

kantriantero

Jäsen
Suosikkijoukkue
pää-ääni, AISA
AnaMasa kirjoitti:
GPS toiseen taskuun, puhelin toiseen ja menoksi. Reissun jälkeen siitä voi napata talteen matkan, ajan, huippunopeuden, keskinopeuden yms. ja tunkea ne Exceliin. Datasta voi sitten joskus vääntää kehityskäyrää tai muuta turhaa.
Cool!

Itse lukeudun myös niihin, joiden mielestä sauvat eivät kuulu luisteluun. Luisteluhiihto kuuluu kyllä intohimoihini, joka tekee talven tulon huomattavasti siedettävämmäksi ja jopa odottamisen arvoiseksi. Keväällä taas latujen sulettua sitä kuitenkin huomaa odottavansa jo mahdollisimman pian pääsevänsä rullailemaan. Sauvat luistelussa tekevät hommasta ainakin minulle liian samanlaista ja uskon, että kyllästyisin ympärivuotiseen sauvomiseen aika pian.

5 vuotta sitten hankkimieni ja loistavasti palvelleiden Salomon TR8:ien alkuperäinen jarrupala tuli tiensä päähän viime syksynä, jolloin hommasin uuden. Kaikki Salomonin tunnukset, ainoa tarjolla ollut malli ja ostopaikkana Intersport Megastore. Väri oli eri kuin alkuperäisesssä ja kiinnikkeeseen menevän pään mitoituskin oli "sinne päin", joten jonkun verran jouduin veistelemään kulmia pois, että sain palan edes paikalleen, mutta muuten ok. Nyt sitten tänä vuonna ensimmäisen kerran pyörien paikkaa vaihtaessani huomasin järkytyksekseni, että palasta oli jo puolet lähtenyt pois. Tsiisus! Ennen oli miehet rautaa ja kumikin kovempaa, hiio-hoi! :)

Mulla on pari aika vakiintunutta 20 km lenkkiä joita kierrän, joten alustan tai jarrutusmäärien muutoksella tuo ei selity. Liian kestävien palojen valmistus kai sitten olisi vaan huonoa bisnestä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
girlzilla kirjoitti:
Rullikset on olemassa, mutta eipä tule luisteltua. Johtuen siitä että en osaa jarruttaa kunnolla. Jos asuisi Espoossa tai muualla laakealla niin voisi olla helpompaa, mutta Punavuoren mukulakivet eivät anna paljoa anteeksi huonolle luistelijalle.
Rullaluistimet reppuun ja fillarilla/sporalla/bussilla lähimmälle isommalle parkkialueelle. Siellä luistimet jalkaan ja ei kun opettelemaan. Kannattaa tosin valita ajankohta, jolloin parkkis on tyhjä...
Siellä laajassa tilassa kun opettelee niin ei todennäköisesti osu mihinkään, ja jarrutus alkaa sujua. Terveisin nimimerkki "Kesällä -98 Helsingin jäähaliin parkkipaikalla jarruttamaan opetellut"

Kaipa ne luistimet pitää juhannuksen jälkeen esille kaivaa ja kokeilla, vieläkö sitä osaa luistella. Uudet renkaat ja jarrupala pitää kyllä hankkia.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Sauvojen ohjesäännönmukainen pituus?

Niin, itse olen aikeissa ostaa luistelukäyttöön sopivat sauvat, jotta saisin lisää runkkua luistelutapahtumaan.

Asian tässä valossa päädynkin kysymään, että kuinka pitkät ja minkälaisella päällä ko. sauvat olisi hyvä varustaa? Hartioiden tasolle? Leuan tasolle? Munien korkeudelle?

T:Nimim. "Kaikki yli ABEC3:n laakerit on silkkipippeleiden pelejä"

Täältä tähän

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ervatsalo kirjoitti:
Asian tässä valossa päädynkin kysymään, että kuinka pitkät ja minkälaisella päällä ko. sauvat olisi hyvä varustaa? Hartioiden tasolle? Leuan tasolle? Munien korkeudelle?

Täältä tähän

Kun ne sauvat ylttää luistimet jalassa hartioiden tasolle, niin siinä on oikean pituiset kepit. Itselläni (180cm) on 165cm pituset sauvat eli oma pituus x 0,9 niin pitäis tulla sopiva pituus.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Sauvojen pää

Niin, minkäslaiset päät niissä pitäisi olla? Piikit vai sellainen kuminen tissi?

Täältä tähän

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ervatsalo kirjoitti:
Niin, minkäslaiset päät niissä pitäisi olla? Piikit vai sellainen kuminen tissi?

Täältä tähän

Kumiset tissit on huonot, ne sopivat toisessa muodossa hieman paremmin toiseen tarkoitukseen..

Poikkeuksetta noissa sauvoissa kuitenkin tulee mukana ko tissit, mitkä saa ja ehdottomasti kannattaa heti repiä pois.

Eli paljaalla on tässäkin parasta ajaa..

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ervatsalo kirjoitti:

Täältä tähän

Minä olen ainakin pitänyt tuollaisesta piikki-tissi-yhdistelmästä mitä ainakin Exelin sauvoissa on. Kumiosa pehmentää iskua ja piikki ottaa kiinni työntövaiheessa.

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Gleb kirjoitti:
Minä olen ainakin pitänyt tuollaisesta piikki-tissi-yhdistelmästä mitä ainakin Exelin sauvoissa on. Kumiosa pehmentää iskua ja piikki ottaa kiinni työntövaiheessa.

Sama homma. Toisesta sauvasta hävisi kumitissi, ja pelkkä piikki tahtoi ainakin huonommalla asfaltilla pureutua vähän liian hyvin...

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Tänään tuli hommattua uudet luistimet, Hypnot irroitettavalla kiskolla, hintaakin oli vain 95e(ei kannata investoida suuria summia, kun jalka vielä kasvaa), myös sauvat tuli ostettua, en ole ikinä ennen niitä kokeillut, joten saa nähdä miten maistuu. Vielä kun pääsisi testaamaan, vesisade prkl!

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Ostin tänään syys-alesta Salomonin Pilot ysit. Siinä on 90mm renkaat, ilq-9 laakerit. Kävin jo hieman tekemässä lenkkiä, pientä sisäänajoa.

Nyt kotona huomasin renkaita pyöräytellessäni että rahinaa kuuluu kahdesta renkaasta, ihan niinkuin siellä laakerikopan sisällä olisi pieniä kiviä... Vai johtuukohan ääni laakeripinnan ulkopuolella olevista hiekanpalasista?
Anyway, onko tuollainen ääni normaalia?

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ostin tänään alennusmyynneistä Salomonin luistimet ja niissä on toinen keskipyöristä pienempi (84mm <-> 90mm) kuin muut, mikä tässä on ideana? Vai onko tarkoituksena vaan saada myytyä enemmän Salomonin omia pyöräsarjoja varaosina?

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Gleb kirjoitti:
Ostin tänään alennusmyynneistä Salomonin luistimet ja niissä on toinen keskipyöristä pienempi (84mm <-> 90mm) kuin muut, mikä tässä on ideana? Vai onko tarkoituksena vaan saada myytyä enemmän Salomonin omia pyöräsarjoja varaosina?

Ilmeisesti luistimesi ovat Salomonin Pilot 9 Pro 2 (mullaki on ne). Otetaan lainaus nettisivuilta:

Max-low set of 3 x 90mm + 1 x 84mm under the metatarsal area that keep the standard height for
-right skating sensations
-standard push technique

Mainitsemasi vaihtoehto on kyllä varmaankin lähempänä todellisuutta =)

Hei kerroppa Gleb oletko jo ehtinyt käydä lenkillä niillä? Itse ostin samaiset luikat lauantaina alesta, jo 8km jälkeen rahisi kaksi rengasta hieman... Onko sinulla sama ongelma? Oletko muuten lämpömuovannut niitä?

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
hätrikki || kirjoitti:
Ilmeisesti luistimesi ovat Salomonin Pilot 9 Pro 2 (mullaki on ne). Otetaan lainaus nettisivuilta:

Max-low set of 3 x 90mm + 1 x 84mm under the metatarsal area that keep the standard height for
-right skating sensations
-standard push technique

Mainitsemasi vaihtoehto on kyllä varmaankin lähempänä todellisuutta =)

Hei kerroppa Gleb oletko jo ehtinyt käydä lenkillä niillä? Itse ostin samaiset luikat lauantaina alesta, jo 8km jälkeen rahisi kaksi rengasta hieman... Onko sinulla sama ongelma? Oletko muuten lämpömuovannut niitä?

Oma luistimeni on Motion 90, siinä on tosin näköjään sama kisko kuin tuossa Pilot 9 Pro 2. Pienellä lenkillä tänään kävin enkä mitään ongelmia huomannut, en tosin lenkin jälkeen renkaita tutkinut.

Kaupassa törmäsin myös minulle aivan uuteen asiaan, luistimeen jossa oli pyörät oli tahallaan tehty huonosti pyöriviksi jotta sauvaluisteluun saisi lisää tehoja. Minun vanhoilla luistimilla olisi päässyt melkein samaan tulokseen, niissä on laakerit niin heikossa kunnossa. ;)

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mitähän maksaa Suomessa K2 Mod 10.5 -luistimet? Google oli tällä kertaa tyhmä.

Käsittääkseni ihan perkeleen kalliit?

Liitteet

• rullikset.jpg
    rullikset.jpg
    90,3 KB · kertaa luettu: 823

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ketju ylös!

Luulisin löytäväni vastauksen ilman tätäkin, mutta viestin avauksen hengessä kysyn kuitenkin. Missä järjestyksessä rullisten pyörien paikkoja tulisi vaihtaa optimaalista käyttöikää tavoiteltaessa? Omat Salomon Motion 4:set eivät vielä varmaan ole siinä kunnossa, mutta toivottavasti sekin aika vielä eteen tulee. Tänä kesänä takana on kaksi sessiota pyörillä siskon poikani kanssa ja onpahan ollut hauskaa ja kuin huomaamattaan on tullut pitkästä aikaa hikikin... ensi viikolla jatketaan. Lisäksi täytyy ihastella 11v junnarin menoa, olenpahan ylpeä ko. jätkälle kiekkokentällä antamista opeista, jätkä menee etuperin, takaperin ja sivuttain tavalla jota itse en uskalla kokeilla. Totesi vaan että tämähän on ihan samanlaista kuin jäällä luistelu. Minusta siinä on kyllä melkoinen ero, ihan kaikkea jäällä nähtyä en uskalla rullilla koittaa.

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Lukkoseppä kirjoitti:
Missä järjestyksessä rullisten pyörien paikkoja tulisi vaihtaa optimaalista käyttöikää tavoiteltaessa?
Muistelisin menevän näin:

Oikea eturengas <--> vasen takarengas
Oikea 2. edestä <--> Vasen 3. edestä
Oikea 3. edestä <--> Vasen 2. edestä
Oikea takarengas <--> Vasen eturengas

Ihmettelen jollei luistinten mukana ole tullut ohjetta tähän asiaan.

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kävin tänään rulliksilla noin 20 kilometrin lenkin. Sattui tulemaan kaveri vastaan myös rulliksilla niin päätettiin vetää vähän pitempi ku normaalisti. Rullaluistelu on muuten pirun mukava muoto kohentaa kuntoa. Ei rasitu nivelet niin paljon kuin esimerkiksi juostessa ja pääsee paljon pitempiä matkoja kerralla. Kivaa on ja suosittelen kaikille liikuntakykyisille :D

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Nickerson#50 kirjoitti:
Kävin tänään rulliksilla noin 20 kilometrin lenkin. Sattui tulemaan kaveri vastaan myös rulliksilla niin päätettiin vetää vähän pitempi ku normaalisti. Rullaluistelu on muuten pirun mukava muoto kohentaa kuntoa. Ei rasitu nivelet niin paljon kuin esimerkiksi juostessa ja pääsee paljon pitempiä matkoja kerralla. Kivaa on ja suosittelen kaikille liikuntakykyisille :D

Itse olen vedellyt nyt n. 200 km viikossa. Työmatkat ja iltaisin ja viikonloppuisin vähän extraa. Mukavaa puuhaa kun juoksu ei oikein maistu 90-kiloiselle.

Kivaa treeniä ennenkuin taas kiekko putoaa jäähän syksyllä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy