Mainos

Ruisrock 5-6.7.2003

• 14 449
  • 160

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kotona

Juuri saaavuin Vaasaan. Tänään liikennettä varsinkin Turku-Pori välillä aivan saatanasti. Ja Porin jälkeen tietöitä, jotka pudottivat matkavauhdin ajoittain n, 20km/h:ssa.

Sunnuntaina oltiin Ruisrockissa ja kuunneltiin Manics, Mew ja Looptroop oikein ajatuksella. Pienempää tarkastelua ansaitsivat Turbonegro, Cardigans, Servon Mara, Hanoi Rocks ja Sliipparit.

Yksityiskohtaisempaa analyysia huomenna.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
IS:"Viime vuonna Eppu Normaali järjesti yhteislaulujuhlat, nyt oli Sleepy Sleepersin hurjan come-back-shown vuoro". Voisiko joku valaista minkäläinen show oli kyseessä. Oliko keikalla mukana Tiina Tiikeri tai Heinäsirkka ja koostuiko setti Kekkonen kokoelman biiseistä vai oliko mukana myös esim. Urpon pallo? Olen menossa Ankkarockiin katsomaan vain ja ainoastaan tätä showta, joten asia kiinnostaa kovastikkin.

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noni. Kotona ollaan oltu kolmesta lähtien, siis yöstä.

Miitistä.. Noin 13.05 kävelin rantalavalta rantaa myöden kohti puistolavaa, katselin ympärilleni tarkkaan, jos näkisin Nikkeä, hänen tuntomerkkiensä perusteella. No, en kyllä nähnyt, enkä niin hörkköäkään. Näin parhaaksi jatkaa matkaa sitten eteenpäin Sonata Arctican keikalle. Hörkön minä sitten näin, kesken Kwanin keikan. Niin, tai siis paremminkin hörkkö näki minut.

Jospas sitten musiikista.

Koko ruisrockin aloitti siis Kilpi, bändi josta todellakin pidän. Jätkät vetivät kyllä hyvän keikan, eikä vähäinen esiintymis kokemus näkynyt sitten tippaakaan. Porukkaa vaan oli todella vähän vielä siinä vaiheessa päivää ja sadekin latisti tunnelmaa ikävästi. Parhaana biisinä tarvii kyllä mainita se Pahalle et käännä selkää, joka tuolla cd:lläkin paras kappala minusta on. Myös Savuna ilmaan- kappaleen kitara riffit olivat aivan mahtavia.

Negative veti kyllä ihan hienon keikan, ei siinä mitään. Harmittavaa tuo kitaristin loukkaantuminen. Boomhauer oli minulle aivan uusi tuttavuus, ja hyvinhän se kolahti. Ainakin ne välispiikit olivat kohdallaan miehellä. Don Huonot sai niittylavalla maan tärisemään, porukka pomppi villinä (minuun ei pahemmin iskenyt) ja tykkäsi.

The 69 eyes veti kanssa todella hyvän setin! Harmi vaan, että en päässyt kovin hyvlle paikalle, enkä nähnyt oikeastaan mitään, varsinkin olisin halunnut nähdä sitä Jussin rumpujen soittoa. Seuraava kovempi oli Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus. Jätkät kyllä osaavat myös livenä vetää hyvin, musiikki sopii (tämäkin) hyvin makuuni. Ja kaikenlisäksi rahapussista löytyy nyt Timo Rautiaisen plektra :)

Apulanta sai yleisön hyppimään, myös minut. Se näytelmä-osio oli kyllä sitten umpisurkea, mielummin olisin katsellut enemmän musiikkia, varsinkin Heinola 10- platalta olisi saanut soittaa enemmän, ja sitten näitä vanhempia. Minä kun en näistä ihan uusimmista kovin vahvasti kovene. Lordilla oli hieno show, liekkejä ja valoja paljon. Roikuin koko keikan ajan niissä aidoissa, mitkä ovat miksauskopin vieressä, hieman siinä kädet väsyi, mutta näkipä ainakin shown!

Eläkeläiset menevät vahvasti sarjaan "ei vois niinq vähempää kiinnostaa"! Eihän tuollaista voi kuunnella edes vahvassa humalassa hitto soikoon! Kamalaa tuollainen. HIMin musiikista tykkäilen jonkun verran levyltä kuunneltuna, mutta tuo keikka, minkä he vetivät oli kyllä ainakin minun silmissäni ala-arvoinen. Siis odotuksiini katsoen, enhän minä ole ennen kyseistä bändiä livenä nähnyt.

Sitten onkin jäljellä enään Don Johnson big band. Jätkät saivat kyllä koko yleisön bailaamaan villinä, ja heittivät muuntekin hienon keikan. Koko keikan katsoin kylläkin hiton kaukaa, harmittaakin kyllä kun en päässyt lähemmäksi. Viimeiset rummutuksetkin olivat kyllä hyvät.

Sunnuntai olikin vähän vaisumpi päivä, bändit olivat hiukan vähemmän kiinnostavia minulle. Harmittaa kovin, kun Ylivoimaa en nähnyt kun n. 20min. Siinä olikin sitten aika pitkään pelkkää hillumista ja istuskelua, kun bändit eivät olleet minun makuuni. Popedan katselin, ja aika huono keikka oli kyllä äijillä, ainoa väripilkku oli heidän kitaristinsa, se jätkä osaa soittaa! Lemonator heitti kyllä hiton hyvän keikan, ei voi muuta sanoa. Heitä en ole ennen pahemmin diggaillut, mutta kyllä puri musiikki minuun, eipä voi muuta sanoa. Manicsit katselin screeniltä suhteellisen kaukaa, jätkät kyllä vetää rutiinilla keikat ihan kauniista alusta loppuun.

Taas siinä on taukoa, että ei oikein mikään bändi lämmitä. Cardigansia siinä vähän vilkuilin. The Rasmusta minun piti katsella sellainen 15min ja siirtyä siitä nopeasti Turbonegron keikalle, en jaksanut kun kahden biisin verran. Toinen biisi oli mielestäni yksi Rasmuksen parhaista, First day of my life, sen olisin halunnut kuulla, mutta ei saatana sentään, takanani kaksi helvetin rumaa teinityttöä yrittää laulaa mukana, aivan päin persettä laulavatkin, nuotin vierestä, kokoajan vähintäänkin kolme sekuntia myöhässä ja eivätkä edes osaa lausua sanoja!

Sitten tuo Turbonegro, jota odotin. Bändi oli ensimmäistä kertaa Suomessa soittamassa, ja kyllä sai porukan hienosti mukaan! Välispiikit olivat helvetin hyviä, sekä selkeitä. You can say PERKELE, but don't say MOTHERFUCKER MOTHERFUCKER!! Hiton kovaa settiä oli kyllä, todella hyvää tämäkin. Looptroopin jälkeen paras keikka koko festareilta. Ainiin, yksi juttu vielä; are you ready my darkness?

Jean S. on kyllä sitten todella suuri vitsi koko bändi. Mitä itua on tuollaisessa? Kyllähän nyt mikä tahansa poppoo on livenä hyvä, ja muutenkin kun soittaa vain toisten tekemiä kappaleita hiukan erilailla. Uuh. Apocalyptica veti erittäin hienosti kyllä Enter Sandmanin, siitä mä tykkäsin. Sliipparit ja Martti Servon mä skippasin kyl suosiolla, oli parempaa tekemistä siellä rannassa sellaisen kivan tytsyn kanssa :]

Sitten Sunnuntain, ja oikeastaan koko Ruisrockin kohokohta, Looptroop! Siellä oltiin ajoissa, Jenna vain ei halunnut tulla toiseen riviin katsomaan sitä, joten yksin siellä pompin. Jätkät vetivät todella timmin keikan, ei voi muuta sanoa! Oli se hienoa kyllä, koko jengi keskarit ylhäällä huutaa "George Bush! George Bush! George Bush! George Bush!" Myös freedomia ja War is outtia huudettiin koko yleisön voimin. Tämä oli kyllä varmaankin festareiden paras keikka, jos sellainen tarvitsee eritellä sieltä.

Nii.. Siinä sitä sitten oli, omia tuntemuksia.

MissCool

Jäsen
Re: Morkkis jatkuu vieläkin

Viestin lähetti cosmic_rodeo
Trio Niskalaukaus on hyvä yhtye, mutta livenä melko kuolettavan tylsä.

Taitaa olla useampia mielipiteitä tästä. Minusta Niskalaukaus on kaikkea muuta kuolettavan tylsästä, tuo keikka oli jälleen aivan uskomattoman upeata katsottavaa ja kuunneltavaa. Lähdin jälleen oikeastaan vain ja ainoastaan tätä kokoonpanoa kuuntelemaan, eikä se pettänyt taaskaan. Nappiin osunut Turun visiitti minulta, siis.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti PeteX
IS:"Viime vuonna Eppu Normaali järjesti yhteislaulujuhlat, nyt oli Sleepy Sleepersin hurjan come-back-shown vuoro". Voisiko joku valaista minkäläinen show oli kyseessä. Oliko keikalla mukana Tiina Tiikeri tai Heinäsirkka ja koostuiko setti Kekkonen kokoelman biiseistä vai oliko mukana myös esim. Urpon pallo? Olen menossa Ankkarockiin katsomaan vain ja ainoastaan tätä showta, joten asia kiinnostaa kovastikkin.

Extreme Duudsonit näkyvästi mukana, samoin Kuosmanen, Kalliala ym. Välispiikkien törkeys tutulla tasolla, tosin kakkoseksi jäivät meidän pojat sukupolvea nuoremman Turbonegron vastaaville läpille. Kyynel nousi silti silmäkulmaan ja käsi lippaan kun toisen päivän kännissä ollut massa veti sukupuolirajoista piittaamatta "Mr. Dampaxia" yhteislauluna.

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja sitten kaipaankin apua The 69 eyesin keikan nähneiltä.

Mikä oli se biisi, minkä ne vetivät ensimmäisenä? Itse kun en heihin paljoa ole tutustunut. Mites sitä nyt kuvailisi vielä.. Ensin oli kertosäe, ja sitten sellainen naurun tapainen "vha-ha-ha". Jeesjees, mä tiedän, huonot oli ohjeet mutta apua kaivataan, hyvä biisi ainakin oli.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Pressiboxi
Extreme Duudsonit näkyvästi mukana, samoin Kuosmanen, Kalliala ym. Välispiikkien törkeys tutulla tasolla, tosin kakkoseksi jäivät meidän pojat sukupolvea nuoremman Turbonegron vastaaville läpille. Kyynel nousi silti silmäkulmaan ja käsi lippaan kun toisen päivän kännissä ollut massa veti sukupuolirajoista piittaamatta "Mr. Dampaxia" yhteislauluna.

Kiitokset asian valaisusta. Mr. Tampax ja Väinö tuli opeteltua ulkoa jo silloin kun ne ilmestyivät, joten Ankkarockissa kajahtaa.

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Miika-90

Eläkeläiset menevät vahvasti sarjaan "ei vois niinq vähempää kiinnostaa"! Eihän tuollaista voi kuunnella edes vahvassa humalassa hitto soikoon! Kamalaa tuollainen.

Voi voi Miika. Eläkeläisethän on aivan huikea, varsinkin vielä tukevassa humalassa ;) Pojat itsekin olivat järkyttävässä kännissä, soittivat ja ryyppäsivät samaan aikaan, ja tunnelma oli varsin mahtava. Nauraa sai ainakin maha vääränään, harmi vaan kun Lordin keikka oli vähän päällä, sillä Eläkeläisiä en nähnyt kuin 30 min. "Mitä te haluatte?": -"vittuhumppaa!"

Itsekin kyllä haluaisin tietää The 69 Eyesiltä, niitä hittikappaleita, joita ne soittivat siellä keikalla. Gothic Girlin ja Brandon Leen tiedän. Muista hyvistä biiseistä ei ole tietoakaan, mutta silti keikka oli loistava.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manics, Mew ja Looptroop

Niin kuin tuossa ylempänä ja mainitsin nuo otsikossa olevat bändit tuli tsekattua.

Manic Street Preachersin näin elämäni aikana kolmannen kerran. Tämä meni asteikolla toiseksi. Paras Manics-keikka oli Provinssissa muutamia vuosia sitten lauantaina viimeisenä vedetty keikka. Silloin toki nuori ja innokas gaizka oli enemmän maistissa, kun nyt tai toisella Provinssi-keikalla.

Keikka alkoi ihanan mahtipontisesti: "She´s called Motorcycle Emptiness..." Ja yksi maailman parhaista kappaleista kamahti ilmoille. Yleisö, jota oli paljon, hyppi kappaleen tahdissa innostuneesti. Muita tähtiä oli kaunis The Everlasting, La Trisse Durera (jonka Bradfield omisti tulevan Wales-Suomi futismatsin gladiaattoreille. Sanat "Don´t fuck us up" kertoi Bradfieldin innokkaasti futisfaniuudesta), If You Tolerate This Then Your Children Will Be Next ja Masses Against Classes.

Kuitenkin keikassa oli jotain virkamiesmäisyyttä. Toki bändi, joka voisi vetää, vaikka kolme settiä putkeen pelkkiä hittejä kiinnostaa aina. Itseä (ja Evertonia) ärsytti ainakin se, että Bradfield lauloi Design For Life:n rööki huulessa, jolloin laulu kuullosti ihan muminalta. Oli kuinka juomalaulu tahansa...

Harvinaisempiakin biisejä kuultiin. Holy Bibleltä tuli ainakin kaksi, joiden nimiä en nyt muista. Little Baby Nothing oli myös biisi, jota en ollut aiemmin livenä kuullut. Take The Skinheads Bowling oli yksi covereista, joita on tulevalla Lipstick Traces-levyllä.

Mew oli toinen suuren mielenkiintoni kohde. Tanskalainen pop-proge-rock-bändi on tällä hetkellä todella kovassa nosteessa. Itsellä on Frengers-levy pyörinyt soittimessa nyt kuukauden päivät.

Keikka alkoi lyhyellä instrumentaalilla, jonka jälkeen kuultiin hittibiisi Am I Wry? No, jota seurasi tuleva sinkku-biisi 156. Heti alusta huomasin, että epäilykseni bändin liveaktia kohtaan olivat olleet turhia. Vokalisti Jonas Bjerre lauloi yhtä puhtaasti kuin levylläkin ja bändi veti astetta rokimmin.

Alun kunnon rokituksen jälkeen bändi heitti lempeämmän linjan päälle. She Came Home For Christmas ja Bjerren soolona vetämä uusi biisi olivat koskettavia. Loppua kohden meininki taas tiukkeni ja SheSpider rokkasi jo aivan hulluna. Encorena esitettiin Comforting Sounds, jonka mahtipontisuus lähentelee jo liikoja.

Kokonaisuutena loistava keikka. Mew on vielä aika suhteellisen uusi bändi ja sen huomasin yleisön määrästä, jota oli aluksi aika vähän. Loppu keikasta porukkaa oli kuitenkin kertynyt paikalle jo kiitettävästi. Ainut mikä jäi harmittamaan oli oman suosikkibiisin Eight Flew Over, One Was Destroyed puuttuminen soittolistasta.

Yhtyeen nettisivuilla oli keikka ja muu meno Ruisrockissa kiteytetty seuraavasti (www.mewsite.com).

Halla-Hallo Frengers!!! I´ve just got home from a superb weekend at Ruisrock festival in Finland... And man, does those Fins know a thing our two about partying???!!! It was our first time at Ruisrock and it was just beautiful! Set on the beach with four big stages, it felt like a real festival. We played an hour long set in bright daylight and 25 degrees (playing and working our tans at the same time...) for a great big crowd. A sweet slot just in between the Manics and Cardigans. We hung out all evening "with" those crazy dudes from Hanoi Rocks, we even shared dressingrooms with those bad mothers.... Finnish tv are doing a Osbournes rip-off about the leadsinger and his wife and judging by the state of the two... It´s going to be pretty fucking crazy... Thats Finland for ya.... We ended our fine evening back at the legendary "Caribien Hotel" playing minigolf with the Manics and those great swedes the Cardigans. They were good, better than us at least! Thanks to everybody who saw our gig at Ruisrock..... Finland..... -Johan

edit: vain turisti katsoi ennemmin Soundsia kuin Mewiä...(tämä piikkinä Rok:n ja Evertonin suuntaan)

Looptroop oli festivaalin viimeinen esiintyjä. Olin matkassa noiden Vapaapudotuksen poikien kanssa ja tämäkin keikka tuli silloin tsekattua. Itse en ole sen kummempi hip hop-diggari, mutta täytyy myöntää, että meno keikalla oli mainio. Muutamat biisit olivat minulle tuttuja ja aikamoiselle ammattitaidolla pojat juttua suustaan päästivät. Vielä, kun taustalla olisi ollut livebändi, niin meno olisi ollut vielä parempi.

Kokonaisuutena tuo sunnuntai sujui hienosti. Rantalavan vierellä ollut olutalue oli leppoisa paikka tiputtaa siideriä. Siellä tapasin myös Mestis-miehet Rok:n ja Evertonin. Joiden kanssa pikaisesti niputettiin, niin kiekko- kuin musajuttua.

Vaasassa on samaan aikaan Rockperry niminen festivaali, joka on alkanut mukavasti kasvaa. Junttirockin lisäksi tänä vuonna oli jo muutama ihan kohtuullinen bändi, joten jo ensi vuonna pitää tarkistaa ensin sen anti ennenkuin rahojaan vantaalaisille sijoittaa.

Viimeksi muokattu:

Manic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Manics, Mew ja Looptroop

Viestin lähetti mendieta

Harvinaisempiakin biisejä kuultiin. Holy Bibleltä tuli ainakin kaksi, joiden nimiä en nyt muista.

Taisipa olla This Is Yesterday ja Die In The Summertime. Nämä tosiaan olivat sellaisia kappaleita, etten olisi uskonut näkeväni livenä. Ja vaikka Lipstick Traceskin on tulossa, niin silti Take The Skinheads Bowling oli kanssa huikea livenä. Ja näin itse ensimmäistä kertaa Masses Against The Classesin livenä, kun viime syksynä Vanhalla eivät Manicsit sitä jostain syystä vetäneet. Mutta kyllä tosiaan nyt Manicsin ja Mewin keikat nähneenä vieläkin on helvetin hyvät fiilikset.

Mewistä vielä sen verran, että Jonas sanoi loppuun "See you soon". Toivottavasti myös tarkoitti sitä.

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Aivan huikeeta!

Viestin lähetti hörkkö
Niin, tehdäänpäs pieni kysely, että miten porukka kuljetti viinaksia sisään? Itse sain kumpanakin päivänä kuljetettua 0.5 kossun housun etumuksissa sisään (kossun olin laittanut vesi-pulloon) eikä mitään ongelmia tullut.

Tästä vuodesta en tiedä mutta viimeksi (pari vuotta takaperin) kun Ruisrääkissä olin, hyväksi keinoksi osottautui Pirkka sulkaamuropaketin ostaminen.

Ensin paketista syötiin osa muroista pois, tämänjälkeen viinapullo murojen joukkoon ja sitten muroja taas pullon päälle. Kukaan nyt saa toisten ruokia mennä sörkkimään..

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Aivan huikeeta!

Viestin lähetti hörkkö
Niin, tehdäänpäs pieni kysely, että miten porukka kuljetti viinaksia sisään? Itse sain kumpanakin päivänä kuljetettua 0.5 kossun housun etumuksissa sisään (kossun olin laittanut vesi-pulloon) eikä mitään ongelmia tullut.

Sunnuntaina munissa parin desin salmaripullo. Repun tutkivat. Kaveri oli siinä muuten aika asialla. "Avaa...jatka..."

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers

Itse pistin kokoa pienemmän Suomi-viinapullon housuihin, tarkemmin sanottuna selkäpuolelle. Yksi kaveri oli pukeutunut sen verran leveälahkeisiin housuihin, että oli varaa teipata pari siideripulloa reiteen. Eipä näkynyt ulospäin mitään, mutta vähänkin karvaisemmalla kaverilla voi tuntua ikävältä se teipin repiminen!

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Re: Re: Manics, Mew ja Looptroop

Viestin lähetti Manic
Mewistä vielä sen verran, että Jonas sanoi loppuun "See you soon". Toivottavasti myös tarkoitti sitä.

Jep. Todella hieno bändi, harvoin kuulee noin riipaisevaa ja intelligenttiä soundia livenä. Mahtava pumppu, joka on näköjään livenä levyjään parempi. Se on aika paljon tässä tapauksessa.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos kellään paikalla olevalla muistikuvaa Mewin settilistasta? Järjestyksellä ei niin väliä, mutta soitetuista biiseistä yleensäkin. Toukokuussa Tavastialla ne soittivat Frengersiltä kaikki biisit lukuunottamatta Her Voice Is Beyond Her Yearsia, Whereverin vanhemmasta tuotannosta ja vielä julkaisettoman That Time On The Ledgen. Niillä on ollut kai tuo sama runko melkein kaikilla keikoilla, mutta olisiko kesän kunniaksi tullut jotain uutta?

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hengissä täälläkin - just ja just

Mukavaa oli ja hyviä keikkojakin tuli nähtyä. Mutta rankkaa, melkeinpä liian rankkaa. Meikäläinen nimittäin liikkui aivan fyysisen suorituskykyni ylärajoilla tuon viikonlopun.

Olisi pitänyt osata nukkua varastoon ennen kyseistä häppeningiä, mutta eihän sellaista osannut. Niinpä muutaman tunnin unen jälkeen auton rattiin puolinukuksissa ja kohti turggusta. Tarkoitus oli lähteä ajoissa, jotta a) seuralaiseni näkee Negativen ja b) mää ehdin miitinkiin. Paskan marjat. Kello 13.00 meikäläinen venasi autossa Turun keskustassa kun matkakumppanini meikkasivat, kävivät kaupassa ja syömässä.

Sisään päästiinkin sitten jonottelun ja venailun jälkeen neljältä. Boomhauerin olisin mielelläni nähnyt, kuten myös Kotiteollisuuden. Ja jäihän tuo Negativekin harmittamaan. Vaikka toisten loukkaantumiset eivät koskaan hauskoja juttuja olekaan (eihän kukaan naura Jackass-sarjallekaan?). Harvoin olisi mahdollisuutta päästä tuollaista tilannekomiikkaa päästä todistamaan...

Sää oli kuitenkin jo lauantaina ihan jees - varsinkin kun koko tulomatkan oli satanut kaatamalla. Kävelymatka lauantaina koko päivän seisoskelun jälkeen oli kyllä yhtä tuskaa - osa syynä taisi olla myös ettei kroppaa tullut oikein tankattua koko päivänä. Voi vain kuvitella kuinka kamalaa olisi ollut yrittää poistua alueelta HIM:n keikan loputtua - nyt otimme varaslähtöä noin vartin verran. Mutta kyllähän sitä loppujen lopuksi autolle selvittiin vaikka vähän tiukkaa tekikin. Ja täytyy todeta, että olihan tuo meitin kävelymatka ihan kepoisa Via Dolorosa verrattuna siihen patikointiin jota leirintäalueelle majoittuneet joutuivat harrastamaan.

Sunnuntaiaamuna olo ei ollutkaan niin kamala kuin olisi voinut kuvitella. Kun jalatkin jo kantoivat, aurinko porotti helevetin kuumasti ja naapurit ilahduttivat Ultra Bran -karaokeversioilla päätimme lähteä tallaamaan takaisin kohti aluetta jo hyvissä ajoin. Ja olikohan se varttia yli yksitoista, kun perille päästiin. Sepäs se sitten olikin mukava yllätys, että portteja pidettiinkin vielä kiinni kahteentoista asti, vaikka tiedoissa luvattiin ovien avautuvan 10.30.

Mutta sen jälkeenhän sunnunati sujuikin sitten vallan mukavasti. Erinomainen sää, rentoa meininkiä ja hyviä keikkoja. Kotikenttäedusta (eli Peer Güntin keikasta) nauttien tapaaminen Rokin ja Kolmannen Johanneksen kanssa sujui hyvissä merkeissä. Suhteellisen tervejärkisiä nuorukaisia siis. Eikä se Rok tainnut oikeasti kovin pahasti ainakaan meikäläistä peljätä, kun vielä Turbonegron keikankin jälkeen seuraan eksyi. Painimiset jätettiin kuitenkin väliin, vaikka nyt olisikin ollut mainio tilaisuus testata vapiseeko Vaasan Mendietan veri :-) Palveri pidettiin kyllä kreivin aikaan. Allekirjoittanut nimittäin menetti äänensä totaalisesti saman tien tuon juttusession jälkeen. Tiedä sitten olisiko meikäläisen äänettömyys ollut mitenkään radikaalisti huonompi vaihtoehto kylläkään...

Paluumatka oli kyllä aivan saatanallista tuskaa. Kävelymatka autolle saatiin suoritettua ennätysajassa vähän ennen Sliipparien lopettamista, kolmatta messissä ollutta retkeläistä tosin jouduttiin odottelemaankin sitten parkkipaikalla jokunen tovi. Jo ennestään väsymys oli melkoinen, mutta homma sen kuin parani. Kurkku olis siis niin turvoksissa, että puhumisesta ei tullut mitään. Aika pian myös huomasi, että kuume alkaa nousemaan. Eikä tilannetta juurikaan helpottanut, se että matkustajat vetivät suhteellisen tyytyväisinä zetaa samalla kun meikäläinen yritti pitää silmät auki lipittämällä (varmaankin kamelin kuselta maistuvaa) energiajuomaa ja rummuttamalla sormilla polviin Turbonegron tahdissa. Hyvin kyllä nukutti kun ennen viittä pääsi suihkuun ja omaan punkkaan 630km takanapäin.

Nyt on kuume jo laskenut, ja ääntäkin tulee jonkun verran. Tehtävänä olisi vain pysyä hereillä iltaan asti, jotta yöllä olisi toivoa saada unta. Vaikka sää olikin hyvä, niin ehkä se kumminkin oli vähän petollinen. Kun koko päivän on hionnut, niin merituuli, kostea ilma ja pieni tihkutus olivat aikamoista myrkkyä.

Ruissalohan on mahtavan hieno paikka, mutta jos järjestelyjä ei siellä voi saada toimivammiksi, niin olisiko syytä harkita jotain muutosta? Jos hommaan ei saada muutosta, niin täytyy kyllä sanoa, että jää meitsin ekaksi ja vikaksi Ruisrockiksi tämä.

BTW: ihmetytti muuten kovasti, ettei matkamme varrelle sattunut yhtään poliisin puhallutusratsiaa. Mitenkäs muilla autolla liikkuneilla? Outoa toimintaa Turun miliisiltä, sillä ainakin siitä pariksta lähti jengiä aika heikossa hapessa.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Moto
Onkos kellään paikalla olevalla muistikuvaa Mewin settilistasta?

Oliskos vetänyt näin:

- Am I Wry? No (toka biisi)
- 156 (kolmas biisi)
- Snow Brigade (9:s)
- Symmetry (oisko ollu viides)
- She Came Home for Christmas (kuudes?)
- She Spider (8:s)
- Comforting Sounds (encore)
- Yksi vanha biisi (ei sanonut nimeä, enkä tunnistanut, 7:s?)
- Yksi uusi biisi (Jones veti yksin akustisella, 4:s?)
- Yksi instrumentaali (tuskin nimeä, aloitti keikan tällä)

tsori, meni vähän sekaiseksi...

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu. Tutulta kuulostaa tuo lista... Näyttää siltä, että on ollut juuri sama, mikä Tavastiallakin, mutta pari biisiä on napattu pois.

Sillä introlla on itse asiassa nimikin: Shelter. Ei olla julkaistu levyllä ja tuskin tullaankaan julkaisemaan.

Tuo Jonaksen akustinen soolo on luultavasti ollut edellä mainittu That Time On The Ledge, ei myöskään julkaistu missään ja vanha biisi luultavasti Wherever. Toinen vanha biisi, mitä ne ovat tällä kiertueella soittaneet, kantaa nimeä Wheels Over Me.

Tavastian lista oli tällainen, eli aika samalta näyttäisi:
(Intro: Shelter)
Am I Wry? No
156
Symmetry
Behind The Drapes
Wherever
That Time On The Ledge
She Came Home For Christmas
Eight Flew Over, One Was Destroyed
SheSpider
Snow Brigade
---------------
Comforting Sounds

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
PERKELE!

Olinpas vaan minäkin sinne vaivautunut ja täytyy sanoa että alkoi pikkasen kyrsimään se sateessa kävely lauantaina, EI mikään paras markkinointi keino festareille!!

DANKO JONES!!! Siinä uusi suosikki! Täysin tuntematon nimi ennen festareita mutta veti saatana sellasella asenteella läpi keikan että oksat pois!!

Toinen tietenkin kovana livebändinä tunnettu Flaming Sideburns oli maistuva...

Helvetin hyvin järjestetyt pippalot, vaikka Turussa järjestetäänkin, mutta ämyreitä voisi hiukkasen hiljentää, ettei ala porukalta korvat hajoamaan. Esim RMJ oli paljon hiljaisempi...

Oli paikka muuttunut 5 vuoden tauon jälkeen täysin! Silloin päästiin bussilla vielä aivan viereen, mutta nyt saatana sai jalat paskana ravata pitkin buulevaardia, tana!! Eikä perkele meinannu millään vetää se jono sillon lauantaina sisälle. Kolmas valituksen paikka oli jonkun hienosta ideasta laitattaa karttoihin pyörän säilytys paikaksi tien oikean puolen kun se oikeasti oli vasen. Ja siinä ruuhkassa homma oli joillekin erittäin vaikeata suorittaa:). Mitäpä vielä... Opasteet!!! Missä ne olivat lauantaina?

TURBONEGRO oli uskomaton!! Hemmetillistä menoa ja kaiken tämän lisäksi kun näki eläkeläisten vittuilun livenä niin tulen kenties ensi vuonnakin, jos ei tartte kävellä noin perkeleellistä matkaa!! Kyllä se toimi ennenkin niin miksi ei nyt?

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin ja juhlan musiikkiannista - kai siitäkin voisi sanasen sanoa...

Jotenkin ehkä tuntui, että kolme päivää ja kolme lavaa olisi ehkä ollut toimivampi ratkaisu. Nyt kiinnostavia bändejä oli jatkuvalla syötöllä alueen eri nurkkauksissa ja ramppaus melkoista. Vielä kun muukin yleisö lauantaina tuppasi liikuskelemaan, oli meno aika tukkoista. Taisi olla tuo Fleimarien keikka ainoa jonka lördaagina maltoin katsoa alusta loppuun.

Niin ja häiritsikö ketään muuta se, että toisten lavojen ääntelyt tulivat välillä sotkemaan muuta keikat aika inhottavasti. Yleensä se tarkoitti lähinnä biisien välissä korviin kantautunutta soundcheckaillua, mutta kovin nautinnollista ei ollut esim. Zen Cafen Harrin (?) tunkeutuminen läpi Turbonegron Are You Ready For The Darkness:n. Ja mää vielä kaiken lisäksi seisoin siinä optimaalisessa mökä-kohdassa.

69 Eyes oli eka bändi jota tuli mentyä ihan niinkuin katsomaan. Kyllähän Jyrki oli tainnut kunnella Type O Negativea tulomatkalla aika rankasti, siksi vitsin puolelle tuo matalaakin matalampi mörinä kääntyi. Mutta tulihan sieltä muutama kovakin biisi, ja Jussi hakkasi kannujaan eläimellisesti. Helvetin kova rokkibändi - sääli vain mitä se nykyään on. Ja siellä takarivissä kyseltiin, notta mitä biisejä bändi soitti? Vanha muistaa jokusen. Iäkkäin biisi taisi olla Call Me, muuten rokkikausi ohitettiin. Tai en kyllä tuosta Call Mestäkään varma ole, Danko Jones sotkeutui kuulohavantoihin siinä vaiheessa jo aika hyvin. Mutta seuraavat kuultiin ainaskin: Wasting the Dawn, The Chair, Sleeping with Lions ja roppakaupalla roinaa siltä viimeisimmältä lätyltä.

Danko Jonesia en juurikaan tuntenut, mutta ei paha, ei ollenkaan. Liekö kanukkineekerin johtama trio läheskään yhtä energinen levylläkin? Flint jäi väliin, ja Niskalaukasta tuli katseltua niin kaukaa, että se meni jo taustamusan piiriin.

Suksen Jukan show'n jälkeen oli ihan kiva nähdä Amorphistakin. Mukavan monipuolisesti bändi tuntui soittelevan materiaaliaan - ja meikäkin osasi hyräillä useimmpien biisien mukana, vaikka en mikään fani olekaan. Mutta eipä tuota Kalevalameteliäkään malttanut kokonaan katsoa. Apulannan näytelmästä oli nimittäin nähtävä pätkä. Ja pätkä riittikin ihan hyvin. Kovasti oli kyllä paviljongin edessä populaa.

Hellacoptersien tiluliluttelu jaksoi viehättää muutaman biisin ajan. Onhan se kiva kun osaa soittaa mageesti, mutta kun ei uppoa, niin ei... Ja koska Ruotsin rokut eivät vanginneet paikalleen, vei tie kohti CMX:ää. Muutama yllättävä valinta taisi hietinkin settilistassa olla. Nykymuodossaan bändi ei hirviän plajoa kiinnosta, mutta kyllähän se hienoa oli kuulla Sieraimen laulavan Saatanaa. Mahtava biisi.

Lordista olisi kiinnostanut nähdä se plajon hehkutettu show, mutta eipä sen takia jaksanut raahuatua paikalle. Ohi mennessä näin kyllä pari tulisuihkua :-) Eläkeläisten keikan olisin kyllä katsonut mielelläni kokonaan. Ensimmäinen puolituntinen oli siinä määrin lupaava, mutta sittenhän sitä piti matkata solidaarisuuden nimessä kohti HIM:iä. Huomasitteko muuten Eläkeläisten keikassa merkittävän poikkeavuuden? Siis niiden typerien omien biisien lisäksi. Bändihän on "lainannut" urallaan yleisöltä alkoholijuomia varmaankin parin Korson Alkollisen verran, ja päätti nyt maksaa velkojaan takaisin. Keikka käynnistyi siiderin heittelyllä, se jäi näkemättä saiko yleisö myös tujumpaa tavaraa.

Rehellisesti täytyy kyllä sanoa, ettei HIM kuulostaan mitenkään erikoiselta. Uudelta levyltä löytyvää Buried Alive By Love -tsipaleen turbokaahausta olen jopa puolisalaa diggaillut, mutta eipä pystyneet pojat tuohon tahtiin keikalle. Jopa lievähkö HIM-fani oli valmis poistumaan seurassani ennen keikan päättymistä.

Sunnuntain eka bändi oli sitten Ylivoima. Itse olisin voinut tuota letkeää meinikiä jäädä katselemaan pidemmäksikin aikaa, mutta äänestystilanteessa 1 tyhjä ja 1 ei lähdimme kohti kaltaistamme junttiseuraa, eli kovan peen kolmikkoa: Peer Günt, Popeda ja Pate. Täytyy kyllä sanoa, että Popeda on kerrassaan kamala kaikesta camp-arvostaan huolimatta. Juuri siksi täytyy ihmetellä, kuinka Erotomaniaa on pakko laulaa mukana jätskikiskan jonossa...

Lemonator-Manics-Sounds muodostivatkin sitten todellisen kuningaskolmikon. Lemonator oli erinomainen, sää vain parani ja yeah. Manicsien keikka oli luultavasti paras näkemistäni kolmesta - siitäkin huolimatta, että hommasta paistoi läpi jotenkin pakkomainen "ollaan täällä duunissa vain" -asenne. Välispiikit olivat tuota futis-läppää lukuunottamatta hyvin väsyneitä, ja miten ihmeessä se Nicky näyttää vanhentuneen hetkessä kymmenen vuotta? Mutta hyvää oli siis setin kompakti kesto, reiluun tuntiin kun ei mahtunut puolentunnin akustista sessiota (ja sen yhden kesti vielä ihan hyvin). Ja setin monipuolisuus myös. Die in The Summertime on näemmä esitetty ekaa kertaa livenä vasta Glastonburyssä! Masses Against The Classes muuten kuulosti jostain syystä ihan pirun hyvältä, vaikken sitä niin hirveän ihmeellisenä veisuna olekaan pitänyt.

Soundista tykkäsin kyllä kanssa kovasti - kaikesta hömppöydestään huolimatta. Selvisihän sitten sekin, että laulaja panee sitä ylähuultaan vähän kurttuun Living In Americaa laulaessaan. Tosin tahatonta huumoria alkoi olla jo vähän liikaa, "motherfucker"-välispiikkien ja setin venytyksen ansiosta. Ihemttelinkin jo ennen keikan alkua, että miten biisit saadaan riittämään tunniksi. We are The S.O.U.N.D.S. - vai mikä se uusi biisi nyt olikaan - oli niin tyypillinen pakolla bussissa västty biisinpuolikas, että huh. Ja lopussa kaksi äijää hakkaa sähkörumpuja Safri-Duon malliin melkein minuutin ajan. Mutta erittäin hyvin viihdyin siis tuollakin keikalla. Ja itse asiassa homma toimi paremmin kuin levyllä kun nuo hitaammatkin biisit runtattiin samaan muottiin, vaikka Rok taisikin yhtyettä moittia yhden bisiin bändiksi... Ja olihan yhtyeessä nähtävää molemmille sukupuolille. Sitä mää en kyllä tajua, että miksi niitten pikkutyttöjen on pakko tunkea eturiviin, jos naama on sitten siellä koko keikan jaan kuin petolinnun perse? Kysyn vaan.

Niin, eli Mew jäi sitten näkemtää ja kuulematta. Olisihan se voinut olla turistille ihan opettava kokemus tuon bändin näkeminen kyllä. Ei olisi sitten ainakaan vertailuyritykset menneet aivan yhtä pahasti huti. Jos seli-seli osastolla käydään, niin tarkoitin kyllä Coldplayn sijasta Musea. Tiedä sitten meneekö vielä kauemmas metsään... Olenkohan tasan kaksi kappaletta yhtyeeltä kuullut. Nyt ei uskalla kovin aktiivisesti yrittääkään yhtyeeseen tutustua, ettei sitten mahdollisesti missattu keikka alkaisi harmittamaan.

Cardigans ei napannut. Joten Turbonegroa venaamaan. Kamalaa oli kuunnella hevikääpiö Ronnie Jamesia (vetiköhän Eläkeläiset muuten Dion kunniaksi Humpparaakkinsa?) siinä sivukorvalla. Ja sekös se sai ne aikataulutkin kusemaan vartilla? Turbonegro oli kyllä näkemisen arvoinen yhtye, ehdottomasti. (Lähes) minkä tahansa muun yhtyeen vokalistina hikinen läski Hank Von Helvete päättömine välispiikkeineen olisi mautonta, mutta tähän konseptiin juttu sopii kuin nyrkki otsaan. Tuossa Miika-90'n kuvaamassa välispiikissähän Hank kertoi tavanneensa Muumin Naantalissa, ja Muumi oli kiroillut englanniksi, kunnes Hank oli käskenyt sen kiroamaan suomeksi ja perkelettähän sieltä tuli. Ja selvisihän sekin, että Sibelius oli homo. Ei kuulemma tykännyt Turbonegrosta, koska biiseissä ei lauleta tarpeeksi itsemurhista... Ja kyllähän siellä autolautalla kannella keräntyneet ruotsalaisrekkamiehet varmaankin ihmettelivät Hankin esittämää norjalaista "kansanlaulua" prostituaation ihanuudesta...

Turbonegron ja turinatuokion jälkeen tuli vielä tsekattua Hanoi Rocksia ja Sliippareita, mutta eipä suurempaa tunnetta nuo sittenkään aiheuttaneet. Sleepparien meininki olisi ehkä vaatinut toisenlaista olotilaa ollakseen viihdyttävämpi.

Ai niin. Vielä lopuksi voimia turkulaisille, jotka joutuvat kuuntelemaan sitä outoa mongerrusta koko vuoden ajan.

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä olin Ruisrockissa sunnuntaina yhdestätoista seitsemään nähden kuusi hienoa bändiä.

Daisy oli jo aloittanut keikkansa, kun pääsin pitkään paikallaan seisseen jonon purkauduttua sisään festarialueelle. Samoja biisejä soittelivat kuin muillakin näkemilläni Daisy-keikoilla - esimerkillistä brittipoppia ja ajoittain beatlesimpää kuin itse The Beatles. Välispiikeissä on vielä hitusen hiottavaa... Ainakin Turun (vai Raision?) murretta voisi karsia. :)

Egotrippikin oli perushyvä. Vähän jäi harmittamaan, että eniten toivomani kappaleet (Asunto 35, Ulkopuolella ja Moulaa!) eivät kuuluneet settiin.

Myöskään Lemonator ei päässyt yllättämään. Settilista oli jotakuinkin sama kuin kevään keikoilla. Mutta näyttipähän bändi ainakin nauttivan olostaan.

Manic Street Preachersin näin vain kaukaa, koska edessä oli ahdasta ja halusin lähteä ajoissa Mew'tä katsomaan. Jostain ihmeen syystä esitys ei sytyttänyt ollenkaan (lieneekö johtunut juuri välimatkasta). Hiukan harmitti, kun juuri rantalavalle saavuttuani kuulin aivan liian kaukaa ehkäpä maailman parhaan kappaleen, A Design For Lifen.

Mew'n näin ensimmäisen kerran viime vuoden keväällä Tampereella. Tuolloin nautin olostani täysillä, mutta sunnuntaina ensikeikan huumasta ei ollut tietoakaan, vaikka olin peräti eturivissä. Vika ei ollut soitossa eikä varsinkaan Jonas Bjerren laulussa (joka on hämmästyttävän puhdasta myös livenä), vaan ehkä pikemminkin pahoinvointia aiheuttavassa söpöilyssä sekä säässä. Niin, aurinkoinen kesälava on viimeinen paikka, jossa Mew'n pitäisi soittaa. Ehdin setin aikana jo miettiä bändin olevan rankasti yliarvostettu, mutta kotiin päästyäni Frengers kuulosti paremmalta kuin koskaan ennen ja viime päivinä mikään muu levy ei ole stereoissani soinutkaan. Elämässä ei näköjään aina ole erityistä logiikkaa. No, joka tapauksessa luulen, että olisin nauttinut The Soundsista tällä kertaa hieman enemmän.

Mew'n jälkeen ehdin vielä (kaukaa) nähdä suurimman osan The Cardigansin keikasta. En tunne ko. orkesterin tuotantoa kovinkaan hyvin, joten huippuhetket olivat Lovefool sekä erityisesti My Favourite Game, jonka kitarariffi on yksi parhaista ikinä. Mutta eikös joskus väitetty, ettei Nina Persson osaa laulaa? Osaapas, sanon minä.

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Everton
Sitä mää en kyllä tajua, että miksi niitten pikkutyttöjen on pakko tunkea eturiviin, jos naama on sitten siellä koko keikan jaan kuin petolinnun perse? Kysyn vaan.

Tarkoitatko niitä Rasmus-tyttöjä? Nehän linnoittautuivat puistolavan edustalle jo ennen puolta päivää. Olivatpahan ainakin ajoissa.

Niin, eli Mew jäi sitten näkemtää ja kuulematta. Olisihan se voinut olla turistille ihan opettava kokemus tuon bändin näkeminen kyllä. Ei olisi sitten ainakaan vertailuyritykset menneet aivan yhtä pahasti huti. Jos seli-seli osastolla käydään, niin tarkoitin kyllä Coldplayn sijasta Musea. Tiedä sitten meneekö vielä kauemmas metsään...

Coldplay on kyllä huomattavasti Musea parempi vertailukohta, Musehan on tätä nykyä varsinainen jytäbändi. :)

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Everton
Danko Jonesia en juurikaan tuntenut, mutta ei paha, ei ollenkaan. Liekö kanukkineekerin johtama trio läheskään yhtä energinen levylläkin?

- - -

Ai niin. Vielä lopuksi voimia turkulaisille, jotka joutuvat kuuntelemaan sitä outoa mongerrusta koko vuoden ajan.

Kannattaa tsekata Danko Jonesin "Born A Lion". Ostin sen runsas vuosi sitten näkemäni keikan innoittamana, ja kyllähän tuo toimii!

Turkulaiset eivät tarvitse voimaa mongerruksensa kuuntelemiseen, koska se on heille jo toinen luonto. Se ei tarkoita sitä, että mongerruksensa olisi luonnollista.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti Everton
Ja kyllähän siellä autolautalla kannella keräntyneet ruotsalaisrekkamiehet varmaankin ihmettelivät Hankin esittämää norjalaista "kansanlaulua" prostituaation ihanuudesta...

Oikeasti se "norjalainen kansanlaulu" taisi olla ennen "Sell Your Body To The Nightia" heitetty "Jag vill tacka livet" ("Elämälle kiitos"), joka omistettiin Arja Saijonmaalle, joka Hankin mukaan on "Suomen kaikkien aikojen pahin prostituoitu". En väitä vastaan.

Manic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti mendieta
Oliskos vetänyt näin:

- Yksi vanha biisi (ei sanonut nimeä, enkä tunnistanut, 7:s?)
- Yksi uusi biisi (Jones veti yksin akustisella, 4:s?)
- Yksi instrumentaali (tuskin nimeä, aloitti keikan tällä)

joo, eli kuten Moto tuossa jo totesikin, aika lailla samanlainen setti oli kun tavalla, mutta nuo biisit tosiaankin olivat Wherever, That Time On The Ledge ja Shelter aloituskappaleena...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy